لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

سئو محلی (لوکال سئو) چیست و چه تکنیک‌هایی دارد؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | الهه سرباز | تاریخ بروزرسانی : ۱۷ مهر ۱۴۰۲

سئو محلی چیست؛ تکنیک های لوکال سئو در سال ۲۰۲۳

خیلی وقت است که دیگر دربارهٔ کسب‌وکارهای خدمات یک محله یا شهر از این و آن چیزی نمی‌پرسیم. در بهترین حالت، پس از اینکه با گوگل کسب‌وکارهای یک منطقه را بررسی کردیم، نظر و تجربهٔ سایر افراد را جویا می‌شویم.

زندگی شلوغ امروزی است و چاره‌ای هم نیست! گوگل هم به‌خوبی به این موضوع پی برده است که:

ما ترجیح می‌دیم از خدمات اطراف خودمان استفاده کنیم و به‌جای پرسیدن از دیگران، به سراغ گوگل می‌رویم تا بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

ولی شما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار چطور می‌توانید از این فرصت طلایی و معدن مشتری بالقوه بهره ببرید؟

اضافه‌کردن کسب‌وکارتان به گوگل مپ، راه‌اندازی سایت و لوکال سئو!

اما سئو محلی چیست و چرا برای شما از نان شب هم واجب‌تر است؟ این همان موضوعی است که می‌خواهیم در این مقاله با شما همراه با ۸ تکنیک و اصل ضروری سئوی محلی بررسی کنیم.

پس تا انتهای مقاله حتماً با ما همراه باشید ?

منظور از سئو محلی چیست؟

احتمالاً با مفهوم سئو آشنایید، درست است؟ اگر نیستید، سئو به زبان ساده یعنی سایت را به‌گونه‌ای بهینه‌ کنیم که بتواند در نتایج جست‌وجوی کاربران ظاهر شود.

سئوی محلی هم یکی از بچه‌های سئو است که مخصوص کسب‌وکارهای خدماتی و فروشگاه‌های فیزیکی یک محله است.

قبل از اینکه تعریف آن را با شما در میان بگذاریم، باید ۳ مفهوم و اصطلاح را بشناسید:

  • کسب‌وکارهای محلی

تمام کسب‌وکارهایی که به افراد حاضر در یک منطقهٔ جغرافیایی خاص محصول یا خدمتی ارائه می‌کنند. این کسب‌وکارها یک محل فیزیکی در آن موقعیت دارند تا بتوانند به مشتری‌ها خدمت کنند؛ مثل آرایشگاه، رستوران، تعمیرگاه، آموزشگاه‌، باشگاه، مطب پزشکان، لوله‌کشی، تعمیرات لوازم خانگی و…

  • جست‌وجوگران محلی

به آن دسته از کاربرانی گفته می‌شود که از گوگل برای یافتن کسب‌وکارهای محلی استفاده می‌کنند. این افراد در عبارت‌ جست‌وجوی خود، مکان مشخصی را هم می‌نویسند؛ مثلاً «باشگاه بدنسازی ولنجک»، «دندان‌پزشکی اصفهان»، «بهترین رستوران‌های شمال تهران» و…

این ترکیب یک معنی بیشتر ندارد: منِ جست‌وجوگر به‌دنبال استفاده از خدمت یا خرید محصولی مشخص به‌صورت فیزیکی و در یک منطقهٔ خاص هستم.

  • نتایج جست‌وجوی محلی

خب! وقتی جست‌وجوگر محلی یک عبارت را جست‌وجو می‌کند، یک سری نتایج بر اساس همان محله به او نمایش داده می‌شود که به آن به‌ اصطلاح «نتایج جست‌وجوی محلی» می‌گوییم.

الگوریتم‌های گوگل سعی می‌کنند نتایج به‌طور کلی با موقعیت مکانی جست‌وجوگر مرتبط باشند؛ یعنی نتایجی که ما در تهران می‌بینیم با کسی که در خرم‌آباد است، متفاوت است (با جست‌وجوی عبارتی یکسان).

این از پیش‌نیازها! حالا برگردیم سر بحث اصلی خودمان و ببینیم تعریف صاف و پوست‌کندهٔ سئو محلی چیست؟

سئوی محلی به مجموعه‌ٔ اقدامات و کارهایی گفته می‌شود که کسب‌وکار شما را در صدر نتایج جست‌وجوی محلی گوگل به جست‌وجوگر محلی نشان می‌دهد.

جست‌وجوهای محلی حجم سرچ بالایی دارند. وقتی پای کسب‌وکارهای محلی و خدمات مکان‌محور هم در میان باشد، اهمیتش دوچندان می‌شود. چرا؟

چون هدفمند‌ترین و بهترین مشتریان بالقوه برای کسب‌وکارهای محلی، آدم‌های همان محله و منطقه هستند و اگر بتوانید این دسته از مشتریان را جذب کنید، نان‌تان حسابی در روغن است!

حالا یا آدم‌ها در همان منطقه زندگی می‌کنند، یا محل کار آن‌ها در آنجاست یا قرار است به آنجا سفر کنند (درون‌شهری و بین‌شهری).

استفاده از تکنیک‌های سئوی محلی، به شما کمک می‌کند همین مشتری‌ها را جذب کنید؛ کسی که به خدمات یک کسب‌وکار در یک منطقهٔ مشخص نیاز دارد.

عجله نکنید! کمی جلوتر تکنیک‌های لوکال سئو را یادتان می‌دهیم.

قبل از آن برای اینکه بهتر متوجه موضوع شویم، بیایید ببینیم سازوکار گوگل در مقابل جست‌وجوهای محلی چطور است.

مقاله پیشنهادی: سئو چیست؛ کاربرد و مزایای انواع SEO سایت (بررسی پارامترهای تاثیرگذار در رتبه‌بندی)

گوگل چگونه نتایج را بر اساس موقعیت جغرافیایی نمایش می‌دهد؟

گوگل مثل یک کتابخانهٔ بزرگ است که به‌جای کتاب، تک‌تک صفحات وب‌سایت را فهرست و دسته‌بندی کرده است. چطور؟

اول ربات‌های خزنده (کراولرها) را به‌سراغ صفحات جدید می‌فرستد تا آن‌ها را کشف و اطلاعات‌شان را بررسی کنند. در مرحلهٔ دوم، این ربات‌ها اطلاعات به‌دست‌آمده از صفحات را آنالیز و بعد ذخیره و فهرست‌بندی می‌کنند.

در مرحلهٔ سوم، وقتی کاربر جست‌وجویی را در گوگل انجام می‌دهد، گوگل این فهرست‌ها را اسکن و رتبه‌بندی می‌کند و بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را برای کاربر ردیف می‌کند.

گوگل چگونه کار می‌کند؟

یعنی برخلاف باور عموم، گوگل در لحظه چیزی را جست‌وجو نمی‌کند و به همین پایگاه داده متکی است.

الگوریتم‌ها و معیارهای گوگل در رتبه‌بندی نتایج محلی با نتایج ارگانیک و عادی متفاوت است. اصلی‌ترین فاکتوری که گوگل در جست‌وجوهای محلی برای رتبه‌بندی مدنظر قرار می‌دهد، فاصله و مجاورت است.

یعنی نتایجی که گوگل هنگام جست‌وجوی محلی به کاربر نشان می‌دهد، بر اساس بعد مسافت و نزدیک‌بودن به او نمایش داده می‌شود.

برای مثال به تصویر زیر نگاه کنید:

نتایج جست‌وجو برای بهترین رستوران

ما در تهران عبارت «بهترین رستوران» را جست‌وجو کردیم و گوگل نزدیک‌ترین رستوران به لوکیشن ما را نشان داد.

اما همان جست‌وجو را در اصفهان امتحان کردیم و همان‌ طور که می‌بینید، مجموعه‌ای کاملاً متفاوت از نتایج تهران دریافت کردیم:

نتایج جست‌وجو برای بهترین رستوران در اصفهان

?نکته: شما به‌عنوان یک کسب‌وکار محلی، این فرصت را دارید که در آن واحد هم در نتایج ارگانیک و هم در بین نتایج جست‌وجوی محلی ظاهر شوید.

ولی همه‌چیز در نزدیکی محل کسب‌وکار شما خلاصه نمی‌شود! ۲ پارامتر دیگر هم برای گوگل اهمیت دارد:

  • میزان ارتباط

میزان ارتباط سایت شما با عبارت جست‌وجوشده به عوامل مختلفی مثل دسته‌بندی شما در گوگل مپ، استفاده از کیوردها با اینتنت محلی در عنوان و متا دیسکریپشن، محتوای مرتبط بر اساس کیوردهای مکان‌محور، استفاده از کدهای اسکیما و… گره خورده است.

  • اعتبار و محبوبیت

در اینجا، گوگل میزان اعتبار و برتری شما را می‌سنجد؛ مواردی مثل بک‌لینک‌ها از سایت‌های محلی، تعداد ارجاعات آنلاین، نظرات آنلاین، اشتراک‌گذاری‌ها در شبکه‌های اجتماعی، ارجاعات رسانه‌های محلی و… را در نظر می‌گیرد.

ولی بیایید به یک سؤال رایج دیگر هم پاسخ دهیم.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

تفاوت سئو با سئو محلی چیست؟

همان‌ طور که اشاره کردیم، سئوی محلی زیرشاخهٔ سئو است.

تفاوت اصلی آن‌ها یکی در پارامترهای تاثیرگذار در رتبه‌بندی است و دیگری در کیوردهایی که برای بهینه‌سازی انتخاب می‌کنیم.

مثلاً اضافه‌کردن نقشهٔ گوگل و نظرات آنلاین کاربران در رتبه‌بندی نتایج جست‌وجوی محلی نقش دارد؛ ولی در سئو، سایت بیشتر اعتبار خود را مدیون لینک‌هایی است که از سایت‌های معتبر می‌گیرد.

اما کیوردها! لوکال سئو برای این است که بتوانیم رتبه‌ای در نتایج جست‌وجوی محلی به دست بیاوریم؛ پس سایت را برای عبارت‌های مبتنی بر مکان بهینه می‌کنیم.

یعنی به‌جای «دندان‌پزشکی خوب»، می‌رویم سراغ «دندان‌پزشکی خوب در شمال تهران».

برای هر کسب‌وکاری که محصولات و خدماتش را در یک منطقهٔ خاص عرضه می‌کند، لوکال سئو یک سرمایه‌گذاری کم‌هزینه، پربازده و واجب است. چرا؟

بیایید با هم ببینیم.

مقاله پیشنهادی: ۸ روش تبلیغ آموزشگاه زبان و تدریس خصوصی زبان انگلیسی

چرا سئوی محلی برای کسب‌وکارهای خدماتی ضروری است؟

در گذشته، ما بهترین فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای خدماتی محلهٔ خودمان (یک منطقهٔ مشخص) را با پرسیدن از دیگران پیدا می‌کردیم.

مثلاً وقتی به شهر دیگری می‌رفتیم، از ساکنان همان شهر می‌پرسیدیم بهترین رستوران، هتل و فروشگاه صنایع دستی کجاست.

حتی در برخی مناطق مثل نیاوران تهران و مهرشهر کرج، هر هفته یک سری تراکت شیک و خوش‌رنگ‌ولعاب در خانه‌ها می‌انداختند. در این تراکت‌ها (مجله‌ها) کل فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای یک محله یکجا به آدم‌های همان منطقه معرفی می‌شدند.

مثلاً تمام فروشگاه‌های لباس، قصابی‌ها، مطب پزشکان، سالن‌های زیبایی، رستوران‌ها و خلاصه هرچیزی که در نیاوران یا مهرشهر در دسترس بود، تبلیغ می‌کردند.

همین مسئله اهمیت جذب مشتریان محلی را به‌خوبی نشان می‌دهد که حالا ساده‌تر شده است؛ چون حالا مردم همه‌چیز را گوگل می‌کنند؛ از طرز تهیهٔ نیمرو بدون روغن گرفته تا دندان‌پزشکی‌های نیاوران!

نمایش نتایج بر اساس موقعیت مکانی، یکی از مهم‌ترین خدمات گوگل به کسب‌وکارهاست؛ چراکه جست‌وجوهای محلی، مشتریان بالقوهٔ زیادی را در دل خودش جای داده است.

جست‌وجوگر محلی دنبال خدمات است که در یک منطقهٔ مشخص به آن دسترسی دارد. دلیل آن هم نزدیکی به آن محل و صرفه‌جویی در وقت است. به همین دلیل، نام منطقه را در عبارت خود جای می‌دهد تا به گوگل یادآوری کند به هرچیزی نیاز ندارد.

حالا اگر شما به‌عنوان کسی که خدمات موردنیاز او را ارائه می‌کنید، به او معرفی شوید، شانس زیادی برای جذبش خواهید داشت.

از آن طرف، چنین فردی قصد و نیت قوی‌تری برای استفاده از خدمات شما دارد که این شانس کسب سود از او را هم افزایش می‌دهد.

مثلاً فرض کنید محل کار ما زعفرانیه است و می‌خواهیم از خدمات دندان‌پزشکی‌های همین محله استفاده کنیم؛ چون لزومی ندارد یک روز کامل مرخصی بگیریم تا به آن سر شهر برویم.

نتیجه و ۳ سایتی که روی سئوی محلی کار کرده‌اند، در تصویر ببینید:

نتایج جست‌وجو برای دندان‌پزشکی زعفرانیه

جلوتر که تکنیک‌ها را با شما در میان بگذاریم، به‌خوبی متوجه می‌شوید چه کارهایی برای بالاآمدن در کوئری (عبارت جست‌وجوشده) کرده‌اند.

ولی فعلاً برای محکم‌کاری به این آمار و اعداد معتبر نگاهی بیندازید تا متوجه شوید که چرا می‌گوییم باید لوکال سئو را جدی بگیرید:

  • ۹۲ درصد جست‌وجوگران، کسب‌وکارهای صفحهٔ اول نتایج جستجوی محلی را انتخاب می‌کنند
  • ۴۶ درصد کل جست‌وجوهای گوگل لوکال اینتنت یا مکان‌محورند
  • ۸۸ درصد جست‌وجوگران محلی، ظرف مدت یک روز به فروشگاه مراجعه می‌کنند یا با آن تماس می‌گیرند
  • ۷۸ درصد جست‌وجوهای محلی به خرید آفلاین (حضوری) منجر می‌شود
  • ۹۷ درصد مردم برای کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ کسب‌وکارهای اطرافشان، در گوگل سرچ می‌کنند
  • ۲۹ درصد تمام SERP‌های گوگل (صفحهٔ نتایج جست‌وجو)، یک لوکال پک در نتایج دارند
  • ۸۲ درصد جست‌وجوگران محلی، نظرات آنلاین کسب‌وکارها را می‌خوانند و قبل از تصمیم‌گیری، به‌طور میانگین، ۱۴ دقیقه را صرف این کار می‌کنند

خلاصه که اگر می‌خواهید جست‌وجوگران محلی خیلی سریع و راحت‌تر، کسب‌وکار شما را در گوگل پیدا کنند، باید سئوی محلی را در دستور کار قرار دهید.

ولی چطور؟

در ادامه، تکنیک های سئوی محلی را با هم مرور می‌‌کنیم تا از این قافله جا نمانید!

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۸ تکنیک سئو محلی

تا آخر این بخش با ما همراه باشید تا یک چک‌لیست ۸ موردی از کارهایی که باید برای بهینه‌سازی محلی سایت انجام دهید، داشته باشید.

? نکته: با ثبت مکان در گوگل مپ، می‌توانید مشتریان بالقوه را جذب کنید؛ یعنی حتماً نیاز نیست سایتی طراحی کنید. با این حال، به لطف وردپرس و سایت‌سازها، شما می‌توانید بدون نیاز به دانش کدنویسی، یک سایت جمع‌وجور برای خودتان داشته باشید. برای اینکه با وردپرس بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم مقالهٔ «وردپرس چیست و چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کند؟» را بخوانید.

پیشنهاد می‌کنیم حتماً به این موضوع فکر کنید؛ چون داشتن سایت فرصت خوبی است تا:

  • خدمات خود را به افراد بیشتری معرفی کنید و بیشتر دیده شوید
  • تخصص خودتان را ثابت کنید
  • اعتماد مشتری را جلب کنید

برویم سراغ مهم‌ترین و اساسی‌ترین تکنیک و اصل لوکال سئو!

 

۱. ثبت مکان در گوگل مپ

اولین کاری که باید برای سئوی محلی انجام دهید، دیده‌شدن در لوکال پک گوگل است. لوکال پک همان چند نتیجهٔ پایین یا کنار نقشه است که اغلب در بالای نتایج ارگانیک برای جست‌وجوهای محلی ظاهر می‌شود.

نتایج ارگانیک و لوکال پک

وقتی کاربر جست‌وجوی وابسته به مکانی انجام می‌دهد، گوگل معمولاً سه نتیجهٔ برتر را همراه با نقشه گوگل در قالب یک پکیج به کاربر نشان می‌دهد و بیش از ۴۲ درصد مردم (طبق آمار) روی یکی از همین نتایج لوکال پک کلیک می‌کنند.

پس مهم است کاری کنید که کسب‌وکار شما هم در جست‌وجوهای مرتبط، در این پکیج دیده شود.

این کار هم با ثبت کسب‌وکارتان در My business گوگل شدنی است؛ ولی از آنجایی که همه‌چیز ما با مردم دنیا فرق دارد ? این ابزار در ایران قابل استفاده نیست. به‌جای آن، شما می‌توانید کسب‌وکارتان را در گوگل مپ ثبت کنید.

به این ترتیب، نام، آدرس، شماره‌تلفن، عکس‌های از محیط کسب‌وکارتان، لینک سایت، صفحهٔ خود در شبکه‌های اجتماعی و ساعت کاری را گوگل یکجا به مخاطب نمایش می‌دهد.

نحوه ثبت لوکیشن‌ در گوگل مپ را می‌توانید در راهنمایی که قبلاً تهیه کردیم دنبال کنید. فقط چند نکته را یادتان باشد:

  • نام، آدرس و تلفن را هم در گوگل مپ، هم در سایت و هم در سایر جاها به یک شکل ثبت کنید

حواس‌تان باشد که این ۳ مورد باید در تمام پلتفرم‌ها، سایت‌ها و هرجایی که از آن استفاده می‌کنید، یکسان باشد؛ وگرنه گوگل در پیداکردن اطلاعات محلی شما گیج می‌شود و از سئوی محلی، آن نتیجه‌ای را که باید بگیرید، نمی‌گیرید.

  • حتماً نقشه گوگل را به سایت‌ اضافه کنید

می‌توانید یک صفحهٔ جدا در سایت برای آن داشته باشید یا به صفحهٔ «درباره ما» اضافه کنید.

اضافه‌کردن نقشه گوگل به صفحه درباره ما برای لوکال سئو

گوگل نتایج لوکال پک را معمولاً در بالای صفحه نمایش می‌دهد؛ ولی اجازه ندهید چنین موضوعی شما را گول بزند! حضور در لوکال مپ همه‌چیز نیست و باید سایت خود را هم برای چنین جست‌وجوهایی بهینه کنید که در ادامه بررسی می‌کنیم.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

۲. تهیهٔ لیستی از کلمات کلیدی با اینتنت محلی

اول اجازه دهید دربارهٔ اینتنت یک توضیح کوتاهی دهیم. هر کاربر هر عبارتی را با یک قصد و نیت متفاوت جست‌وجو می‌کند.

منظور از اینتنت هم همین است که پشت جست‌وجوی هر عبارت، چه هدفی پنهان است.

چون ما به جست‌وجوگر محلی نیاز داریم، باید کلمه‌هایی را پیدا کنیم که اینتنت آن‌ها یافتن خدمات کسب‌وکارهای محلی است؛ مثل «دندان‌پزشکی در زعفرانیه»، «رستوران‌های ولیعصر» و «کبابی تجریش».

پس دقیقاً مثل سئو، لوکال سئو هم با تهیهٔ لیستی از عبارت‌های کلیدی شروع می‌شود؛ همان عبارت‌های مرتبطی که کاربران برای پیداکردن یکی مثل شما در گوگل جست‌وجو می‌کنند.

در این تحقیق، متوجه می‌شوید چه محتوایی برای هر عبارت آماده کنید تا در نهایت، به‌عنوان بهترین نتیجه به کاربر معرفی شوید.

این کلمات اغلب اوقات از یک الگوی یکسان پیروی می‌کنند: نوع کسب‌وکار + شهر (استان یا محله).

قبل از گوگل، ما می‌پرسیدیم رستوران خوب در تجریش سراغ داری؟ دندون‌‌پزشکی خوب در ولیعصر معرفی می‌کنی؟ بهترین رستوران شهرتون کدومه؟

حالا همین الگو را در گوگل پیاده می‌کنیم: بهترین رستوران در تجریش، دندان‌پزشکی در ولیعصر، رستوران‌های شیراز.

اگر قبلاً برای سئو، لیستی آماده کرده‌اید، با همین الگو کیوردهای موردنیاز برای سئو محلی را بسازید یا کلمات با اینتنت محلی را جدا کنید.

اگر چنین لیستی ندارید، برای تهیهٔ آن، این چهار مرحله را انجام دهید:

با یک طوفان فکری شروع کنید! یعنی بر اساس خدماتی که ارائه می‌کنید و ویژگی‌هایی که به نظرتان برای مشتریان مهم است، یک‌ سری از کیوردها را حدس بزنید. مثلاً لیست کلمات کلیدی اولیه برای رستورانی در تجریش، می‌تواند این‌ها باشند:

  • رستوران در تجریش
  • بهترین رستوران‌های منطقه ۱
  • خرید کباب در تجریش
  • رستوران‌های دنج شمال تهران
  • رستوران شبانه‌روزی تهران
  • رستوران سنتی تجریش
  • رستوران شیک در تجریش

طوفان فکری بهترین تکنیک برای یافتن کلمه‌های کلیدی پایه و ابتدایی است که بتوانید بر اساس الگوهای یکسان جست‌وجوگران محلی، گوگل و ابزارها، سایر کلمه‌ها را هم پیدا کنید.

در مرحلهٔ دوم برای تکمیل این لیست، باید به سراغ Related searches  گوگل و پیشنهاد آن بروید. کلمات کلیدی که گوگل در این دو قسمت به شما پیشنهاد می‌دهد، مرتبط‌ترین و محبوب‌ترین کیوردهایی هستند که کاربران جست‌وجو کردهاند.

مثلاً ما با جست‌وجوی کیورد «بهترین رستوران تجریش»، این کیوردهای پیشنهادی را از گوگل دریافت کردیم.

تحقیق کلمات کلیدی برای لوکال سئو

در مرحلهٔ سوم، برای اینکه لیست حرفه‌ای و هدفمندتری داشته باشید و با کلمات کلیدی دقیق‌تری، مخاطب را هدف بگیرید، باید از ابزارهای کیورد ریسرچ مثل گوگل کیورد پلنر، گوگل ترندز، کیورد تول و… استفاده کنید.

این ابزارها علاوه بر ارائهٔ لیستی از کلمات کلیدی مرتبط، اطلاعاتی مثل:

  • میزان رقابت در هر کلمه کلیدی
  • حجم جست‌وجوی کلمه کلیدی
  • کلمات کلیدی تعاملی و پربازدید
  • اینتنت‌های جست‌وجو

هم به شما می‌دهند. برای آشنایی بیشتر با این ابزارها، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «بهترین ابزارهای سئو که حتماً نیاز پیدا می‌کنید!» را حتماً بخوانید.

کیورد تول برای تحقیق کلمات کلیدی سئوی محلی

 

متاسفانه ایران و شهرهای آن در لوکیشن کیورد پلنر نیستند؛ ولی اگر در کشور دیگری زندگی می‌کنید، می‌توانید کلمات کلیدی را بر اساس لوکیشن دقیق شهر پیدا کنید.

کیورد پلنر به شما اجازه می‌دهد کیوردها را بر اساس آدرس سایتی مشخص پیدا کنید. می‌توانید از سایت‌های رقبا کمک بگیرید. یک نمونه را در تصویر زیر ببینید:

تحقیق کلمات کلیدی با کیورد پلنر برای سئو محلی

کیورد پلنر یکی از بهترین ابزارها برای یافتن کلمات کلیدی است. ما در یک مقالهٔ اختصاصی با عنوان «آموزش کیورد پلنر گوگل به‌صورت تصویری»، کار با این ابزار را بررسی کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را حتماً مطالعه کنید.

در آخر هم باید لیست کلمات کلیدی محلی را بر اساس حجم‌جست‌وجو، میزان رقابت، نیازی که دارید و پارامترهای مهم دیگر مرتب کنید.

توجه: یک محتوای متفاوت برای هرکدام باید ارائه کنید. مثلاً برای «بهترین رستوران‌های منطقه ۱»، محتوای شما بهتر است پستی در بلاگ باشد که کاربر راهنمایی کند. پس از آن، می‌توانید در دل همان پست، به کاربر بگویید چرا شما بهترین گزینه‌اید.

 

۳. استفاده از اسکیمای Local Business

اسکیما به زبان خیلی ساده، به کدها و نشانه‌هایی گفته می‌شود که گوگل با کمک آن‌ها، موضوع و جزئیات محتوا و صفحات سایت شما را بهتر می‌فهمد.

مثلاً متوجه می‌شود امتیاز کاربران به یک پست بلاگ چند است یا شروع و پایان رویداد چه زمانی است و پس از آن، همین اطلاعات را به کاربر در صفحهٔ نتایج نمایش می‌دهد؛ یک نتیجهٔ کامل‌تر و غنی‌تر!

یکی از تکنیک‌هایی که به بهبود سئوی محلی شما کمک می‌کند، اضافه‌کردن اسکیما لوکال بیزینس به سایت است.

با این اسکیما، می‌توانید اطلاعاتی مثل لوکیشن، شماره تلفن، روزها و ساعت‌های کاری و… را به گوگل اطلاع دهید.

تنظیم و سروکله‌زدن با کدهای اسکیما کار خیلی راحتی نیست؛ ولی با کمک برخی ابزارها، می‌توانید بدون نیاز به دانش فنی خاصی، از آن‌ها استفاده کنید.

مثلاً می‌توانید با MERKLE اسکیما را آماده و آن را در کد سایت اضافه کنید.

مطابق تصویر روی Schema Generator بزنید و بعد از منوی کشویی، گزینهٔ «Local Business» را انتخاب کنید.

ساختن اسکیما برای سئو محلی

حالا اطلاعات خواسته‌شده را در فیلدهای مربوطه بنویسید و کدی را که در سمت راست تصویر می‌بینید، کپی و در سایت خود اضافه کنید.

اسکیمای Local Business برای لوکال سئو

یادآوری مجدد: دقت کنید که نام، آدرس و تلفنی که اینجا می‌نویسید، با مشخصاتی که در گوگل مپ، دایرکتوری‌ها و پلتفرم‌های دیگر ثبت کرده‌اید، یکسان باشد.

مقاله پیشنهادی: برای بهبود سئو سایت، چه کارهایی انجام دهیم؟ (۲۳ اقدام کارساز!)

۴. تشویق کاربران به نوشتن نقد و بررسی

نوشتن نقد و بررسی و نظرات توسط کاربران (هم کمیت و هم کیفیت نظرات)، یکی از مهم‌ترین عوامل رتبه‌بندی در نتایج جست‌وجوی محلی است.

همچنین نقد و بررسی، امتیازها و کامنت‌هایی که از کاربران دریافت می‌کنید از چشم کاربران هم دور نمی‌ماند.

مردم برای خرید، بیشتر از تعاریفی که شما دربارهٔ خدمات، محصولات و کسب‌وکارتان می‌گویید، به شواهد، نظرات و تجربهٔ مشتریان قبلی اعتماد می‌کنند.

پس این نظرات هم اعتماد گوگل و کاربران را جلب می‌کنند و هم احتمال تبدیل جست‌وجوگران محلی به مشتری را بالا می‌برند.

نظرات مشتری برای سئو محلی

برای اینکه کاربران به نوشتن نقد و بررسی تشویق شوند، می‌توانید:

  • در شبکه‌های اجتماعی لینک گوگل مپ (سایر پلتفرم‌ها) را به اشتراک بگذارید و به کاربران یادآوری کنید که نظرشان را ثبت کنند
  • برای تعامل بیشتر کاربران، به نظرات آن‌ها حتماً پاسخ بدهید
  • نظرات منفی را پاک نکنید و با سعه صدر به آن‌ها جواب دهید

? نکته: فاکتورهای رتبه‌بندی نتایج محلی را یادتان است (ارتباط، فاصله و محبوبیت)؟ وقتی دو کسب‌وکار از نظر فاصله و ارتباط مساوی باشند، گوگل رتبهٔ هرکدام را که تعداد نظرات ثبت‌شده بیشتری داشته باشد، به‌عنوان کسب‌وکار محبوب‌تر، ارتقا می‌دهد.

 

۵. ثبت کسب‌وکار در دایرکتوری‌های مشاغل و نقشه‌های آنلاین

تکنیک بعدی این است که به‌جز گوگل، کسب‌وکار خودتان را در نقشه‌های آنلاین و دایرکتوری‌های مختلف مشاغل مثل نشان، بلد، پونز، دانرو و Foursquare هم ثبت کنید.

ثبت مکان در نشان

این کار چند فایده برای سئوی محلی شما دارد:

اول اینکه این‌طوری پلتفرم‌های بیشتری برای ثبت نظرات کاربران در اختیار دارید و خب هرچه تعداد نظرات بیشتری دریافت کنید، به نفع شماست (افزایش اعتبار و محبوبیت).

از طرفی، به لینک‌سازی خارجی هم خیلی کمک می‌کند؛ چون با ثبت کسب‌وکارتان در سایت‌ها و پلتفرم‌های مختلف، از هرکدام بک‌لینک دریافت می‌کنید و این بک‌لینک‌ها اعتبار شما را بالا می‌برند.

برای ثبت کسب‌وکارتان در این پلتفرم‌ها، به دو نکته توجه داشته باشید:

✔️ کسب‌وکارتان را در دایرکتوری و فهرست‌های مرتبط و محبوب ثبت کنید.

✔️ حواس‌تان به اطلاعاتی که در این پلتفرم‌های ثبت می‌کنید، باشد؛ چون وجود تناقض‌هایی مثل غلط‌های املایی، شماره تلفن اشتباه، آدرس غلط و… کار دست‌تان می‌دهد و گوگل نمی‌تواند اطلاعات صحیح و غلط را از هم تمیز دهد.

وقتی که گوگل نتواند تشخیص دهد که کدام اطلاعات دربارهٔ کسب‌وکار شما صحیح است، ممکن است اصلاً آن را در نتایج جست‌وجوی محلی نشان ندهد.

 

۶. بهینه‌سازی هدلاین‌ها، متا دیسکریپشن و محتواها

یکی دیگر از تکنیک های سئو محلی، بهینه‌سازی صفحه‌ها و محتواها بر اساس کیوردهاست.

برای اینکه سایت شما در نتایج جست‌وجوهای محلی دیده شود، باید تمام تکنیک‌های سئوی داخلی سایت را در اینجا هم انجام دهید؛ منتهی بر اساس کلمات کلیدی با اینتنت محلی.

هرچه محتوا، هدلاین‌ها و از همه مهم‌تر دیسکریپشن شما برای جست‌وجوهای محلی بهینه‌تر باشد، نرخ کلیک ارگانیک شما هم بالاتر می‌رود.

حالا چطور صفحه‌ها را بهینه کنیم؟ ساده‌ است:

  • کلمات کلیدی محلی مرتبط و با حجم جست‌وجوی بالا را در متا دیسکریپشن، عنوان صفحه (H1) و URL صفحه جا دهید (اهمیت کیورد در URL کمتر از ۲ مورد دیگر است)
  • در متن محتوا و زیرعنوان‌ها از کلمه کلیدی محلی به‌طور طبیعی و با تراکم مناسب استفاده کنید
  • برای تصاویر حتماً تگ ALT بزنید و در آن کلمه کلیدی محلی را به کار ببرید
  • از کلمه در انکر تکست لینک‌های داخلی استفاده کنید

به تصویر زیر نگاه کنید که «هتل بزرگ شیراز» توانسته با استفاده از کیوردهای درست (در بدنه و عنوان سایت)، چگونه خود را به‌عنوان یکی از ۷ نتیجهٔ برتر به کاربر نشان دهد؛ آن هم با وجود سایت‌های گردشگری قدرتمندی مثل علی‌بابا و اقامت ۲۴.

سایت هتل شیراز

یک نمونهٔ دیگر هم در تصویر زیر ببینید که از کیوردها در عنوان و متا دیسکریپشن به‌خوبی استفاده کرده است:

بهینه‌سازی سایت برای جست‌وجوهای محلی

حالا برگردید و آن ۳ نمونهٔ ابتدای مقاله را هم بررسی کنید تا ببینید چطور از کیوردها برای رسیدن به صفحهٔ نتایج در تایتل و متا دیسکریپشن استفاده کرده‌اند.

علاوه بر این‌ها، حتماً کیوردهای محلی مهم و پرجست‌وجو را در بالای صفحه و ترجیحاً در عنوان بیاورید. چرا؟

چون جست‌وجوگر محلی که صفحهٔ شما را باز می‌کند، باید در عرض چند ثانیه متوجه شود خدمات شما مختص همان محل است.

وقتی در نگاه اول چنین تیتر یا عنوانی را نبیند، صفحه شما را می‌بندد و احتمالاً دوباره به نتایج جست‌وجو برمی‌گردد تا نزدیک‌ترین خدمات مورد نیازش را پیدا کند.

این رفتار کاربر سیگنالی مبنی بر تجربه کاربری بد به گوگل ارسال می‌کند و به‌طور غیرمستقیم روی سئوی محلی شما تاثیر منفی می‌گذارد.

به‌غیر از اینکه در صفحهٔ اصلی یا لندینگ پیج خدمات، می‌توانید به نظرات مشتریان اشاره کنید× این امکان وجود دارد یک صفحه را به داستان مشتری‌های موفق اختصاص دهید. این صفحه را هم به همین شکل بهینه کنید تا عصای دستتان در سئوی محلی باشد.

 

۷. تولید محتوای محلی

درست است که تولید محتوا دربارهٔ موضوعات عمومی‌تر، مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند؛ ولی در کسب‌وکارهای محلی، صرفاً جذب مخاطب بیشتر برای شما نان و آب نمی‌شود!

شما می‌توانید با نوشتن و تولید محتوا دربارهٔ اخبار، حاشیه‌ها و اطلاعات شهر یا منطقهٔ خودتان، مخاطبان محلی را جذب کنید و یک منبع و مرجع محلی به‌دردبخور برای جست‌وجوگران محلی باشید.

محتوا و سایت محلی برای کسب‌وکارهایی مثل هتل‌ها و رستوران‌ها خیلی خوب جواب می‌دهد.

برای مثال یک هتل در شیراز‌ می‌تواند تولید محتوا دربارهٔ مناطق دیدنی و گردشگری شهر شیراز را در سایت خود پوشش دهد تا منِ مسافر که به شیراز سفر می‌کنم و دربارهٔ مناطق دیدنی آن در گوگل جست‌وجو می‌کنم، هم سایت هتل را ببینم و احتمالاً آن را رزرو کنم و هم اطلاعات مفیدی دربارهٔ شیراز، دستگیرم شود.

از طرفی، شما آمده‌اید تا مشکل مخاطب را با ارائهٔ محتوا حل کنید. درست است؟ حالا در دل ارائهٔ راه‌حل، محصول یا خدمت خود را هم به‌عنوان یکی از پیشنهادها معرفی کنید.

این محتوا هم به مخاطب، محصول یا خدمت شما را معرفی می‌کند و هم با استفاده از کیوردها با اینتنت محلی، در خدمت سئوی محلی است.

برای مثال، دندان‌پزشکی می‌تواند راهنما و محتوای کاملی دربارهٔ «بلیچینگ»، از روش‌ها و قیمت گرفته تا اهمیت و زمان و موقع نیاز به آن آماده کند.

فقط یادتان باشد باید محتوایی مکان‌محور در سایت تولید کنید؛ یعنی در تمام آن‌ها از کلمات کلیدی با اینتنت محلی استفاده کنید تا سایت محلی‌سازی شود!

یک راه دیگر؟

به این فکر کنید مردم چه چیزهای مرتبطی با محل کسب‌وکار شما را سرچ می‌کنند. محتوای موردنیاز را در اختیار آن‌ها بگذارید؛ فقط یادتان نرود محتوا باید با موضوع کسب‌وکار شما هم‌خوانی داشته باشد.

به نمونه پست بلاگ زیر دقت کنید که برای کیورد «دندانپزشکی در شمال تهران» بهینه شده است. در این پست، مجموعه سعی کرده است به کاربر برای یافتن یک دندانپزشکی خوب در شمال شهر تهران کمک و در قالب آن، خدمات خود را هم معرفی کند.

نمونه پست بلاگ بهینه‌شده برای جست‌وجوهای محلی

۸. لینک‌سازی خارجی از طریق روابط‌عمومی و حمایت از رویدادها

لینک‌سازی خارجی یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای بهبود لوکال سئو است؛ چون این لینک‌ها اعتبار دامنهٔ شما را افزایش می‌دهند و هرچه تعدادشان بیشتر باشد، گوگل سایت شما را در زمرهٔ سایت‌های محلی محبوب و معتبر حساب می‌کند.

در سایت‌های محلی از دو طریق می‌توانید لینک خارجی بگیرید:

  • حمایت مالی یا مشارکت در رویدادهای محلی

در هر محله، منطقه یا شهری یک‌ سری رویدادها و جشنواره‌ها برگزار می‌شود که حضور در آن‌ها، چه به‌عنوان میزبان، چه اسپانسر و حامی مالی و چه مهمان، یک جریان اجتماعی را حول برند شما در آن شهر ایجاد می‌کند و احتمال دریافت بک‌لینک از سایت‌ها و رسانه‌های محلی را بالا می‌برد.

نیاز نیست که حمایت شما حتماً مالی باشد؛ مثلاً اگر شما یک شرکت چاپ هستید و یک رویداد فرهنگی هنری در شهرتان برگزار می‌شود، می‌توانید در ازای تقبل چاپ بروشورها و بنرهای تبلیغاتی آن رویداد، از برگزارکننده بک‌لینک دریافت کنید.

  • روابط عمومی و استفاده از فرصت‌های طلایی!

روابط عمومی خوب هم در دریافت بک‌لینک مؤثر است.

مثلاً پاسخ‌دادن به سؤالات مرتبط با شهر و منطقه‌ای که کسب‌وکار شما در آن قرار دارد در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و اینستاگرام، یا کارهایی مثل راه‌اندازی و مشارکت در کمپین‌های مرتبط با کسب‌وکار، انجام فعالیت‌های داوطلبانه، دعوت از رسانه‌های محلی در مراسماتی مثل افتتاح کسب‌وکار و… باعث می‌شود کسب‌وکار شما سرتیتر روزنامه‌ها یا سایت‌های خبری محلی باشد و از این طریق بک‌لینک دریافت کنید.

مقاله پیشنهادی: ۹ تفاوت روابط عمومی و تبلیغات که باید بدانید

حالا نوبت شماست!

خب، این هم از سئوی محلی و متعلقاتش!

حالا دیگر می‌دانید که سئو محلی چیست و چرا باید روی آن کار کنید. چم‌وخم و تکنیک‌های سئوی محلی را هم که یاد گرفتید؛ پس هیچ دلیل و بهانه‌ای باقی نمی‌ماند.

کسب‌وکارهای خدماتی نباید این بازار (جست‌وجوگران و مشتریان محلی) را به‌راحتی از دست دهند؛ پس همین حالا اولین گام را با قدرت برای بهینه‌کردن سایت خود بردارید.

اگر به راهنمایی بیشتری نیاز دارید یا هنوز سؤال بی‌جوابی گوشهٔ ذهن‌تان مانده است، مثل همیشه در بخش نظرات همین پست منتظر دریافت و پاسخ به آن‌ها هستیم ?

منابع:

Ahrefs | backlinko | HubSpot | Yoast | SearchEngineJournal | mailchimp

 

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری