فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

بهترین روش های تبلیغات محیطی نوین و کلاسیک در سال ۱۴۰۲

سایر مقالات | الهه سرباز | تاریخ بروزرسانی : ۳۰ بهمن ۱۴۰۲

بهترین روش های تبلیغات محیطی نوین در سال ۱۴۰۲

طبق آمار، ۶۸ درصد مردم می‌گویند با دیدن تبلیغات بیرون از خانه یا همان تبلیغات محیطی در حین رانندگی یا قدم‌زدن، تصمیم به خرید می‌گیرند! چرا؟

خب، طبیعی است! اغلب آدم‌ها ساعت‌های زیادی از روز را در بیرون از خانه و در معرض این تبلیغات هستند.

تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا بهترین روش‌های تبلیغ در محیط پیرامون مخاطب را معرفی کنیم و به شما بگوییم آیا واقعاً این روش هنوز موثر است یا خیر.

علاوه بر این، چند راه جایگزین ارزان هم برای این روش داریم که در آخر معرفی می‌کنیم.

 

تبلیغات محیطی چیست؟

به زبان خیلی ساده، به‌معنای تبلیغ کسب‌وکار (محصول یا خدمت آن) در فضایی خارج از خانه مشتری است.

با این تعریف، بیلبوردها، تبلیغات روی مترو و ایستگاه‌های اتوبوس، تبلیغات در فروشگاه‌ها و مال‌ها، بنر و کلاً هر تبلیغی که روی در و دیوار شهر می‌بینید، همگی تبلیغات محیطی یا OOH (Out-of-home advertising) هستند.

این شکل از تبلیغات یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی در سطح گسترده و حک‌کردن نام برند در ذهن مشتری است.

حالا چرا و چطور موثر است؟ در بخش بعد به این سؤال جواب می‌دهیم.

 

چرا باید تبلیغات محیطی را جدی بگیریم؟

به این آمار و ارقام توجه کنید:

  • ۸۱ درصد مردم متوجه تبلیغات محیطی اطرافشان می‌شوند و ۷۱ درصدشان با‌ دقت و کاملاً آگاهانه آن‌ها را بررسی می‌کنند
  • ۶۶ درصد مردم با دیدن رسانه‌های محیطی، دربارهٔ آن برند در اینترنت جست‌وجو می‌کنند
  • ۲۶ مردم با دیدن تبلیغ یک برند در محیط بیرون، از وب‌سایت آن برند بازدید می‌کنند

همهٔ این اعداد، اهمیت تبلیغات محیطی را به ما ثابت می‌کنند و به‌خوبی نشان می‌دهند:

رسانه‌های محیطی، یکی از موثرترین روش‌های تبلیغات و مکمل تبلیغات دیجیتال و اینترنتی است.

از طرفی، با استناد به گفتهٔ وب‌سایت photutorial، میانگین نرخ بازگشت سرمایهٔ این شکل از تبلیغات، چیزی حدود ۵۰۰ درصد است. طبق تجربه و شواهد،‌ مردم برندی را معتبر می‌دانند که در محیط خارج از خانه روی فضاهای تبلیغاتی مثل بیلبوردها ببینند.

علاوه بر همهٔ این‌ها، تبلیغات محیطی انواع مختلفی دارد که همهٔ کسب‌وکارها (چه بزرگ و چه کوچک) با هر میزان بودجه‌ای، می‌توانند در سطح شهر و جلوی چشم مخاطب قرار بگیرند.

مثلاً کسب‌وکارهای کوچک که توان اجرای تبلیغات بیلبوردی را ندارند، می‌توانند به سراغ انواع دیگر رسانه‌های محیطی مثل استیشن بورد، استند، پرچم ساحلی و بنر بروند.

در ادامه، اشکال مختلف این نوع تبلیغات را با هم می‌شناسیم تا بهترین گزینه را متناسب با هدف و بودجهٔ خود انتخاب کنید.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

انواع تبلیغات محیطی

تبلیغات محیطی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • بیرونی (تبلیغاتی که در فضای باز مثل خیابان و اتوبان و… نصب می‌شوند)
  • درونی (تبلیغاتی که در فضاهای بسته مثل فروشگاه‌ها و مراکز خرید، داخل مترو و اتوبوس و… نمایش داده می‌شوند)

رایج‌ترین انواع این تبلیغات عبارت‌اند از:

 

۱. تبلیغات بیلبوردی

بیلبوردها از معروف‌ترین و موثرترین رسانه‌های محیطی هستند که یک محصول، کسب‌وکار یا یک رویداد مهم را تبلیغ، معرفی و دربارهٔ آن به مردم اطلاع‌رسانی می‌کنند. این رسانه‌ها معمولاً در نقاط پرتردد شهر مثل کنار اتوبان‌ها، نزدیک مراکز خرید، ورودی شهرها و… نصب می‌شوند.

تبلیغات محیطی علی‌بابا

تبلیغات بیلبوردی، در خط مقدم ایجاد و افزایش آگاهی از برند و بهترین گزینه برای اطلاع‌رسانی‌های گسترده و انبوه است. چرا؟

چون سایز و ابعاد خیلی بزرگی دارند، به‌آسانی دیده می‌شوند و می‌توانند توجه مردم – هم راننده‌ها و هم عابران پیاده –  را خیلی راحت  به خود جلب کنند.

البته نباید فقط به اندازهٔ بزرگ بیلبورد دل خوش کنید! برای تاثیرگذاری بیلبوردها، باید مولفه‌های دیگری را هم در نظر بگیرید؛ مثلاً:

  • پیام تبلیغ خود را واضح و کوتاه بیان کنید
  • از تصاویر جذاب و قابل‌درک استفاده کنید
  • بیلبورد را در مناطق شلوغی قرار دهید که مطمئن هستید مخاطبان هدف شما آن را می‌بینند
  • در طراحی بیلبورد، ترجیحاً از رنگ‌‌های روشن و متضاد محیط اطراف آن استفاده کنید
  • نوع و اندازهٔ فونت نوشته‌های بیلبورد طوری باشد که حتی از دور هم به‌راحتی قابل‌خواندن باشد
  • با یک پیشنهاد فریبنده، مخاطب را به اقدام دعوت کنید

ما قبلاً دربارهٔ تبلیغات بیلبوردی و اصول و نکاتی که باید دربارهٔ آن بدانید مفصل صحبت کرده‌ایم؛ پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «اصول تبلیغات بیلبوردی موثر برای کسب‌وکارها در سال ۱۴۰۲» را مطالعه کنید و با همهٔ ریزه‌کاری‌های این شکل از تبلیغات محیطی آشنا شوید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۲. تبلیغات بیلبوردی دیجیتال

شکل نوین و جدیدتر بیلبورد‌های چاپی، بیلبوردهای دیجیتالی هستند که احتمالاً با اسم «تلویزیون شهری» به گوش‌تان آشناتر باشد.

نمونه تبلیغ بیلبوردی دیجیتال یکی از انواع تبلیغات محیطی

این شکل از تبلیغات محیطی چند مزیت و برتری نسبت به بیلبوردهای ساده و قدیمی دارد.

اول اینکه امکان نمایش تبلیغ‌تان به شکل ویدئو، انیمیشن‌ و تصاویر متحرک (موشن گرافیک) را دارید که خب این روش قطعاً خلاقانه‌تر، جذاب‌تر و چشم‌نوازتر از بیلبوردهای عادی و چاپی است.

برتری بعدی هم این است که شما دست بازی در انتخاب زمان نمایش تبلیغ دارید و این‌طوری پروسهٔ هدف‌گیری مخاطبان، خیلی دقیق و هدفمندتر پیش می‌رود.

برای مثال، می‌توانید انتخاب کنید که تبلیغ شما در فلان روز و ساعت که خیابان شلوغ‌تر است، نمایش داده شود یا اگر کسب‌وکار شما طوری است که در ساعات خاصی به مشتری خدمات می‌دهید (مثلاً رستوران‌ها) می‌توانید ساعت نزدیک به ناهار و شام را برای نمایش تبلیغ‌ تنظیم کنید.

? توجه: یکی از شیوه‌های نوین تبلیغات محیطی، نمایشگرهای بیلبورد سه‌بعدی هستند. در این روش، شخصیت‌ها و عناصر تبلیغ شما، به‌شکل واقعی و 3D ، آن هم بدون عینک‌های مخصوص نمایش داده می‌شود.

با اینکه بیلبورد سه‌بعدی هنوز خیلی در ایران جا نیفتاده است، ولی برخی برندها به سراغ این روش رفته‌ و کسب‌وکارشان را به شیوهٔ جدیدتری تبلیغ کرده‌اند.

برای نمونه، تبلیغ سه‌بعدی برند همراه اول در ویدئوی زیر ببینید:

 

 

۳. استیشن بورد

استیشن بورد، همان تابلوهای تبلیغاتی هستند که بالای ایستگاه‌های اتوبوس نصب می‌شوند.

نمونه استیشن بورد یکی از انواع تبلیغات محیطی

این ایستگاه‌ها، در نقاط پرتردد و شلوغ شهر قرار گرفته‌اند که معمولاً ترافیک در آن نقطه بالاست؛ از طرفی، خیلی‌ها برای جابه‌جایی ارزان‌تر در شهر، زمان زیادی را برای رسیدن اتوبوس در این ایستگاه‌ها منتظر می‌مانند.

پس می‌تواند از همین لحظات استفاده کرده و به سراغ مخاطب خود بروید، با او ارتباط برقرار کنید و با یک تبلیغ جذاب او را درگیر، سرگرم، علاقه‌مند و در نهایت جذب کنید!

استیشن بوردها نسبت به ۲ روش قبلی، ارزان و مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. علاوه بر این، چون گستردگی ایستگاه‌های اتوبوس در سطح شهر زیاد است، شانس این را دارید که تبلیغ شما بارها و بارها سر راه مخاطب هدف قرار بگیرد، بیشتر دیده شوید و راحت‌تر به ذهن او نفوذ کنید!

 

۴. بیلبوردهای سیار

کامیون یا ماشین‌هایی را دیده‌اید که تصویر یک کسب‌وکار یا محصول مشخصی از یک برند روی آن‌ها نصب شده است؟ این‌ها همان بیلبوردهای سیار هستند.

تبلیغات محیطی سیار اویلا

در این روش، وسایل نقلیه رسانهٔ تبلیغاتی شما هستند؛ یعنی بیلبوردها روی یک وسیلهٔ نقلیه مثل کامیون نصب می‌شوند و در سطح شهر می‌چرخند.

این وسایل نقلیه در هر کوچه و خیابان و منطقه‌ای که تردد کنند، نام و آوزاهٔ برند شما را هم با خودشان حمل می‌کنند!

البته بیلبوردهای سیار، اشکال دیگری هم دارد؛ مثلاً ممکن است لوگو، تصویر یا نماد‌های آشنا و به‌یادماندنی یک برند را روی ماشین نقاشی کنند. یا به‌جای بنر، ماکت محصول یک برند، روی وسایل نقلیه نصب شود.

برای نمونه تبلیغات سیار کاله را ببینید:

تبیلغات سیار خلاقانهٔ کاله

بیلبوردهای سیار می‌توانند در لحظه، کنجکاوی مخاطب را تحریک و او را به جست‌وجو دربارهٔ محصول یا برند شما ترغیب کنند.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

۵. بنرها

بنر نسخهٔ کوچک‌شدهٔ بیلبورد و یکی دیگر از انواع تبلیغات محیطی است.

بنرهای تبلیغاتی معمولاً در اطلاع‌رسانی‌های انبوه (مثلاً حراج ویژهٔ یک فروشگاه، افتتاح یک کلینیک جدید در شهر، برگزاری یک همایش یا رویداد و…) و برای کسب‌وکارهای محلی کاربرد دارند.

خودِ بنرها انواع مختلفی دارند:

  • لمپوست

بنرهایی با ابعاد کوچک تا متوسط هستند که اغلب روی یک میله یا پایه (یا تیرهای چراغ‌برق) قرار می‌گیرند و در خیابان‌های پرترافیک یا وسط بلوارها نصب می‌شوند. نصب آن‌ها بسیار ساده‌تر از نصب بیلبوردهای کلاسیک است و با توجه به قیمت پایین‌تر آن‌ها، می‌توان یک خیابان را از آن خود کرد.

بنر یکی از انواع تبلیغات محیطی

? نکته: با توجه به اندازهٔ نه‌چندان بزرگ این بنرها، بهتر است آن‌ها را در ارتفاع مناسبی و در سطح چشم قرار دهید تا راحت‌تر دیده و خوانده شوند.

  • بنر کنار پل

این بنرهای تبلیغاتی در کنار یا روی پل‌های عابر نصب می‌شوند و برای جلب توجه عابران پیاده و رانندگان گزینهٔ ارزان و به‌صرفه‌تری از بیلبوردها هستند.

  • بنرهای داخلی

این شکل از بنرها جزو تبلیغات محیطی داخلی به‌حساب می‌آیند و در فرودگاه‌ها و پایانه‌های مسافربری، استادیوم‌های ورزشی، پاساژها و مراکز خرید و در کل مکان‌های عمومی مسقف نصب می‌شوند.

  • استند

استندها، یکی از رایج‌ترین و ارزان‌ترین تبلیغات محیطی هستند. استند بنر کوچک و قابل‌حملی است که روی یک پایه نصب می‌شوند.

استند یکی از انواع تبلیغات محیطی

این بنرها برای مشاغل کوچک و محلی، مثل کافه و رستوران، آرایشگاه‌ها، فروشگاه‌های لباس و لوازم خانگی و… انتخاب مفیدی است و می‌تواند کلی ترافیک محلی (مشتریان بالقوه اطراف) را به سمت آن‌ها هدایت کند. البته استندها به‌ کار کسب‌وکارهای بزرگ مثل هتل‌ها یا نمایشگاه‌ها و سالن‌های همایش هم می‌آید.

 

۶. پوستر

پوسترهای تبلیغاتی کاغذهای رنگی و بزرگی هستند که برای تبلیغ محصول یا خدمات یک برند چاپ و در جاهای پررفت‌وآمد نصب می‌شوند. پوسترها با چند جملهٔ کوتاه و از طریق تصاویر خلاقانه، پیام را به مخاطب منتقل می‌کنند.

نمونهٔ پوسترها را پشت ویترین فروشگاه‌ها یا شیشهٔ مغازه‌ها و هایپرمارکت‌ها دیده‌اید.

پوستر پشت شیشهٔ سوپرمارکت

پوسترها معمولاً شامل نام و لوگو برند، یک پیشنهاد جذاب و عناصر بصری (مثل رنگ، عکس، اشکال مختلف و…) هستند که معمولاً برای معرفی محصول جدید، اطلاع‌رسانی‌های انبوه، پروموت و یادآوری نام برند کاربرد دارند.

 

۷. مترو و اتوبوس

تبلیغات در فضای داخلی و خارجی وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل مترو و اتوبوس، یکی از هسته‌های اصلی تبلیغات محیطی است.

تبلیغات روی بدنهٔ اتوبوس و مترو

بزرگ‌ترین مزیتی که تبلیغات در مترو برای شما دارد، قرارگرفتن طولانی‌مدت فرد در معرض تبلیغات است.

فرض کنید می‌خواهید از ایستگاه ارم سبز به کلاهدوز بروید!

از همان لحظات ابتدایی که پای‌تان را داخل ایستگاه مترو می‌گذارید، در معرض انواع و اقسام تبلیغات مثل لایت‌باکس‌های کنار پله برقی، تبلیغ در سکوی انتظار در ایستگاه، بدنهٔ خارجی قطار، بنرهای کوچک داخل واگن، تبلیغات داخل دستگیره و… قرار می‌گیرید تا زمانی که در ایستگاه کلاهدوز پیاده و از مترو خارج شوید.

تبلیغات دستگیره مترو

داستان اصلی از وقتی شروع می‌شود که از مترو خارج می‌شوید؛ نام ده‌ها محصول و برند در سرتان می‌چرخد و احتمالاً تحت تاثیر چندتایی از آن‌ها قرار گرفته‌اید ?

تازه اگر این مسیر، مسیر همیشگی شما باشد و مکرر در معرض تبلیغات قرار بگیرید، نام این برند مدام برای شما یادآوری و ملکهٔ ذهن‌تان می‌شود و اگر به محصول مشابه آن برند نیاز داشته باشید، آن برند یکی از انتخاب‌های شما خواهد بود!

مقاله پیشنهادی: تکنیک‌ها و راهکارهای عملی افزایش فروش برای انواع کسب‌وکارها

۸. تبلیغات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مال‌ها

تبلیغات در مجتمع‌های تجاری و فروشگاه‌های بزرگ، یکی دیگر از بهترین روش‌های تبلیغات محیطی است. چرا؟ چون روزانه هزاران نفر برای تفریح یا خرید به این فروشگاه‌ها سر می‌‌‌زنند و خواه ناخواه با کلی تبلیغات مواجه می‌شوند.

یکی از خوبی‌های این روش تبلیغات، فراوانی و تنوع فضا و جایگاه‌های تبلیغاتی است؛ تبلیغ شما می‌تواند در جاهای مختلف نصب و دیده شود:

  • کف زمین
  • داخل پارکینگ
  • سقف
  • تابلوهای رولینگ بک‌لایت
  • دیوارهای داخلی و خارجی فروشگاه
  • شیشهٔ کناری پله‌برقی
  • داخل آسانسور
  • بدنهٔ چرخ ترولی (سبد خرید)

تبلیغات در مال

۹. دیوارنویسی

یکی از قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین روش‌های تبلیغات محیطی دیوارنویسی است. در این روش، تنها چیزی که برای تبلیغات نیاز دارید، یک دیوار خالی با دید عالی و یک قوطی رنگ است!

دیوارنویسی املاک برج

دیوارنویسی تبلیغاتی با اهداف مختلفی مثل جذب مشتری راغب (لید) و آگاهی از برند اجرا می‌شود. توجه داشته باشید که در دیوارنویسی، حتماً باید یک شماره‌تماس و عناصر اصلی هویت برند، مثل نام، لوگو و تصویر برند روی دیوار ترسیم شود.

مقاله پیشنهادی: انواع رسانه های تبلیغاتی، راهنمای انتخاب بهترین رسانه!

۱۰. تبلیغات با چاشنی غافل‌گیری

این روش، راهی خلاقانه، پربازده و البته گران‌قیمت است. شما باید یک تجربهٔ خاص و مثبت برای گروهی از مشتریان خود خلق کنید؛ تجربه‌ای به‌یادماندنی و تاثیرگذار که مزه‌اش تا مدت‌ها زیر زبان مشتری بماند.

این مشتریان، بعدها به‌عنوان مروجان خودکار برند شما عمل می‌کنند و با تبلیغات دهان‌به‌دهان مثل اشتراک‌گذاری این تجربهٔ جدید و مثبت در فضای اینترنت، به شناخته‌شدن هرچه بیشتر برند کمک می‌کنند.

راه‌های مختلفی برای این کار دارید:

  • تعاملی

یکی از روش‌های بازاریابی چریکی است که در آن سعی می‌کنید کاربر با چیزی که یادآور برند (محصول) شماست، ارتباط برقرار کند. در این روش به‌طور غیرمنتظره و غافلگیرکننده وارد زندگی مخاطب خود می‌شوید و با روشی نو و شوکه‌کننده سعی می‌کنید در تصمیم خرید او تاثیر بگذارید.

تبلیغات ورنل را ببینید. این یک نمونهٔ جذاب و موفق از تبلیغات تعاملی است. چرا؟

برای رسیدن به جواب این سؤال و آشنایی بیشتر با این روش، مقالهٔ «گوریلا مارکتینگ چیست؟ + ۵ نمونهٔ موفق بازاریابی چریکی در ایران» را مطالعه کنید.

تبلیغ ورنل

  • تبلیغات رودررو

در تبلیغات رودررو، شما به‌شکل چهره‌به‌چهره با مشتری ارتباط برقرار می‌کنید و با توزیع نمونه‌های تستی و رایگان از محصول یا ارائهٔ یک پیشنهاد جذاب، او را با خود همراه می‌کنید.

مثل کاری که سن ایچ در یکی از کمپین‌های تبلیغات محیطی خود انجام داد و با یک بطری بزرگ آبمیوه در سطح شهر می‌چرخید و به مردم اجازه می‌داد نوشیدنی را در خیابان تست کنند.

نمونه تبلیغ رودرو سن‌ایچ

این مدل را بارها در زمان ورود به فروشگاه‌ها و مال‌ها هم تجربه کردید که اغلب، برندها یا فروشگاه‌های لوازم آرایشی به سراغ آن می‌روند.

  • فلش‌ماب

فلش ماب زمانی اتفاق می‌افتد که گروهی از مردم، به‌طور اتفاقی یا خبردارشدن از طریق رسانه‌های آنلاین، به‌طور هم‌زمان و هماهنگ در یک مکان جمع شوند و با اجرای یک‌سری کارهای جالب و اغلب هنری، برند، محصول یا خدمات جدید یک کسب وکار را تبلیغ کنند.

برند بالسا برای ری‌برندینگ به این روش متوسل شد که می‌توانید ویدئوی آن را در ادامه ببینید:

 

 

۱۱. تبلیغات هوایی!

نه‌تنها روی زمین، بلکه در آسمان‌ها هم می‌توانید کسب‌وکارتان را تبلیغ کنید. تبلیغات هوایی هم یکی از گزینه‌های گران و لاکچری این لیست است و بیشتر برای کسب‌وکارهای بزرگ و آن‌هایی که با مخاطبان خارجی و بین‌المللی سروکار دارند (مثل هتل‌‌ها و شرکت‌های هواپیمایی) توصیه می‌شود.

در این روش، تبلیغ شما روی بدنهٔ داخلی و خارجی هواپیما، مانیتورهای داخل هواپیما، پک‌های پذیرایی و… نقش می‌بندد.

البته اشکال به‌شدت جذاب‌تری از تبلیغات هوایی هم وجود دارد؛ مثل:

  • آسمان‌نویسی: نوشتن یک پیام در آسمان توسط هواپیما با استفاده از دستگاه‌های پخش‌کنندهٔ دود
  • بکسل بنر: به پرواز درآوردن یک بنر تبلیغاتی خیلی بزرگ در آسمان توسط هواپیما یا جت

برای نمونه، در ویدئوی زیر زر ماکارون با استفاده از روش بکسل بنر، نام و جایگاه قدیمی خود را دوباره به مخاطبان یادآوری کرده است:

 

 

خب، کار ما با انواع تبلیغات محیطی رایج تمام شد؛ ولی احتمالاً بپرسید کدام روش برای من مناسب است؟ بیایید ببینیم.

مقاله پیشنهادی: ۱۴ نمونه تبلیغات خلاقانه ایرانی و خارجی الهام‌بخش + نحوه ساخت تبلیغات خلاقانه

کدام روش تبلیغات محیطی برای ما مناسب است؟

انتخاب بهترین روش از بین انواع تبلیغات محیطی، به عوامل مختلفی مثل مقدار بودجه و منابع، مکان و مخاطبان هدف شما بستگی دارد.

قبل از هرچیزی باید شناخت کاملی دربارهٔ ویژگی‌ها و رفتار مشتریان ایدئال خود کسب کنید. برای این کار، شما به اطلاعات جمعیت‌شناختی، روان‌شناختی، رفتاری و جغرافیایی مخاطبان هدف‌تان نیاز دارید. برای مثال باید بدانید:

  • سن، جنسیت، شغل و میزان درآمد، تحصیلات و جایگاه اجتماعی مخاطبان چطور است
  • سبک زندگی، علایق، نیاز‌ها، اولویت‌ها و سرگرمی‌های آن‌ها چگونه است
  • عادات، زمان و فصل خرید، فواید و مزایای مورد انتظار از خرید محصول چیست و تصمیم‌گیرنده چه کسی است
  • مخاطبان هدف شما بیشتر در کدام استان، شهر و منطقه حضور دارند

مثلاً اگر مخاطب هدف شما در شمال تهران زندگی می‌کند و سبک زندگی اصطلاحاً لاکچری را می‌پسندد، بیلبوردهای دیجیتال، بیلبوردهای واقع در اتوبان‌های شمال شهر، تبلیغات در مال‌های شمال تهران و تبلیغات در هواپیما انتخاب بهتری از تبلیغات در اتوبوس است (این مخاطب شاید در سال حتی ۵ دفعه هم گذرش به اتوبوس‌ها نیفتد ?)

اگر از نظر بودجه محدودیتی ندارید، می‌توانید سراغ تبلیغات محیطی گران‌تر و موثرتری مثل بیلبوردها و تلویزیون‌های شهری بروید؛ ولی اگر از پس هزینه‌های گران بیلبورد بر نمی‌آیید، روش‌های کم‌هزینه‌تری مثل استندها، استیشن بورد و پوسترها هم گزینه‌های مناسبی هستند.

محل تبلیغات محیطی هم در انتخاب نوع آن اهمیت دارد. مثلاً اگر می‌خواهید در مال‌ها و فروشگاه‌ها تبلیغ کنید و مخاطبانی را که به آنجا رفت‌وآمد دارند، هدف بگیرید، چسباندن پوسترها و بنرهای تبلیغاتی روی دیوار و کف پارکینگ، انتخاب خوبی است.

ولی اگر می‌خواهید رهگذرانی را که مثلاً از اتوبان نیایش عبور می‌کنند، هدف قرار دهید، بهتر است از تبلیغات محیطی با ابعاد بزرگٰ‌تر مثل بیلبوردها و دیوارنویسی استفاده کنید.

علاوه بر این، کسب‌وکارهای محلی که می‌خواهند مخاطبان یک منطقهٔ جغرافیایی خاص را جذب کنند، بهتر است به سراغ گزینه‌هایی مثل تبلیغات در دستگیره مترو و اتوبوس، بنرها، استندها و… بروند.

ولی برندهای بزرگی که هم بودجهٔ کافی دارند، هم می‌خواند طیف وسیعی از مردم را هدف تبلیغات قرار دهند، می‌توانند از قدرت تبلیغات محیطی در اشکال بیلبوردهای دیجیتال و عادی بهره ببرند.

هنگام انتخاب محل تبلیغات محیطی، به این چند نکته هم توجه داشته باشید:

  • تبلیغ باید در محلی قرار بگیرید که به‌سرعت قابل‌دیدن باشد
  • هیچ مانعی جلوی آن را نگرفته باشد (به‌خصوص در بیلبوردها)
  • میزان ترافیک و رفت‌وآمد محل را در ساعات خلوت و شلوغ بررسی کنید

تا اینجای مقاله، هرچه که گفتیم، راجع به فواید و مزایای تبلیغات محیطی بود؛ ولی این تبلیغات یک‌سری محدودیت‌ها هم دارند که در بخش بعدی به آن‌ها می‌پردازیم و یک راه‌حل عالی برای دورزدن این محدودیت‌ها به شما معرفی می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی: بازار هدف چیست + راه‌های شناسایی Target Market

راه‌های جایگزین تبلیغات محیطی

در کنار همهٔ مزایای تبلیغات محیطی، شما با یک‌ سری معایب و محدودیت‌ها هم مواجه‌اید.

عیب اول هزینهٔ بالای آن است. تبلیغات محیطی خیلی گران هستند و اجارهٔ جایگاه برای نمایش تبلیغ و هزینه‌های ساخت، نگهداری و تعمیرات آن‌ها پول زیادی می‌خواهد.

از این گذشته، شما تقریباً نظارتی بر عملکرد کمپین تبلیغاتی ندارید و نمی‌توانید نتایج آن را لحظه‌به‌لحظه ردیابی کنید.

عیب سوم هم این است که بعد از اجرای تبلیغات محیطی، به‌خاطر هزینه‌های بالای آن، تغییر و اصلاح آن امکان‌پذیر نیست.

یک راه جایگزین وجود دارد که می‌توانید بدون همهٔ این محدودیت‌ها، کسب‌وکار و محصولات‌ خود را تبلیغ کنید. چه راهی؟

اینکه بیلبورد یا بنر تبلیغاتی‌  را به‌جای محیط شهر، در سایت‌های پربازدید نصب کنید!

در تبلیغات کلیکی در سایت‌های پربازدید، فقط وقتی پول خرج می‌کنید که از آن نتیجه‌‌ بگیرید؛ پس هزینه‌های شما کاملاً بهینه و در راه رسیدن به هدف‌تان صرف می‌شود.

در جدول زیر سایر برتری‌های تبلیغات آنلاین به تبلیغات محیطی را می‌بینید:

تبلیغات محیطی تبلیغات کلیکی
گران ارزان
غیرهدفمند هدفمند و قابلیت شخصی‌سازی
ناتوانی در تغییر و اصلاح تغییر و اصلاح راحت و سریع
عدم‌امکان اندازه‌گیری و تجیزیه‌وتحلیل دقیق عملکرد رصد و بهینه‌سازی در لحظه
طراحی و اجرای وقت‌گیر ساخت و اجرای سریع و آسان
ناتوانی در بازگرداندن مشتری راغب امکان هدف‌گیری مجدد مشتریان راغب و برگرداندن آن‌ها

? نکتهٔ مهم: ترکیب روش‌های آنلاین و آفلاین تبلیغات، می‌تواند خیلی سریع‌‌تر شما را به خواسته و هدف‌تان برساند.

برای اجرای تبلیغات خود می‌توانید از خدمات متنوع یکتانت، یکی از معتبرترین پلتفرم‌ها تبلیغات آنلاین استفاده کنید. با تبلیغات کلیکی یکتانت، می‌توانید در کمتر از ۳۰ دقیقه بنر تبلیغاتی خود را بسازید و در معرض دید میلیون‌ها نفر در سایت‌های پربازدید قرار دهید.

برای اطلاعات بیشتر و مشاورهٔ رایگان می‌توانید با کارشناسان یکتانت تماس بگیرید: ۹۱۰۹۴۵۴۵ – ۰۲۱

از دیگر راه‌های جایگزین هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقاله پیشنهادی: ۱۶ متن تبلیغاتی برای جذب مشتری با پیامک

محیط را از آن خود کنید!

در این مقاله گفتیم که تبلیغات محیطی چیست، چه انواعی دارد و به چه دردی می‌خورد.

چند راه جایگزین هم معرفی کردیم که می‌توانید از همان مزایای تبلیغات محیطی در فضای آنلاین و به‌شکل موثرتر و پربازده‌تری بهره بگیرید و نام و آوازهٔ برندتان را سر زبان‌ها بیندازید.

به‌طور معمول، کسب‌وکارها ترکیبی از روش‌های آنلاین و آفلاین را در سبد تبلیغات قرار می‌دهند؛ ولی اگر کار خود را به‌تازگی شروع کردید یا می‌خواهید خیلی زود نتیجه بگیرید، بهتر است ترکیبی از روش‌های دیجیتال مثل تبلیغات کلیکی و تبلیغات پیامکی بچینید.

ما در مقالهٔ «چقدر در یکتانت خرج کنیم تا نتیجه بگیریم؟»، چند روش ترکیبی را معرفی کردیم؛ همچنین در مقالهٔ «معرفی بهترین روش‌های تبلیغات زودبازده و پربازده در ایران»، روش‌هایی را بررسی کردیم که خیلی زود نتیجه بگیرید.

در آخر، اگر نظر یا پیشنهادی دارید یا سؤال بی‌جوابی باقی مانده است، برای ما بنویسید تا در اولین فرصت به آن‌ها پاسخ بدهیم.

منابع:

Photutorial | themediaant | shopify | Penji

 

3.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!