فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

آموزش سئو خارجی به همراه تکنیک‌های کلیدی

سایر مقالات | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

سئو یا همان بهینه سازی موتور جستجو مجموعه تلاش‌ها و اقداماتی است که با هدف رویت و دیده شدن وب‌سایت در موتورهای جستجو صورت می‌گیرد که علاوه بر بهبود رتبه صفحات سایت ما در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) ، افزایش بازدید سایت را نیز به همراه دارد.

سئو در حالت کلی به دو دسته سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم بندی می‌شود و برای موتورهای جستجو مثل گوگل هر دو از اهمیت زیادی برخوردارند که هر کدام ویژگی های خاص خود را داشته و نیازمند استراتژی‌های منظم و دقیقی می‌باشد که باید به خوبی ساماندهی شوند تا یک سایت بتواند از نظر محتوایی و رتبه بهبود پیدا کند.

سئو خارجی چیست؟

سئوی خارج از صفحه یا به اصطلاح سئو off page مجموعه اقدامات خارج از سایت است که با هدف افزایش بازدید وب سایت توسط مخاطبان مورد نظر از موتورهای جستجوی مختلف (Google ، Firefox ، Internet explorer و…) انجام می‌شود.

لازم به یادآوری است که با سئو خارجی ، این ساختار سایت ما نیست که تغییر می‌کند، بلکه این امر توسط سایت‌های معتبر دیگر در اینترنت  که به وب‌سایت شما لینک می‌دهند یا وب‌سایت شما را تبلیغ می‌کنند، فعالیت در فروم‌ها یا حتی شبکه‌های اجتماعی و… انجام می‌شود.

تفاوت سئو off page و سئو on page

برای اینکه تفاوت سئو داخلی با سئو خارجی را به شما بگوییم، اجازه دهید تعریف آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنیم:

تعریف سئو داخلی یا On-page SEO

وقتی از سئوی داخلی یا On-page SEO حرف می‌زنیم، منظورمان کار کردن روی همه‌ی اصول، ابزارها و تکنیک‌ها در وب‌سایت خودمان است؛ یعنی جاهایی که اختیار و کنترل کامل روی آن‌ها داریم.

پس مثلاً وقتی روی عنوان اصلی مطلب و عناوین فرعی، کلمات کلیدی به‌کار رفته در متن، لینک سازی داخلی، آدرس URL ، ساختن یک سنگ زیربنا  (Cornerstone)، افزایش سرعت سایت و یا کاهش بانس ریت وقت می‌گذارید، مشغول بهینه‌سازی داخلی سایت یا On-page SEO هستید.

تعریف سئو خارجی یا Off-page SEO

وقتی از سئو خارجی یا Off-page SEO حرف می‌زنیم، منظورمان تلاش و تمرکز بر روی وضعیت محتوا و سایت ما از نگاه دیگران است؛ یعنی جاهایی که معمولاً اختیار و کنترل کامل روی آن‌ها نداریم.

اگر در تعدادی از شبکه‌های اجتماعی اکانت ساخته‌اید و می‌خواهید با استفاده از الگوی هاب و اسپوک (قطب و اقمار) ترافیک را از جاهای دیگر به وب‌سایت خود بیاورید و از طرفی، به گوگل هم نشان دهید که در فضاهای دیگر هم سایت و مطلب شما اشاره شده، می‌توانید این فعالیت‌ها را بخشی از سئو خارجی تلقی کنید.

همچنین اگر در وبلاگ و سایت‌های دیگران کامنت می‌گذارید و به مطالب خودتان لینک می‌دهید؛ یا مطالبی را به عنوان مهمان در وبلاگ دوستان‌تان منتشر می‌کنید (تا به صورت مستقیم و غیرمستقیم به نوشته‌هایتان اشاره شود)، باز هم در حال بهینه‌سازی سایت با تکنیک‌های سئو خارجی هستید.

مقاله پیشنهادی : لینک سازی خارجی چیست

تکنیک های سئو خارجی سایت

اکنون وقت آن رسیده است که با تکنیک‌های SEO خارج از سایت آشنا شوید. از این رو ما یک لیست کامل از تمام مواردی که لازم است درباره سئو off-page بدانید تهیه کرده‌ایم:

1.    لینک بیلدینگ یا بک‌لینک

لینک‌سازی یا گرفتن بک لینک قلب سئو خارجی Off-Site SEO محسوب می‌شود. شما باید برای داشتن یک سئو خارج از سایت قوی استراتژی بک‌لینک قوی داشته باشید و لینک‌های برگشتی قوی و باکیفیتی را برای سایت خود دریافت کنید.

 گوگل از طریق شبکه ارتباط لینک‌ها، کیفیت محتوا و ارزش یک وب‌سایت پی می‌برد، بنابراین یک سایت با لینک‌های دارای ارزش زیاد، معمولا رتبه بهتری از سایت‌های دیگر با لینک‌های کم‌ارزش دارد.

به طور کلی سه نوع لینک‌سازی در سئوی خارجی وجود دارد:

لینک‌های طبیعی (Natural link)

لینک‌های طبیعی بدون هیچ‌گونه اقدام از طرف صاحب سایت تولید می شود، به طور مثال یک توریست در وبلاگ خود براساس تجربه یا علاقه به یک سایت مرکز توریستی لینک می دهد و به‌عبارتی آن را معرفی می‌کند، به اینگونه لینک‌ها، لینک طبیعی گفته می شود.

لینک‌های ساخته شده به صورت دستی (Manual link)

اینگونه لینک‌سازی با هدف سئوی خارجی انجام می‌شود. صاحب سایت یا متخصص سئو با روش‌های مختلف از طریق گروه مشتریان یا افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسرها) درخواست می‌کند تا لینک سایت را به اشتراک بگذارند.

انتشار رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی به خبر تبلیغاتی گفته می‌شود که جهت معرفی خدمات و محصولات کسب‌وکارها نوشته شده و در سایت‌های خبری پربازدید منتشر می‌شود. رپورتاژ در حوزه تبلیغات اینترنتی و سئو سایت به عنوان یک گزارش یا مصاحبه برای معرفی برندها یا اشخاص در سایت‌های خبری مطرح شده است و بصورت یک خبر تبلیغاتی منتشر می‌شود. یکی از روش‌های گرفتن بک‌لینک، خرید رپورتاژ آگهی است. به طور میانگین در هر رپورتاژ آگهی می‌توان تا 3 بک‌لینک از سایت منتشرکننده رپورتاژ دریافت کرد

همچنین انتشار رپورتاژ آگهی یکی از بهترین روش‌های تبلیغات اینترنتی و برندسازی است که بزرگترین برندهای دنیا برای معرفی محصولات و خدمات جدید خود از آن استفاده می‌کنند و به این دلیل تاثیرگذاری بالایی دارد که نوعی تبلیغات غیرمستقیم است و مخاطبان در زمان مشاهده آن بیشتر اعتماد می‌کنند و کل مطلب را مشتاقانه مطالعه می‌کنند.

مقاله پیشنهادی : آموزش رپورتاژ آگهی

لینک‌های غیرطبیعی

به لینک‌هایی که توسط شما با هدف سئوی خارجی در سایت‌های مختلف ایجاد می‌شود، لینک های غیرطبیعی گفته می‌شود. اضافه کردن یک لینک در یک دایرکتوری آنلاین، انجمن یا فروم ها، امضای پست وبلاگ، خرید لینک متنی و … از این دست لینک سازی است. برخی از تکنیک‌های ساخت لینک به‌عنوان سئو کلاه سیاه محسوب می‌شود و توسط موتورهای جستجو خنثی می‌شود و در بسیاری موارد، لینکسازی غیرطبیعی منجر به جریمه یا پنالتی گوگل می‌شود.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

عوامل ارزشمند در لینک سازی

صرف نظر از اینکه چگونه لینک‌ها به‌دست آمده، وبسایت‌هایی که بیشترین امتیاز را داشته باشند، می‌توانند در رقابت سئو، پیروز میدان باشند. البته موتورهای جستجو براساس سیگنال های مختلف لینک‌ها را ارزش‌گذاری می‌کنند، مانند:

  • محبوبیت لینک ساخته شده
  • موضوع لینک و ارتباط آن با سایت لینک دهنده ( آیا محتوای لینک مرتبط است؟)
  • تازگی لینک
  • متن لینک شده (Anchor Text)
  • اعتبار دامنه سایت
  • تعداد لینک‌های خارجی سایت لینک دهنده در آن صفحه و کل سایت
  • قدرت دامنه و قدرت صفحه سایت
  • آیا سایت لینک دهنده پنالتی شده یا اسپم محسوب می‌شود؟

2.    به کار گرفتن شبکه‌های اجتماعی

اگر کار شما در شبکه‌های اجتماعی است و در زمینه سئو فعالیت می کنید، حتما ارزش این کار را می‌دانید. لینک بیلدینگ بین سایت و شبکه‌های اجتماعی از نان شب در بهینه‌سازی وب سایت واجب‌تر است. شما باید کاری کنید که کاربر تشویق شود تا مطالب وب سایت شما را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد. یا از طریق شبکه‌های اجتماعی خودتان یا دیگران به سایت شما هدایت شود.

3.    استفاده از RSS یا خوراک خبری

RSS مخفف Real Simple Syndication (پیوندهای واقعی ساده) است. هنگامی که پست جدیدی و یا خبری جدید در وب سایت منتشر می‌کنید ، RSS بصورت خودکار بروزرسانی شده و پست جدید به آن اضافه می‌شود.

RSS بیش از یک منبعی اطلاعاتی برای کاربران می‌باشد در نتیجه می‌تواند نقش مهمی را برای استراتژی‌های سئو خارجی ایفا کند. خوراک ها یا فیدهای RSS توسط موتور جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو خیلی سریع ایندکس می‌شوند که می تواند به استراتژی سئوی سایت شما سرعت بخشد.

این به این معناست که شما می‌توانید آن‌ها را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید تا نتایج خوبی از افزایش ترافیک سایت بدست آورید. اگر RSS با کیفیت بالا تولید کنید ، خزنده‌های گوگل به راحتی مطالب جدید شما را شناسایی و دسته بندی می‌کنند و می‌توانید از آنها به عنوان یک مزیت از فرصت‌هایی برای لینک‌سازی و تعامل استفاده کنید.

4.    کامنت مارکتینگ

کامنت مارکتینگ (Comment Marketing) یا بازاریابی دیدگاه یکی از روش‌های مسبوق به سابقه بازاریابی است که هنوز هم قدرت و تأثیرگذاری خود را از دست نداده است.

شما به دو صورت می‌توانید از کامنت مارکتینگ بهره‌مند شوید:

  • یکی اینکه اگر نظرات بسیار خوبی در سایت دیگران بگذارید، هر کامنت شما این پتانسیل را دارد که از طریق لینک پروفایلتان در آن سایت یا لینکی که در کامنت خود می‌گذارید به بازدید از وب‌سایت شما منجر شود. به علاوه، بسته به کیفیت کامنت‌تان این امکان نیز وجود دارد که نویسنده سایتی که در آن کامنت گذاشته‌اید یا خوانندگان کامنت های آن سایت در نوشته‌های آتی خود به شما لینک بدهند.
  • و دیگری اینکه کاربران را به شیوه‌های مختلف تشویق به کامنت گذاشتن و نظر دادن در وبسایت خودتان کنید.

5.    Guest Post یا پست مهمان

پست مهمان یک متد و روشی است که توسط بلاگ نویسان و افراد متخصص در بازاریابی اینترنتی به منظور افزایش ترافیک سایت استفاده می شود. در واقع پست مهمان، مطلبی است که مالک یا بلاگ نویس یک سایت آن را به جای اینکه در سایت خود قرار دهد، در بخش مقالات یا اخبار سایت‌های دیگران قرار می‌دهد و در عوض تنها چیزی که از آن سایت می‌خواهند، قرار دادن لینک سایت خود در مطالب و گرفتن بک‌لینک می‌باشد.

پست مهمان به دو صورت می‌تواند انجام گردد:

  • شما بعضی از مطالب سایت خود را در وب سایت های دیگران قرار دهید.
  • مالکان و بلاگ نویسان سایت های دیگر، مطالب خود را در بخش مقالات سایت شما قرار دهند.

6.    شرکت در انجمن‌ها و فروم‌ها

شرکت در فروم‌های آنلاین یکی دیگر از روش‌های سئو خارجی است. فروم‌های آنلاینی که مرتبط با کسب و کار شما هستند را پیدا کنید و در آن ها فعالیت کنید. به سوالات پاسخ دهید و در پیام هایی که قرارداده شده است نظر بدهید.  این به شما کمک می کند که یک فرد متخصص شناخته شوید و باعث افزایش شهرت شما می‌گردد. در بعضی از فروم‌ها هم شما مجاز به قرار دادن لینک هستید که لینک‌ها توسط موتورهای جستجو پیمایش می‌گردد.

دیگر اقداماتی که برای بهبود سئو خارجی سایت خود می‌توانید انجام دهید:

  • اعتماد سازی
  • استفاده از تصاویر و ویدئوها
  • ایجاد ارتباط با وب مسترها و اینفلوئنسرها
  • حضور فعال در وب
  • ایجاد تصویری منحصر بفرد از نام تجاری‌تان در ذهن مخاطب
  • تبلیغات در راستای آگاهی از برند (مثل بیلبورد، تبلیغات اینترنتی ، ویدئو مارکتینگ و …)
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

هزینه سئو خارجی

هزینه نهایی سئو خارجی و بهینه‌سازی سایت به عوامل بسیاری وابسته است. برآورد تعیین قیمت نهایی سئو در هر سایت با سایت دیگر متفاوت است و این عدد با توجه به آنالیز چند ساعته‌ای که صورت می‌گیرد، تخمین زده می‌شود. به بیان دیگر عبارت تعرفه سئو به این شکل که هزینه سئو یک کلمه کلیدی در سایت، عددی از پیش تعیین شده باشد، از نظر منطقی اشتباه است و اگر کسی قبل از بررسی سایت شما و بدون هیچ تحقیق میدانی برای سئو هر سایتی یک عدد مشخص داشته باشد، می‌بایست در صحت و صداقت گفته های آن شخص شک کرد.

در حالت کلی قیمت سئو و بهینه سازی به موارد زیر وابسته است:

  • میزان رقابت در بین کلمات کلیدی
  • عمر سایت و دامنه
  • وضعیت و میزان فعالیت رقبا
  • مقدار محتوای اختصاصی و کیفیت آنها
  • وضعیت و جایگاه فعلی سایت
  • تعداد کلمات کلیدی جهت سئو
  • تضمین جایگاه سایت بعد از اتمام قرارداد سئو
  • مشاوره، آموزش و پشتیبانی

اما هزینه سئو خارجی به نسبت وضعیت مشخص‌تری دارند. بیشتر هزینه این قسمت مربوط به خرید و گرفتن بک لینک و انتشار رپورتاژ آگهی است که هر سایت منتشرکننده و لینک دهنده تعرفه‌های ثابت و مشخصی دارد. همچنین صاحبان سایت و وب‌مستران می‌توانند برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه برای سئو خارجی، با پلتفرم‌های این حوزه همکاری کنند. یکی از پلتفرم‌های حاضر در این صنعت که به نوعی مقرون‌به‌صرفه‌ترین پلتفرم انتشار و خرید رپورتاژ آگهی است، پلتفرم تریبون است. تریبون به واسطه همکاری با بسیاری از سایت‌های پربازدید و خبری و معتبر، پکیج‌های تخفیفی مختلفی برای مشتریان درنظر گرفته است.

سرویس رپورتاژ تریبون

 

در نهایت می‌توان گفت سئو خارجی یک بخش بسیار مهم و تاثیرگذار در بهینه‌سازی سایت است. اگر در این بخش بتوانید خوب عمل کنید و در کنار آن از اصول سئو پیروی کنید امید می‌رود به نتایج بسیار خوبی در بهینه‌سازی سایت دست پیدا کند.

2.8/5 - (17 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امیررضا
امیررضا
2 سال قبل

مرسی از سایت خوبتون

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  امیررضا
2 سال قبل

مرسی از شما که بهمون فیدبک می‌دین 🙂

میلاد
میلاد
2 سال قبل

خیلی مطلب مفیدی بود. اما لینک سازی و بک لینک گیری خیلی پروسه سخت و پیچیده ای هست

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  میلاد
2 سال قبل

سلام 🙂
خوشحالیم که براتون مفید بوده.
هر کاری در ابتدا می‌تونه سخت باشه اما دانش و تجربه به آدم کمک می‌کنن که دیگه‌ کارها سخت و پیچیده نباشن.

زهره
زهره
1 سال قبل

توضیح روان و مفیدی بود، ممنون

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  زهره
1 سال قبل

سلام
وقت بخیر
خیلی خوشحالیم که مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین ?

بلوویرا
بلوویرا
4 ماه قبل

خیلی جامع بود ممنونم از سایت خوبتون

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  بلوویرا
4 ماه قبل

خیلی خوشحالیم اینو می‌شنویم 🙂
ممنون از شما که بازخورد می‌دین.

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری