فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

چگونه یک قیف بازاریابی محتوایی موفق بسازیم؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۲۷ آذر ۱۴۰۱

بازاریابی محتوایی بخش مهمی از بازاریابی درونگرا (inbound marketing) است که در جریان آن مخاطبان زیادی به سمت شما می‌آیند و در نهایت تعدادی از آنها به عنوان خریدار خارج می‌شوند. این مسیر همانند یک قیف است که به آن قیف فروش یا بازاریابی گفته می‌شود. اما سوال اصلی این است که چطور می‌توانیم یک قیف بازاریابی محتوایی موفق بسازیم؟

قیف بازاریابی محتوا چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم مخاطبان بسته به نیاز و جستجوی خود وارد قیف ما می‌شوند و سپس در هر مرحله با بررسی محتوای ما خواسته آنها برطرف شده و در نهایت تبدیل به خریدار می‌شوند. در واقع قیف بازاریابی محتوایی همین مسیر و فرایندی است که مخاطب شما تحت عنوان سرنخ پشت سر می‌گذارد و با دریافت محتوای مناسب به خریدار تبدیل می‌شود.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

هر قیف بازاریابی محتوایی دارای سه بخش اصلی و مهم است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. بالای قیف (Top of Funnel): این قسمت از قیف که به‌صورت ToFU نیز نشان داده می‌شود، همان بالای دهانه قیف است که تعداد زیادی کاربر و مخاطب وارد آن می‌شوند. تمرکز اصلی این بخش روی جذب بیشترین و بهترین ترافیک ورودی و برندسازی است.
  2. وسط قیف (Middle of Funnel): این قسمت که به صورت MOFU نشان داده می‌شود، کمک می‌کند مخاطب با دریافت محتوا بیشتر با برند، محصولات و خدمات ما آشنا شود، چیزی که می‌خواهد پیدا کند و در نهایت تبدیل به یک سرنخ ارزشمند شود.
  3. انتهای قیف (Bottom of Funnel): در نهایت تعدادی از سرنخ‌ها تصمیم‌شان را برای خرید محصولات و خدمات نهایی می‌کنند. قسمت انتهای قیف به صورت BOFU نشان داده می‌شود و بیشتر شامل محتوایی است که روی فروش محصول و خدمت تمرکز دارد.

بیشتر بخوانید: قیف بازاریابی (MARKETING FUNNEL) چیست؟

البته این قیف می‌تواند از مدل مشهور AIDA نیز پیروی کند. در این مدل چهار مرحله اساسی داریم:
• آگاهی از برند (Awareness)
• ابراز علاقه (Interest)
• مطلوبیت (Desire)
• اقدام (Action)

 

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

آیا محتوا می‌تواند فروش را افزایش دهد؟ قدرت محتوا در افزایش فروش

برخی تصور می‌کنند محتوا نمی‌تواند روی فروش موثر باشد. در صورتی که اگر به درستی از محتوا استفاده کنید، این تفکر درست نیست و محتوا هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم می‌تواند روی افزایش فروش موثر باشد.
تلاش می‌کنیم در بازاریابی محتوایی به صورت مستقیم تبلیغ نکنیم و محتوای جذاب و کاربردی را در اختیار مخاطبان قرار دهیم. ولی در موارد مختلف مانند توضیحات صفحه مشتری، استفاده از کپی ‌رایتینگ جذاب، محتوای صفحه فرود، استفاده از CTA یا محتوایی که پیش ازاقدام نهایی منتشر می‌کنیم، محتوا می¬تواند روی فروش تاثیر مستقیم بگذارد.
در موارد دیگر به دنبال این هستیم با محتوای خود در جذب بیشترین مخاطب هدف، برقراری ارتباط، جلب و افزایش اعتماد، خلق ارزش و در نهایت حفظ مشتریان تمرکز داشته باشیم. بنابراین تمام این موارد کمک می‌کند در نهایت میزان فروش ما افزایش داشته باشد.

قیف بازاریابی محتوای موفق

چگونه یک قیف بازاریابی محتوایی موفق بسازیم؟

حال سوال مهم این است که چطور باید یک قیف بازاریابی محتوایی موفق بسازیم. بدون‌شک برای این منظور نیازمند یک فرایند دقیق و داشتن تخصص کافی هستیم تا بتوانیم مخاطبان و مسیر سفر مشتری را به درست شناسایی کنیم و در هر مرحله متناسب با نیازهای او محتوای موردنظر را داشته باشیم. برای این کار باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:
مخاطب‌محور باشید
تمام تلاش شما در بازاریابی محتوایی این است که به کمک محتوا، اهداف بازاریابی و فروش را محقق کنید. بنابراین از ابتدا تا پایان در تمام مراحل باید مخاطب و نیازهای او را در نظر داشته باشید. در نتیجه باید به این سوالات پاسخ دهید که آنها چه مشکلاتی دارند و شما چطور می‌توانید این موارد را حل کنید؟ مخاطبان چه سوالاتی دارند که می‌توانید به آنها جواب دهید؟ چطور می‌توانید با راهکارهای خود زندگی روزانه آنها را ساده‌تر کنید؟
تحقیق کنید
در این قسمت باید با دقت تحقیق کنید. تحقیقات بازار، تحقیق کلمات کلیدی، تحقیق درباره محتوای ارزشمند، شکاف‌های محتوایی و تحلیل رقبا را در نظر داشته باشید.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left


تولید انواع محتوا
قیف شما مراحل مختلفی دارد که مخاطب‌تان براساس نیاز خود وارد آن می‌شود. بنابراین باید تلاش کنید به‌روش‌های مختلف برای هر مرحله محتوای متناسب داشته باشید. برای بالای قیف، پست‌های بلاگ، اینفوگرافی، محتوای ویدیویی و پادکست از جمله مهمترین مواردی هستند که می‌توانند به کاربر کمک زیادی کنند.

بعد از جلب توجه در ابتدای قیف، در میانه آن باید سراغ محتوای آموزشی بروید که خوب جواب می‌دهد. در این قسمت هم اطلاعات کاربر را دریافت می‌کند هم کمک می‌کنید اطلاعات بیشتری نسبت به محصولات و خدمات شما به دست آورد. علاوه بر این، مطالعات موردی، راهنمای خرید، نقد و بررسی و کتاب‌های الکترونیک می‌توانند مفید باشند.
در انتهای قیف باید خیلی شخصی‌سازی شده کار کنید. به عنوان مثال می‌توانید ایمیل‌های سفارشی‌سازی شده ارسال کنید. موضوع بعدی استفاده از دعوت به اقدام یا کال تو اکشن‌های جذاب و کاربردی است. ضمن اینکه می‌توانید از تاییدیه مشتری‌های راضی، وبینار و کدهای تخفیف نیز بهره ببرید.

مقاله پیشنهادی: تبلیغات محتوایی چیست + ۴ نمونه تبلیغات محتوایی

جمع‌بندی
این روزها بسیاری از کسب و کارها به بازاریابی محتوایی روی آورده‌اند و می‌دانند که این روش نرخ تبدیل بسیار خوبی دارد. مشتریان از لحظه‌ای که تحت عنوان مخاطب به سمت شما می‌آیند تا در قالب یک خریدار خارج شوند مسیری را به شکل قیف طی می‌کنند که به آن مسیر سفر مشتری نیز گفته می‌شود.
این مسیر شکل قیف دارد. ابتدا تعداد زیادی مخاطب با شما آشنا می‌شوند و بعد از ورود به قیف بسته به نیاز خود محتوای موردنظر را دریافت کرده و تبدیل به سرنخ می‌شوند. سپس در مراحل بعدی نیز محتوای سفارشی‌سازی شده به آنها می‌رسد تا در نهایت تبدیل به خریدار شوند.

 

1/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری