لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

آموزش ساخت و طراحی سایت فروشگاهی به زبان ساده

راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی | نیکان حیدری | تاریخ بروزرسانی : ۵ آذر ۱۴۰۲

آموزش ساخت سایت فروشگاه اینترنتی با کمترین هزینه

سال‌ها پیش، بیل گیتس گفته بود:

کسب‌وکاری که آنلاین نباشد، محکوم به نابودی است!

حالا پس از سال‌ها، اغلب کسب‌وکارها به این موضوع پی برده‌اند که بدون حضور در دنیای آنلاین، راه به جایی نمی‌برند.

فروشگاه آنلاین را می‌توان در اینستاگرام یا حتی تلگرام هم راه‌اندازی کرد؛ ولی هیچ‌کدام به‌اندازهٔ داشتن سایت موثر و مطمئن نیستند.

چراکه دیگر نیاز نیست نگران آپدیت‌های پلتفرم‌ها، فراموشی رمز عبور، فاکتورهای جعلی و بسته‌شدن اینستاگرام و تلگرام باشید!

از طرفی هم در وب‌سایت دستتان برای قانع‌کردن مشتری بازتر است؛ از تستیمونیال گرفته تا توضیحات و تصاویر محصول.

به همین دلیل، تصمیم گرفتیم صفر تا صد ساخت سایت فروشگاهی را به زبان ساده با شما در میان بگذاریم تا بیشتر از این، از رقبا عقب نمانید.

اگر آماده‌اید، برویم سراغ اصل مطب!

 

قبل از هر چیزی مشخص کنید که…

قبل از اینکه سراغ اقدامات عملی ساخت یک سایت فروشگاهی برویم، باید تکلیف برخی از مسائل را روشن کنیم.

اول از همه باید بدانید قرار است چه نوع محصولاتی را بفروشید! محصولی فیزیکی ارائه می‌کنید یا فایلی برای دانلود؟ کسب‌وکارتان B2B است یا B2C؟ پاسخ‌دادن به این سؤالات، باعث می‌شود بتوانید مسیری مشخص برای پیش‌رفتن ترسیم کنید.

همچنین، در انتخاب نام دامنۀ سایت، سرور میزبان، نوع طراحی و حتی قالب انتخابی هم اثرگذار است.

پس از آن، باید توقع خودتان را زیر ذره‌بین ببرید. از حالا پیش‌بینی کنید که برای یک سال آینده، انتظار چه تعداد بازدیدکننده و چه بازدهی‌ای را دارید؟

پاسخ این سؤال، در تعیین نوع سیستم فروشگاهی تأثیر مستقیم دارد. اینکه با نصب ووکامرس کارتان راه می‌افتد یا بهتر است از همان اول کار، طراحی سایت فروشگاهی خود را به برنامه‌نویس‌های متخصص بسپارید، همینجا مشخص می‌شود.

نکتۀ مهم دیگری که باید مدنظر داشته باشید، میزان دانش فنی خودتان است. از مسائل مربوط به دنیای IT و طراحی سایت سر در می‌آورید؟ اگر پاسخ منفی است، توصیه می‌کنیم سراغ سیستم‌های پیچیده نروید و از راهکارهای ساده‌تر استفاده کنید.

اما اگر فکر می‌کنید کسب‌وکارتان خیلی زود رشد زیادی خواهد داشت و قرار است سایتی خاص برای بازدیدکنندگان آماده کنید، حتماً کار را تخصصی پیش ببرید و از صفر، همه‌چیز را اختصاصی پی‌ریزی کنید.
حالا بیایید تا ساخت سایت فروشگاهی را در ۷ مرحله یاد بگیریم.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

مرحلهٔ اول: نام دامنه را مشخص و ثبت کنید

نام دامنه همان آدرس سایت شما است. در واقع، اگر سایت را یک ساختمان در اینترنت در نظر بگیریم، دامنه، آدرسی است که از طریق آن، دیگران می‌توانند این ساختمان را پیدا کنند.

انتخاب درست نام دامنه، تأثیر شگرفی در موفقیت یا عدم موفقیت کسب‌وکارتان دارد. در حالی که پرداختن به این موضوع می‌تواند به‌تنهایی موضوع یک مقالۀ دیگر باشد، بد نیست چند نکتۀ اساسی در حین این کار را به شما بگوییم:

  • ترجیحاً در نام انتخابی از عدد استفاده نکنید؛
  • از علائم نگارشی مثل خط فاصله در دامنهٔ انتخابی استفاده نکنید؛
  • نام دامنه هرقدر کوتاه‌تر باشد، بهتر در یادها می‌ماند؛
  • نام انتخابی باید با کلیت کسب‌وکار شما و برندتان همخوانی داشته باشد.

مورد دیگری که باید راجع به آن صحبت کنیم، انتخاب پسوند دامنه است. به تصویر زیر توجه کنید، هر دامنه به ۲ قسمت اصلی، نام و پسوند تشکیل شده است.

نام دامنه

همۀ ما پسوند com.  را می‌شناسیم. یک پسوند جهانی که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها در دنیای اینترنت است.

پسوند ir. که مختص کشورمان ایران است. این پسوند به‌خاطر تحریم‌ها دردسرهایی هم دارد؛ مثلاً نمی‌توانید از تبلیغات در گوگل بهره ببرید.

هشدار: تحت هیچ شرایطی از پسوند کشورهای دیگر مثل uk. و us. استفاده نکنید.

اگر می‌خواهید ببینید نام مدنظرتان آزاد است یا، می‌توانید سراغ سایت name.com بروید. شما نام موردنظر را به آن می‌دهید، این سایت هم نه‌تنها به شما می‌گوید این نام دامنه موجود است یا خیر، بلکه چند نام دامنه هم پیشنهاد می‌دهد.

برای ثبت دامنه‌های ir. باید به سایت ایرنیک بروید و فرایند را مطابق دستورالعمل همانجا پیش ببرید. اگر هم می‌خواهید دامنه‌هایی با پسوند بین‌المللی ثبت کنید، می‌توانید از خدمات شرکت‌هایی مثل ایران‌سرور استفاده کنید.

بعد از انتخاب نام دامنه، باید هاست سایت خود را انتخاب کنید.

مقاله پیشنهادی: ۷ نکتهٔ کاربردی و موثر برای انتخاب بهترین دامنه سایت

مرحلهٔ دوم: میزبان سایت را انتخاب کنید

برای بالاآوردن یک سایت، به فضایی نیاز دارید که از محتوای سایت شما نگهداری کند. به چنین فضایی، اصطلاحاً هاست می‌گویند که به‌معنای میزبان است.

هاست به یک حساب کاربری با منابع مشخص (حجم، CPU و Ram) است که وظیفۀ نگهداری از تمام محتواها و کدهای سایت شما را بر دوش دارد.

یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی سایت فروشگاهی و هر نوع سایت دیگری، انتخاب درست هاست است. انواع مختلفی هم وجود دارد که بررسی می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقالهٔ «نحوهٔ انتخاب بهترین هاست داخلی و خارجی!» را بخوانید؛ چراکه در آنجا ۹ نکته را همراه با جزئیات مختلف بررسی کردیم تا کارتان را راحت‌تر کنیم.

 

۱. هاست اشتراکی

سرورها توان و فضای بسیار زیادی دارند؛ گاهی این فضا به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود و یک سرور، میزبان چند سایت کوچک می‌شود. هاست اشتراکی هزینۀ کمتری روی دست صاحب سایت می‌گذارد و از طرفی دیگر، توان کمتری هم ارائه می‌کند.

استفاده از این شکل میزبانی، به‌خصوص برای شروع کار، ایدۀ بسیار خوبی است؛ چراکه در اوایل فعالیت، بازدیدکنندۀ چندانی وجود ندارد و شاید به توان بالای سرور نیاز نداشته باشید.

 

۲. هاست اختصاصی

برعکس هاست اشتراکی، هاست اختصاصی فقط و فقط در اختیار یک سایت یا شخص قرار دارد. تمام منابع سرور با تمام قوا، آمادۀ خدمت‌رسانی به همان سایت است. امنیت بالا، سرعت زیاد و پنهای باند اختصاصی از مزایای داشتن چنین هاستی است.

البته در نظر داشته باشید که هزینه‌های مربوط به هاست اختصاصی، بسیار بیشتر از نوع اشتراکی است. اگر تعداد بازدیدکنندگان سایت بیش از 100 هزار نفر در ماه است، سراغ استفاده از این سرویس بروید. در غیر این‌صورت، بهتر است پولتان را دور نریزید.

 

۳. هاست مجازی (VPS)

VPS ترکیبی است از هاست اشتراکی و هاست اختصاصی. یک سرور کامل، توسط یک تکنولوژی با نام Hypervisor به قسمت‌های مختلف تقسیم می‌شود. تا اینجا بیشتر شبیه هاست اشتراکی به نظر می‌رسد.

اما تفاوت از جایی شروع می‌شود که امکان انجام هرکاری، بدون تأثیرگذاشتن روی سایت دیگر همسایه‌ها وجود دارد؛ چون فضاها کاملاً ایزوله هستند و بر دیگری هیچ تأثیری نمی‌گذارند.

همچنین، هزینۀ هاست مجازی گرچه بیشتر از هاست اشتراکی است، اما در مقایسه با هاست اختصاصی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. از طرفی هم منابع بیشتری در اختیار دارید!

تفاوت ۳ نوع هاست

۴. هاست ابری

رایانش ابری معادلات بسیاری را در دنیای کامپیوترها تغییر داد. یکی از این تغییرات بزرگ، در زمینۀ خدمات هاست بود!

در این مدل از میزبانی، نه یک سرور، بلکه چندین سرور میزبان سایت شما هستند. سرورهایی که به‌صورت موازی وظیفۀ میزبانی را برعهده می‌گیرند.

در چنین شرایطی، تنها به اندازۀ نیازی که دارید پول منابع را می‌دهید. فرضاً، اگر بعداً نیاز شد مقدار RAM سرور را افزایش دهید، این امکان برایتان فراهم خواهد بود.

یکی دیگر از مزایای رایانش ابری این است که اگر یکی از سرورها به هر دلیلی از کار بیفتد، دیگر سرورها همچنان سایتتان را بالا نگه خواهند داشت.

مقاله پیشنهادی: بهترین کالا برای فروش اینترنتی در سال ۱۴۰۲ کدام است؟ (۳۱ ایده)

نحوهٔ وصل‌کردن هاست به دامنه سایت

اگر هاست و دامنه را از یک شرکت تهیه کرده باشید، قاعدتاً کار اتصال هم توسط آن‌ها انجام خواهد شد؛ اما اگر به هر دلیلی قرار بود خودتان فرایند اتصال را پیش ببرید، باید بدانید چگونگی انجام آن، بسته به فاکتورهای گوناگونی متفاوت است.

مثلاً اینکه هاستتان اشتراکی است یا سرور مجازی؟ برای هرکدام، سازوکار مختلفی تعریف شده است.

همچنین کنترل‌پنلی که روی سایت قرار دارد هم تعیین‌کننده است. نحوۀ اتصال دامنه به هاست در سی‌پنل، با نحوۀ اتصال در دایرکت ادمین تفاوت دارد.

به‌طور کلی، شما برای اتصال هاست به دامنه به NS (مخفف Name Server) نیاز دارید. توضیح اینکه NS چیست و به چه دردی می‌خورد، واقعاً از حوصلهٔ این مقاله خارج است و شاید باعث شود حتی قید طراحی سایت را هم بزنید.

فقط کافی است NSهایی را که ایمیل شده‌اند، کپی کنید. پس از آن، در بخش مدیریت دامنه – در جایی که آن را خریده‌اید – به بخش مدیریت DNS بروید و تمام NSها را وارد کنید.

محل واردکردن NS در هنگام ساخت سایت فروشگاهی

در سی‌پنل، ابتدا به بخش Domains و سپس Addon Domains بروید. در مرحلهٔ بعدی، نام دامنه و تنظیمات DNS را انجام دهید.

در دایرکت ادمین هم ابتدا باید به Domain Setup بروید و سپس روی Add Another Domain کلیک کنید.

نکته: عنوان این ایمیل به‌طور معمول «اطلاعات هاست» است. در این ایمیل، اطلاعات ورود به پنل، آدرس و راهنمای استفاده از آن و Nsها به شما داده می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم با پشتیبانی هاست خود صحبت کنید و اتصال دامنه را به آن‌ها بسپارید. البته وقتی دامنه و هاست را از یک جا بخرید، دیگر این دردسرها را هم ندارید!

بعد از انتخاب نام دامنه و هاست، وقت آن است که سراغ طراحی سایت بروید.

مقاله پیشنهادی: معرفی ۱۶ نرم‌افزار طراحی رابط کاربری (UI) سایت و اپلیکیشن

مرحلهٔ سوم: تکلیف نحوهٔ طراحی سایت را مشخص کنید

قبل از اینکه وارد فاز طراحی ظاهر سایت شوید، باید برنامۀ خود را مشخص کنید. آیا می‌خواهید سایت خودتان به‌صورت اختصاصی و با کدنویسی بالا بیارید یا ترجیح می‌دهید از سیستم‌های آماده مثل CMSها استفاده کنید؟

در ادامه، تفاوت این دو شکل را توضیح خواهیم داد.

 

طراحی و برنامه‌نویسی از صفر و کدنویسی

اول از همه یک چیز را بگوییم. اگر قصد طراحی اولین سایتتان را دارید، بهتر است سراغ این روش نروید؛ چراکه نیازمند داشتن دانش فنی بالایی است.

اما اجازه دهید شما را با چند اصطلاح برنامه‌نویسی آشنا کنیم. اصطلاحاتی که احتمالاً در مسیرتان با آن‌ها برخورد خواهید داشت:

  • زبان‌های برنامه‌نویسی

دنیای کدها از زبان‌های مختلفی تشکیل شده است؛ مثل PHP، ASP، پایتون، سی‌ شارپ و روبی. هرکدام قواعد مربوط به خودشان را دارند و با همۀ آن‌ها می‌توان سایت طراحی کرد.

  • بک‌اند

به کدهایی که در سمت سرور اجرا می‌شوند، اصطلاحاً Backend گفته می‌شود.

  • فرانت‌اند

به کدهایی که در سمت کاربر اجرا می‌شوند، اصطلاحاً Frontend گفته می‌شود.

برای درک تفاوت بک‌اند و فرانت‌اند هم دکمهٔ «ارسال دیدگاه» را در نظر بگیرید. ظاهر و محل آن با کدهای سمت کاربر مشخص می‌شود و در مقابل، بررسی صحت اطلاعات و ذخیرهٔ آن در سمت سرور است.

تنها زمانی که مطمئن هستید نیازهایتان با CMSهای گوناگون و سایت‌سازها برطرف نمی‌شود، سراغ ساخت سایت فروشگاه اینترنتی با کدنویسی بروید.

این نکته را هم در نظر بگیرید که ساختن سایت از این طریق، نیازمند بودجۀ زیادی است. به همین خاطر هم برای کسب‌وکارهای کوچک زیاد مناسب نیست.

ساخت سایت فروشگاهی با کدنویسی

استفاده از سایت‌ساز‌ها و CMS های موجود

چندین سالی می‌شود که ساختن سایت، به پیچیدگی گذشته نیست؛ یعنی دیگر فقط برنامه‌نویس‌ها نیستند که می‌توانند سایت بسازند. با ظهور مفهومی با نام CMS یا همان سیستم مدیریت محتوا، این کار بسیار راحت شده است.

به ساده‌ترین بیان، CMS پلتفرمی است که زمینۀ ساخت یک سایت را از 0 تا 100 فراهم می‌کند؛ از رابط‌ کاربرپسند برای تولید و انتشار محتوا گرفته تا قالب‌ها و افزونه‌های آماده.

اگر موافق باشید، دو CMS پرکاربرد را که اتفاقاً در ساخت سایت فروشگاهی هم کاربرد زیادی دارند، معرفی کنیم.

وردپرس

وردپرس محبوب‌ترین سیستم مدیریت محتوا در تمام دنیا است. مهم‌ترین مزیت این پلتفرم، متن‌باز بودن آن است؛ یعنی هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند تغییرات مدنظرش را به هستۀ اصلی اضافه کند. به این ترتیب، با گذر زمان، مشکلات از بین می‌روند و راه‌حل‌های جدید امور را بیش‌ از پیش ساده می‌کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز وردپرس، داشتن افزونه‌های بسیار زیاد است. مخصوصاً وقتی قصد طراحی یک سایت فروشگاهی را داشته باشید، به افزونه‌های مختلفی نیاز خواهید داشت. از WooCommerce گرفته تا فرم‌سازهای مختلف که در گرفتن اطلاعات کاربران، شما را یاری می‌کنند.

از بین ۱ میلیون سایت فروشگاهی برتر دنیا، ۲۲۰ هزار سایت فروشگاهی از ووکامرس استفاده می‌کنند.

توجه: شما می‌توانید به سراغ خرید هاست وردپرس از شرکت‌های ایرانی مثل لیمو هاست، پارس پک، ایران سرور و… بروید. این مدل هاست به شکلی طراحی شده است تا سرعت بارگذاری سایت افزایش پیدا کند و بهترین و بهینه‌ترین تجربه برای سایت‌های وردپرسی رقم بخورد.

مقاله پیشنهادی: بهترین افزونه‌های وردپرس برای شروع!‌ (بررسی ۲۴ پلاگین کاربردی)

جوملا

این CMS به‌صورت تخصصی برای ساخت فروشگاه طراحی شده است و پس از وردپرس، در رتبۀ دوم پراستفاده‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است.

مهم‌ترین خصوصیات جوملا، رایگان‌بودن، متن‌باز بودن و پشتیبانی از زبان فارسی است. جوملا به اندازۀ وردپرس افزونه ندارد؛ اما همین موضوع که هدف اولیۀ از توسعۀ آن، ساخت سایت‌های فروشگاهی بوده است، باعث می‌شود گزینۀ بسیار مناسبی برای ساختن یک فروشگاه آنلاین باشد.

مقاله پیشنهادی: چگونه مناسب‌ترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) را انتخاب کنیم؟

فروشگاه‌سازها و سایت‌سازها

CMSها کار ساخت سایت را ساده‌تر کردند؛ اما سایت‌سازها باعث شدند این کار به راحتی خوردن یک لیوان آب انجام شود.

اگر مطلقاً هیچ‌چیزی از دنیای کامپیوتر نمی‌دانید و به هر دلیلی دوست ندارید ساخت سایتتان را به شخص دیگری واگذار کنید، استفاده از سرویس‌هایی مثل پرتال و سازیتو را به شما توصیه می‌کنیم.

فروشگاه‌ساز پرتال برای ساخت سایت فروشگاهی

مهم‌ترین مزیت این سرویس‌ها، سادگی بسیار زیاد کار با آن‌ها است. همه‌چیز با چند کلیک انجام می‌شود. حتی ثبت نام دامنه و تهیهٔ هاست هم طی فرایند ساخت به‌صورت خودکار پیش می‌رود.

گرچه برای هر موضوعی، کلی انتخاب پیش رویتان است؛ اما حقیقتاً دستتان به اندازۀ زمانی که با دو روش قبلی سایت می‌سازید، بسته‌تر است. امکان نصب هر افزونه‌ای وجود ندارد، قالب‌های محدودتری را می‌توانید انتخاب کنید و…

نکته: برخی سایت‌سازها، ساخت سایت فروشگاهی رایگان را هم ممکن کرده‌اند که استفاده از آن‌ها به‌دلیل کمبود امکانات توصیه نمی‌شود.

به‌طور کلی، فروشگاه‌سازها برای کسب‌وکارهای کوچک مناسب‌ترند؛ آن دسته از افرادی که نمی‌خواهند چه پول و چه زمان زیادی را برای طراحی و نگهداری سایت خرج کنند.

حالا برویم سراغ ظاهر سایت و بایدها و نبایدهای آن!

مقاله پیشنهادی: ۲۴ روش کاربردی برای افزایش فروش فروشگاه اینترنتی

مرحلهٔ چهارم: یک قالب انتخاب و سفارشی‌سازی را شروع کنید

انتخاب قالب، درست مثل دکورزدن مغازه است. شاید بهتر باشد چیزی را که می‌خواهید، ابتدا روی کاغذ بکشید و بعد از آن، کار سفارشی‌سازی قالب را شروع کنید.

اینکه سایت در مخاطب حس اعتماد ایجاد کند، بسیار مهم است؛ طراحی سایت فروشگاهی باید به‌گونه‌ای باشد که به بهترین شکل، حس اعتماد را در مخاطب شکل دهد.

در تمام فرایند طراحی، باید خریدار را در نظر داشته باشید. فراموش نکنید که سایت باید کاربرپسند باشد. از قالبی استفاده کنید که ساده و تمیز باشد و همچنین فضای خالی، به میزان کافی داشته باشد. دیگر هیچکس طرح‌های خیلی شلوغ را نمی‌پسندد.

در حین ساخت سایت فروشگاه اینترنتی، یادتان باشد که سایت شما حتماً باید موبایل‌فرندلی باشد! یعنی باید از قالبی استفاده شود که در گوشی‌های موبایل هم ابعاد و اندازه‌ای درست داشته باشد.

خوب است بدانید 70 درصد ترافیک سایت‌ها از طریق موبایل‌ها می‌آیند و 80 درصد رتبه‌های برتر گوگل موبایل‌فرندلی هستند.

نهایت تلاشتان را بکنید تا گشت‌وگذار در سایت را برای کاربر آسان کنید. دسته‌بندی موضوعات می‌تواند شما را در این زمینه یاری کند. فیلد سرچ را فراموش نکنید؛ کاربر باید بتواند چیزی را که می‌خواهد، از طریق جست‌وجو پیدا کند.

سایت باید صفحات مختلفی داشته باشد؛ از جمله:

  • صفحۀ اصلی (اولین برخورد مشتری با سایت)؛
  • صفحهٔ محصولات؛
  • دربارۀ ما؛
  • تماس با ما؛
  • اطلاعات قانونی.

به‌عنوان نکتۀ آخر این بخش، برندسازی را فراموش نکنید.برندسازی یکپارچه! از رنگ‌ها، فونت‌ها، آیکون‌ها، طرح‌های گرافیکی، لوگو، لحن و محتوای درست و… استفاده کنید. همچنین یادتان باشد که برندسازی باید در همۀ کانال‌ها به‌صورت یکپارچه باشد.

مثلاً اگر رنگ قالب در سایتتان سفید و آبی است، پست‌های مختلف اینستاگرامتان هم باید از همین طیف رنگی پیروی کنند.

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، می‌توانید به سراغ قالب‌های آماده و محبوبی مثل وودمارت بروید. امکانات و ویژگی‌های این قالب (بدون نیاز به نصب افزونه) به‌حدی زیاد است که تا همین لحظه، ۱۴۳۰۰ سایت فروشگاهی از آن استفاده کرده‌اند؛ از فیلتر محصولات و سیستم علاقه‌مندی گرفته تا طراحی واکنش‌گرا و ۱۴ دموی رایگان مثل دموی دیجی‌کالا و موتن‌رو.

حالا دیگر وقت اضافه‌کردن محصولات است!

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

مرحلهٔ پنجم: محصولات و محتوای خود را به فروشگاه اضافه کنید

وجه تمایز یک سایت فروشگاهی با دیگر سایت‌ها، محصولاتی است که روی آن قرار دارند. بعد از اینکه قالب سایت را مشخص و صفحات مختلفی برای آن تعریف کردید، وقت آن است که محصولات و محتوای خود را روی سایت بارگذاری کنید.

بسته به اجناسی که ارائه می‌کنید، آن‌ها را با دسته‌بندی‌های گوناگون از یکدیگر متمایز کنید. همچنین برای پیدا‌کردن راحت آن‌ها، فیلترهای مختلفی مثل رنگ، سایز، برند و… را هم برای جست‌وجو ارائه کنید.

علاوه بر این موارد، موجود بودن یا نبودن محصول را هم در سایت نمایش دهید.

دو پارامتر مهم که می‌توانند به برگ برندۀ شما بدل شوند، عکس‌های باکیفیت و توضیحات محصول کامل هستند. از زوایای مختلف محصول عکس بگذارید تا بیننده راحت‌تر تصمیم بگیرد. توضیحات محصول در ترکیب با کلمات کلیدی درست، باعث می‌شوند سئو سایت هم بهبود پیدا کند و در نتایج برتر گوگل نمایش داده شود.

تحقیقات ثابت کرده‌اند محصولاتی که نظرات مشتریان پای آن‌ها نوشته شده است، تا ۲۷۰ درصد بیشتر فروش می‌روند؛ پس حتماً بخشی را به نظرات مشتریان اختصاص دهید. همچنین 5 ستاره هم برای امتیازدهی کنار محصولات بگذارید.

اگر شکل کسب‌وکارتان طوری است که محصولات برندهای بزرگ را می‌فروشید، حتماً از لوگوی آن‌ها در سایتتان استفاده کنید تا اعتبار بیشتری به دست آورید.

محصولات پرفروشو پیشنهادهای ویژه  را در صفحۀ اصلی معرفی کنید. همچنین عکس محصولاتتان در استفادۀ زندگی روزمره، می‌تواند تأثیر زیادی در فروش بیشتر آن‌ها داشته باشد.

گذاشتن پیشنهادهای ویژه در صفحهٔ اصلی در هنگام ساخت سایت فروشگاهی

اگر محصولاتتان توضیح زیادی دارند، آن‌ها را به‌صورت لیست قرار دهید. اگر نیاز است عکس‌ آن‌ها بیشتر مورد‌توجه قرار بگیرد، آن‌ها را به‌صورت شبکه‌ای (Grid) در سایت قرار دهید.

نکتۀ بسیار مهم دیگر، گذاشتن دکمۀ CTA در تمام صفحات محصول است. مشتری باید بلافاصله پس از تصمیم‌گیری، امکان خرید داشته باشد.

بعد از واردکردن محصولات در سایت، باید سازوکار ساده‌ای برای تکمیل فرایند خرید تعریف کنید.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

مرحلهٔ ششم: تکلیف نحوهٔ پرداخت را مشخص کنید

بر اساس آمار، نرخ تکمیل خرید سایت‌های فروشگاهی ۴۶/۴ درصد است. اگر سایت شما نرخی کمتر دارد، احتمالاً باید فرایند خرید را ساده‌تر از چیزی که هست، بکنید.

توجه: فرایند خرید فقط یکی از موارد تاثیرگذار در تبدیل مشتری است. اگر سازوکار آسانی برای خرید در نظر گرفته‌اید، به سراغ سایر موارد مثل رنگ دکمهٔ CTA، نحوه و روش‌ های ارسال کالا، محل نمایش قیمت و نظرات یا حتی محل دکمهٔ خرید بروید.

حالا بیایید برگردیم سر موضوع خودمان!

فقط اطلاعات ضروری را از مشتری دریافت و همچنین امنیت سایت را برای مشتری تضمین کنید. او باید بداند اطلاعات حسابش در اختیار هکرها قرار نمی‌گیرد.

چند وقتی است که داشتن ای‌نماد برای سایت‌های ایرانی‌ای که می‌خواهند درگاه پرداخت داشته باشند، اجباری شده است. با مراجعه به سایت ای‌نماد و واردکردن اطلاعات لازم، نسبت به انجام این کار اقدام کنید.

لوگوی این‌نماد را هم در فوتر سایت بگذارید تا خیال مشتری را راحت کنید. آن‌ها می‌توانند عملکرد شما را بررسی کنند و مطمئن شوند که پای کلاه‌برداری در میان نیست!

روش استاندارد پرداخت، هدایت کاربر به صفحۀ درگاه شما است؛ اما می‌توان از روش‌های دیگر مثل کارت‌به‌کارت، درگاه پرداخت غیرمستقیم (واسط) و پرداخت رمزارزی هم استفاده کرد.

موضوع دیگری که باید تکلیفش را روشن کنید، هزینۀ پرداخت است. بسیاری از مشتری‌ها وقتی متوجه هزینۀ بالای ارسال می‌شوند، از خیر خریدکردن می‌گذرند. یا بعد از اولین خرید، دیگر هیچ‌وقت سراغ فروشگاه مذکور نمی‌روند.

اگر می‌خواهید چنین اتفاقاتی برای شما و کسب‌وکارتان رخ ندهد، حتماً قبل از تکمیل فرایند خرید، این هزینه را به خریدار بگویید تا بتواند راحت‌تر تصمیم‌گیری کند.

بیایید یک نگاه کوتاهی به درگاه‌های پرداخت مستقیم و غیرمستقیم بیندازیم:

 

تفاوت درگاه پرداخت مستقیم و غیرمستقیم

به درگاه‌هایی مستقیم گفته می‌شود که از طرف شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت (PSP) مثل سداد و تجارت الکترونیک پارسیان در اختیار کسب‌وکار گذاشته می‌شود. فرایند دریافت مجوزهای لازم وقت‌گیر است و حساسیت‌هایی هم در این بین است.

در نقطهٔ مقابل، شرکت‌های پرداخت یار به‌عنوان واسطه بین کسب‌وکارها و PSP عمل می‌کنند. به همین خاطر هم دیگر نیاز نیست شما با PSP و روند اخذ درگاه مستقیم درگیر شوید؛ به‌خصوص وقتی کسب‌وکار کوچکی دارید! بین ۱ تا ۲ روز کاری طول می‌کشد تا درگاه را دریافت کنید.

از طرفی هم امکانات مختلفی مثل اطلاع‌رسانی لحظه‌ای از طریق پیامک، پنل گزارش‌گیری، کیف پول و تسهیم وجوه هم دارد.

نکته: شرکت‌های پرداخت یار درصدی از هر تراکنش را به‌عنوان کامرزد در نظر می‌گیرند. این هزینه‌ای است که باید برای استفاده از درگاه غیرمستقیم بپردازید.

برای اینکه درگاه پرداخت مستقیم داشته باشید، به موارد زیر نیاز دارید:

  • پروانه کسب یا جواز کار؛
  • کد رهگیری ثبت‌نام مالیاتی؛
  • وب‌سایت آماده و مناسب برای فروش اینترنتی؛
  • تصویر اصل کارت ملی و شناسنامهٔ مدیر و مسئول امضا؛
  • تصویر روزنامهٔ رسمی و آگهی تاسیس؛
  • گواهی امضا؛
  • نماد اعتماد وزارت صمت؛
  • حساب بانکی معتبر.

ولی برای گرفتن درگاه پرداخت غیرمستقیم، نیاز نیست از هفت‌ خوان رستم عبور کنید. کافی است ثبت‌نام کنید تا پس از احراز هویت، درگاه در اختیار شما گذاشته شود.

دیگر وقت پروموت وب‌سایت است!

مقاله پیشنهادی: بهترین درگاه‌های پرداخت اینترنتی برای فروشگاه آنلاین (+ نحوهٔ گرفتن درگاه)

مرحلهٔ هفتم: بازاریابی و تبلیغات را شروع کنید

پس از ساخت سایت فروشگاهی و انجام شش مرحلۀ قبلی، وقت آن است که سایتتان را به دیگران نشان دهید؛ به عبارتی دیگر، باید برنامه‌ای برای بازاریابی و تبلیغات داشته باشید.

یکی از بهترین راهکارها، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و پتانسیل بالای آن‌ها است. از کپی‌ها و عکس‌هایی استفاده کنید که ارزش برندتان را به‌خوبی منتقل و بازدیدکنندگان را به استفاده از فروشگاهتان ترغیب کنند.

از اثر بالای بازاریابی محتوایی غافل نشوید. این رویکرد که در بلندمدت به ثمر می‌نشیند، می‌تواند سیلی از بازدیدکنندگان را روزانه به سایتتان روانه کند.

حتماً محصولاتتان را در سایت‌هایی مثل ترب و ایمالز هم قرار دهید. این مراجع قیمتی، بازدیدکنندگان زیادی دارند و می‌توانند کانال ورودی خوبی برای سایتتان باشند.

دیگر راه مؤثر تبلیغاتی، استفاده از خدمات یکتانت است. ما انواع سرویس‌های گوگل ادز (تبلیغات در گوگل یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش فروش در ابتدای راه است)، تبلیغات محتوامحور محصول، ریتارگتینگ محصول و… را ارائه می‌کنیم. اشکالی از تبلیغات که هوشمندند، می‌توانند آوردۀ بسیار خوبی هم داشته باشند.

مثلاً تبلیغات محتوامحور به شما کمک می‌کند محصول خود را در صفحه‌ای تبلیغ کنید که موضوع آن، ارتباط نزدیکی با محصول شما دارد. تمام کارها هم خودکار انجام می‌شود و شما فقط باید ۲ اسکریپت یکتانت  را در سایت فروشگاهی خود بگذارید.

برای مثال، تبلیغ «ماسک مو آرگان» در کنار مقالهٔ «داروهایی که باعث کاهش ریزش موها می‌شود» نمایش داده می‌شود. از آنجایی که محصول به‌طور اتوماتیک در صفحه‌ای مرتبط نمایش داده می‌شود، احتمال جذب مخاطبی که به آن نیاز یا علاقه دارد، بیشتر است.

نمونه تبلیغات محتوامحور محصول

تبلیغات ریتارگتینگ محصول هم که به شما کمک می‌کنند افرادی را هدف بگیرید که تا پای خرید رفته‌اند و نخریده‌اند!

مشتریانی را هدف می‌گیرید که محصول را به سبد خرید اضافه‌ کرده‌اند و به هر دلیلی، صفحه را ترک کرده‌اند. چند روز بعد، تبلیغ همان محصول را با یک تخفیف یا پیشنهاد جذاب در سایر وب‌سایت‌ها می‌بینند.

البته این فقط یک رویکرد است! برای یک نمونهٔ دیگر، شما می‌توانید افرادی را هدف بگیرید که از صفحهٔ محصول از طریق تبلیغات بازدید کرده‌اند و بدون هیچ کاری، فروشگاه را ترک کرده‌اند.

تبلیغات محصول مقداد آی‌تی

برای استفاده از تبلیغات محصول (مخصوص فروشگاه‌های اینترنتی)، کافی است همین حالا در پنل یکتانت ثبت‌نام کنید. پس از آن، ۲ اسکریپت – یکتانت و محصول – را به فروشگاه اضافه کنید. حالا پس از شارژ اکانت، می‌توانید اولین کمپین «محتوامحور محصول» را بسازید. پس از اینکه مدتی گذشت و افراد زیادی به فروشگاه مراجعه کردند، می‌توانید به سراغ ساخت کمپین «ریتارگتینگ محصول» بروید.

برای اینکه از تبلیغات محصول استفاده کنید، باید حداقل ۲۰ محصول در فروشگاه اینترنتی داشته باشید. در غیر این صورت، باید به سراغ کمپین‌ها مثل تبلیغات همسان بروید.

این هم از مرحلۀ پایانی؛ اگر موافق باشید برویم سراغ جمع‌بندی مقاله.

مقاله پیشنهادی: ۷ تکنیک بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی

ساخت سایت فروشگاهی = بازاریابی موثر و فروش بیشتر!

فرقی نمی‌کند در چه صنفی فعالیت می‌کنید، در بیشتر موارد، ساخت سایت فروشگاهی، یک ضرورت است که بقای کسب‌وکارتان را تضمین می‌کند.

قبل از هرکاری، باید کسب‌وکار خودتان و بازار را به‌خوبی بشناسید. باید همۀ جوانب را بسنجید و فکرشده قدم بردارید.

سپس برای شروع، باید نام دامنۀ مناسبی برای سایتتان انتخاب کنید و پس از آن، یک میزبان متناسب با نیازهایتان مشخص کنید. بعد از انجام این امور، قالب‌ سایت را انتخاب کنید. قالبی خوب است که گشت‌وگذار را برای بازدیدکننده راحت کند. بعد، محصولات را همراه با عکس‌های واضح و توضیحات قانع‌کننده و مرتبط کامل وارد کنید.

فرایند خرید را به ساده‌ترین شکل ممکن طراحی کنید؛ چراکه هرگونه پیچیدگی می‌تواند به از دست رفتن مشتری ختم شود.در نهایت، وقتی طراحی سایت فروش اینترنتی تکمیل شد، برنامه‌های خود برای بازاریابی و تبلیغات را اجرا کنید.

در این آموزش ساخت سایت فروشگاهی، سعی کردیم تمام جوانب را پوشش دهیم؛ اگر همچنان سؤالی ذهنتان را درگیر کرده است، در قسمت نظرات بنویسید.

منابع:

Coursera | Constant Contact | Forbes | Snipcart | Fit Small Business

4.3/5 - (18 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

27 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی کاظمی
علی کاظمی
11 ماه قبل

سلام وقت بخیر، مقاله بسیار جامعی بود. من خودم تو قسمت خرید هاست مشکل داشتم. ولی با توضیحاتی که شما دادین هاست ابری خریدم که سرعت بسیار بالا و هزینه ی کمتری نسبت به هاست معمولی داشت. البته برای مدیریت یک سایت و پشتیبانی اصولی آن به تخصص یک شخص یا تیم نیاز داریم. من خودم قبلا به مشکلات خیلی زیادی خوردم که با مقالات یکتانت و پشتیبانی فنی سایت ساز زرین الان یک سایت خوب برای خودم راه اندازی کردم.

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  علی کاظمی
11 ماه قبل

سلام
وقت بخیر
خیلی خوشحالیم که تونستیم در این مسیر برخی مشکلات و چالش‌های شما رو رفع کنیم 🙂
ممنون که به ما فیدبک می‌دین ?

FARZANEH
FARZANEH
پاسخ به  علی کاظمی
9 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر هاست ابری برای سایت فروشگاهی مناسب بوده؟

مهدی هاشمی
مهدی هاشمی
9 ماه قبل

سلام و درود واقعا جامع و کامل بود سپاس از شما ???

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  مهدی هاشمی
9 ماه قبل

سلام
خوشحالیم این مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین.

رئوف
رئوف
8 ماه قبل

بسیار عالی و مفید دستخوش

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  رئوف
8 ماه قبل

خیلی خوشحالیم این مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون که به ما فیدبک می‌دین.

مهدی احمدی
مهدی احمدی
7 ماه قبل

سلام من از سایت ساز الو سی ام اس استفاده میکنم و خیلی راضی هستم از خدمات پشتیبانیشون

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  مهدی احمدی
7 ماه قبل

سلام
وقت بخیر
ممنون از اینکه تجربهٔ خودتون رو با ما در میون گذاشتین.

محمدرضا
محمدرضا
6 ماه قبل

سلام وقت تون بخیر،
خیلی خوب توضیح دادین، خسته نباشید.
توی طراحی سایت میشه گفت من بیشتر روش‌هاش رو امتحان کردم. آخرینش هم استفاده از فروشگاه ساز بود که همونطور که اشاره کردین واقعا کار رو برامون ساده کردن و جالب بود برام واقعا این چنین راحت میشه فروشگاه اینترنتی داشت. هر روزم دارن امکانات بیشتری رو میدن.

واقعا جامع و کامل بود. ممنون از زحمات تون

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  محمدرضا
6 ماه قبل

سلام
خوشحالیم اینو می‌شنویم 🙂
ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین و تجربهٔ خودتون رو هم با بقیه به اشتراک می‌ذارین.
فروشگاه‌ساز هم برای کسب‌وکارهای نوپا و افرادی که بودجهٔ محدودی دارن، گزینهٔ مقرون‌به‌صرفه و خوبیه.
ولی اگه بخوان کارشون رو گسترش بدن، پیشنهاد ما اینه با راه‌اندازی سایت خودشون شروع کنن.

محسن سربالی
محسن سربالی
6 ماه قبل

خیلی عالی بود

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  محسن سربالی
6 ماه قبل

خیلی خوشحالیم اینو می‌شنویم و برای ما ارزشمنده 🙂
ممنون که فیدبک می‌دین.

محمدرضا
محمدرضا
5 ماه قبل

سلام و عرض ادب
میخواستم بابت مقاله خوبتون تشکر کنم، خیلی دقیق و فنی توضیح دادید، من خودم ادمین شبکه هستم و بهتر میتونم یک مقاله فنی رو از یک مقاله آبکی تشخیص بدم.
انشاء الله خدا در کارتون بهتون برکت و خیر بده.
یاعلی

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  محمدرضا
5 ماه قبل

سلام
وقت بخیر

خیلی خوشحالیم اینو می‌شنویم و برای ما واقعاً ارزشمنده 🙂

ممنون از شما که وقت می‌ذارین مطالب رو مطالعه می‌کنین و فیدبک می‌دین 🍀

محمد شفیق طهرانی
محمد شفیق طهرانی
4 ماه قبل

درود بر شما
مقاله بسیار مفیدی برای آشنایی و مطلع شدن میباشد دست شما درد نکنه. با تشکر

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  محمد شفیق طهرانی
4 ماه قبل

سلام

خیلی خوشحالیم اینو می‌شنویم 🙂 ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین.

علی لطفی
علی لطفی
2 ماه قبل

باسلام خیلی عالی بود قدم به قدم با توضیح ساده ومبتدی …خیلی سپاسگزارم

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  علی لطفی
2 ماه قبل

سلام

خوشحالیم این مقاله برای شما مفید بوده 🙂

ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین.

اصغر
اصغر
29 روز قبل

باسلام و تشكر از مقاله بسيار خوب و جامع كه در يادگيري ام براي راه اندازي سايت فروشگاهي و كسب و كار كوچك مفيد بود.

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  اصغر
29 روز قبل

سلام
خیلی خوشحالیم اینو می‌شنویم 🙂
ممنون که به ما بازخورد می‌دین.
موفق باشین.

Sun
Sun
17 روز قبل

سلام. ممنون از مقاله ی خوبتون. پس ینی برای ساخت سایت فروشگاهی بنظرتون پرستاشاپ خوبه یا نه؟ یا جالب نیست

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  Sun
16 روز قبل

سلام

خوشحالیم این مقاله برای شما مفید بوده و ممنون که به ما فیدبک می‌دین 🙂

پاسخ این پرسش به پارامترهای مختلفی بستگی داره؛ مثل بودجه، هدف و امکانات شما.
به‌طور کلی پرستاشاپ یکی از روش‌های رایگان نسبتاً خوب برای راه‌اندازی فروشگاهه؛ ولی مشکلاتی مثل تعداد کم افزونه و قالب، امنیت پایین‌تر از سایر روش‌ها، نبود آموزش کافی و… داره. از طرفی، پرستاشاپ برای فروشگاه‌های کوچک تا متوسط خوبه و اگه قرار باشه فروشگاه خودتون رو توسعه بدین، به مشکل می‌خورین.
ولی در کنار این موارد، مزایای مختلفی مثل راه‌اندازی سریع و راحت، CRM، امکانات مختلف برای بازاریابی، سفارشی‌سازی، مهاجرت آسون به پرستاشاپ و… داره.

حمید
حمید
13 روز قبل

سلام عزیزان،
بسیار استفاده کردم و سپاسگزارم که دانش خودتون رو به اشتراک میذارین.
ممکنه بدونم که تصفیه حسابهای مالیاتی هم از طریق شرکتهای پرداخت یار انجام میشه یا نه؟ آیا مبلغ مالیات ارزش افزوده رو از هر تراکنش کسر میکنن؟

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  حمید
11 روز قبل

سلام
خیلی خوشحالیم این مقاله برای شما مفید بوده و ممنون که به ما فیدبک می‌دین 🙂
سیاست‌های پرداخت‌یارها با هم متفاوته؛ ولی تا اونجایی که ما اطلاع داریم، انجام‌دادن کارهای مالیاتی برعهدهٔ مشتریه و خودتون باید اون رو به پرونده مالیاتی وصل کنین.

امید
امید
12 روز قبل

سلام چند وقتی بود که درگیر هاست بودم مطالب عالی و مفید نوشته بودید نکات خوبی دستگیرم شد خیلی ممنون از توضیحات قشنگ تون

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  امید
11 روز قبل

سلام

خیلی خوشحالیم این مقاله برای شما مفید بوده 🙂

ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین.

موفق باشین.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!