فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

بهترین ابزارهای سئو ضروری که حتما نیاز پیدا می‌کنید

مقالات دیجیتال مارکتینگ | محسن فیروزبخش | تاریخ بروزرسانی : ۷ اسفند ۱۴۰۱

با وجود رقابت تنگاتنگی که برای قرار گرفتن در ۳ نتیجه اول گوگل وجود دارد، آماده‌سازی سایتی شامل اطلاعات ارزشمند و مفید که بتواند مخاطب را ترغیب به کلیک و خرید کند، کار دشواری است. اما تولید محتوای مفید تنها ابتدای کار است، برای اینکه بتوانید در رقابت با بزرگترین سایت‌ها موفق شوید، باید با به کارگیری ابزارهای سئو، سایت خود را برای موتور جستجویی مانند گوگل، بهینه کنید. با توجه به اهمیت موضوع سئو در رتبه‌بندی سایت‌ها، در این مقاله تمامی ابزارهای سئو معرفی خواهند شد که شما را یک قدم به رتبه اول SERP نزدیک خواهند کرد.

ابزارها چه کمکی در سئو می‌کنند؟

با توجه به اینکه بخش مهمی از آگاهی از برند، معرفی محصول و خدمات جدید و افزایش فروش در بستر آنلاین صورت می‌گیرد، قرار گرفتن در میان نتایج صفحه اول گوگل، به معنای موفقیت یک کسب‌وکار در حوزه بازاریابی و فروش خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید، گوگل به صورت پیوسته الگوریتم‌هایی را ارائه می‌کند که به واسطه آن، وب‌سایت‌ها به ارائه محتوایی مرتبط، مفید و کاربردی ترغیب می‌شوند. یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای قرار گرفتن در صفحه اول جستجوی گوگل، بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو است. با توجه به اهمیت و حساسیت این موضوع، ابزارهای مختلفی طراحی و ارائه شده‌اند که به‌عنوان ابزارهای سئو شناخته می‌شوند. در ادامه این ابزارها معرفی و بررسی خواهند شد.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

انواع ابزارهای سئو در بخش‌های مختلف

ابزارهای سئو که در حال حاضر توسط تیم‌های مارکتینگ کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ استفاده می‌شوند، بسیار متنوع هستند. شاید از نظر برخی افراد آشنایی و استفاده از امکانات و فیچرهای همه این ابزارهای امری ضروری نباشد، اما لازم است با کاربردی‌ترین آن‌ها آشنا شوید. لذا ابتدا ابزارهای گوگل برای سئو و سپس ابزارهای بررسی سایت و تحقیق و رتبه‌بندی کلمات کلیدی معرفی و ارزیابی خواهند شد.

ابزارهای گوگل برای سئو

گوگل به‌عنوان بزرگترین موتور جستجوی جهان، ابزارهای سئو متنوع و کاربردی را ارائه می‌کند که استفاده اصولی از آن‌ها تأثیر زیادی روی رتبه‌بندی سایت شما خواهد داشت.

Google search console

گوگل سرچ کنسول یکی از سرویس‌های رایگان و آنلاین گوگل و از جمله برترین ابزارهای سئو است که در ابتدای امر با نام Webmaster Tools شروع به کار کرد. گوگل در 20 می سال 2015 نام این ابزار را تغییر داد و در‌حال‌حاضر با نام Google Search Console شناخته می‌شود. مهم‌ترین کاربرد گوگل سرچ کنسول، کمک به بهینه‌سازی سایت برای خزش بهتر موتورهای جستجوی گوگل، ایندکس کردن سایت و نمایش نتایج مرتبط با کوئری سرچ شده توسط کاربر در باکس جستجوی گوگل است. در نتیجه‌ی این امر، گوگل درک بهتری از ماهیت و کارایی محتوای سایت داشته و در نتیجه می‌تواند بهترین نتایج را در صفحه SERP به کاربر ارائه کند.

با ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل می‌توانید مشکلات سایت را بررسی کنید و با رفع آن‌ها رتبه بهتری در فهرست نتایج موتور جستجوی گوگل کسب کنید. بنابراین مهم‌ترین کاربرد این ابزار بررسی نمایش درست صفحات وب‌سایت و بررسی عملکرد سایت خواهد بود.

Google Search Console یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین ابزارهای سئو است که موارد کاربرد آن به شرح زیر است.

  • بررسی نقشه سایت
  • دریافت هشدار از گوگل برای ایندکس، اسپم و سایر مشکلات مربوط به سایت
  • تعداد دفعات نمایش سایت شما در SERP
  • اطمینان از ایندکس شدن سایت در نتایج گوگل
  • آمار مربوط به زمان دسترسی به یک سایت خاص یا زمان ایندکس شدن یک سایت
  • بررسی و برطرف کردن مشکلات ایندکس شدن سایت
  • درخواست ری‌-ایندکس صفحات سایت
  • بررسی و تنظیم نرخ خزش
  • کشف صفحات مسدود شده با robots.txt
  • بهبود کارایی و کیفیت سایت برای کاربران
  • لیست کردن صفحات داخلی و خارجی پیوند داده شده به وب‌سایت
  • عیب‌یابی مشکلات مربوط به AMP و قابلیت استفاده در تلفن همراه
  • بررسی سلامت فنی سایت

مقاله پیشنهادی: سرچ کنسول چیست؟ (راهنمایی کامل برای تازه‌کارها!)

Google page speed insight یا PSI

Google Page Speed Insight به‌عنوان یکی دیگر از ابزارهای سئو، همان‌طور که از نامش پیداست، سرعت یک صفحه از سایت را در دستگاه‌های تلفن همراه و کامپیوترهای رومیزی ارزیابی کرده و پیشنهاداتی برای بهبود سرعت صفحه ارائه می‌کند. PSI با بررسی یک صفحه از سایت، اطلاعاتی آزمایشگاهی و میدانی را برای اشکال‌زدایی مسائل مربوط به عملکرد مفید صفحه ارائه می‌دهد. این داده‌های میدانی تماماً بر اساس تجربه کاربری واقعی بوده اما ممکن است در برخی موارد محدود شده باشند.

در PSI، با بررسی عملکرد صفحه سایت، نمره‌ای ارائه می‌شود که نشان‌دهنده سرعت سایت خواهد بود. اگر نمره دریافتی 90 یا بالاتر از آن باشد، سرعت سایت شما خوب تلقی خواهد شد. نمره 50 تا 90 نشان می‌دهد که سایت شما نیازمند بهبودهایی برای عملکرد بهتر و افزایش سرعت بارگذاری است و نمره زیر 50 نشان‌دهنده عملکرد ضعیف سایت است. در مورد هر صفحه سایتی که در Google Page Speed Insight بررسی می‌کنید، راهکارهایی برای افزایش سرعت صفحه نمایش داده می‌شود که با اجرای آن‌ها می‌توانید تا حد زیادی سرعت سایت خود را افزایش دهید. سرعت صفحه سایت عامل مهمی در رتبه‌بندی سایت شما در نتایج موتورهای جستجو خواهد بود. اگر وب‌سایت شما با 10 صفحه ارگانیک برتر صفحه اول گوگل، همتراز نباشد، شانسی برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج نخواهید داشت.

در جدول زیر می‌توانید طبقه‌بندی‌های PSI شامل خوب، نیاز به بهبود و ضعیف را ببینید.

شاخص خوب نیاز به بهبود ضعیف
First Contentful Paint (FCP) [0, 1800ms] (1800ms, 3000ms] Over 3000ms
First Input Delay (FID) [0, 100ms] (100ms, 300ms] Over 300ms
Largest Contentful Paint (LCP) [0, 2500ms] (2500ms, 4000ms] Over 4000ms
Cumulative Layout Shift (CLS) [0, 0.1] (0.1, 0.25] Over 0.25

فراموش نکنید در زمان بررسی سایت خود با ابزار Google Page Speed Insight هر دو حالت نمایش در موبایل و دسکتاپ را بررسی کنید تا تجربه کاربری بهتری ایجاد کنید. در نظر داشته باشید که هر چقدر وب‌سایت شما سریع‌تر بارگیری شود، نرخ پرش کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه شانس بیشتری برای رتبه‌بندی گوگل خواهید داشت.

مهم‌ترین و اساسی‌ترین راهکارهای PSI برای افزایش سرعت سایت به شرح زیر است:

  • تصاویر سایت را فشرده کنید. برای این کار می‌توانید از ابزار WP SMUSH استفاده کنید.
  • کش مرورگر را پاک کنید. برای این کار می‌توانید از ابزار W3 Total Cache استفاده کنید.
  • فضای کدنویسی HTML را به حداقل برسانید. برای این کار می‌توانید از ابزار Minify HTML استفاده کنید.
  • AMP را بهبود دهید. یکی از محبوب‌ترین افزونه‌ها برای بهبود AMP، AMP for WP است.

ابزار سئو page speed

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

Google mobile friendly testing tool

Google Mobile Friendly Testing Tool ابزاری است که با استفاده از آن می‌توانید نحوه عملکرد و نمایش صفحات سایت خود را در موبایل ارزیابی کنید. به این مفهوم که آیا صفحات سایت شما برای نمایش در دستگاه‌های تلفن همراه بهینه‌سازی شده است.

داشتن یک وب‌سایت سازگار با تلفن همراه یا به عبارت ساده‌تر، یک وب‌سایت موبایل فرندلی شده، نقش مهمی در میزان بازدید و حضور برند شما در نتایج جستجو دارد. همان‌طور که می‌دانید ترافیک تلفن‌های همراه هوشمند هر روز در حال افزایش است و در حال حاضر حتی بیشتر از ترافیک دسکتاپ است. بنابراین نباید اهمیت سازگار بودن صفحات سایت با نحوه نمایش در موبایل را دست کم بگیرید.

مواردی که در Google Mobile Friendly Testing به‌عنوان یکی از ابزارهای سئو اهمیت دارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • عدم پشتیبانی از Flash: اکثر مرورگرهای تلفن همراه از Flash پشتیبانی نمی‌کنند. بنابراین از آن‌جایی‌که کاربران تلفن همراه نمی‌توانند محتوای مورد نظر را ببینید، دسترسی کامل به سایت نخواهند داشت.
  • مشکلات مربوط به Viewport: اگر نحوه نمایش مطالب سایت برای اندازه صفحه موبایل تنظیم نشده باشد یا عرض ثابتی داشته باشد، مطالب هر صفحه در تمامی دستگاه‌های تلفن همراه به درستی نمایش داده نمی‌شود.
  • پیمایش افقی: پیمایش عمودی به عنوان یک شیوه پیمایش استاندارد روی تلفن همراه تعریف شده، بنابراین پیمایش افقی صفحات سایت برای کاربر آزاردهنده خواهد بود.
  • مقیاس محتوا: وقتی سایتی را در تلفن همراه خود باز می‌کنید نحوه نمایش آن نباید شبیه به نحوه نمایش در دسکتاپ باشد. بلکه باید کوچکتر بوده و از طرفی محتوا باید با اندازه صفحه موبایل تنظیم شود.
  • فونت یا متن مناسب: متن باید بدون نیاز به بزرگ‌نمایی (زوم) روی صفحه نمایش موبایل خوانا باشد.
  • عناصر لمسی نزدیک: دکمه‌ها و پیوندها باید به اندازه‌ای از یکدیگر فاصله داشته باشند که کاربر به‌راحتی و بدون نیاز به بزرگ‌کردن (زوم) صفحه نمایش موبایل خود، روی آن‌ها کلیک کند.

ابزار سئو گوگل موبایل فرندلی

Google structured data testing tool

Google Structured Data Testing Tool یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای سئو است که می‌توانید برای تست داده‌های ساختاریافته سایت خود استفاده کنید. Structured Data یا داده‌های ساختاریافته یکی از روش‌های ارائه اطلاعات در مورد صفحات سایت و محتوای آن است. گوگل در حال حاضر از 3 فرمت مختلف نشانه‌گذاری طرح پشتیبانی می‌کند که ویژگی‌ها و فیچرهای مختلف ‌آن‌ها کمک می‌کنند تا گوگل از داده‌های ساختاریافته یک سایت اطلاع پیدا کند. به‌طور خلاصه، داده‌های ساختاریافته به گوگل کمک می‌کند تا محتوای ارائه شده در صفحات سایت شما را با دقت بیشتری درک کرده و در نتیجه محتوای ارزشمندتر و مرتبط‌تری را در اختیار کاربران قرار دهد چون موتورهای جستجو داده‌های ارائه شده در یک سایت را نمی‌توانند مانند یک انسان درک کنند.

استراکچر دیتا عامل مهمی در بهبود تجربه کاربری است با وجود این قابلیت، کاربران می‌توانند داده‌های ساختاریافته را به وب‌سایت‌ها و برنامه‌های مختلف منتقل کنند به صورتی که علاوه‌بر کاربر، گوگل نیز درک درستی از محتوای ارائه شده داشته باشد. به منظور استفاده از نشانه‌گذاری‌های استراکچر دیتا باید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • اسکیماهای (Schema) مناسب انتخاب کنید. پرکاربردترین اسکیماها شامل Organization، Person، Place، Local Business، Restaurant، Offer، Product و … هستند.
  • استراکچر دیتای سایت خود را نشانه‌گذاری کنید. برای این کار می‌توانید از ابزار Structured Data Markup Helper استفاده کنید.
  • نشانه‌گذاری‌های انجام شده را تست کنید. برای این کار باید از ابزار Structured Data Testing Tool استفاده کنید.
  • با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول، مشکلات احتمالی را شناسایی کنید.

از جمله مهم‌ترین کاربردها و ویژگی‌های این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بررسی URLها یا کدهای داده‌های ساختاریافته سایت
  • بررسی هشدارها یا خطاهای موجود در کدهای سایت
  • بررسی معتبر بودن کدهای سایت
  • قابلیت مشاهده پیش‌نمایش نحوه ظاهر شده Rich Snippet در نتایج جستجو

ابزار سئو structure data

خدمات سئو آژانس هارمونی

Google AMP testing tool

AMP مخفف Accelerated Mobile Page به عنوان یکی از ابزارهای سئو، پروژه‌ای مشترک بین گوگل و توئیتر است که برای ایجاد صفحات سریع تلفن همراه طراحی شده است. به عبارت ساده‌تر، AMP یک HTML ساده و بهینه‌سازی شده است که برای نسخه‌های نمایش یک صفحه وب روی گوشی طراحی شده و در نتیجه صفحات نمایش داده شده روی موبایل با این ابزار سبک‌تر بوده و سرعت بارگذاری آن‌ها بالاتر است. برخی از کارشناسان معتقدند که AMP نمی‌تواند به صورت مستقیم روی سئوی سایت تأثیر گذارد، اما قاعدتاً تجربه کاربری استفاده از این ابزار برای سایت‌ها می‌تواند عامل مهمی در بهبود سئوی سایت باشد. با توجه به اینکه حدود یک‌سوم از کاربران اینترنت، استفاده از گوشی را به جای دسکتاپ ترجیح می‌دهند، بنابراین نسخه‌های نمایش وب‌سایت روی گوشی از اهمیت ویژ‌ه‌ای برخوردار خواهد بود.

ابزار Google AMP Testing به‌عنوان یکی از ابزارهای گوگل برای سئو، کمک می‌کند تا صفحات سایت شما برای کاربرانی که بیشتر از موبایل برای جستجو استفاده می‌کنند، تجربه بهتری رقم بزند. طراحی یک سایت ریسپانسیو، قاعدتاً رتبه بهتری را برای شما در نتایج گوگل به همراه خواهد داشت. در حال حاضر تنها با طراحی سایت با AMP می‌توانید سرعت بارگذاری صفحات سایت خود برای کابران موبایل را به مقدار قابل توجهی افزایش دهید.

با Google AMP Testing Tool می‌توانید خطاهای معمول در AMP و قطعه کدی که باعث بروز خطا شده را شناسایی کنید. گوگل، AMP را راهکاری کاربردی برای ساده‌سازی سایت‌های پیچیده معرفی کرده است، سایت‌هایی که برنامه‌نویسان آن از کدهای ساده استفاده نکرده‌اند و همین امر باعث کاهش سرعت نمایش سایت روی موبایل شده است.

ابزار amp گوگل

ابزارهای بررسی سایت و موارد داخلی

پس از ابزارهای گوگل برای سئو، به‌منظور ارزیابی موارد داخلی سایت مانند محتوا، لینک‌ها و کدها نیازمند ابزارهایی هستید که بتوانند یک گزارش کامل شامل مشکلات و راه‌حل‌ها دریافت کنید.

Screaming frog

Screaming Frog به‌عنوان یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای سئو، تمامی صفحات سایت و لینک‌های داخلی و خارجی را خزش کرده و مشکلات احتمالی را گزارش می‌دهد. با استفاده از این ابزار می‌توانید برخی از متداول‌ترین مشکلات سایت را شناسایی کرده و با بهبود و رفع آن‌ها، سئوی سایت خود را ارتقا دهید. از جمله امکانات ابزار Screaming Frog می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شناسایی پیوندهای شکسته، خطاها و تغییر مسیرها در سایت
  • تجزیه و تحلیل عنوان صفحات و داده‌های متا
  • بررسی دستور زبان و املا
  • بررسی داده‌های ساختاریافته و اعتبارسنجی
  • ایجاد XML Sitemaps
  • کشف صفحات داپلیکیت یا تکراری
  • پیکربندی خزش‌ها
  • امکان ادغام با Google Analytics
  • امکان ادغام با Page Speed Insight

ابزار اسکریمینگ فراگ

مقاله پیشنهادی: بهترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال ایرانی و خارجی ۲۰۲۲

ابزارهای بررسی رقبا

ابزارهایی که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها می‌پردازیم از جمله ابزارهای سئو یا به صورت تخصصی ابزارهایی برای تحلیل رقبا هستند که علاوه‌بر کمک به بهینه‌سازی سایت برای اهداف دیگری مانند تحلیل رقبا و جستجوی کلمات کلیدی یا Keyword Research نیز کاربرد دارند.

Ahrefs

Ahrefs یکی از قوی‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای سئو سایت است که در آن به ابزارهای اختصاصی چون ایجاد لینک، آنالیز رقبا، تحقیق کلمات کلیدی، ارزیابی رتبه و بسیاری موارد دیگر دسترسی دارید. می‌توان گفت که بیشتر فیچرهای این ابزار برای متخصصان مارکتینگ تعریف و طراحی شده است اما سئوکاران از این ابزار برای تجزیه و تحلیل رقبا، بررسی سئوی سایت و رتبه‌بندی کلمات کلیدی نیز استفاده می‌کنند.

از جمله مهم‌ترین قابلیت‌ها و فیچرهای Ahrefs به‌عنوان یکی از ابزارهای سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • از موتورهای جستجوی برتر مانند گوگل، یوتیوب، آمازون، بینگ، یاهو، Baidu (چین)، Yandex (روسیه)، Daum & Naver (کره جنوبی) و Seznam (جمهوری چک) پشتیبانی می‌کند.
  • تنها ابزار تحقیق کلمات کلیدی است که از Search Volume فراتر رفته و تعداد تخمین‌زده شده کلیک‌ها را برای هر نتیجه جستجو نشان می‌دهد.
  • با Ahrefs می‌توانید کلماتی که بیشترین میزان کلیک را در یک منطقه جغرافیایی خاص دارند ارزیابی کنید.
  • اکثر متخصصان سئو به‌منظور پیش‌بینی پتانسیل ترافیک ارگانیک یک صفحه از سایت خود، ترافیک جستجوی Search Volume کلمه کلیدی مورد نظر را بررسی می‌کنند. با جستجوی یک کلمه کلیدی در Ahrefs می‌توانید ترافیک ماهانه جستجوی ارگانیک صفحات برتر SERP را بررسی کنید.
  • Ahrefs یکی از قوی‌ترین ابزارهای سئو است که نمودار بک‌لینک‌ها را به صورت روزانه آپدیت و ارائه می‌کند.
  • با ابزار Ahrefs علاوه‌‌بر شناخت بهتر رقبا می‌توانید بخش‌هایی از سایت آن‌ها را که بیشترین ترافیک جستجو از یک کشور خاص را دارند ببینید.
  • می‌توانید توزیع کلیک روی کلمات کلیدی را به صورت جداگانه بررسی کنید.
  • می‌توانید تاریخچه صفحات SERP را تجزیه و تحلیل کنید.
  • می‌توانید بک‌لینک‌های داخلی هر وب‌سایت را فوراً تحلیل کنید.
  • شکاف محتوایی بین سایت رقبا و سایت خود را شناسایی کنید. به این ترتیب می‌توانید کلمات کلیدی که رقیب شما روی آن رتبه گرفته است را مشخص کرده و برای تولید محتوای شامل آن کلمه کلیدی برنامه‌ریزی کرده یا روی آن کلمه کلیدی بهینه‌سازی سئو انجام دهید.
  •  Ahrefs یکی از بهترین ابزارهایی است که از طریق آن می‌توانید رتبه دامنه وب‌سایت اصلی، تعداد دامنه‌های ارجاع، ترافیک جستجوی ارگانیک، تعداد کلمه، تعداد انتشار، تاریخ به‌روز شده و بسیاری موارد دیگر مربوط به آنالیز محتوای سایت خود و رقبا دسترسی داشته باشید.

ابزار سئو ahrefs

Semrush

Semrush یکی از ابزارهای محبوب سئو برای تجزیه و تحلیل رقبا، تحقیق کلمات کلیدی، بهینه‌سازی موتورهای جستجو یا سئو و بهینه‌سازی گوگل‌ادز است. به‌عبارتی ساده‌تر می‌توان گفت که Semrush یک نرم‌افزار همه‌کاره برای دیجیتال مارکترها و متخصصان سئو است. semrush در حوزه‌های مختلفی فیچر ارائه می‌کند که شامل SEO، Content، Market Research، Advertising، SMM و SERM است. از جمله فیچرهای این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ترافیک تخمینی: ترافیک تخمینی سهم ترافیکی است که با یک کلمه کلیدی خاص به یک وب‌سایت هدایت می‌شود.
  • کلیدواژه‌های برتر بر اساس موقعیت: با استفاده از این قابلیت می‌توانید کلمات کلیدی برتر را بر اساس موقعیت شناسایی کرده و نوسانات رتبه‌بندی کلمات را به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه کنترل کنید.
  • کلمات کلیدی در نتایج برتر: به کل کلمات کلیدی در 3 نتیجه برتر جستجوی گوگل دسترسی داشته و درصد کلیدواژه‌های برتر را ارزیابی می‌کنید.
  • توزیع رتبه‌بندی: اگر مایل به مشاهده و بررسی تمام معیارهای برتر شامل کلمات کلیدی در 10 نتیجه برتر SERP، کلیدواژه‌ها در 100 نتیجه اول، ترافیک نسبی هر کدام و دریافت دید نسبی به جایگاه هر کلمه هستید، Semrush به عنوان یکی از ابزارهای سئو انتخاب مناسبی خواهد بود.
  • موقعیت متوسط رقبا: با Semrush به میانگین کلی رتبه‌بندی برای کلمات کلیدی در کمپین‌های مختلف دسترسی خواهید داشت.
  • لینک سازی: با ابزار semrush می‌توانید فرصت‌های لینک سازی خارجی و داخلی قوی را شناسایی کنید.

جالب است بدانید که از semrush می‌توانید برای بهینه‌سازی محتوا و جعبه ابزار بازاریابی محتوایی نیز استفاده کنید.

ابزار تخصصی سئو SEMRUSH

ابزارهای بررسی رتبه کلمات کلیدی

ابزارهایی که در فوق به ‌آن‌ها اشاره کردیم، علاوه‌بر آنالیز سئوی سایت و پیشنهاد کلمات کلیدی می‌توانند برای بررسی رتبه کلمات کلیدی نیز استفاده شوند. اما اجازه دهید دو ابزار جدید به شما معرفی کنیم که به‌صورت اختصاصی برای بررسی رتبه کلمات کلیدی طراحی شده‌اند.

 

نایت واچ

نایت واچ از جمله ابزارهای سئو است که برای بررسی رتبه‌بندی کلمات کلیدی به صورت محلی و به منظور افزایش دسترسی و فروش مورد استفاده قرار می‌گیرد. نایت واچ ادعا می‌کند که در حال حاضر دقیق‌ترین ردیاب رتبه بر اساس موقعیت جغرافیایی در بازار است. چرا که اکثر ردیاب‌های رتبه‌بندی تنها از مرکز داده تصادفی استفاده می‌کنند، این در حالی است که نایت واچ به شما اجازه دسترسی به مرکز داده گوگل را می‌دهد.

نایت واچ دارای افزونه کروم بوده و در نتیجه با اضافه و فعال‌سازی آن روی مرورگر کروم می‌توانید رتبه کلمات کلیدی را در نتایج SERP و تمامی جستجوهای مناطق مختلف جهان را در میان 100 نتیجه برتر گوگل بررسی کنید. از دیگر فیچرهای نایت واچ به‌عنوان یکی از ابزارهای سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قابلیت اتصال به Google Search Console و Google Analytics
  • ارائه نمودار موقعیت متوسط و کلی سئو و نتایج SERP در مقایسه با وب‌سایت رقبا
  • دریافت گزارش‌های دقیق رتبه‌بندی کلمات
  • ردیابی و ارسال نوتیفیکیشن برای کلمه کلیدی و ارائه پیشنهادات

ابزار سئو nightwatch

مقاله پیشنهادی: سئو محلی چیست؛ تکنیک‌های لوکال سئو در سال ۲۰۲۳

نردبون

یکی از مهم‌ترین بخش‌های ابزارهای سئو -که می‌تواند شامل ابزارهای گوگل برای سئو یا دیگر ابزارهای کاربردی باشد که در این مقاله به آن اشاره کردیم- تحقیق کلمات کلیدی و بررسی رتبه آن‌ها است. تمامی ابزارهای خارجی دارای یک دوره آزمایشی هستند اما پس از آن برای استفاده از فیچرهای هر ابزار باید هزینه‌ای را به صورت ماهانه یا سالانه پرداخت کنید. پرداخت هزینه دلاری برای کسب‌وکارهای ایرانی برای استفاده از این ابزارها گاهی می‌تواند دردسرساز و حتی پُرهزینه باشد. در همین راستا، هولدینگ یکتانت پلتفرمی را عرضه کرده که برای بررسی رتبه کلمات کلیدی بهترین انتخاب برای کسب‌وکارهای ایرانی است.

زمانی‌که نام وب‌سایت را به همراه کلمات کلیدی مورد نظر خود در نردبون وارد می‌کنید، این ابزار پس از تحلیل اطلاعات دریافتی، لیستی از دامنه رقبا را در اختیار شما قرار خواهد داد. با وارد کردن دامنه رقبا در نردبون، می‌توانید وضعیت و رتبه آن‌ها را ارزیابی کنید. یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از نردبون، دسترسی به داده‌ها و سایت‌های داخلی است.

ابزار سئو تریبون

ابزارهای کیورد ریسرچ

برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی، رتبه گرفتن روی کلمات مختلف، افزایش CTR و بسیاری موارد دیگر، نیازمند تحقیق کلمات کلیدی هستیم. در این راستا ابزارهایی طراحی شده‌اند که به‌صورت اختصاصی برای جستجوی کلمات کلیدی استفاده می‌شوند.

Keyword planner

Keyword Planner یکی از ابزارهای قدرتمند گوگل برای جستجو و انتخاب کلمات کلیدی یا کلیدواژه‌های مناسب است. یکی از مهم‌ترین مزایای این ابزار اضافه شدن افزونه کروم و تحلیل لحظه‌ای کلمات کلیدی است. از پرکاربردترین فیچرهای کیورد پلنر، بررسی حجم جستجوی یک کلیدواژه برای راه‌اندازی کمپین گوکل‌ادز است.

ابزار سئو کیورد پلنر

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

Kwfinder

Kwfinder یکی دیگر از ابزارهای سئو است که برای تحقیق کلمات کلیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کار با این ابزار بسیار ساده بوده و با درج کلمه‌ کلیدی مورد نظر خود می‌توانید تمامی عبارات کلیدی مرتبط با آن را در یک فایل دریافت کنید.

kwfinder ابزار سئو

Keywordtool

Keywordtool از آن دسته ابزارهای سئو است که در نسخه رایگان خود اطلاعات جامع و کاملی از کلمات کلیدی در اختیارتان قرار خواهد داد. برای استفاده از این ابزار کافی است وارد سایت Keywordtool شده و پس از انتخاب موتور جستجو، کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کرده و سپس منطقه جغرافیایی را انتخاب کنید تا بهترین و مرتبط‌ترین کلمات کلیدی در اختیارتان قرار گیرد.

ابزار سئو کیورد تول

ابزارهای سئو و تأثیر آن روی رتبه‌بندی

همان‌‌طور که در این مقاله مطالعه کردید، ابزارهای سئو مهم‌ترین وسیله برای قرار گرفتن در میان نتایج اول جستجوی گوگل هستند. بدون بهینه‌سازی صفحات سایت نمی‌توانید انتظار داشته باشید رتبه بالایی در گوگل کسب کنید. ابزارهای سئو که در این مطلب معرفی شدند، از جمله بهترین ابزارها برای سئوی سایت‌ها برای موتورهای جستجوی قدرتمندی مانند گوگل هستند. اگر به‌عنوان متخصص سئو از ابزار کاربردی دیگری نیز استفاده می‌کنید، نام آن را برای ما کامنت کنید.

خدمات سئو آژانس هارمونی

تعدادی از منابع:

mozsupport.googleneilpatel.com – semrush

4.7/5 - (12 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهنا
مهنا
1 سال قبل

سمراش هم میتونه توی این لیست ابزارها باشه.

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  مهنا
1 سال قبل

سلام
وقت بخیر
بله، درسته.
ما Semrush رو در در مقالهٔ زیر بررسی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله رو هم بخونین:

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ (بررسی ۶۱ ابزار مهم!)

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری