لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل (تاییدشده!)

مقالات دیجیتال مارکتینگ | فاطمه هدیه‌لو | تاریخ بروزرسانی : ۱۷ مهر ۱۴۰۲

مهم ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سایت (تاییدشده!)

گوگل هیچ‌وقت دربارۀ معیارهای رتبه‌بندی کاملاً شفاف نبوده است! همین است که گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره‌ٔ فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل وجود دارد.

برخی با آزمایش و آزمون‌وخطا و برخی با دنبال‌کردن فکت‌هایی مثل آنچه خود گوگل یا کارکنان شناخته‌شدهٔ آن دربارۀ معیارها گفته‌اند، تلاش کرده‌اند تا جایی که ممکن است این معیارها را شفاف کنند.

در ادامهٔ مجموعه مقاله‌های «آموزش سئو، از مبتدا تا پیشرفته»، قرار است این موضوع را موشکافانه بررسی کنیم تا ببینیم کدام فاکتورها تاییدشده و معتبر و کدام‌یک صرفاً شایعه‌اند؛ پس تا آخر حتماً با ما همراه باشید.

 

۶ فاکتور اصلی رتبه‌بندی گوگل که باید حتماً بشناسید!

در قسمت اول مقاله، سراغ ۶ فاکتور اصلی می‌رویم که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در رتبه‌بندی مؤثرند. بیایید با اولین و قطعی‌ترین فاکتور شروع کنیم: محتوای ارزشمند!

 

۱. تولید محتوای ارزشمند و مفید برای مخاطب

بگذارید از همین ابتدا با شما صادق باشیم. اگر برای دیده‌شدن در نتایج جست‌وجوی گوگل محتوا تولید می‌کنید، نباید برای دل خودتان بنویسید؛ البته صرفاً نوشتن برای گوگل هم دردی را دوا نمی‌کند.

در تولید محتوا، هدف حل‌کردن مشکل مخاطب یا پاسخ‌دادن به پرسش اوست؛ معیار گوگل در رتبه‌بندی نتایج هر جست‌وجو هم همین است.

گوگل مدام الگوریتم‌های خود را برای تشخیص محتوای سودمند برای کاربر به‌روز می‌کند. اینجا ما به برخی معیارها که در رتبه‌بندی گوگل مهم هستند، اشاره می‌کنیم.

 

مفید، ارزشمند و منحصربه‌فردبودن

محتوای شما باید مشکل‌گشا باشد و ارزشی به کاربر اضافه کند؛ وگرنه او در عرض چند ثانیه صفحۀ شما را ترک خواهد کرد. اطلاعات صرفاً ترجمه‌شده که هیچ کاربردی برای مخاطب ایرانی ندارند یا اطلاعات کهنه و تاریخ‌گذشته که دیگر به درد نمی‌خورند، این ویژگی را ندارند.

از طرفی، وقتی محتوای شما تا آخر خوانده می‌شود که نه‌تنها ارزشمند باشد، بلکه ساده و روان نوشته شده باشد.  دربارۀ تولید محتوای خوب و ارزشمند پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «تولید محتوا چیست + مراحل آن» را مطالعه کنید.

 

مرتبط‌بودن

گوگل تمام تلاش خود را می‌کند تا نیت کاربران از جست‌وجو (Search intent)  را حدس بزند و مرتبط‌ترین نتیجه را به آن‌ها نشان دهد؛ کاری که شما هم باید انجام دهید. سرراست‌ترین روشی که برای فهمیدن نیت کاربر وجود دارد، این است که به نتایج برتر جست‌وجوی آن عبارت (query) نگاه کنید. برای روشن‌شدن موضوع یک نمونه را با هم بررسی می‌کنیم.

وقتی کاربران عبارت «ایرفرایر» را به‌تنهایی جست‌وجو می‌کنند، می‌خواهند بدانند این وسیله چیست و احتمالاً تحقیق خود را تازه شروع کر‌ده‌اند. پس یک راهنمای آموزشی همراه با نکاتی برای خرید، برای آن‌ها مناسب است:

نتایج جست‌وجوی ایرفرایر برای شناسایی قصد مخاطب یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل

در حالی که اگر کاربران عبارت «خرید ایرفرایر» را جست‌وجو کنند، یعنی می‌دانند این وسیله چیست و قصد خرید دارند. حالا ممکن است به‌دنبال آخرین قیمت‌‌ها باشند یا بخواهند تفاوت‌های چند برند  را بررسی کنند.

صفحهٔ نتایج جست‌وجوی عبارت خرید ایرفرایر

شناخت نیت کاربر از جست‌وجوی یک عبارت مشخص، به شما کمک می‌کند محتوایی مرتبط با همان عبارت آماده کنید. این مسئله را باید در تحقیق کلمات کلیدی مشخص کنید که پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقالهٔ «آموزش تحقیق کلمات کلیدی + ابزارهای آن» را مطالعه کنید.

 

تازگی

گوگل با الگوریتم Freshness تازگی محتواها را می‌سنجد؛ ولی این الگوریتم روی همه کوئری‌ها یا عبارات جست‌وجو اعمال نمی‌شود. طبق نتایج تحقیقی، الگوریتم تازگی گوگل یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی است؛ ولی این به این معنا نیست که تاریخ محتوا را مدام تغییر دهید!

این الگوریتم در رتبه‌بندی نتایج جست‌وجوی مرتبط با عبارت‌هایی است که به زمان وابسته‌اند. مثل موارد زیر:

  • مربوط به موضوعات داغ یا رویدادهای روز هستند
  • دربارۀ رویدادهای تکرارشونده‌ای مثل المپیک یا جام جهانی فوتبال هستند
  • باید به‌طور مکرر به‌روز شوند؛ مثل مقاله‌های معرفی بهترین‌ها یا بررسی محصولات

در تصویر زیر می‌بینید که همۀ نتایج به زمان اشاره کرده‌اند.

اشاره‌کردن به زمان محتوا

تجربی‌بودن

کاربران به نتایجی علاقه دارند که بر اساس تجربه‌های دست‌اول باشند که یکی از اولویت‌های گوگل هم به حساب می‌آید.

فرض کنید می‌خواهید گوشی بخرید. ترجیح می‌دهید محتوای کسی را بخوانید که گوشی را از نزدیک دیده و با آن کار کرده یا کسی که صرفاً از منابع مختلف، اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده است؟

تجربی‌بودن دربارهٔ موضوعات آموزشی، معرفی، توضیح، نقد و بررسی محصول و خدمات و… اهمیت دارد.

مثلاً بین ۲ محتوایی که دربارهٔ «بهترین رستوران‌های تهران» باشند، محتوایی شانس برنده‌شدن دارد که بر اساس تجربهٔ نویسنده باشد. در بخش آخر مقاله، دربارهٔ این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۲. طراحی سازگار با موبایل

سازگاری با موبایل از سال ۲۰۱۶ در رتبه‌بندی نتایج جست‌وجو در تلفن‌همراه اهمیت پیدا کرد و از سال ۲۰۲۰، گوگل نسخۀ موبایلی سایت‌ها را در ایندکس‌کردن (index) سایت‌ها اولویت قرار داد.

دور از ذهن هم نیست!‌ چراکه طبق آمار، بیشتر از ۶۰ درصد جست‌وجوهای گوگل با گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود.

البته آن‌طور که گفته شده، اگر صفحه‌ای محتوای بسیار باکیفیت و ارزشمند داشته باشد، هنوز هم می‌تواند بدون سازگاری با موبایل، رتبه بگیرد؛ ولی تجربۀ نامطلوب گردش و حضور در صفحه برای کاربران موبایلی، اجازه نمی‌دهد آن‌ها متوجه کیفیت محتوای شما شوند و رتبه کاهش پیدا می‌کند.

در طراحی سازگار با موبایل، سرعت نیز اهمیت دارد. هرچه سرعت پایین‌تر باشد، کاربران بیشتری را از دست می‌دهید، آن هم کاربرانی که پس از زحمت، هزینه و زمان زیاد، قانع شده‌اند روی نتیجۀ شما کلیک کنند. این مسئله در گوشی‌های موبایل اهمیت دوچندانی دارد که بدون سازگاری با موبایل امکان‌پذیر نیست.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۳. تجربه کاربری

تجربۀ کاربر در صفحه‌های سایت شما در سئو اثرگذار است. کاربران در صفحه‌های سایت شما دنبال کشف نقشۀ گنج نیستند! اگر همه‌چیز ساده، سریع و سرراست نباشد، خیلی زود سردرگم و دل‌زده می‌شوند و صفحه را ترک می‌کنند.

در شکل‌گیری تجربه کاربری، پارامترهای زیر دخیل‌اند:

 

ساختار سایت

معماری یا ساختار سایت یک فاکتور مهم در رتبه‌بندی گوگل است. ساختار خوب از ۲ جهت برای شما سودمند است:

۱. تجربۀ کاربر را ساده می‌کنند

معماری سایت باید طوری باشد که کاربر با نهایتاً ۳ یا ۴ کلیک به هر صفحه‌ای برسد. تصویر زیر، گوشه‌ای از معماری سایت یکتانت را نشان می‌دهد:

منوی یکتانت

۲. به ربات‌های خزندۀ گوگل کمک می‌کنند صفحات بیشتری از سایت شما را پیدا و ایندکس کنند

اینجا ۲ راه هم برای افزایش سرعت ایندکس دارید:

نقشۀ سایت (Sitemap) تهیه کنید. این نقشه کشف صفحه‌های جدید و ایندکس‌کردن را برای ربات‌های خزنده آسان‌تر می‌کنند

فایل robots.txt را بهینه‌سازی کنید. این فایل به ربات‌ها نشان می‌دهد به کدام صفحه‌ها توجه کند و کدام صفحه‌ها را نادیده بگیرد

یک نمونهٔ فرض برای فروشگاه آنلاین ساعت هوشمند را هم در تصویر زیر ببینید که قبل از ساخت سایت فروشگاهی، مشخص شده است:

نمونه ساختار خوب فروشگاهی یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل

این هم از نمونهٔ بد:

نمونهٔ بد ساختار سایت

امنیت سایت

پروتکل HTTPS امنیت وب‌سایت را برای کاربران بیشتر می‌کند؛ چیزی که گوگل عاشق آن است. تصویر زیر را ببینید. به امن‌بودن صفحه کاملاً اشاره شده است.

امنیت سایت و پروتکل https یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل

HTTPS برای گوگل مهم و اثرگذار است؛ ولی یک عامل سبک‌وزن محسوب می‌شود؛ یعنی حتی اگر سایت شما HTTPS باشد، با محتوای خوب ممکن است به صفحۀ اول راه پیدا کنید؛ ولی در رقابت با سایتی که HTTPS باشد، به ۲ دلیل شکست می‌خورید:

  • گوگل آن سایت را بالاتر از شما قرار می‌دهد
  • کاربران با دریافت هشدار هنگام بازکردن صفحۀ شما، ممکن است از این کار منصرف شوند

خطای ssl

همین ۲ مسئله باعث شده به جایی برسیم که طبق آخرین آمار منتشرشده، ۹۵ درصد وب‌سایت‌های نتایج جست‌وجوی گوگل از HTTPS استفاده می‌کنند.

 

Core Web Vitals

  • ۳ معیار مهم برای تجربۀ کاربر و سئو هستند:
  • سرعت بارگذاری (Largest Contentful Paint): این معیار به مدت‌زمانی اشاره می‌کند که طول می‌کشد محتوای اصلی صفحه بارگذاری شود؛ مثل عکس محصول که باید زود بارگذاری شود
  • تعامل (First Input Delay): این معیار می‌گوید چقدر طول می‌کشد کاربر با صفحه تعامل داشته باشد؛ مثلاً نباید زمان زیادی بین کلیک‌کردن روی دکمه و اتفاق‌افتادن اقدام موردنظر کاربر باشد
  • ثبات بصری (Cumulative Layout Shift): سومین معیار هم مشخص می‌کند صفحهٔ شما مرتب به کاربر نمایش داده می‌شود یا پایدار نیست و آیتم‌های مزاحم دارد!

یک نمونه ناپایداری را در تصویر زیر ببینید:

نمونه ناپایداری عناصر سایت

نکته: تا آخر امسال FID جای خود را به INP می‌دهد و این معیار از معیارهای گوگل حذف می‌شود. به زبان ساده، FID تاخیر زمانی اولین تعامل را در نظر می‌گیرد؛ در حالی که INP به کل چرخهٔ تعامل کاربر نگاه می‌کند.

اگر تعداد تعاملات کمتر از ۵۰ مورد باشد، بدترین تعامل ملاک قرار می‌گیرد؛ ولی اگر بیشتر از ۵۰ باشد، ۹۸ درصد تعاملات در نظر گرفته می‌شود.

 

نحوۀ نمایش تبلیغات

تبلیغات بزرگی را که مزاحم دیده‌شدن مطلب می‌شوند، نه گوگل دوست دارد نه کاربر. مرورگر کروم تبلیغات سایت‌هایی که استاندارد Better Ads را رعایت نکنند، نمایش نمی‌دهد و گوگل به‌طور واضح دربارۀ استفاده از تبلیغات بینابینی ناخوانده به سایت‌ها هشدار داده است.

تبلیغات بینابینی ناخوانده همان پاپ‌آپ‌هایی هستند که تا همین چند سال پیش به‌محض بازشدن سایت، بالا می‌آمدند و کاربر را به صفحۀ دیگری منتقل می‌کردند.

گوگل ۳ توصیه در استفاده از تبلیغات بینابینی دارد:

  • به‌جای تبلیغات بینابینی از بنر استفاده کنید
  • کل صفحه را با تبلیغ نپوشانید
  • برای ورود یا گرفتن رضایت کاربر، او را به صفحۀ دیگری منتقل نکنید

تصویر زیر نمونه‌ای از تبلیغی بینابینی است که تمام صفحه را می‌پوشاند.

نمونه تبلیغات بینابینی بد

در این تصویر هم نمونه‌ای از تبلیغ بینابینی را در سایت یکتانت می‌بینید که نه کل صفحه را اشغال کرده و نه ناخوانده محسوب می‌شود.

نمونه تبلیغات بینابینی مطلوب

۴. سئوی داخلی (on-page SEO)

بهینه‌سازی داخلی پلی است بین خزنده‌های گوگل و محتوای سایت شما و آن‌ها را از اطلاعات صفحۀ شما آگاه می‌کند؛ ولی نمی‌تواند مفیدتر یا ارزشمندتر بودن محتوای شما نسبت به رقبا را نشان دهد.

وقتی پای رتبه‌بندی گوگل در میان باشد، احتمالاً جمله‌های زیادی مثل «کلمه کلیدی را در عنوان بیار!» روبه‌رو شوید که زیرمجموعهٔ سئوی داخلی به حساب می‌آیند.

برخی چیزها مثل اسکیما، بهینه‌سازی برای گوگل دیسکاور و فیچر اسنیپت تاثیری در رتبه‌بندی گوگل ندارند. چیزی که برای گوگل اهمیت دارد این است که آیا محتوای شما همان چیزی است که کاربر می‌خواهد یا نه. (کیفیت و ارتباط).

به همین دلیل، سعی می‌کنیم کیورد را در متن، تگ جایگزین تصاویر و عنوان‌های داخلی بیاوریم تا به ربات‌های گوگل این سیگنال را بفرستیم: (مثلاً) محتوای من دربارهٔ «بازاریابی محتوایی» است! از دیگر پارامترهای تاثیرگذار هم می‌توان به سازگاری با موبایل اشاره کرد که بالاتر بررسی کردیم.

متادیتا یکی از پارامترهای مهم در سئو داخلی که شامل اطلاعاتی است که به کاربر در صفحهٔ نتایج جست‌وجو می‌دهیم؛ مثل عنوان (سئو) و متا دیسکریپشن.

میتادیتا از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل

موارد مهمی که باید رعایت کنید، عبارت‌اند از:

  • استفاده از کلمه کلیدی در عنوان و متا دیسکریپشن
  • نوشتن عنوان و توضیحاتی که باعث شود کاربر روی لینک شما کلیک کند

البته ممکن است گوگل بر اساس عبارتی که کاربر جست‌وجو می‌کند، توضیحات و عنوان دیگری از دل محتوا بیرون بکشد و نمایش دهد؛ ولی توجه به این ۲ پارامتر مهم باعث می‌شود که شانس بیشتری برای کلیک داشته باشید.

نکته: از کلمات کلیدی به‌درستی در متن استفاده کنید؛ چراکه توزیع نامناسب و استفادهٔ بیش از حد تاثیر عکس در رتبه‌بندی دارد. ما این مسئله را با «کیورد استافینگ» می‌شناسیم که تاثیر بدی در رتبه‌بندی دارد.

کیورد استافینگ چیست

سئوی داخلی وظیفه دارد میزان ارتباط محتوای شما با عبارت جست‌وجوشده توسط کاربر را نشان دهد که زیاده‌روی در آن هیچ سودی ندارد. به‌جای زیاده‌روی در استفاده از کیورد، روی خود محتوا سرمایه‌گذاری کنید. محتوای خوب ۲ ویژگی‌ دارد:

  • برای کاربر ارزشمند باشد
  • بتوان به آن لینک داد
  • راحت و سریع به دست بیاید و خوانده شود (تجربه کاربری)

به همین خاطر، به سادگی، تصاویر ارزشمند (مثل اینفوگرافیک)، خوانایی، صحت مطالب، ساختار درست و… توجه کنید.

بهینه‌سازی داخلی باعث می‌شود هم کاربران و هم گوگل محتوای شما را خیلی زودتر پیدا کنند. به‌طور کلی، پارامترهای مهم سئو داخلی که در رتبه‌بندی نقش دارند، عبارت‌اند از:

  • میزان ارتباط محتوا با خواستهٔ کاربر
  • قابل‌اعتمادبودن محتوا
  • خوانایی محتوا
  • استفاده از کلمات کلیدی (درست و به تعداد مناسب)
  • بهینه‌سازی تصاویر
  • داشتن تخصص (مثلاً یکتانت پست‌های زیادی در زمینهٔ دیجیتال مارکتینگ منتشر کرده و اعتبار خوبی کسب کرده است)

گفتیم فیچر اسنیپت، کدهای اسکیما یا حضور در گوگل دیسکاور تاثیری در رتبهٔ شما ندارند؛ ولی آیا باید قید آن‌ها را زد؟ خیر! حضور در صفحهٔ نتایج یک چیز است، جذب مخاطب و نرخ کلیک یک چیز دیگر! این موارد در نرخ کلیک شما تاثیر مستقیم دارند.

پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «CTR چیست + راه‌های افزایش نرخ کلیک ارگانیک و تبلیغات» را در این زمینه مطالعه کنید.

 

۵. ساختار لینک داخلی

لینک‌سازی داخلی یکی از فاکتورهای تأییدشدۀ اثرگذار در رتبه‌بندی در گوگل است. تمام لینک‌های گوشه و کنار صفحه بخشی از لینک‌سازی داخلی به‌شمار می‌آیند.

لینک‌های داخلی همان نقشۀ راهی هستند که گوگل را راهنمایی می‌کنند صفحه‌های جدید سایت شما را پیدا کنند.

ساخت صفحه‌ای جدید بدون لینک‌دهی به آن، مثل ساختن اتاقی بدون هیچ در و پنجره‌ای است؛ نه گوگل آن را پیدا می‌کند و نه کاربران. به همین خاطر است به چنین صفحه‌ای، صفحهٔ یتیم می‌گوییم.

سؤال مهم این است که چطور می‌توانیم با لینک‌سازی، اثر مثبتی در رتبه‌بندی بگذاریم؟

با ساختن بهترین تجربه برای کاربر از گشت‌وگذار در سایت شما!

گوگل توصیه‌هایی برای لینک‌سازی داخلی بهتر دارد:

  • به کاربر کمک کنید از محتواهای کلی و عمومی به محتواهای تخصصی هدایت شود
  • لینک‌های داخلی را جایی بگذارید که مناسب و مرتبط است و کاربر احتمالاً به اطلاعات آن علاقه دارد
  • سعی کنید تمام صفحه‌های سایت بدون نیاز به جست‌وجو، از طریق لینک‌های داخلی پیدا شوند

انکر تکست بخش دوم هر لینک است که باید هنگام نوشتن آن به موارد زیر دقت کرد:

صفحه‌ای را که کاربر قرار است به آن هدایت شود، توصیف کنید. عبارت‌هایی مثل «اینجا کلیک کنید» یا «این مقاله» مناسب نیستند

مختصر بنویسید و آن را با کلمات کلیدی پر نکنید

در انکر تکست خریدمحور از کلماتی مثل «خرید»، «قیمت» و… استفاده کنید؛ مثلاً «خرید ارز دیجیتال» به‌جای «ارز دیجیتال»!

ترفند: وقتی انکر تکست را نوشتید، ببینید آیا به‌تنهایی معنا دارد یا نه. مثلاً «نمونه‌های ارزان‌قیمت» و «گوشی‌های ارزان قیمت» را با هم مقایسه کنید. دومی را اگر کاربر تنها هم ببیند، متوجه می‌شود دربارهٔ چیست.

وقتی تعداد زیادی لینک از داخل سایت به محتوایی بدهید، گوگل می‌فهمد این محتوا اعتبار و اهمیت بیشتری دارد و استفاده از انکر تکست بی‌ربط، این تلاش را نابود می‌کند.

در هر محتوا ممکن است به برخی سایت‌های دیگر لینک دهید که به آن لینک خارجی می‌گوییم. این لینک‌ها اعتبار و صحت مطالب بیان‌شدهٔ شما را نشان می‌دهند.

بعد از لینک‌سازی داخلی، نوبت گرفتن بک‌لینک‌های خوب است.

مقاله پیشنهادی: ۷ مرحلهٔ ثابت‌شده برای بهبود رتبه گوگل که باید بشناسید

۶. گرفتن بک‌لینک معتبر و مرتبط

بک‌لینک همان لینکی است که از سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما داده شده است. این فاکتور از زمانی که گوگل شروع به استفاده از الگوریتم، برای رتبه‌بندی نتایج کرد، اهمیت داشته است تا امروز!

اگر می‌خواهید بک‌لینک‌هایی بسازید که گوگل به آن‌ها امتیاز مثبت بدهد، به ۲ نکته توجه کنید:

۱. آن‌طور که صریحاً گفته شده، تعداد بک‌لینک‌ها مهم نیست!

تعداد بک‌لینک فاکتوری است که به‌راحتی می‌تواند دست‌کاری شود؛ به همین دلیل، برای گوگل مهم نیست ۱۰ بک‌لینک دارید یا یک میلیون؛ چیزی که اهمیت دارد مورد بعدی است.

۲. معتبر و مرتبط‌بودن دامنۀ لینک‌دهنده فاکتور رتبه‌بندی گوگل به‌شمار می‌آید

نکته: تعداد بک‌لینک‌های خوب (مورد دوم) در رتبه‌بندی اثرگذار است. قاعدتاً ۳۰ بک‌لینک معتبر و مرتبط از ۳ بک‌لینک معتبر و مرتبط بهتر است.

تا اینجا با ۶ فاکتور مهم و قطعی برای گوگل آشنا شدیم؛ فهمیدیم ارزشمندی و اعتبار محتوا در کنار سرعت و تجربه کاربری باعث می‌شوند رتبهٔ خوبی بگیریم. با این حال، همچنان نکته‌های مبهم زیادی دربارۀ فاکتورهای گوگل برای رتبه‌بندی وجود دارد که در ادامه، به آن‌ها می‌پردازیم.

قبل از آن، پیشنهادی برای شما داریم که بتوانید محتوای ارزشمند تولید کنید. «چک‌لیست ارزیابی محتوا» را رایگان دانلود کنید و بر اساس پارامترهایی که در آن آورده‌ایم، محتواهای خود را بسنجید!

مقاله پیشنهادی: بک لینک چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

سؤالات متداول دربارهٔ فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل، از شایعه تا واقعیت!

در این قسمت، با توجه به شواهد مختلف از صحبت‌های کارمندان گوگل، بیانیه‌های رسمی آن و یافته‌های تجربی، به برخی پرسش‌های پرتکرار دربارۀ فاکتورهای رتبه‌بندی پاسخ می‌دهیم.

 

۱. آیا تگ ALT تصاویر یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل است؟

پاسخ ساده سریع این است: بله. تگ جایگزین تصویر یکی از فاکتورهایی است که گوگل برای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد.

تگ جایگزین تصویر یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل

 

بهترین تگ ALT، تگی است که هم حاوی کیورد باشد و هم تصویر را توصیف کند؛ ولی این به آن معنا نیست که به هر طریقی، کلمهٔ کلیدی را در آن بگنجانید. منظور ما این است که برای تصاویر توضیحی بنویسید و آن را توصیف کنید و جایی که طبیعی بود، کیورد را هم در توصیف خود بیاورید.

نکتهٔ مهم: به‌هیچ‌وجه تگ ALT را فقط با کیورد پر نکنید! مثلاً به‌جای «تبلیغات ریتارگتینگ» برای تصویر زیر، از «تبلیغات ریتارگتینگ چگونه کار می‌کند؟» یا «اینفوگرافیک فرایند نمایش تبلیغات ریتارگتینگ» استفاده کنید.

تبلیغات ریتارگتینگ چطور کار می‌کند؟

۲. آیا نرخ پرش یکی از پارامترهای رتبه‌بندی گوگل است؟

نرخ پرش نمایندۀ درصدی از کاربران است که پس از ورود به صفحه‌ای، بدون سرزدن به صفحات دیگر (بدون تعامل)، سایت را ترک می‌کنند.

گوگل بارها در طول زمان صریحاً گفته است که از معیارهای گوگل آنالیتیکس از جمله نرخ پرش برای رتبه‌بندی استفاده نمی‌کند. ۳ دلیل برای واقعی‌بودن ادعای گوگل وجود دارد:

۱. نرخ پرش نشان‌دهندۀ تجربۀ بد کاربری یا جذابیت کم محتوا نیست. اگر کاربر پاسخ خود را در همان صفحه به‌طور کامل پیدا کند، به رفتن به صفحۀ دیگر نیازی ندارد

۲. همۀ سایت‌ها از گوگل‌آنالیتیکس استفاده نمی‌کنند. در نتیجه، گوگل از اطلاعات نرخ پرش همۀ سایت‌ها آگاهی ندارد

۳. نرخ پرش را به‌سادگی می‌توان دست‌کاری کرد و تغییر داد

پس پاسخ این پرسش  نه واضح و قطعی است.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

۳. محتوای کپی چه تاثیری در رتبهٔ ما دارد؟

هیچ شکی نیست که گوگل محتوای منحصربه‌فرد را ترجیح می‌دهد. اگر محتوای صفحه‌ای کپی باشد یا به‌شدت به محتوای صفحه‌ای دیگر شبیه باشد، ممکن است خزنده‌های گوگل حتی آن را وارد فهرست خود نکنند.

از آن بدتر، اگر سایتی مکرراً محتوای کپی منتشر کند، ربات‌های گوگل کمتر آن را کراول می‌کنند. برای جلوگیری از عواقب محتوای کپی، مقالهٔ «چگونه محتوای کپی را تشخیص دهیم؟ (بررسی ۹ ابزار)» را مطالعه کنید.

 

۴. آیا چگالی کیورد در رتبهٔ مقاله تاثیرگذار است؟

چگالی کیورد زمانی از نظر گوگل اهمیت داشته است؛ ولی سال‌هاست که دیگر این‌طور نیست. هیچ تکرار مشخصی از کیورد تکرار بهینه به‌شمار نمی‌آید.

توصیۀ گوگل این است که با توجه به کلمۀ کلیدی انتخاب‌شده، مطلبی به‌اندازۀ کافی طولانی بنویسید که کلمات کلیدی به‌طور طبیعی در آن استفاده شود.

یادتان باشد که استفادۀ بیش‌ازحد از کلمات کلیدی سیگنال منفی برای گوگل است! به‌علاوه، گوگل مترادف‌ها را تشخیص می‌دهد. می‌توانید به‌جای پرکردن مطلب با کلمۀ کلیدی، از مترادف‌های آن استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: اصول سئو در تولید محتوا چیست؟

۵. اعتبار دامنه در رتبه‌بندی گوگل تاثیر دارد؟

اگر منظور از اعتبار دامنه، معیارهایی مثل Domain Authority شرکت Moz باشد، نه! گوگل هرگز از ابزارها و معیارهای شرکت‌های شخص ثالث برای رتبه‌بندی استفاده نمی‌کند و خود گوگل هیچ معیاری به‌نام اعتبار دامنه ندارد.

جان مولر بارها در توییتر و ردیت در پاسخ به کاربران به این مسئله اشاره کرده است که گوگل به‌هیچ‌وجه از چیزی به‌نام اعتبار دامنه برای ایندکس و رتبه‌بندی نتایج استفاده نمی‌کند.

 

۶. آیا نرخ کلیک یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل است؟

اگر این سؤال ۲۰ سال پیش پرسیده می‌شد، جواب مثبت بود؛ ولی سال‌هاست که جواب به یک نه محکم تغییر کرده است.

از نرخ کلیک ارگانیکی که سایت‌ها در صفحۀ نتایج گوگل دریافت می‌کنند، نمی‌توان هیچ نتیجۀ واضحی گرفت؛ چون افراد به دلایلی متفاوت و غیرقابل‌پیش‌بینی، ممکن است روی نتیجه‌ای کلیک کنند. به‌علاوه، به‌سادگی می‌توان این نرخ را دست‌کاری کرد.

پس نباید برنامهٔ مشخصی برای افزایش نرخ کلیک داشته باشیم؟ خیر! شما باید سعی کنید بیشترین ترافیک را به‌سمت خود بکشانید.

چرا؟ وقتی کاربر روی لینک شما کلیک نکند یا در کمتر از چند ثانیه به صفحهٔ نتایج برگردد، سیگنال منفی ارسال می‌شود: این محتوا برای من مناسب نبود! ممکن است سرعت سایت خیلی کم باشد، محتوا ضعیف باشد یا ساختار خوبی نداشته باشد. حتی شاید با آن چیزی که کاربر می‌خواهد، تطابق نداشته باشد. یعنی همان مواردی که در بخش اول بررسی کردیم، ضعیف‌اند!

وقتی این اتفاق بارها تکرار شود، احتمالاً گوگل این شکلی برداشت کند که نتایج نشان‌داده‌شده هیچ ارتباطی با جست‌وجوی کاربر ندارد.

از طرفی، شما با ۹ رقیب دیگر در صفحهٔ نتایج طرف هستید که باید بتوانید بیشتر از آن‌ها، توجه مخاطب را جلب کنید تا نتیجه بگیرید. به همین دلیل، باید به فاکتورهای تاثیرگذار در افزایش نرخ کلیک و تعامل کاربر هم دقت کنید.

و اما یک پرسش مهم:

 

E-E-A-T چیست و چه تاثیری در رتبه‌بندی سایت در گوگل دارد؟

این عبارت مخفف Experience و Expertise و Authoritativeness و Trustworthiness است که به‌فارسی می‌شود: تجربه، تخصص، اعتبار و اعتماد.

شاخص E-E-A-T

E-E-A-T بخشی از سند خط‌ومشی ارزیابی کیفیت گوگل است که با کمک آن، سعی می‌کند محتوایی درست و قابل‌اعتماد ارائه کند. به زبان ساده‌تر، محتوایی که با ارائهٔ اطلاعات نادرست، به کاربر ضرری نرساند.

به همین خاطر است که در رتبه‌بندی محتواهای مرتبط با سلامت، امور مالی و حقوقی، زودتر سراغ این شاخص رفته است.

توجه کنید E-E-A-T فاکتور رتبه‌بندی گوگل نیست! بلکه بر اساس آن، محتوای شما ارزیابی می‌شود که آیا باکیفیت و قابل‌اعتماد است یا خیر؛ یعنی بخشی از گایدلاین امتیازدهی گوگل است.

در بخش اول به اهمیت تجربی‌بودن محتوا اشاره کردیم که باعث می‌شود محتوا از نظر کاربر، ارزشمند و سودآور دیده شود؛ به‌خصوص در زمان تحقیق برای خرید! این می‌شود همان پارامتر اول؛ یعنی تجربه.

دومین مسئله، اعتماد است که باعث می‌شود حتی مرتبط‌ترین، باکیفیت‌ترین و بهینه‌ترین محتوا هم با ارائهٔ اطلاعات غلط، رتبهٔ خود را از دست بدهند. اینکه محتوای شما قابل‌اعتماد است یا نه، بر اساس ۳ پارامتر دیگر مشخص می‌شود. بیایید چند مثال بزنیم تا این موضوع را بیشتر درک کنید:

  • صفحهٔ خریدی که اطلاعات کمی ارائه کرده است و شفاف نیست، قابل‌اعتماد نیست
  • گنجاندن فرم اظهارنامهٔ مالیاتی در سایت آشپزی قابل‌اعتماد نیست و هیچ ارتباطی با آن ندارد
  • نویسنده تخصصی در این زمینه ندارد و محتوا قابل‌اعتماد نیست؛ مثلاً نوشتن محتوای «راه‌های درمان گلودرد» توسط کسی که پزشک نیست
  • نویسنده تجربهٔ کافی در این زمینه ندارد و نمی‌توان به محتوا اعتماد کرد؛ مثلاً نوشتن «اصول بازاریابی» توسط زنی خانه‌دار یا نقد یک رستوران توسط فردی که اصلاً آن را رستوران را به چشم ندیده است!
  • اگر وب‌سایت یا سازندهٔ آن شهرت خوبی ندارند، امتیاز کمی می‌گیرند

نکته: گوگل اعلام کرده است که برای سنجش نمرهٔ E-E-A-T محتوا به این مسئله نگاه نمی‌کند که توسط هوش مصنوعی نوشته شده است یا خیر.

با این حال، محتواهایی که مثلاً ChatGPT در حوزه‌های پزشکی یا مالی آماده می‌کند، رتبهٔ خوبی نمی‌توانند بگیرند.

توجه به فاکتورها = گرفتن رتبهٔ بهتر

برای رسیدن به رتبه‌های برتر در صفحۀ نتایج ناچارید برای هر کوئری رقابت کنید. چیزی که شما را برندۀ این مبارزه‌ها می‌کند، رعایت هرچه بیشتر فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل است.

فراموش نکنید که گوگل به‌دنبال رقم‌زدن تجربه‌ای هرچه بهتر برای کاربران است؛ پس اگر تجربه‌ای باکیفیت برای کاربران ایجاد کنید، گوگل هم آن را خواهد فهمید و رتبۀ بهتری خواهید گرفت.

خوشحال می‌شویم نظر شما را بشنویم و اگر مشکلی در زمینهٔ رتبه‌بندی نتایج جست‌وجو دارید، به شما کمک کنیم ? فقط کافی است در بخش نظرات با ما به گفت‌وگو بنشینید.

 

منابع:

SearchEngineJournal | Ahrefs | Monsterinsights | Google | semrush

3.8/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
A.lajevardi
A.lajevardi
8 ماه قبل

با درود فراوان
مقاله خوب و مفیدی بود، سپاسگزارم.

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  A.lajevardi
8 ماه قبل

سلام
خیلی خوشحالیم این مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین.

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری