به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

ووکامرس چیست؛ آموزش نحوه ساخت فروشگاه با ووکامرس در ۱۵ دقیقه

راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی | نیکان حیدری | تاریخ بروزرسانی : ۲۴ خرداد ۱۴۰۲

ووکامرس چیست + آموزش نحوه ساخت فروشگاه با ووکامرس

با آمدن ووکامرس، ساختن سایت فروشگاهی بیش از پیش آسان شد؛ چراکه بدون نیاز به دانش کدنویسی، می‌توانیم همه‌چیز را کنترل و مدیریت کنیم.

ولی اصلاً ووکامرس چیست؟ چه قابلیت‌ها و امکاناتی دارد؟ چطور آن را نصب کنیم؟ احتمالاً این سؤال‌ها ذهن شما را هم درگیر کرده است.

پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ آن‌ها را بگیرید.

 

افزونه ووکامرس چیست؟

ابتدا نیاز است با ۲ مفهوم آشنا شوید:

  • وردپرس
  • افزونه وردپرس

ما پیش از این، دربارهٔ وردپرس مفصل و کامل در مقالهٔ «وردپرس چیست و مناسب ساخت چه سایت‌هایی است؟» صحبت کردیم.

اینجا فقط به این جمله بسنده می‌کنیم که وردپرس یک سیستم مدیریت محتواست که کار ساخت سایت، مدیریت و نگهداری از آن را برای افرادی که دانش کدنویسی ندارند، آسان می‌کند.

اما منظور از افزونه وردپرس چیست؟ در همان مقاله هم توضیح دادیم، افزونه تکه کدی است که برخی قابلیت‌ها را به سایت اضافه می‌کند. حالا می‌توانیم بگوییم ووکامرس چیست:

ووکامرس، افزونه‌ای است که یک سایت وردپرسی را به یک فروشگاه‌ تمام‌عیار تبدیل می‌کند!

ووکامرس چیست

حالا یک سؤال: آیا ووکامرس رایگان است؟

بله! ووکامرس یک افزونهٔ متن‌باز و رایگان است. همچنین، استفاده از وردپرس هم برایتان خرجی نخواهد داشت. بنابراین، می‌توان گفت ساخت فروشگاه اینترنتی با کمک این رویکرد، نه اینکه بدون هزینه باشد، ولی مقرون‌به‌صرفه است. دربارهٔ هزینه‌ها جلوتر صحبت می‌کنیم.

برخی به قابلیت‌های افزونه رایگان ووکامرس بسنده نمی‌کنند و به سراغ سایر افزونه‌های جانبی و کمکی آن برای ساخت فروشگاه می‌روند که پولی هستند. استفاده از تمام آن‌ها برای همهٔ سایت‌ها ضروری نیست. تنها در صورتی سراغ آن‌ها بروید که واقعاً نیاز داشته باشید.

ولی ووکامرس چه قابلیت‌هایی دارد؟ بیایید با هم بررسی کنیم.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

ویژگی‌ها و امکانات کلیدی ووکامرس

گزارشی در سایت Startupbonsai می‌گوید ووکامرس بیش از ۲۳ درصد سهم کل بازار را در اختیار دارد؛ بیشتر از باقی رقبا مثل Shopify, BigCommerce و Magento.

خب این اقبال گسترده، ناشی از قابلیت‌های مهم این افزونه است که در ادامه بررسی می‌کنیم:

 

۱. مدیریت محصول‌ها

یکی از چالش‌های ادارۀ یک فروشگاه اینترنتی، مدیریت اصولی و درست محصولات است. اینکه هر محصول در کدام دسته‌بندی قرار می‌گیرند، چه فیلترهایی برای تفکیک محصولات از هم تعریف شوند و مسائلی از این دست، می‌توانند به یک کلاف سردرگم بدل شوند.

با استفاده از ووکامرس، مدیریت محصولات و سرویس‌هایی که عرضه می‌کنید بسیار راحت‌تر خواهد بود. می‌توانید نوع و کتگوری هر محصول را مشخص کنید تا در جایی که باید قرار بگیرند. امکان جداسازی هر محصول براساس ویژگی‌هایی مثل رنگ و سایز هم فراهم است.

علاوه بر این، می‌توانید هر محصول را بر پایۀ قیمتی که دارد، از محصولات دیگر تفکیک کنید. همچنین اگر قرار است روی بخشی از محصولات تخفیف اعمال کنید، انجام این کار بسیار راحت خواهد بود.

 

۲. مدیریت سفارش‌ها

وقتی فروشگاه آنلاین دارید، باید سفارشات ثبت‌شده را با دقت زیرنظر داشته باشید. این کار در ووکامرس به‌راحتی امکان‌پذیر است.

این موضوع باعث می‌شود رسیدگی به درخواست مشتریان و ادارۀ کسب‌وکار راحت شود. همچنین، به‌عنوان صاحب سایت، می‌توانید به‌صورت دستی، هر تعداد سفارش را که مدنظرتان است، ثبت کنید.

مثلاً وقتی محصول را در جایی به‌غیر از سایت می‌فروشید، می‌توانید فروش خودتان را به آمار فروشگاه‌تان اضافه کنید.

برای نمونه، ما فرض کردیم که مشتری تصمیم گرفته است محصول را پس دهد. سفارش او را ویرایش کردیم تا موجودی محصول درست شود و فاکتور استرداد برای او صادر شود.

مدیریت سفارش با ووکامرس

۳. فروش ویژه و کد تخفیف

بالاتر اشارۀ کوچکی به این ویژگی کردیم. گاهی اوقات لازم است برخی محصولات را به دلایل مختلف، با قیمتی پایین‌تر بفروشید؛ همان فروش ویژۀ خودمان!

اعمال تغییر قیمت روی محصولات منتخب، می‌تواند وقت‌گیر و پیچیده‌ باشد؛ ولی ووکامرس با قابلیت‌هایی که دارد، این فرایند را برایتان آسان خواهد کرد.

فروش ویژه با ووکامرس

تعریف کد تخفیف با ووکامرس بسیار ساده است. مثلاً شما می‌توانید برای ارسال رایگان یک کد تخفیف در نظر بگیرید یا یک کد تخفیف برای حداقل سفارش خرید. همچنین می‌توانید بگویید هر کد تخفیف برای کدام محصول (ها) باشد.

تعریف کد تخفیف با ووکامرس

۴. مدیریت پرداخت و ارسال

مسئله دیگری که در ساخت یک فروشگاه اینترنتی اهمیت دارد، موضوع پرداخت و ارسال محصول برای مشتری است.

ووکامرس از انواع مختلف درگاه‌های پرداخت پشتیبانی می‌کند؛ یعنی می‌توانید هر درگاه پرداختی که می‌خواهید را به سایتتان که با ووکامرس به یک فروشگاه اینترنتی بدل شده، وصل کنید؛ چه درگاه‌های واسط و چه درگاه‌های مستقیم بانک‌ها.

همچنین، می‌توانید سیستمی تعریف کنید که پرداخت پس از تحویل سفارش انجام شود.

در رابطه با ارسال هم باید بگوییم می‌توانید انواع روش‌ها را در این پلتفرم تعریف کنید؛ از ارسال منطقه‌ای گرفته تا ارسال بین‌المللی. حتی می‌توانید منطقه‌های مختلف را به‌منظور تعیین هزینه پیش از ارسال، در ووکامرس مشخص کنید تا مشتری قبل از سفارش بداند باید چقدر برای ارسال هزینه کند.

در کل، دستتان برای انتخاب روش پرداخت و نوع ارسال کاملاً باز است.

ووکامرس کار شما را نه‌تنها در ساختن صفحه‌های محصول و فروشگاه راحت می‌کند، بلکه یک صفحهٔ پرداخت کامل هم می‌سازد. در این صفحه، کاربر می‌تواند خیلی راحت آدرس خود را از میان تمام استان‌ها و شهرهای ایران انتخاب و پس از تعیین روش پرداخت، خرید خود را قطعی کند.

مقاله پیشنهادی: بهترین درگاه های پرداخت اینترنتی برای فروشگاه آنلاین + نحوه گرفتن درگاه

۵. گزارش فروش و وضعیت خریدها

برای ادارۀ موفق کسب‌وکارتان، لازم است گزارش‌های مربوط به فروش و پارامترهای مرتبط دیگر را به‌خوبی آنالیز کنید. ووکامرس به‌صورت پیش‌فرض، گزارش‌هایی در رابطه با این موضوع ارائه می‌کند.

گزارش سفارش‌ها

اگر هم به گزارش‌های دقیق‌تری نیاز داشتید، می‌توانید سراغ افزونه‌های موجود برای این کار بروید و اطلاعات لازم را از آن طریق کسب کنید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۶. داشتن افزونه‌های جانبی برای توسعه ووکامرس

خب گفتیم که ووکامرس یک افزونۀ وردپرسی است! جالب اینکه این افزونه دارای پلاگین‌های متعددی است که می‌توان قابلیت‌های مختلفی را به آن اضافه کرد؛ مثل همان افزونه‌های مربوط به گزارش‌گیری یا افزونه‌های اتصال به پست و درگاه‌های واسط.

بالاتر به این موضوع اشاره کردیم که WooCommerce متن‌باز است؛ یعنی هرکسی می‌تواند تغییرات مدنظرش را در کدهای آن اعمال کند و در اختیار دیگران بگذارد.

همین موضوع باعث شده که دولوپرهای بسیاری دست‌به‌کار شوند و افزونه‌های گوناگونی برای آن بسازند. شما حتی می‌توانید با کمک دولوپرها، افزونه‌های اختصاصی برای سایت خودتان اضافه کنید.

نکته: پلاگین‌های ووکامرس هم به‌صورت رایگان و هم به‌صورت پولی یافت می‌شوند.

 

۷. امکان اتصال به سایر سرویس‌ها و نرم‌افزارها

یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی ووکامرس، هماهنگی و سازگاری کامل با دیگر نرم‌افزارها و سرویس‌هایی است که یک فروشگاه اینترنتی ممکن است به آن‌ها نیاز پیدا کند.

اجازه دهید مثال بزنیم تا بهتر درک کنید.

اگر شرکتی از یک نرم‌افزار انبارداری برای بررسی موجودی کالاهایش استفاده می‌کند، خیلی راحت و با کمک API، می‌تواند نرم‌افزار خود را به ووکامرس متصل کند. به این ترتیب، ووکامرس به‌صورت خودکار موجودی انبار را دائم بررسی می‌کند.

همچنین ووکامرس را می‌توانید به نرم‌افزار CRM وصل کنید تا بتوانید ارتباط خود با مشتریان را به بهترین شکل مدیریت کنید.

این ویژگی‌های کلیدی، باعث می‌شوند کاربران بسیاری سراغ نصب ووکامرس بروند؛ ولی اگر همچنان مردد هستید، در بخش بعدی همراه ما باشید.

 

چرا باید از ووکامرس استفاده کنیم؟

اگر موافق باشید، این بخش را با یک سؤال شروع کنیم: افزونهٔ وردپرسی ووکامرس، مناسب چه کسانی است؟

به‌طور کلی، ووکامرس برای افرادی مناسب است که می‌خواهند فروشگاه آنلاین کوچک و متوسط برای فروش محصولات فیزیکی یا دانلودی (مثل ایبوک یا دوره) راه بیندازند.

نه اینکه ووکامرس برای راه‌اندازی فروشگاه‌های بزرگ بد باشد، بلکه بهتر است  راه‌اندازی و مراقبت از آن تحت‌نظر دولوپر انجام شود.

خلاصه که اگر نمی‌خواهید خیلی برای فروشگاه خودتان خرج کنید و مشکلات فروشگاه اینستاگرام شما را حسابی به دردسر انداخته است، می‌توانید بدون نیاز به کدنویسی و برون‌سپاری کارها، فروشگاه آنلاین بسازید.

برای اینکه مطمئن شوید، در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایای این پلاگین را بررسی خواهیم کرد.

  • فرقی نمی‌کند قرار است چه چیزی بفروشید، محصول فیزیکی یا دیجیتال، خدمات، اشتراک ماهیانه یا رزرو مکان؛ در تمام این حالات، می‌توانید روی ووکامرس حساب کنید
  • هر ویژگی و قابلیتی که برای فروشگاه اینترنتی خود لازم دارید، توسط ووکامرس یا پلاگین‌هایش فراهم می‌شود
  • با گسترش بی‌سابقۀ استفاده از موبایل‌های هوشمند، ریسپانسیو بودن سایت از همیشه مهم‌تر است. فروشگاه‌هایی که با استفاده از این افزونه ساخته می‌شوند کاملاً موبایل‌فرندلی هستند

طراحی واکنش‌گرا

از دسترسی غیرمجاز هر برنامۀ واسطه‌ای جلوگیری می‌کند. همچنین با استفاده از گواهی SSL، امنیت پرداخت را برای مشتری و صاحب فروشگاه فراهم می‌کند

راهنمای استفادۀ بسیار کاربردی و جامعی دارد که به کمک کاربرانش می‌آید

امکان اعمال شخصی‌سازی‌های مختلف در ووکامرس کاملاً فراهم است. هر تغییر کوچک و بزرگی که مدنظرتان باشد، در این پلتفرم قابل‌انجام است

جامعۀ بزرگ کاربران ووکامرس، به پایگاهی مطمئن برای دریافت پاسخ سؤال‌های استفاده‌کنندگان تبدیل شده است. پشتیبانی رسمی‌ توسط سازندگان این افزونه ارائه نمی‌شود؛ ولی می‌توانید پاسخ تمام پرسش‌هایتان را از دیگر کاربران دریافت کنید

برخورداری از پلاگین‌های متنوع یکی دیگر از مزایای این افزونه به‌حساب می‌آید؛ تقریباً هر قابلیتی که نیاز داشته باشید، توسط پلاگین‌های موجود در دسترس خواهد بود

در کل، ووکامرس آن‌قدر ویژگی مثبت دارد که بسیاری را به سمت این افزونۀ کارراه‌انداز سوق می‌دهد. اگر موافق باشید، ببینیم چطور می‌توان با کمک این پلتفرم، یک فروشگاه آنلاین ساخت.

مقاله پیشنهادی: چطور محصولاتم را آنلاین بفروشم؟ (بررسی ۷ روش کاربردی و پربازده)

آموزش نصب ووکامرس در ۸ مرحله

خب همان‌ طور که گفتیم، این بخش به آموزش ووکامرس اختصاص دارد. بدون مقدمه برویم سراغ اصل مطلب.

 

مرحلۀ اول: خرید هاست و دامنه

قبل از اینکه بخواهید سراغ استفاده از ووکامرس بروید، باید یک سایت وردپرسی بسازید. برای ساخت سایت وردپرسی، مثل هر نوع سایت دیگری ابتدا باید هاست و دامنه آن را تهیه کنید.

گفتیم بهره‌بردن از ووکامرس و امکاناتش رایگان است؛ ولی برای هاست و دامنه باید دست به جیب شوید.

هاست فضایی است که سایت شما در آن نگهداری می‌شود. اگر سایت را یک ساختمان در نظر بگیریم، هاست زمینی است که ساختمان در آن بنا شده است. هاست انواع مختلفی دارد که پرداختن به آن‌ها از موضوع این مقاله خارج است؛ ولی برای اینکه کارتان راحت‌تر باشد، توصیه می‌کنیم یک هاست وردپرسی تهیه کنید.

نکته: برخی از شرکت‌های هاستینگ، هاست ووکامرس هم ارائه می‌کنند. شاید انتخاب این هاست برای شمایی که می‌خواهید یک فروشگاه آنلاین داشته باشید، بهتر باشد. قبل از انتخاب هاست خود، حتماً از مشاوران شرکت ارائه‌دهنده کمک بگیرید.

کانفیگ‌های مختلفی در هنگام خرید هاست پیش رویتان هستند که بسته به نیازتان باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در نظر داشته باشید که هروقت نیاز باشد، می‌توانید هاست خود را ارتقا دهید.

مثلاً اگر برای شروع هاستی با ۱۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی خریدید، می‌توانید پس از مدتی فضای ذخیره‌سازی را به ۲۰ گیگابایت افزایش دهید.

انتخاب هاست

در مقالهٔ «آموزش ساخت سایت فروشگاهی به زبان ساده» دربارهٔ انواع هاست به‌طور مفصل صحبت کردیم که می‌توانید آن را مطالعه کنید.

بعد از تهیۀ هاست، باید برای سایتتان دامنه بگیرید. فهمیدیم هاست می‌شود زمین آن ساختمان؛ هر زمین و ساختمانی هم آدرسی دارد تا افراد بتوانند آن را پیدا کنند.  دامنه همان آدرس سایت (ساختمان) شما در دنیای اینترنت است. بازدیدکنندگان می‌توانند با وارد کردن دامنۀ شما در مرورگرشان، به سایتتان دسترسی پیدا کنند.

اگر انتخاب نام دامنه برایتان چالش‌برانگیز است، می‌توانید سراغ مقالۀ «بهترین دامنه سایت را چگونه انتخاب کنیم» بروید.

قیمت دامنه‌ها بسته به پسوندی که دارند، متغیر است. مثلاً دامنۀ IR ارزان‌تر از باقی گزینه‌ها است؛ چراکه دامنۀ ملی است و میزبان سایت‌های داخلی! اما دامنه‌های بین‌المللی مثل COM، هزینۀ بیشتری روی دستتان می‌گذارند.

انتخاب دامنه سایت فروشگاهی

مرحلۀ دوم: نصب وردپرس

حالا که هاست و دامنه را تهیه کرده‌اید، باید وردپرس را روی هاستتان نصب کنید. وردپرس در هاست‌های وردپرسی از طرف میزبان نصب می‌شود. برای این کار، زمان خرید هاست، گزینهٔ «وردپرس» را انتخاب کنید تا پس از ورود به سی‌پنل، نصب وردپرس به‌صورت خودکار شروع شود.

سفارش وردپرس زمان خرید هاست

اگر این‌طور نبود و چنین امکانی نداشتند، اصلاً جای نگرانی نیست؛ چون نصب وردپرس بسیار ساده است. اطلاعات لازم در سایت وردپرس فارسی در دسترس است؛ ولی اگر نتوانستید نصب کنید یا به مشکل خوردید، روی آیکون روبه‌رو کلیک کنید تا شما را راهنمایی کنیم:
1
آیا برای نصب وردپرس به کمک نیاز دارید؟ x
مقاله پیشنهادی: آموزش فروش اینترنتی کفش، بررسی ۴ روش فروش پربازده و ثابت‌شده

مرحلۀ سوم: نصب ووکامرس

افزونه ووکامرس به زبان فارسی ترجمه شده است؛ ولی پیشنهاد می‌کنیم بستهٔ «ووکامرس فارسی» را هم نصب کنید تا تمام امکانات مخصوص ایران هم به آن اضافه شود.

ابتدا در بخش «افزونه‌ها»، گزینهٔ «افزودن» را انتخاب کنید.

راه نصب ووکامرس چیست

سپس کلمهٔ «ووکامرس» را جست‌وجو کنید. اینجا می‌توانید ابتدا «ووکامرس» و پس از آن، «ووکامرس فارسی» را نصب و فعال کنید.

راه نصب ووکامرس چیست؟ از طریق مخزن وردپرس!

پس از نصب و فعال‌سازی افزونه، نصب جادویی ووکامرس شروع می‌شود؛ یک نصب راحت که فقط باید اطلاعات فروشگاه را مرحله‌به‌مرحله وارد کنید. بیایید با «اطلاعات فروشگاه» شروع کنیم که باید کشور، آدرس، کد پستی و ایمیل ادمین سایت را در فیلدهای مرتبط بنویسید:

مرحلهٔ اول نصب ووکامرس

در بخش بعدی، باید صنعتی را که در آن فعالیت دارید، مشخص و سپس روی «ادامه» کلیک کنید:

مشخص‌کردن حوزه و صنعت فعالیت فروشگاه

پس از آن، باید نوع محصولی را که می‌خواهید بفروشید، مشخص کنید. همان‌ طور که گفتیم، می‌توان از ووکامرس برای ساخت هر نوع فروشگاهی با هر نوع محصولی استفاده کرد؛ از محصولات فیزیکی گرفته تا محصولات دیجیتال (ایبوک، دوره) و حتی رزرو.

گاهی اوقات، ممکن است هم محصول فیزیکی و هم محصول دانلودی برای فروش داشته باشیم؛ مثل فروشگاه‌های کتاب. شما می‌توانید در اینجا دو نوع محصول یا بیشتر را انتخاب کنید و مشکلی ندارد.

نوع محصولات فروشگاه

مرحلۀ بعد مربوط به برخی جزئیات دیگر راجع به کسب‌وکارتان است. اینکه چند محصول برای ارائه دارید و آیا محصولات در جای دیگری هم عرضه می‌شوند یا نه؟

اگر توسعه‌دهنده یا طراح سایت هستید و قصد استفاده از ووکامرس برای یکی از مشتریانتان را دارید، می‌توانید با تیک‌زدن باکس مربوطه، این موضوع را مشخص کنید:

ارائهٔ توضیحات کسب‌وکار برای نصب ووکامرس

بعد از کلیک‌کردن روی «ادامه»، پنجره‌ای شامل امکانات رایگان ووکامرس نمایش داده می‌شود. هرکدام را که احساس کردید به دردتان می‌خورد، تیک بزنید:

امکانات رایگان ووکامرس در زمان نصب

تبریک می‌گوییم! ووکامرس روی سایت شما نصب شد؛ ولی آیا کار ما تما شد؟ خیر، بیایید ببینیم مراحل بعدی راه‌اندازی ووکامرس چیست.

مقاله پیشنهادی: بهترین روش‌های تبلیغات و افزایش فروش فروشگاه اینترنتی

مرحلۀ چهارم: راه‌اندازی فروشگاه آنلاین با استفاده از ووکامرس و ثبت محصولات

بعد از نصب ووکامرس، به صفحهٔ زیر هدایت می‌شوید که باید ۶ کار مهم را انجام دهید.

۶ کار مهم ابتدایی راه‌اندازی ووکامرس چیست

در مرحلهٔ اول، شما باید اطلاعات کلی فروشگاه را وارد کنید که شامل موارد زیر است:

  • آدرس
  • مکان‌های فروش
  • محل‌هایی که می‌توانید محصولات را ارسال کنید
  • موقعیت مکانی مشتریانی که می‌توانید به آن‌ها خدمات دهید
  • قوانین و شرایط کد تخفیف
  • واحد پولی
  • مالیات

اجازه دهید همین جا به قابلیت‌های ووکامرس اشاره کنیم که چطور کار شما را رعایت می‌کنید. در همین صفحه می‌توانید مشخص کنید آیا کاربر می‌تواند از چند کد تخفیف برای یک محصول استفاده کند یا خیر؛ آن‌ هم فقط با زدن یک تیک ساده ?

اگر فقط در ایران می‌فروشید، گزینهٔ «فروش به کشورهای خاص» را در بخش «مکان‌های فروش» انتخاب کرده و «ایران» را وارد کنید. همین کار را برای حمل‌ونقل هم انجام دهید.

تنظیمات عمومی ووکامرس

حالا گزینهٔ «خانه» را انتخاب کنید (عدد ۵ قرمز جلوی آن است) و وارد مرحلهٔ دوم، یعنی «افزودن محصولات» شوید.

مرحلهٔ دوم راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس

اینجا کلی گزینه جلوی شماست که می‌توانید محصول‌ها خود را وارد کنید؛ از بارگذاری لیست آماده گرفته تا واردکردن دستی تمام محصول‌ها. برای هر نوع محصول هم یک گزینه دارید که کار شما را راحت‌تر می‌کند.

افزودن محصولات به ووکامرس

برای اینکه گوشه‌ای از امکانات ووکامرس را به شما نشان دهید، نحوه افزودن محصول فیزیکی را همراه با گزینه‌های مختلف برای شما در تصویر زیر آوردیم. همان طور که می‌بینید، می‌توانید همه‌چیز – از قیمت ویژه تا نحوهٔ ارسال و موجودی انبار- را برای یک محصول اینجا مشخص کنید.

همچنین می‌توانید عکس محصول را اضافه کنید. یادتان نروید هیچ محصولی بدون تصویر فروش نمی‌رود. از طرفی، می‌توان به دسته‌بندی محصول هم اشاره کرد که به کاربر کمک می‌کند تمام محصول‌های مرتبط را در یک صفحه ببیند.

افزودن محصول به ووکامرس

باز به همان «خانه» برگردید یا روی «ادامه راه‌اندازی» در نوار آبی کلیک کنید و وارد مرحلهٔ سوم راه‌اندازی ووکامرس شوید؛ یعنی مشخص‌کردن مسئلهٔ روش‌های پرداخت.

مراحل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس

در اینجا ۳ گزینه پیش روی شماست: پی‌پال، پرداخت مستقیم و پرداخت در محل. برای اینکه پرداخت مستقیم فعال شود، باید مشخصات کامل کارت بانکی خود را وارد کنید.

ما بالاتر گفتیم که ووکامرس را می‌توانید به درگاه‌های بانکی وصل کنید. در این مرحله نمی‌توانید این کار را انجام دهید. پس از اینکه مراحل راه‌اندازی را تمام کردید، افزونهٔ درگاه پرداخت واسط را نصب کنید تا به شیوه‌های پرداخت اضافه شود.

راه تعیین روش‌های پرداخت ووکامرس چیست

حالا باید نرخ مالیات را وارد کنید که اتوماتیک زمان پرداخت به فاکتور خریدار اضافه شود. کافی است روی «افزودن نرخ مالیات» کلیک کنید تا صفحهٔ تنظیمات برای شما باز شود. پس از آن، گزینهٔ «تنظیم مالیات به‌صورت دستی» را انتخاب کنید تا صفحهٔ زیر باز شود.

روی «افزودن ردیف» کلیک کنید تا بتوانید مالیات را تعریف کنید. کد کشور، استان، پستی و شهر را تغییر ندهید؛ چون ستاره به‌معنای اعمال مالیات برای همه است.

تعیین نرخ مالیات با ووکامرس

گزینهٔ پنجم برای افزودن کانال‌های فروش و رشد فروشگاه است که انجام آن به خودتان بستگی دارد. برای مثال، می‌توانید Mailchimp  را به فروشگاه اضافه کنید تا بتوانید سبدهای خرید رهاشده را دوباره هدف بگیرید ?

افزودن کانال‌های فروش و بازاریابی به ووکامرس

گزینهٔ آخر هم برای کارهای ابتدایی شخصی‌سازی فروشگاه است که شامل ۳ مورد زیر است:

شخصی‌سازی ووکامرس

خب،  راه‌اندازی ووکامرس هم تمام شد! ولی فروشگاه شما در حال حاضر مثل مغازه‌ای است که نه دکور دارد و نه محصولی برای فروش. مراحل بعدی را برای آماده‌کردن فروشگاه آنلاین خودتان دنبال کنید.

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی با ووکامرس

مرحلهٔ پنجم: تنظیمات حمل‌و‌نقل

ما در ابتدای کار مشخص کردیم فقط به کشور ایران خدمات ارائه می‌کنیم و می‌توانیم محصول را در کشور خودمان به دست مشتری برسانیم. به‌صورت پیش‌فرض، تنظیمات حمل‌ونقل به صورت «ارسال رایگان» است؛ ولی می‌توانید خودتان روش‌های دیگر را با بردن ماوس روی «ایران» و کلیک‌کردن روی «ویرایش» اضافه کنید.

محل تنظیمات حمل‌ونقل ووکامرس چیست

حالا در این مرحله، روی «افزودن روش حمل‌ونقل» کلیک کنید.

افزودن روش حمل‌ونقل به ووکامرس

همچنین می‌توانید ماوس را روی «حمل‌ونقل رایگان» نگه دارید و روی «ویرایش» کلیک کنید تا تکلیف شرایط استفاده از ارسال رایگان را مشخص کنید. مثلاً اگر مشتری کد تخفیف ارسال رایگان را وارد کرد، پولی بابت ارسال ندهد یا حداقل مبلغ سفارش او یک میزان مشخص باشد؟

تنظیمات ارسال کالا با ووکامرس

شما همچنین می‌توانید افزونه «حمل‌ونقل ووکامرس»‌ را نصب کنید تا سایر روش‌ها هم به فروشگاه اضافه شود. پس از نصب این افزونه، گزینه‌های زیر هم به لیست روش‌های حمل‌ونقل اضافه می‌شود:

  • پست پیشتاز
  • تیپاکس
  • پست سفارشی
  • پیک موتوری

این افزونه فروشگاه شما را به شرکت ملی پست وصل می‌کند تا هزینهٔ پستی دقیق حساب، فاکتور استاندار همراه با بارکد پست صادر و کد رهگیری برای مشتری ارسال شود.

یک نمونه ساده را در تصویر زیر ببینید:

خرید محصول و تعیین اتوماتیک ارسال کالا

همچنین شما می‌توانید یک مبلغی را مشخص کنید تا اگر سفارش مشتری بیشتر از آن شد، هزینهٔ ارسال رایگان باشد.

تنظیمات ارسال کالا با پست پیشتاز در ووکامرس چیست

توجه: شما می‌توانید گزینهٔ «نرخ ثابت» را انتخاب کنید تا یک عدد مشخص به فاکتورها اضافه شود؛ ولی اغلب مردم نسبت به هزینهٔ ارسال کالا حساس هستند. به همین خاطر، بهتر است از افزونه‌های مرتبط استفاده کنید تا بتوانید تعرفهٔ دقیق را به فاکتور آن‌ها اضافه کنید.
0
آیا با این موضوع موافقید؟x
مقاله پیشنهادی: روش های ارسال کالا برای فروشگاه اینترنتی

مرحلۀ ششم: اتصال فروشگاه به درگاه پرداخت

اگر ووکامرس فارسی را نصب کنید، می‌توانید به‌راحتی درگاه بانک‌های مختلف را به ووکامرس وصل کنید. کافی است روی گزینهٔ «افزونه‌های پارسی» کلیک کنید و درگاه موردنظرتان را نصب کنید.

شما همچنین می‌توانید افزونهٔ درگاه‌های پرداخت واسط مثل زرین‌پال را هم خودتان از مخزن وردپرس پنصب کنید.

افزودن درگاه‌های پرداخت به ووکامرس

پس از نصب افزونه‌ها، در بخش ووکامرس منوی سمت راست، روی «پیکربندی» کلیک کنید. در بالای صفحه، گزینه‌های مختلفی را مشاهده می‌کنید؛ «روی پرداخت‌ها» کلیک کنید.

تعیین روش‌های پرداخت در ووکامرس

 

همان طور که در تصویر بالا می‌بینید، پرداخت امن زرین پال پس از نصب افزونه به گزینه‌های پرداخت اضافه شده است. شما می‌توانید با گزینهٔ مشخص‌شده در تصویر، روش‌های خودتان را انتخاب کنید.

به خاطر داشته باشید که اول باید درگاه پرداخت تهیه کنید تا بتوانید آن را به فروشگاه آنلاینتان متصل کنید.  پس از گرفتن درگاه، می‌توانید روی «مدیریت» کلیک کنید و کارهای اتصال درگاه را انجام دهید.

البته تنظیمات باقی روش‌ها را هم باید جداگانه انجام دهید. برای مثال، اگر می‌خواهید انتقال مستقیم بانکی را هم فعال کنید، باید نام بانک، شماره‌کارت و سایر جزئیات را مشخص کنید یا برای پرداخت هنگام دریافت، می‌توانید بگویید برای کدام ارسال‌ها این امکان فعال باشد.

مقاله پیشنهادی :افزایش فروش با سئو سایت فروشگاهی (۶ مرحلهٔ مهم)

مرحلۀ هفتم: انتخاب قالب مناسب

خب، حالا وقت چیدن دکور فروشگاه است ? به بخش «پوسته» در قسمت «نمایش» بروید و یک قالب بارگذاری کنید.

افزودن قالب فروشگاهی

فقط توجه داشته باشید که قالب انتخابی باید مناسب فروشگاه آنلاین باشد و با ووکامرس سازگاری کامل داشته باشد. مقاله‌ای با عنوان «بهترین و سریع ترین قالب‌ های وردپرس» نوشته‌ایم که می‌توانید با خواندن آن مقاله، تصمیم بهتری بگیرید.

بیشتر منابع بین‌المللی، قالب آسترا (Astra)  را توصیه می‌کنند. این قالب سرعت بسیار بالایی دارد و گزینۀ مناسبی برای فروشگاه‌های آنلاین است؛ ولی اجباری هم برای استفاده از آن وجود ندارد.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

مرحلۀ هشتم: نصب افزونه‌های لازم

در پاسخ به سؤال مزایای ووکامرس چیست، فهمیدیم داشتن افزونه‌های متعدد و گوناگون یکی از خصوصیات مثبت این افزونه است. حالا می‌توانید مدیریت فروشگاه را برای خودتان با نصب افزونه‌های متنوع راحت کنید.

چند افزونه را تا اینجای کار معرفی کردیم و اگر موافق باشید، در این بخش چند افزونهٔ مهم و کاربردی دیگری را هم بررسی کنیم.

تقریباً برای هر قابلیتی افزونه‌ای وجود دارد که یا مختص ووکامرس است یا با این پلاگین سازگاری کامل دارد.

  • افزونه محاسبه‌گر قیمت بر اساس مشخصات محصول

با کمک این افزونه، می‌توانید قیمت هر محصول را بر اساس وزن، طول یا سایر مشخصات حساب کنید. برای مثال، اگر مشتری به‌دنبال خرید چای باشد، می‌توان قیمت را بر اساس وزن محاسبه کرد.

  • افزونه المنتور

بهترین و پرکاربردترین افزونه صفحه‌ساز وردپرس است که با با ووکامرس سازگار است. با کمک آن، می‌توانید صفحه‌های سایت خودتان را خیلی راحت و بدون نیاز به دانش کدنویسی طراحی کنید.

  • افزونه یوست

افزونه یوست یکی از افزونه‌های سئو وردپرس است که بین سایت‌های وردپرسی بسیار محبوب است. از طرفی، شما می‌توانید افزونهٔ سئوی ووکامرس یوست را هم نصب کنید تا دیگر همه‌چیز برای راه‌یافتن فروشگاه به صفحهٔ نتایج جست‌وجو آماده باشد.

  • افزونه کیف پول

کیف پول به یکی از قابلیت‌های جذاب فروشگاه‌ها تبدیل شده است که به درد کارهای مختلف می‌خورد. برای مثال، درصدی از خرید مشتری به کیف پول او اضافه می‌شود. به این ترتیب، او ترغیب می‌شود باز هم از شما خرید کند تا بتواند در نهایت، با کیف پول خود یک محصول هم بخرد.

  • افزونه پرداخت با ارز دیجیتال

پرداخت با ارز دیجیتال مدتی است که در بین مردم جایگاه خوبی پیدا کرده است. همچنین این روش پرداخت برای فروشگاه‌های دانلودی یا فروش دوره هم بسیار مناسب است؛ چون می‌توانند به مشتریان خارج از کشور هم خدمت کنند.

ما می‌توانیم این لیست را ادامه دهیم؛ ولی اجازه دهید با یک نکته، این بخش را تمام کنیم:

نصب افزونه در عین حال که کارتان را راه می‌اندازد، ممکن است سرعت سایت را کاهش دهد؛ بنابراین سعی کنید فقط گزینه‌هایی را اضافه کنید که واقعاً به دردتان می‌خورد. از طرفی، برخی قالب‌های فروشگاهی امکانات زیادی دارند که شما را از نصب افزونه راحت می‌کنند.

خب حالا که می‌دانید ووکامرس چیست و چگونگی ساخت سایت فروشگاهی با ووکامرس را کامل یاد گرفتید، خوب است بدانید این افزونه برای چه نوع فروشگاه‌هایی کاربرد دارد.

مقاله پیشنهادی: ۷ تکنیک بازاریابی فروشگاه اینترنتی

ووکامرس برای چه فروشگاه‌هایی مناسب است؟

جواب کوتاه: برای همۀ انواع فروشگاه‌ها! بله، با ووکامرس می‌توان هر نوع فروشگاه آنلاینی را ساخت و به‌راحتی اداره کرد؛ اما اگر بخواهیم یک دسته‌بندی کلی ارائه کنیم، باید بگوییم:

  • فروش محصولات فیزیکی
  • فروش محصولات دیجیتالی
  • فروش حق عضویت و اشتراک

اصلاً فرقی نمی‌کند کارتان چیست! تا زمانی که محصول یا خدمتی برای ارائه و فروش دارید، می‌توانید روی کارآمدی ووکامرس حساب باز کنید.

چه دوچرخه‌فروشی داشته باشید و چه کارتان فروش دوره‌های آموزشی باشد، ووکامرس به دردتان خواهد خورد. حتی اگر سایتی دارید که مدل درآمدی آن بر اساس فروش حق عضویت و اشتراک است، باز هم می‌توانید از ووکامرس استفاده و همۀ نیازهایتان را برطرف کنید.

مقاله پیشنهادی: معرفی ایده‌های ناب فروش اینترنتی

سایت فروشگاهی را راحت و سریع بسازید!

اگر تا اینجای مقاله را خوانده باشید، به‌خوبی می‌دانید افزونه ووکامرس چیست و فروشگاه اینترنتی با ووکامرس چطور ساخته می‌شود؛ افزونه‌ای که همه‌فن‌حریف است و به تمام نیازهای مربوط به یک فروشگاه آنلاین پاسخ خواهد داد.

فروش انواع محصولات فیزیکی، دیجیتالی و حتی حق عضویت و اشتراک از طریق فروشگاهی که با ووکامرس ساخته‌شده ممکن است.

اگر همچنان سؤالی دربارهٔ افزونهٔ خارق‌العاده ووکامرس دارید، در قسمت نظرات آن را مطرح کنید.

 

منابع:

WPAstra | Themeisle | MultilingualPress | WPbeginner

 

 

4.5/5 - (6 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جواد
جواد
1 سال قبل

ممنون عالی بود

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  جواد
1 سال قبل

خیلی خوشحالیم اینو می‌شنویم 🙂
ممنون از شما که به ما بازخورد می‌دین.

zakerin
zakerin
10 ماه قبل

خیلی کامل و عالی و مصرفی

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  zakerin
10 ماه قبل

خوشحالیم اینو می‌شنویم 🙂
ممنون که به ما فیدبک می‌دین.

سرشین
سرشین
9 ماه قبل

خییلی عالی و کاربردی بود ممنونم از زمان و اطلاعات ارزشمندتون

آخرین ویرایش 9 ماه قبل توسط سرشین
رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  سرشین
9 ماه قبل

خیلی خوشحایلم که این مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون که به ما فیدبک می‌دین.

مهدی
مهدی
6 ماه قبل
اگر این‌طور نبود و چنین امکانی نداشتند، اصلاً جای نگرانی نیست؛ چون نصب وردپرس بسیار ساده است. اطلاعات لازم در…" بیشتر بخوانید

سلام وقت بخیر ما وبسایت داریم از سایت ساز میکسین ساخته شده وفعاله الان چطور باید وردپرس و ووکامرس رو نصب کنیم !؟

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  مهدی
6 ماه قبل

سلام

وقت بخیر

برای راه‌اندازی سایت با وردپرس و بعد هم فروشگاهی‌کردن اون با ووکامرس، به هاست جداگانه نیاز دارین.

ممد
ممد
6 ماه قبل

تو سایت ورد پرس میشه تبلیغات شما رو گذاشت؟

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  ممد
6 ماه قبل

سلام

بله، می‌تونین با نمایش تبلیغات ما درآمد کسب کنین.

نکته: اگه منظورتون وبلاگیه که به‌طور رایگان با خود سایت وردپرس ساخته شده، نه! چون توی این حالت، خود وردپرس به‌ازای ارائهٔ خدمات رایگان به شما، تبلیغ نمایش می‌ده.

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی