به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

بهترین دامنه سایت را چگونه انتخاب کنیم؟ (۷ نکتهٔ کاربردی)

مقالات دیجیتال مارکتینگ | نیکان حیدری | تاریخ بروزرسانی : ۱۳ اسفند ۱۴۰۱

۷ نکته کاربردی و موثر برای انتخاب بهترین دامنه سایت

برای اینکه کسی خانهٔ شما را پیدا کند، باید آدرس آن را به او بدهید. خانهٔ شما در اینترنت کجاست؟ اینجاست که به یک آدرس مشخص و واحد نیاز دارید که به آن نام دامنه می‌گوییم.

هر اسمی هم برای سایت مناسب نیست و آدرسی خوب است که در ذهن مخاطب برای همیشه حک شود؛ چیزی که با آن سریع به خانهٔ شما بیاید.

چند دقیقه وقت بگذارید و این مقاله را تا انتها بخوانید؛ چراکه می‌خواهیم شما را در انتخاب بهترین نام دامنه سایت یاری کنیم.

نام دامنه سایت چیست؟

در دنیای اینترنت، هر سایتی گوشه‌ای از آن را اشغال کرده است که برای رسیدن به آن نقطه، مخاطب به یک آدرس نیاز دارد. این آدرس از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که مهم‌ترین آن، نام دامنه است.

خیلی ساده بگوییم، نام دامنه همان آدرسی است که کاربر در مرورگر تایپ می‌کند تا سایت شما را ببیند.

نام دامنه (Domain Name) از ۲ بخش تشکیل شده است:

  • نام؛
  • پسوند دامنه.

 

نام دامنه

برای مثال، Yektanet.com را در نظر بگیرید.

  • نام: Yektanet
  • پسوند: com.

آدرس واقعی هر سایت یک آدرس آی‌پی پیچیده است که هرکسی را می‌ترسناد (مثل 192.168.1.1)؛ مثل این می‌ماند به‌جای آدرس خانهٔ خود، چنین چیزی را به مهمان دهیم: G946+823, Khorramabad, Iran.

به لطف DNS، کاربر فقط نام دامنه را وارد می‌کند که به همان آدرس آی‌پی وصل است. نمی‌خواهیم خیلی دربارهٔ این موضوع عمیق شویم و فقط در همین حد بدانید که نام دامنه ترجمهٔ قابل‌فهم برای انسان‌هاست.

از آنجایی که سایت، خانهٔ اصلی و پایگاه شما در دنیای اینترنت است، تمام فعالیت‌های آنلاین شما هم به آن گره خورده است؛ بنابراین نام دامنه تاثیر مستقیم در موفقیت یا شکست شما دارد.

وقتی کاربر آدرس شما را نداشته باشد یا شما را گم کند، چه چیزی نصیبتان می‌شود؟ وقتی نام دامنه با فعالیت شما هم‌خوانی نداشته باشد، چه می‌شود؟ این‌ها ۲ نمونه از مشکلاتی است که انتخاب نادرست نام دامنه رقم می‌زند.

نگران نباشید! قرار است راهکارهای انتخاب بهترین دامنه سایت را در بخش بعدی با هم بررسی کنیم تا به چنین مشکلاتی نخورید.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

۷ نکتهٔ مهم و موثر برای انتخاب بهترین دامنه سایت

نام دامنه سایت، هم برای بازدیدکنندگان و هم برای موتورهای جست‌وجو مهم است! اگر انتخاب درستی داشته باشید، نامتان در ذهن مخاطبان باقی می‌ماند و این موضوع اتفاق فرخنده‌ای است.

چون دامنه‌ای برنده است که برند شود!

همچنین نام دامنه در فعالیت‌های سئویی هم تاثیرگذار است. مثلاً انتخاب نادرست آن ممکن است باعث شود گوگل سایت شما را نادیده بگیرد. جلوتر درباره‌ٔ این موضوع‌ها صحبت خواهیم کرد.

برویم سراغ راهکارها و نکاتی که باید رعایت کنید!

 

۱. نامی را انتخاب کنید که راحت خوانده و به یاد سپرده شود

در بین این همه نام دامنه موجود که افراد با آن‌ها سروکار دارند، بسیار مهم است که انتخابتان گزینه‌ای به‌یادماندنی باشد.

نام انتخابی باید املای راحتی داشته باشد تا راحت خوانده شود. در نتیجه، کاربران بتوانند آن را از حفظ در نوار مرورگر خود بنویسند و وارد سایتتان شوند. یادتان باشد: هرچه کوتاه‌تر، بهتر!

از نام‌های یک‌سیلابی یا دوسیلابی استفاده کنید. متخصصان توصیه می‌کنند نام دامنه نهایتاً ۱۴ کاراکتر داشته باشد تا حفظ آن کار راحتی باشد. اجازه دهید این موضوع را با یک مثال توضیح دهیم.

فرض می‌کنیم می‌خواهید سایتی با موضوع وردپرس بسازید. نامی که به ذهنتان رسیده wordpressfunnel.com است؛ ولی آیا بهتر نیست آن را به wpfunnel.com تغییر دهید؟

این‌طوری هم نام انتخابی کوتاه‌تر است و هم راحت‌تر در اذهان باقی می‌ماند. از طرفی دیگر، کسی که با وردپرس سروکار دارد، به‌خوبی می‌داند منظور از wp همان wordpress است.

نمونه از بهترین نام دامنه سایت (کوتاه)

وقتی نام دامنه‌تان به‌خوبی در حافظه‌ها حک شود، کاربران حتی در صورت فراموشی پسوند دامنه، می‌توانند با یک جست‌وجوی ساده شما را پیدا کنند.

مثلاً در گوگل Digikala یا Yektanet را جست‌وجو می‌کند. فرض کنید دامنهٔ دیجی‌کالا چیزی شبیه به این بود: bestelectronicdevices.com

آیا حالا نام آن‌ها در ذهن ما بود؟

نکتۀ مهم دیگر این که از انتخاب نام‌هایی که به چند شکل نوشته می‌شوند خودداری کنید. مثلاً اگر نام worldtotravel.com را برای سایتتان انتخاب کنید. ممکن است کاربران آن را به این صورت به‌خاطر بسپارند: Worldtootravel.com!

البته می‌توانید دامنهٔ دوم را هم بخرید و به سایت خودتان ری‌دایرکت کنید.

به‌عنوان توصیه آخر در این بخش، سراغ نام‌هایی که حروف تکراری پشت‌سر هم دارند هم نروید.

مثلاً اگر ما به‌جای yektanet.com، از yektaanet.com استفاده می‌کردیم، فرایند حفظ‌کردن نام دامنه‌مان برای کاربران بی‌جهت سخت می‌شد.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۲. از اعداد و خط‌فاصله استفاده نکنید

همان‌ طور که در بخش قبلی گفتیم، بهترین دامنه برای سایت، دامنه‌ای است که به‌خوبی در یادها باقی بماند. با استفاده از اعداد و خط فاصله در نام دامنه، فرایند حفظ‌کردن آن را پیچیده خواهید کرد! به همین خاطر، بهتر است فقط از حروف الفبا برای نام مدنظرتان استفاده کنید.

مشکل دیگری که وجود دارد، در رابطه با نوع نوشتن اعداد است. ممکن است دامنه شما yourdomain5.com باشد؛ وقتی شخصی نام دامنه به گوشش می‌خورد، نمی‌داند 5 را باید عددی بنویسد یا به حروف. همین برداشت اشتباه می‌تواند به قیمت کاهش بازدید سایت تمام شود.

گفتیم که می‌توانید تمام دامنه‌های مشابه که ممکن است کاربر را به سمت خود بکشد خریداری کنید و پس از آن، آن‌ها را به سایت اصلی ری‌دایرکت کنید.

اما این کار مستلزم پرداخت هزینۀ اضافی است. هزینه‌ای که می‌توانید با انتخاب یک نام درست از آن دوری کنید.

البته خب استثنا هم وجود دارد. احتمالاً سایت soft98  را می‌شناسید. آن‌ها با برندینگ خوبشان، توانسته‌اند نام دامنه‌شان را به‌خوبی میان کاربران فارسی‌زبان جا بیندازند.

اما اگر می‌خواهید کار راحت‌تری داشته باشید، توصیه می‌کنیم از اعداد و خط فاصله در نام دامنه‌تان استفاده نکنید. آن‌ها موانعی هستند در مسیر به خاطر سپردن نام انتخابی شما.

مقاله پیشنهادی: سئو چیست (کاربرد و مزایای انواع SEO سایت)

۳. بر اساس نام برند، دامنهٔ خود را انتخاب کنید

حتماً و حتماً در انتخاب نام دامنه، نام برندتان را هم لحاظ کنید. مثلاً اگر نام برندتان فوکا است و در حوزۀ صنایع غذایی فعالیت دارید، می‌توانید از نام دامنه Fookafood استفاده کنید.

در بسیاری از مواقع، کاربران برای رسیدن به یک سایت، نام برند آن را جست‌وجو می‌کنند.

مثلاً وقتی کسی بخواهد از دیجی‌کالا خرید کند، ممکن است به گوگل برود و نام دیجی‌کالا را در نوار جست‌وجو بنویسد. در این حالت، گفته می‌شود نیت کاربر از جست‌وجو Navigation است.

در طرف دیگر ماجرا، برند سیگنال را داریم؛ به زبان ساده، هر بار که کسی در سایت خود به نام برند اشاره کند، یک سیگنال برای موتورهای جست‌وجو (مثل گوگل) ارسال می‌شود. این مسئله به بهبود رتبه و سئهوی سایت ختم می‌شود.

چطور؟ هرقدر نام شما بیشتر تکرار شود، شما محبوب‌تر و معتبرتر به نظر می‌رسید. این سیگنال چقدر تاثیر دارد؟ سایتی مثل لیلیوم به‌عنوان برند معتبری برای عطر شناخته می‌شود و همین مسئله باعث شده است که بتواند در عبارت‌های مرتبط مثل «خرید عطر» یا «فروشگاه عطر» رتبهٔ بالاتری از دیجی‌کالا و روژاشاپ به دست بیاورد.

از طرفی، وقتی گوگل ببیند یک برند خاص در گوگل زیاد جست‌وجو می‌شود، یک سیگنال دیگر برای آن برند دریافت می‌کند: این برند واقعاً محبوب است و خواهان دارد.

همین ۲ موضوع هم باعث شده است گوگل لیلیوم را به‌عنوان یک برند معتبر در حوزهٔ فروش آنلاین عطر در نظر بگیرد و رتبهٔ بالاتری به او دهد.

استفاده از نام برند به‌عنوان دامنه و آن هم بدون هیچ کیورد مرتبطی، یک مزیت دارد؛ اگر کارتان را توسعه دهید، دیگر نگران ناهماهنگی بین نام دامنه و فعالیت خود نیستید.

برای مثال، شرکتی که کار خود را با طراحی سایت شروع می‌کند، احتمالاً چیزی شبیه به این را انتخاب می‌کند: Tehranwebdesign.ir

حالا اگر پس از مدتی بخواهد خدمات سئویی یا دیجیتال مارکتینگ هم ارائه کند و کار خود را توسعه دهد، تکلیف چیست؟ به مشکل نمی‌خورد؟

پس بهتر است همان نام برند را به‌درستی انتخاب کنید و همان را هم به‌عنوان نام دامنه در نظر بگیرید. بله، بهترین انتخاب نام دامنه سایت، انتخاب نام برند است.

نگران این مسئله هم نباشید که کلمهٔ انتخابی شما، یک کلمهٔ رایج و متداول در زبان فارسی است؛ چون گوگل این توانایی را دارد سیگنال‌های مرتبط با برند را تشخیص دهد و رتبهٔ مناسبی برای شما در نظر بگیرید.

مثلاً اگر «علی بابا» را در گوگل جست‌وجو کنید، صفحهٔ ویکی‌پدیای «گروه علی بابا» و همچنین «داستان علی بابا و چهل دزد بغداد» بعد از تمام لینک‌های مرتبط با سایت علی‌بابا قرار گرفته‌اند.

نتایج جست‌وجو برای علی بابا

نمونهٔ معروف خارجی آن بین جامعهٔ سئو هم کلمهٔ «Apple» است که صفحهٔ اول و حتی دوم کاملاً در اختیار برند اپل و متعلقات اوست.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۴. پسوند Com. بهترین گزینهٔ روی میز است

قریب به ۱۵۰۰ پسوند دامنه در دنیای اینترنت وجود دارد که شناخته‌شده‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها com. است.

شما هم بهتر است سراغ همین پسوند بروید؛ چراکه خیلی خوب در یادها می‌ماند. البته گزینهٔ دیگری هم پیش روی سایت‌های ایرانی وجود دارد و آن ir. است که ۲ ایراد مهم دارد:

  • تلفظ سختی دارد و مشکل‌تر به خاطر سپرده می‌شود؛ به‌خصوص در تبلیغات تلویزیونی
  • شامل تحریم‌ها می‌شود؛ مثلاً برای استفاده از گوگل ادز به مشکل خواهید خورد و تبلیغ شما تایید نمی‌شود

اما نکتۀ مثبت در رابطه با ir، بهبود سئو محلی و ارزانی آن است. همین دامنه یکی از سیگنال‌هایی است که نشان می‌دهد شما در ایران فعالیت می‌کنید.

البته اگر com. هم داشته باشید، می‌توانید با اعمال برخی تغییرات در تنظیمات به گوگل بفهمانید که سایت مربوط به ایران است و سئو محلی را بهبود ببخشید. برای آشنایی بیشتر با لوکال سئو، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «سئو محلی چیست (۷ تکنیک لوکال سئو)» را مطالعه کنید.

حالت ایدئال و چیزی که فعلاً متخصصان توصیه می‌کنند، استفاده از همان پسوند com. است؛ ولی اگر با افراد خارجی سروکار ندارید و برنامه‌ای هم برای تبلیغات در گوگل ندارید، همان پسوند ملی خودمان هم کافی است.

 

۵. از کلمات کلیدی، «درست» و «به‌جا» استفاده کنید

بالاتر گفتیم نام دامنه در سئو سایت اثرگذار است، هرچند اندک! به همین خاطر، افراد زیادی را می‌بینیم که دامنه‌ای بر اساس کلمات کلیدی انتخاب می‌کنند؛ مثلاً irancheaphandicrafts.com برای فروشگاه آنلاین صنایع دستی.

بر اساس چیزهایی که تا اینجا یاد گرفتیم، این دامنه چند مشکل اساسی دارد:

  • به خاطر سپرده نمی‌شود
  • برند نمی‌شود
  • بلند است
  • تلفظ آن سخت است
  • نوشتن آن دشوار است

و از همه مهم‌تر، گوگل به چشم یک سایت اسپم به آن نگاه می‌کند و رتبهٔ خوبی هم برای آن در نظر نمی‌گیرد. از طرفی، وقتی نام مشخصی نداشته باشید، جست‌وجویی هم نخواهید داشت.

ما اشاره کردیم بهترین انتخاب نام دامنه سایت، همان نام برند است؛ ولی می‌توانید از یک کلمه کلیدی مرتبط هم استفاده کنید؛ مثلاً ترکیب نام و حوزهٔ فعایت (کاری که اغلب بانک‌ها انجام می‌دهند)

نکته: کیورد باید بیانگر حوزهٔ فعالیت شما باشد و دستتان را برای آینده و توسعهٔ کسب‌وکار نبندد.

مثلاً luxuryhotels.com، خیلی دقیق مشخص می‌کند که زمینۀ فعالیتش احتمالاً با رزرو هتل‌های لوکس ارتباط دارد. (از نظر نویسنده، این نام دامنه باز هم انتخاب مناسبی نیست؛ چون تلفظ و حفظ آن سخت است)

استفاده از کیورد همیشه حساسیت گوگل را به دنبال دارد؛ ولی اگر محتوایی باکیفیت تولید کنید و طبق قوانین پیش بروید، مشکلی پیش نخواهد آمد.

توجه داشته باشید که کلمه کلیدی نباید نام دامنه را بیش‌ازحد طولانی کند. طوری از آن استفاده کنید که تمام قواعدی که تا‌به‌حال گفتیم رعایت شوند. علاوه بر این، بهتر است روی کلمات کلیدی با رقابت کم یا متوسط مانور دهید!

البته باز هم زور برندسیگنال به کلمه کلیدی در سئو و گرفتن رتبه می‌چرخد. مثلاً به تصویر زیر نگاه کنید که حتی با جست‌وجوی کلمهٔ «ملی»، باز هم بانک ملی در صدر است. (بدون اینکه حتی کیورد Bank را در نام دامنه داشته باشد)

نتایج جست‌وجوی بانک ملی

۶. نامی منحصربه‌فرد انتخاب کنید

قبل از انتخاب نام دامنه، حتماً مطمئن شوید که قبلاً کسی از این نام استفاده نکرده باشد. شاید شما بخواهید نام دامنه x را با پسوند com. ثبت کنید، ولی قبلاً این نام با پسوند net. ثبت شده باشد؛ در چنین حالتی، سراغ این دامنه نروید.

چرا؟ چون هیچ شانسی برای اینکه به یک برند تبدیل شوید، نخواهید داشت.

همچنین، نامی که انتخاب می‌کنید نباید متعلق به یک کسب‌وکار دیگر باشد.

با این اوصاف، پیدا کردن نامی که هم ساده و واضح باشد و هم منحصربه‌فرد و خاص، شاید کار راحتی نباشد، اما نشدنی هم نیست! جلوتر چند ابزار مختلف را به شما معرفی می‌کنیم تا در این زمینه کارتان راه بیفتد.

 

۷. آینده را در نظر بگیرید

یکی از اشتباهات رایجی که در انتخاب نام دامنه رخ می‌دهد، ایجاد محدودیت خودخواسته است! اجازه دهید با مثال موضوع را شفاف‌تر کنیم.

فرض کنید امسال سایتی می‌سازید و در انتهای آن عدد 1401 را می‌آورید. مثلاً contentaudit1401.com. جدا از اینکه بالاتر گفتیم از اعداد در نام دامنه استفاده نکنید، چند سال دیگر، مثلاً در سال ۱۴۳۰، سایتتان تاریخ‌گذشته به نظر می‌رسد.
به همین خاطر، می‌گوییم باید آینده را در نظر بگیرید و بی‌جهت برای خود محدودیت ایجاد نکنید.

در حالتی دیگر، ممکن است سایتی بسازید با نام footballirani.com.

فرض می‌کنیم در ابتدا فقط محتوای فوتبالی در این سایت قرار می‌دهید، ولی اگر پس از مدتی بخواهید راجع به دیگر ورزش‌ها بنویسید، تکلیف چیست؟ باید نام دامنه را تغییر دهید و کلی بازدیدکننده را از دست خواهید داد. (موضوعی که چند بار تا حالا به آن اشاره کرده‌ایم)

این‌ها ۷ راهکاری بودند که شما را در انتخاب بهترین دامنه سایت یاری می‌کنند. ابزارهای مختلفی داریم که در انتخاب نام دامنه و یافتن بهترین گزینه به شما کمک می‌کنند.

بیایید ۴ مورد از بهترین‌ها را با یکدیگر بررسی کنیم.

مقاله پیشنهادی: آموزش ساخت و طراحی سایت فروشگاهی به زبان ساده

۴ ابزار برای انتخاب بهترین دامنه سایت

هرقدر هم به اصولی که گفتیم پایبند باشید، در نهایت به برخی ابزارها برای پیداکردن نام مناسب نیاز خواهید داشت! ابزارهایی که به شما نام‌های مختلف را دهند و موجود بودن یا نبودن نام مدنظرتان را مشخص کنند.

در ادامه، ۳ ابزار خارجی و ۱ ابزار ایرانی را معرفی می‌کنیم که در زمینه‌های مختلف به شما خدمت می‌کنند!

 

۱.Bust a Name

این سایت خدمات کاملی در زمینهٔ انتخاب نام دامنه به کاربران ارائه می‌کند؛ از ارائۀ پیشنهاد با کلماتی که به آن می‌دهید گرفته تا بررسی در دسترس بودن یا نبودن یک نام دامنه.

در Bust a Name می‌توانید پسوندی که می‌خواهید را انتخاب کنید و سپس با توجه به کلمات مدنظرتان، پیشنهادهای این پلتفرم را دریافت کنید. اگر از نام دامنه‌ای خوشتان آمد، می‌توانید آن را ذخیره و خریداری کنید.

بهتر است برای خرید از سایت‌های ایرانی استفاده کنید تا مشکلی در پرداخت پیش نیاید. البته می‌توانید در برخی سایت‌های خارجی با بیت‌کوین یا سایر ارزهای دیجیتال هم خرید کنید؛ ولی به پشتیبانی و ارتباط با آن‌ها هم فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید!

برای مثال، تصویر زیر را ببینید. با ثبت دو کلمۀ content و iran، این سایت اعلام می‌کند که نام دامنه contentiran.com خالی و قابل خریداری است.

Bust a Name یکی از ابزارهای انتخاب بهترین نام دامنه سایت

همچنین در تصویر زیر می‌بینید که بعد از جست‌وجوی irancontent.com، این پلتفرم به ما می‌گوید این نام دامنه در دسترس نیست. همچنین پسوند net آن هم قبلاً خریداری شده است؛ تنها می‌توان این نام دامنه را با پسوند org تهیه کرد.

پیشنهادهای bust a name

۲. Expireddomains

نام‌های دامنه هم تاریخ انقضا دارند! اگر قبل از سررسیدن این تاریخ، خریدار آن را تمدید نکند، دامنه اصطلاحاً منقضی می‌شود.

سایت expireddomains، که اتفاقاً یکی از توصیه‌های ما در انتخاب نام دامنه را رعایت نکرده، پلتفرمی است که نام‌های دامنه منقضی‌شده را قبل از عرضۀ عمومی مجدد، در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ممکن است قصد ثبت دامنه‌ای را داشته باشید که قبلاً گرفته شده است و چشم به منقضی شدن آن داشته باشید. این سایت در این زمینه کمکتان خواهد کرد.

برای مثال، این دامنه‌ها منقضی شده‌اند:

نام دامنه‌های منقضی‌شده

۳. Rond.ir

این سایت داخلی، هم برای خریدوفروش سیم‌کارت‌ و هم برای خریدوفروش دامنه‌های رند کاربرد دارد.

بسیاری از افراد وجود دارند که به‌نوعی واسطهٔ خریدوفروش دامنه هستند! آن‌ها نام‌های دامنه پرمتقاضی را از قبل می‌خرند و با قیمتی بسیار بیشتر از چیزی که برایشان تمام شده، می‌فروشند.

سایت Rond.ir، پلتفرمی است که در آن می‌توانید دامنه‌هایی که دیگران برای فروش گذاشته‌اند، مشاهده کنید و در صورت تمایل آن‌ها را بخرید.

می‌توانید با استفاده از فیلترهای مختلف این سایت، جست‌وجوی خود را به گزینه‌های مناسب محدود کنید.

مثلاً می‌توانید نوع دامنه را انتخاب کنید (تجاری، سرگرمی، آموزشی و…). همچنین این امکان وجود دارد که محتوا داشتن یا نداشتن آن را تعیین کنید و کلی متغیر دیگر.

نمونه نام دامنه رند

۴. Name.com

این سایت موجود بودن یا نبودن یک نام دامنه را مشخص می‌کند. همچنین، نام دامنه مدنظر را همراه با دیگر پسوندها، غیر از پسوندی که انتخاب کرده‌اید در صورت در دسترس‌بودن نمایش می‌دهد.

در تصویر زیر، نام دامنه barf.com را جست‌وجو کردیم. همان‌ طور که می‌بینید، این نام با پسوند com. موجود نیست، اما پسوندهای دیگری در دسترس است.

Name.com

جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که اگر نام دامنه در دسترس نیست، به این معنا نیست که این دامنه یک سایت فعال است. ممکن است واسطه‌ها آن را خریده باشند تا با قیمت بالاتر بفروشند. این مسئله را می‌توانید به‌صورت دستی بررسی کنید.

و اما آخرین بخش مقاله و یک پرسش مهم!

 

آیا نام دامنه را به‌خاطر سئو تغییر دهیم؟

بالاتر هم در متن گفتیم، نام دامنه می‌تواند در سئو سایت تأثیر بگذارد، اما این تأثیر وزن خیلی زیادی ندارد!

به‌خاطر این تأثیر کم، تغییر نام دامنه به‌منظور بهبود سئو، کار خیلی عاقلانه‌ای نیست. در واقع، دردسرهایی که به‌دنبال این کار ایجاد می‌شوند، آن‌قدر زیاد هستند که انجام این تغییر را توجیه‌ناپذیر می‌کنند.

برخی بازدیدکنندگانی که دارید ممکن است سایت را گم کنند و حتی ممکن است ربات‌های کراولر موتورهای جست‌وجو هم دچار سردرگمی شوند.

پس از هر تغییر هم مدتی طول می‌کشد تا دوباره سایت شما کراول شود و فرایند رتبه‌بندی عقب می‌افتد؛ چون به هر حال دامنهٔ جدید، یک سایت جدید برای گوگل حساب می‌شود.

بنابراین، تغییر نام دامنه حتی امکان دارد تأثیر منفی در سئو سایت و تمام تلاش‌های قبلی شما هم بگذارد.

توصیه ما این است که تنها در ۲ حالت تغییر نام دامنه اقدام کنید:

  • برنامه‌ای برای ری‌برندینگ داشتید؛
  • دامنه فعلی مناسب نباشد و نیازهایتان را برطرف نکند.

در غیر این‌ صورت، باید بدانید محتوایی که در سایت قرار می‌دهید، ارزش بسیار بیشتری از نظر سئو دارد. هرقدر محتوایتان با کیفیت‌تر باشد، احتمال گرفتن رتبه‌های برتر در موتورهای جست‌وجو هم بیشتر می‌شود.

وقتی محتوای ارزشمندی روی سایت بارگذاری کنید، بک‌لینک‌های بیشتری می‌گیرید، ارجاع به برندتان بالاتر خواهد رفت و منشن‌های زیادی حاوی نام برندتان در اینترنت ایجاد خواهد شد. مسائلی که همگی به بهبود رتبۀ سایت کمک می‌کنند.

نکته: حتماً دامنهٔ قدیمی را به دامنهٔ جدید ری‌دایرکت ۳۰۱ کنید. اگر این کار را انجام ندهید و دامنهٔ قبلی را از دست دهید، تمام لینک‌های خارجی بی‌تاثیر خواهند شد.

مقاله پیشنهادی: تولید محتوا چیست (راهنمایی جامع، اما آسان)

درست انتخاب کنید!

ما نمی‌توانیم نام دامنه مناسب شما را مستقیماً انتخاب کنیم، اما می‌توانیم بگوییم بهترین دامنه سایت باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • سادگی و کوتاهی؛
  • تلفظ آسان؛
  • به‌یادماندنی؛
  • منحصربه‌فرد.

انتخاب درست نام دامنه می‌تواند ضامن موفقیت سایت شما باشد! در نقطۀ مقابل، اگر نام خوبی انتخاب نکنید، احتمالاً قبل از شروع شکست خواهید خورد و بازدیدکنندگان زیادی به سراغتان نخواهند آمد.

در این مقاله، جدا از راهکارهای انتخاب نام مناسب، فهمیدیم منظور از نام دامنه سایت چیست و چه ابزارهایی برای انتخاب بهترین نام دامنه سایت وجود دارند.

لطفاً این مقاله را با دوستان خود که قصد راه‌اندازی سایت و انتخاب نام دامنه دارند، به اشتراک بگذارید.

سعی کردیم به تمام موارد موردنیاز شما اشاره کنیم؛ ولی اگر چیزی از قلم افتاده یا مبهم است، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

منابع:

Hubspt | GoDaddy | Themeisle| Shopify

 

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی