لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

گوگل ترندز چیست؟ (+ بررسی ۱۰ کاربرد گوگل ترندز)

مقالات دیجیتال مارکتینگ | نیکان حیدری | تاریخ بروزرسانی : ۱۳ شهریور ۱۴۰۲

گوگل ترندز چیست؟ (+ بررسی ۹ کاربرد گوگل ترندز)

مخاطب شما امروز دنبال چیست؟ آیا چند ماه دیگر همچنان به شما نیاز دارد؟ برای یافتن پاسخ به ابزار شگفت‌انگیزی به‌نام گوگل ترندز نیاز دارید.

موفقیت شما – به‌خصوص در تبلیغات – تا حد زیادی به محبوبیت موضوع در بازهٔ زمانی مشخص گره خورده است. این ابزار به شما کمک می‌کند تا تنور داغ است، نان را بچسبانید!

در این مقاله قرار است نه‌تنها ببینیم گوگل ترندز چیست و چطور باید از آن استفاده کنیم، بلکه کاربردهای آن را با یکدیگر مرور می‌کنیم؛ پس تا آخر مقاله همراه ما باشید ?

 

گوگل ترندز چیست؟

یکی از ابزارهای رایگان گوگل است که وظیفه دارد میزان محبوبیت عبارت‌هایی که در گوگل جست‌وجو می‌شود، در فواصل زمانی تجزیه‌وتحلیل کند.  به زبان ساده‌تر، با کمک این ابزار متوجه می‌شوید کاربران چه چیزهایی را در زمان‌های مختلف جست‌وجو می‌کنند.

برای مثال، «خرید کاپشن» – همان طور که قابل پیش‌بینی بود – در فصل زمستان بیشتر از هر زمان دیگری جست‌وجو می‌شود.

روند جست‌وجوی خرید کاپشن در گوگل ترندز

البته این فقط یکی از کاربردهای گوگل ترندز است!‌ مثلاً با کمک آن می‌توانید بفهمید کدام عبارت مشابه مثل «دیجیتال مارکتینگ» و «بازاریابی دیجیتال» محبوب‌تر است. جلوتر دربارهٔ تمام کاربردها صحبت خواهیم کرد.

خب، فهمیدن محبوبیت موضوعات در کل چه فایده‌ای دارد؟ بر اساس آمار، گوگل ۴/۳ میلیارد کاربر دارد و بیش از ۹۲ درصد بازار را به خود اختصاص داده است. طبق این آمار، شما با کمک آن می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی و فروش خود را بچینید؛ چراکه نتایج گوگل ترندز بر اساس تمام جست‌وجوهایی است که روزانه در این موتور جست‌وجو انجام می‌شود.

برای مثال، کمپین فروش شما در فصل بعد چه باشد و روی چه کیوردهایی کار کنید یا چه محصولاتی را برای راه اندازی آنلاین شاپ انتخاب کنید.

البته همان طور که در تصویر مشاهده کردید، میزان محبوبیت عبارت را در شهرهای مختلف را هم به شما می‌گوید. در بخش آخر، بیشتر دربارهٔ بخش‌های مختلف گوگل ترندز صحبت می‌کنیم؛ الان بیایید با کاربردهای آن آشنا شویم ?

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۱۰ کاربرد گوگل ترندز که باید بدانید

در این قسمت ۱۰ مورد از کاربردهای این ابزار را لیست کرده‌ایم؛ اجازه دهید بدون مقدمه سراغ اولین کاربرد برویم.

 

۱. برای تحقیقات بازار، درک نیازها، مقایسهٔ تقاضا در حوزه‌های مختلف و… روی گوگل ترندز حساب کنید

با توجه به موضوعاتی که ترند می‌شوند (یعنی بین افراد یک جامعه رواج پیدا می‌کنند)، می‌توان اطلاعات ارزشمندی راجع‌ به نیاز بازار پیدا کرد.

مثلاً اگر کارتان فروش لوازم مربوط به حیوانات خانگی است، ممکن است ببینید «کت نیپ» ترند شده است؛ این موضوع به شما می‌فهماند آوردن این محصول و پروموت آن در فروشگاه‌تان، به افزایش فروش و سود منجر خواهد شد؛ چراکه احتمالاً تقاضای آن زیاد است.

همچنین امکان مقایسه‌کردن بین کوئری‌های مختلف، از دیگر قابلیت‌های کاربردی گوگل ترندز است. کوئری به عبارتی گفت می‌شود که کاربران در گوگل جست‌وجو می‌کنند.

فرض می‌گیریم ارائه‌دهندۀ هاست هستید و می‌خواهید ببینید مردم بیشتر دنبال «هاست اشتراکی» هستند یا «سرور مجازی». به تصویر زیر توجه کنید:

مقایسهٔ محبوبیت هاست اشتراکی با سرور مجازی

طبق این تصویر، تقاضا و میزان جست‌وجو دربارهٔ سرور مجازی از هاست اشتراکی بالاتر است. این موضوع کمک می‌کند پروموشن و جشنوارهٔ خاصی برای استفاده از این ظرفیت – که نتیجهٔ محدودیت‌های اخیر است – طراحی کنید.

علاوه بر این، این ابزار عصای دست شما در تحقیقات بازار است که با کمک آن می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • موضوع‌های داغ را پیدا کنید
  • الگوهای فصلی تکراری را بشناسید
  • رقبا را زیر نظر بگیرید

برای مثال، طبق داده‌های ۵ سال گذشته، از ۱ مهر جست‌وجو برای خرید کاپشن افزایش پیدا می‌کند و ۸ آذر به اوج خود می‌رسد. پس از آن، روند کاهشی می‌شود تا ۲۶ بهمن که دوباره به نقطهٔ قبلی می‌رسد.

یافتن الگوهای فصلی تکراری با کمک گوگل ترندز

به‌طور کلی، گوگل ترندز به شما کمک می‌کند نیازهای بازار و مشتریان را به‌خوبی درک کنید. چه چیزی می‌خواهند؟ وقتی یک عبارت را در زمانی مشخص اغلب بازار هدف شما جست‌وجو می‌کند، چرا به آن پاسخ ندهید؟

یک مثال دیگر هم بررسی کنیم و برویم سراغ کاربرد بعدی. همان طور که در تصویر زیر می‌بینید، ۵ استان بیشترین تقاضا را برای «خرید ویلا» در ۲ سال اخیر داشته‌اند. با توجه به این مسئله می‌تواند پیشنهادهایی مثل سرویس ایاب‌وذهاب برای بازدید ویلا مخصوص تهرانی‌ها، البرزی‌ها و قزوینی‌ها روی میز گذاشت.

از طرفی، این به ما کمک می‌کند بازار هدف خودمان را درست انتخاب کنیم؛ چون می‌دانیم کدام بخش هم تقاضا و هم توان مالی بیشتری دارد و بیشترین سود را برای ما خواهد داشت.

روند جست‌وجوی خرید ویلا در ایران

۲. موضوع‌های داغ را پیدا کنید

گاهی اوقات ممکن است موضوع – برای مدتی هرچند کوتاه – خیلی داغ (همان ترند) شود! کار‌کردن روی این موضوعات و تولید محتوای لازم برای آن‌ها، می‌تواند سیل ترافیک را روانۀ سایت کند.

برای اطمینان از داغ‌بودن یک موضوع، هنگام جست‌وجوی آن در گوگل ترندز، بازۀ زمانی را روی ۳۰ یا ۹۰ روز بگذارید. با انجام این کار، حتی می‌توانید بفهمید در کدام روزهای هفته میزان جست‌وجو بیشتر بوده است.

اصطلاحاً به این کار موج‌سواری می‌گویند که می‌تواند کلی آورده برایتان داشته باشد؛ البته به‌شرطی که روی هر موجی سوار نشوید!

توجه کنید موضوعی که داغ شده باید به حوزۀ فعالیت شما مرتبط باشد تا به هویت برند و جایگاه شما آسیبی وارد نشود.

برای مثال، فرض کنید ما بیاییم با توجه به محبوبیت زیاد «آجیل شب عید»، محتواهایی با موضوع‌ «انتخاب یا خرید آجیل مناسب» در بلاگ منتشر کنیم.

ترافیک حاصل از این موج‌سواری نه‌تنها به درد ما نمی‌خورد، بلکه حتی به هویت و جایگاه ما هم لطمه می‌زند؛ کسب‌وکاری شناخته می‌شویم که برای دیده‌شدن هر کاری می‌کند!

توصیه می‌کنیم شما هم وارد مسائلی که به کارتان مربوط نیستند، نشوید؛ موج‌سواری زمانی جواب می‌دهد که روی موج‌های مرتبط سوار شوید.

مقاله پیشنهادی: بهترین ابزارهای تولید محتوا سایت و شبکه‌های اجتماعی!

۳. کلمات کلیدی را مقایسه کنید

جذابیت کار در این است که محدود به مقایسۀ ۲ کلمه یا عبارت کلیدی نیستید و می‌توانید کلمات بیشتری را با هم مقایسه کنید.

بالاتر ۲ کوئری «سرور مجازی» و «هاست اشتراکی» را مقایسه کردیم؛ حالا ۲ کوئری دیگر، یعنی «سرور اختصاصی» و «هاست ابری» را هم به این مقایسه اضافه کردیم:

نمونه مقایسه با گوگل ترندز

این قابلیت زمانی که چند محصول یا سرویس مشابه از یک‌ دسته‌بندی دارید، خیلی به کارتان می‌آید. با کمک گوگل ترندز می‌توانید بفهمید کدام‌یک بیشتر موردتوجه مخاطبان است.

همین تصویر تا حدود زیادی به تغییر تقاضا و رفتار بازار هدف سرویس‌های هاستینگ اشاره می‌کند که به‌سمت خرید «سرور اختصاصی» و «سرور مجازی» رفته‌اند.

مقاله پیشنهادی: بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی و خارجی [لیست کامل]

۴. همیشه موضوع و ایده برای تولید محتوا داشته باشید

در پایین صفحهٔ نتایج، ۲ بخش دیگر با نام‌های «موضوعات مرتبط» و «عبارت‌های جست‌وجوی مرتبط» داریم. این ۲ بخش به شما کمک می‌کنند برای تولید محتوا، ایده‌های بیشتری داشته باشید؛ ایده‌هایی بر اساس خواستهٔ مثلاً ۹۰ روز اخیر مخاطبان هدف.

برای مثال، تصویر زیر نتیجهٔ مرتبط با «دیجیتال مارکتینگ» در ۹۰ روز اخیر است:

موضوعات و عبارات مرتبط پرطرفدار با دیجیتال مارکتینگ

به‌غیر از مواردی مثل «آموزش دیجیتال مارکتینگ» و «دوره دیجیتال مارکتینگ»، در بخش سمت راست، «گوگل آنالیتیکس» را می‌بینید. با توجه به مهاجرت به گوگل آنالیتیکس ۴، داغ‌شدن ناگهانی این عبارت منطقی است.

این ۲ بخش به شما کمک می‌کنند پازل محتوایی خود را کامل کنید و نیاز مخاطبان را در بخش‌های مختلف رفع کنید؛ مثل کاری که ما به‌تازگی با انتشار مقالهٔ «۴ دوره رایگان دیجیتال مارکتینگ» انحام دادیم.

دربارهٔ «موضوع» و «عبارت جست‌وجو» هم لازم است به چند نکته اشاره کنیم:

  • افزایش ناگهانی به‌ این معناست که میزان جست‌وجو در بازهٔ زمانی مشخص‌شده بسیار بسیار بیشتر از قبل است و تغییر زیادی رخ داده است
  • برتر، محبوب‌ترین موضوع‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند که ۱۰۰ نشان‌دهندهٔ داغ‌ترین است؛ ۵۰ به این معناست که آن موضوع نصف داغ‌ترین موضوع جست‌وجو می‌شود
  • فزاینده، موضوع‌ها و عبارت‌ها را بر اساس بیشترین تغییر در فاصلهٔ زمانی مشخص‌شده لیست می‌کند

آخرین نکته اینکه موضوع به این معناست: کاربرانی که عبارت موردنظرتان را جست‌وجو کرده‌اند، موضوع‌های مرتبط را هم سرچ کرده‌اند. عبارت‌هایی هم که در حال داغ‌شدن هستند، بهترین گزینه‌ها برای جلوافتادن از رقباست و به شما کمک می‌کنند نقشهٔ محتوایی خود را کامل کنید.

یادآوری: ممکن است عبارت‌ها یا موضوع‌هایی ببینید که به کسب‌وکار شما ربط ندارند. این مسئله در زبان فارسی بیشتر دیده می‌شود که نباید شما را نگران کند؛ چون به‌خوبی می‌دانید کدام موضوع و عبارت برای شما فایده دارد و برای آن باید تلاش کنید.

اگر دوست دارید تحقیق کلمات کلیدی را اصولی یاد بگیرید، مقالۀ «آموزش تحقیق کلمات کلیدی بر اساس مثال واقعی» را بخوانید.

 

۵. محصولات و موضوعات فصلی را بشناسید

منظور از محصولات و موضوعات فصلی، محصولات و موضوعاتی هستند که هر سال در یک بازۀ زمانی مشخص ترند شده و زیاد سرچ می‌شوند. مثل آجیل شب عید که حوالی عید نوروز هر سال زیاد جست‌وجو می‌شود؛ تقریباً از ۱۲ اسفند تا ۵ فروردین.

روند جست‌وجوی آجیل شب عید در طول سال

به نظرتان «لوازم‌التحریر» جزو فصلی‌هاست یا نه؟ طبق چیزی که در تصویر زیر می‌بینیم، الگویی از مرداد تا پایان مهر تکرار شده است که نشان می‌دهد بیشترین تقاضا در این مدت‌زمان است و باید برای آن آماده باشید.

ولی تفاوت کوچکی با آجیل شب عید دارد که این تقاضا در ماه‌های دیگر سال به صفر نمی‌رسد!

روند جست‌وجوی لوازم تحریر

این مدل تحلیل‌ها، امکانی است که با کمک گوگل ترندز شدنی می‌شود: بازار در چه زمانی، چه نیازی دارد!

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۶. کسب‌وکار محلی خودتان و سئو محلی را با استفاده از گوگل ترند چند مرحله جلو ببرید

ابتدا از شما دعوت می‌کنیم مقالۀ «سئو محلی چیست و چه تکنیک‌هایی دارد» را بخوانید تا با این مفهوم بیشتر آشنا شوید.

ولی در بهبود لوکال سئو، نقش گوگل ترندز چیست؟

یکی از مهم‌ترین اطلاعاتی که این ابزار در اختیارمان قرار می‌دهد، میزان علاقه به یک کوئری به تفکیک موقعیت مکانی جست‌وجوکنندگان است.

مثلاً‌ دیدیم به‌غیر از استان‌های شمالی، مردم استان‌های تهران، البرز و قزوین علاقهٔ زیادی به خرید ویلا دارند. خب، حالا اگر شما کسب‌وکاری محلی در یکی از ۵ استان باشید، می‌دانید که می‌توانید با بهینه‌سازی سایت برای «خرید ویلا»، ترافیک زیادی به‌سمت خود بکشانید.

فرض کنید صاحب رستورانی در مازندران باشید و بخواهید «غذاهای کره‌ای» را هم به لیست خود اضافه کنید. آیا این عبارت در مازندران زیاد جست‌وجو می‌شود؟ وضعیت آن چطور است؟ بیایید ببینیم:

روند جست‌وجوی رستوران و غذای کره‌ای

طبق تصویر، سرمایه‌گذاری روی عبارت کلیدی «رستوران کره‌ ای» برای سئوی محلی سایت رستورانی در مازندران، فکر خوبی است.

از طرفی، شما می‌توانید بفهمید مردم یک شهر به چه چیزی بیشتر علاقه دارند و آیا ارزش دارد روی آن عبارت وقت بگذارید یا نه.

برای مثال، تقاضا برای «کیمچی» و «رستوران کره ای» در ۴ شهر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز بیشتر از سایر شهرهاست. می‌توانید از آن برای جذب مشتری از طریق سئو محلی بهره ببرید.

تقاضا برای کیمچی در شهرهای مختلف ایران

۷. رقبا را زیر نظر بگیرید

یکی دیگر از کاربردهای گوگل ترندز، امکان رصد رقابت موجود بین رقبا در صنایع مختلف است. اجازه دهید برای مثال این بخش، سراغ ۲ پلتفرم نمایش فیلم و سریال برویم.

در تصویر زیر، مقایسۀ فیلیمو و نماوا را در بازۀ زمانی ۵ ساله می‌بینید:

مقایسهٔ نماوا با فیلیمو

مشخص است که به‌غیر از یک بازۀ زمانی کوتاه، فیلیمو همیشه بیشتر مورد توجه کاربران ایرانی بوده است. همچنین هرچه به زمان حال نزدیک‌تر می‌شویم، قابل‌ مشاهده است که علاقه به نماوا کمتر می‌شود و فاصلۀ بین این ۲ افزایش پیدا می‌کند.

حالا یکی از تیم‌ فیلیمو یا نماوا با بررسی این مسئله، می‌تواند به سراغ استراتژی‌ها و فعالیت‌های رقیب خود در بازه‌های زمانی مختلف – به‌خصوص زمانی که جهشی در جست‌وجوی رقیب رخ داده است و در جست‌وجوی خودشان تغییری رخ نداده است – بروند. ببینند رقیب چه کاری انجام داده است که ما نکردیم؟

اجازه دهید به تفاوت نماوا و فیلم‌نت هم نگاهی بیندازیم. نماوا تقریباً جلوتر از فیلم‌نت حرکت کرده است؛ ولی در اواسط آذر فیلم‌نت توانست از نماوا جلو بزند. احتمالاً دلیل اصلی آن هم اکران اختصاصی «پوست شیر» در این پلتفرم بوده است.

مقایسه نماوا و فیلم نت

جلوبودن در رقابت همیشگی نیست و رقبا می‌توانند با تغییر برنامه‌ها و استراتژی‌های خود از شما جلو بیفتند؛ حداقل در این ۲ مورد دیدیم که شدنی است. شما می‌توانید با بررسی برنامه‌ها و کمپین‌های تبلیغاتی رقبا در زمان‌های جهش، ایده بگیرید و فعالیت‌های بهتری برای آینده برنامه‌ریزی کنید.

 

۸. مراقب رشد سرچ برند باشید

یکی از روش‌های سنجش میزان آگاهی از برند، استفاده از گوگل ترندز است؛ با کمک این ابزار می‌توانید بفهمید میزان جست‌وجوی نام برندتان توسط افراد چقدر بوده است.

در تصویر زیر، میزان سرچ نام برند ما را در یک بازۀ زمانی ۵ ساله در ایران می‌بینید:

میزان سرچ برند یکتانت

این نمودار نشان می‌دهد در زمینهٔ آگاه‌سازی بازار هدف خودمان خوب عمل کرده‌ایم؛ چراکه تقریباً روند جست‌وجوی یکتانت در این ۵ سال، صعودی بوده است.

احتمالاً وقتی نام برند خود را سرچ کنید، خواهید دید که نمودار در زمان عرضه‌های مهم، مثل معرفی یک محصول، اجرای یک کمپین موفق و… بالا رفته است؛ در عوض، میزان توجه در زمان‌هایی که برندتان حالت سکون داشته پایین آمده است.

آیا فقط باید به معرفی محصول دل ببندید؟ خیر، شما باید برنامهٔ مشخصی برای کل سال داشته باشید تا بازار هدف از وجود شما مطلع شود.

برای این کار، پیشنهادهای مختلفی برای شما داریم:

  • استفاده از تبلیغات ویدئویی در سایت‌های پربازدید
  • استفاده از تبلیغات بنری در سایت‌های پربازدید
  • استفاده از تبلیغات ویدئویی در اپلیکیشن‌ها
  • استفاده از تبلیغات پیامکی

ما در یکتانت به شما کمک می‌کنیم با استفاده از تبلیغات هدفمند، به‌جای تبلیغات تصادفی، به سراغ بخشی از بازار بروید که احتمالاً به شما نیاز دارد.

برای مثال، در تبلیغات پیامکی یکتانت، شما می‌توانید پیامک را بر اساس ۳ ویژگی مخاطب خودتان ارسال کنید:

  • موقعیت مکانی (مثلاً تهرانی‌ها)
  • علاقه و رفتار (مثلاً علاقه‌مندان به خرید لوازم آرایشی)
  • شغل (مثلاً‌ شاغلان بازار ارز دیجیتال)

به این ترتیب، کسی از وجود شما مطلع می‌شود که احتمالاً مشتری است!‌ برای شروع، در پنل یکتانت ثبت‌نام کنید و پس از شارژ اکانت خود، یکی از کمپین‌های بنری، ویدئویی یا پیامکی را بسازید.

 

۹. بهترین محصول را برای فروش آنلاین انتخاب کنید

بالاتر و در بخش مقایسۀ کلمات کلیدی گفتیم می‌توان از گوگل ترندز برای شناسایی محصولاتی که ارزش بیشتری برای تبلیغ دارند، استفاده کنید.

اگر دوست دارید فروشگاه آنلاین بسازید و نمی‌دانید بهتر است چه محصولاتی را عرضه کنید، از آن برای پیداکردن پاسخ مناسب کمک بگیرید؛ یعنی نه‌تنها در تبلیغات، بلکه به شما کمک می‌کند بهترین محصولات را برای فروش انتخاب کنید.

ما در زمان نوشتن مقالهٔ «بهترین کالا برای فروش اینترنتی در سال ۱۴۰۲»، با کمک همین ابزار، ۳۱ کالای محبوب در ایران را جدا کردیم. می‌توانید به این مقاله به چشم میان‌بر نگاه کنید ?

مثلاً ما دیدیم تقاضای زیادی برای «سرخ‌کن» شکل گرفته است و افراد زیادی در حال حاضر به‌دنبال خرید آن هستند.

روند جست‌وجوی سرخ‌کن در گوگل

مثلاً می‌توانید ابتدا محصولاتی که مدنظرتان است و می‌توانید آن‌ها را تأمین کنید، روی یک کاغذ بنویسید؛ پس از آن، به گوگل ترندز بروید و هرکدام را جداگانه بررسی کنید تا بفهمید آیا مورد توجه مخاطبان هم هستند یا نه!

 

۱۰. در یوتیوب بدرخشید!

یوتیوبر هستید؟ نمی‌دانید راجع‌ به چه چیزی محتوا تولید کنید؟ نگران نباشید! گوگل ترندز در اینجا هم به کمک شما خواهد آمد. آن چیزی که در گوگل ترند می‌شود، لزوماً در یوتیوب هم ترند نیست! ولی این ابزار بخش دیگری مخصوص یوتیوب دارد که به دردتان می‌خورد.

به‌جای «جست‌وجوی وب»، گزینهٔ «جست‌وجوی Youtube» را انتخاب کنید تا وضعیت عبارت موردنظرتان را در این پلتفرم ببینید. طبق تجربه، موقعیت مکانی را در تحقیق کلمات کلیدی یوتیوب، روی «سراسر جهان» تنظیم کنید؛ چراکه ما از ایران به این پلتفرم دسترسی مستقیم نداریم.

بررسی محبوبیت در یوتیوب با گوگل ترندز

بخش مرتبط با موقعیت مکانی متاسفانه به درد ما ایرانی‌ها نمی‌خورد؛ ولی بخش عبارت‌ها و موضوع‌های مرتبط برای ایده‌گفتن و یافتن موضوع برای تولید محتوا مناسب است.

موضوعات و عبارات مرتبط

خب، فهمیدیم کاربرد گوگل ترندز چیست و چه کمکی به ما می‌کند؛ همان طور که دیدید، این ابزار فقط برای مقایسهٔ ۲ عبارت کلیدی نیست! حالا اگر موافق باشید، برویم ببینیم طرز استفاده از آن چطور است و با بخش‌‌های مختلف آن بیشتر آشنا شویم.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

چطور با گوگل ترندز کار کنیم؟

خوشبختانه استفاده از این ابزار اصلاً سخت نیست و خیلی سریع، می‌توانید کلی اطلاعات به‌دردبخور از آن بگیرید؛ حتی با یک نگاه ساده!

ابتدا به آدرس زیر بروید تا به گوگل ترندز (Google Trends) با زبان فارسی برسید:

https://trends.google.com/trends/?hl=fa

صفحهٔ اصلی گوگل ترندز

همان‌ طور که در تصویر مشخص است، در بالاترین قسمت صفحه فیلد بزرگی وجود دارد که در آن عبارت «افزودن کلمه جستجو» دیده می‌شود. این فیلد جایی است که باید کلمۀ مدنظرتان را در آن وارد کنید.

زیر این فیلد، ۴ فیلتر وجود دارند که به‌ترتیب موارد زیر را می‌توانید مشخص کنید:

  • موقعیت مکانی (ایران)
  • بازهٔ زمانی (مثلاً ۳۰ روز گذشته)
  • موضوع و حوزهٔ فعالیت (مثلاً کل دسته‌ها یا آرایشی و زیبایی)
  • محل جست‌وجو (مثلاً جست‌وجوی وب یا جست‌وجوی Youtube)

چند نکتهٔ مهم:

  • طبق تجربه، بخش موضوع و حوزهٔ فعالیت در زبان فارسی نتیجهٔ خوبی به دنبال ندارد؛ ولی اگر به فکر تولید محتوای انگلیسی هستید، حتماً از آن استفاده کنید
  • برای جست‌وجوی Youtube، موقعیت مکانی را حتماً «سراسر جهان» بگذارید

قبل از اینکه آموزش گوگل ترندز را جلو ببریم، دربارهٔ ۲ بخش «عبارات جست‌وجو» و «عبارت پرس‌وجو» صفحهٔ اصلی توضیح دهیم.

اینجا شما داغ‌ترین موضوع‌ها در ایران را می‌بینید که تغییراتی در جست‌وجوی آن‌ها رخ داده است؛ یعنی می‌فهمید در حال حاضر مردم دربارهٔ چه چیزی بیشتر حرف می‌زنند، فکر می‌کنند و جست‌وجو دارند.

ما آموزش را با جست‌وجوی «دیجیتال مارکتینگ» پیش می‌بریم. پس از افزودن عبارت جست‌‌وجو، به صفحهٔ نتایج هدایت می‌شویم.

در اینجا، می‌توانید سایر عبارت‌ها را برای مقایسه در بخش «+ مقایسه» اضافه کنید. بخش ابتدایی نتایج – یعنی «گرایش در طول زمان» – روند جست‌وجو را بر اساس بازهٔ انتخابی (برای ما ۱۲ ماه است) نشان می‌دهد.

۱۰۰ به‌معنای اوج محبوبیت و ۵۰ هم یعنی نصف اوج محبوب است ? برویم بخش دوم.

روند جست‌وجوی دیجیتال مارکتینگ در طول سال

در این بخش، شما می‌توانید محبوبیت موضوع را بر اساس ناحیه یا شهر ببینید. همان طور که در تصویر می‌بینید، اگر روی «ناحیه» کلیک کنید، گزینه‌های دیگر برای شما باز می‌شود.

بخش موقعیت مکانی (لوکیشن) گوگل ترندز

بخش آخر هم بخش موضوع‌ها و عبارت‌های مرتبط است. ۲ گزینه پیش روی شماست: فزاینده و برتر.

با انتخاب فزاینده، می‌توانید موضوع‌ها و عبارت‌ها را همان طور که گفتیم بر اساس بیشترین میزان تغییر در روند جست‌وجو لیست کنید. برتر هم بر اساس میزان محبوبیت رتبه‌بندی می‌کند.

نکته: در بخش «فزاینده»، لیست گوگل ترندز بر اساس درصد رشد مرتب می‌شود و در بخش «برتر»، بر اساس عدد محبوبیت؛ مثلاً ۱۰۰ محبوب‌ترین است.  برچسب «افزایش ناگهانی» هم به این معناست که تغییر چشمگیری در جست‌وجوی موضوع یا کوئری (عبارت جست‌وجو) رخ داده است؛ یا موضوع جدید است یا پیش از این، این موضوع یا عبارت خیلی کم جست‌وجو شده است.

عبارات و موضوع‌های مرتبط در گوگل ترندز

یک بخش جذاب در بالای صفحه می‌بینید: پرطرفدار در این لحظه. متاسفانه این بخش هم برای ما ایرانی‌ها کاربردی ندارد. اگر قصد دارید وارد حوزهٔ پررقابت، ولی پردرآمد تولید محتوای انگلیسی شوید، این بخش هم برای شما مفید است.

خب این هم از آموزش استفاده از گوگل ترندز که واقعاً ساده و سرراست است.

 

ایده‌های ناب را از دست ندهید!

در این مقاله بررسی کردیم گوگل ترندز چیست و فهمیدیم این ابزار رایگان می‌تواند برای بهبود وضعیت کسب‌وکار اینترنتی نقش به‌سزایی داشته باشد.

به‌طور خلاصه که مرور کنیم، باید بگوییم این ابزار میزان محبوبیت هر کلمۀ کلیدی و موضوع را با توجه به میزان جست‌وجویی که برای آن‌ها در طول زمان انجام می‌شود، مشخص می‌کند.

استفاده از گوگل ترندز بسیار ساده است و به‌خاطر رایگان‌بودن، هرکسی می‌تواند به راحتی از امکانات آن بهره ببرد. ۱۰ کاربرد اصلی آن را در این مقاله بررسی کردیم. اگر چیزی از قلم افتاده است، در بخش نظرات برای ما بنویسید.

خوشحال می‌شویم نظر شما را دربارهٔ مقاله هم بشنویم ?

منابع:

NetPeak | Search Engine Journal | Semrush | Backlinko | Themeisle

 

 

4.2/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری