لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

ایونت مارکتینگ چیست؟ مزایا و کاربرد بازاریابی رویدادی

مقالات مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۲ آذر ۱۴۰۲

ایونت مارکتینگ چیست

به یک کنفرانس دعوت شده بودید؟ در رونمایی از محصول جدید یک کمپانی موبایل شرکت کرده بودید؟ یا فقط یه ناهار کاری با مدیر شرکتی بزرگ داشتید؟ یا حتی ساده‌تر، از کنار یک فروشگاه مواد غذایی می‌گذشتید که خانمی جوان پشت میز پروموشن به شما قطعه‌ای از یک پنیر یا ناگت را برای مزه کردن تعارف کرد؟
همه این مثال‌ها به نظر متفاوت می‌آیند در حالی که هدف همگی یکسان است و آن، بازاریابی از طریق رویدادهاست. ایونت مارکتینگ نوعی جدید از بازاریابی است. بازاریابی رویداد، استراتژی بسیار ارزشمندی برای انواع کسب و کارها، از تکنولوژی و ارتباطات و استارتاپ‌ها گرفته تا پزشکان و تجار است. بسیاری از کسب‌ و کارها تا امروز توانسته‌اند با بهره‌گیری از این شیوه از مارکتینگ، نظر 84 درصد مخاطبان خود را نسبت به برند، شرکت، محصول یا خدماتشان بهتر و مثبت کنند اما چرا شما تا کنون دست به کار نشده‌اید؟ در این راهنما به شما صفر تا صد بازاریابی ریداد برای کسب‌وکارتان را آموزش می‌دهیم.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

ایونت مارکتینگ (Event Marketing) چیست؟

این مفهوم بدین معنی است که رویدادی را برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرا کنید تا بتوانید برند، محصول یا خدمتی را به دیگران نشان دهید و تبلیغش را بکنید. رویدادها را می‌توان به صورت آنلاین یا حضوری برگزار کرد. شرکت‌ها نیز می‌توانند به عنوان میزبان، مجری یا اسپانسر در یک رویداد شرکت کنند. در واقع شرکت‌ها در این رویدادها، مشتریان خود را می‌بینند، نظر آن‌ها را جلب می‌کنند و می‌توانند محصول یا خدمات برندشان را به آن‌ها نشان دهند. هر رویدادی با رویداد دیگر متفاوت است، مخاطبان متفاوتی هم دارد بنابراین محتوا و فرهنگ خاص خود را هم می‌پسندد.
بر خلاف بازاریابی برونگرا یا سنتی که با تبلیغ در تلویزیون و رادیو و بیلبوردها، میلیون‌ها نفر را خطاب قرار می‌دهد، مخاطب این شیوه از بازاریابی تعدادی مخاطب خاص هستند که در نقطه‌ای دور هم جمع شده‌اند و به امید ایجاد ارتباط با دیگران هستند.

 

دلایل اهمیت ایونت مارکتینگ

هدف شما از شرکت در یک رویداد چیست؟ چرا معمولا افراد به شرکت در کنفرانس‌ها و سمینارها علاقه نشان می‌دهند؟ طبق برخی گزارش‌ها، 95 درصد بازاریابان می‌گویند دلیل شرکت افراد در رویدادها این است که این افراد می‌خواهند گستره روابطشان را بیشتر کنند و رویدادها بهترین مکان برای این افراد هستند.
آمارهای دیگری نیز در این زمینه وجود دارد. مثلا:

  • حدود 31 درصد بازاریابان معتقدند که بازاریابی رویداد محور تنها کانال بازاریابی موثر است.
  • حدود 87 درصد مدیران ارشد اجرایی به قدرت فراوان این شیوه از مارکتینگ بسیار معتقدند و در برنامه‌های آتی شرکتشان برگزاری رویدادها و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها را گنجانده‌اند.
  • بیش از 84 درصد شرکت‌کنندگان در رویدادها گفته‌اند که بعد از برگزاری یک رویداد دیدگاه بهتری نسبت به برگزارکننده آن رویداد و برند پیدا کرده‌اند.

حالا با وجود تمام این آمارها و نظرات به نظرتان برای برگزاری یک رویداد آماده‌اید؟

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

انواع بازاریابی رویدادی

ایونت‌ها انواع مختلفی دارند، بنابراین به روش‌های مختلفی می‌توان از آن بهره برد. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، ایونت مارکتینگ را می‌توان به صورت آنلاین یا آفلاین انجام داد. در این بخش به توضیح انواع آن می‌پردازیم.


رویدادهای آنلاین

برگزاری رویداد آنلاین یعنی شرکت‌کنندگان را از طریق اینترنت به یکدیگر متصل کنیم. از انواع رویدادهای آنلاین می‌توان به این دو مورد اشاره کرد.

 

وبینارها

وبینارها یکی از بهترین راه‌های ایجاد گفتگو و بحث میان شرکت‌کنندگان است. در وبینارها می‌توان درباره اطلاعات یا موضوعی خاص تبادل اطلاعات کرد. وبینار را می‌توان به صورت زنده یا بر اساس سفارش برگزار کرد.

مقاله پیشنهادی: ۱۵ نمونه متن پیامک دعوت نامه رسمی و دوستانه + اصول!

رویدادهای مجازی

رویداد مجازی به نوعی از رویداد گفته می‌شود که مانند وبینار از طریق اینترنت برگزار می‌شود ولی در مقایسه با وبینار با تعداد شرکت‌کنندگان بیشتر و به صورت زنده پخش می‌شود. رویدادهای مجازی ممکن است تا چندین روز طول بکشند.

 

رویدادهای آفلاین

در رویدادهای آفلاین هر دو طرف برگزارکننده و شرکت‌کننده باید با هم رو در رو شوند. درست است که برگزاری رویداد آفلاین هزینه بیشتری دارد، اما نباید تاثیر چهره به چهره شدن یا دست دادن با مخاطبان را دست کم گرفت. در رویدادهای آفلاین امکان ساخت روابط بهتر و عمیق‌تر معمولا بیشتر از رویدادهای آنلاین است. انواع رویدادهای آفلاین به شرح زیر است.

  • نمایشگاه‌های تجاری

در نمایشگاه‌ها معمولا تعداد زیادی از کسب‌وکارها در غرفه‌های مختلف حضور دارند و مشغول عرضه محصول یا خدماتشان هستند.

  • کنفرانس‌ها

کنفرانس‌ها را معمولا یک مجموعه خاص برگزار می‌کند تا درباره یکی از محصولات یا خدماتشان یا امکان خاصی که ایجاد کرده‌اند به شرکت‌کنندگان اطلاعات دهند. مثل زمانی‌که محصول جدید کمپانی اپل یا سامسونگ طی یک کنفرانس به شرکت‌کنندگان معرفی می‌شود.

  • سمینارها

سمینارها معمولا حالت کوچک‌تری از برگزاری کنفرانس‌ها هستند. معمولا سمینارها در یک کلاس درسی یا محیط کوچک برگزار می‌شود و برگزار کننده آن اطلاعات مختصری راجع‌به خدمت یا محصولی را گزارش می‌کند.

  • صبحانه، ناهار یا شام کاری

قرارهای کاری این چنینی معمولا در ساختار کوچک‌تری برگزار می‌شوند. مخاطبان حقیقی و مشتریان واقعی هر کسب‌وکار معمولا در این قرارها حضور دارند. این رویدادها ممکن است بین صاحب کسب‌وکار و مشتری اصلی برگزار شود یا نهایتا 8 تا 10 نفر در آن شرکت کنند.

مقاله پیشنهادی : وبینار چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم؟
 
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

مزایای ایونت مارکتینگ برای کسب و کارها

بازاریابی رویداد برای کسب و کارها مفید است و باعث موفقیت آن‌ها می‌شود. اما چرا شما باید روی این استراتژی تمرکز کنید و اصلا چرا باید این روش بازاریابی را حتما استفاده کنید؟

  1. ایجاد مشتریان بالقوه و فروش
    50 درصد بازاریابان معتقدند که اولین دلیل سرمایه‌گذاری روی ایونت مارکتینگ ایجاد مشتریان بالقوه و فروش است. 79 درصد بازاریابان آمریکایی از این شیوه برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان خریدار استفاده می‌کنند چرا که معمولا مشتریان بالقوه در حین برگزاری رویدادها خریدشان را انجام می‌دهند.
  2. ایجاد تعامل با همه مشتریان
    اکثر کسب و کارهای امروزی هیچ‌گاه مشتریان خود را از نزدیک نمی‌بینند، همین‌جاست که ایونت مارکتینک خود را نشان می‌دهد. بیش از نیمی از بازاریاب‌ها معتقدند که رویدادها بسیار برای ایجاد تعامل با مشتریان موثر و مفید هستند.
  3. ایجاد آگاهی‌بخشی از برند
    در هنگام برگزاری یک رویداد می‌توانید با افراد به صورت رو در رو ملاقات داشته باشید و چهره بهتری از برندتان را به آن‌ها نشان دهید. در همین حین مخاطبان نیز با صحبت کردن درباره آن رویداد باعث افزایش آگاهی‌بخشی درباره برند شما می‌شوند.
  4. ترویج آموزش در صنعت و محصول
    درست است که انواع رویدادهایی که در آن شرکت می‌کنید یا برگزار می‌کنید مهم است اما نباید از مباحث آموزشی هر رویداد هم غفلت کنید. این‌که هر رویداد تا چه حد آموزشی باشد نیز در موفقیت آن رویداد سهم مهمی دارد. اگر در رویدادها به مسائل آموزشی بیشتر توجه کنید و تبلیغ محصول یا خدمت را در کنار آموزش داشته باشید درصد موفقیتتان بسیار زیادتر خواهد بود.

 

بازاریابی رویداد برای چه کسانی مناسب است؟

تا زمانی که یک کسب و کار بتواند مشتریان و مخاطبان خود را بیابد، آن‌ها را دنبال کند و البته محصولی برای ارائه و فروش داشته باشد، می‌تواند از از این شیوه از بازاریابی بهره‌مند شود. اگر فروشنده محصولات ورزشی باشید می‌توانید با برگزاری رویدادی، محصولات ورزشی خود را بازاریابی کنید. اما اگر شرکتی هستید که نمی‌توانید نمونه‌هایتان را در رویدادها عرضه کنید چطور می‌خواهید یک رویداد برگزار کنید؟
بسیار ساده است: با کمی خلاقیت!
فرض کنید شرکت دارویی هستید و محصولات دارویی تولید می‌کنید. قطعا نمی‌توانید محصولاتتان را به مخاطبان بدون تجویز پزشک ارائه کنید. اما راه دیگری هم هست. اگر مثلا داروی ضد فشار خون تولید کرده‌اید می‌توانید بخشی از برنامه رویداد را به دادن مشاوره رایگان فشار خون اختصاص دهید و از مخاطبان رایگان فشار خون بگیرید. به این شکل هم محصولتان را تبلیغ کرده‌اید و هم در خاطر مشتری می‌مانید.

مقاله پیشنهادی : بازاریابی اینترنتی چیست

چگونه بازاریابی رویداد را برنامه‌ریزی کنیم؟

حالا که متوجه شدید چقدر ایونت مارکتینگ به پیشرفت و موفقیت برندتان کمک می‌کند، باید بتوانید رویدادی مناسب را برنامه‌ریزی و برگزار کنید. اگر نتوانید رویدادتان را به خوبی برنامه‌ریزی کنید، نتیجه مناسبی هم از این سرمایه‌گذاری نخواهید گرفت. پس با دقت مراحل زیر را دنبال کنید.

1- تعریف اهداف هوشمند یا SMART Goals

واژه SMART برگرفته از سرواژه این کلمات است:

  • مشخص (Specific)
  • قابل اندازه‌گیری (Measurable)
  • در دسترس (Achievable or Attainable)
  • مناسب و مرتبط (Relevant)
  • زمان‌دار Time-based or time bounded) )

اهداف هوشمند به شما کمک می‌کنند سردرگم نشوید و برای کسب‌وکارتان برنامه‌ریزی داشته باشید. به دو دلیل معتقدیم که باید از اهداف هوشمند در کسب‌وکارتان بهره‌مند شوید:

  • اول این‌که برنامه‌ریزی و اجرای رویداد باعث جهت‌دار شدن مسیر حرکت و اجرای رویداد می‌شود؛
  • دوم این‌که پس از اجرای رویداد می‌توانید میزان موفقیت آن را اندازه‌گیری کنید.

مثلا اگر بخواهید برای رویدادتان هدفی هوشمند تعیین کنید باید این‌گونه بنویسید:
«افزایش مشتریان بالقوه برای محصول جدید و ثبت 100 نام جدید در لیست خرید تا پایان برگزاری رویداد»
به این ترتیب هدفتان مشخص (افزایش مشتری بالقوه فقط برای محصول جدید)، قابل اندازه‌گیری (تعداد 100 نفر)، در دسترس و مرتبط (رویداد برگزار می‌شود و تعداد شرکت‌کنندگان بیش از صد نفر است) و زمان‌دار (تا انتهای رویداد) است.
نکته مهم این است که خودتان را به انتخاب یک هدف محدود نکنید و اهداف بیشتری را در نظر بگیرید.

 

2- مشخص کردن بودجه

اگر از همان ابتدای انجام کارها، بودجه دقیق خودتان را مشخص نکنید قطعا به مشکل برخواهید خورد. بودجه یکی از اجزای حیاتی محسوب می‌شود. زیرا با مشخص کردن آن می‌توانید تصمیم بگیرید تا چه حد اجازه خرج کردن دارید. آیا می‌توانید کمپینی بزرگ راه‌اندازی کنید یا باید به کمپینی کوچک بسنده کنید.

 

3- برنامه‌ریزی و مشخص کردن تم رویداد

قبل از این‌که هیجان‌زده شوید و بخواهید رویدادتان را تبلیغ کنید، باید حتما به چندین مرحله فکر کنید. پس دست نگه دارید و حتما پیش از اقدام به هر عملی به این کارها فکر کنید.

برای این‌که بتوانید رویدادتان را بازاریابی کنید باید بدانید که چه اطلاعاتی و چه محتوایی برای بازاریابی دارید. پس از همان اول نام، موضوع، برند و هدفتان را مشخص کنید. از خودتان بپرسید چرا مردم باید در رویداد شما شرکت کنند؟ پس از رویداد چه چیزی عایدشان می‌شود؟ آیا می‌خواهید به تنهایی برای برندتان رویدادی برگزار کنید یا همراه با دیگر شرکت‌ها و برندها در یک رویداد شرکت خواهید کرد؟
سپس باید تصمیم بگیرید کجا و چه زمانی می‌خواهید رویداد را برگزار کنید. شرکت‌کنندگان بیشترین سوالی که از شما خواهند پرسید دقیقا همین سوال است.

بعد از آن تحقیق کنید و برای بخش به بخش رویدادتان برنامه بریزید. چه کسانی در چه زمانی از رویداد قرار است سخنرانی کنند؟ آیا کارگاه آموزشی هم برگزار می‌کنید؟ چه کسی این کارگاه را هدایت خواهد کرد؟ زمان‌های استراحت را قرار است چگونه بگذرانید؟ آیا زمانی هم برای تبادل اطلاعات و شبکه‌سازی در نظر می‌گیرید؟
البته نیازی نیست که همه این موارد را کاملا تا انتها پیش ببرید اما حداقل باید بدانید که در مورد چه موضوعی می‌خواهید صحبت کنید و چه چیزی به شرکت‌کنندگان ارائه دهید و سپس بازاریابی رویدادی را آغاز کنید.

 

مخاطبان خود را بشناسید

مخاطبان هدفتان را مشخص کنید و آن‌ها را بشناسید تا بهتر از رویدادتان نتیجه بگیرید. از خودتان بپرسید چه کسانی ممکن است بیشتر از این رویداد سود ببرند؟ چه نوع افرادی از این نوع کارگاه‌ها لذت می‌برند؟ چه کسانی بیشتر دنبال شنیدن حرف‌های این سخنران هستند؟
سپس با مخاطبان احتمالی از نزدیک صحبت کنید. از آن‌ها بخواهید به شما بگویند چرا می‌خواهند در این رویداد شرکت کنند؟ احتمالا بیشتر آن‌ها می‌گویند که می‌خواهیم مهارتی خاص را بیاموزیم. ممکن است عده دیگری نیز بگویند می‌خواهیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم و افراد بیشتری را در این زمینه کاری بشناسیم. بعضی‌ها هم ممکن است دلیلشان را بیان نکنند، با این حال در همه این موارد شما باید به فکر این باشید که چطور می‌توانید همه این افراد را ترغیب کنید تا در رویدادتان شرکت کنند.
درباره منافع و مزایای شرکت در این رویداد کاملا شفاف و ساده سخن بگویید. اگر نتوانید به شرکت‌کنندگان بالقوه بفهمانید که بعد از رویداد چه چیزی عایدشان می‌شود، آن‌ها را از دست خواهید داد. اگر فواید و مزایای رویداد را واضح نگویید آن‌ها حتی به مکان و زمان اجرای رویداد هم نگاه نمی‌کنند؛ اما اگر بتوانید راه‌حل‌هایی برای مشکلاتشان ارائه دهید و بگویید که قرار است در این رویداد مشکلات و دغدغه‌های ذهنیشان را برطرف کنید قطعا توانسته‌اید نظر آن‌ها را به خودتان جلب کنید.
اگر بتوانید مخاطبان صحیح را بشناسید، نیازهای آن‌ها را درست تشخیص دهید و راه‌حل‌های درستی هم ارائه دهید، خواهید توانست راه‌های صحیح بازاریابی را هم بشناسید. به این ترتیب کانال‌های بازاریابی صحیحی را نیز از میان ایمیل، شبکه‌های اجتماعی مختلف یا وب‌سایتتان انتخاب خواهید کرد.

 

تنظیم و تدوین برنامه تولید و مدیریت محتوای رویداد

برای برگزاری رویدادتان باید پاسخ این سوالات را به دقت بدهید: چه موضوعی؟ چه زمانی؟ کجا؟ چرا؟ به چه کسی؟ و چگونه؟ و برای این‌که بتوانید به همه این سوالات به درستی پاسخ دهید و اطلاعات صحیحی فراهم کنید، لازم است که برنامه‌ریزی صحیحی هم داشته باشید. قطعا همه جزئیات برنامه و کارهایتان را نمی‌توانید در یک روز و یک ساعت انجام دهید. اگر می‌خواهید کمپین موفق‌تری را پشت سر بگذرانید باید از ماه‌ها قبل برایش برنامه‌ریزی کنید. وب‌سایتتان را آپدیت کنید، در محتواهایتان از برگزاری ایونت بگویید و مخاطبانتان را به شرکت در رویداد تشویق کنید. مسیر شروع و پایان رویداد را برای خودتان ترسیم کنید. وظایف را به افراد محول کنید و زمان‌بندی مناسبی برای هر کار اختصاص دهید.

 

زمان بندی رویداد شما چگونه است

نتایج تحقیقی در سال 2014 نشان داده است که 34 درصد مردم زمانی‌که متوجه می‌شوند رویدادی در نزدیکی محل زندگیشان در حال برگزاری است، علاقه بیشتری به شرکت در آن نشان می‌دهند. بنابراین برای این‌که بهتر بتوانید مخاطب بالقوه‌تان را درگیر و ترغیب کنید می‌توانید برای خودتان یک سیر زمانی ایجاد کنید. هر هفته اطلاعات جدیدی از رویداد ارائه کنید، هر هفته با تکمیل کردن بخشی از اطلاعات، مخاطب را بیشتر و بیشتر جذب کنید و حس کنجکاوی آنها را برانگیزید.
از سخنرانان شروع کنید، این‌که چه افرادی قرار است در رویدادتان حضور داشته باشند، سپس به مکان و زمان برگزاری رویداد برسید. در همین حین از دیگر کانال‌های ارتباطی مانند ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، تلفن، تبلیغ چاپی یا تبلیغات پولی هم استفاده کنید.

 

معرفی محصول یا برند در ایونت

در همین حال که رویدادتان را بازاریابی می‌کنید نباید بازاریابی محصول یا خدمتتان را فراموش کنید. اگر مخاطبی با محصول شما آشناست باید در طول رویداد اطلاعات جدیدی از آن محصول دریافت کند و اگر با محصول شما آشنا نیست، باید در طول رویداد فکر کند تا امروز چیز مهمی را از دست داده است و برای یافتن آن کنجکاو شود. بنابراین در کنار آموزش و رفع نیازها و مشکلات مخاطبان، باید حتما بتوانید محصول یا خدمت بردتان را هم بازاریابی و تبلیغ کنید.

 

اندازه گیری میزان موفقیت پس از رویداد

احتمالا در اواسط برگزاری رویداد، نگاهی به اطرافتان می‌کنید و از حضور این تعداد شرکت‌کننده و همهمه سالن به وجد می‌آیید و احساس رضایت می‌کنید اما آیا همین کافیست تا بدانید رویداد با موفقیت سپری شده است؟
قطعا نه!
برای این‌که از موفقیت رویداد مطمئن باید مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری باید کلیدهایی برای اندازه‌گیری میزان موفقیت داشته باشید. این کلیدها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تعداد نفرات ثبت‌نام کرده و شرکت‌کرده
  • نسبت درآمد به هزینه بر درآمد
  • میزان رضایت شرکت‌کنندگان
  • میزان تعامل در شبکه‌های اجتماعی
  • تعداد مشتریان بالقوه جدید و تعداد مشتریان بالفعل

 

شیوهٔ ارزیابی میزان موفقیت کمپین بازاریابی رویدادی 

در رویدادی شلوغ می‌توان به‌راحتی به اطراف نگاه کرد و از حضور و مشارکت سایر افراد لذت برد؛ اما آیا این راه خوبی برای ارزیابی میزان موفقیت رویداد است؟ خیر، چشم شما خط‌کش خوبی برای اندازه‌گیری نیست. 

شما میزان موفقیت کمپین بازاریابی رویدادی خود را باید مانند سایر روش‌های بازاریابی با کمک برخی از شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) بسنجید. پنج شاخص کلیدی عملکرد (KPI) رایج را در این بخش با شما در میان می‌گذاریم تا بتوانید عملکرد خود را ارزیابی کنید.  

 

۱. تعداد ثبت‌نام‌ها و شرکت‌کننده‌ها 

بدیهی است که تمام افرادی که در ایونت شما ثبت‌نام می‌کنند، در آن شرکت نمی‌کنند؛ ولی اختلاف آن‌ها نباید زیاد باشد. تعداد ثبت‌نام‌های ایونت خود را با تعداد افراد شرکت‌کننده مقایسه کنید. شما باید آن دسته از افرادی را که ثبت‌نام کرده‌اند و شرکت‌نکرده‌اند، شناسایی کنید تا بتوانید دلایل شرکت‌نکردن آن‌ها را بفهمید. 

ممکن است که شما بسته‌های قیمتی متنوعی برای ثبت‌نام و حضور در ایونت خود در نظر بگیرید. شما باید در این حالت نگاهی به اطلاعات ثبت‌نامی‌های خود بیندازید تا ببینید آن‌ها از کدام پکیج استفاده کرده‌اند. به عبارتی، شما باید بدانید که با ارائهٔ چه چیزی می‌توانید تعداد شرکت‌کننده‌ها را افزایش دهید. 

دسترسی به محل برگزاری گاهی اوقات آسان نیست و به همین دلیل برخی از ثبت‌نام‌کنندگان قید حضور در رویداد را می‌زنند. شاید شما فراموش کرده‌اید که زمان برگزاری رویداد را یادآوری کنید و ثبت‌نام‌کنندگان هم فراموش کرده‌اند. شما باید از زوایای مختلف به این موضوع نگاه کنید تا چاره‌ای برای کم‌کردن اختلاف بین ثبت‌نام‌کنندگان و شرکت‌کنندگان پیدا کنید. 

 

۲. درآمد و نسبت هزینه به درآمد 

میزان درآمد ناخالص حاصل از کمپین ایونت مارکتینگ یکی دیگر از شاخص‌های کلیدی عملکرد است. منظور از درآمد ناخالص تمام پولی است که شما به دست می‌آورید. با این حال، اغلب کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند که از نسبت هزینه به درآمد استفاده کنند؛ زیرا هزینه‌ها اعم از اجارهٔ محل برگزاری، تجهیزات و پذیرایی، هنگام محاسبهٔ درآمد ناخالص در نظر گرفته نمی‌شوند. 

بنابراین شما بهتر است بدانید که برای کسب این درآمد چه مقدار هزینه کرده‌اید. در حقیقت، نسبت هزینه به درآمد نشان می‌دهد که موفق بوده‌اید یا عملکرد خوبی نداشته‌اید. آیا این رویداد خرج زیادی روی دست شما گذاشته است؟ به خاطر داشته باشید که شما در هیچ شرایطی نباید بیشتر از جیب خودتان هزینه کنید. 

 

۳. میزان رضایت شرکت‌کنندگان 

موفقیت کمپین ایونت مارکتینگ در گرو رضایت شرکت‌کنندگان آن است. آیا آن‌ها از رویداد شما راضی بوده‌اند؟ ممکن است سنجیدن میزان رضایت شرکت‌کنندگان شاخص مناسبی برای ارزیابی موفقیت کمپین بازاریابی شما به نظر نرسد؛ ولی نظر و تجربهٔ شرکت‌کنندگان به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف و قوت خود را پیدا کنید. 

شاخص خالص مروجان (NPS) یکی از رایج‌ترین معیارهای کلیدی است که نشان می‌دهد رویداد شما چقدر برای شرکت‌کنندگان مفید و ارزشمند بوده است. برای محاسبهٔ NPS کافی است که از شرکت‌کنندگان بپرسید که از ۰ تا ۱۰، چقدر احتمال دارد دربارهٔ رویداد ما با خانواده، دوستان یا همکاران خود صحبت کنید.  

عدد صفر نشان می‌دهد که شرکت‌کننده ناراضی است و شما نتوانستید انتظارها و خواسته‌های او را برآورده کنید. با این حال، عدد ده نشان می‌دهد که کار خودتان را خوب انجام داده‌اید و شرکت‌کننده بسیار راضی و خوشحال است. شما می‌توانید شرکت‌کنندگان خود را بر اساس امتیازشان در یکی از سه گروه زیر قرار دهید: 

  • بدگویان (۰ تا ۶): بعید است که این دسته از افراد ایونت شما را به دیگران معرفی کنند. 
  • منفعل (۷ تا ۸): آن‌ها از رویداد شما لذت برده‌اند؛ ولی دربارهٔ آن به احتمال زیاد با دیگران صحبت نمی‌کنند. 
  • مبلغان (۹ تا ۱۰): آن‌ها آماده‌اند تا دربارهٔ ایونت شما به دیگران توصیه کنند. 

حال وقت آن شده است که تعداد بدگویان را از تعداد مبلغان کم کنید تا NPS را به دست بیاورید. شاخص مروجان مثبت نشان می‌دهد که خوب عمل کرده‌اید؛ ولی شاخص منفی زنگ خطری است که باید آن را جدی بگیرید. 

 

۴. برند منشن 

برای ارزیابی عملکرد کمپین بازاریابی رویدادی خود باید بدانید که شرکت‌کنندگان دربارهٔ آن در جاهای مختلف، به‌خصوص در شبکه‌های اجتماعی، چند بار صحبت کرده‌اند. برای مثال، آیا شرکت‌کنندگان محتوایی منتشر کرده‌اند که سایر افراد را جذب کند؟ شما می‌توانید هشتگی برای ایونت خود در نظر بگیرید تا محتواهای مرتبط با رویدادتان را راحت‌تر رصد کنید. 

شما همچنین باید نظرات شرکت‌کنندگان خود را رصد کنید تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید. از طرفی، شما می‌توانید با پیگیری مشکل شرکت‌کنندگان ناراضی توجهٔ سایر افراد را هم جلب کنید؛ زیرا شما نشان می‌دهید که رضایت و تجربهٔ شرکت‌کنندگان چقدر برای شما اهمیت دارد. 

 

۵. تعداد مشتریان راغب (لید) جذب‌شده و نرخ تبدیل 

جذب مشتری راغب (لید) و تبدیل افراد به مشتری یکی از مزایای کمپین ایونت مارکتینگ است. بنابراین برای ارزیابی عملکرد خود باید بدانید که آیا در این زمینه خوب عمل کرده‌اید یا فرصت را از دست داده‌اید. شما ابتدا باید تعداد مشتریان راغب (لید) جذب‌شده را به دست بیاورید و سپس ببینید که چه تعداد از آن‌ها به مشتری تبدیل شده‌اند. 

برای محاسبهٔ نرخ بازگشت سرمایه (ROI) کمپینتان باید بدانید که چقدر برای جذب هر مشتری و تبدیل آن‌ها هزینه کرده‌اید. نرخ بازگشت سرمایه بازدهی رویداد شما را نشان می‌دهد و متوجه خواهید شد که آیا مسیر را درست طی کرده‌اید یا خیر. 

مقاله پیشنهادی: آموزش بازاریابی تجهیزات پزشکی در سال ۲۰۲۲

۸ ایده و استراتژی اثربخش برای افزایش اثربخشی ایونت مارکتینگ 

شما در بخش قبل با چگونگی برنامه‌ریزی و اجرای کمپین ایونت مارکتینگ آشنا شدید. استراتژی و ایده‌های مختلفی را در این بخش با شما در میان می‌گذاریم تا بتوانید بازدهی کمپین خود را با کمک آن‌ها افزایش دهید. 

 

۱. صفحهٔ فرودی جذاب و موثر طراحی کنید 

راه‌های زیادی برای افزایش تعداد ثبت‌نام‌ها وجود دارد؛ ولی از صفحهٔ فرود غافل نشوید. اغلب صاحبان کسب‌وکارها معتقدند که وب‌سایت خودشان موثرترین کانال برای بازاریابی رویدادی است. شما می‌توانید صفحهٔ فرود رویداد خود را رایگان و بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی طراحی کنید. 

برای افزایش تعداد ثبت‌نام‌ها باید اطلاعات زیر را در صفحهٔ فرود ارائه دهید: 

  • میزبان‌ و سخنران‌های خود را در صفحهٔ فرود معرفی کنید. با اشاره‌کردن به سوابق و تخصص آن‌ها به مخاطب نشان دهید که چرا باید در رویداد شما شرکت کند؛ 
  • رویداد دربارهٔ چیست و شرکت‌کردن در آن چه سودی برای بازدیدکننده دارد؛ 
  • جزئیات مهم رویداد مثل تاریخ، مکان، دستور کار و سایر موارد مهم را با بازدیدکننده در میان بگذارید؛ 
  • فراخوان عمل صریح و روشن فراموش نشود. 

صفحهٔ فرود رویداد روز محتوایی

۲. در شبکه‌های اجتماعی تبلیغ کنید 

حضور تعداد زیادی از افراد در شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود که نتوان این کانال موثر را به‌راحتی نادیده گرفت. اغلب افراد امروزه در حداقل یک شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند. شما باید قدر این فرصت را بدانید و توجه آن‌ها را به رویدادتان جلب کنید. 

راه‌های زیادی برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. شما می‌توانید صفحه‌ای اختصاصی برای رویداد خود در شبکه‌های اجتماعی طراحی کنید یا از طریق اینفلوئنسرها با مخاطبان خود دربارهٔ رویدادتان صحبت کنید. 

تبلیغ چهارمین رویداد آنلاین نمایشگاه کار کوئرا تلنت در لینکدین

۳. کاربران را به تولید محتوا ترغیب کنید 

محتوایی که کاربر تولید می‌کند به شما کمک می‌کند تا به افراد بیشتری دست پیدا کنید و اخبار رویداد خود را دست‌به‌دست کنید. فراموش نکنید که اغلب افراد قبل از تصمیم‌گیری دربارهٔ شرکت‌کردن در رویداد شما سعی می‌کنند نظر و توصیهٔ بقیه را بررسی کنند. از این رو، محتوای تولیدشده توسط کاربران (UGC) به شما کمک می‌کند تا آن‌ها را به‌راحتی قانع کنید که رویدادتان ارزشمند است. 

هشتگ اختصاصی یکی از ساده‌ترین راه‌هایی است که می‌توانید کاربر را به تولید محتوا ترغیب کنید. شما همچنین می‌توانید کاربران را با طراحی مسابقه‌ای در شبکه‌های اجتماعی به‌سمت تولید محتوا هدایت کنید. به‌عنوان مثال، به آن‌ها بگویید که صاحب محتوایی با بیشترین لایک یا بازنشر، می‌تواند به‌طور رایگان در رویداد شرکت کند. 

محتوای تولید شده توسط کاربر

۴. تعداد ثبت‌نام‌ها را با بازاریابی محتوا افزایش دهید 

شما می‌توانید در تمام مراحل کمپین ایونت مارکتینگ خود از بازاریابی محتوا بهره ببرید. پست‌های بلاگ و همچنین پست مهمان در سایر وب‌سایت‌ها می‌تواند به شما کمک کنند تا تخصص خود را به رخ مخاطب هدف و بازار بکشید. از این رو، شانس بیشتری برای جلب‌کردن توجه مخاطب و هدایت او به‌سمت ثبت‌نام‌کردن در رویدادتان خواهید داشت. 

به خاطر داشته باشید که تبلیغ مستقیم رویداد، هدف شما از بازاریابی محتوا نیست. شما باید سعی کنید اعتبار و تخصص خود را با خلق ارزش برای مخاطبان خود نشان دهید. بازاریابی محتوا همچنین به شما کمک می‌کند تا بازدهی استراتژی سئو را افزایش دهید تا افراد بیشتری را از طریق موتورهای جست‌وجو جذب کنید. 

مقاله پیشنهادی : بازاریابی محتوا چیست

۵. مشتریان راغب (لید) بیشتری با بازاریابی ایمیلی جذب کنید 

بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از قوی‌ترین کانال‌ها در استراتژی بازاریابی هر کسب‌وکاری به حساب می‌آید. ۶۶ درصد از برگزارکنندگان رویدادها اذعان داشته‌اند که کمپین‌های ایمیلی موثرترین ابزار برای تبلیغ رویداد است. 

شما می‌توانید با ایمیلی تکان‌دهنده و وسوسه‌کننده توجه شرکت‌کنندگان بالقوه‌ای را جلب کنید که پیش از این علاقهٔ خود را در صفحهٔ فرود نشان داده‌اند. ایمیل‌ها همچنین بهترین ابزار برای هدایت ترافیک به‌سمت محتواها و همچنین اطلاع‌رسانی دربارهٔ رویدادتان به حساب می‌آیند. 

ثبت‌نام کنندگان را رها نکنید و سعی کنید اطلاعات مختلف دربارهٔ ایونت خودتان را با او از طریق ایمیل در میان بگذارید. فراموش نکنید که روز قبل از رویداد زمان برگزاری آن را هم گوشزد کنید. 

مقاله پیشنهادی: ۱۲ ابزار بازاریابی هوشمند که باشید بشناسید + بررسی نمونه موردی

۶. از کانال‌های پولی غافل نشوید 

بر کسی پوشیده نیست که اگر می‌خواهیم نرخ تبدیل خود را افزایش دهیم، نمی‌توانیم تنها به کانال‌های ارگانیک بسنده کنیم. کانال‌های ارگانیک مقرون‌به‌صرفه و در بیشتر موارد رایگانند. با این حال، دستیابی به نتیجهٔ دلخواه تنها از طریق این کانال‌ها زمان زیادی می‌برد.  

شما به کانال‌های پولی نیاز دارید تا بتوانید در مدت‌زمان کوتاه‌تری به اهدافتان دست پیدا کنید. به همین خاطر، مقداری از بودجهٔ کمپین ایونت مارکتینگ خود را به تبلیغات گوگل ادز، تبلیغات ریتارگتینگ، اینفلوئنسر مارکتینگ و سایر کانال‌های پولی اختصاص دهید. 

به خاطر داشته باشید که فعالیت‌های شما در هر کانالی باید از سایر کانال‌ها پشتیبانی کند. به عبارتی، شما باید یک پیام واحد و مشخص از طریق تمام کانال‌ها منتقل کنید تا به هدفتان نزدیک شوید. 

 

۷.  قیمت‌ پایین‌تری برای ثبت‌نام‌های زودهنگام در نظر بگیرید 

فروش بلیت با قیمت پایین‌تر در روزهای ابتدایی ثبت‌نام یکی از قدیمی‌ترین و متداول‌ترین استراتژی‌های ایونت مارکتینگ است. شما در این روش به مخاطب هدفتان اجازه می‌دهید تا برای مدت بسیار کوتاهی بتواند با قیمت کمتری در رویدادتان شرکت کند. در حقیقت، با ایجاد حس اضطرار و اضطراب سعی می‌کنید تا تعداد ثبت‌نام‌ها را در همان روزهای ابتدایی بالا ببرید. 

از طرفی، فراموش نکنید که تعداد محدودی از افراد بتوانند از این فرصت بهره ببرند. به عبارتی، مخاطب باید احساس کند که هر لحظه ممکن است این فرصت را از دست بدهد. 

شما در این استراتژی ابتدا مدت‌زمان ثبت‌نام را به چند بخش تقسیم می‌کنید. سپس مشخص می‌کنید که چه تخفیفی در هر مرحله برای ثبت‌نام در نظر بگیرید. بدیهی است که مخاطب هدف برای ثبت‌نام در روزهای پایانی باید بیشتر هزینه کند. 

قیمت کمتر برای ثبت‌نام زودهنگام در رویداد

۸. بیانیه مطبوعاتی خود را در رسانه‌های معتبر منتشر کنید 

بیانیه مطبوعاتی و انتشار آن در رسانه‌های معتبر استراتژی مناسبی است که با آن می‌توانید شرکت‌کنندگان بالقوه را هدف بگیرید، توجه اینفلوئنسرها و بازار را جلب کنید و به حامیان مالی خود نشان دهید که جای درستی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. 

بیانیه‌های مطبوعاتی بهترین سلاح برای ایجاد آگاهی از برند و برقراری ارتباط با افراد مطرح و بانفود و همچنین سایر کسب‌وکارها به حساب می‌آیند. از طرفی، حضور شما در رسانه‌های مختلف باعث می‌شود که مخاطب هدف راحت‌تر به شما اعتماد کند. شما می‌توانید از طریق ایمیل پوشش‌ رسانه‌ای رویدادتان را به او نشان دهید.

انتشار بیانیه مطبوعاتی رویداد در رسانه‌ها

جمع بندی

برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبان در هر کسب‌وکاری کلیدی برای افزایش فروش و موفقیت در بازاریابی است. در این مقاله به شما یاد دادیم که چطور می‌توانید از ایونت مارکتینگ به گونه‌ای بهره‌مند شوید که درباره تجربیات هر مخاطب بیشتر بدانید و بتوانید بهتر و موثرتر با مشتری برندتان ارتباط برقرار کنید.
شاید در نگاه اول برگزاری یک رویداد موفق کاری سخت و پیچیده به نظر برسد؛ اما باید بدانید که با تدوین استراتژی کاربردی و صحیح می‌توانید از مزایای فراوان ایونت‌ها بهره‌مند شوید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!