فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

با بازاریابی برونگرا ، ابزارها و چالش های آن آشنا شوید

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

بازاریابی هم مثل انسان‌ها درونگرا و برونگرا دارد! ولی جالب است بدانید اینجا کمی شرایط فرق می‌کند. امروز می‌خواهیم شما را بیشتر با بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing) آشنا کنیم تا بدانید مزایا و معایب آن چیست و چه ابزارهایی در این مسیر به شما کمک می‌کند. (چنانچه قصد اجرای تبلیغات پیامکی را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های یکتانت آگاهی یابید!)

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

مفهوم بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing چیست؟

بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing) همان بازاریابی سنتی است که کسب‌وکارها با روش‌های مختلف به دنبال مشتریان می‌روند، به آن‌ها پیام می‌دهند یا تلفن می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که از محصولاتشان خرید کنند.
در بازاریابی برونگرا محصولات یا خدمات هر شرکت بسیار سریع بین دهان‌ها می‌چرخند و معروف می‌شوند. برای مثال تبلیغ تلویزیونی محصولات عالیس را در نظر بگیرید که با استفاده از شعر و جذابیت بصری و داستان‌سرایی توانسته است به نقل محافل و مجامع مختلف تبدیل شود.

تفاوت بازاریابی برونگرا و درونگرا چیست؟

همان‌طور که گفتیم بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing زمانی است که شرکت‌ها برای آشنا کردن مخاطبشان با محصولات و خدمات خود، از شرکت بیرون می‌روند و محصولاتشان را در بیرون از کسب‌وکار خود عرضه می‌کنند.
اما بازاریابی درونگرا یا Inbound Marketing به حالتی گفته می‌شود که مشتریان خودشان بر اساس نیاز و خواسته‌ای که دارند به سراغ آن خدمت یا محصول خاص می‌روند. بر این اساس اگر مشتری یا مخاطب به آن محصول علاقمند شود آن را می‌خرد. مثل حالتی که در آن با تولید محتوا یا بهره‌گیری از ترفندهای شبکه‌های اجتماعی، نام برند خودتان را به گوش مخاطبان می‌رسانید و آن را معروف می‌کنید، سپس مشتری بر اساس علاقه و خواست خود به خرید محصول یا خدمتتان اقدام می‌کند.
بازاریابی درونگرا مخالف بازاریابی برونگرا است. معمولا هزینه‌های بازاریابی برونگرا بیش از بازاریابی درونگرا است و از سوی دیگر با اتخاذ استراتژی‌های بازاریابی درونگرا بهتر می‌توان نتایج را دنبال کرد و متوجه راه‌های بهتر بازاریابی شد.
از آنجایی که در بازاریابی درونگرا مخاطبان به سمت شما می‌آیند در نتیجه می‌توانید متناسب با نیاز آنها محتوا داشته باشید و از طرف دیگر می‌دانید که این افراد سرنخ‌های خوب و باکیفیت‌تری هستند.

بیشتر بخوانید : بازاریابی درونگرا (inbound marketing) چیست ؛ مزایای آن

آیا بازاریابی برونگرا امروزه پیشنهاد می شود؟

با وجود گسترش روزانه استفاده از اینترنت و فضای مجازی و تکنولوژی‌های پیشرفته به نظر می‌رسد که استفاده از استراتژی‌های بازاریابی برونگرا هر روز رو به افول می‌روند. چراکه استفاده از اینترنت به طور گسترده‌ای بر زندگی همه افراد تاثیر گذاشته است و باعث شده است تا همه افراد برای رفع نیاز خود در حال جستجوی آنلاین باشند.
با این‌حال هنوز هم بسیاری از کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند بیشترین سهم سرمایه خود را روی بازاریابی برونگرا سرمایه‌گذاری کنند. البته گاهی چاره‌ای هم وجود ندارد و باید با روش‌های مستقیم و به صورت برونگرا بازاریابی کنید.
شرکت‌ها و کسب‌وکارهایی که می‌خواهند آوازه‌ای برای خود بسازند و نام خود را میان رقیبان بر سر زبان‌ها بیاندازند، با توجه به هدف بازاریابی برونگرا که همان ایجاد مشتری بالقوه برای کسب‌وکارهاست، ترجیح می‌دهند از این نوع استراتژی برای پیش‌برد اهدافشان استفاده کنند.
البته باید به این نکته هم توجه داشت که هر کسب‌وکاری مقتضیات خودش را دارد، مثلا شاید یک رستوران محلی بهتر بتواند از طریق پخش بروشور در محله مشتری پیدا کند تا این‌که بخواهد در شبکه‌های اجتماعی به فعالیت بپردازد.
با این‌حال به دو دلیل روش‌های بازاریابی برونگرا هر روز بیشتر در حال منسوخ شدن هستند:

  • اول این‌که راه‌های مقابله و رد کردن این روش‌ها بیشتر و بیشتر شده‌اند مثلا افراد با دیدن پیامک تبلیغاتی بلافاصله آن سرشماره را حذف و مسدود می‌کنند. یا بروشورهای تبلیغاتی را بی درنگ دور می‌اندازند.
  • دوم این‌که جستجوی اینترنتی بسیاری از کارها را راحت‌‌‌تر و کم‌هزینه‌تر کرده است. افراد ترجیح می‌دهند به جای شرکت در یک سمینار یا یک کارگاه، در اینترنت جستجو کنند یا کلاس آنلاین شرکت کنند. با وجود تمام معایب و مزایای بازاریابی برونگرا به نظر می‌رسد که بسیاری از کسب‌‌وکارها باید به گونه‌ای عمل کنند که از هر دو نوع بازاریابی برونگرا و درونگرا در استراتژی‌های بازاریابیشان استفاده شود، چراکه بازاریابی درونگرا به کسب‌وکارها کمک می‌کند که به موتور سوخت کسب‌وکارتان سوخت‌رسانی کنند و مشتریان بالقوه جدیدی برای کسب‌وکارتان ایجاد کنند. از سوی دیگر هم بازاریابی برونگرا به کسب‌وکارتان کمک می‌کند که مشتریان قدیمی خود را به برندتان وفادار نگاه دارید. ولی معایب زیر را هم شامل می‌شود:
  • سنجش نرخ بازگشت سرمایه یا ROI کار بسیار سختی است.
  • روش‌های مسدود کردن تبلیغات بسیار زیاد شده است (Caller ID یا بلاک کردن شماره‌های مزاحم)
  • هزینه بسیار زیاد و بازده کم
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

ابزارهای بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing

ابزارهای بازاریابی برونگرا همگی ابزارهای سنتی هستند که از قدیم استفاده می‌شدند. ابزارهایی مانند:

  • سمینارها یا جلسات کاری
  • پیامک تبلیغاتی
  • بازاریابی تلفنی
  • بازاریابی حضوری
  • ایمیل‌های اسپم
  • تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی
  • تبلیغات چاپی مانند بروشور و کاتالوگ
  • تبلیغات روزنامه‌ای
  • تبلیغ روی خودکار، سال‌نامه یا کارت‌های حافظه
  • و…
کدام تاکتیک بازاریابی برونگرا در سال ۲۰۱۹ موثرتر است؟
تکنیک های بازاریابی برونگرا

حرکت از بازاریابی برونگرا به درونگرا

به جای این‌که شما به دنبال مشتری بروید بهتر نیست که مشتریان به دنبال شما و برندتان باشند؟ با اتخاذ استراتژی بازاریابی درونگرا در واقع انتخاب کرده‌اید که مشتریان شما را پیدا کنند و در جستجوی شما باشند.
برای این‌که از بازاریابی برونگرا به سمت بازاریابی درونگرا حرکت کنید کافیست یک وب‌سایت داشته باشید، روی موتورهای جستجو تمرکز کنید، در شبکه‌های اجتماعی فعال شوید و شروع به تولید محتوا و عرضه محصولاتتان در فضای مجازی بکنید.

بیشتر بخوانید: چگونه یک قیف بازاریابی محتوایی موفق بسازیم؟

نتیجه‌گیری

بازاریابی برونگرا به معنای این است که شما به دنبال مشتری بروید، در حالی که در بازاریابی درونگرا مخاطب براساس نیاز خود به سمت شما می‌آید. همان‌طور که گفتیم بازاریابی برونگرا و درونگرا هریک مزایا و معایب خود را دارند. از طرفی اتخاذ هر دو استراتژی برای بازاریابی امری معقول به نظر می‌رسد و از طرف دیگر تمرکز بیشتر بر استراتژی بازاریابی درونگرا نیز با وجود رشد روز افزون استفاده از فضای مجازی منطقی‌تر است؛ چرا که موثرترین روش افزایش بازدیدکننده، مشتری بالقوه و خریدار همان بازاریابی درونگراست.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ارژنگ عباسی
ارژنگ عباسی
3 سال قبل

سلام. این مقاله پاراگراف آخر تقریبا انتهای خط اول بازاریابی درونگرا رو اشتباها نوشتید بازاریابی برونگرا

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  ارژنگ عباسی
3 سال قبل

سلام 🙂 ممنون از توجهتون. اصلاح شد.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!