فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

آموزش کیورد پلنر گوگل Keyword Planner (به‌صورت تصویری)

سایر مقالات | رضا سپه‌وندی | تاریخ بروزرسانی : ۲۰ آذر ۱۴۰۱

آموزش گوگل کیورد پلنر

ممکن است شما به‌دنبالِ کلمات کلیدی مناسب برای افزایش ترافیک وب‌سایت خود باشید. شاید هم از آن دسته افرادی باشید که به پیش‌بینی هزینه‌های گوگل ادز علاقه دارند. برای هدف‌گرفتن مرتبط‌ترین کلمه‌های کلیدی باید بدانید گوگل کیورد پلنر چیست و چه کمکی به شما می‌کند. 

برای اینکه بتوانید مخاطب را از موتورهای جست‌وجو به وب‌سایت خود بکشانید، باید بدانید که او از چه عبارتی و با چه نیتی استفاده می‌کند. کیورد پلنر یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند گوگل است که با کمک آن به دنیایی از کلمه‌های کلیدی متنوع و مرتبط با کسب‌و‌کارتان دست پیدا می‌کنید. با این حال، اگر با محیط آن آشنا نباشید، ممکن است کار با آن کمی گیج‌کننده به‌ نظر برسد.  

ما در این مقاله قرار است آموزش گوگل کیورد پلنر را به طور کامل در اختیار شما قرار دهیم و بگوئیم چگونه از آن می‌توانید بهره ببرید. در ادامه با یکتانت همراه شوید. (همچنین اگر به اجرای تبلیغات در صفحه اول گوگل تمایل دارید، می‌توانید از تعزفه‌ها و شرایط یکتانت آگاهی کسب نمائید!)

 

ابزار گوگل کیورد پلنر چیست؟

گوگل کیورد پلنر را برای کشف کلمات کلیدی مهم و یافتن داده‌های مختلف مانند حجم جست‌وجو، میزان رقابت و قیمت هر کلیک برای هر کلمه کلیدی طراحی کرده است.  این ابزار به شما کمک می‌کند بتوانید تحقیق کلمات کلیدی خود را به بهترین شکل انجام دهید. میزان ترافیکی که می‌توانید از موتورهای جست‌وجو به سمت خود بکشانید، به نتیجهٔ این تحقیق بستگی دارد. 

از طرفی، کیورد پلنر گوگل به شما این امکان را می‌دهد که از بودجهٔ تبلیغات گوگل ادز خود بهتر از قبل بهره ببرید. هدف گوگل از طراحی این ابزار تسهیل فرآیند اجرای کمپین‌‌های شبکه سرچ (جست‌وجو) بوده است. این ابزار رایگان به شما اجازه می‌دهد نه‌تنها کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار خود را پیدا کنید، بلکه حجم جست‌وجوی ماهانه و هزینه‌های هدف‌گیری آن‌ها را هم تخمین بزنید.

 

برای فروش بیشتر، تبلیغات در گوگل را به یکتانت بسپارید.

برای فروش بیشتر، تبلیغات در گوگل را به یکتانت بسپارید.

شروع تبلیغات arrow-left

 

کاربرد کیورد پلنر

با این تفاصیل، می‌توان گفت کیورد پلنر گوگل ادز به شما کمک می‌کند بتوانید: 

  • کلمه‌های کلیدی جدید و مرتبط  را کشف کنید؛
  • حجم جست‌وجوی کلمه کلیدی  را مشاهده کنید؛
  • متوسط جست‌وجوی ماهانه هر کلمه‌ کلیدی را بر اساس دستگاه کاربر و موقعیت مکانی‌ او تجزیه‌وتحلیل کنید؛
  • هزینه‌های تبلیغات در صفحهٔ نتایج جست‌وجو را تعیین کنید؛
  • از رقبای خود ایده بگیرید؛
  • کمپین‌های تبلیغاتی اثربخشی ایجاد کنید.

به‌عنوان مثال، کافی است به این ابزار بگویید که به کلمه‌های کلیدی مرتبط با «شلوار مردانه» نیاز دارم. چند ثانیه بیشتر طول نخواهد کشید که لیستی از کلمه‌های مختلف را در اختیار شما بگذارد. در بخش‌های بعدی خواهید دید که چگونه می‌توان از ویژگی‌های این ابزار بهره برد.  

مقاله پیشنهادی : تحقیق کلمات کلیدی چیست و چگونه انجام می‌شود؟

مثال از یک کلمه کلیدی

 

چگونه به کیورد پلنر گوگل ادز دسترسی پیدا کنیم؟

برای اینکه بتوانید از امکانات آن برای رسیدن به اهدافتان استفاده کنید، به اکانت گوگل ادز نیاز دارید. از این رو، ابتدا به صفحهٔ گوگل ادز بروید و روی «Start Now» کلیک کنید. سپس مشخصات اکانت گوگل خود را در مرحلهٔ بعدی وارد کنید و روی «Sign In» کلیک کنید. 

 

ساخت اکانت در گوگل ادز

 

گوگل ادز در مرحلهٔ بعد از شما می‌خواهد تا کمپین خود را ایجاد کنید. از آنجایی که شما در حال حاضر نمی‌خواهید برای تبلیغات پولی خرج کنید، می‌توانید روی «Create an account without a campaign» کلیک کنید تا از این مرحله رد شوید. 

 

اکانت گوگل ادز

 

پس از آن، بدون اینکه چیزی را تغییر دهید روی «SUBMIT» کلیک کنید. نگران نباشید؛ شما به گوگل ادز گفته‌اید که نمی‌خواهید کمپینی اجرا کنید. 

 

ثبت نام در گوگل ادز

 

اگر تمام مراحل را به‌درستی طی کرده باشید، باید تصویر زیر را مشاهده کنید. روی «Explore Your Account» کلیک کنید تا وارد پنل گوگل ادز شوید. 

 

مرحله نهایی ساخت اکانت گوگل ادز

 

برای دسترسی به ابزار گوگل کیورد پلنر باید روی گزینهٔ «Tools & Settings» در بالای پنل کلیک کنید تا یک منوی کشویی باز شود و سپس گزینهٔ «Keyword Planner» را در بخش «PLANNING» انتخاب کنید.  

 

انتخاب کیورد پلنر

 

تبریک می‌گوییم! شما نیمی از راه را با موفقیت پشت سر گذاشتید و حالا دیگر تنها کافی است کلمه‌های کلیدی خود را با این ابزار کشف کنید. با ما در بخش بعدی همراه شوید تا چگونگی کار با کیورد پلنر گوگل را بررسی کنیم.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

آموزش گوگل کیورد پلنر

شما پس از ورود به کیورد پلنر با دو گزینهٔ «Discover new keywords» و «Get search volume and forecasts» مواجه می‌شوید. آن‌ها به شما کمک می‌کنند کلمه‌های کلیدی خود را به دو شیوهٔ متفاوت پیدا کنید. ما در این بخش ابتدا این دو گزینه را بررسی می‌کنیم و سپس نگاهی به چگونگی پیش‌بینی هزینه‌های کمپین و انتخاب کلمه‌های کلیدی هدف می‌اندازیم. 

 

آموزش گوگل کیورد پلنر

Discover new keywords

آیا نمی‌دانید مخاطبتان از چه کلمه‌های کلیدی خاصی برای جست‌وجو استفاده می‌کند؟ هیچ ایده‌ای دربارهٔ کلمه‌های کلیدی مرتبط با کسب‌وکارتان ندارید؟ نگران نباشید؛ این بخش از کیورد پلنر گوگل برای حل این مشکل طراحی شده است. پس از اینکه گزینهٔ «Discover new keywords» را انتخاب کردید با دو بخش «Start with Keywords» و «Start with a Website» روبرو می‌شوید. 

 

Discover new keywords

 

در قسمت «Start with Keywords» می‌توانید کلمه‌ها یا عبارت‌های مختلفی را برای یافتن کلمه‌های کلیدی وارد کنید. شما اجازه دارید حداکثر از ۱۰ کلمه یا عبارت کلیدی در این بخش استفاده کنید. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، ما از عبارت‌های مختلفی مانند «ساعت هوشمند ارزان» و «نحوهٔ نگهداری از ساعت هوشمند» استفاده کرده‌ایم.  

 

انتخاب کلمه کلیدی

 

به خاطر داشته باشید که زبان و موقعیت مکانی باید مطابق عکس بالا به‌ترتیب «Persian» و «All location» باشد. در انتها، روی گزینهٔ «Get Results» کلیک کنید تا کیورد پلنر کلمه‌های کلیدی مختلفی را در اختیار شما بگذارد. به‌عنوان مثال، وقتی «ساعت هوشمند» را به‌عنوان سرچ ترم (عبارت جست‌وجو) وارد کردیم، این ابزار ۳۰۳۵ کلمه کلیدی را به ما نشان داد. 

 

نتایج جستجو در کیورد پلنر

 

شما همچنین می‌توانید از بخش «Start with a Website» وارد عمل شوید و از آدرس وب‌سایت خودتان یا رقیبتان برای یافتن کلمه‌های کلیدی استفاده کنید. کیورد پلنر گوگل از آدرسی که در این بخش وارد می‌کنید به‌عنوان منبع استفاده می‌کند تا بتواند عبارت‌های مرتبط را به نمایش بگذارد. 

 

استفاده از آدرس سایت برای یافتن کلمات کلیدی

 

پس از اینکه روی گزینه «Get Results» کلیک کنید با کلمه‌های کلیدی مختلف و مرتبطی با آدرس سایتی که وارد کرده‌اید، روبرو می‌شوید. همان طور که در عکس زیر مشاهده می‌کنید، اطلاعات ۱۴۸۰ کلمه کلیدی مرتبط با آدرس یکتانت را کیورد پلنر به ما ارائه کرده است.

 

نتایج کلمات کلیدی مرتبط با سایت

 

از این قسمت ابزار گوگل کیورد پلنر می‌توانید برای تجزیه‌وتحلیل سایت رقبای خود استفاده کنید تا بتوانید از آن‌ها ایده بگیرید. فقط کافی است آدرس وب‌سایت آن‌ها را وارد کنید و کلمه‌های کلیدی خاصی را که روی آن‌ها کار می‌کنند، ببینید.

 

Get Search Volume and Forecasts

بیایید تا در این بخش با یکدیگر از مسیر دیگری برای یافتن کلمه‌های کلیدی اقدام کنیم. شما برای شروع ابتدا باید گزینهٔ «Get search volume and forecasts» را انتخاب کنید. 

 

volume and forecasts

 

سپس باید کلمه‌ها یا عبارت‌های کلیدی خود را در باکسی که در تصویر مشاهده می‌کنید، وارد کنید. شما می‌توانید  کلمه‌های کلیدی را با کمک Enter یا ویرگول از یکدیگر جدا کنید. پس از انتخاب کلمه‌های کلیدی روی «GET STARTED» کلیک کنید. 

 

وارد کردن عبارت یا کلمه کلیدی

 

اگر به تصویر زیر دقت کنید، متوجه خواهید شد که این قسمت از ابزار گوگل کیورد پلنر چه تفاوتی با «Discover new keywords» دارد. در اینجا دیگر خبری از کلمه‌های پیشنهادی نیست؛ شما تنها حجم جست‌وجوی ماهانه و همچنین قیمت هر کلیک کلمه‌هایتان را مشاهده می‌کنید. به همین خاطر، از این ویژگی تنها زمانی استفاده کنید که فهرست کاملی از کلمه‌ها و عبارت‌های کلیدی از قبل تهیه کرده باشید.

 

نتایج جستجوی عبارت کلیدی

نحوه استفاده از قیمت و میزان سرچ پیشنهادی گوگل کیورد پلنر

شما می‌توانید تعدادی از ۷۷ کلمه‌ کلیدی مرتبط با «تبلیغات گوگل ادز» را در عکس زیر مشاهده کنید. کیورد پلنر اطلاعات مختلفی دربارهٔ هر کلمه کلیدی به شما ارائه می‌دهد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به میزان متوسط جست‌وجوی ماهانه، میزان رقابت و قیمت هر کلیک اشاره کرد. 

 

میزان متوسط جستجوی ماهانه

 

گوگل میزان جست‌وجوی ماهانه را به‌صورت نسبی ارائه می‌کند. شما در واقع نمی‌دانید که بین دو کلمه با میزان متوسط جست‌وجوی ماهانه ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ چه تفاوتی وجود دارد. با این حال، شما می‌توانید بفهمید کدام‌یک از کلمه‌های کلیدی انتخاب بهتری است. 

به‌عنوان مثال، «تبلیغات گوگل ادز» در بهترین حالت بین ۱۰ تا ۱۰۰ بار در ماه جست‌وجو می‌شود؛ ولی با «تبلیغات در گوگل» یا «تبلیغات گوگل» شانس بیشتری برای دیده شدن خواهید داشت. شواهد حاکی از آن است که اعداد و ارقام در زبان فارسی در بیشتر موارد کمتر از واقعیت است. با این حال، شما می‌توانید متوجه شوید که بهتر است چه کلمه یا عبارتی را در تبلیغات خود هدف بگیرید. 

کیورد پلنر گوگل همچنین بالاترین و پایین‌ترین قیمتی را در اختیار شما می‌گذارد که تبلیغ‌دهندگان حاضرند برای قرار گرفتن در بالای صفحهٔ نتایج جست‌وجو پرداخت کنند. به عبارت دیگر، شما با کمک این ابزار می‌فهمید که کدام عبارت‌ها و کلمه‌ها خواهان بیشتری دارند. صاحبان کسب‌وکار بی‌شک برای کلمه‌هایی بیشتر پول می‌دهند که تبدیل بیشتری برای آن‌ها به دنبال داشته باشند.  

 

نتایج قیمت کلمات کلیدی

 

شما می‌توانید کلمه‌های کلیدی را از زیاد به کم یا از کم به زیاد مرتب کنید تا به‌ترتیب به بهترین کلمه‌های کلیدی برای اهداف تجاری و غیرتجاری دست پیدا کنید. 

 

مرتب کردن کلمات کلیدی از زیاد به کم

پیش‌بینی عملکرد کلمات کلیدی در بخش Forecast

ما در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره کردیم که این ابزار به شما اجازه می‌دهد هزینه‌های تبلیغات در گوگل را تا حدودی پیش‌بینی کنید. به همین خاطر، ما چگونگی پیش‌بینی عملکرد کلمات کلیدی را در این بخش به شما یاد می‌دهیم. 

ابتدا باید کلمه‌های کلیدی مورد نظر خود را برای کمپینتان انتخاب کنید. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، یک نوار آبی‌رنگ در بالای صفحه ظاهر می‌شود که در آنجا باید روی «Add keywords to create plan» کلیک کنید.  

شما همچنین می‌توانید مدلی را که می‌خواهید کلمه‌ها با سرچ ترم کاربر تطبیق داده شوند، انتخاب کنید. ما در «راهنمای انتخاب کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی» دربارهٔ این موضوع صحبت کرده‌ایم که گوگل ادز چگونه کلمه‌های کلیدی را با سرچ ترم کاربر تطبیق می‌دهد. 

 

تطبیق کلمات کلیدی با سرچ ترم توسط گوگل ادز

 

از میان گزینه‌های نوار خاکستری‌ سمت چپ پنل روی «Forecast» کلیک کنید. گوگل کیورد پلنر در این بخش تعداد کل کلیک‌ها، ایمپرشن، هزینهٔ کلی کمپین، نرخ کلیک و میانگین هزینه به‌ازای هر کلیک را برای ۳۰ روز آینده پیش‌بینی می‌کند. 

 

پیش بینی قیمت توسط گوگل ادز

 

جا دارد که به دو نکته اشاره کنیم: 

  • منظور از ایمپرشن تعداد دفعاتی است که تبلیغ شما در صفحهٔ نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شود. مهم نیست که کاربر آن را ببیند یا قبل از دیدن تبلیغ شما از صفحهٔ نتایج خارج شود.  
  • اعداد و ارقامی که کیورد پلنر در این بخش به شما نشان می‌دهد دقیق نیستند؛ زیرا قیمت هر کلیک در گوگل ادز به عوامل مختلفی بستگی دارد و در لحظه محاسبه می‌شود.  

شما همچنین می‌توانید روی «Add conversion metrics» کلیک کنید و نرخ تبدیل خود را وارد کنید تا متوجه شوید با بودجهٔ روزانهٔ احتمالی چه تعداد از کلیک‌ها به فروش تبدیل می‌شوند. علاوه بر این، کیورد پلنر به شما کمک می‌کند بتوانید تمام اعداد و ارقام بالا را برای هر کلمهٔ کلیدی جداگانه بررسی کنید. 

 

بررسی اعداد و ارقام برای هر کلمه کلیدی

 

انتخاب کلمه‌های کلیدی بر اساس موقعیت مکانی و دستگاه کاربر

شما امروزه دیگر نمی‌توانید به دستگاهی که کاربر از آن برای یافتن راه‌حلی برای مشکل خود استفاده می‌کند، بی‌توجه باشید. اغلب افراد این روزها از دستگاه‌های مختلف مانند تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ برای گشت‌وگذار در اینترنت استفاده می‌کنند. ممکن است مخاطبِ هدف شما هنگامی که در محل کار مشغول استراحت است، برای تحقیق دربارهٔ مشکل خود به‌ سراغ گوگل برود. 

شما تا اینجای کار به‌خوبی توانسته‌اید مخاطب خود را درک کنید و متوجه شوید از چه طریقی می‌توانید او را به سمت سایتتان بکشانید. شما همچنین می‌توانید به بررسی دستگاه‌ها و موقعیت مکانی آن‌ها هم بپردازید. با این حال، اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی متاسفانه نمی‌تواند دردی از کاربران ایرانی دوا کند. 

کیورد پلنر این اطلاعات را در بخش «Forecast» به شما ارائه می‌کند. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که دستگاه‌های موبایل بیشترین تعداد کلیک و ایمپرشن احتمالی را به خود اختصاص داده‌اند. این گزارش ضرورت توجه به کاربران موبایل را گوشزد می‌کند. 

 

 اطلاعات در بخش forecast

 

قدر کیورد پلنر را بدانید

حال که دیگر این مقاله آموزش گوگل کیورد پلنر را مطالعه کردید، از‌ آن برای انجام دادن تحقیق کلمات کلیدی و همچنین پیش‌بینی هزینه‌های تبلیغات در صفحهٔ نتایج گوگل استفاده کنید. تحقیق کلمات کلیدی سنگ زیربنای تمام فعالیت‌های شما از جمله بازاریابی محتوایی و تبلیغات در گوگل ادز است. فراموش نکنید که بار کج به منزل نمی‌رسد؛ شما باید سعی کنید خشت اول را کج نگذارید.

ممکن است تجزیه‌وتحلیل و نتیجه‌گیری در ابتدا کمی دشوار باشد؛ ولی کمی به خودتان زمان بدهید تا روی غلتک بیفتید. کم‌کم دستتان می‌آید که از هر کلمه‌ای بهتر است برای رسیدن به چه هدفی استفاده کنید. آیا چیزی از قلم افتاده است؟ سوالات و مشکلات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. چنانچه قصد اجرای تبلیغات در گوگل را دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های یکتانت آگاهی کسب نمائید

 

منابع:  

BACKLINKO | STEWARTGAULD | MonsterInsights | ahrefs | RaddInteractive 

4.5/5 - (17 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

16 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
میترا
میترا
1 سال قبل

سلام خیلی ممنون از آموزش مفید تون زبان و لوکیشن نمیتونم تغییر بدم بررسی میکنید چجوری این کارو بکنم

مرتضی غانمی
مرتضی غانمی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
روی start now کلیک میکنم
پیام زیر نشان داده می شود
403. That’s an error.

Your client does not have permission to get URL /signup from this server. That’s all we know.
ممنون از رهنماییتون

حمیدرضا
حمیدرضا
1 سال قبل

سلام بسیار مفید بود ممنونم

حسینی
حسینی
1 سال قبل

سلام
وقت به خیر
مطلب مفیدی بود
برای رفتن به سایت کیورد پلنر نیاز به فیلتر شن است؟

فاطمه
فاطمه
7 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر باشه
خیلی ممنون برای آموزش مفیدی که ارائه دادین و اینکه دانشتون با بقیه به اشتراک میذارید?
آیا راهی وجود داره بتونیم یه تخمینی از این بازه ای که کیوردپلنر برای حجم جستجو ارائه داده، بزنیم؟
چون من در مرحله share of voice نیاز دارم بتونم سهمی که هر سایت رقیب از حجم ترافیک کلمات رو به خودش اختصاص داده، حدودی بدست بیارم و برای این کار نیاز به حجم سرچ هر کلمه دارم.
و چون فعلا نمیتونم از ابزارهای غیر رایگان استفاده کنم، میخواستم که از شما بپرسم آیا اصلا راه حلی وجود داره که بشه به صورت رایگان حجم سرچ رو بدست اورد؟

حسین بابایی
حسین بابایی
پاسخ به  فاطمه
7 ماه قبل

سلام ممنون از شما

می‌تونید یک اکانت گوگل ادز با کمپین فعال تهیه کنید و آمار دقیق‌تری دریافت کنید. با این حال آمار کیوورد پلنر هم نسبت به واقعیت کمتره و می‌تونید عدد میانگین جستجوی ماهانه رو در ۳ ضرب کنید تا به واقعیت نزدیک بشه. در بهترین حالت توصیه میشه که اگر روی کیوورد خاصی در سایت خودتون کار کردین و رتبه خوبی دارید، آمار ایمپرشن کلمات کلیدی که در سرچ کنسول می‌بینید رو مبنا قرار بدین.

موفق باشید

میثم
میثم
3 ماه قبل

سلام ممنون بابت زحماتتون
من اشتباها زدم یه کمپین رو شروع کردم
حالا نمیشه برگردم و گزینه ی شروع بدون کمپین رو بزنم .
الان باید چیکار کنم؟
چجور میشه اصلا اکانت و جیمیلم رو از گوگل ادز کلا پاک منم و از نو مجدد ثبت نام کنم؟؟؟

محمدی
محمدی
2 ماه قبل

ممنون از مقاله مفیدتون، فوق العاده بود، خیلی کمک کرد

نجمه
نجمه
7 روز قبل

سلام
زمان استفاده از ابزار کیورد پلنر ارور select an account رو دریافت میکنم.
هر چی نام و id رو هم وارد میکنم بازم نتیجه ای نمیگیرم.
ممنون میشم دلیل و راه حل این مشکل رو بهم بگین

با تبلیغات در گوگل زودتر به مشتری برسید!