به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

تبلیغات محتوایی چیست؟ (و 4 نمونه تبلیغات محتوایی)

مقالات دیجیتال مارکتینگ | الهه سرباز | تاریخ بروزرسانی : ۸ خرداد ۱۴۰۲

تبلیغات محتوایی چیست؟ (و 4 نمونه تبلیغات محتوایی)

برخی اصطلاح‌ها در دنیای بازاریابی و تبلیغات گیج‌کننده‌اند؛ مثل همین تبلیغات محتوایی (Content Advertising)!

محتوایی می‌تواند برای شما درآمدزایی کند و مشتری بیاورد که آن را درست توزیع کنیم و به دست مخاطب برسانیم؛ در غیر این صورت، تمام تلاش‌ها و فعالیت‌های بازاریابی را بر باد هوا می‌دهیم.

تبلیغاتی که با این هدف انجام می‌شود، تبلیغات محتوایی است؛ در ادامه، می‌خواهیم ببینیم جزئیات تبلیغات محتوایی چیست و چطور می‌توانیم اجرایش کنیم.

منظور از تبلیغات محتوایی چیست؟

شما را نمی‌دانم؛ اما اغلب کسب‌وکارها، از تبلیغات برای ترغیب مشتری به انجام‌دادن کار خاصی استفاده می‌کنند.

این عمل می‌تواند هر چیزی باشد؛ خرید یک محصول، نصب یک اپلیکیشن یا دانلود یک ایبوک.

اصلاً معنای تبلیغات در بازاریابی یعنی:

اطلاع‌رسانی از طریق کانال‌های پولی و ایجاد ارتباط با مخاطب و تحت تاثیر قراردادن او برای انجام عملی مشخص.

حالا اگر این اطلاع‌رسانی دربارهٔ محتوای باکیفیت و معتبری باشد که تولید کرده‌ایم (مثل یک کتاب الکترونیکی، یک محتوای ویدئویی یا پادکست) اسمش را تبلیغات محتوایی (content advertising) می‌گذاریم!

اگر بخواهم خلاصه و ساده بگویم، تبلیغات محتوایی یعنی:

تبلیغ محتوای ارزشمند (و اغلب رایگان) از طریق کانال‌ها پولی.

کانال پولی هم کانالی است که برای انتشار محتوای تبلیغاتی، از شما پول می‌گیرد؛ مثلاً برای اینکه گوگل تبلیغ کتاب الکترونیک شما را در صفحهٔ نتایج جست‌وجو به مخاطبان نشان دهد، باید مبلغ مشخصی به‌ازای هر کلیک به او بدهید.

یا مثلاً برای تبلیغ پادکست‌تان توسط یک اینفلوئنسر یا در صفحات پربازدید اینستاگرام یا لینکدین، باید هزینهٔ تبلیغات را بپردازید.

نکته: تبلیغات محتوایی را با بازاریابی محتوایی اشتباه نگیرید. این دو مفهوم، دو چیز مجزا هستند که کمی بعد دربارهٔ تفاوت‌هایشان صحبت می‌کنیم.

شاید بپرسید وقتی می‌شود بدون پرداخت هزینه و به‌صورت ارگانیک در موتورهای جست‌وجو و شبکه‌های اجتماعی هم محتوای خودمان را منتشر کنیم و به دست مخاطبان برسانیم، چه نیازی به تبلیغات است؟

سؤال به‌جایی است! در بخش بعدی، به آن جواب می‌دهیم.

مقاله پیشنهادی: تولید محتوا چیست؟ (راهنمایی جامع، اما آسان)

چرا باید به فکر تبلیغات برای محتوا باشیم؟

طبیعتاً با انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ سایت خودتان، افراد معدودی (همان‌هایی که شما را دنبال می‌کنند) با آن‌ مواجه می‌شوند و این‌طوری شانس جذب لیدهای بیشتر و تبدیل آن‌ها را از دست می‌دهید؛ مخصوصاً اگر اول راه باشید و تعداد بازدیدکننده یا دنبال‌کننده‌های شما زیاد نباشد.

علاوه بر این، اگر محتوای ارزشمندی داشته باشید، تبلیغات محتوایی، تصویر برندتان را هم بهبود می‌بخشد. به زبان ساده‌تر، شما به‌عنوان یک مرجع و منبع موثق و معتبر شناخته می‌شوید؛ بنابراین برای جلب اعتماد مخاطب و تبدیل او به مشتری، کارتان راحت‌تر خواهد بود.

با این حساب مهم‌ترین کاربرد تبلیغات محتوایی، تولید لید (مشتری راغب)، خصوصاً در بالای قیف فروش است.

در کنار آن، شما می‌توانید روی افزایش آگاهی از برند هم حساب کنید؛ چون محتوای شما در معرض دید افراد زیادی طی مدت‌زمان مشخص (و اغلب کوتاه) قرار می‌گیرد.

تا اینجای مقاله، متوجه شدید تبلیغات محتوایی چیست و به چه دردی می‌خورد؛ ولی چطور محتوای خودمان را تبلیغ کنیم؟ بیایید چند تکنیک خوب و کاربردی را با هم بررسی کنیم:

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

۴ روش تبلیغات محتوایی رایج

روش‌های زیادی برای تبلیغ محتوا در کانال‌های پولی وجود دارد؛ از تبلیغات اینفلوئنسری گرفته تا پست‌های تبلیغاتی در تلگرام. ما ۴ مورد را جدا کرده‌ایم که با شما در میان بگذاریم:

 

۱. تبلیغات کلیکی و ریتارگتینگ یکتانت

تا حالا چند بار شده به قصد خرید وارد سایتی شوید، ولی بعد از بررسی محصول به دلایل مختلف از خرید صرف نظر کنید؟

برای من که بارها این اتفاق افتاده است! مثلاً همین دو هفتهٔ پیش، دنبال یک راهنمای کامل و کاربردی سئو بودم. به سایت‌های مختلفی سر زدم و نهایتاً با یک ایبوک راهنمای جامع سئو روبه‌رو شدم؛ اما به دلایلی در لحظهٔ آخر بی‌خیال دانلود ایبوک شدم و از آن سایت خارج شدم.

دو سه روز بعد از این ماجرا، در یک سایت خبری، در حال خواندن اخبار بودم که تبلیغ همان ایبوک در گوشهٔ صفحه ظاهر شد. آن‌قدر هر سایتی را باز می‌کردم، آن کتاب الکترونیکی جلوی چشمم بود که بالأخره برگشتم و آن را دانلود کردم!

روشی که آن مجموعه برای برگرداندن دوبارهٔ من و تبلیغ محتوای خود انجام داد، تبلیغات ریتارگتینگ بود. شما هم می‌توانید از این روش برای تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتری راغب استفاده کنید.

علاوه بر این نوع تبلیغات، می‌توانید از انواع تبلیغات کلیکی مثل تبلیغات همسان، بنری و پوش نوتیفیکیشن یکتانت هم برای نشان‌دادن هرچه بیشتر محتوای‌های بی‌نظیرتان با کم‌ترین هزینه، بهره ببرید.

تبلیغات محتوایی ریتارگتینگ

۲. تبلیغات در گوگل

دومین روش مرسوم تبلیغات محتوایی، تبلیغ در گوگل است. حتماً در بین جست‌وجوهایتان در گوگل، با نتایجی مواجه شده‌اید که کنارشان علامت «Ad» دارند. این‌ همان تبلیغات گوگل است.

گوگل در ازای دریافت مبلغ مشخصی، تبلیغ شما را در بین نتایج طبیعی جست‌وجو نشان می‌دهد. بهتر است در این تبلیغات، به محتوای مفیدتان، مزایایی مانند خدمات و ابزارهای رایگان را هم ضمیمه کنید تا مخاطب برای کلیک‌کردن روی تبلیغ ترغیب شود.

 

۳. تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از روش‌های تبلیغات محتوایی، استفاده از تبلیغات پولی شبکه‌های اجتماعی است. اینستاگرام، تلگرام و لینکدین مهم‌ترین پلتفرم‌های تبلیغات پولی در ایران به حساب می‌آیند.

شما می‌توانید از تبلیغات اینفلوئنسری در این شبکه‌ها استفاده کنید. در این شرایط، اینفلوئنسری را انتخاب می‌کنید که در حوزهٔ کاری شما فعالیت می‌کند؛ پس مطمئن می‌شوید مخاطبان او تا حد زیادی به مخاطبِ هدف شما شبیه است.

اینفلوئنسرها محتوای‌ شما را در قالب یک پست یا استوری به دیگران معرفی (تبلیغ) می‌کنند. کاربر هم با کلیک روی لینک، به صفحهٔ لندینگی که در نظر دارید هدایت می‌شود و با ثبت اطلاعات تماس (ایمیل و شماره‌تماس) محتوا را دانلود می‌کند.

 

۴. تبلیغات ایمیلی

تبلیغات ایمیلی هم روشی رایجی در تبلیغ محتوا هستند. شما می‌توانید لیستی از کاربرانی که قبلاً ایمیل خود را هنگام ثبت‌نام در سایت در اختیارتان گذاشته‌اند، تهیه کنید. حتی می‌توانید اعضای خبرنامه را هم به این لیست اضافه کرده تا تعداد مخاطبان خود را افزایش دهید.

حالا وقت آن است که تبلیغات ایمیلی را شروع کنید!‌ ۲ راه برای این کار وجود دارد:

  • محتوای خود را در بخشی از ایمیل‌های خبرنامه دیگران تبلیغ کنید تا مخاطبان را به‌سمت آن بکشانید؛
  • یک ایمیل تبلیغاتی اختصاصی برای آن‌ها بفرستید.

برای مثال، یکی از کارهایی که ما در یکتانت، برای تبلیغ ایبوک آموزش تبلیغات در گوگل انجام دادیم، تبلیغات ایمیلی بود که در تصویر زیر می‌بینید:

تبلیغات ایمیلی ایبوک راهنمای جامع تبلیغات در گوگل

مثل هر روش تبلیغات دیگری، تبلیغات محتوایی هم مزایا و معایب خودش را دارد؛ البته مزایای این روش بر معایب آن می‌چربد!

مقاله پیشنهادی: استراتژی تبلیغات چیست + بررسی ۶ نمونه استراتژی تبلیغات

مزایای تبلیغات محتوایی و معایب آن!

از بین تمام مزایای ریزودرشت، می‌توان به ۲ مورد مهم اشاره کرد:

 

افزایش سرعت بازدهی محتوا و جذب لید

فرایند دیده‌شدن محتوای شما به‌صورت طبیعی، کمی وقت‌گیر است. اگر دست روی دست بگذارید تا محتوای باارزش شما مسیر طبیعی خودش را طی کند و به‌طور ارگانیک توسط مخاطبان هدف دیده شود، از میدان رقابت عقب می‌مانید.

اما با راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی، محتوای شما در سریع‌ترین زمان، در کانال‌های تبلیغاتی مختلف در معرض دید مخاطبان هدف قرار می‌گیرد.

 

دسترسی راحت‌تر به مخاطبان هدف

درست است که بهینه‌سازی محتوا (سئو) و استفاده از هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی، در نشان‌دادن محتوای شما به کاربران تاثیر زیادی دارند؛ اما در کوتاه‌مدت، روش مطمئنی برای دسترسی به مخاطبان هدف نیستند. گاهی اوقات، صبر جایز نیست!

با تبلیغات محتوایی، نه‌تنها فرایند جذب مشتریان راغب سریع‌تر پیش می‌رود، بلکه بر ویژگی‌های رفتاری و جمعیت‌شناسی افرادی که محتوای شما را می‌بینند، کنترل بیشتری دارید.

ترافیک ارگانیک می‌تواند هر کسی را گول بزند؛ ولی با استفاده از روش‌هایی که در بخش قبلی گفتیم، شما محتوا را جلوی کسی می‌گذارید که تقریباً می‌توان گفت ویژگی‌های او با مشتری ایدئال شما یکی است.

در کنار مزایای تبلیغات محتوایی، باید به سه چالش مهم هم اشاره کنیم:

یکی اینکه به نسبت روش‌های ارگانیک پروموت محتوا که تقریباً رایگان تمام می‌شود، تبلیغات محتوایی هزینه دارد.

دوم اینکه با تبلیغات محتوایی در کوتاه‌مدت و در مقایسه با تکنیک‌هایی مثل بازاریابی محتوایی سریع‌تر به نتیجه می‌رسید؛ اما جایگزین مناسبی برای بازاریابی محتوایی و برنامه‌های بلندمدت نیست.

سومین مورد هم اینکه به محتوای باکیفیت و منحصربه‌فرد نیاز دارید. در غیر این صورت، شما برای چیزی هزینه می‌کنید که کسی آن را نمی‌خواهد.

نمی‌شود دربارهٔ تبلیغات محتوایی صحبت کرد و حرفی از بازاریابی محتوایی نزد. هر دوی آن‌هادر جنبه‌هایی به هم شبیه‌اند؛ ولی چند تفاوت مهم با هم دارند.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

تفاوت بازاریابی محتوایی و تبلیغات محتوایی چیست؟

نسبت تبلیغات محتوایی به بازاریابی محتوایی، مثل نسبت کباب و دوغ است!

به عبارت دیگر:

تبلیغات محتوایی، مکمل بازاریابی محتوایی است، نه جایگزین آن.

اصلی‌ترین تفاوت آن‌ها هم در نوع کانال‌های توزیع و ترویج است.

بازاریابی محتوایی بیشتر بر آگاهی از برند و ارتباط تعامل با مخاطب از طریق تاکتیک‌ها و کانال‌های غیرپولی مثل سئو، لینک‌سازی، پیج کسب‌وکار در شبکه‌های اجتماعی متکی است.

در حالی که در تبلیغات محتوایی، از کانال‌های پولی برای پروموت محتوا و هدایت بازدیدکنندگان به‌سمتِ محتوا استفاده می‌شود.

ترویج محتوا و ترغیب مخاطبان به‌سمتِ آن در هر دو دیده می‌شود.

مثلاً ممکن است شما در استوری اینستاگرام خود، مخاطب را به دانلود ایبوک یا خواندن گزارش سالانه تشویق کنید؛ ولی برای این کار پولی خرج نمی‌کنید.

در نقطهٔ مقابل، شما برای جذب لید بیشتر، ایبوک یا گزارش سالانه را در سایر پیج‌های اینستاگرام تبلیغ می‌کنید. این همان چیزی است که به آن تبلیغات می‌گوییم و به مورد بالا هم بازاریابی!

برای اینکه تفاوت این ۲ را به‌خوبی درک کنید، هنگام انتخاب کانال و استراتژی برای توزیع آن، یک سؤال از خودتان بپرسید:

آیا برای ترویج محتوا باید پول بدهم یا رایگان است؟

اگر قرار نیست پولی برای ترویج آن بدهید که بازاریابی است و اگر هم هزینه دارد، تبلیغات!

پیشنهاد می‌کنم برای اینکه چم‌وخم بازاریابی محتوایی را بشناسید و تفاوت آن با تبلیغات برایتان روشن‌تر شود، به مقالهٔ «بازاریابی محتوایی چیست؟ مراحل و انواع کانتنت مارکتینگ» نگاهی بیندازید.
یک سؤال مهم دیگر:

 

آیا تبلیغات محتوایی همان تبلیغات همسان است؟

در یک کلمه، خیر!

برای پاسخ‌دادن به این سؤال، اول باید معنای تبلیغات همسان را بدانیم.

تبلیغات همسان، نوعی تبلیغ با قالب و سبک‌وسیاق محتواهای سایت میزبان هستند، که در بین مطالب اصلی آن سایت، اغلب با عنوان مطالب پیشنهادی نمایش داده می‌شود؛ طوری که تشخیص تبلیغاتی‌بودن آن در نگاه اول کمی دشوار است.

مثلاً تصویر زیر را ببینید:

تبلیغات همسان

این تعریف، به تعریف تبلیغات محتوایی خیلی شبیه است؛ هر دو نوعی محتوا هستند و در کانال‌های پولی هم منتشر می‌شوند؛ ولی یک امایی این وسط وجود دارد!

تبلیغات محتوایی یک کل است که تبلیغات همسان جزئی از آن است نه اسم دیگر آن! همان طور که تبلیغات در اینستاگرام جزئی از تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی است.

ولی یک پست لینکدین یا یکی از نتایج پولی موتورهای جست‌وهم هم می‌تواند تبلیغات محتوایی باشد.

به یک موضوع دیگر هم دقت کنید که مهم نیست مخاطبِ شما تشخیص دهد با تبلیغ طرف است. کیفیت و ارزش آن محتواست که مخاطب را جذب می‌کند. به زبان ساده‌تر، تبلیغات محتوایی نباید همیشه همسان باشد.

خب، حالا که می‌دانیم تبلیغات محتوایی چیست و چه مزایایی دارد، برای جمع‌بندی هم به مثال‌های تبلیغات محتوایی نگاهی بیندازیم و کم‌کم این مقاله را ببندیم!

مقاله پیشنهادی: تبلیغات همسان چیست؛ بررسی انواع تبلیغات همسان همراه با آموزش ساخت کمپین همسان در یکتانت

۴ نمونه تبلیغات محتوایی

اگر اجازه دهید از حق میزبانی استفاده کنم و اولین نمونه تبلیغات محتوایی را از یکتانت مثال بزنم!

 

۱. تبلیغ ایبوک رایگان آموزش جامع تبلیغات در گوگل یکتانت

داستان تبلیغات محتوایی یکتانت از این قرار است که گروه بزرگی از مخاطبان ما، همیشه دربارهٔ تبلیغات در گوگل علامت سؤال‌های بزرگی در ذهن‌شان داشتند.

به همین خاطر، تصمیم گرفتیم یک راهنمای کامل، جامع، کاربردی و رایگان آماده کنیم و صفر تا صد تبلیغات گوگل را مو‌به‌مو توضیح دهیم.

ما هم به مشتریان راغب (لید) نیاز داشتیم؛ چون تبلیغات در گوگل یکی از خدماتی است که ارائه می‌دهیم. با کمک این ایبوک، می‌توانستیم هم به مشتریان راغب برسیم و هم تخصص خود در زمینهٔ گوگل ادز را نشان دهیم.

و این‌طوری شد که با تبلیغات ریتارگتینگ، تبلیغات ایمیلی و همکاری با دوتا از اینفلوئنسرهای حوزهٔ دیجیتال مارکتینگ، با صرف کم‌ترین هزینه و در زمان کوتاهی، لیدهای بیشتری جذب کردیم.

تبلیغات کلیکی ایبوک گوگل ادز

۲. تبلیغات ایبوک بازاریابی نوین هاب در شبکه‌های اجتماعی

نوین هاب هم تبلیغات محتوایی موفقی داشته است. نوین هاب برای جذب لیدهای بیشتر، اول یک کتاب الکرونیکی مفید و رایگان با موضوع «بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی» تولید کرد؛ بعد هم کار معرفی و تبلیغ این ایبوک را به اینفلوئنسرهای مرتبط در لینکدین و اینستاگرام سپرد.

تبلیغات محتوایی نوین‌هاب در لینکدین

۳. نمونه تبلیغ WordStream

WordStream با ارائهٔ ابزارهای آنلاین تبلیغاتی مختلف، به کسب‌وکارهای کوچک در تبلیغات آنلاین کمک می‌کند. آن‌ها هم از تبلیغات محتوایی برای تبلیغ ایبوک «راهنمای رقابت در تبلیغات گوگل» استفاده کردند.

قدم اول ورداستریم، بخش‌بندی مخاطبان هدف و ارائهٔ محتوایی بود که نیاز همهٔ این مخاطبان را برآورده می‌کرد. بعد از تولید این ایبوک، با تبلیغ گستردهٔ آن در فیسبوک، تعداد زیادی از مشتریان راغب، به مشتریان جدید ورداستریم تبدیل شدند.

نمونه تبلیغ محتوا

۴. تبلیغات محتوایی Marketo

آخرین مثال هم به تبلیغات محتوایی مارکتو مربوط می‌شود. مارکتو یک شرکت نرم‌افزاری است که عمدهٔ محصولات او نرم‌افزارهای اتوماسیون بازاریابی و متعلقات آن (مثل سرویس ایمیل مارکتینگ و مدیریت لید و…) است.

مارکتو هم با تولید ایبوکی پرطرفدار با موضوع «طراحی و ساخت تقویم محتوایی برای شبکه‌های اجتماعی» و تبلیغ آن در فیسبوک، در مدت کوتاهی توانست محتوای باکیفیت خود را در معرض دید افراد زیادی قرار دهد و و مشتریان راغب زیادی جذب کند.

نمونه تبلیغ Marketo

محتوای ارزشمند خود را تبلیغ کنید!

مثل هر محصول و خدماتی، محتوای درجه‌یک و ارزندهٔ شما هم برای دیده‌شدن و دست‌یابی سریع‌تر به اهداف جانبی که از تولید این محتوا داشته‌اید، به تبلیغات نیاز دارد.

ما در این مقاله، به شما گفتیم که تبلیغات محتوایی چیست و چرا اهمیت دارد؛ همچنین چند روش مرسوم تبلیغ را همراه با چند نمونه بررسی کردیم.

اگر محتوای ارزشمندی دارید که می‌خواهید خیلی زود، آن را به دست مخاطبان خود برسانید، حتماً تبلیغات محتوایی را در برنامهٔ خود بگنجانید.

در آخر، از شما می‌خواهیم اگر این مقاله برای شما مفید بوده، آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارید. اگر هم سؤالی در این زمینه دارید، زیر همین پست برای ما بنویسید.

 

منابع:

Influencermarketinghub | instapage | wordstream | textbroker | taboola

4.2/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیرعلی
امیرعلی
1 سال قبل

خداقوت

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  امیرعلی
1 سال قبل

ممنون ?

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی