فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

لینک سازی خارجی چیست؟ (انواع لینک سازی خارجی و تاثیر آن)

سایر مقالات | روژان خانی‌پور | تاریخ بروزرسانی : ۳ خرداد ۱۴۰۲

لینک سازی خارجی چیست

 فرض کنید دوستتان به خانه‌ی شما آمده است. وقتی که می‌رسد شروع می‌کند به تعریف کردن و می‌گوید:«کوچه‌تان را پیدا نمی‌کردم. از یک مغازه‌دار پرسیدم و توانست راهنمایی‌ام کند.» اگر یک متخصص سئو این ماجرا را بشنود ممکن است ذهنش به سمت لینک خارجی برود! در این داستان، مغازه‌دار به خانه‌ی شما لینک خارجی داده است. 

در زبان سئو هر وقت شما کاربر را توسط لینک‌هایی که در وب‌سایتتان ایجاد می‌کنید، به صفحه‌ی دیگری از سایت خود هدایت کنید، لینک سازی داخلی انجام داده‌اید. اما اگر وب‌سایت دیگری کاربرش را به صفحه‌ی شما هدایت کند یا شما از وب‌سایتتان به یک صفحه‌ی سایت دیگر لینک بدهید، لینک خارجی ایجاد شده است.  در این مقاله‌ می‌خواهیم به تعریف لینک سازی خارجی و تاثیر آن بر سئو بپردازیم.

 

لینک سازی خارجی چیست؟

لینک‌سازی خارجی یا بک لینک، شامل لینک‌هایی هستند که از سایت‌های دیگر به وب‌سایت شما داده می‌شوند. بیایید با یک مثال قضیه را روشن‌تر کنیم. فرض کنید شما صاحب وب‌سایت A به آدرس aaa.com هستید. اگر یکتانت در یکی از مقالاتش به یکی از صفحات شما (مثلا aaa.com/something) لینک بدهد، شما یک لینک خارجی از یکتانت گرفته‌اید.  یا به عنوان مثالی دیگر، تمام منابعی که ما در انتهای مقالاتمان ذکر می‌کنیم، برای سایت‌های منبع، external link محسوب می‌شوند.

مقاله پیشنهادی :با چند نمونه رپورتاژ آگهی موفق ایرانی آشنا شوید!

تعریف لینک سازی خارجی

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

انواع لینک سازی خارجی

شما می‌توانید به روش‌های مختلف برای لینک‌سازی خارجی اقدام کنید:

۱. لینک خارجی تالیفی

بهترین نوع لینک خارجی وقتی است که یک وب‌سایت به صورت خودکار و بدون تلاش خاصی از سمت شما، به یکی از صفحات وب‌سایتتان لینک می‌دهد. 

این لینک ممکن است حالت‌های مختلفی داشته باشد. از جمله:

  • نام بردن از شرکت شما یا یکی از افرادی که در آن کار می‌کند
  • لینک کردن شما به عنوان منبع اطلاعاتی که در محتوا استفاده شده است
  • ارجاع به وب‌سایت شما به عنوان طراح یک اینفوگرافیک
  • مصاحبه با یکی از همکاران شما در شرکت

و موارد این‌چنینی.

برای دریافت این نوع لینک، چند نکته را در دستور کار خود قرار دهید:

  • بازاریابی محتوایی خود را تقویت کنید
  • محتواهای همیشه سبز و با کیفیت تولید کنید
  • محتواهایی تولید کنید که قابل همرسانی (share) باشند و باقی وب‌سایت‌ها به آن علاقه نشان دهند.
  • محتوایی منتشر کنید که برند شما را به عنوان یک مرجع و لیدر بازار معرفی کند، تا بقیه تشویق شوند کاربرانشان را به شما ارجاع دهند یا با شما مصاحبه ترتیب دهند.

 

۲. رپورتاژ آگهی

یکی از روش‌های لینک سازی خارجی انتشار رپورتاژ آگهی در سایت‌های مختلف (و البته طبق نکاتی که پیش‌تر اشاره کردیم، مرتبط) است. انتشار رپورتاژ می‌تواند به سئو وب سایت شما کمک کند.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چطور در سایت‌های مختلف، رپورتاژ منتشر کنیم. با ثبت‌نام در تریبون می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. کافی است محتوای خود را بارگذاری کنید و سایت‌هایی که مد نظر دارید را از لیست سایت‌هایی که تریبون با آن‌ها همکاری دارد پیدا کنید. باقی را به تریبون بسپارید. 

سرویس رپورتاژ تریبون

۳. نوشتن پست مهمان
می‌توانید برای یک سایت مناسب، محتوای متنی با کیفیت بنویسید و در آن به یک یا چند صفحه‌ی سایت خود لینک بدهید. با این کار می‌توانید ترافیک بیشتری را به وب‌سایت خود هدایت کنید. 

 

۴. برگزاری وبینار

دیگران را تشویق کنید که به وب سایت شما لینک بدهند. برای چنین هدفی، وبینارها می‌توانند گزینه‌ی مناسبی باشند. یک وبینار برگزار کنید و محتوای ارزشمند در آن ارائه دهید. بدین ترتیب وب سایت‌ها به شما لینک می‌دهند تا نیاز به آموزش کاربران خود را برطرف کنند. 

 

۵. نسخه‌ی رایگان ابزار

کاربران شیفته‌ی ابزار هستند. حالا اگر این ابزار رایگان باشد چطور؟ وب سایت‌های زیادی برای اینکه مخاطب‌هایشان را به‌روز نگه دارند، ابزارهای رایگان را به کاربرانشان معرفی می‌کنند. ابزار رایگان می‌تواند یک ابزار ساده، مانند ماشین حساب تبدیل قیمت ارز باشد یا قسمتی از یک ابزار پیچیده‌تر که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. مانند پرسونا‌ساز هاب‌اسپات که به شما اجازه می‌دهد تا ۳ پرسونا به صورت رایگان با آن بسازید یا ابزارهایی که فقط از بعضی ویژگی‌های آن می‌توانید به صورت رایگان استفاده کنید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

اهمیت لینک سازی خارجی در سئو off-page

لینک‌سازی خارجی، شریان حیاتِ سئو off page است. می‌پرسید چرا؟  ساده است. بیایید با یک مثال پیش برویم. اگر در یک جمع به همه بگویید که من آدم مسئولیت‌پذیری هستم و شروع به تعریف از خودتان کنید، دیگران چقدر باور می‌کنند؟ حالا فرض کنید همکارانتان از مسئولیت‌پذیری شما تعریف کنند. آیا باور‌پذیرتر نیست؟ واضح است که وقتی دیگران از کسی تعریف می‌کنند، ما بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیریم تا هنگامی که خود شخص اخلاق‌های خوبش را برایمان بشمارد. 

موتورهای جستجو نیز به همین ترتیب از لینک سازی خارجی به عنوان معیاری برای سنجش اعتبار محتوایی که به آن لینک داده شده استفاده می‌کنند. یعنی وقتی سایت‌های دیگر، محتوای شما را به کاربر معرفی می‌کند یا نام شما را به عنوان منبع محتوا ذکر می‌کنند، موتورهای جستجو امتیاز ویژه‌ای برای محتوای شما قائل خواهند شد. 

دوباره‌ به دنیای مثال‌هایمان برگردیم. فرض کنید می‌خواهید یک لباس مجلسی بدوزید و به دنبال یک خیاط خوب می‌گردید. دوستی که مهارت خاصی در زمینه‌ی خیاطی ندارد به شما یک نفر را معرفی می‌کند. از طرفی یکی دیگر از دوستانتان که خودش اهل دوخت و دوز است یک خیاط حرفه‌ای را به شما معرفی می‌کند. کارتان را به کدام خیاط می‌سپارید؟ از دوست اول تشکر می‌کنید اما احتمالا اعتبار حرف دومین دوست در نظرتان بیشتر است. 

موتورهای جستجو هم به همین ترتیب لینک‌های خارجی را اعتبارسنجی می‌کنند؛ یعنی سایت‌هایی که از سایت‌های معتبر‌تری لینک دارند، رتبه‌های بهتری هم در نتایج موتور جستجو به دست می‌آورند.

مقاله پیشنهادی :آموزش قرار دادن چند لینک در یک لینک در بیوی اینستاگرام

ویژگی های لینک سازی خارجی باکیفیت

همانطور که تا اینجا متوجه شدید، لینک‌سازی خارجی تاثیر زیادی بر سئو خارجی یا off-page دارد.  در ادامه بررسی می‌کنیم که لینک‌‌های باکیفیت‌ چه ویژگی‌هایی دارند: 

۱. لینک سازی خارجی از وب‌سایت‌های معتبر و با نفوذ

ترجیح می‌دهید سایت دانشگاه هاروارد  به وب‌سایت شما لینک بدهد، یا یک وب‌سایت رندوم و معمولی؟ به نظر می‌رسد گوگل هم مثل شما فکر می‌کند! هرچقدر وب سایتی در یک حوزه شناخته‌شده‌تر و اعتبار دامنه‌ی آن بیشتر باشد، گرفتن لینک از آن ارزشمندتر خواهد بود.

آیا گرفتن چنین بک‌لینک‌هایی کار سختی است؟ بله طبیعتا سخت است. 

آیا می‌ارزد؟ بله قطعا! (قدیمی‌ها چه می‌گفتند؟ یک مو از خرس کندن غنیمت است؟)

لینک سازی خارجی از سایت های معتبر

 

۲. انکرتکست لینک باید حاوی کلمه‌ی کلیدی مناسب باشد 

ممکن است بپرسید انکر‌تکست (anchor text) چیست. انکر به معنی لنگر است. انکر تکست یعنی متنی که لنگرگاه لینک شماست!
لینک‌های یک متن را چطور تشخیص می‌دهید؟ معمولا یک یا چند کلمه هستند که با رنگی متفاوت نمایش داده می‌شوند و وقتی روی آن‌ها کلیک می‌کنید، وارد یک صفحه‌ی دیگر می‌شوید. به آن کلمه‌ها anchor text گفته می‌شود. کلمات زرد رنگی که در این متن می‌بینید انکر‌تکست هستند.

اگر سایتی که می‌خواهید توسط آن لینک سازی خارجی برای سایتتان انجام دهید، لینک را روی کلمه‌ی کلیدی‌ای که برای شما مهم است قرار دهد، نور علی نور می‌شود!  به عنوان مثال در حالتی که اینگونه به سایت شما لینک داده شود: «دانلود ایبوک دیجیتال مارکتینگ یکتانت» بسیار متفاوت است از وقتی که فقط می‌نویسد «اینجا کلیک کنید»

البته باید مراقب باشید بیش از حد از انکرتکست‌های یکسان استفاده نکنید. گوگل الگوریتم پنگوئن را برای چنین مواقعی راه‌اندازی کرده است تا مانع از روش‌های سئوی کلاه سیاه و تکثیر ربات‌گونه‌ی لینک‌ها شود.

 

۳. لینک سازی خارجی از سایتی در حوزه‌ی فعالیتی مشابه

اگر شما صاحب یک وب سایت در زمینه‌ی دیجیتال مارکتینگ باشید و از یکتانت لینک بگیرید، بسیار برای شما بهتر است تا اینکه از یک وب‌سایت ورزشی بخواهید به شما لینک بدهد. 

برای اینکه حق را به گوگل بدهید، می‌توانیم با یک مثال، شرایط را شبیه‌سازی کنیم. اگر کریستیانو رونالدو شخصی را در زمینه‌ی فوتبال تایید کند، کسی هست که بگوید رونالدو دروغ می‌گوید یا مهارت آن شخص را زیر سوال ببرد؟ طبیعتا رونالدو بهتر از نویسنده‌ای که تخصصی در فوتبال ندارد، می‌تواند مهارت افراد را در این زمینه بسنجد. درباره‌ی وب‌سایت‌ها نیز این قضیه برقرار است. اگر وب‌سایتی که حوزه‌ی تخصصش با شما یکی‌ است، شما را معرفی کند و کاربرانش را به شما ارجاع دهد، تز نظر گوگل بسیار معتبرتر از زمانی است که یک وب‌سایت غیر مرتبط این کار را انجام دهد. 

لینک سازی خارجی از سایت با زمینه فعالیت مشابه

 

۴. ساخت لینک خارجی Do Follow

برای اینکه لینک‌ها توسط کراولرهای موتور جستجو بررسی شوند، لازم است که do follow (فالو) باشند، یا no follow (نوفالو)‌ نباشند.  اگر تگ no follow مانند نمونه‌ای که در زیر مشاهده می‌کنید، به انتهای لینک اضافه شده باشد، با اینکه لینک قابل کلیک است، اما گوگل و سایر موتورهای جستجو آن را نادیده می‌گیرند. 

<a href=”https://something.com”  rel=”nofollow” >click here</a>

این لینک‌ها کمک چندانی به سئو سایت شما نمی‌کنند. بنابراین از وب سایت‌ها درخواست لینک فالو داشته باشید. 

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

۵. لینک‌ سازی خارجی با‌کیفیت از یک منبع نیست!

گاهی متوجه می‌شویم که لینک گرفتن از سایت X ساده است و از آن لینک می‌گیریم. مشکل هنگامی شروع می‌شود که به دلیل سادگی هماهنگی، دوباره و دوباره و دوباره این کار را می‌کنیم!  اما آیا لینک‌های دوم و سوم و چهارم، به اندازه‌ی لینک اول تاثیرگذار خواهند بود؟ مشاهدات نشان می‌دهند که اینطور نیست.

اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، داشتن ۱۰۰ لینک خارجی از ۱۰۰ وب‌سایت مختلف، بهتر از داشتن ۱۰۰۰ لینک خارجی از یک وب‌سایت است.

لینک سازی خارجی از چند سایت

جمع‌بندی

لینک‌های خارجی می‌توانند نقش مهمی در استراتژی سئو و حتی محتوای شما بازی کنند. اهمیت دادن به انکرتکست‌ها، مرجع لینک‌ها و سایر نکاتی که در این مقاله برایتان نام بردیم می‌تواند در سئو وب‌سایت شما نقش مهمی داشته باشد. امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم نیازهایتان را پاسخ دهیم. اگر سوالی درباره‌ی این مطلب داشتید، حتما در قسمت دیدگاه‌ها بنویسید، در اسرع وقت پاسخ می‌دهیم.

 

منابع:

moz| backlinko

3.7/5 - (7 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جعفری
جعفری
1 سال قبل

سلام. ممنونم که مفهوم لینک سازی خارجی رو بخوبی بیان کردید. سوالی که دارم این هست اگر از سایتمان به یک سایت قوی تر لینک خارجی بدهیم با استفاده از انکرتکست ها در بین متن(برای مطالعه بیشتر)، آیا به سایت ما آسیبی وارد نمیشود؟
آیا سبب نمیشود که جایگاه مطالب سایت ما افت کنند؟
ممنون میشم راهنماییم کنید

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  جعفری
1 سال قبل

سلام
وقت بخیر
ممنون که به ما فیدبک می‌دین 🙂
خیر، لینک‌دادن به سایر سایت‌ها و مقاله‌ها در صورتی که با موضوع صفحهٔ وب‌سایت ما مرتبط باشه، آسیبی به سایت وارد نمی‌کنه، بلکه برای اون هم مفیده.

مرضیه
مرضیه
1 سال قبل

سلام و وقت بخیر
ممنون از محتوای خوبتون
من میخوام در یک مقاله از سایتم به سایت های دیگه لینک بدم (درواقع بخش های علمی مقاله رو به مقالات و سایت های دیگه که اون بخش رو از اون سایت یا مقاله برداشتم، لینک بدم)
سوالم این هست که بهتره که این لینک دهی ها به چه صورت باشه؟
مثلا یک کلمه یا یک خط از مقاله رو لینک بدم؟
یا در پایان مقاله به عنوان منابع لینک هارو اضافه کنم؟
یا در پایان هر بند از محتوایی که رفرنس داره، با عناوینی مثل برای مطالعه بیشتر، بیشتر بخوانید و … اون عنوان رو لینک بدیم

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  مرضیه
1 سال قبل

سلام
وقت بخیر
ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین 🙂
بهتره وقتی لینک بدین که به اعتبار مقاله کمک کنه و نشون بده حرفی که زدین، درسته. بهتره لینک‌ها نوفالو باشه.
با کلمه‌های عمومی هم لینک بدین، بهتره. به مثال زیر نگاه کنین:
طبق گفته‌های Forbes…
اینجا روی «Forbes» به اون مقاله لینک بدین.
وقتی به‌عنوان منابع آخر مقاله بیارین که بخش زیادی از مقاله رو بر اساس اون نوشته باشین.

sabi
sabi
22 روز قبل

ممنون از توضیحات واضح شما من چندتا سایت معروف هم سرچ کردم . ولی مطالب شما با مثال هایی که زده بود قابل فهم بود .

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  sabi
21 روز قبل

خوشحالیم اینو می‌شنویم و برای ما ارزشمنده 🙂

ممنون که فیدبک می‌دین.

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری