لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

تبلیغات دیجیتال چیست؟ (انواع روش‌های تبلیغات دیجیتال)

مقالات دیجیتال مارکتینگ | نیکان حیدری | تاریخ بروزرسانی : ۲۷ شهریور ۱۴۰۲

تبلیغات دیجیتال چیست؟ ۸ روش کاربردی تبلیغ دیجیتال

دنیا عجیب‌وغریب عوض شده است! بسیاری از ارزش‌های قدیمی دیگر کارایی گذشته را ندارند و دیر یا زود، چیز جدیدی جای آن‌ها را می‌گیرد (یا حتی گرفته است!).

دیگر موبایل‌های هوشمند در اقلیت نیستند؛ اتفاقا غیرهوشمندها بسیار اندک‌اند. دیگر خرید از اینترنت کاری حیرت‌انگیز نیست و شاید حتی خرید برخی اقلام و سرویس‌ها به‌صورت سنتی عجیب باشد؛ مثلاً گرفتن تاکسی و آژانس را در نظر بگیرید.

در راستای این تغییرات، دنیای تبلیغات هم دستخوش تحولات بسیار شده است. مدت‌هاست که تبلیغات دیجیتال، دستاوردها و نتایج مثبتی را برای استفاده‌کنندگان به همراه می‌آورد. گذشته از همۀ مزایا، این کار در حال تبدیل‌شدن به یک ضرورت است.

در این مقاله، می‌خواهیم راجع به همین موضوع بیشتر صحبت کنیم. اول از همه ببینیم اصلاً با چه چیزی طرفیم!

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

تبلیغات دیجیتال چیست؟

هدف‌گیری دقیق‌تر! این مهم‌ترین دستاورد تبلیغ دیجیتال است. برخلاف تبلیغات سنتی، در کانال‌های دیجیتال، می‌توانید مشخص کنید تبلیغ دقیقاً برای چه دسته از افراد نمایش داده شود. دقیق‌تر بگوییم، می‌توانید تعیین کنید چه افرادی تبلیغتان را ببینند!

مثلاً فرض کنید ماشینتان را که یک 206 مشکی است، در یک روزنامه کثیرالانتشار برای فروش گذاشته‌اید. احتمالاً همۀ خوانندگان روزنامه آن تبلیغ را می‌بینند، اما همه لزوماً پتانسیل این را ندارند که مشتری شما باشند.

در عوض، اگر خودروی خود را در پلتفرمی مثل دیوار قرار دهید، افراد با جست‌وجوی عبارت 206 مشکی، به تعدادی آگهی می‌رسند که یکی از آن‌ها متعلق به شما است. احتمال اینکه این افراد ماشین شما را بخرند، بسیار بیشتر خواهد بود؛ چون آن‌ها ۲۰۶ مشکی می‌خواهند!

بنابراین، هرگونه تبلیغ و پروموت برند، محصول یا خدمت در انواع مختلف کانال‌های دیجیتال مثل وب‌سایت، نوعی از انواع تبلیغات دیجیتال است. در بخش بعدی، راجع به روش‌های مختلف این شکل از تبلیغات صحبت خواهیم کرد.

پنج فرمت رایج تبلیغات دیجیتال

در تصویر بالا، 5 فرمت رایج را می‌بینید؛ اما در قسمت بعدی، می‌خواهیم ۸ فرمت  را به شما معرفی کنیم.

مقاله پیشنهادی: بررسی ۶ تفاوت بازاریابی و تبلیغات

۸ روش تبلیغات دیجیتال برای موفقیت در دنیای آنلاین

کانال‌های دیجیتال بسیاری وجود دارند؛ از شبکه‌های اجتماعی بگیرید تا اپلیکیشن‌های موبایل و بازی‌ها. به همین سبب، شکل‌های مختلفی از تبلیغ‌های دیجیتال به وجود آمده‌اند. بیایید آن‌ها را بررسی کنیم:

۱. تبلیغات نمایشی (Display)

هرگونه تبلیغ بصری یا شنیداری که در فضای تبلیغات آنلاین (جایگاه‌های نمایش آنلاین) نمایش داده شود، نوعی Display Ad محسوب می‌شود که در زبان فارسی به آن تبلیغات نمایشی می‌گوییم؛ همین قدر ساده و سرراست.

تبلیغات بنری (ثابت یا متحرک)، تبلیغات همسان، تبلیغات بینابینی، تبلیغات ویدیویی و… جزو این شکل از تبلیغات هستند. (چنانچه می‌خواهید با نکات ساخت بنر تبلیغاتی آشنا شوید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم)

نمونه تبلیغ بنری در خبر فوری

۲. تبلیغات در گوگل

Google Ads یکی از پرفایده‌ترین پلتفرم‌های تبلیغ‌های دیجیتال است؛ به‌شرطی که از آن درست استفاده شود. تبلیغات در گوگل یکی از کمپین‌هایی است که می‌توان با کمک این پلتفرم اجرا کرد.

منظور از تبلیغ در گوگل، تبلیغ متنی‌ای است که در بالا یا پایین صفحهٔ نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شود و به سایت تبلیغ‌کننده لینک می‌شود. سازوکار به این شکل است که کاربر کلمهٔ کلیدی را جست‌وجو می‌کند و سپس تبلیغی مرتبط با آن اجرا می‌شود.

مثلاً، فرض کنید در زمینۀ کاشت مو فعالیت می‌کنید. کلمه کلیدی «کاشت مو» جزو عباراتی است که توسط کاربران زیاد جست‌وجو می‌شود.

اگر بخواهید در گوگل – شلوغ‌ترین نقطهٔ اینترنت – تبلیغ کنید، برای این کیورد در مزایدهٔ گوگل ادز شرکت می‌کنید. اگر بتوانید برنده شوید، تبلیغ شما بالا یا پایین نتایج جست‌وجو نمایش داده خواهد شد.

تبلیغات کاشت مو در گوگل

همان طور که می‌بینید، آن‌ها با برچسب «Ad» از دیگر نتایج تفکیک شده‌اند.

مقاله پیشنهادی: راهنمای تصویری ساخت کمپین گوگل ادز

۳. تبلیغات همسان (Native)

هر سایتی ظاهر مخصوص به خود را دارد. وقتی تبلیغی دقیقاً مطابق با ظاهر و گایدلاین‌های نمایش‌دهنده (سایت یا اپلیکیشن) طراحی شود، با یک تبلیغ همسان یا Native Ads طرفیم.

مثلاً وقتی در خلال بلاگ‌پست یک سایت، برند یا محصولی معرفی شود، تبلیغ همسان داریم. یا وقتی محصولی از برندی دیگر، در صفحۀ محصولات سایتی قرار می‌گیرد، طوری که انگار برای سایت تبلیغ‌کننده است، تبلیغمان از نوع Native ads است.

نمونه تبلیغات همسان در طرفداری

۴. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

اکثراً با این شکل از تبلیغات دیجیتال آشناییم. شبکه‌های اجتماعی ثابت کرده‌اند پتانسیل بسیار بالایی برای اجرای کمپین‌های مختلف تبلیغاتی دارند.

همهٔ ما چندین و چند تبلیغ مختلف را در شبکه‌های اجتماعی مختلفی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم، روزانه می‌بینیم؛ از اینستاگرام گرفته تا یوتیوب و توییتر. این تبلیغات می‌توانند از جنس صوت، تصویر، متن و عکس باشند.

همچنین همکاری برندها با اینفلوئنسرهای هر شبکۀ اجتماعی، شکل رایجی برای اجرای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است.

مقاله پیشنهادی: تبلیغات گسترده اینستاگرامی (بهترین شیوه اجرا و هزینه آن)

5- تبلیغات درون اپلیکیشنی (In-App)

تعریف بسیاری ساده‌ای دارد. سازندگان اپلیکیشن‌های مختلف، در ازای دریافت پول یا خدمات، محصول یا خدمت برندی را در اپلیکیشن خود تبلیغ می‌کنند. این تبلیغ ممکن است به‌صورت بینابینی یا بنری باشند.

این شکل از تبلیغات در بازی‌های موبایلی بیشتر از جاهای دیگر دیده می‌شوند. مثلاً کمپانی X (سازندهٔ بازی) می‌تواند در صفحات Loading قبل از شروع بازی، برند، محصول یا خدمت شما را تبلیغ کند.

نمونه تبلیغ درون اپلیکیشنی

۶. تبلیغات ویدیویی

هرگونه از تبلیغ‌های دیجیتال که در آن ویدیو وجود داشته باشد، در دستۀ تبلیغات ویدیویی قرار می‌گیرد؛ مثلاً تبلیغاتی که قبل از شروع یک ویدیو در آپارات می‌بینید. درست مثل عکس زیر:

نمونه تبلیغ ویدئویی در آپارات

قبلاً در مقالات مختلف، راجع به گسترش ویدیو مارکتینگ و قابلیت‌های زیاد این فرمت از محتوا صحبت کرده‌ایم. کاربران زمان زیادی از روزشان را صرف تماشای ویدیوها می‌کنند؛ به همین دلیل، تبلیغات ویدیویی هم یکی از کارآمدترین انواع تبلیغ‌های دیجیتال به شمار می‌آیند.

استفادۀ درست از این شکل تبلیغات، در نهایت به افزایش نرخ تعامل، کلیک و فروش منجر می‌شود.

مقاله پیشنهادی: نحوه تبلیغات در آپارات و هزینه تبلیغ در آپارات (در ۱۴۰۱)

۷. تبلیغات ریتارگتینگ (Retargeting)

ریتارگیتنگ مختص کاربرانی است که از سایت یا کسب‌وکار شما قبلاً بازدید کرده‌اند. به عبارتی دیگر، این نوع تبلیغات با هدف تشویق کاربر به بازدید مجدد از سایتتان طراحی و اجرا می‌شوند!

حتماً دیده‌اید وقتی وارد سایتی می‌شوید، به شما اطلاع داده می‌شود که این سایت از Cookie استفاده می‌کند. کوکی‌ها شما را در اینترنت دنبال می‌کنند.

فرض کنید وارد سایتی می‌شوید که حوزۀ فعالیتش فروش ماشین‌های اداری مثل پرینتر و اسکنر است. این سایت با کمک کوکی‌ها، اقدامات شما پس از خروج از سایت را هم زیر نظر دارد؛ یعنی می‌تواند بفهمد از کدام‌ سایت‌ها دیدن می‌کنید. به این ترتیب، وارد هر سایتی که بشوید، تبلیغات نمایشی مختلفی را در رابطه با ماشین‌های اداری مشاهده خواهید کرد.

این تبلیغات نمایشی که با کمک کوکی‌ها اجرا می‌شوند، سعی می‌کنند بازدیدکننده را به سایت مدنظر بازگردانند؛ چراکه تبدیل این بازدیدکنندگان به خریدار نهایی، کار راحت‌تری است.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۸. تبلیغات در پادکست

رسانه‌های شنیداری به‌شدت محبوب شده‌اند. پادکست‌های فارسی بسیاری روزانه یا هفتگی منتشر می‌شوند که هرکدام شنونده‌های مخصوص به خود را دارند.

تبلیغات در پادکست می‌تواند آوردۀ زیادی برای کسب‌وکارتان داشته باشد، به‌شرطی که مخاطب هدفتان با مخاطب هدف پادکست مدنظر یکسان باشد.

مثلاً پادکستی دربارۀ فوتبال که مخاطبانش افراد بین 16 تا 35 سال سن دارند، در نظر بگیرید. اگر ویژگی‌های مخاطب هدف شما با ویژگی‌ آن‌ها هم‌خوانی داشته باشید، می‌توانید برند یا محصول خود را از طریق این پادکست معرفی کنید.

فهمیدیم تبلیغات دیجیتال چیست و با انواع آن آشنا شدیم. حالا بیایید راجع به مزیت‌های این شکل از پروموت کردن برند و کسب‌وکار صحبت کنیم.

مقاله پیشنهادی: ۱۴ نمونه تبلیغات خلاقانه ایرانی و خارجی الهام‌بخش

مزایای تبلیغات دیجیتال

اگر بخواهیم هرآنچه را که گفته‌ایم، در یک جمله خلاصه کنیم، باید بگوییم:

تبلیغ دیجیتال یعنی استفاده از کانال‌های دیجیتالی برای پروموت کردن محصول یا خدمت یک برند.

این شکل از تبلیغات، تفاوت‌های زیادی با حالت سنتی مرسوم دارد. عموم مزیت‌های آن هم ناشی از همین تفاوت‌هاست.

۱. بهره‌وری از پتانسیل دنیای دیجیتال

چرا از بیلبوردها برای تبلیغات استفاده می‌شود؟ چون مردم در خیابان‌ها و جاده‌ها تردد می‌کنند و حضوری فعال در این اماکن دارند.

حالا که بیشتر از نیمی از جمعیت جهان از اینترنت استفاده می‌کنند، یعنی آن‌ها در دنیای دیجیتال هم حضوری فعال دارند؛ پس استفاده از این فضا و تبلیغات دیجیتال، می‌تواند سرشار از نتایج مثبت باشد. جملۀ کلیشه‌ای بیل گیتس را احتمالاً شنیده باشید:

کسب‌وکاری که آنلاین نباشد، محکوم به نابودی است! 

کلیشه‌ای اما عین حقیقت.

آدم‌ها بسیاری از نیازهایشان را از طریق اینترنت برطرف می‌کنند؛ از جمله خرید انواع و اقسام وسایل و سفارش خدمات گوناگون. هر روز هم بیشتر از روز قبل، این عادت گسترش پیدا می‌کند؛ پس حضور در دنیای دیجیتال، کمک می‌کند نهایت بهره‌وری را از این دنیا داشته باشید و از زوال کسب‌وکارتان جلوگیری کنید.

۲. امکان هدف‌گیری دقیق‌تر

بالاتر، به شکل‌های مختلف به این مسئله اشاره کردیم. در حالت سنتی، امکان هدف‌گیری وجود ندارد. حداقل می‌توان گفت این قابلیت به مقدار بسیار کمی فراهم است؛ اما وقتی صحبت از تبلیغات دیجیتال باشد، می‌توانید دقیقاً به وسط خال بزنید!

مارکترها می‌توانند تبلیغ را به افرادی نشان دهند که احتمال خریدشان خیلی بیشتر است؛ چون مشکلی به‌خصوص دارند که با محصول یا خدمت آن‌ها حل خواهد شد یا به‌نحوی، علاقهٔ خود را نشان داده‌اند.

شما ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، روان‌شناختی، موقعیت مکانی و سایر اطلاعات مخاطبان هدف و مشتری‌های خود را دارید؛ بنابراین تیرتان به احتمال زیاد خطا نمی‌رود.

مقاله پیشنهادی: بهترین تبلیغ باربری کدام است؟ (بررسی ۱۲ روش موثر)

۳. استفاده از داده‌ها برای بهبود امور

مطابق معمول باقی مسائل در دنیای دیجیتال، در رابطه با تبلیغات هم می‌توان از داده‌ها کمک گرفت. با استفاده از آن‌ها، می‌توان فهمید کاربران دقیقاً چه چیزی می‌خواهند، از کدام پلتفرم‌ها بیشتر استفاده می‌کنند، کدام تبیلغ‌های دیجیتال را بیشتر می‌پسندند و…

همۀ این داده‌ها کمک می‌کنند بودجه‌تان را بهتر و کارآمدتر مصرف کنید و در نهایت، بیشترین دستاورد ممکن را هم به دست آورید.

نکتۀ مهم: تبلیغات دیجیتال با دیجیتال مارکتینگ تفاوت دارد!

مقاله پیشنهادی : نمونه متن تبلیغ بیمه

تفاوت تبلیغات دیجیتال با دیجیتال مارکتینگ

شاید در بسیاری از موارد، هر دو مورد پر از وجه اشتراک و تشابه باشند؛ اما در برخی موارد، تفاوت‌های چشمگیری  دارند. بیایید هر دو مورد را جداگانه بررسی کنیم.

  • دیجیتال مارکتینگ

به تمام اقداماتی گفته می‌شود که طی یک کمپین توسط یک کمپانی برای پروموت محصولات یا خدماتش در کانال‌های آنلاین انجام می‌شود. اقداماتی که برای جذب یک گروه مشخص از افراد انجام می‌شود. کارهایی مثل ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، SEO، بازاریابی محتوایی، تبلیغات دیجیتال و…

  • تبلیغات دیجیتال

این عبارت به تبلیغ محصول یا خدمت یک برند از طریق کانال‌های دیجیتال برای مخاطب هدف مشخص اختصاص دارد. آن‌ها می‌توانند جزئی از یک کمپین دیجیتال مارکتینگ باشند؛ اما برعکس این گزاره صادق نیست.

در بخش بعدی که بخش آخر این مقاله است، هزینۀ این نوع تبلیغات را بررسی خواهیم کرد.

هزینه تبلیغات دیجیتال چگونه محاسبه می‌شود؟

روش‌های مختلفی برای محاسبۀ هزینۀ تبلیغ دیجیتال وجود دارد. هرکدام برای اوضاع و شرایط به‌خصوصی مناسب‌اند. در ادامه، با شکل‌های مختلف آن آشنا خواهیم شد.

  •  CPC 

مخفف Cost per Click است. سازوکار به این شکل است که تبلیغ‌کننده به‌ازای هر کیلکی که روی تبلیغش می‌شود، هزینه‌ای پرداخت می‌کند. برای نمونه، هزینۀ تبلیغات در گوگل با این روش محاسبه می‌شود.

  •  CPM 

مخفف Cost per Mile است. فرمول آن به این صورت است که هزینۀ کل تبلیغ بر تعداد ایمپرشن (impressions) تقسیم و در ۱۰۰۰ ضرب می‌شود و جواب نهایی به دست می‌آید.

  • CPA

مخفف Cost per Action است؛ یعنی هزینه با توجه به اقدامی که مخاطب تبلیغ انجام می‌دهد، محاسبه خواهد شد. این اقدام می‌تواند سابسکرایب‌‌کردن و پرکردن فرم باشد یا نصب اپلیکیشن و خرید یک خدمت یا محصول.

  • CPV

مخفف Cost per View است. این مدل بیشتر در تبلیغات ویدیویی کاربرد دارد. در این شکل از پرداخت هزینه، هدف اصلی افزایش هرچه بیشتر بازدید و به‌دنبال آن، افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) است. فرمول به این صورت است که کل هزینۀ تبلیغات بر تعداد بازدیدها تقسیم می‌شود.

  •  CPL 

مخفف Cost per Lead است. این روش جزو محبوب‌ترین روش‌های پرداخت هزینۀ تبلیغ‌های  دیجیتال است. در این حالت، تنها زمانی مبلغ پرداخت خواهد شد که یک Lead (لید یا مشتری راغب) درست‌ودرمان ایجاد شود. برای تعیین درست‌ودرمان بودن، باید یک فرم پر شود؛ این فرم، مشکلات ناشی از کلیک‌ها و بازدیدهای اشتباه را برطرف می‌کند.

  • CPS 

مخفف Pay per Sale است. این روش زیرمجموعۀ CPA است. وقتی اقدام مدنظر فروش باشد، از CPS استفاده می‌شود. هزینه با فرمول کل پولی که برای تبلیغات خرج شده است، تقسیم بر تعداد فروش‌ به‌دست می‌آید.

تمام فرمول‌ها را هم می‌توانید در جدول زیر ببینید:

انواع روش‌های محاسبهٔ هزینه تبلیغات دیجیتال
مقاله پیشنهادی: ۱۳ روش تبلیغات عطر و ادکلن + ۱۷ نمونه متن تبلیغ عطر اثربخش

همین حالا، برنامه‌ای برای تبلیغات دیجیتال خود تنظیم کنید!

تبلیغات لازمۀ رشد هر کسب‌وکاری است! این را که همه می‌دانیم؛ اما شاید خیلی‌هایمان از تاثیر بسیار بالای تبلیغ‌های دیجیتال بی‌خبر بودیم؛ حداقل تا قبل از این مقاله!

در این مقاله، چیستی این شکل از تبلیغات را بررسی کردیم و سپس 8 مدل از آن‌ها را بیشتر زیر ذره‌بین بردیم.

  • تبلیغات نمایشی
  • تبلیغات در گوگل
  • تبلیغات همسان
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات درون اپلیکیشنی
  • تبلیغات ویدیویی
  • تبلیغات ریتارگتینگ
  • تبلیغات در پادکست

همچنین در ادامه، از فواید و مزایای این نوع تبلیغ گفتیم و تفاوت‌هایش با دیجیتال مارکتینگ را بررسی کردیم. در بخش انتهایی هم انواع مختلف محاسبۀ هزینۀ تبلیغات دیجیتال  را یاد گرفتیم.

لطفاً اگر این مقاله برای‌تان مفید بود، آن را برای دیگر دوستانتان هم بفرستید.

منابع:

byyd | MasterClass | SMA Marketing

4.3/5 - (6 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فائزه
فائزه
1 سال قبل

عالی بود مطالب

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  فائزه
1 سال قبل

خیلی خوشحالیم که اینو می‌شنویم 🙂
ممنون که به ما فیدبک می‌دین.

آیدا
آیدا
11 ماه قبل

خیلی خوب بود ولی مطالب کم بود میتونستید کاملتر توضیح بدید .

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  آیدا
11 ماه قبل

سلام
وقت بخیر
ممنون که به ما فیدبک می‌دین. خوشحال می‌شیم بدونیم دوست داشتین دربارهٔ چه چیزهایی صحبت می‌کردیم که نکردیم. به ما کمک کنین مقاله رو آپدیت کنیم ?

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!