لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

منظور از کدهای اسکیما چیست و چگونه از آن‌ها استفاده کنیم؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | الهه سرباز | تاریخ بروزرسانی : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲

منظور از کدهای اسکیما چیست و چگونه از آن‌ها استفاده کنیم؟

فرض کنید صفحه‌ٔ سایتی را باز می‌کنید که لیستی از مواد اولیه شامل گوجه، کاهو، کلم و خیار و مقدار آن‌ها در آن نوشته شده است.

همهٔ ما با دیدن این لیست خیلی زود متوجه می‌شویم که محتوای این صفحه، یک دستورپخت و طرز تهیهٔ سالاد است و مثلاً آماده‌سازی آن ۱۰ دقیقه طول می‌کشد.

طرف دوم ماجرا خودِ گوگل است؛ فکر می‌کنید گوگل چه برداشتی از این صفحه دارد؟

چیزی که گوگل از این محتوا می‌فهمد، صرفاً یک‌سری کد است. گوگل زبان و الفبای آدمیزادی را متوجه نمی‌شود و نمی‌تواند محتوا را مثل یک انسان تفسیر کند.

بنابراین باید با استفاده از زبان و الفبای خود گوگل، به او کمک کنید محتوای شما را درک و تفسیر کند و بفهمد موضوع و معنای هر بخش آن چیست.

این زبان مخصوص همان کدهای اسکیما هستند.

حالا این اسکیما چیست و چطور می‌توانید از آن‌ استفاده کنید؟ در این مقاله، به‌طور کامل و جامع به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

با این مقدمه، بیایید زودتر شروع کنیم!

منظور از اسکیما چیست؟

گوگل با کمک یک‌ سری از شاخص‌ها و دستورالعمل‌های ازپیش‌تعیین‌شده، می‌تواند کیفیت محتوای شما را تشخیص دهد و آن‌ را در صفحهٔ SERP رتبه‌بندی کند؛ ولی در درک و تفسیر محتوای خودِ صفحه عاجز است.

اینجاست که شما باید به گوگل کمک کنید و با نشانه‌گذاری و اضافه‌کردن کدهای اسکیما به صفحهٔ سایت‌تان، سرنخ‌ها و اطلاعات بیشتری را برای فهم موضوع و محتوای آن به او بدهید.

چه نفعی برای گوگل دارد؟ با کمک نشانه‌گذاری‌ شما، نتیجهٔ غنی‌تری به کاربرش می‌دهد تا تجربهٔ بهتری داشته باشد. مثل چیزی که در تصویر زیر می‌بینید:

نتایج غنی با اسکیما

صاحبان صفحه‌هایی که در تصویر می‌بینید، با کمک کدهای اسکیما به گوگل گفته‌اند این صفحه یک دستورپخت است که این امتیاز را گرفته و زمان پخت هم این‌قدر است!

تصویر بالا چیزی است که به دست کاربر می‌رسد؛ ولی کد اسکیما با پارامترهای زیر را به گوگل داده‌اند:

کد اسکیما چیست به روایت تصویر

با این حساب، کدهای اسکیما چیست؟

یک نوع زبان نشانه‌گذاری و الفبای مخصوص موتورهای جست‌وجو است که با دادن اطلاعات بیشتر دربارهٔ محتوای هر صفحه، به آن‌ها در درک و فهم بهتر معنا و جزئیات محتوا کمک می‌کند.

به زبان ساده‌تر، اسکیما عناصر موجود در صفحهٔ سایت را به زبانی توصیف و ترجمه می‌کند که گوگل و کلاً موتورهای جست‌وجو متوجه آن شوند و نتایج غنی‌تر و هم‌سو با سرچ کاربر ارائه کنند.

شما با اضافه‌کردن این کدها به کد HTML صفحات سایت خود، به گوگل می‌گویید که مثلاً محتوای این صفحه دربارهٔ یک «دستور پخت کیک تولد» است که آماده‌سازی آن ۱ ساعت و ۱۵ دقیق طول می‌کشد و میانگین امتیاز ۴۸۶ نفر از کاربران به آن، عدد ۴/۹ است.

مثل تصویر زیر:

دستورپخت کیک در نتایج گوگل

? در تصویر بالا از اسکیما دستورپخت و نقد و بررسی استفاده شده است.

این کدهای اسکیما انواع مختلفی دارند که در بخش بعدی، آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی: سئو چیست؛ کاربرد و مزایای انواع SEO سایت

انواع کدهای اسکیما

در حال حاضر برای نشانه‌گذاری صفحات وب‌سایت و کمک به گوگل برای فهم محتوای آن‌ها، انواع مختلفی از کدهای اسکیما وجود دارد که در شناسایی لوگو، محصول، امتیاز صفحه و… کاربرد دارند.

? نکته: به چیزی که در برخی تصاویر این بخش مشاهده می‌کنید، «ریچ اسنیپت» گفته می‌شود؛ یعنی ویژگی و اطلاعات اضافی که گوگل به نتایج اضافه می‌کند که حاصل اضافه‌کردن کد اسکیمای مرتبط است.

مهم‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • اسکیما لوکال بیزینس

با استفاده از این اسکیما در صفحهٔ اصلی یا دربارهٔ ما سایت‌، گوگل اطلاعات کسب‌وکارهای محلی مثل شماره تماس، آدرس، ساعات باز و بسته‌بودن، تصاویر شرکت، آدرس سایت و شبکه‌های اجتماعی و… را در سمت راست نتایج جست‌وجو مثل تصویر زیر نمایش می‌دهد.

نتیجه اسکیما لوکال بیزینس

با اضافه‌کردن این اسکیما، ترافیک محلی (ترافیکی از جست‌وجوهای محلی روانهٔ سایت‌تان می‌شود) بیشتری به سمت سایت شما هدایت می‌شود.

  • نقد و بررسی (امتیاز)

اسکیما Review یا همان نقد و بررسی، میانگین امتیازی را که کاربران به محتوای شما داده‌اند، در صفحهٔ نتایج نشان می‌دهد.

اسکیمای review

از آنجایی که خیلی از کاربران برای خرید یک محصول یا حتی کلیک روی یک نتیجه در صفحهٔ نتایج جست‌وجو، نظرات دیگران را بررسی می‌کنند، استفاده از این اسکیما پروسهٔ ترغیب و قانع‌کردن مخاطب راحت‌تر و شانس کلیک روی صفحهٔ شما را بالا می‌برد.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left
  • لوگو

این اسکیما به گوگل می‌گوید که لوگوی شما چیست. وقتی که کاربر نام سایت شما را جست‌وجو می‌کند، لوگوی صحیح برند شما در نالج پنل گوگل (knowledge panel) ظاهر می‌شود.

نتیجهٔ اسکیمای logo

  • اسکیما Site Navigation

آدرس صفحات داخلی و مهم سایت مثل بلاگ، فرصت‌های شغلی، دربارهٔ ما و… را به نتیجهٔ جست‌وجو اضافه می‌کند.

مثلاً وقتی کاربر نام آن برند را سرچ کند، فهرستی از لینک‌های محبوب و پربازدید را هم در زیر لینک اصلی می‌بیند.

نتیجهٔ اسکیما site navigation

  • اسکیما محصول

اضافه‌کردن این اسکیما به صفحهٔ محصولات‌، اطلاعات بیشتری از قبیل قیمت محصول، تعداد و میانگین امتیازها و موجودی آن را به گوگل می‌دهد و کاربران می‌توانند تمام این جزئيات را در همان صفحهٔ نتایج جست‌وجو (SERP) ببینند.

نتیجهٔ اسکیما product

  • اسکیمای سایت‌لینک سرچ‌باکس (WebSite Schema Markup)

بعضی وقت‌ها هدف کاربران از جست‌وجو، پیداکردن یک صفحهٔ مشخص در یک سایت خاص است؛ برای همین هم فقط نام آن برند را سرچ می‌کنند.

اگر از این اسکیما استفاده کنید، یک باکس جست‌وجو به نتیجه، ضمیمه می‌شود که کاربران می‌توانند برای پیداکردن سریع‌تر محتوای مدنظرشان در سایت شما، عبارت کلیدی را در آن باکس، جست‌وجو و فقط نتایج مرتبط با سایت شما را دریافت کنند.

نتیجهٔ اسکیمای Searchbox

برای مثال، کد اسکیمای زیر برای این کار با JSON-LD (کمی جلوتر دربارهٔ آن توضیح می‌دهیم) نوشته شده است:

کد اسکیمای وب

 

  • سؤالات متداول

استفاده از اسکیما سؤالات متداول (FAQ) در بلاگ‌ها، علاوه بر اینکه اطلاعات اصلی محتوا را در همان صفحهٔ نتایج به مخاطب می‌دهد، فضای بیشتری را هم در SERP اشغال می‌کند و این‌طوری احتمال کلیک روی آن هم بالا می‌رود.

نتیجهٔ اسکیمای FAQ

یک نمونه کد را هم که به گوگل تحویل می‌دهیم تا سؤالات متداول را نشان دهد، با هم ببینیم:

اسکیمای سوالات متداول

خب تا اینجا فهمیدیم که اسکیما چیست و چه انواعی دارد. حالا یک سؤال مهم پیش می‌آید:

مقاله پیشنهادی: سئو محلی چیست و چه مزایایی برای کسب‌وکارها دارد؟

چرا اسکیما در سئو مهم است؟

گوگل هرچه بهتر و بیشتر شما را بشناسد، به همان نسبت هم تصمیم‌گیری دربارهٔ کیفیت محتوا و تعیین رتبهٔ آن راحت و دقیق‌تر می‌شود.

شکی در این نیست که با استفاده از کدهای اسکیما، گوگل به درک عمیق‌تری از محتوای شما می‌رسد، نتایج بهتر و مرتبط‌تری را در صفحهٔ نتایج به کاربر نشان می‌دهد و کلاً ارتباط بهینه‌تری بین گوگل و سایت شما شکل می‌گیرد.

اما آیا واقعاً استفاده از اسکیما، در سئو و رتبه بندی گوگل تاثیر دارد؟

بیایید شواهد  را با هم بررسی کنیم.

نتیجهٔ یکی از تحقیقات نشان داده است، وب‌سایت‌هایی که صفحات‌شان را با کدهای اسکیما نشانه‌گذاری کرده‌اند، نسبت به وب‌سایت‌های بدون اسکیما، به‌طور میانگین ۴ موقعیت بالاتر در نتایج SERP قرار گرفته‌اند.

خودِ گوگل هم یک کیس استادی دربارهٔ برند راکوتن (برند لوازم آرایشی بهداشتی) منتشر و در آن اشاره کرده که این برند، بعد از استفاده از کدهای اسکیما در صفحات سایتش، ترافیک ارگانیک خود را ۲/۷ برابر و مدت‌ زمان ماندن کاربر در صفحه (time on page) را ۱/۵ برابر افزایش داده است.

با این حال، همان‌طور که در مقالهٔ «سئو تکنیکال چیست؛ چک‌لیست کامل سئوی فنی» اشاره کردیم، استفاده از کدهای اسکیما مستقیماً به رتبهٔ بهتر در نتایج منجر نمی‌شود.

یعنی گوگل به صرف اینکه در یک صفحه از کدهای اسکیما استفاده شده آن را بهتر و ارزشمندتر از بقیه نمی‌داند و رتبهٔ بهتری به آن نمی‌دهد.

ولی…

وقتی از این کدهای اسکیما در سایت استفاده می‌کنید، چند اتفاق رخ می‌دهد:

  • گوگل موضوع و محتوای شما را بهتر درک می‌کند و این‌طوری صفحهٔ شما را در سرچ‌های مرتبط‌تری نشان می‌دهد
  • وقتی محتوا مرتبط و جذاب باشد، کاربران زمان بیشتری را در آن صفحه سپری می‌کنند
  • با اضافه‌شدن آیتم‌های اضافی به نتیجه، مثل سؤالات متداول، امتیاز و… سایت شما فضای بیشتری را در صفحهٔ نتایج جست‌وجو اشغال می‌کند و در این حالت بیشتر به چشم می‌آیید
  • وقتی صفحهٔ شما در SERP پرزرق‌وبرق باشد و بیشتر به چشم بیاید، شانس کلیک روی آن هم بیشتر می‌شود و طبق شواهد، ۵۸ درصد احتمال دارد که کاربران روی این نتایج کلیک کنند

و مجموع این سیگنال‌هاست که به گوگل می‌گوید، صفحهٔ شما ارزش رتبهٔ بهتر را دارد.

در یک کلام:

استفاده از کدهای اسکیما به‌طور غیرمستقیم در سئو و رتبهٔ سایت‌ تاثیر دارد.

این هم از بحث اسکیما در سئو! مقدمات و بحث‌های تئوری اولیه دربارهٔ اسکیما کافی است؛ بیایید برویم سراغ روش‌های عملی برای ساخت و استفاده از اسکیما.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۳ روش ساختن اسکیما و اضافه‌کردن آن به سایت

  • برای ساخت کدهای اسکیما، می‌توانید از ۳ روش استفاده کنید:
  • JSON-LD
  • میکرودیتا
  • RDFa

JSON-LD مخفف «Javascript Object Notation for Linked Objects» و یک نوع اسکریپت است که جدا از بقیه کدها به صفحه اضافه می‌شود.

به زبان ساده‌تر، JSON-LD یک قالب و فرمت برای نوشتن کدهای اسکیما و یکی از نشانه‌گذاری‌های Schema.org است.

به مثال زیر توجه کنید:

کد اسکیمای JSON

در این تصویر، کد <p> My name is Kelly </p>، کاملاً جدا از اسکریپت JSON-LD زیر آن است. اسکریپت نوشته شده است؛ ولی آن نوشته را تعریف می‌کند که نام یک شخص است.

میکرودیتا داده‌های کوچک و تکه‌شده‌ای هستند که در بخش‌های مختلف یک صفحه قرار می‌گیرند و موضوع یا کارکرد آن بخش را مشخص می‌کنند.

میکرودیتا هم تقریباً همان کار JSON-LD را انجام می‌دهد؛ با این تفاوت که قالب‌بندی متفاوتی دارد و کد باید در داخل HTML صفحهٔ وب جاسازی شود، نه جدا از آن.

اسکیما با میکرودیتا

RDFa هم تقریباً شبیه میکرودیتا است و شما باید آن را از طریق تگ HTML به سایت خود اضافه کنید؛ ولی کمی قدیمی و پیچیده‌تر از میکرودیتاست.

اسکیما با RFDa

طبق شواهد و تحقیقات، بهترین انتخاب برای ساخت اسکیما همان JSON-LD است؛ چون هم گوگل طرفدار این قالب است، هم تنظیم، تغییر یا ویرایش آن‌ها آسان‌تر از بقیه است.

حالا دو راه دارید:

یا می‌توانید کد را بنویسید و آن را به‌شکل دستی به سایت اضافه کنید یا اینکه از یکی از ۳ روش سریع و ساده‌ٔ زیر استفاده کنید:

 

۱. ساختن کدهای اسکیما با کمک گوگل

یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای ساخت و اضافه‌کردن کدهای اسکیما به صفحه، استفاده از ابزار Structured Data Markup Helper گوگل است.

برای استفاده از این ابزار به ترتیب مراحل زیر پیش بروید:

ابتدا وارد این ابزار شوید (روی لینکی که گذاشتیم، کلیک کنید) و هرکدام از داده‌های ساختاریافته‌‌ای را که می‌خواهید به صفحه اضافه کنید، انتخاب و بعد در کادر پایین آدرس یا کد HTML صفحه‌ای را که می‌خواهید با کدهای اسکیما نشانه‌گذاری کنید، وارد و روی «Start Tagging» بزنید.

برای مثال ما نوع داده را مقاله (article)  انتخاب کردیم.

ساخت اسکیما با Structured Data Markup Helper

کمی صبر کنید تا صفحهٔ شما در این ابزار بارگذاری شود.

حالا می‌توانید کار نشانه‌گذاری را شروع کنید. برای این کار قسمت‌هایی از متن را که می‌خواهید نشانه‌گذاری کنید، مثل عنوان مقاله، نام نویسنده، تاریخ انتشار، آدرس صفحه، تصاویر و… انتخاب کرده و روی گزینهٔ «Create HTML» بزنید.

مثلاً ما آدرس صفحه و نام نویسنده را اضافه کردیم.

ساختن اسکیما نویسنده

در این مرحله، بلافاصله کدی را برای اضافه‌کردن به سایت دریافت می‌کنید. روی منوی کشویی بالا صفحه کلیک کنید و از بین حالت‌های میکرودیتا و JSON-LD یکی را (ترجیحاً دومی) انتخاب کنید.

کدهای اسکیمای ساخته‌شده

حالا می‌توانید کد را کپی و در سایت خود پیست کنید، یا اینکه کل فایل را دانلود و در سایت‌تان آپلود کنید.

در آخر هم روی گزینهٔ « Finish» بزنید و تمام! نشانه‌گذاری صفحه با موفقیت انجام شد.

? نکته: در مرحلهٔ آخر به‌جای اینکه کد را بگیرید و خودتان به‌صورت دستی به سایت اضافه کنید (که در نشانه‌گذاری تعداد صفحات بالا واقعاً منطقی نیست!) می‌توانید با ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل، این مرحله را به‌طور خودکار انجام دهید.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

۲. استفاده از ابزارها

ابزارهای مختلفی برای تولید کد اسکیما وجود دارد. مثل:

  • Altova
  • RankRanger
  • SCEHMAMANTRA

و…

از بین همهٔ این‌ها، کارکردن با ابزار MERKLE از بقیه راحت‌تر است و حتی اگر هیچ سررشته‌ای از کدهای اسکیما و کدنویسی نداشته باشید، به‌راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید.

برای ساخت اسکیما با این ابزار، ابتدا وارد آن شوید، گزینهٔ «Schema Generator» را از منوی کناری انتخاب کنید و بعد از منوی کشویی بالا، روی اسکیمای موردنظرتان بزنید. (ما اسکیمای سؤالات متداول (FAQ) را انتخاب کردیم)

انتخاب نوع اسکیما

حالا سؤال‌ها و جواب‌های مربوطه را در فیلدها بنویسید (با کلیک روی ADD QUESTION می‌توانید سؤالات بیشتری را اضافه کنید) و کدی را که در سمت راست تصویر می‌بینید، کپی و به سایت اضافه کنید. به همین‌ راحتی شما اسکیمای سؤالات متداول را برای صفحهٔ سایت‌تان ساختید!

نمونه کد اسکیمای FAQ

? نکتهٔ اضافی برای بهره‌بردن از اسکیما در سئو: برای اینکه سؤالات متداول به نتایج شما در SERP اضافه شود، باید متنی که در کد اسکیما می‌نویسید، عیناً در متن مقاله باشد.

مقاله پیشنهادی: بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی و خارجی ۲۰۲۲

۳. استفاده از افزونه (مخصوص سایت‌های وردپرسی)

روش سوم هم مخصوص سایت‌های وردپرسی و سیستم‌های مدیریت محتوا مثل CMS است. در این سایت‌ها با افزودن یک پلاگین یا افزونه می‌توانید به‌راحتی صفحات سایت‌تان را با کدهای اسکیما نشانه‌گذاری کنید.

افزونهٔ یوست (Yoast) یکی از انتخاب‌های سایت‌های وردپرسی است.

این افزونه مهم‌ترین کدهای اسکیما (مثل اسکیمای نقد و بررسی، پرسش‌های متداول و…) را به‌طور خودکار به سایت شما اضافه و حتی نوع محتوا یا مقاله را در هر صفحه برای گوگل تعیین می‌کند.

کار با این افزونه هم بسیار ساده است. فقط باید در تب «طرح Schema»، گزینهٔ موردنظرتان را انتخاب کنید.

مثلاً برای اطلاع‌دادن به گوگل دربارهٔ برگه‌ها، گزینه‌های زیر در دسترس است:

گزینه‌های یوست برای اسکیما چیست

به‌جز یوست، افزونهٔ Schema pro هم یک گزینهٔ عالی برای نشانه‌گذاری محتوا در سایت‌های وردپرسی است که دقیقاً برای این کار ساخته شده است.

این افزونه از بیش از ۲۰ اسکیما مثل سؤالات متداول، ستاره‌دارکردن مطلب، اسکیمای ویدئو، پادکست و… پشتیبانی و به‌طور خودکار به محتوا اضافه می‌کند.

حالا بعد از افزون اسکیما به صفحه، از کجا بفهمیم این صفحه توسط کد اسکیما درست نشانه‌گذاری شده یا نه؟ در بخش پایانی این مقاله، دو ابزار کاربردی برای این کار به شما معرفی می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی: بهترین افزونه های وردپرس برای شروع (بررسی ۲۴ پلاگین برتر)

چگونه مطمئن شویم کد اسکیما به سایت اضافه شده است؟

اگر می‌خواهید کدهای اسکیما را خودتان بنویسید یا به شکل دستی وارد کنید، باید مطمئن شوید کدها درست نوشته و اضافه شده‌اند و کار می‌کنند.

برای چک‌کردن این کدها می‌توانید از ۲ ابزار زیر استفاده کنید:

  • Rich Results Test
  • Schema.org

ابزار Rich Results Test یکی از سرویس‌های رایگان گوگل است که با جست‌وجوی آدرس (URL) یا کد HTML صفحه در نوار مربوطه، در عرض چند ثانیه خطاها، هشدارها و نشانه‌گذاری‌های اسکیما را در آن صفحه شناسایی می‌کند.

Rich Results Test

با این ابزار می‌توانید مطمئن شوید که آن صفحه از کدهای اسکیما پشتیبانی می‌کند یا نه و اگر می‌کند، کدام اسکیماها به آن اضافه شده است.

در صورت مشاهدهٔ خطا هم می‌توانید از همین جا، کد را دست‌کاری و تصحیح کنید.

برای مثال ما صفحهٔ اصلی یکتانت را در آن جست‌وجو کردیم و نتیجه را در تصویر می‌بینید:

نتیجهٔ بررسی کدهای اسکیمای سایت یکتانت

 

ابزار بعدی هم Schema.org، یکی از بهترین و ساده‌ترین ابزارهای آنلاین برای بررسی و تنظیم کدهای اسکیما است. برای استفاده از این ابزار دقیق هم کافی است آدرس صفحهٔ مورد نظرتان را جست‌وجو و آمار کدهای به‌کار‌رفته در آن و خطا و ایرادات را دریافت کنید.

ابزار بررسی درستی کدهای اسکیما

مثلاً در جست‌وجوی صفحهٔ اصلی یکتانت با این ابزار، نشان داده است که از اسکیما Organization (این اسکیما اطلاعات کلیدی دربارهٔ کسب‌وکار را نشان می‌دهد) استفاده شده و نام، لوگوی برند و آدرس صفحه نشانه‌گذاری شده است.

نتیجهٔ بررسی کدهای اسکیما سایت یکتانت با schema.org

صفحه‌های خودتان را همین حالا نشانه‌گذاری کنید!

حالا که می‌دانید اسکیما چیست و چطور می‌توانید آن را به سایت‌ اضافه کنید، زودتر دست بجنبانید و صفحات سایت را با نشانه‌گذاری، برای موتورهای جست‌وجو بهینه کنید.

مطمئن باشید کمترین تاثیر نشانه‌گذاری صفحات، آن هم در شرایط که خیلی از سایت‌های ایرانی آن را نادیده می‌گیرند، درخشیدن شما در نتایج SERP و بهبود سئو سایت‌ است!

خوشحال می‌شویم اگر این مقاله برای شما مفید بوده، آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارید و نظرتان را برای ما بنویسید.

اگر هم سؤالی دارید، مشتاقانه منتظر پاسخ به آن‌ها هستیم ?

منابع:

Yoast | searchenginejournal | neilpatel | ahrefs | backlinko | semrush

 

4.4/5 - (24 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

14 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
1 سال قبل

بی نقص و مفید
سپاس از شما

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  محمد
1 سال قبل

خیلی خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین ?

تکتم
تکتم
11 ماه قبل

سلام
ببخشید یه سوال داشتم
آیا اسکیما Site Navigation رو خودمون میتونیم بسازیم؟ یا خود گوگل تشخیص میده چه لینک هایی رو اونجا بزراه؟

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  تکتم
11 ماه قبل

سلام
برای برقراری ارتباط با موتورهای جست‌وجو، به اسکیما نیاز دارید که می‌تونین اسکیما Site Navigation را بسازید و به صفحه‌ٔ موردنظرتون اضافه کنین.

mamad
mamad
11 ماه قبل

سلام خسته نباشید
چطور میشه اسکیما Site Navigation رو به سایت اضافه کرد

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  mamad
11 ماه قبل

سلام
وقت بخیر
شما می‌تونین با کمک دولوپر و راهنمای سایت schema.org، این اسکیما رو به صفحه‌های خودتون اضافه کنین:

https://schema.org/SiteNavigationElement

مهسا صادقیپور
مهسا صادقیپور
9 ماه قبل

دم شما گرم انصافا من تا الان با اسکیما کار کرده بودم. اما این آموزش یک مقاله ی جامعی بود در این مورد واقعا دم نویسنده گرم ! ولی در بعضی از صفحاتم مشکلی که هست نمیدونم چرا اصلا نمایش داده نمیشود میشه راهنماییم کنین ؟ یعنی چه دلیلی میتونه داشته باشه ؟

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  مهسا صادقیپور
9 ماه قبل

سلام
وقت بخیر
خوشحالیم اینو می‌شنویم و ممنون که به ما فیدبک می‌دین 🙂
از ۲ ابزاری که معرفی کردیم یا سرچ کنسول استفاده کنین تا ببینین صفحه‌های شما چه مشکلی دارن. البته جا داره به این موضوع اشاره کنیم که در حال حاضر FAQ در صفحهٔ نتایج جست‌وجو به‌ندرت نمایش داده می‌شه.

محمد
محمد
2 ماه قبل

بیش از ۱۰ سایت مطالعه کردم ،بهترین بود ، واقعا استادید

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

خیلی خوشحالیم اینو می‌شنویم و برای ما ارزشمنده 🙂

ممنون که فیدبک می‌دین.

بنرساز
بنرساز
2 ماه قبل

ممنون از یکتانت عزیز و بی نظیر

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  بنرساز
2 ماه قبل

ممنون از محبتتون 🍀🍀

حانیه سادات
حانیه سادات
1 ماه قبل

ممنون بابت مطلب خوب و مفیدتون
بالاخره بعد از کلی سرچ کردن متوجه اسکیما و نحوه ایجاد اون شدم

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  حانیه سادات
1 ماه قبل

خیلی خوشحالیم اینو می‌شنویم و برای ما ارزشمنده 🙂

ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین.

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری