به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

بازاریابی موتور جستجو یا SEM چیست و چه تفاوتی با SEO دارد؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | الهه سرباز | تاریخ بروزرسانی : ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

بازاریابی موتور جستجو یا SEM چیست و چه تفاوتی با SEO دارد؟

پرجمعیت‌‌ترین جای دنیا نه قطارهای هندوستان است، نه خیابان‌های چین؛ شلوغ‌تر و پرترافیک‌تر از آن‌ها، صفحهٔ نتایج موتورهای جستجو، مخصوصاً گوگل است!

جایی که میلیون‌ها کاربر در طول روز با جستجوی عبارت‌های مختلف، دنبال خرید یا پیداکردن پاسخ سؤالاتشان هستند.

حالا تصور کنید سایت شما هم در بین این نتایج قرار بگیرد و توسط کاربران دیده شود. نتیجهٔ آن می‌شود ترافیک و ورودی بیشتر و به‌تبع آن، جذب مشتری و افزایش فروش.

راه‌یافتن به این صفحهٔ شلوغ و جذب بیشترین ترافیک، به یک نوع بازاریابی به‌نام SEM گره خورده است که به شما کمک می‌کند بیش از پیش در بین نتایج دیده شوید.

ولی اصلاً SEM چیست، سازوکار آن چطور است و چه سودی برای کسب‌وکارها دارد؟ آیا نمی‌توان فقط با سئو به نتایج دلخواه خودمان برسیم؟ برای اینکه به پاسخ تمام این پرسش‌ها برسید، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

 

بازاریابی موتور جستجو (SEM) چیست؟

SEM مخفف «Search engine marketing» و به‌معنای بازاریابی موتور جستجو است.

این روش بازاریابی یکی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ برای افزایش حضور در صفحهٔ نتایج جست‌وجو (SERP) به‌منظور جذب مشتری بیشتر است.

تا وقتی که سایت شما توسط موتورهای جستجو در لیست نتایج به کاربران نمایش داده نشود، چیزی شبیه به یک بیابان بی‌آب‌و‌علف است! هیچ‌کس نمی‌خواهد سایتش این‌قدر سوت‌وکور باشد.

به همین خاطر، موتورهای جستجو (و در صدر آن‌ها گوگل) دو راه برای حضور شما در صفحهٔ نتایج جستجو در نظر گرفته‌اند:

روش اول این است که سایت‌تان را بر اساس الگوریتم‌ها و دستورالعمل‌های موتورهای جستجو بهینه کنید. به این کار SEO می‌گویند. برای حضور در نتایج جستجو با این روش، سایت و محتوای آن باید آن‌قدر خوب باشد تا هم رضایت کاربران و هم رضایت گوگل را جلب کند.

در این حالت، وقتی کاربر یک کلمهٔ کلیدی را جستجو می‌کند، گوگل به‌طور طبیعی، مناسب‌ترین نتایج را بر اساس میزان برتری و محبوبیت رتبه‌بندی می‌کند و مرتبط‌ترین آن‌ها را دست‌چین و به کاربر نشان می‌دهد.

مثلاً اگر عبارت «خرید بیمه» را در گوگل جستجو کنیم، چنین نتایجی دریافت می‌کنیم:

نتایج جست‌وجوی خرید بیمه

این وسط یک مشکلی وجود دارد!

باید خیلی صبر کنید تا گوگل سایت شما را بررسی و آن را در جرگهٔ سایت‌های خوب حساب کند. از طرفی، پارامترهای مختلفی در رتبه‌بندی گوگل نقش دارند که یکی از آن‌ها، اعتبار دامنه است.

خب اگر شما سایت‌تان را تازه راه انداخته باشید، از نظر گوگل اعتبار چندانی ندارید و نمی‌توانید چندین ماه صبر کنید تا به صفحهٔ نتایج برسید و ورودی بگیرید.

اینجا روش دوم به کارتان می‌آید تا آن را با سئو ترکیب کنید.

در روش دوم، موتور جستجو در ازای دریافت پول و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، سایت شما را در کنار نتایج برتر نشان می‌دهد. مثل تصویر زیر:

تبلیغات بیمه در گوگل

حالا با توجه به این مثال، SEM چیست؟

SEM یا همان بازاریابی موتور جستجو، مجموع هر دو این روش‌ها است. به زبان ساده‌تر:

SEM از ترکیب تبلیغات گوگل و سئو برای افزایش حضور در صفحهٔ نتایج جست‌وجو و دریافت ترافیک بیشتر از آن استفاده می‌کند.

SEM چیست

این نوع بازاریابی، روی کلمات کلیدی مانور می‌دهد؛ یعنی شما لیستی از کلمات کلیدی را مشخص می‌کنید و پس از آن، تصمیم می‌گیرید برای حضور در صفحهٔ نتایج آن عبارت‌ها، از چه روشی (یا ترکیبی از هر ۲) استفاده کنید.

پس با ترکیب سئو و تبلیغات در گوگل می‌توانید مطمئن شوید که اگر کاربری عبارت مشخصی را جست‌وجو کرد، سایت شما به‌عنوان یکی از نتایج در SERP ظاهر شوید.

? نکته: سئو و تبلیغات پولی گوگل هر دو زیرمجموعهٔ SEM هستند؛ ولی از آنجایی که تمرکز این نوع بازاریابی، بیشتر بر روی تبلیغات کلیکی گوگل (PPC) است، بیشتر وقت‌ها SEM، مترادف و معادل PPC هم در نظر گرفته می‌شود.

خب، فهمیدیم که SEM چیست؛ حالا بیایید ببینیم این روش بازاریابی چه فایده‌ و دستاوردی برای کسب‌وکار شما دارد.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

چرا SEM مهم است و چه سودی برای کسب‌وکار دارد؟

تبلیغات در گوگل و کلاً بازاریابی در موتورهای جستجو، به چند دلیل یکی از مهم‌ترین کانال‌های بازاریابی برای شماست:

 

افزایش فروش

SEM می‌تواند در مدت کوتاهی فروش شما را از این رو به آن رو کند! دلیلش هم روشن است؛ چون تبلیغات را بر پایهٔ کلمات کلیدی مرتبط و نزدیک‌ به‌ فروش اجرا می‌کنید و مخاطبانی را هدف می‌گیرید که قصد خرید دارند.

مثلاً کسی که عبارت «خرید بیمه» را جستجو می‌کند، قطعاً دنبال خرید آن است (یا حداقل تحقیقات خود را برای خرید شروع کرده است) و این واقعاً شانس شما را برای فروش بالا می‌برد.

 

حضور در صفحهٔ نتایج جستجو

در بازاریابی موتورهای جستجو، چون از تبلیغات گوگل کمک می‌گیرید، خیلی زود و بدون در نظر گرفتن سئو و رتبهٔ سایت، به SERP (صفحهٔ نتایج جستجو) راه پیدا می‌کنید و این برای کسب‌وکارهایی که اول راه هستند، مزیت بزرگی است.

از طرفی، شما می‌توانید از اعتبار رقیب بزرگتر خود به‌نفع دیده‌شدن خودتان استفاده کنید. برای مثال، فلایتیو با اجرای تبلیغات بر پایهٔ کلمه کلیدی «علی بابا»، سعی می‌کند خود را به‌عنوان راه‌حلی مناسب‌تر و ارزان‌تر معرفی کند.

تبلیغات فلایتیو در گوگل

حالا اصلاً چرا باید برای حضور در صفحهٔ اول بجنگیم؟ نرخ کلیک رتبه‌های ۱ تا ۴ را در جدول زیر ببینید: (منبع: firstpagesage)

موقعیت در صفحهٔ نتایج جست‌وجو

نرخ کلیک
تبلیغ اول ۲/۱ درصد
تبلیغ دوم ۱/۴ درصد
تبلیغ سوم ۱/۳ درصد
رتبهٔ ۱ ارگانیک ۳۹/۸ درصد
رتبهٔ ۲ ارگانیک ۱۸/۷ درصد
رتبهٔ ۳ ارگانیک ۱۰/۲ درصد
رتبهٔ ۴ ارگانیک ۷/۲ درصد

همان طور که می‌بینید، بیش از ۸۰ درصد کلیک‌ها روی همین تبلیغات و نتایج اول می‌شود. به همین دلیل، شما باید برنامه‌ای برای بازاریابی موتورهای جستجو داشته باشید تا هم با سئو، در نتایج ارگانیک دیده شوید و هم با تبلیغات، در صفحهٔ اول.

 

بهبود Trust Rank

تراست رنک یا رتبهٔ اعتماد، یکی از فاکتورهای غیرمستقیم و مهم گوگل برای سنجش میزان اعتبار و رتبه‌بندی سایت‌ شما است.
این نوع بازاریابی باعث می‌شود که ترافیک زیادی روانهٔ سایت شما شود. گوگل همین افزایش ورودی را سیگنالی برای افزایش رتبهٔ اعتماد در نظر می‌گیرد و این بر بهبود رتبهٔ صفحه تاثیر می‌گذارد.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

تبلیغات هدفمند

روش‌های مختلفی برای هدف‌گیری مخاطب در تبلیغات در گوگل دارید:

  • کلمات کلیدی

شما می‌توانید با تحقیق کلمات کلیدی، آن دسته از عبارت‌هایی را انتخاب کنید که شما را به مخاطب موردنظرتان نزدیک می‌کند. این کلمات مرتبط با محصول یا خدمت به شما اجازه می‌دهد همان کسی را جذب کنید که هم قصد خرید دارد و هم به شما نیاز یا علاقه دارد.

  • زمان نمایش تبلیغ

چه زمانی تبلیغ نمایش داده شود که عملکرد بهتری داشته باشید؟ پس از مدتی و بر اساس اطلاعات کمپین، می‌توانید بهترین زمان را شناسایی و تنظیمات زمان‌بندی را مشخص کنید. پس از آن، گوگل ادز تبلیغ شما را خودکار در آن زما‌ن‌ها نمایش می‌دهد.

از طرفی، می‌توانید تعداد دفعات تکرار و نمایش تبلیغ را هم مشخص کنید و بگویید هر چند وقت یک بار نمایش داده شود.

  • سن، مکان، زبان و دستگاه

این امکان وجود دارد که کاربران را بر اساس سن، مکان و حتی زبان آن‌ها هدف بگیرید تا هم بودجه را مدیریت کنید و هم فرد درستی را جذب کنید.

از طرفی، می‌توانید بگویید تبلیغ در تمام دستگاه‌ها (موبایل، تلویزیون، دسکتاپ و تبلت) نمایش داده شود یا فقط در یک دستگاه مشخص.

مثلاً می‌توانید تعیین کنید که تبلیغ شما را فقط خانم‌های ۱۸ تا ۲۳ ساله که کلمهٔ «خرید گوشی اپل» را در موبایل جستجو می‌کنند، ببینند.

 

نرخ تبدیل بالا

یکی از فاکتورهای مهم تبلیغات در گوگل، تجربهٔ کاربر در صفحهٔ فرود شماست. این معیار نشان می‌دهد صفحهٔ فرود شما به افرادی که روی تبلیغات کلیک می‌کنند، دقیقاً همان چیزی را می‌دهد که نیاز دارند؛ سریع و بدون زحمت.

از طرفی، در بخش قبلی دربارهٔ راه‌های هدف‌گیری هم صحبت کردیم. گفتیم فردی را جذب می‌کنید که تا حدود زیادی به مشتری ایدئال شما نزدیک است.

در بخش اول هم اشاره کردیم که افرادی را جذب می‌کنید که قصد دارند چیزی شبیه به محصول یا خدمت شما بخرند.

این ۳ موضوع در کنار هم به افزایش نرخ تبدیل و فروش بیشتر ختم می‌شود.

در کنار تبلیغات، شما با سئو می‌توانید رتبه‌های برتر صفحهٔ نتایج را هم به خود اختصاص دهید. شما می‌توانید در هر مرحله از خرید (آگاهی تا خرید) لید جذب کنید و با برقراری ارتباط درست، او را به مشتری خود تبدیل کنید.

 

بهینه‌سازی کمپین و فعالیت‌ها

جلوی ضرر را از هرجا بگیرید، منفعت است!

از لحظهٔ شروع کمپین تبلیغات تا پایان آن، هر گزارشی که از گوگل‌ادز بخواهید، تمام‌وکمال در اختیار شما قرار می‌دهد.

با کمک این آمار و ارقام، می‌توانید ثانیه به ثانیهٔ کمپین را رصد و در هر مرحله‌ای که بهینه‌سازی نیاز بود، در لحظه اقدام کنید.

مثلاً فرض کنید کلمه کلیدی هدف شما «خرید عسل طبیعی» بوده و حین اجرای کمپین گوگل ادز، لیست سرچ ترم را بررسی می‌کنید و متوجه می‌شوید که درصدی از کاربران با جستجوی عبارت «خواص عسل گون» روی تبلیغ شما کلیک کرده‌اند.

این کاربران، مخاطبان هدف شما برای فروش عسل نیستند؛ پس می‌توانید آن کوئری را در لیست Negative keyword قرار دهید تا دیگر تبلیغ برای این کلمه کلیدی نمایش داده نشود.

در اینجا داده‌های سرچ کنسول هم به کارتان می‌آید. این ابزار به شما کمک می‌کند مطمئن شوید در عبارت‌های درستی در صفحهٔ نتایج جست‌وجو ظاهر می‌شوید.

فراموش نکنید کلمه کلیدی تنها ابزار شما برای رسیدن به مخاطب موردنظرتان است.

فرض کنید ما در یکتانت برای صفحهٔ «تبلیغات در ورزش ۳»، افرادی را جذب کنیم که عبارت‌هایی مثل «تبلیغات در ورزش ۳»، «تعرفه تبلیغات در ورزش ۳»، «چگونه در ورزش ۳ تبلیغ کنم؟»، «تبلیغات بنری در ورزش ۳» و عبارت‌های مشابه را جستجو کرده‌اند.

کسی که «ورزش ۳» را جستجو می‌کند، به‌دنبال خود سایت ورزش ۳ است. پس بیشترین ایمپرشن و کلیک در عبارت‌های بالا به درد ما می‌خورد، نه این عبارت. پیگیری این آمار هم فقط با استفاده از سرچ کنسول امکان‌پذیر است.

حتماً با وجود این همه مزیت، می‌خواهید بدانید که چطور از تبلیغات گوگل ادز بهره ببرید. جواب‌ را در بخش بعدی ببینید.

مقاله پیشنهادی: گوگل سرچ کنسول چیست؟ (راهنمایی برای تازه‌کارها)

چطور از تبلیغات گوگل ادز استفاده کنیم؟

گوگل ادز کمپین‌های مختلفی دارد که کمپین تبلیغات در شبکهٔ جست‌وجوی آن، در بازاریابی موتورهای جستجو به ما کمک می‌کند.

در این کمپین، وقتی کاربر عبارتی مرتبط با لیست کلمات کلیدی شما را جستجو می‌کند، تبلیغ شما به او نمایش داده می‌شود.

تبلیغات در گوگل در SEM چیست

روش پرداخت در این تبلیغات، پرداخت به‌ازای کلیک (pay-per-click) است؛ به همین خاطر به تبلیغات PPC هم معروف هستند.

یعنی شما فقط زمانی هزینه می‌کنید که کاربر روی تبلیغ کلیک کند و هیچ هزینه‌ای برای نمایش تبلیغ نمی‌پردازید. همین مسئله هم این روش را مقرون‌به‌صرفه کرده است.
تبلیغات PPC در گوگل شامل ۳ مرحلهٔ مهم است:

  • تحقیق کلمات کلیدی

اینکه بدانید مشتریان شما هنگام جستجو دنبال چه چیزهایی هستند، مهم‌ترین مرحلهٔ تبلیغات گوگل است. چگونگی انتخاب کلمات کلیدی و مهم‌تر از آن، نحوهٔ تطابقش با سرچ ترم کاربران، تاثیر بسیار زیادی در کیفیت تبلیغات گوگل دارد.

در مقالهٔ «راهنمای انتخاب انواع کلمات کلیدی در تبلیغات گوگلی» در این باره بیشتر بخوانید.

  • تنظیمات بید (Bid setting)

در مرحلهٔ دوم تکلیف بودجهٔ تبلیغات و استراتژی قیمت‌گذاری را مشخص کنید؛ یعنی تصمیم بگیرید که حاضرید برای هر کلیک، با چه روشی و چقدر هزینه کنید.
با انتخاب قیمت‌گذاری دستی (Manual CPC) کنترل بیشتری بر هزینه‌های تبلیغات دارید.

  • ایجاد تبلیغ

در آخر هم با انتخاب یک عنوان و متن (دیسکریپشن) تبلیغ جذاب، تعیین آدرس صفحهٔ لندینگ و چگونگی نمایش لینک در نتایج جستجو، شکل نهایی تبلیغ‌تان را بسازید.

برای اینکه مثل یک متخصص، با صفر تا صد مراحل راه‌اندازی کمپین‌های گوگل ادز آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً ایبوک رایگان و ارزشمند «آموزش تبلیغات در گوگل» را دانلود و مطالعه کنید.

تا حالا دیدیم SEM چیست و چه مزایایی دارد و حالا نوبت شمردن معایب است!

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

معایب SEM چیست؟

هیچ‌چیز در این دنیا بی‌عیب‌وایراد نیست؛ SEM هم همین طور است!

هرچند وزن فواید آن از معایبش سنگین‌تر است؛ ولی بازاریابی در موتور جستجو ایراداتی هم دارد که بیشتر به قسمت تبلیغات آن مربوط می‌شود.

اولین عیب آن هم هزینه‌ای است که باید بکنید. در تبلیغات کلیکی گوگل (PPC) که کلاً ترافیک رایگانی در کار نیست و به‌ازای هر کلیکی که روی تبلیغ می‌شود، باید پول بدهید.

از طرفی سئو هم با اینکه در ظاهر ترافیک رایگان ایجاد می‌کند؛ ولی به‌غیر از هزینهٔ استخدام کارشناس سئو، گاهی مجبورید برای به‌دست‌آوردن ترافیک و رتبهٔ بهتر، دست‌به‌دامان روش‌هایی مثل خرید رپورتاژ آگهی شوید.

از طرف دیگر، بازاریابی موتورهای جستجو به‌شدت به میزان رقابت کلمات کلیدی بستگی دارد و همین رقابتی‌بودن، ممکن است بودجهٔ بیشتری مصرف کند.

علاوه بر این‌ها تبلیغ شما تا وقتی در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود که به گوگل پول بدهید. به‌محض اینکه که بودجهٔ تبلیغات شما تمام شود، ترافیک پولی شما به صفر می‌رسد و سریعاً از دور خارج می‌شوید.

البته همچنان با توجه به آورده‌ای که دارد، در صورتی که درست اجرا شود، می‌توان هزینه‌ها را مدیریت کرد. این مسئله به داشتن استراتژی تبلیغات و سئو درست است. در غیر این صورت، مانند هر روش دیگری به کورهٔ پول‌سوزی تبدیل می‌شود.

به این مشکل، بلاکرهای تبلیغات را هم اضافه کنید؛ چون ممکن است برخی بلاکرها باعث شوند مخاطب تبلیغ شما را نبیند و به هدف خود نرسید.

یکی دیگر از مشکلات و معایب اساسی SEM، کلیک‌نکردن کاربران روی تبلیغات است. آن‌ها ترجیح می‌دهند روی نتایج ارگانیک کلیک کنند؛ چون به آن‌ها بیشتر اعتماد دارند. در این شرایط، یکی از ستون‌های اصلی SEM از دور خارج می‌شود.

با این حال، بد نیست بدانید ۵۰ درصد افراد نمی‌توانند تفاوت نتایج ارگانیک و پولی را تشخیص دهند.

و پرسش نهایی:

 

تفاوت SEO با SEM چیست؟

با توجه به تعاریفی که تا اینجا گفتیم، SEO یکی از ستون‌های SEM به حساب می‌آید که اگر بخواهیم آن را به تنهایی دنبال کنیم، چند تفاوت شکل می‌گیرد.

اولین تفاوت SEM و SEO در سرعت بازدهی است. با سئو چند ماه تا چند سال طول می‌کشد که به صفحهٔ اول نتایج برسید و ترافیک سایت را افزایش دهید؛ به‌خصوص اگر سایت شما جدید باشد.

چرا سایر صفحه‌ها اهمیت کمتری دارند؟ هدف شما جذب حداکثری ترافیک است که در بالا دیدیم، بیشترین کلیک هم برای تبلیغات و رتبه‌هایی برتر (۱ تا ۳) است.

پس با حذف تبلیغات، فقط باعث می‌شوید که حضورتان در صفحهٔ نتایج جستجو به تعویق بیفتد.

فراموش نکنید تبلیغات نتایج به‌مراتب سریع‌تری به همراه دارد؛ چراکه به‌محض ساختن کمپین گوگل ادز و تایید تبلیغ توسط گوگل، این شانس را دارید که در صفحهٔ نتایج ظاهر شوید.

جا دارد به این مسئله هم اشاره کنیم که نمایش تبلیغات باعث می‌شود که نرخ کلیک رتبهٔ ۱ نتایج کاهش پیدا کند؛ پس حتی اگر رتبهٔ ۱ را هم گرفته باشید، باز هم نمی‌توانید مطمئن شوید رقیب شما بالای سرتان نباشد. (مثل همان چیزی که دربارهٔ فلایتیو و علی بابا دیدیم)

تفاوت بعدی در مدل هزینه است. وقتی پای سئو در میان باشد، شما برای کلیک کاربر و ترافیک آن هزینه نمی‌کنید؛ ولی با اضافه‌شدن تبلیغات و شکل‌گیری SEM، شما باید بودجهٔ مشخصی برای آن در نظر بگیرید.

سومین تفاوت هم مطمئن‌بودن از نتیجه است! نتیجهٔ سئو در کوتاه‌مدت خودش را نشان نمی‌دهد و باید صبر کنید و هیچ تضمینی وجود ندارد که فعالیت‌های شما به نتیجهٔ دلخواه منجر شود. ممکن است حتی کلی هزینه کنید و دوباره مجبور شوید استراتژی خود را تغییر دهید تا بالاخره به رتبه‌های بالا برسید.

ولی وقتی تبلیغات به سئو اضافه می‌شود، شما می‌توانید نتایج خود را در لحظه رصد و عملکرد را بهینه‌سازی کنید. این مسئله تا حدود زیادی ضعف سئو در این زمینه را پوشش می‌دهد تا بتوانید با خیال راحت از جبران سرمایه، روی سئو تمرکز کنید.

با همهٔ این‌ها، آیا تبلیغات به‌تنهایی جای سئو را پر می‌کند؟ بیایید ببینیم.

مقاله پیشنهادی: سئو چیست؛ کاربرد و مزایای انواع SEO سایت (بررسی پارامترهای تاثیرگذار در رتبه‌بندی)

SEO یا PPC، پیروز میدان کیست؟

ابتدا اجازه دهید تفاوت‌های سئو و تبلیغات را در جدول زیر مرور کنیم:

سئو تبلیغات در گوگل
مزایا مقرون‌به‌صرفه
ایجاد ترافیک مداوم و مستمر
اعتماد مخاطب به نتایج ارگانیک
هدف‌گرفتن طیف وسیعی از مشتریان
راهیابی آسان و سریع به صفحهٔ نتایج
هدف‌گیری مخاطبی که قصد خرید دارد
هدف‌گیری هم‌زمان تعداد زیادی از کلمات برای یک صفحه
ارزیابی و اندازه‌گیری راحت نتایج
معایب فرایندی وقت‌گیر
کنترل محدود
پیچیدگی محاسبهٔ ROI
هزینه‌بر
ایجاد ترافیک در طول کمپین

با این تفاصیل، تمرکز کامل روی سئو و نادیده‌گرفتن تبلیغات (یا برعکس) فقط شما را از خواسته و هدفتان دور می‌کند. تبلیغات و سئو مکمل یکدیگر به حساب می‌آیند و با استوارکردن استراتژی خود روی ۲ ستون محکم، می‌توانید گوی رقابت را از رقبا بربایید.

کمی قبل‌تر اشاره کردیم که بن‌مایهٔ استراتژی SEM بر کلمات کلیدی چیده می‌شود؛ یعنی در این نوع بازاریابی، شما باید کلمات کلیدی مرتبط به کسب‌وکارتان را پیدا کنید و تصمیم بگیرید که کدام کیورد را با چه چیزی (سئو، PPC یا هردو) هدف بگیرید.

بهترین راه این است که طبق این فلوچارت جلو بروید:

سئو، تبلیغات در گوگل یا هر ۲ (اینفوگرافیک)

✔️ اگر می‌خواهید سایت شما یک منبع و مرجع اطلاعاتی در زمینهٔ کاری خودتان باشد و آدم‌ها برای پیداکردن پاسخ سؤالاتشان به شما مراجعه کنند، سئو و رتبه‌گرفتن در کیوردهای اطلاعاتی بهترین گزینه برای شما است.

کیوردهای اطلاعاتی حجم جستجوی بسیار زیادی دارند و افراد با جستجوی آن‌ها، دنبال یادگیری هستند نه خرید؛ مثل «SEM چیست»، «کمپین مسئولیت اجتماعی چیست»، «چطوری بیت‌کوین بخریم» و…

نتایج جست‌وجوی گوگل

✔️ اگر هدف شما افزایش آنی و مقطعی فروش است، بهتر است تمرکزتان را روی تبلیغات ppc و هدف‌گرفتن کلمات کلیدی نزدیک به خرید بگذارید.

مثلاً یک فروشگاه گل‌وگیاه می‌تواند با هدف‌گرفتن کیورد «خرید گیاه آپارتمانی» یا «خرید آنلاین گل» در تبلیغات گوگل، میزان فروشش به‌طور قابل توجهی بالا ببرد.

تبلیغات گل و گیاه در گوگل

✔️ اگر هم هدف‌تان کسب رتبهٔ بهتر و ترافیک ارگانیک در کنار افزایش تبدیل و فروش در کلمات کلیدی رقابتی است، از ترکیب هر دوی این‌ها استفاده کنید.

سئو و تبلیغات در گوگل

جای پای خود را در گوگل سفت کنید!

بازاریابی موتورهای جستجو می‌تواند حضور شما را در گوگل تقویت و فروش‌تان چند برابر کند. البته همیشه یک اما وجود دارد!

بدون مدیریت درست و تجربهٔ و تخصص کافی، ممکن است تمام پول شما در این راه تلف شود.

به همین خاطر، یک پیشنهاد برای شما داریم؛ کار را به کاردان بسپارید.

یکتانت به‌عنوان پارتنر رسمی و مورداعتماد گوگل، تخصص و دانش کافی برای اجرا و مدیریت کمپین‌های تبلیغات گوگل را دارد و به شما می‌کند با مدیریت هزینه، فروش بیشتری داشته باشید.

اگر می‌خواهید با تبلیغات در گوگل (گوگل ادز) به صفحهٔ اول گوگل میان‌بر بزنید و فروش‌ بیشتری را تجربه کنید، می‌توانید تبلیغات‌تان را با خیال راحت به فرست ادز (مجری تبلیغات گوگل ادز یکتانت) بسپارید.

یادتان نرود که منتظر دریافت سؤالات، نظرات و پیشنهادات شما هستیم ?

منابع:

Backlinko | ahrefs | hubspot

 

4/5 - (8 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی