فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

انواع تبلیغات در یوتیوب

مقالات تبلیغات هدفمند | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۱ آذر ۱۴۰۲

تبلیغات در یوتیوب چیست

از جمعیت ۷ میلیاردی کرۀ زمین، ۲/۶ میلیارد نفر از یوتیوب استفاده می‌کنند! یعنی یک‌سوم کل جمعیت دنیا.
از این تعداد، بیش از ۱۲۲ میلیون یوتیوب را روزانه چک می‌کنند. ایرانی‌ها هم با وجود عدم‌دسترسی مستقیم، در این پلتفرم فعالیت می‌کنند. مثلاً یکی از یوتوبرهای معروف ایرانی ۵۶۶ هزار دنبال‌کننده دارد.

تمام این موارد را گفتیم تا به این موضوع برسیم:

وقت آن شده است تبلیغات در یوتیوب را جدی بگیرید!

ما پیش از این، دربارهٔ تبلیغات در موتور جست‌وجوی گوگل مفصل صحبت کردیم. در ادامه، تصمیم گرفتیم به‌ سراغ یوتیوب – یکی دیگر از دارایی‌های گوگل – برویم.
با ما تا آخر مقاله همراه باشید تا انواع تبلیغ در یوتیوب را بشناسید، نحوهٔ محاسبهٔ هزینه‌ را یاد بگیرید و در آخر هم کمپین خود را در ۱ + ۹ مرحله بسازید. در انتها هم یک فرمول کاربردی برای ساختن تبلیغی موثر در اختیار شما می‌گذاریم.

بیایید با تعریف اصل موضوع شروع کنیم!

 

تبلیغات در یوتیوب چیست؟

خیلی ساده است:

نمایش تبلیغ در پلتفرم ویدئومحور یوتیوب برای افزایش آگاهی از برند، جذب مشتریان راغب، افزایش ترافیک سایت و بالابردن فروش.

یوتیوب این امکان را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد که به قشر وسیع و متنوعی از مخاطبان دسترسی پیدا کنند.
طبق آمار موجود، ۳۲/۴ درصد مردم دنیا یکی از کاربرهای آن هستند. چیزی بیشتر از نیمی از کاربران اینترنت. همان آمار می‌گوید 70 درصد مردم محصولی را بعد از دیدن تبلیغ آن در یوتیوب تهیه کرده‌اند.

 

تعداد کاربران یوتیوب

 

از طرفی، شما می‌توانید تقریباً دربارهٔ هر موضوعی حداقل یک ویدئو در یوتیوب پیدا کنید. این فرصت خوبی است که تبلیغی مرتبط با محتوایی که کاربر می‌بیند، نمایش دهید تا شانس بیشتری برای کلیک داشته باشید.

تمام این موارد را در کنار علاقهٔ مردم به دیدن ویدئو بگذارید. طبق آمار ویدیو مارکتینگ که قبلاً منتشر کردیم، ۹۰ درصد مردم از طریق دیدن ویدئو با برندی خاص یا محصول آن آشنا می‌شوند.

حالا دیگر به‌خوبی به اهمیت تبلیغات ویدیویی در پلتفرم جذابی به‌نام یوتیوب پی برده‌اید؛ پس بیایید ببینیم چه فرمت‌هایی برای تبلیغ در آن در اختیارتان است!

با تبلیغات در یوتیوب، بیش از پیش دیده شوید!

با تبلیغات در یوتیوب، بیش از پیش دیده شوید!

شروع تبلیغات arrow-left

انواع تبلیغات در یوتیوب

شما می‌توانید به شکل‌های مختلفی در یوتیوب تبلیغ کنید. هرکدام هم برای هدف مشخصی ساخته شده‌اند تا در نهایت، شما دست‌‌خالی برنگردید.

 

انواع تبلیغات در یوتیوب

 

۱. تبلیغات ویدیویی در زمان پخش (in-stream)

اگر از یوتیوب استفاده کرده باشید که احتمالاً همین‌ طور است، با تبلیغاتی که قبل، حین و بعد از ویدئو مدنظرتان نمایش داده می‌شوند مواجه شده‌اید. به این تبلیغات اصطلاحاً In-Stream Ads گفته می‌شود؛ یعنی در زمان پخش نمایش داده می‌شوند. این نوع تبلیغات به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  • Skippable

مدت‌زمان متغیر دارند و پس از ۵ ثانیه هم کاربر می‌تواند از خیر دیدن آن‌ها بگذرد.

 

نمونه تبلیغ Skippable یوتیوب

 

  • Non-Skippable

این شکل از تبلیغات In-Stream، را نمی‌توان رد کرد. مدت‌زمان آن‌ها هم ۱۵ ثانیه یا حتی کمتر است.

 

نمونه تبلیغ Non-Skippable یوتیوب

 

رایج‌ترین شکل تبلیغ کردن در یوتیوب، استفاده از همین تبلیغات In-Stream است که عموم کاربران با آن برخورد داشته‌اند.

 

۲. تبلیغات بامپر (Bumper ads)

درست مثل تبلیغات در زمان پخش، تبلیغات Bumper هم قبل، حین و بعد از پخش ویدئو نمایش داده می‌شوند. مدت‌زمان آن‌ها ۶ ثانیه یا کمتر است و نمی‌توان آن‌ها را هم رد کرد؛ یعنی Non-Skippable هستند.

 

۳. تبلیغات خارج از استریم (Outstream ads)

این شکل از تبلیغات فقط به کاربران موبایل و خارج از سایت اصلی یوتیوب نمایش داده می‌شود. با نمایش در سایت‌های پارتنر گوگل، می‌توان به کاربران بیشتری دسترسی داشت.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۴. تبلیغات در صفحهٔ اصلی یوتیوب (Masthead ads)

در صفحۀ اصلی این پلتفرم نمایش داده می‌شوند. نمونۀ آن را می‌توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

نکته: ممکن است تبلیغ غیرویدئویی یا ویدئویی باشد.

 

تبلیغات در صفحهٔ اصلی یوتیوب (Masthead ads)

 

۵. تبلیغات غیرویدئویی (Overlay ads)

تبلیغات Overlay ویدئو نیستند! بلکه با شکلی از تبلیغات طرف هستیم که یک بنر شامل متن و شاید تصویر، زیر ویدئویی که مخاطب در حال مشاهده است نمایش داده می‌شود. چیزی مثل زیرنویس در شبکه‌های تلویزیونی.

همچنین آن‌ها در کنار ویدئو یا حتی صفحهٔ اصلی هم نمایش داده می‌شوند.

نکته: این نوع تبلیغات فقط در نسخۀ دسکتاپ به کاربران نشان داده می‌شوند.

 

نمونه تبلیغ غیرویدئویی (Overlay ads) یوتیوب

 

۶. تبلیغات در سرچ یوتیوب

کاربر عبارت مشخصی را در یوتیوب جست‌وجو می‌کند و قبل از اینکه ویدئوهای مرتبط را ببیند، با تبلیغ شما روبه‌رو می‌شود. مانند آن چیزی که در تصویر زیر می‌بینید:

 

نمونه تبلیغات در سرچ یوتیوب

 

نکته: ممکن است تبلیغ با چیزی که کاربر جست‌وجو کرده است، هم‌خوانی داشته باشد و شاید هم نداشته باشد. به نوع هدف‌گیری شما بستگی دارد.

اما حالا یک سؤال پیش می‌آید:

 

کدام فرمت برای تبلیغات در یوتیوب مناسب است؟

همان‌طور که در بخش قبل خواندید، برای تبلیغات در یوتیوب، ۶ گزینه پیش روی شما قرار دارد. نتایج یک تحقیق ثابت کرده که هرقدر تعداد گزینه‌ها بیشتر باشد، انتخاب کردن برای مخاطب سخت‌تر خواهد بود. به همین خاطر، می‌خواهیم در این راستا کمک‌تان کنیم.

برای انتخاب فرمت مناسب، باید ۴ معیار زیر را مدنظر قرار دهید:

 

  • مدت‌زمان

زمان ویدئوی تبلیغاتی می‌تواند هرقدر باشد که دوست دارید؛ اما برای اینکه یک View (جلوتر فرق View و Impression را خواهیم گفت) محسوب شود، مخاطب باید حداقل 30 ثانیه از تبلیغ را تماشا کند. اگر طول ویدئوی تبلیغاتی کمتر از 30 ثانیه باشد، باید تا انتهای تبلیغ دیده شود.

  • قابلیت رد تبلیغ

آیا مخاطب می‌تواند از خیر دیدن تبلیغ پس از ۵ ثانیه بگذرد یا باید تمام آن را تماشا کند؟ برای مثال، تبلیغات بامپر و خارج از استریم غیرقابل رد شدن یا Non-Skippable هستند.

  • محل نمایش

می‌خواهید تبلیغ در داخل یوتیوب نمایش داده می‌شود یا خارج از آن؟

  • صدا

۹۵ درصد ویدئوهای یوتیوب با صدا دیده می‌شوند؛ پس یکی دیگر از معیارهایی که باید در نظر بگیرید، صدادار بودن یا صامت‌بودن تبلیغ است. البته تبلیغات Masthead و Outstream به‌صورت پیش‌فرض بدون صدا هستند.

با کنار هم قرار دادن این معیارها و سبک‌سنگین‌کردن همۀ جوانب، می‌توانید تصمیم مناسب را برای انتخاب فرمت مناسب برای تبلیغات در یوتیوب بگیرید.

مثلاً‌ آیا مخاطب شما به دیدن تبلیغ علاقه دارد یا ترجیح می‌دهد به او حق انتخاب بدهید تا بتواند تبلیغ را ببیند. برای یک نمونهٔ دیگر، چقدر احتمال دارد کاربران ایرانی را در خارج از یوتیوب جذب کنید؛ چون سایت‌های ایرانی در لیست شبکهٔ نمایش گوگل نیستند.

اما نمایش تبلیغ در یوتیوب چه سودی برای شما دارد؟

مقاله پیشنهادی: بهترین شیوه های تبلیغات موثر برای کسب و کار

مزایای تبلیغات در یوتیوب

کاربران پرشمار یوتیوب، روزانه ۱۹ دقیقه (به‌طور میانگین) از وقت خود را در آن سپری می‌کنند. بعضی‌ها این پلتفرم را بزرگترین موتور جست‌وجو پس از گوگل می‌دانند که بیراه هم فکر نمی‌کنند.

به‌طور کلی، تبلیغات در این پلتفرم مزایای زیر را به دنبال دارد:

  • دسترسی بسیار زیاد به قشر بزرگی از افراد

۲/۶ میلیارد کاربر فعال ماهانه به این معناست که یوتیوب پذیرای هر قشر و سلیقه‌ای است. از طرفی، این امکان وجود دارد مخاطبان را بخش‌بندی کنید و تبلیغ را به کسی نشان دهید که به احتمال زیاد، به شما نیاز دارد. تعداد کاربران زیاد آن‌ها هم دست شما را باز گذاشته است تا بی‌نصیب نمانید.

  • مقرون‌به‌صرفه بودن

کسب‌وکارها پول تعاملی که می‌گیرند را پرداخت می‌کنند! این یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های تبلیغات در یوتیوب است. میانگین هزینه برای تبلیغ در این پلتفرم، ۱ تا ۳ سنت به‌ازای هر View است. در حالی که برای تبلیغ در گوگل، باید چیزی حدود ۷۹ سنت (یا بیشتر) به‌ازای هر کلیک بپردازید.

  • هدف‌گیری بسیار دقیق

اینکه امکان هدف‌گیری در تبلیغات دیجیتال وجود داشته باشد، چیز جدیدی نیست؛ اما یوتیوب پا را فراتر می‌گذار و شکل جدیدی از هدف‌گیری را ارائه می‌کند. از تنظیمات ساده مثل دموگرافی کاربران (Demography) و علایق آن‌ها، تا تنظیمات پیشرفته‌تر مثل موضوع تبلیغ، کلمات کلیدی مرتبط، صفحاتی که تبلیغ قرار است در آن‌ها نمایش داده شود.
بنابراین، تبلیغ‌کننده می‌تواند برندش را در وقت مناسب، در جای درست به مخاطب هدفی که می‌خواهد نمایش دهد.

  • گزارش‌های مفصل

اگر از تبلیغات یوتیوب استفاده کنید، کلی داده در اختیارتان قرار می‌گیرد. با استفاده از آن‌ها، می‌توانید امور را بهتر از قبل مدیریت کنید تا زحمات‌تان مؤثرتر واقع شوند. اطلاعات دقیقی از رفتار مشتری خواهید داشت. همچنین، می‌توانید تست A/B اجرا کنید تا بهترین رویکرد را پیدا و بر اساس آن عمل کنید.

 

گزارش تبلیغات در یوتیوب

 

  • انعطاف‌پذیری بالا

به واسطۀ انواع مختلف تبلیغ در یوتیوب، دست بازی برای پروموت برند یا محصول خود خواهید داشت. مثلاً یک ویدئوی کوتاه منتشر کنید یا ویدئویی بلند دربارهٔ خدماتی که ارائه می‌دهید. همه‌چیز به هدف شما بستگی دارد.
شاید انتخاب فرمت مناسب و تهیۀ یک تبلیغ جذاب کار راحتی نباشد؛ اما این مزایا، ارزش آن زحمات را دارند. مثل هر فعالیت دیگری در دنیای بازاریابی دیجیتال، موفقیت یا عدم موفقیت تبلیغات در یوتیوب هم باید اندازه‌گیری شود. با چه معیارهایی؟ خواهیم گفت.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

معیارهای تبلیغات ویدیویی در یوتیوب

در سنجش موفقیت یا عدم موفقیت تبلیغ‌کردن در یوتیوب، دو پارامتر بسیار مهم هستند:

 

  • View

وقتی یک تبلیغ Skippable باشد، اگر بیننده 30 ثانیه از آن را ببیند یک View محسوب می‌شود. اگر مدت‌زمان آن کمتر از 30 ثانیه باشد، زمانی که تبلیغ به انتها می‌رسد یک View حساب می‌شود. می‌توانید به چشم یک کلیک در تبلیغات کلیکی به بازدید (View) نگاه کنید.

  • Impression

وقتی تبلیغ Non-Skippable باشد، خبری از View در کار نخواهد بود؛ چراکه مخاطب نمی‌تواند تصمیم بگیرد با تبلیغ تعامل داشته باشد یا نه! در اینجا، پارامتری که وارد می‌شود نمایش یا همان Impression است.
اساساً، فارغ از فرمت تبلیغ، هر بار که ویدئو دیده شود، یک نمایش محسوب می‌شود؛ اما لزوماً یک بازدید نیست.

نکته: فقط بازدیدها (View) در لیست ریمارکتینگ شما قرار می‌گیرند؛ یعنی آن‌هایی که به‌نوعی با خواست خود با تبلیغ تعامل برقرار کرده‌اند.
برای مثال، نمی‌توانید افرادی را که تبلیغ بامپر دیده‌اند، در لیست ریمارکتینگ قرار دهید. با این حال، می‌توانید برای ریمارکتینگ، به آن‌ها تبلیغ بامپر یا نوع دیگری نشان دهید.

از دیگر معیارهای تبلیغ ویدئویی در یوتیوب، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویژگی‌های بینندگان تبلیغ؛
  • اقدامات حاصل‌شده پس از تماشای تبلیغ؛
  • نرخ تبدیل.

اما تبلیغ در یوتیوب برای شما چقدر آب می‌خورد؟ در بخش بعدی، نحوهٔ محاسبهٔ هزینه تبلیغات در یوتیوب با شما صحبت خواهیم کرد.

 

قیمت‌گذاری و هزینه تبلیغات در یوتیوب

هزینه تبلیغ در یوتیوب، بسته به نوع کسب‌وکار و اهداف مدنظرتان متفاوت خواهد بود. برای مثال، بدیهی است که در حوزه‌ای مثل آرایشی بهداشتی باید بیشتر خرج کنید؛ چون رقابت در این حوزه بسیار داغ است.

اینکه چه فرمتی را برای تبلیغ انتخاب می‌کنید هم جزو متغیرهایی است که در مبلغ نهایی اثرگذار است.

به‌طور کلی، عموماً این هزینه به‌صورت CPM (هزینه به ازای هزار ایمپرشن) یا CPV (هزینه به‌ازای بازدید) پرداخت می‌شود.

در مدل CPV، زمانی که ۱ بازدید (View) برای شما محاسبه شد، هزینهٔ آن کسر می‌شود. از طرفی، همان طور که توضیح دادیم، در تبلیغات Non-Skippable، خبری از بازدید نیست. مدل CPV برای این نوع تبلیغات در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر کسب‌وکارها ۱۰ تا ۵۰ دلار برای بودجهٔ روزانه در نظر می‌گیرند. اگر از ما می‌خواهید عددی دقیق‌تر خدمت شما ارائه کنیم، باید بگوییم برای هر ۱۰۰ هزار View، تقریباً باید ۲۰۰۰ دلار هزینه بپردازید!

حالا وقت عمل است!

مقاله پیشنهادی: معرفی کامل بهترین ابزارهای ویدیو مارکتینگ

چگونه در یوتیوب تبلیغ کنیم؟

قبل از هرکاری، باید یک اکانت گوگل ادز برای خود بسازید. بعد از ساخت اکانت، مراحلی را که در ادامه می‌گوییم، به‌ترتیب انجام دهید.

اگر اکانت گوگل ادز ندارید، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «راهنمای ساخت اکانت گوگل ادز» را بخوانید.

 

مرحلهٔ اول: انتخاب هدف و نوع کمپین

وارد داشبورد گوگل ادز شوید، روی «+» و سپس New Campaign کلیک کنید.
در گام اول، باید هدف خود را مشخص کنید. توصیه می‌کنیم گزینهٔ «Create a Campaign Without a Goal’s Guidance» را انتخاب کنید تا کنترل همه‌چیز دست خودتان باشد.

 

انتخاب هدف کمپین تبلیغاتی در یوتیوب

 

نوع کمپین به این معناست که تبلیغات در کجا نمایش داده شود. از‌ آنجایی که شما به‌دنبال نمایش تبلیغ در یوتیوب هستید، در این قسمت، Video را انتخاب کنید.

 

انتخاب نوع کمپین در گوگل ادز

 

حالا روی Continue کلیک کنید.

 

مرحلهٔ دوم: انتخاب Subtype

بعد از انتخاب هدف کمپین، می‌توانید Subtype آن را مشخص کنید. این قسمت معلوم می‌کند که چگونه می‌خواهید به مخاطبان هدف‌ دسترسی پیدا کنید، تبلیغ در چه جاهایی نمایش داده می‌شود و می‌توان از چه فرمتی استفاده کرد.

به‌عنوان مثال، اگر هدف کلی شما این است که افراد را به بازدید از سایت و خرید تشویق کنید، می‌توانید Drive conversions را انتخاب کنید. با این انتخاب، شما فقط می‌توانید از فرمت Skippable in-stream استفاده کنید.

پیشنهاد ما این است که از بین گزینه‌های موجود، اولی، یعنی Custom video campaign را انتخاب کنید. با این کار، می‌توانید از تمام فرمت‌ها با توجه به هدف خود استفاده کنید.

 

انتخاب Subtype

 

حالا دوباره روی Continue کلیک کنید.

 

مرحلهٔ سوم: انتخاب نام کمپین و استراتژی قیمت‌گذاری

تصویر زیر را ببینید. اولین فیلد نام کمپین است. پس از آن، در قسمت Bid strategy، بسته به اینکه کدام زیرگروه را در بخش قبل انتخاب کرده باشید، ۱ یا دو گزینه خواهید داشت. گزینه‌ها عبارت‌اند از:

  • Maximum CPV (هزینه به‌ازای هر بازدید)
  • Target CPM (هزینه به‌ازای هر هزار نمایش)
  • Target CPA (هزینه به‌ازای اکشن)

پیشنهاد ما این است که Maximum CPV را انتخاب کنید؛ چون مانند همان Manual CPC bidding در تبلیغات در گوگل عمل می‌کند. به همین دلیل هم می‌توانید قیمت پیشنهادی را خودتان مشخص کنید.

در نقطهٔ مقابل، اگر Target CPA را انتخاب کنید، فرمان را در دست گوگل قرار می‌دهید. به این ترتیب، پیشنهادهای قیمتی شما را به‌شکلی تعیین می‌کند که بیشترین تعداد تبدیل (انجام عمل مشخص توسط کاربر) رخ دهد.

 

انتخاب نام کمپین و استراتژی قیمت‌گذاری

 

مرحلهٔ چهارم: تعیین بودجه

در این بخش، بودجه‌ای را که برای کل کمپین مدنظر دارید، وارد می‌کنید. فقط در نظر داشته باشید که باید مدت‌زمان کمپین را مشخص کنید. بودجه‌ای که معلوم می‌کنید هم مربوط به همان زمان مشخص شده است.

به زبان ساده‌تر: بودجهٔ کل (Campaign total) مقدار پولی است که شما می‌خواهید از تاریخ شروع تا تاریخ پایان کمپین هزینه کنید.

البته شما می‌توانید نوع بودجه را «Daily» انتخاب کنید. در این حالت، دیگر نیاز نیست تاریخ پایان کمپین را مشخص کنید.

بودجه روزانه برای کنترل هزینه‌ها بهتر است؛ چون در طول روز، بیشتر از مبلغی که مشخص می‌کنید، خرج نمی‌شود. البته ممکن است برخی روزها تا ۲ برابر بیشتر از بودجه روزانه از حساب شما کم شود؛ ولی در سایر روزها کمتر خرج می‌شود تا در پایان ماه بیش از بودجهٔ مشخص‌شده هزینه نکنید.

 

تعیین بودجهٔ کمپین

 

مرحلهٔ پنجم: انتخاب محل نمایش

یوتیوب برای گوگل است! این غول دنیای فناوری، با کلی سایت و اپلیکیشن هم به‌عنوان نمایش‌دهنده همکاری می‌کند. در این بخش،مشخص می‌کنید که آیا دوست دارید تبلیغ در جایی خارج از یوتیوب هم نمایش داده شود؟ یعنی در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های پارتنر گوگل؟

توصیه ما این است که تیک گزینهٔ سوم را بردارید؛ یعنی وقت و هزینۀ خود را صرف جایی غیر از یوتیوب نکنید؛ چراکه در لیست پارتنرهای گوگل، سایت و اپلیکیشن ایرانی به چشم نمی‌خورد و احتمالاً پولی که هزینه می‌کنید هدر خواهد رفت.

(چنانچه تمایل به اجرای کمپین تبلیغات ویدیویی در اپلیکیشن دارید، می‌توانید از شرایط . تعرفه‌های یکتانت اطلاعات بیشتری را کسب کنید)

 

انتخاب محل نمایش تبلیغ

 

مرحلهٔ ششم: انتخاب زبان و موقعیت مکانی

متأسفانه نام کشور ما در سرویس گوگل ادز وجود ندارد؛ بنابراین، مثل تصویر زیر، همان گزینۀ All countries and territories را انتخاب کنید؛ اما دربارۀ زبان، توصیه می‌کنیم هم فارسی و هم انگلیسی را انتخاب کنید.

نکته: زبان بر اساس زبان سیستم کاربر و سایت مشخص می‌شود؛ پس بهتر است هر دو حالت را در نظر بگیرید.

 

انتخاب زبان و موقعیت مکانی

 

مرحلهٔ هفتم: هدف‌گیری (مخاطب + کلمه کلیدی)

در این مرحله، قرار است تکلیف نحوهٔ هدف‌گیری را مشخص کنید تا تبلیغ را کسی ببیند که به آن نیاز دارد.

در بخش People، باید ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مخاطب مثل درآمد، جنسیت و سن را مشخص کنید. البته می‌توانید مخاطبان را هر مدل که دوست دارید، بخش‌بندی کنید.

پیشنهاد: چون این اولین کمپینی است که می‌خواهید اجرا کنید، بهتر است با ویژگی‌های مخاطبان فعلاً کاری نداشته باشید.

در بخش Content، شما مشخص می‌کنید که تبلیغ کجا نمایش داده شود. می‌توانید در بخش Keywords، کلمات کلیدی موردنظر را انتخاب کنید. در این حالت گوگل تبلیغ شما را در جایی مرتبط با آن عبارت کلیدی نشان می‌دهد.

مثلاً اگر کلمه کلیدی شما «کفش ورزشی» باشد، تبلیغ در ویدئوها یا کانال‌های مرتبط با ورزش نمایش داده می‌شود.

البته در این حالت، علایق کاربر هم در نظر گرفته می‌شود. اگر به موضوعی مرتبط با کلمه کلیدی شما علاقه داشته باشد، یکی از کسانی خواهد بود که تبلیغ شما را خواهند دید.

Topic هم به شما کمک می‌کند تبلیغ را در کنار ویدئویی با موضوع مرتبط نمایش دهید. برای مثال، اگر کسی ویدئویی با موضوع «پختن کیک» یا حتی «آشپزی» ببیند، به احتمال زیاد از تبلیغ لوازم کیک‌پزی هم استقبال می‌کند.

داستان Placements کمی متفاوت است. شما تصمیم می‌گیرید تبلیغ در کجا – مثلاً کدام کانال، کدام ویدئو یا کدام صفحهٔ سایت پربازدید – نمایش داده شود. مثلاً شاید بخواهید تبلیغ شما فقط در صفحهٔ محتواهای محبوب یوتیوب دیده شود.

 

هدف‌گیری

 

مرحلهٔ هشتم: ایجاد تبلیغ

حالا باید ویدئوی تبلیغاتی موردنظر را انتخاب کنید.

نکته: توجه داشته باشید که ویدئو حتماً باید در یوتیوب آپلود شده باشد.

 

انتخاب ویدئوی تبلیغاتی

 

پس از ثبت ویدئو، می‌توانید فرمت مدنظرتان را هم مشخص کنید.

 

انتخاب فرمت تبلیغات

 

مرحلهٔ نهم: تعیین قیمت پیشنهادی

در این بخش، مشخص می‌کنید که حاضرید برای هر بازدید چه مبلغی را پرداخت کنید. اگر یادتان باشد، در مرحلۀ سوم، گزینۀ Maximum CPV را انتخاب کردیم تا دستمان باز باشد. مبلغ Bid که اینجا وارد خواهید کرد، میزان هزینه‌ای است که تمایل دارید برای هر بازدید بپردازید.

 

تعیین قیمت پیشنهادی

 

در آخر هم روی Create campaign کلیک کنید تا کار تمام شود.

 

مرحله ۱ + ۹: افزودن ویدئوهای مرتبط

با انجام ۹ مرحلۀ قبلی، کارتان برای تبلیغ کردن در یوتیوب تمام می‌شود؛ اما قسمت دیگری هم وجود دارد که می‌تواند مرحله‌ای تکمیلی باشد.

در بخش Related Videos می‌توانید با افزودن ویدئوهای مرتبط از کانال یوتیوب‌تان، نرخ تعامل را بالا ببرید. وقتی آگهی اصلی شما در تلفن همراه پخش می‌شود، ویدئوهای مرتبط زیر آگهی اصلی ظاهر می‌شوند.

این ویدئوها در قسمت پیشنهادات نمایش داده می‌شوند و بیننده را ترغیب می‌کنند که آن‌ها را هم تماشا کنند.

نکته: ویدئوهای مشابه را گوگل بازبینی می‌کند. اگر با گزینهٔ «Disapproved» روبه‌رو شدید، کمپین را مجدداً اصلاح کنید.

 

افزودن ویدئوهای مرتبط به تبلیغ

 

به همان اندازه که طراحی یک بنر در تبلیغات بنری مهم است، ویدئوی تبلیغاتی هم باید اصولی طراحی شود. به‌عنوان آخرین بخش، می‌خواهیم یک راهکار برای ساخت ویدئوی تبلیغاتی خوب و حرفه‌ای به شما معرفی کنیم.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

ساخت ویدئوی تبلیغاتی موثر بر اساس فریم‌ورک ABCD

میزان اثرگذاری ویدئویی که می‌سازید، برای نتیجۀ نهایی کمپین بسیار مهم است. گوگل راهکاری را برای این موضوع ارائه کرده است که به آن فریم‌ورک ABCD می‌گویند. به قول عده‌ای:

فرمول جادویی گوگل برای ساخت ویدئوی تبلیغاتی موثر.

اگر قصد دارید برای تبلیغات در یوتیوب سراغ این راهکار بروید، باید آن را به‌خوبی بشناسید.

  • Attract

اولین موضوع مهم جلب توجه است. فراموش نکنید که تبلیغ شما در خلال تماشای یک ویدئو دیگر به مخاطب نمایش داده می‌شود؛ پس بسیار مهم است که بتوانید از همان ابتدا، توجه او را جلب کنید. گفته می‌شود که در همان ۵ ثانیه اول، باید بیننده را متقاعد کنید که تبلیغ را رد نکند.

  • Brand

در همان ۵ ثانیهٔ اول، به نام برند اشاره کنید. این اشاره می‌تواند به‌صورت متنی یا بصری باشد. حتی می‌توانید از افراد حاضر در ویدئو بخواهید که نام برند را بگویند.

  • Connect

مسئلۀ دیگر، ایجاد ارتباط قوی با مخاطب، از طریق داستان‌سرایی و تحریک احساسات او است. یادتان باشد، ۹۵ درصد ویدئوها در یوتیوب با صدا تماشا می‌شوند؛ بنابراین، از این عنصر مهم غافل نشوید.

  • Direct

آخرین مورد دربارۀ اقدامی است که از بینندۀ تبلیغ انتظار دارید. آیا می‌خواهید در سایت شما ثبت‌نام کند یا محصولی را بخرد؟ در هر صورت، باید خواستهٔ خود را واضح و روشن بیان کنید. یک پیشنهاد ویژه یا تکیه به حس ضرورت می‌تواند در این مرحله به شما کمک کند.

حالا اگر موافق باشید، برویم سراغ جمع‌بندی و پایان مقاله!

مقاله پیشنهادی: آموزش کسب درآمد از یوتیوب

تبلیغات در یوتیوب را همین حالا شروع کنید!

یوتیوب به‌طرز حیرت‌انگیزی بزرگ است! کلی کاربر از سراسر دنیا، ویدئوهای مختلف، با موضوعات گوناگون را در آن تماشا می‌کنند. این جامعۀ بزرگ، پتانسیل بسیار خوبی برای تبلیغ محصولات و خدمات برندهای مختلف دارد.

در این مقاله، هر آنچه را که باید دربارهٔ تبلیغات در یوتیوب بدانید، به شما گفتیم. فهمیدیم که این نوع تبلیغات فواید بسیاری برای شما دارد. حتی دیدیم تعرفه تبلیغات در یوتیوب در مقایسه با سایر کمپین‌ها مناسب‌تر است.

از آن گذشته، نحوهٔ ساخت کمپین تبلیغاتی در یوتیوب و ساخت یک ویدئوی موثر بر اساس گفته‌های گوگل را هم با شما در میان گذاشتیم.

اگر قصد هرگونه تبلیغات در گوگل و پلتفرم‌های وابستۀ آن مثل یوتیوب را دارید، می‌توانید روی فرست ادز (یکی از زیرمجموعه‌های یکتانت) حساب کنید تا کمپین با بازدهی بالا را تجربه کنید.

لطفاً اگر نظری در رابطه با تبلیغات یوتیوبی دارید، حتماً در قسمت کامنت‌ها برای ما بنویسید.

 

منابع:

WordStream | SendPulse | Scalefluence | Animoto

4/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

19 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
kasperhemingway
kasperhemingway
2 سال قبل

مفید و کاربردی ، ممنون

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  kasperhemingway
2 سال قبل

خوشحالیم که براتون کاربرد داشته 🙂

آنا فکور
آنا فکور
2 سال قبل

جالب بودش ممنونم

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  آنا فکور
2 سال قبل

خوشحالیم که به نظرتون جالب بوده 🙂

فکور
فکور
2 سال قبل

مرسی از سایت خوبتون

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  فکور
2 سال قبل

مرسی از شما برای فیدبکتون 🙂

مهتاب
مهتاب
2 سال قبل

ببخشید بنده کانال یوتیوبی دارم ایا تبلیغشو در یوتیوب بکنم بازدهی خوبی میگیرم؟

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  مهتاب
2 سال قبل

سلام 🙂
جواب این سوال بسته به اینکه نوع مخاطبان شما چه کسانی هستن ممکنه متفاوت باشه.
پیشنهادمون اینه که با شماره‌ی ۰۲۱۴۵۱۹۵۰۰۰ تماس بگیرین و با کارشناسان ما در بخش first ads صحبت کنین.

جواد
جواد
2 سال قبل

با سلام بنده دنبال تبلیغ یوتیوبی هستم ایا موثر هست؟

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  جواد
2 سال قبل

سلام روزتون بخیر 🙂
با تبلیغات یوتیوب معمولا نمی‌شه مخاطبان داخل ایران رو هدف قرار داد. چون مخاطبان داخل ایران با ابزار تغییر آی‌پی به یوتیوب وصل می‌شن و عملا لوکیشن‌های متفاوتی دارن. به خاطر همین هدفمند بودنش مقداری کمه. اما می‌شه از طریق زبان فارسی افراد رو هدف قرار داد ولی خب باز هم ممکنه تمام مخاطبین شما رو تحت پوشش قرار نده. با این اطلاعات شما خودتون باید بسنجین که آیا این تبلیغات براتون مناسب هستن یا نه. اگر باز هم سوالی داشتین می‌تونین با شماره تلفن ۰۲۱۴۵۱۹۵۰۰۰ تماس بگیرین و با کارشناسان ما صحبت کنین.

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  جواد
2 سال قبل

سلام :)‌
موثر بودن تبلیغات یوتیوب بستگی به شما و هدفتون داره. معمولا تبلیغات یوتیوب برای کسب‌وکارهایی که به دنبال هدف قرار دادن مخاطب داخلی هستن کمتر توصیه میشه. از این چهت که افراد داخل ایران با نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی وارد یوتیوب می‌شن، عملا لوکیشن‌های متفاوتی دارن (یکی با آی‌پی آلمان وارد می‌شه، یکی با آی‌پی هلند و …) به همین خاطر هدف قرار دادن این افراد خیلی دقیق نیست. البته می‌شه از فیلتر تعیین زبان استفاده کرد و مخاطبان فارسی زبان رو هدف قرار داد اما اون هم خطاهای خودش رو داره.
شما می‌تونین با در نظر گرفتن این موارد تصمیم بگیرین. باز هم اگر سوالی در این زمینه داشتین می‌تونین با شماره‌ی ۰۲۱۴۵۱۹۵۰۰۰ تماس بگیرین و از کازشناسان ما سوالتون رو بپرسین.

مبین صدرائی نژاد
مبین صدرائی نژاد
1 سال قبل

من میخواهم کانال یوتیوب تبلیغات ایجاد کنم

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  مبین صدرائی نژاد
10 ماه قبل

سلام
وقت بخیر
پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «آموزش کسب درآمد از یوتیوب» را مطالعه کنین.

مجتبی
مجتبی
11 ماه قبل

اگر یوتیوبری در ایران فعال باشه بعد از مانیتایز شدن تبلیغاتی که در ویدئو هاش پخش میشه میتونم بگم هیج کدام از تبلیغات با توجه به استفاده بیننده از فیلتر شکن موثر نبوده چون اون تبلیغ برای یه کشور دیگس و درآمدش هم آیا حلال خواهد بود؟

حسین بابایی
حسین بابایی
پاسخ به  مجتبی
10 ماه قبل

سلام

متاسفانه ما در این زمینه صاحب نظر نیستیم و اطلاعاتی نداریم.

فرهود سلطانی
فرهود سلطانی
7 ماه قبل

سلام یک سوال ایا ممکنه تبلیغ رو بطور واضح روی یک یا چند کانال خاص تنظیم کنیم؟
مثلا تایین میکنیم که چه کانال هایی تبلیغ مارو نمایش بدن

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  فرهود سلطانی
7 ماه قبل

سلام
بله، شما هم می‌تونین یه سری کانال یا ویدئوی خاص رو انتخاب کنین و هم می‌تونین بگین توی برخی کانال‌ها یا ویدئوها نمایش نده.

الهام
الهام
6 ماه قبل

سلام وقت شما بخیر من در حیطه تدریس در یوتویوب فعالیت دارم ۱۹۰ سابسکرایب دار ولی روی فیلمهای من تبلیغ گذاشته شده و ولی پول دریافت نمیکنم لطفا راهنمایی میعفرمایید ممنون

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  الهام
6 ماه قبل

سلام
وقت بخیر
برای اینکه بتونین از یوتیوب درآمد کسب کنین، به ۱۰۰۰ سابسکرایبر و ۴ هزار ساعت تماشای ویدئو در ۱۲ ماه گذشته نیاز دارین. البته اگه ویدئوهای Short به ۱۰ میلیون بازدید برسه و ۱۰۰۰ سابسکرایبر هم داشته باشین، باز هم واجد شرایطین.

به جذابیت ویدیو، به کیفیت همسان!