به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

راهنمای انتخاب انواع کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی

مقالات دیجیتال مارکتینگ | رضا سپه‌وندی | تاریخ بروزرسانی : ۲۰ آذر ۱۴۰۱

کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی

اهمیت انتخاب صحیح کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی مانند اکسیژن برای حیات انسان است. شما باید هنگام سرمایه‌گذاری در گوگل ادز بدانید از چه کلماتی برای هدف گرفتن مخاطب خود استفاده کنید. در غیر این‌ صورت چیزی به غیر از هدر رفتن بودجه در انتظار شما نخواهد بود.

در گوگل ادز نمی‌توان با پول روی سبیل شاه نقاره زد! باید بدانید چه نوع کلمه کلیدی را به چه شکلی با بودجه خود هدف بگیرید. شما تعیین می‌کنید که تبلیغتان برای تعداد محدودی از مخاطبان به نمایش درآید یا به صورت گسترده نشان داده شود. در حقیقت، شما نه تنها باید مناسب‌ترین و بهترین کلمه کلیدی را انتخاب کنید بلکه باید مشخص کنید که گوگل چگونه آن را با عبارتی که کاربر استفاده کرده است، تطبیق دهد. از این رو، با ما در این مقاله همراه شوید تا انواع کلمات کلیدی در گوگل ادوردز و چگونگی انتخاب آن‌ها را بررسی کنیم. (چنانچه قصد تبلیغات در صفحه اول گوگل را دارید، می‌توانید از پلن‌ها و تعرفه‌های یکتانت آگاهی کسب نمائید)

 

معرفی انواع کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی

منظور از انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز چیزی به غیر از چگونگی تطبیق آن با چیزی که کاربر جست‌وجو می‌کند، نیست. اجازه دهید تا با یک مثال این موضوع را شفاف‌تر بیان کنیم. فرض کنید که شما می‌خواهید برای فروش کاور گوشی آیفون از گوگل ادز کمک بگیرید. بدیهی است که کاربر عبارت‌های مختلفی مانند عبارت‌های زیر را برای پیدا کردن کاور جست‌وجو می‌کند:

  • کاور گوشی آیفون
  • خرید کاور گوشی آیفون
  • کاور سیلیکونی آیفون
  • کاور قرمز آیفون
  • خرید لوازم جانبی آیفون

حال شما باید تصمیم بگیرید که تبلیغ شما پس از جست‌وجوی کدام‌یک از این عبارت‌ها نمایش داده شود. شما نمی‌توانید بودجهٔ خود را صرف تمام عبارت‌ها کنید. از این رو، به گوگل ادز اجازه می‌دهید تا عبارت جست‌وجوی کاربر را با پیشنهادتان مقایسه کند و آن را در صورت مطابقت با خواستهٔ شما نمایش دهد.

گوگل ادز چهار نوع تطبیق برای هدف‌گیری در نظر گرفته است. در ادامه با جزئیات بیشتری آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

۱. مطابقت کامل (Exact Match) 

مطابقت کامل یا همان Exact Match را باید مهم‌ترین و حساس‌ترین انواع کلمه کلیدی در گوگل ادوردز دانست. همان طور که از نام آن مشخص است، تبلیغ شما زمانی که کاربری همان کلمه کلیدی هدفتان را جست‌وجو کند، نمایش داده می‌شود.

این نوع تطابق، سخت‌گیرانه‌ترین نوع هدف‌گیری در گوگل ادز به حساب می‌آید؛ زیرا عبارت جست‌وجو شده باید تطابق کامل با عبارت کلیدی هدف شما داشته باشد. هیچ فرم دیگری از جست‌وجو باعث نمی‌شود که تبلیغ شما نمایش داده شود.

ممکن است که کاربر از کلمه‌های کلیدی هدف شما استفاده کند؛ اما ترتیب آن‌ها را رعایت نکند. در این شرایط هم تبلیغ شما نمایش داده نمی‌شود.

توجه: اگر یک اختلاف جزئی در سرچ ترم کاربر وجود داشته باشد، تبلیغ شما نمایش داده می‌شود. برای مثال، فرض کنید «خرید گوشی سامسونگ» کیورد شما است. اگر کاربر «خرید کوشی سامسونگ» یا «خریدگوشی سامسونگ» را هم جست‌وجو کند، تبلیغ نمایش داده می‌شود. در این حالت، گوگل ادز علاوه بر نوع تطابق، Close variant را در پرانتز می‌نویسد که متوجه شوید با چه نوع تطابقی، تبلیغ فعال شده است.

 

۲. تطبیق عبارت (Phrase Match) 

تطبیق عبارت به این معنا است که کاربر باید از عبارت کلیدی هدف استفاده کند؛ اما مشکلی نیست که کلمه‌های دیگری هم قبل یا بعد از آن به کار ببرد. به‌عنوان مثال، فرض کنید که «گلس آیفون» را هدف گرفته‌اید. تبلیغ شما حتی با جست‌وجوی عبارت‌های زیر هم نمایش داده می‌شود:

  • گلس آیفون ۱۳
  • خرید گلس آیفون
  • قیمت گلس آیفون ۱۳

توجه: اگر یک تفاوت جزئی در سرچ ترم کاربر وجود داشته باشد، تبلیغ شما نشان داده می‌شود. به‌عنوان مثال، فرض کنید «خرید گوشی سامسونگ» کیورد شما است. اگر کاربر «خرید کوشی سامسونگ خوب»  را جست‌وجو کند، تبلیغ شما به او نشان داده می‌شود. در این حالت هم گوگل ادز Close variant را جلوی سرچ ترم کاربر می‌نویسد که شما متوجه شوید چرا تبلیغ نمایش داده شده است.

لازم به ذکر است که در زبان فارسی، ترتیب کلمه‌های کلیدی در این حالت اهمیت ندارد. در حقیقت، تنها کافی است که کلمه‌های کلیدی شما در سرچ ترم کاربر (عبارتی که جست‌وجو می‌کند) وجود داشته باشند. از تطبیق عبارت برای هدف‌گیری محدود استفاده می‌شود تا شانس تبدیل کاربر افزایش پیدا کند.

 

۳. تطبیق گسترده (Broad Match) 

تطبیق گسترده نقطهٔ مقابل مطابقت کامل به حساب می‌آید. در حقیقت، مهم نیست که کاربر عبارت کلیدی را به چه شکلی جست‌وجو کند؛ زیرا تبلیغ شما در شرایط مختلف نمایش داده می‌شود. اگر سرچ ترم کاربر همان کلمه کلیدی شما باشد یا از نظر معنایی به آن نزدیک باشد، تبلیغ شما اجرا می‌شود. از طرفی، ترتیب کلمه‌ کلیدی در سرچ ترم کاربر اهمیت ندارد.

شما با کمک تطبیق گسترده می‌توانید تبلیغتان را به تعداد بیشتری از مخاطبان نشان دهید. با این حال، ممکن است شما همان چیزی را ارائه ندهید که مخاطب نیاز دارد یا مخاطب همان شخصی نباشد که شما نیاز داشته باشید. به عنوان مثال، فرض کنید که عبارت کلیدی هدف شما «خرید مودم ایرانسل» باشد. اگر کاربری عبارت «سرعت اینترنت شاتل» یا هر عبارت مرتبط دیگری  را هم جست‌وجو کند، تبلیغ شما را مشاهده می‌کند. آیا چنین فردی، همان مخاطبی است که می‌خواهید؟

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، کاربر با جست‌وجوی «سلام به ترکی» باعث شده است که تبلیغی با کلمهٔ کلیدی «آموزش زبان ترکی استانبولی» فعال شود.

 

تطبیق گسترده (Broad Match) 

فراموش نکنید که گوگل ادز به‌صورت پیش‌فرض از تطبیق گسترده برای نمایش تبلیغ شما استفاده می‌کند. می‌خواهید زمین بازی را کوچک‌تر کنید؟ باید به سراغ سایر کلمات کلیدی تبلیغ در گوگل بروید؛ همه چیز به هدف شما بستگی دارد.

 

۴. کیورد منفی (Negative Keywords) 

گاهی اوقات نمایش تبلیغ برای برخی از عبارت‌ها به وجهه کسب‌وکار شما لطمه وارد می‌کند. از طرفی، ممکن است که کاربری چیزی را جست‌وجو کند که شما ارائه نمی‌کنید. برای رفع این مشکل می‌توانید با تطابق منفی به گوگل ادز بگویید که تبلیغ شما چه زمانی نمایش داده نشود.

برای درک اهمیت تطابق منفی فرض کنید که شما قرار است «طراحی لباس زنانه» را هدف قرار دهید. تبلیغ شما در صورت انتخاب تطبیق عبارت برای «آموزش طراحی لباس زنانه» هم اجرا می‌شود. با این حال، ممکن است شما هیچ آموزشی در این زمینه ارائه ندهید. به این ترتیب، کاربر نه تنها از سایت‌ شما خارج می‌شود، بلکه نسبت به شما بدبین هم می‌شود.

از آن گذشته، آیا به نظر شما منطقی است که تبلیغ مشاور املاک برای «انواع کلاه‌برداری در خرید ملک» هم نشان داده شود؟ بی‌شک، خیر! شما می‌توانید از کیوردهای منفی در کنار سایر انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز استفاده کنید. با این حال، بهتر است که در انتخاب عبارت‌های کلیدی منفی کمی وسواس به خرج دهید تا با مشکل عدم نمایش تبلیغات روبرو نشوید. هر سه نوع تطبیق را هم می‌توانید برای کیوردهای منفی در نظر بگیرید و به گوگل بگویید که سرچ ترم را با کیوردهای منفی چگونه تطابق دهد.

در زبان فارسی و غیرفارسی، معنی هنگام تطابق سرچ ترم کاربر با کلمات نگتیو در نظر گرفته نمی‌شود.

  • Exact: در این حالت، تمام کلمه‌های سرچ ترم باید دقیقاً با کیورد شما مطابقت داشته باشند و هیچ اشتباه املایی وجود نداشته باشد.
  • Phrase: در این شرایط، زمانی تبلیغ شما نمایش داده نمی‌شود که کیورد شما با همان ترتیب داخل سرچ ترم باشد. ترتیب در این حالت مهم است و نباید کلمه‌ای بین کیوردها باشد. اگر کلمه‌ای قبل یا بعد از کیورد باشد، مشکلی نیست و تبلیغ شما نمایش داده نمی‌شود.
  • Broad: اگر تک‌تک تمام کلمه‌های کیورد را با هر نظم و ترتیبی داخل سرچ ترم باشد، تبلیغ نمایش داده نمی‌شود.

شما تا اینجای مقاله تا حدودی متوجه اثر اشکال مختلف تطابق کلمات کلیدی در نتیجه نهایی و کیفیت کمپین گوگل ادز شده‌اید. در بخش بعدی با جزئیات بیشتری درباره این موضوع با شما صحبت خواهیم کرد. (چنانچه قصد تبلیغات در گوگل را دارید، می‌توانید از پلن‌ها و تعرفه‌های یکتانت در این زمینه آگاهی کسب نمائید)

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

چگونه کلمات کلیدی در گوگل ادز می‌توانند بر کیفیت تبلیغ اثر بگذارند؟ 

گوگل برای محاسبه امتیاز کیفیت تبلیغ از مطابقت کامل کلمه کلیدی استفاده می‌کند. به همین خاطر، چگونگی تطبیق کلمات کلیدی کمپین تبلیغات گوگل باعث تغییر امتیاز کیفیت نمی‌شود. ممکن است که در ستون امتیاز کیفیت با «-» مواجه شوید. این بدان معناست که اطلاعات دقیقی از جست‌وجوهایی که با عبارت هدف شما تطابق کامل داشته باشند، وجود ندارد.

با این حال، تاثیر چگونگی تطابق کلمات کلیدی در عملکرد کمپین را نمی‌توان نادیده گرفت. شما با انتخاب درست کلمات کلیدی می‌توانید از هزینه‌های غیرضروری بابت کلیک‌های بی‌فایده و بی‌ربط دور بمانید. به عنوان مثال، مطابقت کامل عبارت کلیدی هدف شما با چیزی که کاربر جست‌وجو می‌کند  راه خوبی برای افزایش آگاهی از برند نیست. شما در این شرایط به تعداد محدودی از مخاطبان دست پیدا می‌کنید. با این حال، شانس زیادی برای فروش بیشتر خواهید داشت.

شما می‌توانید از کیورد پلنر برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب و تصمیم‌گیری دربارهٔ چگونگی تطبیق آن‌ها استفاده کنید. در بخش بعدی نحوه استفاده از این ابزار را با شما در میان می‌گذاریم.

راه‌های یافتن کلمات کلیدی تبلیغات گوگل ادز

انتخاب درست کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی به معنای افزایش نرخ بازگشت سرمایه کمپین تبلیغاتی است. بدیهی است که برای پیداکردن بهترین کلمات کلیدی باید دربارهٔ آن‌ها تحقیق کنید. کیورد پلنر یکی از ابزارهای مفید برای انجام تحقیق کلمات کلیدی است که ابتدا، نحوهٔ کار با آن را با شما در میان می‌گذاریم و سپس ۸ ابزار دیگر را هم با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

هدف شما از انجام تحقیق کلمات کلیدی این است که لیستی از کلمه‌های کلیدی مناسب برای تبلیغات در گوگل تهیه کنید؛ بنابراین هنگام استفاده از هر کدام از آن‌ها، سعی کنید سطح رقابت در تبلیغات کلیکی و قیمت هر کلیک را بررسی کنید. به عبارت دیگر، میزان رقابت در کسب رتبهٔ ارگانیک اهمیتی ندارد و نباید یکی از فاکتورهای شما برای گزینش کلمه‌ها باشد.

 

۱. کیورد پلنر

discover new keywords در کیورد پلنر

برای شروع روی «Discover new keywords» کلیک کنید و سپس کلمات کلیدی مورد نظرتان را وارد کنید. پس از انتخاب «Persian» به عنوان زبان و «All locations» به عنوان موقعیت مکانی روی «Get Results» کلیک کنید.

 

انتخاب زبان و کشور در کیورد پلنر

شما همچنین می‌توانید با «start with a website» تحقیق خود را انجام دهید. گوگل ادز در این حالت کلمه‌های کلیدی پیشنهادی خود را بر اساس محتوای وب‌سایتتان ارائه می‌کند. از این فرصت برای بررسی رقبا استفاده کنید؛ کافی است که آدرس وب‌سایت آن‌ها را وارد کنید.

 

تحلیل سایت رقبا با کیورد پلنر

کیورد پلنر در مرحله‌ٔ بعد اطلاعات زیر را همراه با چند کلمه کلیدی پیشنهادی ارائه می‌دهد.

  • Avg. monthly searches: عبارت کلیدی در ماه چند بار جست‌وجو می‌شود. بنابراین شما می‌دانید کدام کلمه کلیدی بازدید و به تبع آن ترافیک بیشتری به دنبال دارد.
  • Competition: میزان رقابت را نشان می‌دهد. بدیهی است که با افزایش رقابت شما باید بیشتر هزینه کنید.
  • Top of page bid – high range: بیشترین قیمت پیشنهادی تبلیغ‌دهندگان برای قرار گرفتن در بالای صفحه
  • Top of page bid – low range: کمترین قیمت پیشنهادی تبلیغ‌دهندگان برای قرار گرفتن در بالای صفحه

 

آنالیز اطلاعات کلمات کلیدی

پس از انتخاب کلمات کلیدی مورد نظرتان روی «Forecasts» کلیک کنید. در این بخش می‌توانید تعداد کل کلیک‌ها و ایمپرشن احتمالی  و همچنین قیمت هر کلیک کلمه‌های کلیدی منتخبتان و هزینه نهایی کمپین را مشاهده کنید. (چنانچه قصد اجرای این نوع تبلیغات را دارید، می‌توانید از هزینه تبلیغات در گوگل ادوردز و شرایط آن اطلاعات کسب کنید)

 

پیش بینی هزینه تبلیغات در گوگل ادز

مقاله پیشنهادی: آموزش گوگل کیورد پلنر به صورت تصویری

۲. ابزار KWFinder

KWFinder یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند برای انجام تحقیق کلمات کلیدی است که استفاده از آن برای مدت کوتاهی رایگان است. هر اکانت می‌تواند تا ۱۰ روز از این ابزار رایگان استفاده کند و پس از آن، باید مبلغ مشخصی را هر ماه پرداخت کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رابط کاربری منحصربه‌فرد و دسترسی آسان به تمامی بخش‌ها
  • یافتن کلمه‌های کلیدی در زبان‌ها و مکان‌های مختلف
  • آمار دقیق میزان رقابت برای هر کلمه کلیدی
  • نمایش صفحه نتایج جست‌وجو در کنار لیست کلمه‌های پیشنهادی
  • فیلترهای متنوع برای لیست کلمه‌های پیشنهادی

برای شروع، ابتدا به سایت KWfinder مراجعه کنید و روی «Start 10-day FREE trial» کلیک کنید و سپس یک اکانت بسازید.

 

ابزار kwfinder

پس از اینکه اکانت خود را ساختید، می‌توانید کلمه‌های کلیدی خود را به دو روش پیدا کنید. این ابزار به شما اجازه می‌دهد کلمه‌های کلیدی خود را بر اساس یک کلمه کلیدی یا یک دامنه پیدا کنید. برای شروع، ابتدا یک کلمه کلیدی در کادری که در تصویر مشخص شده است، وارد کنید و سپس روی «Find keywords» کلیک کنید.

شما نمی‌توانید کشور ایران را در این ابزار انتخاب کنید؛ ولی می‌توانید برای دسترسی به پیشنهادهای بهتر، زبان فارسی را انتخاب کنید.

 

انتخاب کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی با kwfinder

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، این ابزار اطلاعات مختلفی از جمله حجم جست‌وجو، متوسط قیمت هر کلیک و سختی هر کلمه کلیدی (میزان رقابت) را در اختیارتان می‌گذارد. این ابزار میزان رقابت کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی را هم در ستون «PPC» به شما اطلاع می‌دهد. می‌توانید کلمه‌های کلیدی مورد نظر خود را از میان لیست بر اساس این ویژگی‌ها انتخاب کنید.

 

تحقیق کلمات کلیدی

یکی از مزایای این ابزار این است که دیگر نیاز نیست که برای پیداکردن کلمه‌های مشابه به‌سراغ گوگل بروید. شما می‌توانید روی گزینه‌های «Autocomplete» و «Questions» کلیک کنید تا به تعداد بیشتری کلمه دست پیدا کنید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۳. ابزار Ubersuggest

ابزار Ubersuggest یکی از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است که به‌تازگی به این میدان پا گذاشته است. این ابزار به نیل پاتل (یکی از متخصصان شناخته‌شدهٔ حوزهٔ سئو) تعلق دارد؛ بنابراین می‌توانید تا حدود زیادی روی نتایج آن حساب باز کنید.

 

ابزار Ubersuggest

این ابزار به شما اجازه می‌دهد تحقیق خود را به دو صورت (بر اساس کلمه کلیدی یا دامنه) انجام دهید. برای شروع، یک کلمه کلیدی یا آدرس یک وب‌سایت را در کادر مشخص‌شده بنویسید و روی «Search» کلیک کنید. انتخاب کشور ایران در این ابزار هم امکان‌پذیر نیست؛ اما شما می‌توانید زبان فارسی را انتخاب کنید تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

تحقیق کلمات کلیدی با ubersuggest

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، این ابزار اطلاعات مختلفی دربارهٔ کلمه کلیدی مورد نظرتان ارائه می‌دهد. این اطلاعات عبارتند از:

  • TOTAL VOLUME: تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی در یک ماه جست‌وجو می‌شود؛
  • SEO DIFFICULTY: میزان رقابت در کسب رتبهٔ ارگانیک چقدر است؛
  • PAID DIFFICULTY: میزان رقابت بر سر کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی چقدر است؛
  • COST PER CLICK (CPC): مقدار احتمالی قیمت هر کلیک در تبلیغات گوگل ادز چقدر است.

 

تحقیق کلمات کلیدی با ubersuggest

به انتهای صفحه بروید تا کلمات پیشنهادی مرتبط با کلمهٔ خود را مشاهده کنید. شما می‌توانید روی گزینهٔ «VIEW ALL KEYWORD IDEAS» کلیک کنید تا کلمه‌های بیشتری را ببینید.

 

یافتن کلمات کلیدی کمپین تبلیغات گوگل با ubersuggest

۴. ابزار Moz Keyword Explorer

کمتر کسی را می‌توان در حوزهٔ سئو پیدا کرد که با Moz و خدماتی که ارائه می‌دهد، آشنا نباشد؛ Keyword Explorer هم یکی از این خدمات است. استفاده از این ابزار به‌طور کامل رایگان نیست؛ ولی شما می‌توانید ۱۰ عبارت کلیدی را هر چند وقت یک‌بار رایگان ارزیابی کنید.

برای شروع، کلمهٔ کلیدی خود را در کادری که در تصویر مشخص کرده‌ایم، وارد کنید و سپس روی «Analyze» کلیک کنید.

 

ابزار moz

در مرحلهٔ بعد، این ابزار اطلاعات زیر را در اختیار شما می‌گذارد:

  • Monthly Volume: تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی در ماه جست‌وجو می‌شود؛
  • Difficulty: میزان رقابت برای کسب‌ رتبه؛
  • Organic CTR: نرخ کلیک ارگانیک؛
  • Priority: این ابزار بر اساس سه معیار قبلی، شانس شما را برای کسب رتبه در موتورهای جست‌وجو می‌سنجد. بدیهی است که هرقدر این عدد بالاتر باشد، شانس بیشتری خواهید داشت.

 

تحقیق کلمات کلیدی با Moz

این ابزار اطلاعات خاصی دربارهٔ سطح رقابت کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی و قیمت هر کلیک ارائه نمی‌کند؛ ولی شما می‌توانید از آن برای بررسی حجم جست‌وجو و پیداکردن کلمه‌ها و عبارت‌های جدید استفاده کنید. در واقع، این ابزار به شما کمک می‌کند متوجه شوید که مخاطبان هدفتان از چه عبارتی برای رسیدن به شما بیشتر استفاده می‌کنند.

از طرفی، اگر نرخ کلیک ارگانیک کلمه‌ای کم باشد، کلمهٔ مناسب‌تری برای تبلیغات در گوگل است؛ زیرا این عدد حاکی از آن است که شانس آن کلمه برای کسب کلیک ارگانیک چقدر است. بدیهی است که اگر از این عبارت برای تبلیغات هم استفاده شود، صفحه نتایج جست‌وجو شلوغ می‌شود و به‌تبع آن نتایج ارگانیک دیرتر دیده می‌شوند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که به احتمال زیاد، این عبارت برای دستیابی به مخاطبی که قصد خرید دارد، مناسب‌تر است.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۵. AHREF keyword explorer

این ابزار را باید یکی از قدرتمندترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی دانست؛ زیرا از یک پایگاه داده ۷/۴ میلیارد کلمه‌ای استفاده می‌کند. به همین خاطر، هزاران کلمه کلیدی را در عرض چند دقیقه به شما پیشنهاد می‌دهد و می‌توانید لیستی مطمئن از کلمات کلیدی مناسب تهیه کنید. با این حال، استفاده از این ابزار رایگان نیست و در بهترین حالت ۹۹ دلار در ماه برای شما آب می‌خورد.

ابتدا به وب‌سایت Ahref مراجعه کنید و پس از ورود به اکانت خود، روی «Keywords Explorer» در بالای صفحه کلیک کنید.

 

ابزار Ahref

برای شروع، موتور جست‌وجوی مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس کلمه‌های کلیدی خود را در کادری که در تصویر مشخص شده است، وارد کنید.

 

یافتن کلمات کلیدی تبلیغ در گوگل

همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، این ابزار اطلاعات مختلفی در زمینهٔ میزان رقابت، حجم جست‌وجوی ماهانه، قیمت هر کلیک و حجم جست‌وجو در کشورهای مختلف در اختیار شما می‌گذارد.

 

تحقیق کلمات کلیدی با ahrefs

این ابزار به شما می‌گوید که برای کسب رتبه به چه تعداد بک‌لینک نیاز دارید؛ ولی شما به اطلاعات مرتبط با تبلیغات گوگل ادز نیاز دارید. به همین خاطر، به آمار و ارقام بخش‌های «Search Volume» و «Clicks» بیشتر توجه کنید. در بخش Clicks، شما می‌توانید ببینید که چند درصد از کلیک‌ها به تبلیغات تعلق داشته است؛ همچنین می‌توانید قیمت احتمالی هر کلیک را هم در این بخش مشاهده کنید.

«pharase match» یکی از مهم‌ترین بخش‌های این ابزار است که به شما کمک می‌کند به هزاران کلمهٔ مرتبط با کلمهٔ خود دست پیدا کنید. شما می‌توانید از فیلترهای مختلفی برای مرتب‌کردن لیست بر اساس خواسته‌های خود (حجم جست‌وجو و قیمت هر کلیک) استفاده کنید.

 

یافتن کلمات کلیدی مناسب برای تبلیغات در گوگل با ahrefs

۶. Semrush

استفاده از ابزار Semrush یکی دیگر از راه‌های یافتن کلمات کلیدی است. استفاده از این ابزار رایگان نیست؛ ولی می‌توانید بدون پرداخت هزینه تا ۷ روز استفاده کنید. برای انجام تحقیق کلمات کلیدی خود به وب‌سایت Semrush مراجعه کنید و سپس روی «Sign Up»کلیک کنید تا یک اکانت بسازید.

 

ابزار Semrush

پس از آن، روی گزینهٔ «Skip Trial» کلیک کنید تا به مرحلهٔ بعد بروید. در این مرحله، شما باید هدفتان را مشخص کنید؛ بنابراین گزینهٔ «Advertising» را انتخاب کنید.

 

انتخاب هدف در Semrush

در سمت چپ تصویر، روی گزینهٔ «Keyword Magic Tool» کلیک کنید. در این مرحله، شما باید کلمه کلیدی یا آدرس وب‌سایتی را در کادر مشخص‌شده وارد کنید و سپس روی «Search» کلیک کنید.

 

Keyword Magic Tool

همان طور که در تصویر زیر می‌بینید، این ابزار اطلاعات فراوانی از جمله روند جست‌وجوی عبارت مورد نظر، کلمه‌های پیشنهادی متنوع، قیمت هر کلیک (ستون CPC)، میزان رقابت کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی (ستون Competitive Density) و حجم جست‌وجو را در اختیار شما می‌گذارد؛ همچنین به شما اجازه می‌دهد مدل‌های مختلف تطابق کلمه کلیدی را هم امتحان کنید.

 

انتخاب کلمات کلیدی کمپین تبلیغات گوگل

یکی از دغدغه‌های مهم صاحبان کسب‌وکار این است که از چه تعداد کلمه کلیدی در تبلیغات گوگل استفاده کنند؟ هرقدر لیست کلمات شما کامل‌تر باشد، شانس بیشتری برای دیده‌شدن و حضور در صفحه نتایج خواهید داشت؛ ولی شما باید به نیت کاربر از جست‌وجوی آن کلمه یا عبارت هم دقت کنید.

به عبارتی، کلمات کلیدی کمپین تبلیغات گوگل باید به‌نحوی انتخاب شوند که مخاطب آماده خرید را هدف بگیرند. به‌عنوان مثال، اگر شما بخواهید اطلاعاتی دربارهٔ عسل کسب کنید، از عبارت «خواص عسل» استفاده می‌کنید؛ ولی اگر بخواهید عسل بخرید، از عبارت‌هایی مانند «خرید عسل طبیعی» استفاده خواهید کرد.

انتخاب درست کلمه کلیدی باعث می‌شود که تبلیغ را به کسی نشان دهید که به آن نیاز دارد. با این ابزار کار شما راحت‌تر می‌شود؛ کافی است لیست خود را بر اساس قیمت هر کلیک مرتب کنید تا به بهترین کلمه‌های کلیدی مناسب برای تبلیغات دست پیدا کنید.

 

۷. ابزار ‫‪Keyword‬‬ ‫‪Tool‬‬

Keyword Tool یکی از محبوب‌ترین ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی به حساب می‌آید که مانند کیورد پلنر، ابزارهای KWFinder و Ubersuggest از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند. طراحی کاربری سادهٔ این ابزار یکی دیگر از مزایای آن است که کار با آن را برای مبتدیان هم لذت‌بخش کرده است.

به وب‌سایت Keywrod Tool بروید، کلمه کلیدی مورد نظر خود را وارد کنید و روی ذره‌بین کلیک کنید.

 

Keyword Tool

در نسخهٔ رایگان، تنها لیستی از کلمات کلیدی در اختیار شما گذاشته می‌شود؛ ولی شما می‌توانید با تهیهٔ نسخهٔ پولی (۶۹ دلار در ماه)، به اطلاعات زیر هم دست پیدا کنید:

  • Total search volume: تعداد دفعاتی که کلمه یا عبارت کلیدی جست‌وجو می‌شود؛
  • Average trend: روند جست‌وجوی کلمه یا عبارت کلیدی و مقایسهٔ آن با ماه‌های قبل؛
  • Average CPC: قیمت هر کلیک به‌طور متوسط؛
  • Average Competition: وضعیت رقابت بر سر کلمه کلیدی به‌طور متوسط

 

تحقیق کلمات کلیدی با keyword tool

۸. ابزار Longtail pro

تا اینجای مقاله، با ۷ ابزار مختلف و نحوهٔ کار با هر کدام از آن‌ها آشنا شدید. در این بخش، به یکی دیگر از ابزارها به نام Longtail pro نگاهی می‌اندازیم که به شما کمک می‌کند لیستی از کلمه‌های کلیدی دم‌بلند تهیه کنید. رقابت در این دسته از کلمه‌های کلیدی کمتر است؛ ولی مخاطب باکیفیت‌تری نصیب شما می‌کند.

استفاده از این ابزار رایگان نیست؛ ولی شما می‌توانید با پرداخت ۸ دلار، از آن تا ۸ روز استفاده کنید. شما می‌توانید با کمک این ابزار:

  • چند کمپین و پروژه مختلف برای سایت‌های مختلف داشته باشید؛
  • بر اساس کلمه‌های اصلی و هدفتان، لیستی از کلمات کلیدی تهیه کنید؛
  • گزارش و نتایج مرتبط با کلمه‌ها و عبارت‌های مورد نظرتان را دانلود کنید تا آن را در اکسل تجزیه‌وتحلیل کنید؛
  • لیست کلمات خود را یکجا بارگذاری کنید و وضعیت آن‌ها را بررسی کنید؛
  • قیمت هر کلیک را برای کلمات کلیدی دم‌بلند پیدا کنید؛
  • صفحه نتایج جست‌وجو و رتبه‌های برتر را بررسی کنید؛
  • به میزان رقابت بر سر کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی پی ببرید.

 

Longtail pro 

۹. ابزار Majestic

Majestic ابزاری برای بررسی تعداد بک‌لینک و وضعیت سلامت سایت از نظر سئو است؛ ولی شما می‌توانید از این ابزار و پیشنهادهای آن برای تهیه لیست کلمات کلیدی خود هم استفاده کنید. برای استفاده از این ابزار باید حداقل ۴۰ دلار در ماه کنار بگذارید؛ زیرا استفاده از آن رایگان نیست.

به‌طور کلی، این ابزار فاقد ویژگی‌های استاندارد در زمینهٔ تحقیق کلمات کلیدی است. طبق گفته‌های Backlinko، آمار و ارقامی که این ابزار برای حجم جست‌وجوی کلمه‌های کلیدی ارائه می‌کند، اشتباه است و نمی‌توان به آن اعتماد کرد. با این تفاصیل، از این ابزار تنها زمانی استفاده کنید که دیگر هیچ راهی برای شما باقی نمانده باشد!

 

majestic

بهترین کیوردها در تبلیغات گوگلی چه ویژگی‌هایی دارند؟

هدف از تبلیغات در گوگل چیزی به‌غیر از افزایش فروش نیست؛ بنابراین شما باید کلمه‌ها و عبارت‌هایی را انتخاب کنید که مخاطبانتان از آن‌ها برای خرید محصول یا خدمت شما استفاده می‌کنند. همان طور که در بخش‌ قبلی مشاهده کردید، قیمت هر کلیک برای برخی از کلمه‌ها ارائه شده بود و این ستون برای سایر کلمه‌ها خالی بود. این بدان معنا است که سایر کسب‌وکارها از این کلمه‌ها برای تبلیغات استفاده می‌کنند.

 

خواص عسل

علاوه بر این، شما می‌توانید آستین‌هایتان را بالا بزنید و به سراغ گوگل بروید. عبارت کلیدی مورد نظرتان را جست‌وجو کنید و ببینید چه صفحه‌هایی در رتبه‌های اول قرار گرفته‌اند. اگر با پست‌های وبلاگ‌های کسب‌وکارها روبرو شدید، دور این عبارت را خط بکشید؛ زیرا کاربر از این عبارت برای خرید محصول یا خدمتتان استفاده نمی‌کند. در واقع، شما باید آن‌ها را در لیست کلمات کلیدی منفی (Negative keywords) خود قرار دهید.

 

خرید عسل طبیعی

حجم جست‌وجوی کلمه کلیدی دومین موضوعی است که باید در نظر بگیرید. شما باید کلمه‌هایی را هدف بگیرید که مخاطب از آن‌ها استفاده می‌کند. اگر مخاطبان شما کلمه‌ای را جست‌وجو نکنند، چگونه می‌توانید انتظار داشته باشید که تبلیغتان را مشاهده کنند؟

 

حجم جست‌وجو

از طرفی، قیمت هر کلیک و میزان رقابت کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی هم اهمیت دارند. شما باید بدانید سایر کسب‌وکارها برای نمایش تبلیغ خود تا چه اندازه هزینه کرده‌اند. دانستن این دو موضوع به شما کمک می‌کند مبلغ مناسبی را برای هر کلمه کلیدی در نظر بگیرید تا بتوانید سایر رقبا را از میدان به در کنید و در مزایده برنده شوید.

 

قیمت هر کلیک در گوگل ادز

کلمات خود را درست انتخاب کنید

بی‌شک، شما انتظار دارید که از کمپین‌های تبلیغاتی خود بیشترین نفع را ببرید. به همین خاطر، انتخاب کلمات کلیدی تبلیغ در گوگل بسیار اهمیت دارد. شما بسته به هدفتان مشخص می‌کنید که گوگل چگونه عبارتی را که کاربر جست‌وجو می‌کند با کلمه کلیدی هدف شما تطبیق دهد. به عنوان مثال، برای افزایش آگاهی از برند می‌توانید از تطابق گسترده استفاده کنید تا تعداد بیشتری از مخاطبان تبلیغ شما را ببینند. با این حال، چنین تطابقی برای افزایش فروش محصولی خاص مناسب نیست.

ما در این مقاله، دربارهٔ مدل‌های مختلفی که می‌توانید کلمات کلیدی را با سرچ ترم (عبارت جست‌وجو) کاربر مطابقت دهید، صحبت کردیم؛ همچنین ۹ ابزار را به شما معرفی کردیم که به کمک آن‌ها می‌توانید لیستی از کلمه‌های کلیدی تهیه کنید. در انتها، به بررسی ویژگی‌های بهترین کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی پرداختیم.

کدام یک از انواع کلمات کلیدی می‌توانند شما را به هدفتان نزدیک کنند؟ چگونه می‌توانید هزینه‌های تبلیغات را با تطبیق صحیح کلمات کلیدی کاهش دهید؟ با ما در بخش نظرات به گفت‌وگو بنشینید.

 

منابع: 

rockcontent | WordStream | MonsterInsights | Google Help Center

4.2/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
غزاله حسنی
غزاله حسنی
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
آیا محدودیتی هم در تعداد کلمات کلیدی دارید؟
تعداد ۱۰۰ًتا کلمات کلیدی یا بیشتر هم میشه استفاده کرد؟

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی