لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

۱۲ ابزار بازاریابی هوشمند که باید بشناسید! (بررسی نمونه موردی)

مقالات دیجیتال مارکتینگ | فاطمه هدیه‌لو | تاریخ بروزرسانی : ۲۷ دی ۱۴۰۲

۱۲ ابزار بازاریابی هوشمند که باید بشناسید! (بررسی نمونه موردی)

اگر در زمان چیدن استراتژی برای رشد کسب‌وکارتان، از خودتان پرسیده‌اید «حالا چه کنم؟»، شما احتمالاً هیچ داده‌ای ندارید. بدون داشتن داده و اطلاعات کافی از بازار، محصول و… بازاریابی هیچ نتیجه‌ای ندارد.

تغییری کوچک در بازار یا ناآگاهی از رفتار مشتریان در این روزهای شلوغ بازار، می‌تواند خرج زیادی روی دست شما بگذارد؛ پس منطقی است با بازاریابی هوشمند و ابزارهای آن حتماً آشنا شوید.

تا آخر این مقاله با ما همراه باشید تا ببینید چطور می‌توانید هوشمندانه و بر اساس داده‌ها بازاریابی کنید و چه ابزارهایی برای این کار در دسترس شماست.

 

بازاریابی هوشمند چیست؟

در بازاریابی هوشمند داده‌های مرتبط با محصول یا بازار معینی را جمع‌آوری، تجزیه‌وتحلیل و از آن‌ها برای گرفتن تصمیم‌های استراتژیک و حرکت‌های کلیدی کسب‌وکار استفاده می‌کنیم. به‌کارگرفتن این روش، درک جامع‌تر، دقیق‌تر و از همه مهم‌تر، به‌روزتری از محصول، بازار، رفتار مصرف‌کننده و رقبا به ما می‌دهد.

اگر بخواهیم یک تعریف جمع‌وجور و کاربردی از آن کنیم، می‌شود استفاده از ابزارهای هوشمند برای جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده و اجرای کمپین‌های بازاریابی.

بیایید ۹ ستون اصلی آن را در بخش بعدی بررسی کنیم!

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۹ عنصر و ستون اصلی بازاریابی هوشمند که باید بشناسید

بازاریابی هوشمند از عناصر متفاوتی تشکیل شده است که در نهایت به یک هدف یعنی ارائهٔ پیشنهادی شخصی‌سازی‌شده ختم می‌شود. در این بخش، نگاه کوتاهی به هرکدام می‌اندازیم:

 

تجزیه‌وتحلیل رقبا

ما باید داده‌های کافی از رقبا جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل کنیم. در کجا قوی ظاهر شده‌اند و در کجا ضعیف؟ کدام جایگاه را به خود اختصاص داده‌اند و ما باید چه کنیم؟

این داده‌ها باید به‌نحوی تجزیه‌وتحلیل شود که هم جایگاهی متناسب با خودمان اشغال کنیم و هم اشتباه‌های آن‌ها را تکرار نکنیم.

این تجزیه‌وتحلیل به ما کمک می‌کند مشتریان بیشتری، حتی از بین مشتریان رقیب جذب کنیم؛ چون می‌دانیم دقیقاً چه برتری و مزیتی نسبت به دیگران داریم و آن‌ها تا حالا چه کارهایی کرده‌اند.

 

درک مشتری

درک مشتری از محصول و نحوۀ تعامل او با آن، ثابت نیست. نمی‌توانیم به اطلاعاتی که یک بار برای طراحی محصول استفاده کردیم، همیشه اتکا کنیم.

داده‌ها اینجا به ما کمک می‌کنند بفهمیم مشتری به چه چیزی نیاز دارد، چه چیزی می‌خواهد و ما با محصول خود، چقدر به نیاز و خواستۀ او جواب داده‌ایم.

نکتۀ جالب این است که می‌توانیم همۀ این اطلاعات را دربارۀ مشتریان رقبا هم به‌ دست آوریم و از آن به‌ نفع خود استفاده کنیم.

به‌طور کلی، بازاریابی هوشمند بدون شناخت خوب مشتری و همچنین جمع‌آوری داده‌های موردنیاز دربارهٔ او و رفتاری که دارد، نشدنی است!

 

آنالیز بازار

آنالیز بازار سومین ستونی که بازاریابی هوشمند روی آن استوار است، به این معناست که

  • تقاضا چقدر است؟
  • چه پتانسیل‌هایی برای رشد در این بازار وجود دارد؟
  • چه بازارهایی وجود دارد که می‌توانیم وارد آن شویم؟
  • بازار چقدر کشش دارد؟

وقتی که به این پرسش‌ها پاسخ دهیم، می‌توانیم استراتژی‌های خود را طوری بچینیم که سهم بازار و البته درآمدمان افزایش یابد.

 

ارزیابی محصول

برای اینکه ارزش بیشتری به مشتری دهیم، باید عملکرد محصول یا اثرگذاری خدمتی را که عرضه می‌کنیم، بررسی و با رقبا مقایسه کنیم. نتیجۀ ارزیابی محصول، ما را به محصول یا خدمتی که مخاطب به‌دنبال آن است، نزدیک می‌کند.

 

بخش‌بندی یا سگمنتیشن

اگر درست و دقیق بخش‌بندی کنیم، می‌توانیم پیشنهادی به مشتریان ارائه کنیم که مطابق تقاضای آن‌ها باشد. ابزارهای بازاریابی هوشمند به ما کمک می‌کنند بخش‌های دقیق‌تر و سودآورتری تعریف کنیم تا پیشنهادمان شخصی‌سازی‌شده‌تر و متناسب‌تر باشد.

برای آشنایی با روش‌های بخش‌بندی و اهمیت آن، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «بازار هدف چیست + روش‌های شناسایی بازار هدف» را مطالعه کنید.

۴ ستون اصلی قبلی که بررسی کردیم، در اینجا به ما کمک می‌کنند نه‌تنها مشتریان را در گروه‌های مشترک بگذاریم، بلکه بهترین و سودآورترین گروه را برای هدف‌گیری و جذب انتخاب کنیم.

 

تبلیغات هدفمند

حالا وقت عمل است! دیگر دقیقاً‌ می‌دانیم هم خودمان چه می‌خواهیم و هم مشتری و کافی است پیامی متناسب را به دست فرد درستی برسانیم. ابزارهای بازاریابی هوشمند به شما در این مسیر کمک می‌کنند. داده‌ها توسط آن‌ها جمع‌آوری و تحلیل می‌شوند تا بتوانید گروه‌های موردنظرتان را هدف بگیرید.

مثلاً ما در یکتانت رفتار کاربران را با کمک هوش مصنوعی در ۳۸۰۰ وب‌سایت زیر نظر می‌گیریم تا ببینیم چه نیاز و علاقه‌ای دارند، جنسیت آن‌ها چیست و چند سال دارند. پس از آن، آن‌ها را در گروه‌های مختلف می‌گذاریم تا شما بر اساس نیازتان (بخش موردنظرتان) تبلیغ کنید و پیام را به دست شخص درست برسانید.

گروه‌های هدف در پنل یکتانت برای بازاریابی هدفمند

پس مرحلهٔ ششم در بازاریابی هوشمند این است شما از ابزارهای مناسب برای تبلیغات هدفمند استفاده کنید؛ ساده‌تر بگوییم: تمام هدف شما بازاریابی و تبلیغات هدفمند است!

منظور از تبلیغات هدفمند این است که به‌جای هدف‌گیری میلیون‌ها نفر با ویژگی‌های متفاوت، تبلیغ را به کسی نشان دهید که به آن احتمالاً نیاز یا علاقه دارد و مشتری بالقوه شماست.

مثلاً ارسال پیامک تبلیغاتی سالن زیبایی زنانه برای مردان آوردهٔ چندانی نخواهد داشت؛ ولی اگر همین پیامک به دست زنان ۲۰ تا ۳۵ سال ساکن محلهٔ سالن زیبایی برسد، غوغا می‌کند!

مقاله پیشنهادی: کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی چیست؟

اتومیشن

اتوماسیون نرم‌افزاری است که به شما کمک می‌کند بدون نیاز به اقدام انسانی، بازاریابی کنید. فعالیت‌های رایج اتوماسیون عبارت‌اند از بازاریابی ایمیلی هدفمند، هدف‌گیری رفتاری، اولویت‌بندی و سنجش کیفیت لیدها و تبلیغات شخصی‌سازی‌شده!

 

گیمیفیکشن

گیمیفیکیشن یکی دیگر از ستون‌های مهم بازاریابی هوشمند کسب و کار است که به ما در افزایش تعامل، جذب مشتری جدید با کمک مشتریان فعلی و وفادارسازی مشتریان کمک می‌کند.

گیمیفیکیشن همچنین در بهبود عملکرد تبلیغات به ما کمک می‌کنند. برای مثال، سانی‌نس با اجرای تبلیغ زیر توانست به داده‌های افراد زیادی دست پیدا کند تا در مراحل بعدی از آن برای تبدیل آن‌ها به مشتری استفاده کند.

تبلیغ خیلی ساده بود: شما باید شماره‌تلفن خود را می‌دادید تا در یک بازی شرکت کنید. همچنین با ارسال لینک بازی به دوستان خود، می‌توانستید فرصت بیشتری برای بازی داشته باشید. به این ترتیب، نه‌تنها خودتان را جذب کرده‌اند، بلکه از طریق شما توانستند آگاهی بیشتری برای به برندشان ایجاد کنند.

تبلیغ سانی‌نس

با تجزیه‌وتحلیل داده‌های کاربر و استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، گیمیفیکشن مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند محتوا، چالش و تجربه‌‌ای مرتبط با علایق، نیازها، مهارت‌ها و حتی سطح مشتریان تطبیق دهد. این سطح از شخصی‌سازی باعث می‌شود کاربران انگیزهٔ بیشتری برای تعامل با شما داشته باشند.

مثال معروف آن هم اپلیکیشن آموزش زبان دولینگو است که با استفاده از این تکنیک، توانسته نرخ حفظ کاربران خود را افزایش دهد.

 

ریکامندیشن

ریکامندیشن برای حفظ و بازگشت مشتری یکی از موثرترین سیستم‌هاست که به شما کمک می‌کند با کمک داده‌های مشتریان خود، محصولاتی را پیشنهاد دهید که شانس بیشتری برای فروش دارند؛ چراکه پیشنهادها بر اساس رفتار قبلی او انتخاب شده‌اند.

مثلاً ممکن است شما هر ۲ هفته یک بار از طریق اسنپ خرید سوپرمارکتی انجام دهید. این الگو به اسنپ کمک می‌کند:

  • پس از اینکه ۲ هفته از خرید شما گذشت، یک پیامک تبلیغاتی ارسال کند
  • اگر ۲ هفته گذشته و خرید نکرده‌اید، یک کد تخفیف به شما برای برگشتن دهد
  • اگر همچنان خرید نکرده‌اید و این چرخه به پایان رسیده است، با یک پیشنهاد وسوسه‌کنندهٔ دیگر مثل ارسال رایگان همراه با کد تخفیف به سراغتان می‌آید

سیستم ریکامندیشن البته گسترده‌تر از این مثال است. برای نمونه، می‌توان به چینش محصولات فروشگاه بر اساس قدیمی یا جدید بودن بازدیدکننده اشاره کرد. حتی می‌توان از داده‌های جست‌وجوهای گوگل برای پیشنهاد محصول به تازه‌واردها استفاده کرد.

همان طور که چیدمان محصولات در یک هایپرمارکت بسیار اهمیت دارد، در فروشگاه‌های آنلاین هم مهم است که با کمک ابزارهای بازاریابی هوشمند و همچنین داده‌های لحظه‌ای، دقیق‌تر و موثرتر هم انجام می‌شود.

سیستم‌های ریکامندیشن در یادگیری ماشین، برای پیش‌بینی رتبه‌بندی و همچنین ترجیحات کاربران نقش دارند. یک نمونهٔ رایج آن که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کاری است که نت‌فلیکس برای پیشنهاد فیلم‌ها و سریال‌های خود به کاربران انجام می‌دهد.

سیستم ریکامندیشن نت‌فلیکس برای بازاریابی هوشمند

ما در یکتانت بر اساس اطلاعات و داده‌هایی که داریم ریکامندیشن را در تبلیغات برای شما فراهم کردیم. چطور؟ وقتی شما محصولاتی می‌بینید، سیستم تبلیغ محصولات مشابه به آن را نمایش می‌دهد یا تبلیغات محصولاتی را می‌بینید که کاربرانی با ویژگی‌ها و رفتار مشابه با شما دیده‌اند.

قبل از اینکه ۱۲ ابزار بازاریابی هوشمند را با یکدیگر مرور کنیم، بد نیست به سازوکار بازاریابی هوشمند هم نگاهی کوتاه و سریع بیندازیم.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

بازاریابی هوشمند چطور کار می‌کند؟

گفتیم که هوش بازاریابی شامل جمع‌آوری داده، تجزیه‌وتحلیل و تفسیر داده‌ها و استفاده از نتیجه برای تعیین استراتژی‌های بازاریابی کسب‌وکارها است. عامل هوشمندی این فرایند ابزارهای هوشمندی هستند که می‌توانند تمام مراحل را در یک چشم‌به‌هم‌زدن انجام دهند.

ابزارها داده‌ها را از منابع مختلفی مثل رفتار مصرف‌کننده در سایت جمع‌آوری می‌کنند و با کمک الگوریتم‌های یادگیری ماشین، به شما در ارائهٔ پیشنهادی شخصی‌سازی‌شده کمک می‌کنند.

مثلاً فناوری ACR رفتارهای فرد در تلویزیون هوشمند را پیگیری می‌کند. کوچکترین فایدهٔ این داده‌ها این است که سرویس‌های پخش ویدئو نتایج مرتبط‌تری با علایق مخاطب نمایش می‌دهند.

بینایی ماشین هم جنبۀ دیگری از هوش مصنوعی است که در تبلیغ‌های محیطی کمک بزرگی است.

مثلاً فرض کنید در یک اتوبان بیلبورد هوشمند نصب شود. این بیلبورد می‌تواند با خواندن پلاک ماشین‌ها و وصل‌کردن آن به داده‌هایی که از صاحب خودرو وجود دارد، تبلیغ را شخصی‌سازی کند.

یک نمونهٔ واقعی را هم در ویدیوی زیر می‌توانید ببینید. کافی است کسی با سیگار روشن از کنار این بیلبورد رد شود!

 

 

پس اصل کار را در این شیوۀ بازاریابی، ابزارهای هوشمند انجام می‌دهند. در ادامه، سراغ آن‌ها می‌رویم.

 

ابزارهای بازاریابی هوشمند

به‌کارگیری هوش بازاریابی بدون ابزارهای هوشمند تقریباً غیر ممکن است. ابزارها از گردآوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها تا اجرای کمپین‌های تبلیغاتی را انجام می‌دهند. خب، برویم  با هر کدام جداگانه آشنا شویم.

 

۱. یکتانت، ابزاری برای تبلیغات هوشمند و هدفمند

تبلیغات هدفمند یکی از شیوه‌های مدرن بازاریابی هوشمند است که یکتانت ۳ سرویس برای آن دارد:

  • سرویس تبلیغات رفتارمحور

در تبلیغات رفتارمحور یکتانت، الگوهای رفتاری کاربران در دنیای آنلاین با کمک یادگیری ماشین شناسایی و بر اساس آن، کاربران را گروه‌بندی می‌کنیم؛ علاقه‌مندان به تکنولوژی، خانه‌داری، گردشگران و برنامه‌نویسان تعدادی از این گروه‌ها هستند.

در زمان اجرای کمپین با توجه به مخاطب هدف خود، گروه‌هایی را که به آن نزدیک‌تر هستند، انتخاب می‌کنید تا پیام شما فقط به کسانی نمایش داده شود که احتمالاً به آن علاقه‌مند هستند. این تبلیغات در ۴ نوع همسان، بنری، پوش نوتیفیکیشن و ویدئویی انجام می‌شود.

مثلاً گروه مذهبی‌ها را می‌توانید انتخاب کنید و سپس این امکان وجود دارد جنسیت را هم محدود کنید. این گروه برای هدف‌گیری افراد علاقه‌مند به موضوع‌های دینی و تبلیغات مناسبتی (مثل رمضان) مناسب است.

گروه‌بندی تبلیغات رفتارمحور در راستای بازاریابی هوشمند

  • سرویس تبلیغات محتوامحور محصول

در تبلیغات محتوامحور محصول نمی‌توانید گروه‌ مخاطبان را خودتان انتخاب کنید؛ ولی تبلیغ به‌طور اتوماتیک به افرادی نمایش داده می‌شود که احتمالاً به آن نیاز یا علاقه دارند.

برای مثال، در مقالۀ زیر که دربارۀ جلوگیری از ریزش مو است، تبلیغ شامپوی ضد ریزش به کاربر نمایش داده می‌شود.

نمونه تبلیغات محتوامحور یکی از ابزارهای بازاریابی هوشمند یکتانت

انتخاب مقاله برای نمایش تبلیغ و همچنین خود محصولی که باید تبلیغ شود، همراه با ساخت تبلیغ به‌طور اتوماتیک انجام می‌شود.

  • سرویس تبلیغات کلیدواژه‌ای

هنگام ساختن کم‍پین تبلیغات کلیدواژه‌ای، متناسب با موضوع تبلیغ، کلیدواژه‌های مرتبط  را انتخاب می‌کنید. پس از انتخاب، سیستم یک سری کلیدواژهٔ هم به شما پیشنهاد می‌دهد.

پس از آن، تبلیغات شما به‌طور اتوماتیک در صفحه‌هایی نمایش داده می‌شود که کلیدواژه‌های انتخابی شما یا نزدیک به آن را داشته باشد. تطابق صفحه‌های جدید و قدیمی با کلیدواژه‌های شما برعهدهٔ الگوریتم‌ هوش مصنوعی ماست.

برای مثال، اگر «ارز دیجیتال» را انتخاب کنید، تبلیغ شما در صفحه‌هایی با همین کلیدواژه یا نزدیک به آن مثل «کریپتو» و «بیت‌کوین» اتوماتیک نمایش داده می‌شود.

تبلیغات کلیدواژه‌ای یکتانت برای بازاریابی هوشمند

شما می‌توانید همین حالا در پنل یکتانت ثبت‌نام کنید و پس از اینکه اکانت خود را شارژ کردید، از سرویس‌های ما برای بازاریابی هوشمند بهره ببرید.

 

۲. وب اینگیج، ابزاری هوشمند و پیشرفته برای حفظ مشتری

وب اینگیج پلتفرم اتومیشن است که کانال‌های ارتباطی کسب‌وکار با مشتری را هوشمند می‌کند:

  • پلتفرم داده‌های مشتریان: شامل اطلاعاتی مثل جنسیت، سن، محل زندگی، شماره‌تلفن و ایمیل
  • سرویس آنالیز محصول و درآمد: این سرویس محصولات تحت‌وب را در تمام فرایند خرید و پس از آن بررسی می‌کند؛ برای مثال به شما می‌گوید چرا کاربر اپلیکیشن شما را حذف کرده است
  • بخش‌بندی مشتری: با داده‌هایی که از مشتریان دارد، می‌تواند هوشمندانه آن‌ها را برای بازاریابی و تبلیغات بخش‌بندی کند
  • شخصی‌سازی وب: این ابزار هوشمند کاری می‌کند که هر کاربر وب تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده و متفاوت از وب‌سایت شما داشته باشد تا احتمال تبدیل او بالاتر برود
  • شخصی‌سازی اپلیکیشن: این ابزار تجربۀ کاربران اپلیکیشن را شخصی‌سازی و منحصربه‌فرد می‌کند
  • کمپین: هوش مصنوعی کاربران را بخش‌بندی کرده و متناسب با ویژگی‌های هر کدام کمپین‌های هدفمند از کانال‌های مختلف برگزار می‌کند

داشبورد وب‌اینگیج از ابزارهای بازاریابی هوشمند

۳. کلریتی، ابزاری رایگان برای آنالیز رفتار کاربران

کلریتی دلیل رفتار کاربران در سایت یا اپلیکیشن شما را روشن می‌کند. هوش مصنوعی کلریتی نشان می‌دهد در چه جاهایی از وب‌سایت یا اپ خود نیاز به اصلاح دارید و در کجاها قوی عمل کرده‌اید.

محصولات کلریتی برای کسب‌وکارها شامل موارد زیر است:

  • نقشۀ حرارتی

این امکان کلریتی مسیرهای پرتکرار کاربران در سایت را به‌صورت نقشۀ حرارتی به شما نشان می‌دهد

برای مثال، کاربران روی کدام دکمه کمتر کلیک می‌کنند یا چه مسیری را در سایت طی می‌کنند. اطلاعات به‌دست‌آمده در بازطراحی مسیر مشتری و همچنین شناسایی الگوهای رفتاری سودآور کمک می‌کند.

نقشهٔ حرارتی کلریتی یکی از ابزارهای بازاریابی هوشمند

  • ضبط جلسات حضور کاربر در وب‌سایت

می‌توانید به‌صورت مستقیم ببینید کاربران در سایت شما به چه جاهایی سر زده‌اند و چرا آن را ترک کرده‌اند

  • کلریتی برای موبایل

این ابزار همان امکان ضبط جلسات را به‌شکل دیگری برای برنامه‌های موبایلی فراهم می‌کند. با کمک این ابزار، می‌توانید با حفظ حریم خصوصی کاربر، مسیری را که در اپلیکیشن شما طی کرده، ببینید.

  • Copilot

این ابزار از هوش مصنوعی GPT استفاده می‌کند تا از جلسات کاربران در وب‌سایت شما گزارش تهیه کند. با کوپیلات می‌توانید صحبت کنید و دربارۀ پروژه‌های خود در کلریتی و گوگل‌آنالیتیکس سؤال بپرسید.

کلریتی امکان ادغام با ابزارهای Google Analytics، Google Optimize، AB Tasty و Optemizely  را دارد.

هاتجر هم ابزار دیگری است که همین امکانات را ارائه می‌دهد. ما در مقالۀ «هاتجر چیست؛ آموزش هاتجر برای فروش بیشتر و حفظ کاربر»، کاربرد و نحوۀ استفاده از آن را به‌طور کامل آموزش داده‌ایم.

 

۴. نیوز باکس، ابزاری برای گوش‌دادن به شبکه‌های اجتماعی

ابزار ایرانی نیوزباکس امکان این را می‌دهد که صدای کاربران در شبکه‌های اجتماعی را بشنوید و بدانید دربارۀ شما چه می‌گویند. کافی است کلیدواژه‌هایی مثل نام برند خود را به نیوزباکس دهید تا به شما بگوید در کجای شبکه‌های اجتماعی دربارۀ شما صحبت شده است.

نتایج پروژه‌هایی که در این ابزار تعریف می‌کنید، به‌صورت آماری و تحلیلی به شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید ببینید تأثیرگذارترین محتواهایی که دربارۀ شما تولید شده، چه بوده است. این ابزار برای درک مشتری، آنالیز رقبا و همچنین پیداکردن فرصت‌ها مفید است.

داشبورد نیوزباکس

نمونۀ خارجی خوب سوشال لیسنینگ که امکان پایش شبکه‌های اجتماعی، انجمن‌ها بلاگ‌ها، پادکست‌ها و… را ارائه می‌دهد، brand24 است؛ ولی اگر به آن دسترسی ندارید، نیوزباکس نیاز شما  را رفع می‌کند.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

۵. Similar web، ابزاری همه‌کاره!

ابزار بعدی بازاریابی هوشمند، Similar web است و آنچه همۀ خوبان دارند، او یک‌جا دارد که ۲ سرویس آن برای بازاریابی هوشمند است:

  • تحقیقات: این ابزار هوشمند کمک می‌کند تغییرات بازار را دنبال کنید، عملکرد خود را با رقبا محک بزنید و به بینش مخاطب برسید تا بتوانید تصمیم‌های داده‌محور برای کسب‌وکار خود بگیرید
  • بازاریابی: این ابزار اجازه می‌دهد استراتژی‌های بازاریابی رقبا را بر اساس داده‌ها رصد کنید و از آن به‌نفع خود استفاده کنید

همچنین، امکان تبلیغات هوشمند و به‌صرفه را هم ارائه می‌دهد.

similar web

۶. Poplar.studio، ابزاری برای اجرای کمپین‌های AR و VR

استودیو پوپلار پای واقعیت مجازی AR و واقعیت افزوده VR را به دنیای بازاریابی باز کرده است. ابزارهای استودیو پوپلار امکان اجرای کمپین‌های سه‌بعدی را در شبکه‌های اجتماعی فراهم می‌کنند.

برای مثال، فرض کنید مشتریان بتوانند لباس‌های یک برند را فقط با تصویربرداری از خود امتحان کنند یا رنگ‌های مختلف رژ لب را با افکتی در ویدیوهای تیک‌تاک یا اینستاگرام، روی صورت خود ببینند.

پای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به برنامه‌های بازاریابی و تبلیغات ایرانی‌ها هم باز شده است. مثلاً شرکت راسان استفاده از تکنولوژی VR، کار مشابهی برای تبلیغ شیرآلات خود انجام داده است که در ویدئوی زیر می‌توانید ببینید.

 

 

۷. اسمارتک، ابزاری برای ارتباط هوشمند

پلتفرم ایرانی دیگری که در بازاریابی هوشمند به کمک شما می‌آید، اسمارتک است که ابزارهایی برای حفظ ارتباط با مشتری به‌منظور افزایش نرخ بازگشت دارد.

  • اینترک

یک ابزار اتوماسیون هوشمند که از کانال‌های پیامک، ایمیل و نوتیفیکیشن ارتباط مشتری و کسب‌وکار را حفظ می‌کند. اتوماسیون اینترک کاربران را بر اساس داده‌ها و رفتارشان بررسی می‌کند و دسته‌بندی می‌کند تا پیام‌های شخصی‌سازی‌شده برای هرکس بفرستید و نتیجۀ بهتری از کمپین‌های خود بگیرید.

  • دیپین

این سیستم با جمع‌آوری داده‌های مشتریان و بررسی رفتار آن‌ها، منبع دیتای غنی و گسترده‌ای برای مارکترها فراهم می‌کند تا استراتژی داده‌محور و درستی را بنا بر نیازهای مشتری پیش بگیرند.

۸. نجوا، ابزاری برای بازگشت مشتری

نجوا ۳ سرویس ایمیل مارکتینگ، پوش نوتیفیکیشن و بازاریابی پیامکی را با هدف ریتنشن مارکتینگ در اختیار مارکترها قرار می‌دهد.

در سرویس ایمیل اتومیشن نجوا، رفتار کاربران به‌طور خودکار بررسی و متناسب با واکنش آن‌ها حرکت‌های بعدی برنامه‌ریزی می‌شود. بیایید یک مثال را بررسی کنیم.

فرض کنید کمپینی برگزار کرده‌اید و به مخاطبان ایمیل فرستاده‌اید. نجوا پس از ۳ روز از ارسال ایمیل، بازشدن یا نشدن ایمیل توسط کاربران را بررسی می‌کند. اگر کاربر ایمیل را باز کرده باشد، رفتار کاربر به‌عنوان کسی که علاقه‌مند است در سیستم ثبت شده و به او ۲ امتیاز اضافه می‌شود. اگر باز نکرده باشد، ایمیل با شکل‌وشمایل و موضوع جدیدی ارسال می‌شود. درست مثل عکس زیر:

نمونه بازاریابی ایمیلی هدفمند با ایمیل اتومیشن نجوا

حالا به این فکر کنید که بخواهید این کار را خودتان به‌صورت دستی انجام دهید! می‌توانیم بگوییم اصلاً امکان‌پذیر نیست، نه اینکه سخت باشد 🙂 این مثال یکی از میلیون‌ها نمونه‌ای است که ابزارهای بازاریابی هوشمند انجام می‌دهند تا فعالیت‌های شما سریع‌تر، دقیق‌تر و موثرتر انجام شود.

 

۹. بخش‌بندی با MixPanel

این ابزار همۀ چیزی که هوش بازاریابی برای شناخت بازار هدف و بخش‌بندی می‌تواند در اختیار شما بگذارد، در خود دارد. ابزار آنالیز میکس پنل داده‌های مخاطبان را گردآوری می‌کند و بر اساس محصول یا خدمتی که دارید، بخش‌بندی‌های مختلفی را پیش روی شما قرار می‌دهد تا مخاطب هدف خود را انتخاب کنید.

با ابزارهای میکس پنل می‌توانید تعامل و رفتار مخاطب هدف یا حتی دیگر سگمنت‌ها را دنبال کنید و با کمک داده‌ها و بخش‌بندی مخاطبان، تصمیم‌های هوشمندانه‌تری برای حرکت‌های بازاریابی خود بگیرید.

داشبورد mixpanel

۱۰. Brevo، ابزاری برای چند کار!

Brevo یک پلتفرم اتومیشن بازاریابی است که از کانال‌های مختلفی با مشتری ارتباط برقرار می‌کند.  ابزار مارکتینگ Brevo امکان برگزاری کمپین‌های هوشمند با هر شکل و اندازه‌ای را از کانال‌های ایمیل، پیامک و چت واتس‌اپ می‌دهد.

با چت مستقیم Brevo می‌توانید از طریق دایرکت اینستاگرام و واتس‌اپ و دیگر پلتفرم‌های آنلاین گفت‌وگوهای مستقیم با مشتریان را مدیریت کنید: همچنین خدمت ایمیل‌مارکتینگ هدفمند Brevo امکان ارسال میلیون‌ها ایمیل هدفمند را با نرخ ۹۹ درصد به‌مقصدرسیدن را فراهم می‌کند.

نکته: پلتفرم نجوا نمایندۀ رسمی Brevo در ایران است.

brevo ابزار بازاریابی هوشمند

۱۱. بیلیموب، زیرساخت هوشمندسازی بیلبوردها

بیلیموب یک ابزار ایرانی است که تبلیغات بیلبوردی هوشمند انجام می‌دهد. بیلبوردهای بیلیموب امکان فروش یا عضویت در باشگاه مشتریان از طریق مشاهدۀ تبلیغ بیلبوردی فراهم کرده‌اند. آن طور که خودشان گفته‌اند، حتی اگر کسی پشت به بیلبورد ایستاده باشد، می‌تواند در تلفن همراه‌ش تبلیغ را ببیند.

 

۱۲. گوگل آنالیتیکس، ابزاری برای بخش‌بندی

حالا نوبت شاید معروف‌ترین عضو این لیست باشد! گوگل آنالیتیکس ابزاری عالی برای بخش‌بندی و شناخت مشتری است. این ابزار داده‌هایی دربارۀ تعداد بازدیدکنندگان یک وب‌سایت، رفتار آن‌ها، خریدها، مکان، دستگاهی که از آن استفاده کرده‌اند و… جمع‌آوری می‌کند.

این داده‌ها اطلاعات ارزشمندی دربارۀ رفتار مشتریان به شما می‌دهد و کمک می‌کند بهتر و دقیق‌تر آن‌ها را درک کنید و بازاریابی کنید. برای آشنایی بیشتر با این ابزار، با مقالهٔ «گوگل آنالیتیکس چیست و چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کند؟» شروع کنید.

داشبورد گوگل آنالیتیکس

این بود ۱۲ ابزاری که قول داده بودیم.خوشحال می‌شویم روی آیکون روبه‌رو کلیک کنید و یک ابزار دیگر به این لیست اضافه کنید:
0
جای کدام ابزار بازاریابی هوشمند در لیست ما خالی است؟x

حالا بیایید با هم یک مثال واقعی از بازاریابی هوشمند را بررسی کنیم.

 

نمونه بازاریابی هوشمند: تعیین قیمت پرواز!

شرکت‌های هواپیمایی از بازاریابی هوشمند برای قیمت‌گذاری رقابتی استفاده می‌کنند. ایرلاین‌ها (شرکت‌های هواپیمایی) قیمت‌ها را روزانه بر اساس عوامل خارجی تغییر می‌دهند.

برای مثال، اگر یکی از رقبا قیمت پرواز مسیر خاصی را افزایش داد، آن‌ها قیمت خود را بالا می‌برند. این کار با داده‌هایی که ابزارهای رصد قیمت به‌صورت لحظه‌ای در اختیار ایرلاین‌ها قرار می‌دهند، انجام می‌شود. در زمان رکود و تورم هم بازاریابی هوشمند به داد شرکت‌های هواپیمایی می‌آید؛ چراکه آن‌ها می‌دانند قیمت‌های بازار چطور است و از بازار عقب نمی‌مانند!

داده‌های مشتری و رفتاری که دارد هم در قیمت‌گذاری پروازها اثرگذار است. فرض کنید کاربری مدام دربارۀ پروازهای تاریخ خاصی جست‌وجو می‌کند. اینجا شرکت هواپیمایی مطمئن می‌شود این مشتری واقعاً قصد پرواز در آن تاریخ‌ها  را دارد و به‌مرور زمان، قیمت‌ها را با خیال راحت برای او افزایش می‌دهد.

قیمت‌گذاری پروازها با ابزارهای بازاریابی هوشمند

عقب نمانید!

تحولات بازار در دنیای امروز سریع و بی‌وقفه است و اگر فقط به روش‌های سنتی بازاریابی تکیه کنید، همیشه عقب‌تر از بازار، رقبا و مصرف‌کننده خواهید بود.

در این مقاله به شما گفتیم بازاریابی هوشمند چیست، بر چه ستون‌هایی سوار است و در نهایت ۱۲ ابزار کاربردی  را در این زمینه بررسی کردیم. حالا دیگر نوبت شماست تا استراتژی بازاریابی هوشمند خود را بچینید!

خوشحال می‌شویم نظرات شما را بشنویم ? اگر در این زمینه به مشکل خوردید هم می‌توانید با ما در بخش نظرات در ارتباط باشید.

منابع:

g2 | rockcontent | coresignal | evalueserve | Kompyte | marketingevolution | hubspot | Analyticsvidhya | Rinf

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امین کریمی
امین کریمی
8 ماه قبل

ممنون از مقالتون

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  امین کریمی
8 ماه قبل

??

حامدرضا محمدی
حامدرضا محمدی
6 ماه قبل

جالب بود و تامل بر انگیز

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  حامدرضا محمدی
6 ماه قبل

خوشحالیم اینو می‌شنویم 🙂
ممنون که فیدبک می‌دین.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!