فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی و خارجی [لیست کامل]

مقالات دیجیتال مارکتینگ | رضا سپه‌وندی | تاریخ بروزرسانی : ۱۵ مهر ۱۴۰۲

بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی و خارجی ۲۰۲۲

اگر نجاری توانست بدون داشتن اره، میخ‌کوب و دریل کار کند، شما هم به‌عنوان دیجیتال مارکتر می‌توانید راه به جایی ببرید! اولین چیزی را که در دفاع از دیجیتال مارکتینگ می‌گوییم، فراموش که نکرده‌اید؟

در بازاریابی دیجیتال، می‌توان همه‌چیز را اندازه‌گیری کرد.

از طرفی، اگر از ابزار درست استفاده نکنیم، استراتژی ما چیزی به غیر از چند کلمهٔ خشک‌وخالی نیست؛ چون نمی‌توانیم آن را پیاده کنیم. اندازه‌گیری که دیگر بماند. به همین دلیل، امروز قرار است رایج‌ترین و بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را با یکدیگر بررسی کنیم. اگر ابزار خاصی مدنظرتان است، از فهرست زیر کمک بگیرید تا خیلی سریع به جواب برسید! (چنانچه تمایل به یادگیری و آموزش دیجیتال مارکتینگ دارید، می‌توانید از شرایط دوره اطلاعات کسب کنید)

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چه کمکی به ما می‌کنند؟

از قدیم گفته‌اند که آنچه عیان است، چه حاجت به بیان است؛ ولی اجازه دهید تکلیف این موضوع را همین‌ جا مشخص کنیم؛ بدون داشتن ابزارهای بازاریابی دیجیتال، نه خبری از چیدن استراتژی برای جذب مشتری هدف است و نه می‌توانید آن‌ها را در طول سفرشان دنبال کنید. این ابزارهای نازنین به ما کمک می‌کنند:

  • بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنیم؛
  • در گوگل، بالاتر از همه قرار بگیریم؛
  • از سلامت سایت مطمئن شویم؛
  • محتواهای متنی و بصری را آماده و منتشر کنیم؛
  • رقبا را زیر نظر بگیریم؛
  • رفتار مخاطبان را لحظه‌به‌لحظه بسنجیم و آن‌ها را بهتر بشناسیم؛
  • هزینه‌ها را کنترل کنید؛
  • در گوگل و سایت‌های پربازدید تبلیغ کنیم؛
  • در شبکه‌های اجتماعی بدرخشیم؛
  • ایمیل‌ها و پیامک‌ها را در بهترین زمان ارسال کنیم؛
  • صدای مشتری‌ها را بشنویم؛
  • پروژه‌ها را مدیریت کنیم.

بیایید بیشتر از این زمان را از دست ندهیم و برویم سر اصل مطلب!

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ (۶۱ ابزار)

در ادامه قرار است تمام ابزارهای به‌دردبخور و کاربردی را با یکدیگر بررسی کنیم. برای راحتی کار شما، ابزارها را بر اساس زیرشاخه‌های مختلف بازاریابی دیجیتال دسته‌بندی کرده‌ایم:

ابزارهای سئو

در این بخش، ما ابزارهای موردنیاز برای تجزیه‌ و تحلیل کلمات کلیدی، بررسی رتبه، سلامت سایت و همچنین تجزیه‌ و تجلیل بک‌لینک را معرفی می‌کنیم. جلوتر هم دربارهٔ ابزارهای آنالیز داده‌ها و رفتار کاربران صحبت خواهیم کرد.

گوگل کیورد پلنر (Keyword Planner)

کیورد پلنر یکی از ابزارهای رایگان و قدرتمند گوگل است که به شما کمک می‌کند:

  • لیستی از کلمه‌های کلیدی مرتبط آماده کنید؛
  • میزان جست‌وجوی هرکدام را مشاهده کنید؛
  • متوسط جست‌وجوی هر کلمه را بر اساس موقعیت مکانی و دستگاه کاربر بررسی کنید؛
  • رقبا را رصد کنید.

یکی از خوبی‌های کیورد پلنر این است که استفاده از آن کاملاً رایگان است. فقط کافی است اکانت گوگل ادز خود را بسازید و تحقیق را شروع کنید.

از این ابزار برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغات در گوگل بیشتر استفاده می‌شود؛ شما می‌توانید از آن برای یافتن کلمات کلیدی برای سئو هم بهره ببرید. برای اینکه بدانید چگونه از آن استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «آموزش کیورد پلنر گوگل Keyword Planner (به‌صورت تصویری)» را مطالعه کنید.

لیست کلمات کلیدی در کیورد پلنر گوگل یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

Keyword tool

کیورد تول (Keyword tool) به شما کمک می‌کند تحقیق کلمات کلیدی خود را به بهترین شکل انجام دهید. این ابزار از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند و رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد. شما می‌توانید هم به‌صورت رایگان و هم پولی از آن استفاده کنید.

ولی در نسخهٔ رایگان، لیستی از کلمات کلیدی مرتبط را بدون اطلاعات در اختیار شما می‌گذارد. با خرید اکانت آن، می‌توان به سایر اطلاعات مثل تعداد دفعات جست‌وجوی کیورد و روند جست‌وجوی کیورد نسبت به ماه قبل هم دست پیدا کرد.

از آن گذشته، می‌توانید یک خروجی از کلمات کلیدی موردنظر بگیرید تا بتوانید آن‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید.

کیورد تول

SEMrush

SEMrush هم یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که می‌توانید برای تحقیق کلمات کلیدی، به آن پناه ببرید.

البته SEMrush یک ابزار جامع برای انواع کارهای سئو است و فقط بخشی از خدمات آن تحقیق کلمات کلیدی است.

این ابزار ۲ بدی دارد:

  • رایگان نیست؛
  • به‌دلیل تحریم، خدمات آن برای ایرانی‌ها قابل استفاده نیست.

ولی از آن می‌توانید ۷ روز رایگان استفاده کنید و همچنین لیستی از کلمات کلیدی و اطلاعات آن‌ها را هم در اختیارتان می‌گذارد. همان طور که مشاهده می‌کنید، ۱۲۰ کلمه همراه با اطلاعاتی مثل حجم جست‌وجو، سختی و میزان رقابت را به ما پیشنهاد داده است:

لیست کلمات کلیدی SEMrush

KWfinder

رابط کاربری KWFinder باعث شده است همه آن را دوست داشته باشند. نه‌تنها کلی اطلاعات مختلف مثل حجم جست‌وجو، سختی و میزان رقابت در اختیارتان می‌گذارد، بلکه وضعیت صفحهٔ نتایج جست‌وجوی گوگل برای هر کلمه کلیدی را هم به شما نشان می‌دهد.

می‌توانید زبان فارسی را هم انتخاب کنید ولی متأسفانه خود ایران در لیست کشورها نیست.

آدرس سایت رقبا را هم می‌توانید وارد کنید تا از آن‌ها ایده بگیرید. از طرفی، شما می‌توانید کلمات کلیدی را بر اساس نیاز خود فیلتر کنید.

این ابزار رایگان نیست؛ ولی به شما اجازه می‌دهد ۱۰ روز همه‌چیز را بدون پرداخت پول بررسی کنید. اگر نمی‌خواهید پولی خرج کنید، هر ۱۰ روز، یک ایمیل بسازید!

شما می‌توانید نتایج این ابزار را با SEMrush مقایسه کنید تا به قدرت و کارایی آن برای زبان فارسی پی ببرید:

لیست کلمات کلیدی KWfinder

ممکن است شما بین انتخاب چند کلمهٔ کلیدی با مشکل مواجه شوید و نتوانید تصمیم بگیرید. از طرفی، شاید بخواهید بدانید آیا موضوع موردنظر شما در بازهٔ زمانی مشخصی داغ است یا کسی به‌دنبالِ کسب اطلاعات نیست.

گوگل ترندز در این شرایط به شما کمک می‌کند تا بتوانید ببینید چه عبارت‌هایی در موقعیت مکانی موردنظرتان بیشتر جست‌وجو می‌شوند.

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، مردم از عبارت «دیجیتال مارکتینگ» بیشتر از عبارت «بازاریابی دیجیتال» در یک سال اخیر استفاده کرده‌اند. برای آشنایی با این ابزار و کاربردهایی که دارد، مقالهٔ «۱۰ کاربرد گوگل ترندز + آموزش نحوهٔ استفاده از گوگل ترندز» را مطالعه کنید.

مقایسهٔ میزان جست‌وجوی «بازاریابی دیجیتال» و «دیجیتال مارکتینگ»

Ahrefs

برویم سراغ جبههٔ دوم! بعید است چیزی بهتر از Ahrefs برای بررسی وضعیت بک‌لینک و رقبا پیدا کنید. بیایید ببینیم چه چیزهایی به ما می‌دهد:

  • تعداد تمام بک‌لینک‌های سایت؛
  • تعداد دامنه‌هایی که به شما لینک داده‌اند (ممکن است وب‌سایتی بیش از یک بار به شما لینک داده باشد)؛
  • اطلاعات کاملی از انکرتکست‌ها و بک‌لینک‌های خراب به شما می‌دهد؛
  • اطلاعاتی دربارهٔ بهترین صفحه‌های سایت با بیشترین بک‌لینک؛
  • رتبهٔ صفحه‌ها؛
  • شناسایی کلمات کلیدی که رقبا رتبه گرفته‌اند و شما رتبه ندارید؛
  • تخمین میزان ورودی سایت (ترافیک ارگانیک)؛
  • خروجی تمام اطلاعات.

همچنین می‌توانید از آن برای یافتن کلمه کلیدی و محتوای تعاملی هم استفاده کنید. این ابزاری است که در ۲ جبههٔ داخلی و خارجی کنار شماست؛ پس خریدن اکانت آن به نفع هر کسب‌وکاری است. می‌توانید از ابزارهای اشتراکی هم استفاده کنید و هزینهٔ خود را کاهش دهید.

ahrefs یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

Screaming Frog

یکی از قدرتمندترین ابزارهای آنالیز وضعیت سئوی on-page و تکنیکال است. چه کمکی به شما می‌کند؟ مثل یک خزنده به جان سایت شما می‌افتد تا مشکلات آن را پیدا کند؛ از متا تگ‌های اشتباه و خطاهای ۴۰۴ گرفته تا محتوای تکراری و تغییر مسیرها (ری‌دایرکت).

یک ابزار عالی برای ممیزی سایت است که می‌توانید آن را به گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول (دربارهٔ آن‌ها جلوتر صحبت خواهیم کرد.) وصل کنید؛ همچنین شما می‌توانید از آن برای بررسی سایت رقبا هم استفاده کنید.

در نسخهٔ پولی، امکانات بیشتری مثل زمان‌بندی بررسی سایت و گزارش دیتا استودیو در اختیارتان گذاشته می‌شود؛ ولی همان نسخهٔ رایگان هم تا حدود زیادی، کار شما را راه می‌اندازد.

screaming frog از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

Yoast SEO

افزونهٔ یوست یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ پرکاربرد در ایران است. این افزونهٔ وردپرسی محتواهای سایت شما را از نظر خوانایی بررسی می‌کند و همچنین مطمئن می‌شود که اصول سئو را رعایت کرده‌اید؛ از توزیع کلمه کلیدی و عنوان گرفته تا متا دیسکریپشن و URL.

می‌توانید از آن برای تغییر مسیر (ری‌دایرکت) هم استفاده کنید؛ ولی این قابلیت در نسخهٔ رایگان در دسترس نیست. از طرفی، این افزونه در سئوی تکنیکال هم کنار شماست؛ پس نیاز نیست نگران مسائل پیچیدهٔ فنی باشید.

یک نکتهٔ مهم: یوست خیال شما را از سئوی سایت (On-page و تکنیکال) تا حدود زیادی راحت می‌کند؛ ولی هیچ‌وقت نمی‌تواند جای کارشناس سئو را بگیرد. برای اینکه بتوانید از آن به بهترین شکل استفاده کنید، به دانش و مهارت سئو نیاز دارید.

مقاله پیشنهادی: سئو فنی چیست؟ کامل‌ترین چک لیست سئوی تکنیکال

ابزارهای ساخت و تست اسکیما

از دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ که به آن نیاز دارید، ابزار ساخت اسکیما است.

توضیح‌دادن این که اسکیما چیست و چه کمکی می‌کند کمی پیچیده است؛ ولی اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم، اسکیما به کدهایی می‌گویند که به گوگل کمک می‌کنند محتواها سایت شما را بهتر تشخیص دهد.

مثلاً با یک کد اسکیما می‌توانید به گوگل نشان دهید که محتوای وبلاگ شما نقد و بررسی کتاب است و کاربران چه امتیازی به آن داده‌اند.

یا به گوگل می‌گویید این متن یک دستور پخت غذا است و مواد لازم را در آن با کد دیگری به گوگل اطلاع می‌دهید.

فایدهٔ این کدها در این است که گوگل می‌تواند محتواهای خاصی را به‌شکل متفاوتی به کاربران نمایش دهد. برای آشنایی با انواع کدهای اسکیما و کاربرد هرکدام، حتماً مقالهٔ «منظور از کدهای اسکیما چیست و چگونه از آن‌ها استفاده کنیم؟» را مطالعه کنید.

نمونه نتیجه در صفحهٔ نتایج گوگل

استفاده و تنظیم کدهای اسکیما کار آسانی نیست و به دانش فنی نیاز دارید. هرچند برخی افزونه‌‌‌ها و ابزارها ساخته شده‌اند که این کار را آسان کرده‌اند.

ابزار ساختن اسکیما

برای تست اسکیما هم می‌توانید از ۲ ابزار موردتایید گوگل استفاده کنید:

  • Rich Results Test
  • Schema Markup Validator
تست کد اسکیما

این ابزارها برای بررسی وضعیت اسکیماست و فقط کافی است لینک موردنظر را به آن‌ها بدهید. Rich Results Test (ابزار رسمی گوگل) یک برتری دارد؛ شما می‌توانید پیش‌نمایشی از لینک در گوگل را هم ببینید.

برای استفاده از هر ۳ ابزار مطرح‌شده، نیاز نیست هزینه کنید!

پیش‌نمایش در صفحهٔ نتایج گوگل

Pagespeed insights

این ابزار گوگل در ابتدا فقط برای بررسی سرعت سایت‌ها معرفی شد؛ اما حالا به‌جز فاکتور سرعت، به بررسی تجربه کاربری و تحلیل سئو فنی هم کمک می‌کند.

گوگل شاخص‌های جدیدی برای سنجش تجربه کاربری وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها معرفی کرده است که به‌مرور زمان، این شاخص‌ها را هم در رتبه‌بندی نتایج جست‌وجو تاثیر می‌دهد.

این شاخص‌ها به‌طور کلی Core Web Vitals نامیده می‌شوند.

این شاخص‌ها چیزهای مختلفی را بررسی می‌کنند و فقط به‌عنوان مثال به این چند مورد توجه کنید:

  • چقدر طول می‌کشد محتوای اصلی یک صفحه برای کاربر بارگذاری شود؟ مثلاً عکس محصول باید زودتر از سایر بخش‌های یک صفحه لود شود؛ چون کاربر انتظار دیدن عکس را دارد.
  • کاربر پس از چه مدت‌زمانی، می‌تواند با صفحه تعامل داشته باشد؟ (اگر تجربه انتظار برای زدن یک دکمه یا پرکردن یک فرم را داشته باشید، می‌دانید چقدر آزاردهنده است)
  • صفحه چقدر پایدار است و آیتم‌های مزاحم ندارد؟ مثلاً اسلاید‌های متحرک یا تبلیغاتی که ناگهانی وارد صفحه می‌شوند برای کاربران تجربه خوبی ایجاد نمی‌کنند.

برای بررسی وضعیت وب‌سایت هم بهتر است از همان ابزار رسمی و رایگان گوگل که Pagespeed insights نام دارد، استفاده کنید. اگر مشکلی در عملکرد سایت باشد، به شما اطلاع می‌دهد تا امتیاز بهتری کسب کنید.

ابزار pagespeed insights

GTMetrix

همان طور که گفته شد، مدت‌زمان بارگذاری صفحه یا همان سرعت آن برای کاربران مهم است. GTMetrix یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ رایگان است که برای همین کار ساخته شده است.

این ابزار رایگان نه‌تنها عملکرد وب‌سایت را می‌سنجد، بلکه به شما راهکار هم ارائه می‌دهد. به یاد داشته باشید که استفاده از آن رایگان است؛ ولی می‌توانید تنها ۲۰ صفحه را با آن در یک روز بررسی کنید.

GTmetrix از ابزارهای بازاریابی دیجیتال

mobile friendly test

تعداد کاربران موبایل بسیار بیشتر از دسکتاپ است؛ بنابراین گوگل تصمیم گرفت که به سایت‌ها موبایل‌فرندلی (سازگار با موبایل) بیشتر بها دهد.

فرض کنید ۲ لینک در پست بلاگ خود با فاصلهٔ بسیار کم قرار داده‌اید. به احتمال زیاد، کاربر موبایل نمی‌توانید روی آن‌ها به‌درستی کلیک کند؛ چون صفحه کوچک است و انگشت کاربر بزرگ!

mobile friendly test یکی از ابزارهای رایگانی است با کمک آن، مطمئن می‌شوید کاربر موبایل هم می‌تواند از وب‌سایت شما به‌راحتی بازدید کند.

اگر مشکلی هم وجود داشته باشد، شما را راهنمایی می‌کند تا کار را برای کاربران موبایل راحت کنید.

تست سازگاری وب‌سایت با موبایل

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

خط مقدم هر ۳ جبههٔ سئو، گوگل سرچ کنسول است! شما با کمک این ابزار، می‌توانید بفهمید:

  • کاربر با جست‌وجوی چه عبارتی به سایت شما رسیده است؛
  • محتوای شما چند بار در صفحهٔ نتایج جست‌وجو ظاهر شده است؛
  • چند درصد کاربران روی محتوای شما کلیک کرده‌اند؛
  • رتبه و موقعیت محتواها (به‌طور متوسط) در گوگل چگونه است؛
  • چه سایت‌هایی به شما ارجاع داده‌اند.

این اطلاعات به شما کمک می‌کنند سئوی سایت را بهتر کنید. برای مثال، ممکن است ببینید محتوای شما ۱۰۰۰ بار در صفحهٔ نتایج دیده شده است؛ ولی تعداد افراد زیادی روی آن کلیک نکرده‌اند. اینجاست که متوجه می‌شوید عنوان سئو یا متا دیسکریپشن مشکل دارد.

البته این تمام ماجرا نیست! شما همچنین می‌توانید:

  • محتواها را ایندکس کنید؛
  • مشکلات فنی سایت را شناسایی کنید؛
  • وضعیت اسکیما را بررسی کنید.

از همه مهم‌تر این است که شما هیچ پولی برای استفاده از این ابزار قدرتمند خرج نمی‌کنید!

گوگل سرچ کنسول

کار ما با ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در حوزهٔ سئو تا حدود زیادی تمام شد! حالا دیگر وقت آن است که رفتار کاربر و عملکرد خود را بررسی کنیم. آماده‌اید؟

مقاله پیشنهادی: مهم‌ترین مهارت های دیجیتال مارکتینگ (۱۴ مهارت کلیدی)

ابزارهای جمع‌آوری آنالیز داده‌ها و رفتار کاربران

داشتن مجموعهٔ مناسبی از ابزارهای تحلیلی حیاتی است؛ چراکه شما باید:

  • از حال و روز کمپین‌های خود اطلاع کافی داشته باشید؛
  • نرخ تبدیل را بهبود ببخشید؛
  • بهترین کانال‌ها را پیدا کنید؛
  • هزینه‌ها را کاهش دهید؛
  • الگوهای رفتاری کاربران را بشناسید.

بیایید با مهم‌ترین ابزار تحلیلی گوگل شروع کنیم:

گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

این ابزار قدرتمند ترافیک وب‌سایت را زیر نظر می‌گیرد و به شما گزارش می‌دهد. شما با کمک آن متوجه خواهید شد که:

  • کاربر از کجا و در چه ساعتی با چه دستگاهی آمده است؛
  • وضعیت کمپین‌های تبلیغاتی چگونه است؛
  • چند درصد بازدیدکنندگان عمل موردنظر شما (کلیک روی لینک، اضافه‌کردن محصول به سبد خرید یا ارسال فرم) را انجام داده‌اند؛
  • کاربر چه مدت‌زمانی در وب‌سایت مانده است؛
  • کاربر چه مسیری را در وب‌سایت طی کرده است.

این‌ها گوشه‌ای از عظمت گوگل آنالیتکس‌ است! برای مثال، به شما کمک می‌کند صفحه‌ای را شناسایی کنید که بیشترین کاربر را به‌سمت عمل موردنظر شما هدایت کرده است.

برای یادگیری این ابزار هم می‌توانید در دوره‌های دیجیتال مارکتینگ شرکت کنید. البته یک راه سریع‌تر و رایگان هم وجود دارد! وبینار «آموزش مقدماتی گوگل آنالیتیکس» ما را ببینید.

آنالیتیکس برخلاف سرچ کنسول کاربرمحور است. در واقع، رفتار کاربر پس از ورود به سایت ارزیابی می‌شود. سرچ کنسول برای بهبود حضور در صفحهٔ نتایج جست‌وجو است و رفتار کاربر را قبل از ورود ارزیابی می‌کند.

گوگل آنالیتیکس

اگر امکانات رایگان گوگل آنالیتیکس برای شما کافی نبود، می‌توانید با پرداخت ۱۵۰ هزار دلار در سال، نسخهٔ پرمیوم آن را تهیه کنید.

مقاله پیشنهادی: گوگل آنالیتیکس چیست و چه فایده‌ای برای کسب‌وکارها دارد؟

Kissmetrics

Kissmetrics یکی از آن ابزارهای مبتنی بر کاربر است که بازدیدکنندگان را لحظه‌ای رصد می‌کند؛ بنابراین شما می‌توانید سفر کامل هر مشتری را بهتر درک کنید.

این ابزار به شما اجازه می‌دهد هر اقدام و عملی که در سایت شما رخ داده است، به یک شخص مرتبط کنید؛ حتی اگر آن‌ها از چند دستگاه و مرورگر مختلف استفاده کرده باشند.

اگر یادتان باشد، بهبود نرخ تبدیل یکی از اهداف استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. Kissmetrics همان چیزی است که نیاز دارید؛ چراکه به شما کمک می‌کند موانع را در سفر کاربر شناسایی و رفع کنید.

هزینهٔ استفاده از آن برای ۳۰ روز اول رایگان است؛ پس از آن هم باید حداقل ۲۹۹ دلار در ماه بپردازید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

ساختن UTM

دلیل اصلی استفاده از لینک UTM این است که بدانید ترافیک وب‌سایت (بازدیدکننده) دقیقاً از کجا شروع شده است. شما کافی است این لینک را بسازید و تجزیه‌وتحلیل آن را به گوگل آنالیتیکس بسپارید.

برای مثال، فرض کنید ما قرار است طی یک کمپین، با یکی از سایت‌های پربازدید و یکی از اینفلوئنسرها همکاری کنیم. دو لینک UTM متفاوت به آن‌ها می‌‌دهیم؛ بنابراین می‌توانیم خیلی راحت بفهمیم کدام کانال برای ما موثر بوده است.

شما می‌توانید لینک خودتان را با گوگل‌ شیت هم بسازید؛ ولی اگر وقت ندارید، می‌توانید از ابزار نوین که فارسی و رایگان است، استفاده کنید.

ابزار ساخت UTM نوین یکی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

توصیه می‌کنیم مقالهٔ «راهنمای کامل استفاده از UTM در گوگل آنالیتیکس» را حتماً مطالعه کنید.

Similarweb

از دیگر ابزارهای تحلیلی که تا حدودی شبیه الکساست. با کمک آن می‌توانید:

  • بازدید ماهانهٔ سایت خودتان یا رقبا را بررسی کنید؛
  • بهترین سرچ ترم‌ها (عبارت جست‌وجو) را ببینید؛
  • ترافیک کانال‌های مارکتینگ (مثل سرچ ارگانیک، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات نمایشی، ایمیل و تبلیغات در گوگل) را مشاهده کنید؛
  • تعداد بازدیدکنندگان یونیک را ببینید؛
  • بازدیدکنندگان را بر اساس موقعیت مکانی یا دستگاه تفکیک کنید؛
  • ترافیک حاصل از شبکه‌های اجتماعی را به تفکیک ببینید؛
  • ببینید چه کسانی به شما یا رقبا ارجاع داده‌اند.

یکی از مزیت‌های اصلی این ابزار هم مقایسه سایت‌ها با رقبای مشابه است. چیزی که از نام آن هم مشخص است!

استفاده از آن هم رایگان است؛ ولی اگر می‌خواهید تحلیل عمیق‌تری داشته باشید، باید حداقل ۱۹۹ دلار در ماه بپردازید.

similarweb

گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager)

فرض کنید می‌خواهیم بدانیم چند درصد بازدیدکنندگان مقالهٔ «برند بوک چیست» روی دکمهٔ «دانلود رایگان برند بوک» کلیک کرده‌اند. برای این کار به تگ‌ها نیاز داریم که بتوانیم وضعیت را در گوگل آنالیتیکس زیر نظر بگیریم.

بدون شک، کدنویسی مستمر هم به دانش کافی نیاز دارد و هم وقت‌گیر است؛ ولی گوگل تگ منیجر کار را برای شما راحت می‌کند.

در حقیقت، مزیت بزرگ گوگل تگ منیجر این است که دیجیتال مارکتر برای تعریف تگ‌ها و تحلیل رفتار بازدیدکنندگان به دولوپر نیاز ندارد!

خیلی‌ها معتقدند استفاده از گوگل تگ منیجر آسان است؛ ولی اجازه دهید یک واقعیت را با شما در میان بگذاریم:

بدون داشتن اطلاعات پایه‌ای دربارهٔ بعضی موارد فنی، نمی‌توانید از آن بهره ببرید.

به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «گوگل تگ منیجر (GTM) چیست؟» را ابتدا بخوانید.

گوگل تگ منیجر یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال

Hotjar

شما می‌دانید ترافیک سایت چقدر است و از کجا آمده است؛ ولی به این فکر کرده‌اید که ببینید کاربر از لحظهٔ ورود تا لحظهٔ خروج چه کارهایی انجام می‌دهد؟ مثلاً:

  • کاربران روی چه بخش‌هایی بیشتر کلیک می‌کنند؟
  • چند درصد صفحه را دیده است؟
  • به چه بخش‌هایی بیشتر توجه کرده است؟

جمع‌آوری و آنالیز چنین اطلاعاتی از عهدهٔ آنالیتیکس خارج است! شما به یک ابزار جانبی به‌نامِ هاتجر نیاز دارید. این ابزار قدم‌به‌قدم با مشتری راه می‌رود. در آخر هم رفتار کاربر را در قالب نقشهٔ حرارتی یا ویدئو به شما ارائه می‌دهد.

همان طور که ما به مکمل‌ها نیاز داریم تا احتیاج بدن را تامین کنیم، اینجا هم به هاتجر تکیه می‌کنیم تا مشتری را بهتر درک کنیم. اینجاست که می‌فهمیم چرا ترافیک به مشتری تبدیل نشده است. با هاتجر، شما حتی حرکت موس کاربر را هم رصد می‌کنید!

بیایید یک نمونه نقشهٔ حرارتی هاتجر را با هم ببینیم:

در نسخهٔ رایگان، اطلاعات حداکثر ۱۰۵۰ سشن (نشست) در ماه ثبت می‌شود؛ ولی می‌توانید با پرداخت ۹۹ دلار در ماه، اطلاعات حداقل ۱۵ هزار سشن را ذخیره کنید. اگر می‌خواهید کار با هاتجر را به‌طور کامل یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنم مقالهٔ «هاتجر چیست؛ آموزش هاتجر برای افزایش فروش و تجربه کاربری بهتر!» را بخوانید.

پرس‌لاین

برای اینکه بتوانید اطلاعات کاربران را جمع‌آوری کنید، به یک فرم نیاز دارید. برای مثال، فرض کنید می‌خواهید بفهمید کسانی که ایبوک شما را دانلود کرده‌اند، چه نوع کسب‌وکاری دارند.

از طرفی، ممکن است بخواهید دربارهٔ علایق و نیازهای مخاطبان هدف بیشتر بدانید تا پرسونای مشتری بهتری طراحی کنید یا استراتژی بهتری بچینید.

فرم‌ساز گوگل هم به شما اجازه می‌دهد فرم خود را طراحی کنید؛ ولی پرس‌لاین سرویس کاملی است که:

  • با کمک قالب‌های آماده، فرم سفارشی و اختصاصی خود را می‌سازید؛
  • موقعیت مکانی کاربران را ثبت می‌کند؛
  • هویت کاربران را تایید می‌کند؛
  • متناسب با زبان (فارسی، انگلیسی، عربی و ترکی) به‌صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود؛
  • می‌توانید تاریخ پایان شرکت در نظرسنجی را مشخص کنید؛
  • اجازه نمی‌دهد کاربر بیش از یک بار به فرم شما پاسخ دهد؛
  • می‌توانید آن را در سایت بگذارید؛
  • گزارش کاملی به شما ارائه می‌دهد.

در فرم‌های رایگان پرس‌لاین، فقط ۱۰۰ نفر می‌توانند شرکت کنند؛ ولی می‌توانید با پرداخت ۱۵۰ هزار تومان در ماه، از تمام امکانات بهره ببرید. اگر می‌خواهید از امکانات بیشتری مثل احراز هویت با پیامک، تعریف فیلتر روی پاسخ‌ها و یکپارچگی گوگل شیت بهره برید، باید ماهیانه ۴۰۰ هزار تومان هزینه کنید.

پرس‌لاین ابزاری برای ساختن فرم و نظرسنجی

گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio)

برای اینکه بتوانید گزارش دقیقی از عملکرد بازاریابی خود داشته باشید، به گوگل دیتا استودیو نیاز دارید. این ابزار به سایر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز، سرچ کنسول و حتی اینسایت اینستاگرام هم وصل می‌شود.

یکی از مزیت‌های مهم آن هم این است که تمام اطلاعات را خودش به‌روزرسانی می‌کند! شما فقط کافی است داشبورد خود را طراحی کنید و همه‌چیز را به آن بسپارید.

برای شروع، می‌توانید ۵ نمونه گزارش دیجیتال مارکتینگ مقالهٔ «اصول نوشتن گزارش دیجیتال مارکتینگ (+ نمونه گزارش)» استفاده کنید.

نمونه گزارش دیجیتال مارکتینگ در گوگل دیتا استودیو
شما از چه ابزار دیگری برای جمع‌آوری و آنالیز داده‌ها و اطلاعات کاربران استفاده می‌کنید؟
0
ابزار موردنظر را به ما معرفی کنید.x
مقاله پیشنهادی: بنچمارک چیست؛ بنچ مارکینگ در ۵ مرحله!

ابزارهای تبلیغات کلیکی

مدیریت تبلیغات کلیکی بدون داشتن ابزار مناسب بسیار سخت است. اگر می‌خواهید مطمئن شوید درست هزینه می‌کنید، از ابزارهای زیر استفاده کنید:

یکتانت

ما به شما کمک می‌کنیم کمپین تبلیغات کلیکی خود را بسازید، در پربازدیدترین سایت‌های ایرانی دیده شوید و گزارش دقیقی از کمپین داشته باشید.

شما می‌توانید از بین ۱۴۰۰ وب‌سایت نمایش‌دهنده، تصمیم بگیرید تبلیغ خود را در کدام سایت نمایش دهید.

در حال حاضر، ۴ نوع تبلیغ کلیکی زیر در دسترس شما عزیزان است:

  • همسان
  • بنری
  • پوش نوتیفیکیشن
  • محصول

این امکان وجود دارد که هرکدام را در حالت‌های مختلف مثل محتوامحور، رفتارمحور، کلیدواژه‌ای و موضوعی هم اجرا کنید. تبلیغات هدفمند یکتانت کمک می‌کند تبلیغ را به دست کسی برسانید که به شما واقعاً نیاز دارد.

برای آشنایی بیشتر با تمامی روش‌ها هم پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «روش های تبلیغات در یکتانت، از صفر تا صد» را مطالعه کنید.

در یکتانت، شما نیاز نیست نگران ساختن بنر باشید. کافی است تصویر موردنظر، عنوان، متن تبلیغ و رنگ برند را مشخص کنید و طراحی بنر را به بنرساز اتوماتیک ما بسپارید. برای آشنایی با آن، ویدئوی زیر را ببینید:

مقاله پیشنهادی: تبلیغات محتوامحور (Contextual) چیست و چه مزیتی دارد؟

گوگل ادز

این ابزار دوست‌داشتنی و محبوب دل‌ها به شما کمک می‌کند کمپین‌های مختلفی از جمله تبلیغات در صفحهٔ نتایج جست‌وجو، تبلیغات نمایشی در سایت‌های پربازدید، تبلیغات نصب اپلیکیشن و تبلیغات ویدئویی را خیلی راحت انجام دهید.

از آنجایی که در حال حاضر، ما ایرانی‌ها نمی‌توانیم از تمام خدمات بهره ببریم، بیشتر دیجیتال مارکترها از آن برای تبلیغات در گوگل استفاده می‌کنند.

ما در یکتانت، ایبوکی آماده کردیم که به شما کمک کنیم تبلیغات در گوگل را با استفاده از گوگل ادز یاد بگیرید. این ایبوک را می‌توانید همین حالا از طریق لینک زیر دانلود کنید:

دانلود رایگان راهنمای جامع تبلیغات در گوگل

گوگل ادز ادیتور

با کمک این ابزار، تمام کمپین‌های گوگل ادز خود را به‌راحتی و آفلاین مدیریت می‌کنید. تمام تغییرات را با حوصله و دقت انجام می‌دهید و سپس آن‌ها را اعمال می‌کنید. این ابزار به شما کمک می‌کند تغییرات انبوه را هم خیلی ساده انجام دهید. مثلاً آدرس لندینگ تبلیغ‌ها را یک بار و هم‌زمان تغییر می‌دهید.

ما راهنمای کاملی با عنوان «گوگل ادز ادیتور چیست و چه کاربردی دارد؟» آماده کردیم که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

ابزارهای بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی

به جرئت می‌توان گفت که شبکه‌های اجتماعی به خانهٔ دوم مشتریان است. از طرفی، از یک محل سرگرم‌کننده به محلی برای تامین نیازها تبدیل شده است. به همین دلیل است که باید با ابزارهایی برای بازاریابی در این شبکه‌ها آشنا شوید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند:

  • محتوا را در زمان درست منتشر کنید؛
  • بهترین موضوع‌ها و محتواها را انتخاب کنید؛
  • بهترین هشتگ‌ها را پیدا کنید؛
  • پروفایل خود را آنالیز کنید؛
  • صفحه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را هم‌زمان مدیریت کنید؛
  • با اینفلوئنسرها خیلی راحت همکاری کنید؛
  • تبلیغات گسترده و انبوه را در این شبکه‌ها اجرا کنید.

اجازه دهید با یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی در این زمینه شروع کنیم:

جریان

شما با کمک جریان، می‌توانید در اینستاگرام خیلی راحت به ۲ صورت تبلیغ کنید:

  • تبلیغات گسترده
  • تبلیغات اینفلوئنسری

همکاری با اینفلوئنسرها و از آن مهم‌تر، پیداکردن اینفلوئنسری که به درد کسب‌وکار شما بخورد، سخت است! جریان این کار را هم برای شما راحت کرده است؛ چراکه می‌‌توانید هزینه تبلیغات هرکدام را همراه با عملکرد صفحهٔ آن‌ها ببینید.

به این صورت است که می‌توانید گزینه‌ای را انتخاب کنید که واقعاً به نفع شماست. از طرفی، می‌توانید تولید محتوا را هم به خود اینفلوئنسر بسپارید یا خودتان آن را آماده کنید.

تبلیغات گسترده و تبلیغات اینفلوئنسری در اینستاگرام با جریان

Hashtagify.me

استفاده از هشتگ درست در توییتر و اینستاگرام برای رسیدن به مخاطب هدف حیاتی است. این ابزار به شما کمک می‌کند بهترین هشتگ‌ها را متناسب با نیاز خود پیدا کنید.

از طرفی می‌توانید هشتگ‌های مارک‌دار را زیر نظر داشته باشید و همچنین اینفلوئنسرهای توییتر را هم شناسایی کنید. هزینهٔ استفاده از این ابزار هم ماهانه ۲۹ دلار است.

Hootsuite

این ابزار به شما کمک می‌کند اکانت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام، توییتر و لینکدین را در یک داشبورد یکپارچه مدیریت کنید.

به‌طور کلی، این ابزار به شما در برنامه‌ریزی، زمان‌بندی و انتشار منظم پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند. از طرفی، دیگر نیاز نیست که رمز عبور تمام حساب‌های خود را به یاد داشته باشید!

از مهم‌ترین ویژگی‌های آن هم می‌توان به زمان‌بندی و انتشار خودکار، نظارت و مدیریت کامل حساب‌ها، گزارش عملکرد و مدیریت دسترسی اعضای تیم اشاره کرد.

چنین ابزاری برای شما زمان می‌خرد و به‌راحتی می‌توانید گزارش‌های موردنیاز را تهیه و نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کنید.

هزینهٔ استفاده از آن هم از ۳۹ تا ۵۶۹ دلار در ماه است. برای مثال، اگر می‌خواهید ۱۰ اکانت را یک نفر از اعضای تیم مدیریت کند، کارتان با همان ۳۹ دلار راه می‌افتد.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

BuzzSumo

شما باید بدانید چه محتوایی در حال حاضر داغ و محبوب است. غیر از این است؟ این ابزار به شما کمک می‌کند کلی ایده برای تولید محتوا پیدا کنید و سوار موج شوید.

این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که

  • میزان میانگین اشتراک‌گذاری‌های هر موضوع را بررسی کنید؛
  • بفهمید پلتفرم برای انتشار محتوای موردنظر شما مناسب است؛

متوجه شوید چه نوع محتوایی (ویدئویو، اینفوگرافیک یا متن) بیشتر استفاده شده است؛

  • بهترین طول محتوا را انتخاب کنید؛
  • بهترین روزها برای انتشار محتوا را شناسایی کنید.
  • از آن طرف هم در جنگ با رقبا، شما را تنها نمی‌گذارد:
  • کدام محتوای رقیب بیشتر به اشتراک گذاشته شده است؛
  • چه کسانی محتوای رقبا را به اشتراک گذاشته‌اند؛
  • هر زمانی که رقبا محتوایی منتشر کردند، به شما اطلاع داده شود؛

گزارشی از عملکرد رقبا ارائه می‌دهد تا نه‌تنها آن‌ها را زیر نظر بگیرید، بلکه عملکرد خودتان را هم مقایسه کنید.

خبر خوب برای شما هم این است که می‌توانید از این ابزار ۱۰ بار در هر ماه به‌صورت رایگان استفاده کنید. برای داشتن امکانات بیشتر هم می‌توانید ۹۹ دلار در هر ماه بپردازید.

مقاله پیشنهادی: مزایای ویدیو مارکتینگ برای کسب و کارها چیست؟

Not Just Analytics

یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای رصد پیج اینستاگرام است؛ از نمودار میزان رشد فالوورها در یک بازهٔ زمانی گرفته تا نرخ تعامل. شما می‌توانید از آن برای ارزیابی رقبا و نوشتن استراتژی موثر استفاده کنید.

مثلاً با آنالیز رقبا، شما می‌توانید بفهمید چه نوع پستی بهتر عمل می‌کند و بهتر است آن را چه زمانی منتشر کنیم تا تعامل بیشتری به‌ دنبال داشته باشید.

این ابزار برای آنالیز پیج اینفلوئنسرها هم بسیار کاربردی است. فراموش نکنید تعداد زیادی حساب جعلی برخی اینفلوئنسرها را دنبال می‌کنند. این ابزار به شما کمک می‌کند هنگام چیدن استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ، انتخاب بهتری داشته باشید.

هزینهٔ استفاده از آن برای گرفتن اطلاعات اولیه مثل نرخ تعامل، رشد فالوورها و بهترین پست‌ها رایگان (با محدودیت ماهانه) است. برای استفاده از امکانات کامل آن، باید حداقل ۵/۸ دلار در ماه بپردازید.

ما از این ابزار برای آنالیز پیج ورزش۳ استفاده کردیم. در تصویر زیر، اطلاعات مختلفی مثل تعداد پست‌ها، تعداد بازدیدهای ویدئوهای آن‌ها به‌طور میانگین، تعداد لایک‌ها به‌طور میانگین و رشد فالوورها در یک هفتهٔ اخیر را می‌بینید.

آنالیز پیج ورزش۳ در اینستاگرام با Not Just Analytics

نوین هاب

این بخش را با یک ابزار ایرانی شروع کردیم و با ابزار ایرانی دیگری تمام می‌کنیم. نوین هاب ابزاری است که مثل Hootsuite، به شما کمک می‌کند حساب‌های خود را مدیریت کنید.

اگر همان خدمات ارائه می‌شود، چرا باید از این ابزار استفاده کنیم؟ یکی از دلایل اصلی این است که شما می‌توانید حساب آپارات، بله، تلگرام و سروش پلاس خود را هم در این داشبورد مدیریت کنید.

از طرفی، زبان آن فارسی است و با خیال راحت، می‌توانید روی پشتیبانی حساب کنید. برای پرداخت هزینه‌ها هم نیاز نیست دست به دامان واسطه‌ها شوید.

هزینهٔ استفاده از نوین هاب هم به نیاز شما بستگی دارید. شما می‌توانید بین ۲ پنل ۹۹ هزار تومانی و ۴۹۹ هزار تومانی، یکی را انتخاب کنید.

نوین‌ هاب

تا اینجای مقاله، ۳۲تا از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را در حوزه‌های مختلف بررسی کردیم. خسته نباشید! در بخش‌های بعدی، قرار است به‌سراغ ویدئو مارکتینگ و ایمیل مارکتینگ برویم. آماده‌اید؟

ابزارهای ویدئو مارکتینگ

وقتی نام بازاریابی ویدئویی به میان می‌آید، همه از تولید محتوا و تجهیزات ویدئویی می‌ترسند. این دو مسئله برای آن‌ها غول بی‌شاخ‌ودمی است که باعث می‌شود از قدرت ویدئو مارکتینگ بی‌بهره بمانند.
اما جای نگرانی نیست! شما می‌توانید ویدئوهای خود را حتی با گوشی تهیه کنید. ۱۲ ابزار مختلف را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:

  • آپارات
  • یوتیوب
  • Inshot
  • VN Video Editor
  • Vllo
  • AlightMotion
  • Capcut
  • Adobe Premiere Pro (بهترین نرم‌افزار ادیت ویدئو برای کامپیوتر)
  • VEED
  • Animoto
  • VidIQ
  • TubeBuddy

ما این ابزارها را در مقالهٔ «معرفی کامل ۱۰ ابزار ویدیو مارکتینگ (ابزار تولید محتوای ویدیویی)» بررسی کرده‌ایم. برای اینکه بدانید هرکدام به چه دردی می‌خورند، هزینهٔ استفاده از آن‌ها چقدر است و به چه تجهیزاتی برای ویدئو مارکتینگ نیاز دارید، این مقاله را حتماً بخوانید.

ابزارهای ایمیل مارکتینگ و اتوماسیون بازاریابی

ابزارهای مختلفی برای اجرای کمپین‌های بازاریابی ایمیلی و اتوماسیون بازاریابی وجود دارد؛ ولی اجازه دهید ۳ ابزاری را در این بخش بررسی کنیم که ایرانی‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند:

نجوا

نجوا یکی از زیرمجموعه‌های یکتانت است که به شما کمک می‌کند بدون داشتن دانش فنی، از ایمیل مارکتینگ بیشترین بهره را ببرید. دیگر نیاز نیست نگران تحریم‌ها باشید و پرداخت هم ریالی است.
از امکانات مهم نجوا هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی راحت و سادهٔ قالب؛
  • امکان انجام تست A/B؛
  • گزارش‌گیری دقیق و مستمر؛
  • دسته‌بندی کاربران؛
  • زمان‌بندی ارسال ایمیل.

هزینهٔ ۲۰۰۰ ایمیل اول رایگان است و پس از آن، برای ارسال ۱۰ هزار ایمیل، می‌توانید پنل ۳۰۰ هزار تومانی (ماهانه) نجوا را انتخاب کنید.

نجوا

میل چیمپ (mailchimp)

میل‌چیمپ یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ قدیمی و همه‌کاره است؛ از بازاریابی ایمیلی گرفته تا اتوماسیون بازاریابی. این ابزار به شما اجازه می‌دهد لیست ایمیل خود را مدیریت کنید، قالب‌ها را سفارشی کنید و در نهایت هم کل فعالیت‌ها را خودکار کنید.

از دیگر امکانات آن هم می‌توان به دسته‌بندی مخاطبان بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی یا رفتار آن‌ها اشاره کرد.

هزینهٔ ارسال ۲۵۰۰ ایمیل در ماه هم رایگان است. برای استفاده از امکانات و ارسال بیشتر هم می‌توانید از پنل‌های پولی آن استفاده کنید.

هاب‌اسپات

نام هاب‌اسپات برای تمام دیجیتال مارکترها آشناست. آن‌ها معدن اطلاعات ناب بازاریابی به حساب می‌آیند. از طرفی هم یک ابزار کامل برای مدیریت محتوا، بهینه‌سازی بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی و همچنین اتوماسیون دارد.

استفاده از ایمیل و ابزارهای اتوماسیون بازاریابی هاب‌اسپات  رایگان است. برای داشتن امکانات بیشتر هم می‌توانید با ۴۵ دلار در ماه، کار خود را آغاز کنید.

ابزار اتوماسیون بازاریابی هاب‌اسپات

ابزارهای سوشال لیسنینگ

یکی از تفاوت‌های دیجیتال مارکتینگ با بازاریابی سنتی این است که شما صدای مشتری را می‌شنوید! در گذشته، ما نمی‌توانستیم بفهمیم مشتری‌ها در جمع‌های خانوادگی، چه چیزی دربارهٔ محصول یا برندمان می‌گویند.

ولی این روزها، اغلب آدم‌ها دربارهٔ تجربهٔ خودشون در شبکه‌های اجتماعی با دیگران صحبت می‌کنند. برندی موفق است که این صدا را بشنود و سعی کند استراتژی بهتری به کار گیرد. در این بخش، به شما می‌گوییم با چه ابزارهایی، می‌توانید این کار را انجام دهید:

Awario

Awario یکی از آن ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به درد بخور است که به شما کمک می‌کند صدای مشتری را نه‌تنها در شبکه‌های اجتماعی، بلکه سرتاسر اینترنت بشنوید.

این ابزار نام برند یا عبارت موردنظر شما را بدون وقفه جست‌وجو می‌کند تا بتوانید بهترین فرصت‌ها و نقاط ضعف را شناسایی و با مخاطبان خود صحبت کنید.

از طرفی هم گزارش کاملی در اختیارتان می‌گذارد. برای مثال، می‌توانید تمام نظرات را بر اساس نظر مثبت، منفی و خنثی دسته‌بندی کنید؛ بنابراین این امکان وجود دارد که احساسات مشتریان و مخاطبان را به‌راحتی تجزیه‌وتحلیل کنید.

هر زمانی هم که عبارت موردنظرتان توسط یک نفر استفاده شد، ایمیلی می‌فرستد که همان لحظه، به آن پاسخ دهید. از آن گذشته، شما می‌توانید رقبا را هم زیر نظر بگیرید تا هیچ فرصتی را از دست ندهید.
هفت روز می‌توانید از آن رایگان با امکانات محدود استفاده کنید و پس از آن، باید حداقل ۳۹ دلار در ماه بپردازید.

ابزار awario یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای سوشال لیسنینگ

اگر ترجیح می‌دهید از ابزارهای ایرانی و فارسی استفاده کنید، می‌توانید به‌سراغ نیوزباکس یا برندمی بروید که در ادامه معرفی می‌کنیم.

نیوزباکس

این ابزار هم به شما کمک می‌کند تا نام برند، نام اعضای سازمان، نام محصول یا خدمت خود را در شبکه‌های اجتماعی زیر نظر بگیرید. از ویژگی‌های مهم آن هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتصال به تلگرام (دیگر نیاز نیست وارد حساب خود شوید و همه‌چیز را در تلگرام می‌خوانید.)؛
  • اپلیکیشن برای اندروید و آی‌او‌اس؛
  • پایش عبارت‌های کلیدی در سایت‌های خبری؛
  • پایش عبارت‌های کلیدی در اینستاگرام، توییتر و تلگرام؛
  • پایش عبارت‌های کلیدی در یک عبارت اختصاصی؛
  • پنل فارسی.

هزینهٔ استفاده از آن هم برای ۷ روز رایگان است. پس از آن هم باید یکی از پنل‌های آن‌ها که از ۵۵۰ هزار تومان شروع می‌شود، انتخاب کنید.

برندمی

برندمی هم یکی دیگر از ابزارهای سوشال لیسنینگ ایرانی است. این سامانه به شما کمک می‌کند رویکرد کاربران نسبت به خودتان و رقبا را مشاهده کنید. موج‌ها را در یک بازهٔ زمانی مشخص زیر نظر بگیرید و همچنین تصویر شفافی از صنعت به شما ارائه می‌کند تا پربحث‌ترین موضوع‌ها را شناسایی کنید.

این ابزار اینستاگرام، کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی، توییتر و سایت‌های خبری را بررسی می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های آن هم این است که محتوای اینفلوئنسرها را جدا می‌کند.

برندمی

ابزارهای چت آنلاین

به مشتریانی فکر کنید که هنگام بررسی محصول، سؤال‌های مختلفی مثل موارد زیر برای آن‌ها پیش آمده است:

  • ارسال محصول رایگان است؟
  • گارانتی محصول چند ماهه است؟
  • آیا رنگ دیگری هم دارید؟
    پشتیبانی دارید؟
  • مشاورهٔ اختصاصی دارید؟

بهتر است به آن‌ها همان لحظه پاسخ دهید یا چند روز بعد؟ اگر دغدغهٔ آن‌ها را همان لحظه رفع کنید، به احتمال زیاد به مشتری تبدیل می‌شوند.

برای این کار هم بهتر است از ابزارهای چت آنلاین استفاده کنید:

  • کریسپ (Crisp)
  • رایچت
  • ریتین
  • گفتینو

مزایا و معایب هرکدام را در مقالهٔ «معرفی بهترین سرویس‌های چت آنلاین» بررسی کرده‌ایم تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید؛ بنابراین این مقاله را همین حالا بخوانید!

تولید محتوا و همچنین مدیریت پروژه هم بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال است. در ادامهٔ بررسی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، قرار است بهترین ابزارها برای انجام این ۲ کار را به شما معرفی کنیم.

مقاله پیشنهادی: ادجاست چیست و چه کمکی به صاحبان اپلیکیشن می‌کند؟

ابزارهای تولید و مدیریت محتوا

در بازاریابی دیجیتال، شما باید محتوایی درخور، جذاب و ارزشمند ارائه کنید. بخشی از کار به تولید، انتشار و مدیریت محتوا مربوط است و بخش دیگر آن هم به ظاهر محتوا.

با قدرتمندترین ابزار برای مدیریت محتوا شروع کنیم؟

وردپرس

طبق آمار و ارقام منتشر شده، ۴۳ درصد وب‌سایت‌ها از وردپرس استفاده می‌کنند. نیاز نیست برای وردپرس پولی خرج کنید و همه‌چیز رایگان است. البته فراموش نکنید که برای خریدن قالب اختصاصی یا افزونه‌ها باید هزینه کنید.

وردپرس به شما اجازه می‌دهد محتوای خود را نه‌تنها آماده و منتشر کنید، بلکه آن‌ها را به‌خوبی مدیریت کنید. از طرفی هم می‌توانید برای اعضای تیم یک نقش در نظر بگیرید و دسترسی‌های متفاوتی به آن‌ها بدهید. برای مثال، ممکن است بخواهید کار تولید محتوا را برون‌سپاری کنید. با دادن نقش نویسنده، به آن‌ها اجازه می‌دهید فقط محتوا را بارگذاری و منتشر کنند.

ویرایشگر وردپرس
مقاله پیشنهادی: بهترین افزونه‌های وردپرس (معرفی ۲۴ پلاگین برتر و کاربردی)

گوگل داکس (Google Docs)

ورد نرم‌افزاری است که اغلب افراد با آن بزرگ شده‌اند؛ ولی بهتر است از دنیای آفلاین عبور کنید و از نرم‌افزارهای آنلاین برای نوشتن محتواها استفاده کنید. یکی از ابزارهای قدرتمند که می‌تواند کار ورد را انجام دهد، گوگل داکس است.

بزرگترین مزیت این ابزار هم چیزی به‌غیر از آنلاین‌بودن آن نیست. شما می‌توانید لینک محتوا را در اختیار سایر اعضای تیم بگذارید و هم‌زمان روی آن در سیستم‌های جداگانه کار کنید.

نگران فونت‌های فارسی هم نباشید؛ چراکه مدتی است فونت وزیر هم به این ابزار اضافه شده است. هزینهٔ استفاده از آن هم رایگانِ رایگان است.

Adobe Photoshop

محتوای متنی خشک‌وخالی مخاطب را به‌شدت خسته می‌کند. اضافه‌کردن تصاویر مرتبط و ویدئوها راهی عالی برای جلب توجه کاربر است. در بخش‌های قبلی، ابزارهای ساخت ویدئو را با شما در میان گذاشتیم؛ ولی برای طراحی تصاویر، از چه ابزاری استفاده کنیم؟

بدون شک، هیچ‌چیزی جای فتوشاپ را نمی‌گیرد. نرم‌افزار قدرتمندی که می‌توانید هر کاری را با آن انجام دهید؛ از طراحی تصاویر و کاور بلاگ گرفته تا ساختن گیف.

هزینهٔ استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ هم رایگان است! فقط کافی است فایل آن را از یکی از سایت‌های ایرانی دانلود کنید.

Canva

کار با فتوشاپ آسان نیست! به همین خاطر هم می‌توانید به کانوا تکیه کنید. این ابزار قالب‌های آماده مختلفی را در اختیار شما می‌گذارد و می‌توانید هر نوع محتوایی (بصری) را با آن طراحی کنید.

لوگو، کارت ویزیت، پست اینستاگرام، استوری اینستاگرام، رزومه، وب‌سایت، ایبوک، اینفوگرافیک، میم و سایر محتوایی که بدون آن‌ها، کارتان لنگ است!

استفاده از این ابزار هم رایگان است؛ ولی تمام قالب‌ها مجانی نیستند و شما برای استفاده از برخی آن‌ها باید خرج کنید. از فونت‌های فارسی وزیر، لاله‌زار و یکان هم پشتیبانی می‌کند.

طراحی میم با کانوا

Infogram

اینفوگرام ابزار اختصاصی برای طراحی اینفوگرافیک و نمودارهای جذاب است. چرا باید از این ابزار استفاده کنیم؟ چون به ما اجازه می‌دهد داده‌ها را خیلی راحت به اینفوگرافیک‌های خیره‌کننده تبدیل کنیم.

فراموش نکنید که اینفوگرافیک به مخاطب کمک می‌کند مسائل پیچیده را خیلی راحت‌تر هضم کنند؛ پس باید از آن‌ها در جای مناسب استفاده کنید.

علاوه بر اینفوگرافیک، این ابزار به شما اجازه می‌دهد پوستر، اسلاید، پست اینستاگرام و گزارش‌های خود را هم به‌راحتی طراحی کنید.

می‌توانید از این ابزار قدرتمند هم رایگان استفاده کنید؛ ولی امکانات و تعداد پروژه‌های مجانی کمتر از نسخهٔ پولی است.

طراحی اینفوگرافیک در اینفوگرام
مقاله پیشنهادی: آموزش تولید محتوا در اینستاگرام (۱۲ ایده جذاب)

ابزارهای مدیریت پروژه‌ها و تیم دیجیتال مارکتینگ

در آخرین بخش بررسی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، باید به ابزارهایی اشاره کنیم که برای مدیریت پروژه‌ها و حتی اعضای تیم نیاز دارید. طبق تجربه، ۲ ابزار زیر را برای این بخش انتخاب کردیم:

گوگل شیت (Google Sheets)

گوگل شیت تا حدود زیادی شبیه اکسل است، با این تفاوت که همه‌چیز آنلاین است. این ابزار برای مدیریت پروژه‌ها و تیم بسیار عالی و کاربردی است. مثلاً می‌توانید تقویم محتوای خود را با آن آماده کنید و وظایف اعضای تیم را مشخص کنید.

البته این فقط بخش کوچکی از قدرت گوگل شیت است. شما می‌توانید عملکرد خودتان را هم در همان تقویم بررسی کنید تا ببینید چقدر خوب عمل کرده‌اید و قرار است در آینده، چه اتفاقی بیفتد.

از طرفی هم می‌توانید نمودار گانت را با کمک گوگل شیت آماده کنید. آنلاین‌بودن این ابزار باعث می‌شود اعضای تیم بتوانند همه‌چیز را رصد کنند و در صورت نیاز تغییر دهند.

ترلو (Trello)

ترلو به شما کمک می‌کند تمام اعضای پروژه یا تیم را در یک جا جمع کنید! از آن می‌توانید برای مدیریت پروژه‌ها و اعضای تیم در شرایط مختلف استفاده کنید. رابط کاربری آسان و جذابی دارد که به شما اجازه می‌دهد مراحل کار را در ستون‌های مختلف مثل در حال انجام، انجام‌شده و منتشرشده تعریف کنید.

شما همچنین می‌توانید برای هر پروژه، یک بورد اختصاصی بسازید. از طرفی، فیلتر اطلاعات در ترلو بسیار راحت است. مثلاً می‌توانید اطلاعات را بر اساس اعضا، زمان تحویل یا لیبل فیلتر کنید.

از دیگر موارد هم می‌توان به زمان‌بندی کارها اشاره کرد. کار به این شکل که شما زمان و تاریخ تحویل یا انجام کار را مشخص می‌کنید و سپس ترلو برای فرد موردنظر اعلان می‌فرستد و به او اطلاع می‌دهد.

ارتباط و گفت‌وگو در ترلو هم بسیار راحت است. اعضای تیم می‌توانند نظر خود را دربارهٔ کارهای انجام‌شده در همان ترلو بنویسند و با هم دربارهٔ پروژه صحبت کنند. در آخر هم می‌توان به امکان ضمیمهٔ تصاویر و فایل‌ها اشاره کرد.

ما در یکتانت هم از ترلو و هم از گوگل شیت برای مدیریت پروژه‌ها بهره می‌بریم.

آیا ابزار دیگری برای انجام این کار می‌شناسید؟
1
ابزار مورد نظر را با ما در میان بگذارید.x

مقاله پیشنهادی: اجایل چیست؟ (نحوهٔ مدیریت پروژه با رویکرد Agile)

با کمک ابزارهای دیجیتال مارکتینگ زمین نخورید!

ما در این مقاله، ۶۱ ابزار مختلف را بررسی کردیم که می‌توانند عصای دست هر دیجیتال مارکتری باشند؛ ولی آیا تمام ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در این موارد خلاصه می‌شوند؟ خیر! ابزارهای گوناگون ایرانی و خارجی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بر اساس نیاز استفاده کنید.

سعی کردیم ابزارهایی که استفاده از آن‌ها برای ایرانی‌ها راحت‌تر است، معرفی کنیم. شما می‌توانید در بخش نظرات، سایر ابزارها (چه ایرانی و چه خارجی) را با ما در میان بگذارید.

5/5 - (10 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

12 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
طاهره سادات توسلی
طاهره سادات توسلی
1 سال قبل

ماشاالله
خدا قوت
مطالب متفاوت و خوب در زمینه دیجیتال مارکتینگ معرفی کردید

آنیتا کردی
آنیتا کردی
1 سال قبل

عالی بود و کامل

مهران
مهران
1 سال قبل
آیا ابزار دیگری برای انجام این کار می‌شناسید؟" بیشتر بخوانید

میزیتو ایرانیه و امکانات خیلی زیادی داره

علی اکبری
علی اکبری
1 سال قبل

مطالب خوب و تقریبا جامعی بود

محمدی
محمدی
1 سال قبل

سلام
آقای سپه وندی
من می خواستم آموزش دیجیتال مارکتینگ رو شروع کنم ولی چند سوال داشتم .برای این کار از کجا باید شروع کنم .من برنامه نویسی و طراحی سایت بلد نیستم آیا بدون اینها هم میشه دیجیتال مارکتینگ رو یاد گرفت.

Sepideh
Sepideh
پاسخ به  رضا سپه‌وندی
4 ماه قبل

سلام وقت بخیر ،اسم دوره های رایگان گوگل و هاب اسپات چیه که سرچ کنیم بیاره

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!