لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

انواع رسانه های تبلیغاتی، راهنمای انتخاب بهترین رسانه!

مفاهیم مارکتینگ | نیکان حیدری | تاریخ بروزرسانی : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲

انواع رسانه های تبلیغاتی، راهنمای انتخاب بهترین رسانه!

تمام تبلیغات روی انتقال پیامی مشخص استوار است؛ ولی این پیام را از چه طریقی منتقل کنیم؟ آیا هر رسانه‌ای برای انتقال تمام پیام‌ها و رسیدن به اهداف گونان مناسب است؟

قطعاً خیر، هر رسانه مخاطبِ خاص خود را دارد و در رسیدن به هدفی مشخص در کنار شماست.

مثلاً تلویزیون برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مناسب است؛ چون کسی که در حال دیدن سریال است، قصد خرید ندارد و حتی ممکن است نداند به محصول شما نیاز دارد. به همین خاطر، تلویزیون به رسانه‌ای برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌کردن او تبدیل می‌شود.

با توجه به این مسئله، تصمیم گرفتیم انواع رسانه‌های تبلیغاتی را در این مقاله بررسی کنیم تا ببینید چه رسانه‌ای برای شما مناسب‌تر است و از هرکدام چه زمانی بهره ببرید.

اگر آماده‌اید، بیایید با تعریف رسانه تبلیغاتی شروع کنیم.

 

رسانه تبلیغاتی چیست و چه نقشی در سودآوری ما دارد؟

اول اجازه دهید یک تعریف سرراست برای رسانه بگوییم:

رسانه، ابزار یا کانالی است که به پیامی را از فرستنده به دست گیرنده می‌رساند.

در تبلیغات، ما سعی می‌کنیم یک (چند) پیام تبلیغاتی مشخص را انتقال دهیم. طرف مقابل ما هم یک مخاطب نشسته است که این پیام باید به دست او برسد.

پس می‌توان گفت هر ابزار و وسیله‌ای که به ما کمک کند این پیام را منتقل و مخاطب را به انجام عملی مشخص ترغیب کنیم، یک رسانه تبلیغاتی است.

با توجه به این تعریف، از لیبیل‌های کوچک تبلیغاتی روی تیر چراغ برق گرفته تا تلویزیون رسانه‌های تبلیغاتی به حساب می‌آیند.

رسانه‌های تبلیغاتی درست مثل یک پل، بین شما (برند) و مخاطب هدف عمل می‌کنند؛ پلی برای رساندن پیام به دست مخاطب.

اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، تمام کانال‌هایی که از آن‌ها برای تبلیغ کسب‌وکار یا محصول و خدمت آن استفاده می‌کنیم، یک رسانه تبلیغاتی به حساب می‌آیند.

این رسانه‌ها ممکن است یک‌طرفه (مثل تلویزیون و بیلبورد) یا دوطرفه (مثل شبکه‌های اجتماعی و سایت) باشند؛ ولی نقطهٔ مشترک همهٔ آن‌ها، برقرای ارتباط و انتقال پیام است.

فضای داخل ایستگاه مترو یکی از انواع رسانه‌های تبلیغاتی

ولی چرا چنین رسانه‌هایی اهمیت دارند و ما تصمیم گرفتیم مقاله‌ای مفصل راجع به آن‌ها بنویسیم؟

رسانه‌های تبلیغاتی بازوی اصلی ارتباط بین کسب‌وکار و مخاطبِ هدف است و می‌توان گفت بدون آن‌ها، هیچ فعالیتی در زمینهٔ بازاریابی ثمر نخواهد داد.

فعالیت‌های بازاریابی (که تبلیغات بخشی از آن است) به برقراری ارتباط گره خورده‌اند. وقتی نتوانید پیام تبلیغاتی را منتقل کنید، چگونه می‌توانید به هدف خود برسید؟ رسانه بستری است که این پیام از طریق آن منتقل می‌شود و وقتی پل خراب یا شکسته باشد، این پیام هم درست منتقل نمی‌شود.

پس خیلی مهم است که پلی سالم را برای برقراری ارتباط انتخاب کنید. مثلاً تلویزیون پلی محکم برای افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness) است، ولی پل خوبی برای افزایش فروش نیست.

به عبارتی، هر رسانه ظرفیت و کارایی مشخصی دارد که با انتخاب درست آن، می‌توانید به اهداف خود برسید؛ اهدافی مثل معرفی محصول جدید، برجسته‌کردن یک نیاز در ذهن مخاطب، ایجاد میل به داشتن چیزی خاص، معرفی خود به‌عنوان بهترین راه‌حل برای رفع نیازها و خواسته‌ها.

پس نمی‌توان از هر رسانه انتظار داشت برای شما معجزه کند یا همهٔ اهداف شما را برآورده کند.

حالا که هم دیدیم رسانه تبلیغاتی چیست و هم چرا انتخاب آن این‌قدر مهم است، بیایید به انواع رسانه‌های مختلف را با یکدیگر بشناسیم.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

انواع رسانه‌های تبلیغاتی

اشکال بی‌شماری رسانه وجود دارد که از آن‌ها برای مقاصد تبلیغات و ترویج برند (محصول یا خدمت آن) استفاده می‌شود. قبل از اینکه سراغ‌ دسته‌بندی‌های اصلی برویم، قصد داریم شما را با ATL، BTL و TTL آشنا کنیم.

یکی از متغیرهای تعیین‌کننده در اجرای کمپین‌های تبلیغاتی، تعداد مخاطبانی هستند که تبلیغ را می‌بینند. یک خط فرضی را در نظر بگیرید.

تبلیغات در رسانه‌هایی که حجم زیادی مصرف‌کننده دارند و تبلیغ در آن‌ها توسط افراد زیادی دیده، شنیده یا خوانده می‌شود، بالای این خط قرار می‌گیرد. تبلیغات از طریق این رسانه‌ها اصطلاحاً به‌نام ATL (Above the Line) یا بالای خط شناخته می‌شوند.

به عبارتی، ما گروه مشخصی را هدف نمی‌گیریم و تبلیغات را در سطح گسترده از طریق آن‌ها انجام می‌دهیم؛ مثل تلویزیون، رادیو و بیلبورد.

در نقطۀ مقابل، تبلیغاتی را داریم که بینندگان کمتری دارند، ولی اقشار خاصی از جامعه مصرف‌کنندگان را هدف می‌گیرند. به این دسته، تبلیغات BTL می‌گویند؛ مثل روابط‌عمومی یا بازاریابی مستقیم. BTL مخفف Below the Line، یعنی پایین خط است.

تبلیغاتی که بین این دو دسته قرار می‌گیرند، TTL نام دارند. TTL مخفف Through the Line به‌معنای روی خط است؛ مثل ترکیبی از تبلیغات در وب‌سایت‌های پربازدید، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و بلاگ کسب‌وکار.

تبلیغات TTL و ATL و BTL

برویم سراغ بحث مهم خودمان، یعنی شناختن انواع رسانه‌های تبلیغاتی!

 

۱. رسانه‌های آنلاین

این شکل شامل تمام کانال‌هایی می‌شوند که به‌صورت آنلاین میزبان تبلیغات هستند.

برای مثال، سایت‌هایی مثل یوتیوب و آپارات که میزبان نمایش تبلیغات ویدیویی در خلال محتواهای خود هستند یا سایت‌ها و وبلاگ‌های پربازدید که تبلیغات بنری شما را نمایش می‌دهند.

مهم‌ترین خصوصیت رسانه‌های آنلاین، امکان اندازه‌گیری دقیق است که در اختیار تبلیغ‌دهندگان قرار می‌دهند. آن‌ها می‌توانند انواع پارامترهای مختلف از تعداد دفعات دیده‌شدن تبلیغ تا ویژگی‌های جمعیت‌شناختی بازدیدکننده‌های تبلیغ (سن، جنسیت، محل زندگی و…) را در اختیار داشته باشند.

با داشتن این اطلاعات، می‌توان عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی را سنجید و بهترین کانال را برای برقراری ارتباط شناخت.

مثلاً تبلیغات در وب‌سایت‌های پربازدید به چقدر درآمد منجر شده‌اند؟ تبلیغات درون‌اپلیکیشنی موثرتر بوده است یا انتشار رپورتاژ در خبرگزاری‌های محبوب؟

برای تبلیغات در سایت‌های پربازدید، می‌توانید روی خدمات یکتانت حساب کنید. ما به شما کمک می‌کنیم در پربازدیدترین و محبوب‌ترین سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ایرانی، کسب‌وکار یا محصول و خدمت خود را تبلیغ کنید.

از طرفی، با کمک ما می‌توانید مخاطبان خود را بر اساس رفتار یکسانی که دارند، هدف بگیرید تا نتیجهٔ بهتری بگیرید؛ مثلاً زنان خانه‌دار، والدین کودک خردسال یا دانشجویان.

برای شروع تبلیغات خود، می‌توانید همین حالا در پنل یکتانت ثبت‌نام کنید تا پس از دریافت مشاوره رایگان، به‌سمت اهداف خود گام بردارید.

رسانه‌های آنلاین انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • Eearned Media

رسانه اکتسابی به رسانه‌ای گفته می‌شود که مالکیت و کنترل آن در اختیار خود برند نیست؛ ولی فرصتی برای تبلیغات بدون هزینه است. این رسانه‌ها معمولاً یا اخبار برند را پوشش می‌دهند (مثل خبرگزاری‌ها) یا از آن برند دفاع می‌کنند (مثل سایت‌های نقد و بررسی).

کسب چنین رسانه‌هایی بدون هزینه نیست؛ ولی برای پوشش رسانه‌ای و انتشار مطالب دربارهٔ خود برند مستقیماً هزینه نمی‌کنید.

برای مثال، به پوشش رسانه‌ای همکاری یکتانت با دیجی‌کالا در تصویر زیر نگاه کنید:

پوشش رسانه‌ای همکاری یکتانت با دیجی‌کالا

  • Owned Media

رسانه‌ای است که مالکیت و کنترل آن در اختیار خود برند است و می‌تواند از آن برای تبلیغات استفاده کند؛ مثل سایت، بلاگ آن و همچنین اکانت‌های اینستاگرام، توییتر، لینکدین و کانال تلگرام.

از این رسانه‌ها برای نمایش محتواهایی استفاده می‌شود که با هدف برقراری ارتباط با مخاطب و تبلیغ خدمات و محصولات تولید می‌شوند. از طرفی، سایر محتواها که جنبهٔ آموزشی و خلق ارزش دارند هم از طریق همین رسانه‌ها منتشر می‌شوند.

  • Paid Media

رسانه‌ای است که نه‌تنها مالکیت و کنترل آن در اختیار برند نیست، بلکه برای استفاده از آن هم باید هزینه کنید. تبلیغات آنلاین مثل تبلیغات کلیکی در سایت‌های پربازدید، تبلیغات در گوگل یا تبلیغات اینفلوئنسری در این دسته قرار می‌گیرند.

انواع رسانه‌های تبلیغاتی آنلاین

رسانه‌های آنلاین بسته به مخاطبی که هدف می‌گیریم، می‌توانند در تبلیغات پایین یا روی خط به کار گرفته شوند.

به‌عنوان مثال، کمپین‌های روابط‌عمومی و پست‌های شبکه‌های اجتماعی زیر خط (BTL) و کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ (مثلاً ترکیب تبلیغات بنری، پست بلاگ و پیامک) روی خط (TTL) به حساب می‌‌آیند.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۲. رسانه‌های جمعی

وقتی صحبت از رسانه می‌شود، ذهن بسیاری از افراد سمت مدیوم‌هایی مثل رادیو و تلویزیون می‌رود.

در حالی که ما بالاتر دیدیم تعریف رسانه تبلیغاتی بسیار گسترده‌تر از این حرف‌ها است؛ ولی در هر صورت، این کانال‌های کلاسیک که در بین عموم مردم به‌عنوان رسانه شناخته می‌شوند، در دستۀ رسانه‌های جمعی قرار می‌گیرند.

تبلیغات در رسانه‌های جمعی، کمک بسیار زیادی به افزایش آگاهی از برند می‌کند. تبلیغ‌کنندگان در این شکل از رسانه‌ها، با کمک تکنیک‌های مختلف ، سعی می‌کنند یک پیام به‌یادمانندنی را منتقل کنند تا بهتر در اذهان مخاطبان باقی بمانند.

انواع رسانه‌های تبلیغاتی جمعی، شامل موارد زیر هستند:

  • تلویزیون

یکی از پرهزینه‌ترین رسانه‌های تبلیغاتی که اتفاقاً بینندگان بسیاری هم دارد. تبلیغ در تلویزیون کمک شایانی به افزایش آگاهی از برند می‌کند.
مثلاً تبلیغات بین دو نیمۀ فینال جام جهانی را در نظر بگیرید. جدا از اینکه هزینۀ داشتن تبلیغ در این زمان خاص بسیار زیاد است، خیالتان راحت خواهد بود که میلیون‌ها نفر از سراسر ایران با نام کسب‌وکارتان آشنا خواهند شد.
در ویدئوی زیر، یکی از نمونه تبلیغات تلویزیونی را می‌بینید:

 

 

  • رادیو

رسانۀ جمعی دیگری که از تلویزیون هم قدیمی‌تر است، همان رادیوی خودمان است. برخلاف تصور عده‌ای که فکر می‌کنند دیگر کسی رادیو گوش نمی‌کند، این رسانه همچنان طرفداران خاص خود را دارد؛ بنابراین، استفاده از آن برای تبلیغات می‌تواند آورده‌های قابل‌قبولی داشته باشد.

  • فیلم

حتماً برای شما هم پیش آمده که در سال سینما نشسته باشید و قبل از شروع فیلم، چند تبلیغ را روی پردۀ نقره‌ای تماشا کنید. ممکن است این تبلیغات در خلال نمایش مثل تیتراژ پایانی یا ابتدایی هم ظاهر شود.

یکی دیگر از راه‌ها هم حضور نامحسوس و مخفی در فیلم است. برای مثال، بازیگر اصلی فیلم لباس برندی خاص را می‌پوشد، نام برند در محیط دیده می‌شود یا شخصیت اصلی مدام در حال نوشیدن نوشابهٔ انرژی‌زا خاصی است.

تبلیغات در فیلم یکی از انواع رسانه‌های تبلیغاتی

۳. رسانه‌های مکتوب

به این دسته از رسانه‌ها، رسانه‌های چاپی هم می‌گویند. برخی هم به آن‌ها رسانه‌های فیزیکی می‌گویند؛ چون قابل‌لمس هستند.

آن‌ها برای هدف‌گیری اقشار خاصی از جامعه مناسب عمل می‌کنند. برای نمونه، کسانی که به اصول قدیمی مثل خواندن روزنامه‌ها و مجله‌های کاغذی پایبند هستند.

ویژگی دیگر رسانه‌های مکتوب این است که می‌توان افراد ساکن در یک موقعیت مکانی خاص را هدف گرفت.

مثلاً برای تبلیغ باشگاه بدنسازی، می‌توانید از تراکت و پخش آن در محله‌های اطراف برای جذب مشتری بهره ببرید. به این ترتیب، احتمالاً نرخ بازگشت سرمایه‌تان هم بالاتر خواهد رفت؛ چون کسی را هدف می‌گیرید که خدمت شما دسترسی دارد.

تبلیغ باشگاه بدنسازی

این نوع از انواع رسانه‌های تبلیغاتی، در اشکال مختلفی ظاهر می‌شوند. مثل:

  • روزنامه‌ها

می‌توانند میزبان انواع تبلیغات محلی، ملی و حتی بین‌المللی باشند. همه‌چیز به مخاطبانی که محتوای آن روزنامه را مطالعه می‌کنند، بستگی دارد.

  • مجلات

مجلات تخصصی و عمومی که همچنان خواننده‌های مخصوص (مثل مدیران کارخانه‌ها یا کسب‌وکارهای بزرگ) دارند. جذابیت تبلیغ در مجلات، کیفیت بالای محتوای تبلیغاتی و خوش‌رنگ و لعاب بودن آن است.

  • بروشور

شکل دیگری از رسانه‌های مکتوب که مناسب ارائۀ اطلاعات بیشتر از برند، محصولات و خدماتش است. بروشورها به خلق اعتبار برای برند کمک می‌کنند. مثلاً آن‌ها را می‌توان در محل برگزاری نمایشگاه‌ها در اختیار مخاطبان قرار داد.

  • تراکت

یکی از قدیمی‌ترین اشکال تبلیغات است که می‌توان از آن‌ها برای جذب مشتری جدید و اطلاع‌رسانی استفاده کرد. تراکت برای جذب مشتریانی که در اطراف محل کسب‌وکار زندگی می‌کنند، بسیار موثر است.

بسته به تصمیم و خواسته‌ای که دارید، می‌توانید تبلیغ خود را روانهٔ رسانه‌های مکتوب کنید (مثلاً نشریه‌های تخصصی صنعت) یا خودتان مستقیماً تبلیغات را به‌صورت مکتوب منتشر کنید (مثل تراکت و بروشور).

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

۴. رسانه‌های محیطی

به تعریف ساده، هر رسانه‌ای که خارج از خانه یا محل کار قرار گرفته باشد، جزو رسانه‌های محیطی به حساب می‌آید.

این نوع از رسانه‌ها، با جلب توجه افرادی که در یک مکان انتظار می‌کشند، می‌توانند بسیار تاثیرگذار ظاهر شوند.

مثلاً بیلبوردهایی که در اتوبان قرار دارند، ممکن است دقایقی طولانی در افق دید افراد گیرکرده در ترافیک باشند. یا مثلاً سالن‌های فرودگاه یا ایستگاه‌های اتوبوس که پیوسته میزبان مسافران منتظر هستند، می‌توانند مکان مناسبی برای بهره بردن از امکانات رسانه‌های محیطی مثل بیلبوردهای تبلیغاتی باشند.

تبلیغات در سالن فرودگاه

انواع رسانه‌های محیطی عبارت‌اند از:

  • بیلبورد

به‌خاطر سایز بزرگی که دارند، توجه زیادی جلب می‌کنند و در صورت استفادۀ درست از آن، می‌توان نتایج مثبتی را در خروجی کمپین تبلیغاتی مشاهده کرد. اغلب مردم به این تبلیغات اعتماد می‌کنند و به نظر آن‌ها، کسب‌وکاری که چنین تبلیغاتی را اجرا می‌کند، معتبرتر است.

تبلیغات موثر علی‌بابا

  • دیوارهای شهر

تمام شهرهای بزرگ دنیا، از تهران تا دهلی، هر روز میزبان میلیون‌ها عابر پیاده‌ای است که در خیابان‌ها و پیاده‌روهای شهر تردد می‌کنند. تبلیغات روی دیوارهای شهر، تاکتیک بسیار مناسبی برای جلب توجه این افراد است.

دیوار شهر یکی از رسانه‌های تبلیغاتی

  • وسایل حمل‌ونقل عمومی

وسایل حمل‌ونقل عمومی مثل اتوبوس و مترو هم وسیله‌ای برای انتقال پیام تبلیغاتی به حساب می‌آیند؛ مثلاً تبلیغات روی بدنهٔ اتوبوس، مترو یا تاکسی. ممکن است حتی این تبلیغات در داخل خود واگن مترو یا اتوبوس هم نمایش داده شود.

وسایل حمل‌ونقل عمومی

۵. رسانه‌های مکمل و غیراصلی

به ابزارهایی گفته می‌شود که روش‌های نامعمول و غیرمتعارفی برای جلب توجه مخاطب به حساب می‌آیند.هرجایی که انتظار دیدن تبلیغ را نداشته باشید، می‌تواند نوعی رسانهٔ مکمل و غیراصلی باشد؛ مثلاً سوراخ روی زمین در ورزش گلف، پنجرهٔ ساختمان‌ها، راه‌پله‌های مجتمع‌های اداری، جعبه‌های پیتزا و…

دیگر اقداماتی که در راستای این نوع تبلیغات می‌شود، عبارت‌اند از:

  • نوشتن عبارتی در آسمان با کمک دود خارج‌شده از موتور هواپیماهای جت
  • نصب بنر روی بدنهٔ هواپیماهای کوچک پروازی
  • بنرهای تبلیغاتی که داخل سرویس‌های بهداشتی عمومی نمایش داده می‌شود
  • تبلیغ روی سقف دندان‌پزشکی، دقیقاً بالای یونیت دندان‌پزشک
  • تبلیغ با لیزر روی ساختمان‌های بزرگ مثل برج خلیفه یا برج میلاد

تبلیغات در رسانه‌های غیراصلی و مکمل

اگر قصد اجرای یک کمپین تبلیغاتی را دارید، می‌توانید در کنار انواع رسانه‌های تبلیغاتی انتخابی، سراغ رسانه‌های مکمل و غیر اصلی هم بروید؛ ولی نمی‌توانید برای تبلیغات، فقط به آن‌ها اتکا کنید.

مثلاً چسباندن لوگوی کسب‌وکارتان روی سقف دندانپزشکی، ایدۀ جالبی است، ولی به‌تنهایی آوردۀ زیادی برایتان نخواهد داشت.

مقاله پیشنهادی: ۸ روش تبلیغ کلاس خصوصی زبان انگلیسی و آموزشگاه زبان

۶. رسانه‌های خاص

آخر سال که می‌شود، کلی تقویم و سررسید توسط مجموعه‌های مختلف در اختیار افراد گوناگون قرار می‌گیرد. این تقویم‌ها و سررسیدها شامل نام برند و لوگوی آن است. در برخی موارد، پیامی تبلیغاتی یا شعار مجموعه هم در کنار راه‌های ارتباطی به آن‌ها اضافه می‌شود.

منظور از رسانه‌های خاص، همین هدایاهای تبلیغاتی است که به‌عنوان ابزاری برای اطلاع‌رسانی و تبلیغ کسب‌وکار، از آن‌ها استفاده می‌شود.

چرا آن‌ها را رسانه تبلیغاتی در نظر می‌گیریم؟ چون با کمک آن‌ها می‌توانیم پیام خود را منتقل کنیم و افرادی خاص را هدف بگیریم.

هدیه تبلیغاتی

استفاده از رسانۀ خاص کم‌هزینه است. این کار آگاهی از برند را در مشتریان کنونی و بالقوه افزایش می‌دهد و باعث می‌شود نام برند بیش‌ از‌ پیش در اذهان باشد.

همچنین، آن‌ها به‌عنوان یکی از بهترین رسانه‌های تبلیغاتی برای ساخت یک رابطۀ بلندمدت و افزایش وفاداری مشتری شناخته می‌شوند.

خب، کامل و مفصل با انواع رسانه‌های تبلیغاتی آشنا شدیم و اکنون ویژگی‌های هریک را می‌دانیم. الان وقت تصمیم‌گیری است: از کدام رسانه استفاده کنیم تا بیشترین دستاورد ممکن را داشته باشیم؟

مقاله پیشنهادی: ۹ روش تبلیغات پاکسازی پوست و فیشیال تخصصی صورت

بهترین رسانه تبلیغاتی را چگونه انتخاب کنیم؟

بعد از آشنایی با رسانه‌های تبلیغاتی و انواع آن، زمانی که قصد دارید بهترین آن‌ها را برای کمپین خود انتخاب کنید، باید قبل از هر اقدامی، شناخت کاملی نسب به مشتریان خود پیدا کنید.

به این منظور باید هم اطلاعات جمعیت‌شناختی مثل سن و جنسیت و هم جزئیاتی مثل علایق، سبک زندگی، اولویت‌ها و ارزش‌ها، سرگرمی‌ها و… را جمع‌آوری کنید.

خلاصه بگوییم، ساخت پرسونا، شما را در پیداکردن بهترین رسانه برای تبلیغات یاری خواهد کرد.

مخاطب هدف

همان‌ طور که بالاتر هم گفتیم، انتخاب رسانۀ درست برای تبلیغات،یک گام مهم برای کسب موفقیت در فرایند بازاریابی است.

در ادامه، راجع به مواردی که باید هنگام انتخابتان به آن‌ها توجه کنید، صحبت خواهیم کرد.

 

ماهیت محصول

اینکه محصول یا خدمت نیاز چه قشری از جامعه را برطرف می‌کنند، بر انتخاب بهترین رسانه برای تبلیغات اثرگذار است. در یک دسته‌بندی کلی، محصولات یا برای مصارف صنعتی هستند یا برای مصارف شخصی.

اگر اشخاص حقیقی مشتری شما هستند، استفاده از رسانه‌های رایج مثل تلویزیون، بیلبورد و مجله، تصمیم عاقلانه‌تری است؛ ولی اگر محصولی که ارائه می‌کنید به کار صنایع می‌آیند، بهتر است سراغ رسانه‌های مکتوب مثل روزنامه‌ها و مجلات تخصصی هر صنف بروید.

همین مثال را در نظر بگیرید. برای برقراری ارتباط با افراد حقیقی، شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام کارایی بیشتری دارند؛ ولی لینکدین برای هدف‌گرفتن تصمیم‌گیرنده‌های کسب‌وکارهای بزرگ مناسب‌تر است.

 

ماهیت بازار

بازاری که محصول یا خدمتتان را در آن عرضه می‌کنید هم بر انتخاب رسانه برای تبلیغات اثرگذار است. قرار است در کدام موقعیت جغرافیایی روی کرۀ زمین فعالیت داشته باشید؟ کدام قاره؟ کدام کشور؟ کدام شهر و محله؟

جمعیت آن نقطه که قصد فعالیت در آن را دارید، چقدر است؟ قدرت خرید افراد آن منطقه چطور است؟ هدفتان برقراری ارتباط با افراد ثروتمند است یا اقشار متوسط جامعه؟ کدام بخش این بازار گسترده را قرار است هدف بگیرید؟ زنان دهه شصتی یا مردان کارمند؟

پاسخ به این سؤال‌ها شما را در این مسیر کمک خواهند کرد؛ چراکه شما هم می‌دانید بازار هدف شما کدام است و هم می‌دانید چه ویژگی‌هایی دارد.

برای اینکه با نحوهٔ انتخاب بازار هدف آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «بازار هدف چیست» را حتماً بخوانید.

 

هدف تبلیغات

تبلیغات می‌توانند اهداف مختلفی را دنبال کنند. مثل:

  • معرفی محصول جدید؛
  • افزایش تقاضا برای یک محصول خاص؛
  • ماندن در رقابت؛
  • افزایش آگاهی از برند؛
  • افزایش ترافیک سایت؛
  • جذب مشتری راغب (لید)؛
  • برجسته‌کردن یک نیاز خاص در ذهن مخاطب.

تفاوت هدف می‌تواند نوع رسانۀ مناسب را به‌طور کل دستخوش تغییر کند!

مثلاً برای افزایش آگاهی از برند رسانه‌هایی مثل تلویزیون یا تبلیغات کلیکی بنری در سایت‌های پربازدید مناسب‌تر است؛ ولی اگر به‌دنبال افزایش فروش هستید، بهتر است روی رسانه‌هایی مثل صفحهٔ نتایج جست‌وجوی گوگل (تبلیغات در گوگل) سرمایه‌گذاری کنید.

مقاله پیشنهادی: تبلیغات تلویزیونی چیست + اصول تبلیغات در تلویزیون

پوشش‌دهی رسانه

گسترۀ رنج اثری که رسانه می‌گذارد، جزو مهم‌ترین پارامترها در انتخاب رسانۀ مناسب برای تبلیغات است. این معیار مشخص می‌کند که تبلیغ در هر رسانه، توسط چه تعداد افرادی دیده می‌شود!
برای مثال، اگر هدفتان جلب توجه یک بازار محلی است، نیازی نیست در رسانه‌های ملی مانند رادیو و تلویزیون تبلیغ کنید. با این کار فقط پولتان را هدر خواهید داد!
در عوض، بهتر است سراغ کانال‌های استانی، ارسال منطقه ای پیامک یا روزنامه‌های محلی بروید و از پتانسیل آن‌ها نهایت استفاده را ببرید.

 

هزینه

بررسی پارامتر هزینه، از دو جهت اهمیت زیادی در انتخاب رسانه دارد:

۱. بودجه‌ای که در اختیار دارید؛

۲. ارزش رسانه نسبت به پوشش‌دهی‌ای که ارائه می‌کند.

در برخی مواقع، ممکن است به‌خاطر کمبود بودجه دست بازی برای انتخاب رسانه نداشته باشید! باید ببینید متناسب با پولی که دارید، کدام رسانه‌ها میزبان تبلیغ شما خواهند شد.

همچنین هنگام هزینه‌کردن، باید بررسی کنید که آیا رسانۀ انتخابی، نسبت به مبلغی که طلب می‌کند، پوشش‌دهی مناسبی دارد یا نه. قاعدتاً رسانه‌هایی که توسط افراد کمتری دیده می‌شوند، هزینۀ کمتری هم روی دستتان خواهند گذاشت.

مقاله پیشنهادی: بهترین روش‌های بودجه بندی تبلیغات

تغییرپذیری

در بسیاری از مواقع، بعد از شروع کمپین‌های تبلیغاتی، نیاز پیدا می‌کنید که تبلیغ ساخته‌شده را تغییر دهید. اگر رسانۀ انتخابی شما رادیو، تلویزیون و امثال این‌ها باشد، اعمال تغییر کار بسیار سختی خواهد بود. بسته به بودجه و منابعی که دارید، به میزان تغییرپذیری رسانه توجه کنید.

برای مثال، رسانه‌های آنلاین به شما در مدیریت بودجه تبلیغات و بازگشت سرمایه کمک می‌کنند؛ چون می‌توانید خطای خودتان را خیلی زود شناسایی و رفع کنید یا با بهینه‌سازی آن، سود بیشتری کنید.

ولی تغییر تبلیغات بیلبوردی یا تلویزیونی کار ساده‌ای نیست و هزینه‌های هنگفتی روی دستتان می‌گذارد. اگر این رسانه‌ها را انتخاب کردید، در تولید محتوای تبلیغاتی، نوشتن استراتژی تبلیغات و اجرای آن نهایت دقت را به خرج دهید.

 

انتخاب درست رسانه تبلیغات = انتقال درست پیام

در دنیایی که بیشتر کسب‌وکارها برای بقا نیازمند تبلیغات هستند، آشنایی با انواع رسانه‌های تبلیغاتی و ویژگی‌های هرکدام یک ضرورت است. در این مقاله، سعی کردیم هرآنچه را که لازم است در این رابطه بدانید، برایتان توضیح دهیم.

همان‌ طور که خواندید، رسانه تبلیغاتی، مثل پلی است که برند و مخاطب را به هم وصل و پیام برند را به مخاطب منتقل می‌کند. از آنجایی که بدون رسانۀ تبلیغات، فرایند مارکتینگ انجام نمی‌شود، انتخاب درست آن سنگ‌بنای کل بازاریابی مجموعه را محکم می‌کند.

انواع مختلف این رسانه‌ها، از آنلاین گرفته تا رسانه‌های محیطی، هرکدام خصوصیات خاص خود را دارند که طی مقاله مفصل به همۀ آن‌ها پرداختیم.

در انتها هم چگونگی انتخاب رسانۀ مناسب را بررسی کردیم. فهمیدیم بسته به نیازی که وجود دارد، ممکن است مجبور شویم ترکیبی از رسانه‌های مختلف را انتخاب کنیم.

اگر چیزی از قلم افتاده است یا سؤالی در ذهن شما شکل گرفته است ، حتماً در قسمت نظرات برایمان بنویسید ?

 

منابع:

Indeed | StudySmartet | SendPulse | CommPlace

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میلاد مقامی
میلاد مقامی
5 ماه قبل

مقاله خوب و جامعی بود

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  میلاد مقامی
5 ماه قبل

خوشحالیم اینو می‌شنویم آقای مقامی 🙂
ممنون که به ما بازخورد می‌دین.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!