لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

افزایش فروش با سئو سایت فروشگاهی (۶ مرحلهٔ مهم)

رشد کسب‌وکار اینترنتی | نیکان حیدری | تاریخ بروزرسانی : ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

افزایش فروش با سئو سایت فروشگاهی (۶ مرحلهٔ مهم)

شرایط این روزها به همه دوباره ثابت کرد که جایی امن‌تر از وب‌سایت وجود ندارد؛ ولی داشتن وب‌سایت فقط شروع داستان پرماجرای فروش آنلاین است.

پس از آن، باید بتوانید نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازید و در ادامه هم تعداد مشتری‌های راغب بیشتری جذب کنید.

اینجاست که سروکلهٔ سئو پیدا می‌شود؛ چیزی که به شما کمک می‌کند به معدن مشتری – گوگل – راه پیدا کنید.

ولی چطور می‌توان با بهینه‌سازی فروشگاه به سمت افزایش فروش گام برداشت؟

همین مسئله باعث شد ما تصمیم بگیریم آموزش سئو سایت فروشگاهی را برای شما آماده کنیم؛ آموزشی به زبان ساده، ولی کاربردی و جامع!

بیایید با یک مرحله قبل از مرحلهٔ اول شروع کنیم!

 

تدوین استراتژی سئو برای سایت فروشگاهی

بدون داشتن استراتژی، در تاریکی قدم برمی‌دارید! به همان اندازه گنگ و بی‌هدف…

بهینه‌سازی سایت فروشگاهی هم بدون برنامه، انداختن تیری در همین تاریکی است!‌ شاید به هدف بخورد؛ ولی ۹۹/۹ درصد به خطا می‌رود!

اما چرا باید به فکر سئو فروشگاه باشیم؟ بد نیست بدانید:

  • ۴۴ درصد مردم خرید آنلاین خود را با جست‌وجو از گوگل شروع می‌کنند؛
  • ۷۵ درصد مردم فقط صفحهٔ اول نتایج گوگل را بررسی می‌کنند؛
  • نتایج اول تا پنجم گوگل دوسوم کلیک‌ها را به خود اختصاص می‌دهند؛
  • حداقل ۴۳ درصد ترافیک سایت‌های فروشگاهی از سمت گوگل (نتایج ارگانیک) می‌آید؛
  • ۱۴/۶ درصد لیدهای حاصل از فعالیت‌های سئویی به خریدار تبدیل می‌شوند.

ما چگونگی تدوین این استراتژی را مرحله‌به‌مرحله به شما یاد خواهیم داد. پس از انجام این 6 مرحله، استراتژی شما آماده است و می‌توانید فعالیتتان را آغاز کنید. فقط این بار، شمارش مراحل از صفر شروع می‌شود!

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

مرحلهٔ صفرم!

سئو سایت فروشگاهی قبل از راه‌اندازی سایت شروع می‌شود!درست مثل ساختن یک آسمان‌خراش بلند که قبل از بالارفتن تیرآهن‌ها، باید پی آن را اصولی و درست آماده کرد.

 

یک میزبان شایسته انتخاب کنید

اولین و شاید مهم‌ترین اقدامی که باید انجام دهید، انتخاب سرور یا همان هاستی متناسب با نیازهای فروشگاه است.

برای اینکه سایتی در دنیای اینترنت داشته باشید، نیازمند فضایی هستید که از محتویات آن نگهداری کند؛ اگر سایت را ساختمان در نظر بگیریم، سرور یا هاست زمینی است که ساختمان در آن بنا می‌شود!

قبلاً در مقالۀ «آموزش ساخت و طراحی سایت فروشگاهی»، راجع به ۴ نوع هاست صحبت کردیم. بد نیست اینجا هم اشارۀ مختصری به آن‌ها داشته باشیم.

  • هاست اشتراکی

یک سرور به چندین بخش تقسیم می‌شود و هر بخش در اختیار یک سایت قرار می‌گیرد.

  • هاست اختصاصی

تمام فضا و منابع یک سرور به یک سایت اختصاص داده می‌شود.

  • VPS

نوعی از هاست که بین هاست اشتراکی و هاست اختصاصی قرار می‌گیرد؛ یعنی تعدادی از ویژگی‌های هر دو را دارد. مثلاً فضا و منابع سرور به چند بخش تقسیم شده‌اند؛ اما بر خلاف هاست اشتراکی، این فضاها کاملاً ایزوله‌اند و عملکرد یکی از آن‌ها بر باقی تأثیرگذار نیست. علی‌رغم اینکه این ویژگی باعث شباهت زیاد VPS به هاست اختصاصی می‌شود، اما قیمت آن بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

  • هاست ابری

نوعی از میزبانی که با کمک تکنولوژی رایانش ابری ارائه می‌شود. در این نوع میزبانی، چندین سرور به‌صورت موازی و هم‌زمان وظیفۀ میزبانی از سایت شما و محتویات آن را برعهده دارند. به این ترتیب، وقتی مشکلی برای یکی از سرورها پیش بیاید، باقی سرورها سایت را سرپا نگه می‌دارند.

هاست روی سرعت و عملکرد سایت تأثیر مستقیم می‌گذارد؛ پس هم در سئو تاثیرگذارست و هم در تجربهٔ کاربری.

هاست

اگر در ابتدای کار هستید و فکر می‌کنید بازدیدکنندگان چندانی ندارید، هاست اشتراکی که ارزان‌ترین گزینه است، انتخاب مناسبی به حساب می‌آید.

اگر می‌خواهید از همان اول سراغ هاست اختصاصی بروید، دو نکته را درنظر داشته باشید:

  • هزینۀ تهیۀ این نوع هاست بسیار بالا است.
  • برای نگهداری از آن به دانش فنی یا داشتن تیم متخصصی نیاز دارید.

بهتر است در انتخاب هاست، به نکات زیر دقت کنید:

  • سرعت؛
  • CPU و رم؛
  • امنیت؛
  • سازگاری با CMS؛
  • پهنای باند؛
  • پشتیبانی؛
  • امکان ارتقا.

گزینهٔ آخر را جدی بگیرید؛ چون وقتی فروشگاه شما بزرگ و بزرگ‌تر شود، به منابع بیشتری نیاز دارید. پشتیبانی هم به شما در اول کار کمک می‌کند کارتان نخوابد.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

در انتخاب قالب وسواس به خرج دهید

مسئلهٔ مهم بعدی که اتفاقاً باز هم در سرعت سایت و هم در تجربهٔ کاربری تأثیرگذار است، انتخاب قالبی است که از هر نظری خوب باشد.

قالب حکم دکوراسیون سایت فروشگاهی را دارد. همان‌ طور که فروشگاه‌های فیزیکی وقت و هزینۀ زیادی را صرف زیبا کردن مجموعه‌شان می‌کنند، شما هم باید اهمیت ویژه‌ای برای قالب سایتتان قائل شوید.

البته اگر قصدتان بهینه‌سازی سایت است (که باید همین‌طور باشد!)، فاکتورهای دیگری غیر از زیبایی وجود دارند که باید به آن‌ها هم توجه کنید.

سراغ قالب‌هایی که بی‌جهت سنگین هستند، نروید! بسیاری از قالب‌ها بهینه‌بودن را فدای زیبایی کرده‌اند که این اصلاً درست نیست.

هرقدر قالب سنگین‌تر و کدهای زیادی در آن باشد، سرعت سایت هم پایین‌تر می‌آید. ممکن است به قالبی بر بخورید که کلی ویژگی‌ و امکانات مختلف داشته باشد؛ ویژگی‌ها و امکاناتی که خیلی هم کارآمد نیستند و فقط باعث سنگینی قالب شده‌اند. چنین قالب‌هایی به دردتان نمی‌خورند!

نکتۀ مهم دیگری که در رابطه با قالب وجود دارد، این است که باید امکان ساخت صفحات مختلف برای محصولات و دسته‌بندی‌های مختلف را ارائه کند.

در کل، اگر بخواهیم هرآنچه را که راجع به قالب گفتیم، در یک جمله خلاصه کنیم، باید بگوییم از قالبی استفاده کنید که به‌خوبی بهینه‌سازی شده و سریع و سبک باشد.

قالب سایت فروشگاهی

نام دامنه هم مهم است!

نام دامنه، آدرس سایت شما در دنیای وسیع و بی‌پایان اینترنت است.

در انتخاب نام حتماً از کلمات انگلیسی استفاده کنید؛ همچنین، بهتر است سراغ استفاده از سمبل‌ها و علائمی مثل خط فاصله، علامت سؤال و… نروید.

هنگام انتخاب پسوند دامنه هم یادتان باشد پلتفرم‌هایی مثل گوگل ادز ایران را تحریم کرده‌اند؛ پس نمی‌توانید از آن برای تبلیغات در گوگل بهره ببرید. به این ترتیب، انتخاب پسوند ملی خودمان (ir) فعلاً برای سایت‌های فروشگاهی منطقی نیست.

البته برای رفع این مشکل هم می‌توانید روی خدمات یکتانت برای تبلیغات استفاده کنید. فقط می‌ماند یک تبلیغ در گوگل که باید عطای آن را به لقایش ببخشید!

این‌ها اقداماتی بودند که باید قبل از راه‌اندازی سایت انجام دهید. اگر موافق هستید برویم سراغ کارهای بعدی سئو سایت‌های فروشگاهی!

مقاله پیشنهادی: ۷ نکتهٔ کاربردی و موثر برای انتخاب بهترین دامنه سایت

مرحلهٔ اول: تحقیق کلمات کلیدی

خشت اول چون نهد معمار کج، تا ثریا می‌رود دیوار کج!

تحقیق کلمات کلیدی یا Keyword Research همان خشت اول است. باید نهایت دقت را به خرج دهید تا اولین قدم را درست بردارید، اگرنه باقی زحماتتان هم برای هیچ خواهد بود.

بیایید ببینیم اصلاً منظور از کلمات کلیدی چیست؟

با استناد به مقاله‌ای در وبلاگ Yoast، کلمۀ کلیدی عبارتی است که محتوای یک صفحۀ خاص در سایت را توصیف می‌کند؛ عبارتی که توسط مردم جست‌وجو می‌شود و شما می‌خواهید در نتایج مرتبط با آن دیده شوید!

اما تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

می‌توان خط‌ها و پاراگراف‌های زیادی را به این موضوع اختصاص داد؛ اما ساده‌ترین تعریف این است:

به فرایند پیداکردن کلمات کلیدی مناسب برای یک کسب‌وکار و سایت، تحقیق کلمات کلیدی گفته می‌شود.

خب اولین سؤالی که پیش می‌آید این است که چطور می‌توان این کار را انجام داد؟

ابزارهای گوناگون و زیادی برای تحقیق کلمات کلیدی وجود دارند:

  • Moz Keyword Explorer
  • Google Keyword Planner
  • SEMrush
  • KWfinder
  • Keywordtool

برای آشنایی بیشتر با آن‌ها، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «ضروری‌ترین ابزارهای سئو» را مطالعه کنید.

در کنار این ابزارها، می‌توانید از موتور جست‌وجوی گوگل هم کمک بگیرید. یکی از قابلیت‌های گوگل Autofill است.

احتمالاً دیده‌اید که بخشی از عبارت مدنظرتان را می‌نویسید و گوگل برای تکمیل آن، پیشنهاداتی به شما نمایش می‌دهد. آن پیشنهادات عباراتی هستند که احتمال جست‌وجوی آن‌هاتوسط کاربران بالا است.

استفاده از پیشنهادات گوگل برای سئو سایت فروشگاهی

همچنین بعد از انجام جست‌وجو، می‌توانید به انتهای صفحهٔ نتایج هم بروید تا عبارت‌های مرتبط دیگری هم ببینید. مجموع نتایج چند ابزار معرفی‌شده، عبارت‌های پیشنهادی و عبارت‌های مرتبط به شما کمک می‌کند لیستی از کلمات کلیدی موردنیاز آماده کنید.

یافتن کلمات کلیدی مرتبط برای سئو سایت فروشگاهی

در تحقیق کلمات کلیدی، دو پارامتر بسیار مهم‌اند:

  • حجم جست‌وجو؛
  • میزان رقابت.

هرقدر حجم جست‌وجو بالاتر باشد، ترافیک بیشتری نصیب شما می‌شود؛ ولی رقابت و گرفتن رتبه هم سخت‌تر است. از آن طرف هم حجم جست‌وجوی کم هم همیشه به‌معنای بدبودن آن نیست.

مثلاً کلمات کلیدی دم‌دراز کمتر جست‌وجو می‌شوند؛ ولی کاربری که از آن‌ها استفاده می‌کند، تا حدود زیادی می‌داند دنبال چیست و تبدیل او به مشتری هم راحت‌تر است؛ عبارت‌هایی مثل «خرید شلوار لی مردانه»، «کفش ارزان‌قیمت برای پیاده‌روی» یا بهترین قهوه‌ساز خانگی خارجی».

البته این دو فاکتور تنها عوامل مهم نیستند. پارامتر بسیار حیاتی دیگر، نیتی است که پشت سرچ وجود دارد! اجازه دهید این موضوع را کمی بیشتر باز کنیم.

هر کاربری با یک هدف خاص و مشخصی از گوگل استفاده می‌کند؛ مثلاً برخی دنبال کسب اطلاعات‌اند و برخی دیگر هم می‌خواهند محصولی بخرند.

مثلاً کسی که عبارت «بهترین کرم‌های صورت» را جست‌وجو می‌کند، دنبال این است که اطلاعات لازم راجع به انواع این کرم‌ها را کسب کند. می‌توان حدس زد که تحقیق برای خرید کرم را آغاز کرده است و هنوز نمی‌داند چه گزینه‌ای برای او مناسب‌تر است.

در طرف دیگر ماجرا، کاربر دیگری عبارت «خرید کرم صورت نیوا» را جست‌وجو می‌کند که می‌توان گفت تصمیم خود را گرفته است.

اگر هر دو را روی ترازوی مقایسه ببریم، احتمال خرید نفر دوم بسیار بالاتر است؛ به‌خصوص وقتی پای یک پیشنهاد جذاب مثل ۲۰ درصد تخفیف در میان باشد.

اولی را بهتر است به‌سمت پست‌های بلاگ خود هدایت کنید تا با ارائهٔ راهنمایی‌های لازم، اعتماد او را جلب کنید و کم‌کم او را به‌سمت خرید هدایت کنید؛ ولی دومی را باید مستقیماً به صفحهٔ محصول ببرید.

البته فهمیدن قصد و نیت کاربر همیشه به این سادگی نیست. اگر کار گره خورد، به صفحهٔ نتایج جست‌وجو سر بزنید و ببینید چه نوع محتوایی در رتبه‌های بالاتر ارائه شده است.

بیایید ببینیم درست تشخیص داده‌ایم:

نتایج جست‌وجو

با این تفاصیل، تکلیف ۲ چیز را در آخر تحقیق خود مشخص کنید:

  • چه عبارت‌هایی را هدف بگیرید؛
  • چه چیزی ارائه کنید.

انواع کلمات کلیدی در سئو سایت فروشگاهی

خب برویم سراغ مرحلۀ بعدی.

مقاله پیشنهادی: ۷ تکنیک بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی

مرحلهٔ دوم: تعیین ساختار و معماری سایت

ساختار و معماری سایت هم اهمیت ویژه‌ای در سئو سایت فروشگاهی دارد و هم به تجربه کاربری خوب منجر می‌شود. بگذارید این‌طور بگوییم:

ساختار سایت باید به‌گونه‌ای باشد که گشت‌وگذار در آن را هم برای ربات‌های گوگل و هم کاربران راحت کند.

پس ساختار و معماری سایت فروشگاهی باید به این شکل باشد که کاربر با کمترین تعداد کلیک، به مرتبط‌ترین محتوا دست پیدا کند.

ببینید دیجی‌کالا گشت‌وگذار در سایت را چگونه راحت کرده است:

دسته‌بندی‌های دیجی‌کالا

وقتی ساختار را برای سایت مشخص نکنید، نمی‌دانید چه چیزی را در کجا بگذارید.

برای مثال، می‌توانید برندها را از هم جدا کنید و محصول هرکدام را دسته‌بندی آن برند ارائه کنید. نه خودتان گیج می‌شوید، نه ربات گوگل و نه کاربر!

بیایید به یک نمونهٔ ساده و فرضی برای فروشگاه آنلاین ساعت هوشمند نگاه کنیم:

نمونه ساختار سایت فروشگاهی

یک نمونهٔ بد را هم با یکدیگر ببینیم؟

نمونه ساختار نامناسب برای سئو سایت فروشگاهی

بدیهی است که با اضافه‌شدن محصولات، ساختار هم خیلی زود پیچیده می‌شود؛ پس اگر بتوانید همان ابتدای کار، تکلیف آن را مشخص کنید، جلوتر به دردسر نخواهید افتاد.

برای تحقق این امر، رعایت سه نکته ضروری است:

  • سایتتان را در نهایت سادگی طراحی کنید.
  • مطمئن شوید ساختار سایت ساده است؛ ولی با رشد و بزرگ‌شدن وب‌سایت، آن هم به‌راحتی گسترش پیدا می‌کند و خللی در عملکرد سایت ایجاد نمی‌شود.
  • اطمینان حاصل کنید که همۀ صفحات فقط چند کلیک با صفحۀ اصلی فاصله دارند.

سادگی ساختار دست‌کم گرفته می‌شود. نباید کاربر در وب‌سایت شما دور خود بچرخد. از طرفی، نباید پس از اضافه‌کردن دسته‌بندی محصول جدید، ساختار را هم دوباره از اول بچینید.

مورد سوم هم به این دلیل است که صفحهٔ اصلی بیشترین اعتبار را از آن خود می‌کند؛ چراکه سایر وب‌سایت‌ها معمولاً به آن لینک می‌دهند. به همین خاطر، هرچه تعداد کلیک بین صفحهٔ محصول و صفحهٔ اصلی بیشتر باشد، از اعتبار کمتری برخوردار است.

از اصل عرضه و تقاضا برای چیدن ساختار وب‌سایت و فهرست‌بندی و بهینه‌سازی استفاده کنید؛ چراکه تقاضای مخاطب نشان می‌دهد چه چیزی در اولویت است.

نکتۀ بسیار مهم دیگری که در ساختار و معماری سایت باید به آن توجه کنید، غنی کردن‌سایت از محتوا است! در بسیاری از موارد، کمبود محتوا یکی از دلایل رتبه‌نگرفتن سایت در نتایج جست‌وجو است.

برای رفع این مشکل، می‌توانید یک وبلاگ قوی برای سایتتان ایجاد کنید و توضیحات کامل در صفحهٔ محصول ارائه دهید. جلوتر بیشتر راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد.

از طرفی هم محتوای تکراری سئو سایت فروشگاهی را تهدید می‌کند. این مشکل هم به این دلیل است که اغلب اوقات مجبور می‌شوید صفحه‌هایی مشابه برای چند محصول آماده کنید. به همین خاطر، بهتر است از تگ کنونیکال استفاده کنید تا به گوگل بگویید کدام صفحه، نسخهٔ اصلی است.

یکی دیگر از راه‌های مقابله با محتوای تکراری هم استفاده از تگ نوایندکس برای صفحه‌هایی است که بودن یا نبودن آن‌ها در صفحهٔ جست‌وجو برای شما اهمیت ندارد و ایندکس‌شدن آن‌ها فقط باعث می‌شود رتبهٔ سایت صدمه ببیند.

از طرفی هم برای رنگ‌ها و سایر ویژگی‌های محصول، بهتر است صفحهٔ جداگانه نسازید و امکان انتخاب ویژگی‌های مختلف را در صفحهٔ محصول فراهم کنید تا URL تغییر نکند.

بردکرامب را هم از یاد نبرید! چیزی که هم به مخاطب کمک می‌کند بفهمد در کجای سایت است و هم به گوگل می‌گوید ساختار سایت شما چگونه است.

مثلاً به صفحهٔ محصول در دیجی‌کالا دقت کنید. اگر کسی تصمیم بگیرد که نمی‌خواهد این محصول را بخرد، می‌تواند به‌راحتی، به دسته‌بندی کفش‌های مردانه برگردد و محصول دیگری را انتخاب کند.

بردکرامب دیجی‌کالا

گام مهم بعدی در سئو سایت فروشگاهی، بهینه‌سازی‌های داخلی است که در بخش بعدی بررسی می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی: بازاریابی موتور جست‌وجو یا SEM چیست و چه تفاوتی با SEO دارد؟

مرحلهٔ سوم: سئوی داخلی (On-Page)

در این مرحله، بهینه‌سازی دو قسمت از سایت بسیار حائز اهمیت است:

  • صفحات دسته‌بندی محصول؛
  • صفحات محصولات.

قبل از هرکاری، باید اقدامات اولیه و لازم را انجام دهیم. در نظر داشته باشید که بهینه‌سازی در این بخش و البته تمام بخش‌ها، باید هم برای کاربر باشد و هم برای ربات‌های گوگل.
مثلاً آدرس URL هر صفحه باید طوری انتخاب شود که موتورهای جست‌وجو به‌راحتی موضوع آن را بفهمند؛ همچنین هرقدر URL کوتاه‌تر باشد، بهتر است.

برگ برندۀ سایت فروشگاهی شما می‌تواند توضیحات محصولی باشد که در هر صفحۀ محصول می‌نویسید. شما باید بتوانید به مخاطب نشان دهید که محصول چه کمکی به او می‌کند و چطور زندگی او را آسان می‌کند. پس تلاش کنید نه‌تنها کلمات کلیدی را در متن بیاورید، بلکه متنی قانع‌کننده و مرتبط با نیاز کاربر بنویسید.

از گذاشتن متن کوتاه در صفحهٔ محصول پرهیز کنید. چیزهایی مثل توضیح سازنده یا تامین‌کننده دردی از شما دوا نمی‌کند. بهتر است توضیح هر محصول منحصربه‌فرد و همراه با جزئیات مهم باشد تا به بهبود رتبهٔ صفحهٔ محصول منجر شود.

اگر سری به فروشگاه‌های معتبر بزنید، می‌بینید که نقد و بررسی، توضیحات محصول، ویژگی‌های آن و سایر موارد مهم در صفحهٔ هر محصول گنجانده شده است.

مورد دیگری که از اهمیت بالایی برخوردار است، لینک‌سازی است. این کار هم برای صفحات محصول و صفحه‌های دسته‌بندی‌ مفید است و هم برای کلیت سایت.

دو نوع لینک‌سازی داریم؛ داخلی و خارجی. دربارهٔ مورد دوم در مرحلهٔ آخر صحبت می‌کنیم.

لینک‌سازی داخلی باعث می‌شود صفحه‌های مختلف را به هم وصل کنید. به این ترتیب، ربات‌های گوگل راحت‌تر در وب‌سایت شما می‌چرخند و کاربران هم راحت‌تر جابه‌جا می‌شود.

از طرفی هم شما بخشی از اعتبار هر صفحه را با لینک به صفحهٔ مقصد منتقل می‌کنید. به همین دلیل، با لینک‌سازی، می‌توانید رتبهٔ صفحه‌های داخلی را هم بهبود ببخشید.

زیاده‌روی نکنید و هر صد کلمه یک بار، یک لینک ندهید! لینک‌سازی داخلی درست باعث می‌شود کاربر زمان بیشتری در سایت شما بماند.

برای تمام تصاویر توضیحات بنویسید. این کار با تگ ALT انجام می‌شود. این ویژگی به ربات‌های گوگل کمک می‌کند که موضوع تصاویر را بهتر بفهند.

عنوان و توضیحات متا حکم ویترین سایت شما در نتایج گوگل را دارند. عنوان را به‌گونه‌ای بنویسید که هم توجه مخاطب را جلب کند و هم او را قانع کند که روی لینک شما کلیک کند. در متا دیسکریپشن هم توضیح دهید چه چیزی در انتظار مخاطب است. صفحهٔ مقصد را به‌خوبی توصیف کنید.

تصویر زیر را ببینید. باکس بالایی تایتل را نشان می‌دهد و باکس پایینی متا دیسکریپشن را.

تایتل و متا دیسکریپشن در سئو سایت فروشگاهی

استفاده از عبارت‌هایی مثل «۲۰ درصد تخفیف»، «ارسال رایگان»، «قیمت استثنایی» و «فروش ویژه» در تایتل و متا دیسکریپشن به افزایش نرخ کلیک منجر می‌شود. یادتان نرود شما هم باید گوگل را در نظر بگیرید و هم به علاقه و نحوهٔ تصمیم‌گیری مخاطب موردنظرتان دقت کنید.

از کلمات کلیدی ثانویه و فرعی هم در متا دیسکریپشن و صفحهٔ محصول استفاده کنید. این کلمات از نظر معنا و مفهوم به کلمهٔ کلیدی اصلی شما نزدیک هستند و ممکن است کاربران از آن‌ها برای جست‌وجو استفاده کنند.

یادتان است بالاتر گفتیم بیشتر راجع به خلق محتوای ارزشمند و داشتن بلاگ صحبت می‌کنیم؟ وقت آن رسیده است!

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

یک نکته مهم دیگر در سئوی داخلی صفحات محصول، استفاده درست از هدینگ‌ها است.

معمولا در صفحه‌های محصول، نام و مدل محصول از نوع H1 هستند و در ادامه سایر بخش‌های مهم در متن و توضیحات از نوع H2 تنظیم می‌شوند. در کل باید حواستان باشد که بخش‌های غیر مهم صفحه دارای هدینگ‌های با درجه اهمیت بالا (۱ تا ۳) نباشند. به ویژه زمانی که از قالب‌های آماده استفاده می‌کنید به این نکته توجه کنید چون امکان دارد تنظیمات اشتباهی برای هدینگ‌ها در صفحه محصول انجام شده باشد.

مقاله پیشنهادی: نحوه ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول در ۵ گام (آموزش تصویری)

مرحلهٔ چهارم: اضافه‌کردن بلاگ

بلاگ‌نویسی یکی از اشکال بازاریابی محتوایی است که با کمک تکنیک‌های سئوی داخلی، به شما اجازه می‌دهد حضور بیشتری در صفحهٔ نتایج گوگل داشته باشید.

همین بلاگ باعث می‌شود موتورهای جست‌وجو شما را منبع معتبر و موثقی برای برخی کلمات کلیدی مرتبط با نیاز و علاقهٔ مخاطب در نظر بگیرد.

پس هر پست بلاگ به شما کمک می‌کند:

  • به‌عنوان یک منبع معتبر و کاربلد شناخته شوید؛
  • اعتبار سایت را بهبود ببخشید؛
  • در جست‌وجوها بیشتر دیده شوید.

فروشگاه آنلاین تجهیزات پزشکی را در نظر بگیرید. این فروشگاه باید بداند مخاطبان موردنظرش چه دغدغه‌ای دارند؟ محصولات او چه کمکی به آن‌ها می‌کنند؟ چه چیزی باعث می‌شود زندگی بهتری داشته باشند؟ اینجاست که محتواهای بلاگ به داد این فروشگاه می‌رسند.

به عبارتی، با خلق محتوای ارزشمند به نیازها و پرسش‌های کاربران پاسخ می‌دهید و اعتماد آن‌ها را جلب می‌کنید.

مثلاً فروشگاه لوازم ورزشی می‌تواند به مخاطبان خود کمک کند کفشی مناسب برای دویدن پیدا کنند. این کفش چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای روزهای بارانی هم مناسب است؟ چطور بهترین کفش را انتخاب کنند؟ تمام این موارد را می‌توان در قالب پست بلاگ ارائه کرد.

حتی می‌توان مدل‌های مناسب مختلف را به مخاطب معرفی کرد و دربارهٔ ویژگی‌های هرکدام توضیح داد. این دیگر به شما بستگی دارد که می‌خواهید مشکل مخاطب را چگونه حل کنید.

صفحهٔ نتایج جست‌وجو برای کفش مناسب دویدن

در بلاگ، محتوای سئوشده منتشر می‌کنیم که بتوانیم رتبهٔ خوبی کسب کنیم. در دل محتوا هم سعی می‌کنیم محصولات فروشگاه را به‌عنوان راه‌حل معرفی کنیم؛ یعنی هم راهنمایی می‌کنیم و هم تبلیغ!

در مرحلهٔ اول، به هدف و نیت کاربر از جست‌وجوی یک کلمه و عبارت اشاره کردیم. شما می‌توانید کلماتی را هدف بگیرید که:

  • کاربر با نیت کسب اطلاعات، از‌ آن‌ها استفاده کند. برای ایجاد آگاهی از برند و جذب مشتری راغب مناسب‌ترند.
  • کاربر با نیت تحقیق و تصمیم‌گیری دربارهٔ خرید، آن‌ها را جست‌وجو می‌کنند. چند قدم با خرید محصول فاصله دارند و می‌توانید به آن‌ها نشان دهید چگونه می‌توانید مشکلی را که دارند، حل کنند.

مطمئن شوید هر پست بلاگ برای یک کلمه کلیدی بهینه شده باشد و هرجایی که توانستید، به محصولات خود لینک دهید. بهتر است محصول را به‌عنوان راه‌حل ارائه کنید تا مخاطب به دیدن و خریدن آن ترغیب شود.

کلمات کلیدی دم‌دراز و پرسشی را هم فراموش نکنید که گزینهٔ خوبی برای پست‌های بلاگ به حساب می‌آیند.

با این تفاصیل، به ۳ موضوع دقت کنید:

  • تحقیق کلمات کلیدی برای یافتن بهترین کلمه‌ها برای پست‌های بلاگ؛
  • توجه به پارامترها و اصول مهم سئو؛
  • معرفی محصول در جای درست.

البته لزوماً قرار نیست مخاطب پست بلاگ همان لحظه خرید کند و هدف اصلی باید این باشد که به چشم یک متخصص کاربلد به شما نگاه کند و برای رفع نیازهای خود همیشه به سراغ شما بیاید.

مثلاً فرض کنید کاربر چند پست بلاگ یک فروشگاه قهوه را بخواند. پس از مدتی که به قهوه‌ساز یا دانهٔ قهوه نیاز پیدا کند، اولین جایی که به خاطر می‌آورد، همان فروشگاه قهوه‌ای است که به او کمک کرده است قهوه‌های خوش‌مزه درست کند. (این یک مثال واقعی است!)

نکتهٔ مهم برای سئو سایت فروشگاهی: نوشتن پست‌های بلاگ مفید باید مستمر و دائمی باشد و طبق یک برنامه از قبل تعیین‌شده پیش بروید. اینکه هر از گاهی مطلبی در وبلاگ سایتتان قرار دهید، فایده‌ای برایتان نخواهد داشت.

بلاگ دیجی‌استایل

دیدیم که داشتن یک وبلاگ حرفه‌ای و درست‌ودرمان، راهکاری مناسب برای سئو سایت فروشگاهی و جذب مخاطب است. حالا برویم سراغ آخرین مرحله!

مقاله پیشنهادی: ۱۰ روش برای شروع تولید محتوا فروشگاه اینترنتی

مرحلهٔ پنجم: سئوی خارجی (Off-Page)

منظور از سئو خارجی، تمام اقداماتی است که با هدف بهبود یا کسب رتبه در خارج از وب‌سایت انجام می‌شوند.

۲ پارامتر برای گوگل به‌طور کلی اهمیت دارد:

  • محتوا
  • لینک‌ها

در سئوی خارجی، شما روی به‌دست‌آوردن لینک‌ها تمرکز می‌کنید؛ به‌خصوص از وب‌سایت‌هایی با اعتبار دامنهٔ بالا. چرا؟ چون هرقدر اعتبار دامنه بالاتر باشد، تاثیر بیشتری در رتبهٔ شما دارد.

از طرفی هم وقتی سایت به فروشگاه شما لینک می‌دهد، ترافیک سایت شما افزایش پیدا می‌کند و به مشتری‌های بیشتری دست پیدا می‌کنید.

به‌طور متوسط، تعداد بک‌لینک‌های رتبهٔ اول ۳/۸ برابر سایر وب‌سایت‌ها (رتبه‌های بعدی) است.

راه‌های زیادی برای گرفتن بک‌لینک وجود دارد که به ۴ مورد آن در ادامه اشاره می‌کنیم:

  • پست مهمان

می‌توانید محتوایی برای بلاگ سایر سایت‌ها آماده کنید. با این پست، هم می‌توانید تخصص خودتان را نشان دهید و توجه مشتریان راغب احتمالی را جلب کنید و هم بک‌لینک بگیرید.

  • همکاری با اینفلوئنسرها

افراد شناخته‌شده و تاثیرگذار مستقیماً با شما رقابت نمی‌کنند و هزاران نفر وب‌سایت آن‌ها را دنبال می‌کنند. البته فراموش نکنید که قرار نیست شما را در شبکه‌های اجتماعی معرفی کنند! این همکاری باید به این شکل باشد که در پست‌های بلاگ خود به وب‌سایت شما لینک دهند.

  • رپورتاژ آگهی

شما می‌توانید رپورتاژهای خود را در خبرگزاری‌های معتبر یا سایر وب‌سایت‌ها منتشر کنید. این محتوا هم تقریباً همان کاری را می‌کند که پست مهمان انجام می‌دهد؛ ولی برای انتشار این محتوا، به سایت میزبان مبلغ مشخصی می‌پردازید.

پلتفرم تریبون (یکی از زیرمجموعه‌های یکتانت) انتشار و مدیریت رپورتاژ را برای شما آسان کرده است. این پلتفرم به شما کمک می‌کند با بیش از ۱۵۰۰ رسانهٔ معتبر و پربازدید همکاری کنید و بک‌لینک بگیرید.

رپورتاژ دیجی‌استایل در همشهری آنلاین

  • روابط‌‌عمومی

کمپین‌های روابط‌عمومی هم باعث می‌شوند سایر وب‌سایت‌ها دربارهٔ فروشگاه شما صحبت کنند و به شما لینک دهند. این کمپین‌ها هم معمولاً رایگان‌اند و نتیجهٔ تلاش‌ها و فعالیت‌های روابط‌عمومی است.

برای آشنایی بیشتر با سئو خارجی، می‌توانید مقالهٔ «آموزش سئو خارجی همراه با تکنیک‌های کاربردی» را همین حالا مطالعه کنید.

این هم از مرحلۀ آخر سئو سایت فروشگاهی! حالا دیگر وقت جمع‌بندی است

 

با گوگل، مشتری جذب کنید!

اینکه سایتی بسازید و منتظر باشید مخاطبان هدفتان شما را پیدا کنند، مثل کوبیدن آب در هاون است! باید دست به کار شوید.

احتمالاً مهم‌ترین اقدامی که باید انجام دهید، سئو سایت فروشگاهی است. در این مقاله، چگونگی انجام این کار را آموزش دادیم.

بهینه‌سازی سایت فروشگاهی به حضور در گوگل و به‌تبع آن، جذب مشتری جدید و فروش بیشتر منجر می‌شود.

سعی کردیم به تمام جزئیات مهم در این مقاله بپردازیم و سرنخ‌هایی را هم در اختیارتان بگذاریم. اگر چیزی از قلم افتاده است یا با مشکل خاصی روبه‌رو شدید، با ما در بخش نظرات در ارتباط باشید.

 

منابع:

Similarweb | Shopify | Bigcommerce | The Media Captain

4.6/5 - (9 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تایتا
تایتا
1 سال قبل

مقاله خیلی خوب و مفیدی بود از شما سپاسگزارم .

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  تایتا
1 سال قبل

خیلی خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین ?

مونا
مونا
1 سال قبل

چقدر خوب و خوانا می‌نویسید من از خود متن ایده میگیرم
مرسی

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  مونا
1 سال قبل

سلام
وقت بخیر
خیلی خوشحالیم اینو می‌شنویم 🙂
ممنون از شما که به ما فیدبک و انرژی می‌دین ?

حمیدرضا
حمیدرضا
11 ماه قبل

سلام بسیار مفید بود ممنون

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  حمیدرضا
11 ماه قبل

سلام
وقت بخیر
خیلی خوشحالیم این مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون از شما که به ما بازخورد می‌دین.

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری