💥 دوره جدید و رایگان آکادمی یکتانت: اصول تولید محتوای تبلیغاتی 💥

۱۳ روش و ۱۵ نمونه متن تبلیغ دوره و کلاس های آموزشی

مقالات دیجیتال مارکتینگ | الهه سرباز | تاریخ بروزرسانی : ۴ آبان ۱۴۰۲

بهترین روش و ۹ نمونه متن تبلیغ دوره و کلاس های آموزشی

خانه‌نشینی در دورهٔ کرونا باعث شد افراد بیشتری به انجام‌دادن کارها از طریق اینترنت روی بیاورند.

از آن طرف هم کسانی پیدا شدند که با آموزش و فروش مهارت‌ها و توانایی‌هایشان در قالب دوره‌های ویدیویی یا آنلاین، کار را برای این افراد راحت کردند.

اگر در کار فروش دوره‌های آموزشی هستید، ولی وضعیت فروش‌ راکد است و مشتریان زیادی ندارید، وقت تبلیغات است. با تبلیغ کلاس‌های آموزشی در رسانه‌های مختلف، خودتان را جلوی چشم مخاطبان قرار دهید، در بازار شناخته شوید و فروش‌ را بیشتر کنید.

تصمیم داریم در این مقاله، بهترین روش‌های تبلیغات را که می‌توانید برای تبلیغ و پروموت دوره‌های آموزشی‌ به کار بگیرید به شما معرفی کنیم. این مقاله را از دست ندهید!

 

۱۳ روش تبلیغ کلاس‌های آموزشی و دوره‌های آنلاین

روش‌های زیادی برای تبلیغ کلاس‌های آموزشی وجود دارد؛ ولی ما لیستی متنوع از روش‌های کارآمد رایگان، ارزان و گران را انتخاب کنیم که برای تمام بودجه‌ها مناسب باشد و اهداف مختلف شما از تبلیغات را پوشش دهد.

 

۱. با تبلیغات کلیکی، هزینه فقط به‌ازای کلیک و هدف‌گیری موثر

اگر تصمیم‌ گرفته‌اید در بازار و بین مشتریان احتمالی‌ دیده و شناخته شوید و مشتری جذب کنید، تبلیغات کلیکی در سایت‌های پربازدید راهی مطمئن برای دستیابی به افرادی است که به‌دنبال یادگیری مهارت‌های جدیدی هستند.

تبلیغات کلیکی چند فایده بزرگ برای شما دارد:

  • برای اجرای تبلیغات به سایت پروپیمان نیاز ندارید و با یک صفحه هم کارتان راه می‌افتد؛ می‌توانید این صفحه را حتی با سرویس‌های لندینگ‌ساز هم بسازید
  • هزینهٔ تبلیغات به‌ازای هر کلیک محاسبه می‌شود و خودتان می‌توانید قیمت هر کلیک را تعیین کنید (یعنی به‌ازای هر کلیک چقدر از حساب‌ شما کسر شود)
  • میلیون‌ها نفر تبلیغات شما را می‌بینند
  • می‌توانید افرادی را که به طریقی علاقهٔ خود را نشان داده‌اند، دوباره هدف بگیرید تا آن‌ها را در شلوغی از دست ندهید
  • با انتخاب گروه‌های موردنظرتان، همان کسی را انتخاب کنید که به دورهٔ شما نیاز دارد

پیشنهاد ما برای تبلیغ دوره‌های آموزشی در سایت‌های پربازدید، استفاده از تبلیغات همسان است. به‌خاطر هماهنگی و شباهتی که بین آگهی‌های همسان و محل نمایش آن‌ها وجود دارد، مخاطب آن را پیشنهادی از سمت سایت میزبان می‌داند و تبلیغ‌بودن آن خیلی حس نمی‌شود.

برای مثال به این نمونه تبلیغ همسان دوره کوچینگ نگاه کنید:

نمونه تبلیغ کلاس‌های آموزشی به‌صورت همسان در سایت فرارو

البته تبلیغ همسان در همین شکل عادی خلاصه نمی‌شود؛ این نوع تبلیغات انواع هدفمندتری هم دارد که برای جذب لید و پرورش آن‌ها برای خرید دوره کاربرد دارند.

این ۳ نوع عبارت‌اند از:

  • تبلیغات همسان موضوعی

در این روش، تبلیغ شما در صفحاتی نمایش داده می‌شود که موضوع و عنوان آن با دورهٔ آموزشی شما مرتبط است.

مثلاً تبلیغ دورهٔ دیجیتال مارکتینگ در مقاله‌ای با عنوان «چگونه دیجیتال مارکتر شویم» یا تبلیغ دورهٔ آموزش زبان انگلیسی کودکان در صفحه‌ای با عنوان «آموزش مکالمه انگلیسی به کودکان».

  • تبلیغات همسان رفتارمحور

در این شکل از تبلیغات همسان، شما می‌توانید الگوهای رفتاری مدنظرتان را برای مخاطبان هدف مشخص کنید و تبلیغ‌ را فقط به کسانی که این رفتارها را در سطح وب دارند، نشان دهید.

مثلاً می‌توانید تبلیغ دورهٔ برنامه‌نویسی و پایتون را فقط به دسته‌بندی برنامه‌نویسان نمایش دهید یا برای تبلیغ کلاس‌های کنکور، دانش آموزان را هدف بگیرید. دوره‌های مرتبط با بورس دارید؟ گروه فعالین اقتصادی را انتخاب کنید!

یک نمونه هم در تصویر زیر می‌بینید که والدین کودکان خردسال را هدف گرفته است.

نمونه تبلیغ کلاس‌های آموزشی به‌صورت همسان

  • تبلیغات همسان کلیدواژه‌ای

در این روش هم تبلیغ شما فقط در صفحاتی که کلیدواژه‌های مورد نظرتان در آن به کار رفته باشد، نمایش داده می‌شود.

مثلاً اگر دورهٔ شما در زمینه آموزش زبان به کودکان باشد، می‌توانید کلیدواژه‌‌هایی مثل «زبان انگلیسی»، «آموزش زبان انگلیسی»، «کودک دو زبانه» و… را انتخاب و تبلیغ دورهٔ زبان خود را در این صفحات منتشر کنید.

برای مثال، تبلیغ زیر به‌دلیل بودن کلیدواژهٔ «دیجیتال مارکتینگ» در صفحه نمایش داده شده است:

نمونه تبلیغ کلاس‌های آموزشی به‌صورت همسان

اگر موافق باشید یک نمونه تبلیغ همسان و لندینگ پیج آن را هم بررسی کنیم و برویم سراغ روش دوم.

تبلیغ همسانی که در تصویر زیر می‌بینید، والدینی را هدف گرفته است که می‌خواهند استعدادهای فرزندان خود را بشناسند و با پرورش استعدادهای آن‌ها آیندهٔ بهتری برای فرزندان خود خلق کنند.

نمونه تبلیغ کلاس‌های آموزشی به‌صورت همسان در سایت چطور

با کلیک روی تبلیغ به لندینگ هدایت می‌شوید. همان طور که در تصویر زیر می‌بینید، در کنار چینش و جذاب‌های ظاهری این لندینگ، آکادمی ویموند، دوره‌ها و خدمات مختلف و ویژگی‌های و مزایا رقابتی آن ها تمام‌وکمال معرفی شده است.

یک پیشنهاد ویژه (تخفیف ۵۰ درصدی) هم درست بعد از فرم قرار گرفته که شانس‌ تبدیل مخاطب را بالا می‌برد. استفاده از عبارت تاثیرگذار «مشاورهٔ رایگان» هم یکی دیگر از مزیت‌های این لندینگ پیج است.

لندینگ پیج تبلیغ کلاس‌های آموزشی

برای طراحی لندینگ موثر و خوب داشته باشید، حتماً این موارد را در آن قرار دهید:

  • معرفی دوره (کلاس) و سرفصل‌های آموزشی
  • معرفی کامل مدرس (ها) و سابقهٔ او
  • ویژگی‌ها و مزایای رقابتی
  • رضایت مشتریان قبلی و نظرات آن‌ها
  • سؤالات متداول
  • یک فرم برای دریافت اطلاعات مشتری
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته، یاد می‌گیرید چطور خودتان بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

۲. جذب لید با تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکشن‌ها پیام‌های کوتاه متنی و بصری هستند که معمولاً برای ارسال یک پیشنهاد خاص و ویژه (مثل ثبت‌نام در دوره با ۵۰ درصد تخفیف) یا اطلاع‌رسانی‌های گسترده (مثل انتشار یا آپدیت دورهٔ جدید، برگزاری و ثبت‌نام در وبینار و…) از طریق مرورگر به موبایل یا دسکتاپ کاربران ارسال می‌شود.

سرویس تبلیغات پوش نوتیفیکیشن چه کمکی به شما می‌کند؟ شما به لیست کاربران پوش نوتیفیکیشن سایت‌های محبوب دست پیدا می‌کنید؛ افرادی که خودشان با رضایت کامل قبول کرده‌اند، اطلاعات و پیشنهادهای ویژه را دریافت کنند.

 

۳. تبلیغات درون اپلیکیشنی، هزینه‌ به‌ازای اقدام و دیده‌شدن

اپلیکیشن‌ها و بازی‌های پرطرفدار ایرانی مثل کوییز آو کینگز، آخرین خبر و… هم یکی دیگر از کانال‌هایی است که می‌توانید دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی‌تان را در آن‌ها تبلیغ کنید و کلی لید (مشتری بالقوه) جذب کنید.

یکتانت با سرویس‌‌ کاربردی تبلیغات درون اپلیکیشنی، امکان نمایش تبلیغ‌تان را به اشکال مختلف بنری، همسان، ویدیویی و بینابینی فراهم کرده است.

برعکس تبلیغات در سایت‌های پربازدید، هزینهٔ تبلیغ در اپلیکیشن‌ها به‌ازای اقدام است؛ یعنی نمایش و کلیک روی تبلیغ هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد و تنها زمانی باید به نمایش‌دهنده پول بدهید که مخاطب اقدام مورد نظر شما مثل پرکردن فرم یا خرید دوره را انجام داده باشد.

پس در این روش، آگاهی از برند و شناخته‌شدن در بین مخاطبان هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد و مطمئن هستید تک‌تک اسکناس‌هایی که برای تبلیغات خرج می‌کنید، مستقیماً برای لیدهایی است که جذب کرده‌اید.

در تصویر زیر هم تبلیغ یکی از دوره‌های آموزش مخصوص کنکور را به‌عنوان نمونه ببینید:

تبلیغات آکادمی امروز در پادرس

۴. تبلیغات در گوگل، جذب سریع مشتری

وقتی مخاطب هدف شما کیوردی مثل «دوره سئو» را در گوگل جست‌وجو می‌کند، با چنین صفحه‌ای روبرو می‌شود:

نمونه تبلیغ کلاس‌های آموزشی در گوگل

از بین نتایجی که در این صفحه‌ قرار دارند، نتیجهٔ اول سایتی است که با تولید محتوا و کارکردن روی سئو سایت و بهینه‌سازی آن برای موتورهای جست‌وجو توانسته موقعیت مناسبی را در بین نتایج کسب کند. سه نتیجهٔ بعدی که با تگ «Sponsored» مشخص شده‌اند هم همان نتایج تبلیغاتی گوگل هستند.

اگر بخواهید جزو نتایج ارگانیک جست‌وجو قرار بگیرید، باید یک سایت کامل داشته باشید و کلی وقت و هزینه صرف کنید تا بتوانید به صفحهٔ نتایج جست‌وجو برسید.

ولی با تبلیغات در گوگل، می‌توانید یک‌شبه و فقط با یک لندینگ راه‌تان را به صفحه‌ٔ نتایج جست‌وجو باز کنید و بلافاصله کلی مشتری جذب کنید و دوره‌های آموزشی‌تان را بفروشید. می‌پرسید چطور؟

ساده است؛ یک کمپین تبلیغات در گوگل ایجاد و کیوردهایی را که می‌خواهید با جست‌وجوی آن‌ها توسط کاربر، تبلیغ شما به او نمایش داده شود انتخاب می‌کنید.

زمانی که کاربر کلمه کلیدی مورد نظر شما را در گوگل جست‌وجو کند، تبلیغ شما در بالا یا پایین صفحه در کنار نتایج طبیعی گوگل به آن ها نمایش داده می‌شود. برای شروع، ایبوک «راهنمای جامع تبلیغات در گوگل برای افزایش فروش» را رایگان دانلود و مطالعه کنید.

تبلیغات در گوگل علاوه بر فروش و جذب فوری مشتری، چند فایده برای شما دارد:

  • هزینه‌ٔ آن به‌ازای هر کلیک محاسبه می‌شود
  • شباهت زیادی با نتایج ارگانیک دارد و تبلیغ‌بودن آن خیلی حس نمی‌شود
  • تبلیغ شما فقط به کاربرانی نمایش داده می‌شود که کلمات کلیدی مرتبط را جست‌وجو می‌کنند و در مرحلهٔ تحقیق یا دنبال خرید دورهٔ مرتبط هستند
  • می‌توانید با افزونه‌های رایگان گوگل ادز فضای تبلیغاتی خود را گسترش دهید
  • فقط با یک لندینگ پیچ، در نتایج جست‌وجو برای کلی کلمه کلیدی مرتبط حضور دارید (نیاز نیست برای هر کیورد یک لندینگ پیج بسازید)

برای نمونه، مجتمع فنی تهران برای جذب کسانی که به‌دنبال آموزش پایتون هستند، به سراغ تبلیغ کلاس‌های آموزشی خود در گوگل رفته است. وقتی ما «کلاس پایتون» را جست‌وجو کردیم، تبلیغ آن‌ها در بین نتایج ظاهر شد:

تبلیغ کلاس‌های آموزشی مجتمع فنی تهران در گوگل

آن‌ها همچنین از افزونه‌های گوگل ادز بر اساس رفتار کاربران استفاده کرده‌اند تا شانس بیشتری برای جلب توجه و کلیک داشته باشند.

 

۵. تبلیغات ویدئویی، آگاه‌سازی موثر

برای تبلیغ کلاس‌های آموزشی در قالب ویدئو ۳ راه دارید:

  • تبلیغات ویدیویی یکتانت
  • تبلیغات در آپارات و یوتیوب
  • انتشار تیزرهای تبلیغاتی در کانال آپارات و یوتیوب

با تبلیغات ویدیویی یکتانت می‌توانید دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی خودتان را در قالب ویدیوهای کوتاه چند‌ثانیه‌ای، قبل از پخش ویدیوهای اصلی سایت‌های پربازدید نمایش دهید.

هزینهٔ این تبلیغات به‌ازای هر بار نمایش ویدیو محاسبه می‌شود و بهترین روش برای آگاه‌سازی است. البته اگر از تبلیغات ویدیویی رفتارمحور و ریتارگتینگ استفاده کنید، می‌توانید برای جذب لید هم روی آن حساب کنید.

تبلیغات ویدیویی در پلتفرم‌های آپارات و یوتیوب هم در جایگاه‌های مختلفی مثل ابتدا، وسط و انتهای ویدیوی اصلی یا در صفحهٔ اصلی یوتیوب منتشر می‌شود.

برای اطلاع از تعرفه‌ها و نکات مهمی که باید برای اجرای این تبلیغات بدانید، دو مقاله‌ای را که قبلاً تهیه کرده‌ایم، مطالعه کنید:

روش آخر هم این است که خودتان مستقیماً تیزر یا ویدیوی تبلیغات دوره‌های آموزشی‌تان را در کانال‌های آپارات و یوتیوب‌تان منتشر کنید. مثلاً این نمونه تبلیغ دوره تولید محتوا را ببینید:

 

 

۶. میزبانی یا شرکت در رویدادها، همایش‌ها و وبینارها

برگزاری یا شرکت در رویدادها و همایش‌های آموزشی به‌عنوان اسپانسر یا حامی مالی، چند فایده برای شما دارد:

  • می‌توانید در کنار آموزش، مستقیماً دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی‌تان را به شرکت‌کنندگان معرفی کنید
  • اطلاعات مشتری و راه‌های ارتباطی آن‌ها را به دست بیاورید و از طریق کانال‌های دیگر مثل تبلیغات پیامکی کلاس‌هایتان را تبلیغ کنید
  • می‌توانید با توزیع هدایای تبلیغاتی بین شرکت‌کنندگان در همایش نام برندتان را در ذهن آن‌ها ثبت و آگاهی از برندتان را گسترش دهید

شرکت در این ایونت‌ها بهترین راه برای تعامل و ارتباط مستقیم و چهره‌به‌چهره با مشتریان احتمالی (همان کسانی که به موضوع رویداد شما علاقه‌مند بوده و در آن ثبت‌نام کرده‌اند) است. اگر اصول و نکات ایونت مارکتینگ را بلد باشید، می‌توانید کلی لید و مشتری برای خود جذب کنید.

این نکات و اصول را می‌توانید در مقالهٔ «ایونت مارکتینگ چیست؟ مزایا و کاربردهای بازاریابی رویدادی» بخوانید.

اگر توانایی برگزاری همایش‌ها و ایونت‌های حضوری را ندارید، می‌توانید از وبینارهای آنلاین برای تبلیغ دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی‌تان استفاده کنید.

تبلیغ کلاس‌های آموزشی با برگزاری وبینار

این وبینارها چه نقشی در تبلیغات دوره‌های آموزشی دارند؟ شما تخصص خودتان را با قیمت کمتری به کاربران نمایش می‌دهید. خیال آن‌ها راحت می‌شود که شما کارتان را بلدید و پیشنهاد خرید دوره را راحت‌تر می‌پذیرند.

بر اساس اصل عمل متقابل (بده‌بستان) (یکی از اصول روان‌شناسی فروش) مخاطبانی که در وبینار شرکت کرده‌ و از محتوای باارزش شما رایگان استفاده کرده‌اند، خودشان را مدیون و بدهکار شما می‌دانند و می‌خواهند در اولین فرصت کاری کنند که محبت شما را جبران کنند!

این کار می‌تواند ثبت‌نام در دورهٔ اصلی شما باشد ?

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۷. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، جذب مشتری راغب

به لطف امکاناتی مثل هشتگ، اکسپلور و انواع جذاب محتواهای متنی و بصری در شبکه‌های اجتماعی، سرعت وایرال‌ و دست‌به‌دست شدن پست‌‌ها و محتواهای تبلیغاتی بیشتر از هر جایی است.

پس اگر بتوانید از ظرفیت‌های این رسانه‌ها استفاده کنید، شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و لینکدین می‌تواند سکوی پرتاپ شما باشد!

برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی ۳ راه پیش روی شماست:

  • راه‌اندازی پیج و فعالیت در صفحهٔ خودتان
  • تبلیغات گسترده
  • تبلیغات اینفلوئنسری

صفحهٔ اینستاگرام مثل یک سی‌دی خام است که باید با تولید محتوا و انتشار منظم پست‌ و استوری‌ دربارهٔ موضوعات مفید، به‌دربخور و مرتبط، تبلیغ دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی‌تان، برگزاری مسابقات اینستاگرامی و… آن را پر کنید.

وقتی پیج‌تان رشد کرد و توانستید فالوور جذب کنید، می‌توانید دوره‌های آموزشی‌تان را تبلیغ و مستقیماً به کاربران بفروشید.

برای نمونه این پست تبلیغاتی در اینستاگرام را ببینید که صاحب دوره، محصول خودش را در صفحهٔ خودش پروموت و تبلیغ کرده است:

نمونه تبلیغ دورهٔ آموزشی در اینستاگرام

اگر کسب‌وکارتان بزرگ‌ است و یک آکادمی یا سایت دارید که دوره‌های مختلف را تهیه و در آنجا می‌فروشید، می‌توانید در کنار تولید محتوا در اینستاگرام، از تبلیغات گسترده و اینفلوئنسری هم برای افزایش فروش و آگاهی استفاده کنید.

با کمک تبلیغات گسترده در صفحات پربازدید و پرفالوور، خیلی سریع‌تر از حالت عادی، آگاهی از برند را افزایش دهید. برای جذب مشتری هم می‌توانید به‌سراغ تبلیغات اینفلوئنسری بروید و از تاثیر اینفلوئنسرها در تصمیم‌گیری فالوورهایی که دارند، بهره ببرید.

برای اجرای این نوع تبلیغات، می‌توانید از پلتفرم جریان (زیرمجموعهٔ یکتانت) کمک بگیرید. در جریان می‌توانید عملکرد و مشخصات هر اینفلوئنسر یا صفحه پربازدید را بررسی (مثلاً نرخ تعامل، تعرفه و…) و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

جریان

یک راه دیگر که برای تبلیغ کلاس‌های آموزشی و دوره‌های آنلاین مفید است، همکاری با اینفلوئنسرهای لینکدین است. در این روش، آن‌ها یک پست شبیه به پست‌های قبلی (با همان لحن) می‌نویسند تا خواننده به خرید دوره و شرکت در آن ترغیب شود.

در این پست‌ها معمولاً ابتدا دربارهٔ نیاز مخاطب به یادگیری مهارت صحبت و سپس دوره به‌عنوان راهکار معرفی می‌شود. یک نمونه را در تصویر زیر ببینید:

نمونه تبلیغ کلاس‌های آموزشی در لینکدین

۸. جذب تضمینی مشتری با تبلیغات شفاهی

تا وقتی پای توصیه و پیشنهادهای دوستان و اطرافیان (همان تبلیغات شفاهی) در میان است، روش‌‌های دیگر تقریباً هیچ شانسی برای قد علم‌کردن در برابر آن ندارند!

مشتریان وفادار و راضی فعلی شما گنجینه‌ای ارزشمند از مبلغان هستند که برای تبلیغ کلاس‌های آموزشی می‌توانید روی قدرت و تاثیر کلام آن‌ها روی اطرافیان‌شان حساب کنید.

به ۳ روش می‌توانید از تبلیغات شفاهی برای تبلیغ کلاس‌های آنلاین و دوره‌های آموزشی بهره ببرید:

  • تهاتر با همکاران

تهاتر نام دیگر مبادله است؛ مثل مبادله کالا با کالا. ولی در اینجا دیگر خبری از کالا نیست؛ چیزی که مبادله می‌شود مشتریان شما هستند. در این روش، شما با همکاران یا کسب‌وکارهایی مشابه و مکمل خودتان همکاری کرده و مشتریان‌ را با هم تبادل می‌کنید.

مثلاً اگر شما کلاس‌های آنلاین طراحی و گرافیک برگزار می‌کنید، می‌توانید با فروشگاه‌های لوازم‌التحریر و نقاشی یا موسسه‌های هنری همکاری کرده و مشتریان‌تان را با آن‌ها مبادله کنید.

  • تبلیغات دهان‌به‌دهان

در تبلیغات دهان‌به‌دهان اولین کاری که باید انجام دهید، ارتقای سطح کیفی دوره‌ها است. اگر مشتری از کلاس‌ها، پشتیبانی، قیمت و تمام خدمات‌تان راضی باشد، در گروه‌های تلگرامی، جمع‌ دوستان پلتفرم‌هایی مثل نی‌نی‌سایت و… به‌طور خودجوش دوره‌های شما را به دیگران معرفی می‌کند.

تبلیغات دهان‌به‌دهان هزینه‌ای برای شما ندارد؛ ولی به دست آوردن اعتماد مشتری و فراهم‌کردن پیش‌زمینه‌ها برای جلب رضایت او برای تبلیغ دوره‌ها با این روش، فرایند وقت‌گیر و بعضاً پرهزینه‌ای است.

خلاصه که اگر سعی کنید دل مشتریان فعلی‌تان را به دست بیاورید، می‌توانید انتظار جذب کلی مشتری جدید توسط آن ها را داشته باشید.

  • ارجاعی

بعضی وقت‌ها با وجود کیفیت مناسب خدمات شما، تبلیغات دهان‌به‌دهان اتفاق نمی‌افتد. در این مواقع جرقه و انگیزه‌ای مثل تخفیف یا جوایز نقدی برای خرید دوره‌ لازم است تا مشتریان را به تبلیغ دوره‌های آنلاین شما وادار کند.

برای اینکه نتیجهٔ بهتری از این روش ببینید، پیشنهاد می‌کنیم این پاداش و هدیه را هم برای معرفی‌کننده و هم برای مشتری جدید در نظر بگیرید.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۹. همکاری در فروش

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش یک رابطهٔ برد برد برای شما (به‌عنوان صاحب دورهٔ آموزشی) و فروشنده (به‌عنوان تبلیغ‌کننده دورهٔ شما) است.

در این روش شما با کسانی که توانایی تبلیغ دوره‌های آموزشی را در رسانه‌های آنلاینی مثل سایت و وبلاگ شخصی‌، پیج اینستاگرام، کانال‌های تلگرامی و… دارند همکاری کرده و فقط به‌ازای هر فروش موفق، درصدی از فروش را به‌عنوان حق کمیسیون به آن‌ها می‌پردازید.

سیستم همکاری در فروش این‌طور است که شما مشخصات یا بنر دوره‌های مختلف را به‌همراه یک لینک اختصاصی در اختیار افراد قرار می‌دهید و آن‌ها با انتشار این لینک در سایت‌ها و وبلاگ‌های شخصی‌شان، بایو و استوری‌های اینستاگرام و… دورهٔ شما را معرفی و تبلیغ می‌کنند.

البته به‌جای ارتباط مستقیم با واسطه‌ها، می‌توانید پلتفرم‌های همکاری در فروش مثل چاوش را برای انتشار لینک تبلیغ کلاس‌ها و دوره‌هایتان انتخاب کنید.

خوبی کار با چاوش (زیرمجموعهٔ یکتانت) این است که شما هم‌زمان به صدها وب‌سایت و واسطه دسترسی پیدا می‌کنید و نیاز نیست وقت خود را برای مذاکره با آن‌ها از دست بدهید. از طرفی، می‌توانید با گزارشی که چاوش ارائه می‌کند، تعداد فروش و ثبت‌نام در دوره، مقدار پورسانت‌ها و سایر اطلاعات کمپین را به‌راحتی مدیریت کنید.

 

۱۰. اطلاع‌رسانی و جذب لید با تبلیغات پیامکی

الهه عزیز ?

تابستون رو با یادگیری یه مهارت پولساز شروع کن!

تا ۷۰٪ تخفیف روی تمام آموزش‌های فرادرس

(لینک)

پیامک تبلیغاتی بالا را خواندید؟ مطمئن باشید مشتریان شما هم قدر این پیام‌های کوتاه و پیشنهادات جذاب را می‌دانند و بیشترین تعامل را با آن‌ها دارند؛ حداقل آمار و ارقام که این‌طور می‌گویند!

طبق گزارش سالانهٔ نجوا، نرخ کلیک پیامک‌های تبلیغاتی ۶۸ درصد است که اصلاً عدد کوچکی نیست.

تبلیغات پیامکی دوره‌های آموزشی

 

با ارسال پیامک تبلیغاتی می‌توانید با کمترین هزینه و در سریع‌ترین زمان ممکن، کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی خود را تبلیغ کنید و کلی مشتری بالقوه به دست بیاورید. چطور؟ ۳ راه دارید:

  • هدفمند: پیامک شما به دست یک گروه مشخص با ویژگی‌های یکسان مثل سن و جنسیت می‌رسد
  • انبوه: پیامک به دست افراد زیادی با ویژگی‌های متنوع می‌رسد
  • منطقه‌ای: پیامک به دست افراد ساکن در یک منطقهٔ مشخص (مثلاً منطقه یک تهران) یا شهر می‌رسد

هدفمند و ارسال پیامک منطقه ای برای جذب لید باکیفیت مناسب‌ترند؛ ولی برای آگاه‌سازی افراد به سراغ انبوه بروید. از طرفی، پیامک راه مناسبی برای برگرداندن مشتری‌های قدیمی و ترغیب‌کردن آن‌ها به شرکت در دوره‌های جدید است.

شما می‌توانید با ثبت‌نام در پنل یکتانت و شارژ اکانت خود، اولین کمپین پیامکی را در پنل ما بسازید. پنل پیامکی یکتانت رایگان است و بدون احراز هویت و خرید خط اختصاصی، می‌توانید از طریق پیامک دورهٔ خودتان را تبلیغ کنید.

یکی از مزایای پنل پیامکی یکتانت این است که گروه‌های مخاطبان مختلفی را برای شما از قبل آماده کرده است. برای مثال، می‌توانید در بخش «مخصوص کسب‌وکار شما»، حوزهٔ «آموزش» و سپس «موضوع دوره» را انتخاب کنید تا پیامک به دست کسی برسد که احتمالاً مشتری و متقاضی دورهٔ شماست.

از دیگر گروه‌های مخاطبان هم می‌توان به گروه‌های شغلی مثل فعالان بازار مالی (مناسب برای دوره‌‌های آموزشی بازارهای مالی) و گروه‌های مکان‌محور مثل استان تهران، اصفهان و… که برای جذب مخاطب برای کلاس‌های آموزشی مناسب‌اند، اشاره کرد.

گروه مخاطبان مخصوص تبلیغ دوره آموزشی

مقاله پیشنهادی: ریتنشن مارکتینگ یا بازاریابی بازگشتی چیست؟

۱۱. انتشار رپورتاژ و همکاری با رسانه‌ها

رپورتاژ یکی از انواع تبلیغات همسان و مقاله یا محتوای متنی کوتاه و مرتبط با سؤالات و دغدغه‌های مخاطب هدف شما است که در بین مطالب و مقالات سایت‌های پربازدید منتشر می‌شود.

این محتوا‌ها علاوه بر اینکه در بطن خود چند بک‌لینک به صفحات مختلف سایت یا لندینگ ثبت‌نام شما را حمل می‌کنند، به‌شکل غیرمستقیم و نامحسوس هم خدمات و دوره‌های آموزشی شما را در متن تبلیغ می‌کنند.

این نمونه را ببینید:

نمونه رپورتاژ دوره‌های آموزشی

وجود این بک‌لینک‌ها ۲ فایده برای شما دارد:

  • با کلیک روی آن‌ها مخاطب به لندینگ پیج مورد نظر شما (مثلاً صفحهٔ معرفی و ثبت‌نام در دوره) منتقل می‌شود
  • در سئو خارجی و افزایش اعتبار سایت‌ شما تاثیر مثبتی دارد

در روش‌های دیگر تبلیغات که تا اینجا گفتیم، شما در چند کلمه یا نهایتا‌ً در چند جملهٔ کوتاه فرصت دارید که مخاطب را متقاعد و به سمت سایت خود بکشانید؛ ولی در رپورتاژ آگهی می‌توانید در یک مقالهٔ کامل، مستقیم و غیرمستقیم به همه ویژگی‌ها و مزایایتان اشاره کنید و حتی نیاز به گذراندن دوره‌ٔ آموزشی‌تان را به سر خواننده بیندازید!

اگر می‌خواهید با زیر‌وبم نکات برای نوشتن یک رپورتاژ موثر آشنا شوید، می‌توانید مقالهٔ «آموزش رپورتاژ آگهی؛ چگونه رپورتاژ بنویسیم؟» را مطالعه کنید.

 

۱۲. تسخیر فضای شهر با تبلیغات محیطی

چه چیزی بهتر از اینکه تبلیغ دوره‌های آموزشی شما در سطح شهر و ۲۴ ساعته جلوی چشم رهگذران و مخاطبان هدف‌تان قرار بگیرد؟

تبلیغات محیطی با اینکه از روش‌های گران تبلیغات به حساب می‌آیند، ولی برای دیده‌شدن، معرفی و تبلیغ دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی و افزایش آگاهی از برند یکی از بهترین گزینه‌ها هستند.

تبلیغات بیلبوردی کلاس‌های آموزشی

روزانه کلی آدم یا بهتر است بگوییم مخاطبان هدف شما، حین رفت‌وآمد در خیابان‌ها، محله‌ها و اتوبان‌های مختلف تبلیغات‌تان را در سطح شهر می‌بینند و نام برند شما در گوشهٔ ذهن‌شان ثبت می‌شود.

این آدم‌ها هنگامی که به خدمات شما نیاز داشته باشند یا بخواهند دوره‌ٔ آموزش گرافیک را به دیگران معرفی کنند، قطعاً نام شما یکی از اولین اسامی است که به ذهن آن‌ها خطور می‌کند.

حتی اگر بیلبورد شما خلاقانه باشد، ممکن است در جمعی به آن بیلبورد اشاره شود و یکی هم در همان جمع باشد که در دورهٔ شما شرکت کرده است. همین اشارهٔ کوچک باعث می‌شود تا او تجربهٔ خود را بیان کند؛ همان تبلیغات شفاهی که در بالا گفتیم.

اگر مقالهٔ « بهترین روش‌های تبلیغات محیطی نوین و کلاسیک» را بخوانید با انواع تبلیغات محیطی، هزینه و اصول و نکاتی که باید برای اجرای آن بدانید، آشنا می‌شوید.

 

۱۳. تبلیغات تلویزیونی، گران، ولی موثر

اگر بودجهٔ محدودی برای تبلیغات کنار گذاشته‌اید، توصیه نمی‌کنیم این روش را برای تبلیغ کلاس‌های آموزشی انتخاب کنید؛ چون هم ساخت و هم نمایش تبلیغات در تلویزیون بسیار پرهزینه است.

علاوه بر این، تبلیغات تلویزیونی این‌طور نیست که شما یک‌بار آگهی‌تان را در تلویزیون پخش کنید و در همان بار اول به هدف‌تان برسید! باید بارها و بارها یک تبلیغ را در تلویزیون تکرار کنید تا نتیجه‌ای که انتظار دارید، ببینید؛ این مورد هم هزینه‌هایتان را بیشتر می‌کند.

ولی اگر از نظر هزینه‌های ساخت، نمایش و تکرار تبلیغ در تلویزیون مشکلی ندارید، می‌توانید به‌عنوان روشی سریع و موثر در آگاه‌‌سازی و افزایش سهم‌تان از بازار روی آن حساب کنید. برای نمونه تبلیغ تلویزیونی دوره‌های آموزشی فن‌آموزان را ببینید:

 

 

پیشنهاد می‌کنیم قبل از قضاوت دربارهٔ مناسب‌بودن یا نبودن این روش برای شما، مقالهٔ «اصول تبلیغات تلویزیونی موثر برای کسب‌وکارها» را هم مطالعه کنید تا با دید بازتری تصمیم بگیرید.

تبلیغات بدون داشتن یک کپی و متن جذاب، مثل جشن تولد بدون کیک است! در بخش بعدی چند نمونه متن تبلیغ کلاس‌های آموزشی به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید از آن‌ها ایده و الهام بگیرید و متن منحصربه‌فرد خودتان را بنویسید.

 

۱۵ نمونه متن تبلیغ کلاس‌های آموزشی

نوشتن یک متن جذاب و کلیک‌خور برای تبلیغات پیامکی یا تبلیغات همسان و گوگل و همچنین طراحی بنر تبلیغاتی قلق دارد. ما قبلاً در وبلاگ یکتانت، در چندین مقاله همهٔ این نکات را یکجا جمع کرده‌ایم که می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید:

اما برویم سراغ نمونه‌ها:

پربازدیدترین دوره ویدیویی فتوشاپ مکتب‌خونه رایگان شد! برای ثبت‌نام و استفاده از کد تخفیف ۱۰۰ درصدی روی لینک بزن

در این متن، دو کلمهٔ قدرتمند و تاثیرگذار در فروش «پربازدید‌ترین» و «رایگان» در ابتدای متن قرار گرفته و با یک پیشنهاد ویژه شروع می‌شود. همین باعث می‌شود که توجه مخاطب جلب و نرخ کلیک پیامک بیشتر شود. در ادامه هم با یک کال‌تواکشن مناسب مخاطب را به سایت و ثبت‌نام در دوره هدایت می‌کند.

  • فرادرسی عزیز عیدیت رو گرفتی؟ ?طرح نوروزی فرادرس با ۶۰ درصد تخفیف شگفت‌انگیز برای همه دوره‌ها ? فقط تا ۲۹ اسفند
  • با دورهٔ سواد مالی هاوین مسیر زندگی‌تو تغییر بده؛ ثبت‌نام با ۷۰ درصد تخفیف و شرایط ویژه اقساطی
  • بهار فصل آموختنه! مهارت‌های جدید رو در مکتب‌خونه با ۵۰ درصد تخفیف ویژه یاد بگیر. فقط تا آخر هفته
  • علی عزیز! فقط یک روز تا پایان تخفیف ۴۹۹ هزار تومانی ثبت‌نام در دورهٔ جامع لینکدین باقی مونده. حواست باشه جا نمونی (لینک)
  • به ثبت‌نام دوره ادمینی نرسیدی؟ آخر هفته مجدد برگزار میشه! همین الان روی لینک بزن و ثبت‌نامت رو با ۲۰ درصد تخفیف نهایی کن
  • کمتر از ۳۰ نفر ظرفیت مونده! ۶۵ درصد تخفیف برای ثبت‌نام در دوره تولید محتوا با موبایل + اینستاگرام نوین
  • همین الان دیجیتال مارکتینگ رو با تخفیف ۲/۵ میلیونی یاد بگیر! فقط برای ۳۰۰ نفر اول
  • محسن عزیز! اولین دورهٔ ویدیویی سئو آکادمی نووا منتشر شد ? آموزش عملی و اصول کاربردی سئو؛ ثبت‌نام: (لینک)
  • تخفیف تابستانه مدرسهٔ هاوین را از دست ندهید! ۸۰ درصد تخفیف فوق‌العاده برای همه ورکشاپ‌ها و دوره‌ها فقط تا ۱۳ فروردین

بیایید چند نمونه هم هدلاین و عنوان تبلیغاتی برای تبلیغات گوگل و همسان ببینیم:

  • دوره آموزش سئو مبتنی بر تجربه – مدرک معتبر + یک سال پشتیبانی رایگان

در این نمونه، مزایای دوره پشت‌سرهم آمده‌اند: مبتنی بر تجربه، ارائهٔ مدرک معتبر و پشتیبانی رایگان. ۴ نمونهٔ دیگر را هم ببینید:

  • دورهٔ جامع دیجیتال مارکتینگ، آموزش اصولی از صفر تا صد
  • آموزش آنلاین و آماده‌سازی برای آزمون آیلتس، پشتیبانی ۲۴ ساعته دوره‌ها
  • دوره زبان برنامه‌نویسی پایتون با مدرک پایان‌دوره
  • شروعی ساده و سریع برای معامله در بازارهای مالی – دورهٔ آموزشی تحلیل تکنیکال و فاندامنتال

و اما یک سؤال مهم:

 

چگونه از تبلیغ دوره‌های آنلاین نتیجه بگیریم؟

برای اینکه از تبلیغ دوره‌های آموزشی نتیجه بگیرید، باید بدانید چه پیام و پیشنهادی را به چه کسی، در چه زمانی، چطور و در چه رسانه‌ای بگویید تا بهترین نتیجه را داشته باشد.

دانستن این موارد هم فقط با رعایت این پیش‌نیاز‌ها و قواعد در تبلیغات ممکن است:

 

بازار و مخاطبان هدف‌تان را بشناسید

مرحلهٔ اول در تبلیغات این است که رقبایتان را به‌دقت زیر ذره‌بین بگیرد و با شناسایی کمبودها و تمایزهای آن‌ها، دغدغه‌ها و نیازهای مشتریان شرایط کلی بازار دوره‌های آموزشی را بسنجید.

مثلاً می‌توانید با طرح پرسش‌نامه، آمارگیری از مشتریان احتمالی و بررسی کامنت‌ها و نظرات سایت رقیب، بازار هدف‌تان را شناسایی و اطلاعات مورد نظرتان را جمع‌آوری کنید. بعد از آن هم روی سودآورترین بخش بازار که دوره‌های شما هم متقابلاً برای آن‌ها مفید است، دست بگذارید.

قبلاً در مقالهٔ «بازار هدف چیست + راه‌های شناسایی آن» راه‌های شناسایی و بخش‌بندی بازار هدف را مفصل توضیح داده‌ایم.

بعد از تعیین بازار هدف هم، نوبت تعیین مخاطبان هدف است؛ همان گروهی که قرار است هدف تبلیغات قرار بگیرند و آن‌ها را برای خرید دوره‌های آموزشی ترغیب و متقاعد کنید.

مثلاً مخاطب هدف شما می‌تواند دانشجوی ۱۹ تا ۲۳ ساله‌ای باشد که به‌دنبال یادگیری یک مهارت پول‌ساز برای ورود به بازار کار است یا خانم‌های خانه‌داری که می‌خواهند با یادگیری یک مهارت جدید، در خانه برای خودشان کسب درآمد کنند.

ولی برای دوره‌های کوچینگ نوجوانان، مخاطب شما و کسی که قرار است با او در تبلیغات صحبت کنید، والدین نوجوانان هستند.

چرا این‌قدر مهم است؟ فرض کنید مخاطبی به درد شما می‌خورد که در منطقهٔ ۱ تهران زندگی می‌کند و می‌خواهد روی رشد فردی کودک خود سرمایه‌گذاری کند. حالا کافی است از ارسال پیامک منطقه‌ای برای رسیدن به آن‌ها استفاده کنید و بیلبوردی در همان منطقه و سر راه تردد آن‌ها اجاره کنید.

یک کلام: شما می‌دانید طرف مقابل چه نیازی دارد، چطور تصمیم می‌گیرد و بیشتر از هر جای دیگری کجا زندگی می‌کند (چه آفلاین و چه آنلاین)؛ پس راحت‌تر با او ارتباط برقرار می‌کنید.

 

هدف تبلیغات را تعیین کنید

قدم بعدی تعیین هدف از تبلیغات است. از خودتان بپرسید که با تبلیغ کلاس‌های آموزشی می‌خواهید به چه چیزی برسید؛ افزایش آگاهی، جذب لید و مشتریان راغب، افزایش فروش دوره‌ها یا وفادارسازی و حفظ مشتریان فعلی؟

تعیین هدف قبل از تبلیغات به تمام فعالیت‌های شما جهت می‌دهد و کمک می‌کند که برای تک‌تک مراحل (از تعیین بودجه گرفته تا تعیین رسانه‌های تبلیغاتی مناسب) برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

?توجه: هدف تبلیغات باید هوشمندانه انتخاب شود؛ یعنی ۴ ویژگی زمان‌داربودن، واقع‌بینانه، قابل‌اندازه‌گیری، مرتبط و مناسب‌بودن را داشته باشد. به این نمونه هدف توجه کنید:

«می‌خواهم با اجرای کمپین تبلیغات در گوگل، طی سه ماه، فروش دوره‌های آموزشی زبان انگلیسی را ۲۰ درصد افزایش دهم.»

دانستن هدف، انتخاب کانال و گرفتن نتیجه را راحت می‌کند؛ چون شما می‌دانید برای فروش بیشتر و آن هم در ۳ ماه، نمی‌توانید روی تلویزیون حساب کنید.

 

تکلیف بودجه تبلیغ را روشن کنید

بعد از شناسایی مخاطب و تعیین هدف، نوبت حساب‌کتاب و تعیین خرج‌ومخارج‌ تبلیغات است.

با چشم بسته وارد میدان نشوید و قبل از تبلیغات برآورد دقیقی از هزینه‌های ساخت، نمایش و تست تبلیغ داشته باشید. این‌طوری می‌توانید با توجه به بودجه و منابعی که در دست دارید، بهترین روش و رسانه را برای ساخت و نمایش تبلیغ انتخاب کنید.

برای مثال، اگر بودجه محدودی در اختیار دارید، قطعاً نمی‌توانید به‌سراغ روش‌هایی مثل تبلیغات در تلویزیون، برگزاری رویدادها یا تبلیغات محیطی بروید؛ در این شرایط روش‌های ارزان‌تری مثل تبلیغات در گوگل، همسان، ارسال پیامک و پوش نوتیفیکیشن به کارتان می‌آید.

برای اینکه استراتژی مناسبی برای بودجه‌بندی تبلیغات انتخاب کنید و بتوانید با کم‌ترین هزینه بهترین نتیجه و بازدهی را از تبلیغات ببینید، پیشنهاد می‌کنیم ۲ مقالهٔ زیر را مطالعه کنید:

 

مزیت رقابتی‌تان چیست؟

اصلی‌ترین عنصری که باعث می‌شود مخاطب هدف به تبلیغ شما توجه کند، مزیت رقابتی‌تان است.

مزیت رقابتی همان فایده و منفعت متمایز و منحصربه‌فردی است که کلاس و دوره‌های آموزشی شما برای مخاطب هدف ایجاد می‌کند و باعث می‌شود خرید دوره‌های شما را به رقیب ترجیح دهد.

برای مثال ممکن است شما:

  • تجربهٔ چندین ساله خودتان را به مخاطبان آموزش دهید
  • مدرک معتبری به شرکت‌کنندگان در دوره اعطا کنید
  • دوره‌های مشابه با رقبا را با قیمت کمتری ارائه دهید
  • از مدرس‌های برجسته و معروف استفاده کنید
  • تا پایان دوره، پشتیبانی رایگان به شرکت‌کنندگان بدهید
  • در کنار آموزش‌های پولی، دوره‌های رایگان و مفیدی هم ارائه دهید
  • ابزارهای کاربردی را رایگان در اختیار شرکت‌کننده‌ها می‌گذارید
  • برای آن‌ها کار پیدا می‌کنید

در تبلیغات باید روی همین مزایا دست بگذارید و حتماً به آن‌‌ها تاکید کنید.

 

تبلیغ و محتوای آن را آماده کنید

هر کمپینی شامل ۴ بخش مهم است:

  • متن و محتوای تبلیغ
  • کال‌تواکشن مرتبط و مناسب
  • لندینگ پیج جذاب و قوی
  • بهینه‌سازی تبلیغ

دربارهٔ متن و محتوای تبلیغ و بایدها و نبایدهای طراحی لندینگ پیج که کمی قبل توضیح دادیم. فراموش نکنید که در متن تبلیغات، یک کال‌تواکشن مرتبط و تاثیرگذار هم اضافه و مخاطب را به انجام اقدام مورد نظرتان دعوت کنید. CTA جذاب و قوی می‌تواند نرخ تبدیل مشتریان را افزایش دهد.

اگر به‌دنبال کال‌تواکشن قوی برای ترغیب مخاطب به خرید دوره یا ثبت‌نام در آن هستید، حتماً ایبوک «۲۰۰ ایده برای نوشتن CTA تاثیرگذار» را رایگان دانلود کنید.

بعد از اینکه همهٔ مقدمات تبلیغات را آماده و نمایش آن را شروع کردید، می‌توانید با تست، اندازه‌گیری و تحلیل نتایج کمپین در فواصل زمانی منظم و بررسی و اصلاح تک‌تک عناصر تبلیغ مثل لندینگ پیج، دکمه‌ها، متن تبلیغ و… بازدهی کمپین را به حداکثر برسانید.

 

مخاطب خودتان را با تبلیغات درست هدف بگیرید!

تبلیغ کلاس و دوره‌های آموزشی برای کسانی که دنبال جذب مشتری بیشتر و به‌تبع آن افزایش فروش هستند، به‌شدت مهم و ضروری است.

در این مقاله، چند روش تبلیغ کلاس‌های آموزشی را به‌همراه چند نمونه متن و اصول و قواعد کلی تبلیغات به شما معرفی کردیم که می‌توانید با توجه به هدف، مخاطب و بودجه‌تان یک یا ترکیبی از آن‌ها را امتحان کنید.

اگر این مقاله برای‌ شما مفید بوده، نظرتان را برای ما بنویسید و آن را با کسانی که در کار فروش دوره‌های آموزشی هستند، به اشتراک بگذارید.

4.5/5 - (8 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش تولید محتوای تبلیغاتی