💥 دوره جدید و رایگان آکادمی یکتانت: اصول تولید محتوای تبلیغاتی 💥

چطور محصولاتم را آنلاین بفروشم؟ (بررسی ۷ روش پربازده)

مقالات دیجیتال مارکتینگ | نیکان حیدری | تاریخ بروزرسانی : ۱۸ فروردین ۱۴۰۳

چطور محصولاتم را آنلاین بفروشم؟ (بررسی ۷ روش پربازده)

احتمالاً دیده‌اید سایر رقبا به‌دلیل حضور در فضای آنلاین، توانسته‌اند فروش خود را افزایش دهند؛ بنابراین شما هم تصمیم گرفته‌اید از این قافله عقب نمانید.

شاید هم تصمیم گرفته‌اید به‌جای راه‌اندازی مغازه و فرار از هزینه‌های سرسام‌آور آن، به‌ سراغ فروش آنلاین بروید.

در هر ۲ حالت، جای خوبی آمده‌اید چون قرار است به سؤالاتی مثل چگونه محصولات خانگی را بفروشیم، چطور خدمات خود را آنلاین عرضه کنیم و البته سؤال اصلی چگونه محصولات خود را در اینترنت بفروشیم، پاسخ دهیم.

پس تا آخر مقاله همراه ما باشید ?

 

۷ روش فروش آنلاین محصولات و خدمات

برای فروش محصولات در اینترنت، راه‌‌های مختلفی وجود دارند که هرکدام فواید و معایب خود را دارند. در این بخش، روش‌هایی را بررسی می‌کنیم که طبق تجربه و مشاهدات نتیجهٔ خوبی به دنبال دارند.

 

۱. فروش بدون سایت اینترنتی

ساخت و نگهداری سایت و فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی کار خیلی ساده‌ای نیست! حداقل کاری نیست که همۀ افراد جامعه از پس آن بربیایند. به همین خاطر، خیلی‌ها فکر می‌کنند باید عطای حضور در اینترنت را به لقایش ببخشند؛ ولی بدون سایت هم می‌توان فروش اینترنتی داشت!

تنها چیزی که نیاز دارید، یک صفحه برای معرفی محصول (ها) است که ساخت آن به هیچ‌گونه دانش فنی نیاز ندارد. چطور؟

کافی است وارد سرویس‌های لندینگ‌سازی مثل لندین شوید و به‌سادگی هرچه تمام‌تر، صفحۀ مدنظر خود را بسازید. طبق راهنمایی‌های موجود در این سایت‌ها پیش بروید تا در کمترین زمان، صفحهٔ مناسب برای فروش سریع محصولات به‌صورت آنلاین را بسازید.

نمونه طراحی لندینگ پیج با لندین

در این صفحه، تصویر محصول، توضیحات قانع‌کننده دربارهٔ آن و فایده‌ای که دارد و همچنین قیمت آن را بگذارید. در تصویر زیر، ویژگی‌های یک لندینگ پیج خوب را می‌بینید:

ویژگی‌های لندینگ پیج خوب

چیزهای دیگری که بهتر است ارائه کنید، عبارت‌اند از:

  • نظر مشتریان (می‌توانید نظر مشتریان خود را در قالب ویدئو ارائه کنید. مثلاً با کسانی که از زانوبند شما استفاده کرده‌اند، مصاحبه کنید تا بقیه ببینند چه تاثیری در بهبود زندگی آن‌ها داشته است)
  • راه‌های ارتباط (راه‌های تماس را در لندینگ بنویسید)
  • فرم (سعی کنید اطلاعات بازدیدکننده را بگیرید. مثلاً می‌توانید بگویید «برای دریافت تخفیف‌‌، فرم زیر را پر کنید». این فرم باید بسیار ساده و کوتاه باشد)
  • ویدئو (این ویدئو می‌تواند محیط کار شما را نشان دهد (کلینیک‌های زیبایی) یا کار با محصول را توضیح دهید)

مرحلهٔ بعد، مشخص‌کردن فرایند پرداخت در لندینگ پیج است. یکی از راه‌های سریع، کارت‌به‌کارت است؛ ولی یک انتخاب بهتر سر راه شماست: درگاه پرداخت واسط.

در مقالهٔ «بهترین درگاه های پرداخت اینترنتی ایرانی + نحوهٔ گرفتن درگاه»، دربارهٔ بهترین درگاه‌های پرداخت واسط صحبت کردیم که به شما کمک می‌کنند فروش اینترنتی محصولات را بهبود بخشید؛ چراکه مشتری پس از بررسی محصول، می‌تواند هزینه را همان جا پرداخت کند. پیشنهاد می‌کنیم آن را بخوانید.

همین یک صفحه برای استفاده از تبلیغات کلیکی یکتانت کافی است. با کمک سرویس‌های متنوع یکتانت، می‌توانید نام خود را سر زبان‌ها بیندازید و بیشتر بفروشید. کارشناسان ما از ابتدا تا انتها شما را به‌صورت رایگان راهنمایی می‌کنند.

برای شروع، در پنل یکتانت رایگان ثبت‌نام کنید. پس از آن، اکانت خود را به میزان کافی شارژ کنید و کمپین تبلیغاتی موردنظرتان را بسته به هدفتان بسازید. در آخر، تبلیغات شما به‌طور اتوماتیک در پربازدیدترین سایت‌های ایران نمایش داده می‌شوند.

برای نمونه، «مه پویا» برای فروش کباب‌پز چندکاره خود، تبلیغ زیر را در سایت طرفداری با کمک یکتانت به کاربر نمایش داده است:

نمونه تبلیغات همسان

کاربران با کلیک روی این تبلیغ، به لندینگ پیج آن‌ها هدایت می‌شوند:

لندینگ پیج مه‌پویا برای نشان‌دادن این مسئله که چگونه محصولات خود را در اینترنت بفروشیم

نکته: شما می‌توانید غرفه‌ای در دیجی‌کالا بسازید و محصولات خود را آنجا بفروشید. مثل همان کاری که مه‌پویا انجام داده است.

ولی این تنها جواب چگونه محصولات خود را در اینترنت بفروشیم، نیست!‌ بلکه راهی کم‌هزینه، آسان و خالی از ریسک است که برای کسانی مناسب است که حوصلهٔ ساخت و نگهداری سایت فروشگاهی یا مدیریت اکانت اینستاگرام را ندارند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۲. فروش آنلاین با ساخت سایت اینترنتی

اما برویم سراغ روشی که رایج‌ و امن است: ساخت یک سایت به‌عنوان فروشگاه اینترنتی!

برای انجام این کار، یعنی ساخت سایت، ۳ روش پیش روی شما وجود دارد که هرکدام برای کاربردی خاص مناسب هستند:

 

طراحی سایت با کدنویسی توسط دولوپر

اگر قرار است سایتی بزرگ با کلی محصول و حجم بالایی از بازدیدکننده داشته باشید، بهتر است از همان ابتدا طراحی آن را به برنامه‌نویس‌ها بسپارید تا سایتتان را دقیقاً مطابق با نیاز شما بالا بیاورند.

اگر می‌خواهید هزینه نکنید و خودتان فروشگاه را مدیریت کنید، بهتر است سراغ روش بعدی بروید؛ چراکه شما برای مدیریت و نگهداری سایت به تیمی نیاز خواهید داشت که در این زمینه دانش فنی دارد.

به همین دلیل است که هزینهٔ طراحی سایت از این طریق گران‌تر است و بیشتر برای فروشگاه‌هایی مناسب است که می‌خواهند در سطح گسترده و با محصولات متنوع کار کنند.

اگر کسب‌وکار کوچکی با تعداد مشخصی محصول دارید، بهتر است سراغ روش دوم بروید.

 

طراحی سایت با وردپرس

روش دیگری که می‌توانید سراغش بروید، طراحی سایت با CMSها است! به‌خصوص وردپرس که پرطرفدارترین سیستم مدیریت محتوا در کل اینترنت است.

CMSها به این منظور ایجاد شدند که کار ساخت سایت را راحت کنند. با کمک این ابزارها، دیگر فقط برنامه‌نویس‌ها نیستند که می‌توانند سایت طراحی کنند. هرکس با دانش حداقلی هم می‌تواند چیزی را که می‌خواهد، طراحی کند و بالا بیاورد.

وردپرس به لطف افزونه‌ها و قالب‌های بسیار و متن‌بازبودن، گزینۀ بسیار مناسبی برای ساخت یک سایت فروشگاهی است؛ هر مشکلی که در مسیر پیش بیاید، به‌راحتی و با کمی جست‌وجو قابل‌حل خواهد بود.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری راجع به این CMS داشته باشید، می‌توانید مقاله‌های زیر را مطالعه کنید:

اگر به‌دنبال آموزش فروش اینترنتی از طریق سایت هستید، مقاله‌های بالا نقطهٔ خوبی برای شروع ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس هستند.

نکته: شما می‌توانید در سایت فروشگاهی هم محصولات فیزیکی (مثل کفش، محصولات خانگی و…) بفروشید و هم محصولات دانلودی (مثل دوره، ایبوک و…).

مقاله پیشنهادی: معرفی بهترین کالاها برای فروش اینترنتی در سال ۱۴۰۲ (۳۱ ایدهٔ جذاب)

طراحی سایت با فروشگاه‌سازها

اگر برای استفاده از CMSها به اندکی دانش نیاز داشتید، برای استفاده از فروشگاه‌سازها همان مقدار حداقلی هم لازم نخواهد بود.

همۀ کارها، از جمله خرید دامنه و هاست به‌صورت خودکار توسط فروشگاه‌سازها مثل پرتال انجام می‌شود و شما فقط باید مطابق دستور‌العمل‌های موجود عمل کنید.

چگونه محصولات خود را در اینترنت بفروشیم؟ با پرتال!

قبلاً در مقالۀ «آموزش ساخت و طراحی سایت فروشگاهی»، مفصل و کامل راجع به هر ۳ روش و تمام مراحلی که باید طی کنید، صحبت کرده‌ایم؛ اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید، مطالعهٔ آن کمک زیادی به شما خواهد کرد.

اگر می‌خواهید فروشگاه اینترنتی خوبی داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌های زیر را حتماً مطالعه کنید:

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۳. فروش اینترنتی محصولات در شبکه‌های اجتماعی

اجازه دهید این قسمت را با یک آمار حیرت‌انگیز از شبکه‌های اجتماعی شروع کنیم. با استناد به سایت Smart insights از کل جمعیت جهان، ۵۹ درصد از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند! بنابراین، طبیعی است که این شبکه‌ها، کانالی بسیار مناسب برای فروش سریع محصولات شما باشند.

استفاده از این پلتفرم‌ها به‌منظور فروش، از چند طریق ممکن است. در ادامه چگونگی فروش اینترنتی از طریق اینستاگرام را با هم بررسی می‌کنیم:

اولین راه همانی است که همه‌مان روزانه بارها با آن برخورد می‌کنیم. اینستاگرام را در نظر بگیرید، صفحاتی که برای کسب‌وکارها ایجاد می‌شوند و در همان اینستاگرام به فروش محصول اقدام می‌کنند. به این شکل که عکس محصولات یا شرح خدمات در صفحه قرار می‌گیرد و مخاطب در صورت تمایل می‌تواند با صاحب صفحه جهت تهیه محصول یا برخورداری از خدمت تماس بگیرد.

چگونه محصولات خود را در اینترنت بفروشیم؟ با فروشگاه اینستاگرامی!

گردانندۀ صفحه هم می‌تواند با ارائۀ شماره‌کارتش، مبلغ را از مشتری احتمالی طلب کند؛ پس از آن و بعد از دریافت هزینه، محصول یا خدمت را ارائه کند.

مزیت این روش این است که کاملاً رایگان است و نیاز به پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای وجود ندارد؛ به همین خاطر، یکی از ساده‌ترین روش‌های فروش محصولات در اینترنت است. البته ناگفته نماند، این رویکرد بدون ایراد هم نیست!

در بسیاری از مواقع، مخاطب نمی‌تواند اعتماد کند و مبلغ را قبل از دریافت خدمت یا محصول کارت‌به‌کارت کند. وقتی داستان‌های مختلف کلاه‌برداری‌ها را می‌شنویم، می‌فهمیم که کاملاً حق دارند. راهکار رفع این مشکل، داشتن یک سایت معتبر است که جلب اعتماد مخاطب را تسهیل کند.

راه دیگر هم نشان‌دادن نظرات مشتریان قبلی است که مخاطب متوجه شود واقعاً به وعدهٔ خود عمل می‌کنید. می‌توانید نظرات آن‌ها را در قالب پست یا استوری ارائه کنید.

روش دوم برای بهره‌بردن از شبکه‌های اجتماعی وجود دارد: استفاده از فروشگاه‌سازهای اینستاگرامی. با استفاده از برخی پلتفرم‌ها مثل پرتال و شاپ‌لینک، می‌توانید صفحه اینستاگرام خود را به فروشگاهی که قبلاً ساخته‌اید وصل و فرایند ثبت سفارش را خودکار کنید. مزیت این روش این است که مشکل عدم‌اعتماد را تا حد زیادی از بین می‌برد.

می‌توانید برای هر محصول لینک پرداختی جداگانه بسازید. مثلاً اگر مشتری طالب محصول A است که مبلغ آن ۱ میلیون تومان است، لینک صفحه پرداختی را که از قبل ایجاد‌شده و قیمت در آن مشخص‌شده است، برای او بفرستید.

در کل، شبکه‌های اجتماعی چه‌ مستقیم و چه غیرمستقیم، می‌توانند بخش قابل‌توجهی از فروش اینترنتی محصولات شما را برعهده بگیرند.

برای اینکه فروش بیشتری داشته باشید، مقاله‌های زیر به دردتان می‌خورد:

۴. فروش اینترنتی با مارکت پلیس

بالاتر به گرفتن غرفه در دیجی‌کالا اشاره کردیم؛ ولی آیا می‌دانید مارکت‌پلیس چیست؟ خیلی ساده بگوییم:

مارکت‌پلیس سایت یا پلتفرمی است که در اختیار فروشندگان مختلف قرار می‌گیرد تا بتوانند محصولاتشان را در آن بفروشند. مارکت‌پلیس نقطه‌ای است که مشتری را به فروشنده متصل می‌کند. مثل اجارهٔ غرفه در نمایشگاه‌ها است که شما مبلغی را به‌عنوان اجاره به آن‌ها می‌دهید و می‌توانید از خدماتی که فراهم کرده‌اند، برای فروش محصولات استفاده کنید.

دیجی‌کالا یکی از شناخته‌شده‌ترین مارکت‌پلیس‌های ایرانی است. این پلتفرم علاوه‌ بر محصولاتی که متعلق به خودش است، بسیاری از محصولات را به کمک تأمین‌کنندگانی که با آن‌ها قراداد دارد به دست مشتری می‌رساند.

مهم‌ترین مزیت استفاده از مارکت‌پلیس برای شمایی که فروشنده هستید، این است که نیازی نیست برای سئو سایت و رسیدگی به آن کلی سختی بکشید.

مارکت‌پلیس‌ها معمولاً تیم‌هایی دارند که کارهای فنی را برعهده دارند و به بهترین شکل سایت را برای موتورهای جست‌وجو بهینه می‌کنند؛ اما این به آن معنا نیست که رقابتی هم در کار نخواهد بود!

اتفاقاً یکی از ایرادات وارد به مارکت‌پلیس‌ها، حجم بالای رقابت در آن‌ها است. فرض می‌کنیم کارتان فروش ماشین‌های اداری است و قصد دارید محصولاتتان را در دیجی‌کالا عرضه کنید. قبل از شما، صدها فروشندۀ دیگر هم سراغ این پلتفرم رفته‌اند و کار بسیار سختی برای جلب توجه مشتریان خواهید داشت.

مشکل دیگر مربوط به تاخیر در پرداخت است. وقتی فروشگاه خودتان را داشته باشید، پول پرداختی مشتری، بلافاصله پس از واریز به حسابتان می‌نشیند؛ اما اگر محصولتان در مارکت‌پلیس فروخته شود، مدتی‌ طول می‌کشد تا مبلغ برایتان واریز شود. در ضمن، درصدی از آن هم توسط مارکت‌پلیس کسر می‌شود.

با وجود همۀ این‌ها، اگر کسی از شما پرسید چگونه محصولات خود را در اینترنت بفروشیم و دنبال راهکار ساده‌ای بود، یکی از بهترین راهکارهای موجود استفاده از مارکت‌پلیس است؛ مثل «آرا بانو» که ۱۰ ماه و ۱ هفته است از دیجی‌کالا برای فروش اینترنتی محصولات خود استفاده می‌کند:

آرا بانو در دیجی‌کالا

شما می‌توانید از تبلیغات در دیجی‌کالا هم برای افزایش فروش بهره ببرید. این تبلیغات فقط در دیجی‌کالا (مثلاً صفحهٔ سایر محصولات) نمایش داده می‌شود؛ یعنی کسی آن را می‌بیند که برای خرید وارد این سایت شده است.

شما می‌توانید با کمک این سرویس، چنین افرادی را به‌سمت فروشگاه خود بکشانید. یک نمونه را در تصویر زیر ببینید:

تبلیغات دیجی‌کالا یکتانت

برای شروع فروش در دیجی‌کالا، می‌توانید مقالهٔ «چگونه محصولات خود را در دیجی‌کالا بفروشیم؟» را مطالعه کنید.

 

۵. فروش اینترنتی محصولات از طریق فروم

فروم‌های اینترنتی، مکان‌هایی هستند که کاربران گرد هم می‌آیند و استفاده از آن‌ها جزو کارآمدترین روش‌های فروش کالا است.

در فروم‌ها، کاربران راجع‌ به موضوعات مختلفی به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. گسترۀ موضوعات می‌تواند از شیر مرغ باشد تا جان آدمیزاد!

نکتۀ بسیار مهم در رابطه با فروش محصولات در فروم این است که محصول یا خدمتتان را در تاپیک مرتبط ارائه کنید.

مثلاً فرض کنید در یک فروم راجع به مشکل بی‌خوابی صحبت می‌شود. در همین حین که کاربران دیگر در حال ارائۀ راهکار هستند، شما می‌توانید دمنوش‌های خود را درمان این دردند، معرفی کنید. به این ترتیب، احتمال فروشتان هم بیشتر خواهد بود؛ چراکه مخاطبان آن فروم دقیقاً مخاطبان هدف شما هستند.

یکی از پرطرفدارترین فروم‌های ایرانی نی‌نی سایت است که برای فروش محصولاتی مثل لوازم آرایشی و بهداشتی، آلبوم عکس، لوازم خانگی و آشپزخانه، خدمات درمانی، محصولات دارویی و… بسیار مناسب است.

برای اینکه فروش داشته باشید، به اکانت اینستاگرام، صفحهٔ سایت، لندینگ پیج یا هر مکان دوم دیگری نیاز دارید که بتوانید محصول را معرفی کنید.

بیایید یک نمونه را ببینیم. پس از اینکه محصول معرفی شده است، مخاطب می‌تواند روی لینک کلیک کند تا با محصولات آشنا شود و خرید خود را کامل کند:

نمونه فروش اینترنتی در فروم

پس از کلیک، به صفحهٔ زیر منتقل می‌شویم:

لندینگ پیج فروش اینترنتی

۶. استفاده از دیوار و شیپور برای فروش آنلاین

پلتفرم‌های واسطه مثل دیوار و شیپور، کانال‌های بسیار مناسبی برای فروش اینترنتی محصولات به‌شمار می‌آیند. این پلتفرم‌ها ایجاد شدند که مکانی برای فروش کالای دست‌دوم باشند؛ ولی پس از مدتی، فروشگاه‌ها هم به استفاده از آن‌ها روی آوردند.

برای اینکه فرقی بین فروشگاه‌ها و کاربران معمولی وجود داشته باشد، یک تگ فروشگاه در آگهی‌های دستۀ اول قرار می‌گیرد. از آنجایی که استفاده از این پلتفرم‌ها بسیار کم‌هزینه است، طرفداران بسیاری هم دارند.

شاید شما هم مثل خیلی‌ها از دیوار برای یافتن خانه استفاده کنید؛ ولی گستردگی محصولات آن بسیار زیاد است و تقریباً می‌توان گفت هر کسب‌وکاری در هر حوزه‌ای می‌تواند از آن بهره ببرد.

فروش ادکلن در دیوار

قابلیت فروشگاه دیوار به شما اجازه می‌دهد بدون حتی لندینگ هم بفروشید؛ ولی بدی آن این است که فقط باید روی جست‌وجوی کاربران دیوار حساب کنید و ظرفیت نمایش آن کمتر از روش‌های دیگر است. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم آن را با سایر روش‌ها ترکیب کنید.

برای نمونه، ما روی یکی از آگهی‌های بالا کلیک کردیم و بعد صفحهٔ فروشگاه را باز کردیم که در آنجا می‌توانیم سایر محصولات آن‌ها را هم سفارش دهیم:

صفحه فروشگاه در دیوار

۷. فروش آنلاین با ترب و ایمالز

سایت‌هایی مثل ترب و ایمالز قیمت‌های مختلف فروشندگان را روی میز می‌گذارند و می‌توانید ارزان‌ترین ارائه‌دهندۀ محصول موردنظر خود را پیدا کنید.

از آنجایی که همه دوست دارند با کمترین هزینۀ ممکن به خواستۀ خود برسند، کاربران اقبال زیادی به این شکل پلتفرم‌ها نشان دادند؛ بنابراین، ناگفته پیداست که حضور کسب‌وکارها در این پلتفرم‌ها، می‌تواند کانال بسیار پردرآمدی برای فروش اینترنتی محصولات باشد.

ترب و ایمالز هم مثل دیوار حاوی انواع و اقسام محصولات هستند؛ از لوازم یدکی خودرو گرفته تا لوازم آشپزخانه.

فروش اینترنتی از طریق ترب

یکی از شرایط اصلی حضور در ترب و ایمالز، داشتن سایت است. بعد از آن، این سایت‌ها محصولات شما را به‌طور خودکار به لیست محصولات خود اضافه می‌کنند.

برای آشنایی کامل با ترب و ایمالز، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «تفاوت ترب و ایمالز با یکتانت چیست؟» را مطالعه کنید.

با معرفی این ۷ روش، سعی کردیم پاسخ سؤالی که در ذهنتان جا خوش کرده است را بدهیم: چگونه محصولات خود را در اینترنت بفروشیم؟ اگر چیزی از قلم افتاده است، روی آیکون رو‌به‌رو کلیک کنید و با ما در میان بگذارید:
0
آیا چیزی از قلم افتاده است؟ برای ما بنویسید.x

حالا بیایید که می‌خواهیم با گوشزد برخی نکات، انجام این کار را برایتان راحت‌تر کنیم.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

۷ نکته برای افزایش فروش آنلاین محصولات

تا اینجای مقاله، فهمیدیم که چگونه محصولات خود را در اینترنت بفروشیم؛ ولی چطور بیشتر بفروشیم و موفق‌تر عمل کنیم؟

در این بخش، ۷ نکته  را به شما می‌گوییم تا فروش اینترنتی محصولات را آسان‌تر و بیشتر کنید؛ این شما و این هم چند نکته در زمینهٔ آموزش فروش آنلاین!

 

۱. بازار و مشتری خودتان را بشناسید

وقتی بدانید مشتریانتان چه کسانی هستند، چه سن‌وسالی دارند، در چه کانال‌هایی بیشتر حضور دارند و در کل، هرقدر بیشتر راجع به آن‌ها اطلاعات داشته باشید، قیمت‌گذاری،  راه‌های تبلیغ، لحن برند و حتی انتخاب محصول برای فروش راحت‌تر خواهد شد.

شناسایی مخاطب برای افزایش فروش اینترنتی

 

برعکس، وقتی هیچ پیش‌زمینه‌ای دربارۀ بازار هدف خود نداشته باشید، هر اقدامتان مثل پرتاب تیر در تاریکی است؛ بی‌هدف!

اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشید، قبلاً در مقاله‌ای با عنوان «بازار هدف چیست؛  راه‌هایی شناسایی Target Market» کامل و مفصل بر اساس نظر فیلیپ کاتلر به این موضوع پرداخته‌ایم. توصیه می‌کنیم حتماً آن مطلب را هم بخوانید.

 

۲. مزیت رقابتی داشته باشید

اجازه دهید خیالتان را راحت کنیم! فرقی نمی‌کند کارتان چیست، شما حداقل یک رقیب دارید؛ رقبا هم اهمیت اینترنت را می‌دانند و نهایت تلاششان را می‌کنند تا حضور کسب‌وکارشان را در این فضا گسترش دهند.

دوست دارید در بین انبوه رقبا بدرخشید و همه سراغ شما بیایند؟ مسلماً پاسختان مثبت است.

برای دستیابی به این مهم، باید مزیتی ارائه کنید که مشتری نتواند از آن چشم‌پوشی کند. بسته به صنعتتان، این مزیت می‌تواند هرچیزی باشد.

مثلاً اگر همۀ رقبا هزینه ارسال را به مبلغ محصول اضافه می‌کنند، شما می‌توانید ارسال رایگان داشته باشید. مزیت متمایز دیگر شما می‌تواند مشاوره و پشتیبانی رایگان یا مرجوع‌کردن محصول باشد.

یک تجربۀ شخصی از همکارانمان هم تعریف کنیم. در بین انبوه فروشگاه‌های آنلاین کفش و کتانی، یکی از آن‌ها موقع ارسال محصول، به‌صورت هم‌زمان دو سایز را می‌فرستد!

ما همکاری داریم که سایز پایش ۴۲/۵ است! این یعنی برخی اوقات شمارۀ ۴۳ کفش مناسب پای او است و برخی اوقات شمارۀ ۴۲ بنابراین، او هروقت می‌خواهد به‌صورت اینترنتی کفش بخرد، سراغ این فروشگاه می‌رود و از آن‌ها می‌خواهد هم‌زمان شمارۀ ۴۲ و ۴۳ را برایش بفرستند. به این ترتیب، بعد از امتحان‌کردن هر دو سایز، می‌تواند همانی را انتخاب کند که دقیقاً اندازه است.

پس مزیت آن‌ها ارسال هم‌زمان دو سایز کفش است که توجه بسیاری مثل همکار ما را به خود جلب می‌کند. اگر دوست داشتید، مقالۀ «مزیت رقابتی چیست؛ چگونه مزیت رقابتی ایجاد کنیم»  را مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری دربارهٔ مزیت رقابتی کسب کنید.

 

۳. تبلیغات مستمر و بهینه را فراموش نکنید

پیش‌بردن کسب‌وکار بدون تبلیغات، مثل چشمک‌زدن در تاریکی است! شما می‌دانید چه می‌کنید، ولی کس دیگری اطلاع ندارد.

استوارت هندرسون بریت

استورات هندرسون

وقتی تازه فعالیت در اینترنت را شروع می‌کنید، درصد بسیار زیادی از جامعۀ مخاطبان هدفتان، حتی نمی‌دانند شما وجود دارید! چه برسد به اینکه بخواهند سراغتان بیایند و به مشتری تبدیل شوند.

برای اینکه شناخته شوید و نامتان سر زبان‌ها بیفتد، به تبلیغات نیاز دارید؛ با برنامه و هدفمند. تبلیغات انواع گوناگونی دارد که برخی آن‌ها عبارت‌اند از:

  • تبلیغ در سایت‌های پربازدید

نمونه تبلیغ ریتارگتینگ محصول

  • تبلیغات پیامکی

افزایش فروش آنلاین با تبلیغات پیامکی

  • تبلیغات محیطی

تبلیغات بیلبوردی خانومی برای افزایش فروش آنلاین

  • تبلیغ روی تراکت
  • تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

پوش نوتیفیکیشن کافه گلدون

۳ نمونه از بهترین تبلیغات کفش در اپلیکیشن‌ها

تبلیغات سایت فروشگاهی در گوگل

اولین چیزی که بعد از شنیدن عبارت تبلیغات به ذهن عموم خطور می‌کند، هزینۀ گزاف است! نگران نباشید، حتی اگر بودجۀ کمی در اختیار داشته باشید، باز هم می‌توانید تبلیغ کنید. در مقالۀ «چقدر در یکتانت خرج کنیم تا نتیجه بگیریم»، راجع به روش‌های تبلیغ کم‌هزینه و پربازده صحبت کرده‌ایم.

مقاله پیشنهادی: جدیدترین راهکارهای فروش موفق (۱۵ تکنیک کاربردی)

۴. محتوای لازم تولید کنید

یکی از لازمه‌های موفقیت در اینترنت، تولید محتوای مستمر و با برنامه است. دربارۀ محصول و خدماتی که ارائه می‌کنید، محتوای مفید و کارراه‌انداز تولید کنید. هرقدر اطلاعات درست بیشتری به مخاطب بدهید، احتمال موفقیتتان هم بیشتر خواهد شد.

توصیه می‌کنیم اگر سایت فروشگاهی دارید، روی وبلاگ سایتتان سرمایه‌گذاری کنید. اگر درست پیش بروید و در حوزۀ فعالیت خود تبدیل به مرجع شوید، شاهد آوردۀ بسیار آن خواهید بود.

۲ مقاله در این زمینه را برای فروشگاه‌های اینترنتی (سایت و اینستاگرام) در بالا معرفی کردیم. ۲ مقالهٔ زیر را هم حتماً مطالعه کنید:

 

۵. صبور باشید

گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی!

خیالتان راحت باشد؛ اول کار هیچ خبری نخواهد بود! فکر نکنید که بعد از شروع فعالیت در اینترنت، سیل مشتریان سمتتان روانه می‌شوند و پول روی پول خواهید گذاشت.

حتی اگر از روز اول شروع به اجرای کمپین‌های تبلیغاتی گسترده کنید، باز هم مدتی زمان می‌برد مخاطبان از حضور شما آگاه شوند و برای رفع نیازهایشان سراغتان بیایند.

باید استراتژی بازاریابی و تبلیغات خود را مشخص کنید و به آن پایبند باشید. شک نکنید که بعد از مدتی اوضاع روی روال می‌افتد و مزد صبرتان را خواهید گرفت.

مقاله پیشنهادی: آموزش فروش محصولات آرایشی و بهداشتی به‌صورت آنلاین در سال ۱۴۰۲

۶. از استراتژی قیمت‌گذاری درست استفاده کنید

به لطف اینترنت، پیداکردن کف قیمت بازار، کار بسیار راحتی شده است؛ ولی قرار نیست همیشه با پایین‌ترین قیمت برنده شوید. به همین خاطر، داشتن استراتژی قیمت‌گذاری درست از اوجب واجبات است. این کار یعنی برنامه‌ای اصولی برای تعیین قیمت خدمات و محصولات خود داشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «بهترین استراتژی‌های قیمت‌گذاری» را در این زمینه مطالعه کنید تا بدانید قیمت محصولات را چطور تعیین کنید.

 

۷. فرایند پرداخت و ارسال کالا مشخص و واضح باشد

فرض می‌گیریم همۀ پیش‌نیازها به‌خوبی رعایت شده‌اند و مشتریان به مرحلۀ خرید رسیده‌اند؛ حالا وقت پول گرفتن و ارسال محصول است.

راه‌های زیادی برای دریافت پول وجود دارد. مثلاً کارت‌به‌کارت که بالاتر به آن اشاره کردیم؛ اما روش حرفه‌ای که اعتماد مخاطب را هم جلب می‌کند، استفاده از درگاه پرداخت است.

در رابطه با ارسال محصول هم بسته به سایز بسته‌ها و ماهیت اجناس، راهکارهای مختلفی پیش رویتان قرار دارد. می‌توانید از خدمات پست ایران استفاده کنید، سراغ پیک‌های موتوری بروید یا با شرکت‌های پستی مثل تیپاکس قرارداد ببندید.

نمی‌توان برای همۀ کسب‌وکارها یک نسخۀ واحد پیچید. با توجه به زمینه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، باید ببینید کدام روش بیشتر به کارتان می‌آید.

در هر صورت، بسیار مهم است که نحوۀ پرداخت و چگونگی ارسال از قبل کاملاً مشخص و مشتری از آن آگاه باشد؛ به این ترتیب، از بسیاری از مشکلات احتمالی پیشگیری خواهد شد.

خب ۷ روش معرفی کردیم و ۷ نکتۀ طلایی را گوشزد کردیم؛ اما واقعاً بهترین روش کدام است؟

مقاله پیشنهادی: معرفی بهترین روش‌های تبلیغات پربازده و زودبازده در ایران!

بهترین راه برای فروش اینترنتی کدام است؟

اجازه دهید در یک کلمه پاسختان را بدهیم: سایت!

اگر یادتان باشد، گفتیم سایت ساختن از ۳ روش ممکن است. طراحی توسط دولوپرها، ساخت با CMSهایی مثل وردپرس و استفاده از سایت‌سازها.

هیچ فرقی نمی‌کند از کدام روش استفاده می‌کنید، توصیه ما این است که برای کسب‌وکارتان سایت بسازید تا پایگاهی قوی برای حضور آنلاینتان ایجاد کنید.

از مهم‌ترین مزایای داشتن سایت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمنی بالا (فروشگاه خود را به هر دلیلی مثل مسدودشدن شبکه‌های اجتماعی از دست نمی‌دهید)
  • در دسترس بودن
  • اجرای مؤثرتر تبلیغات
  • تسهیل فرایند خرید برای کاربر
  • تسهیل بازاریابی

بنابراین، برندۀ این مقاله و بهترین پاسخ در جواب چگونه محصولات خود را در اینترنت بفروشیم، ساخت سایت است!

ساخت سایت

همین حالا آنلاین بفروشید!

وقتی با حضور فعال در اینترنت می‌توان سودآوری را چندبرابر کرد، عدم برنامه‌ریزی برای انجام این کار چه توجیهی دارد؟ از طرفی، فروش آنلاین یک راه مناسب برای کسب درآمد است که می‌توانید به‌عنوان شغلی پردرآمد به آن نگاه کنید.

در این مقاله دیدیم که چگونه محصولات خود را در اینترنت بفروشیم که خلاصهٔ آن عبارت‌ است از:

۱. فروش بدون سایت و اکانت در شبکه‌های اجتماعی

۲. فروش از طریق سایت

۳. فروش در شبکه‌های اجتماعی

۴. فروش در مارکت‌پلیس

۵. فروش در فروم‌های اینترنتی

۶. فروش در اپلیکیشن‌های واسطه مثل دیوار

۷. فروش در ترب و ایمالز

علاوه‌ بر این‌ها، نکاتی را گفتیم که شما را در این مسیر یاری خواهند کرد. شما چه فکر می‌کنید؟ به نظرتان بهترین روش برای فروش اینترنتی محصولات چیست؟ در قسمت نظرات برایمان بنویسید.

4/5 - (11 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Amin
Amin
11 ماه قبل

ممنون از مقاله مفیدتون

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  Amin
11 ماه قبل

خوشحالیم که مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون که به ما فیدبک می‌دین ?

محسن
محسن
9 ماه قبل

سلام، دستتون درد نکنه,م مقاله تون خیلی به دردم خورد. ممنون از زحمات تون

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  محسن
9 ماه قبل

سلام
چقدر خوب که مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین.

رضا نوروزی
رضا نوروزی
7 ماه قبل

خیلی مفید کاربردی بود.

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  رضا نوروزی
7 ماه قبل

خوشحالیم اینو می‌شنویم 🙂
ممنون که به ما فیدبک می‌دین.

الهام
الهام
6 ماه قبل

یه سوالی داشتم شما برای فروش محصول در دیجی کالا هم به سایت احتیاج دارید ؟ اگر جواب منفیه چه چیزی برای دیجی کالا الزامیه و چطور میشه مستقیم با دیجی کالا تماس داشت؟
دوم اینکه مشخصات سایت لازم برای فروش در ترب، چطور هست؟ تشکر

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  الهام
6 ماه قبل

سلام
وقت بخیر
نه، برای فروش در دیجی‌کالا به سایت نیاز ندارین. شما می‌تونین فروشگاه خودتون رو در این سایت ثبت کنین و به‌عنوان یکی از فروشگاه‌هایی که محصول رو ارائه می‌کنن، در صفحهٔ اون محصول قرار بگیرین.
برای شروع، باید ابتدا ثبت‌نام و ثبت مدارک موردنیاز، شما در جلسهٔ آموزشی شرکت می‌کنین. بعد از جلسه هم می‌تونین محصولات جدید رو به پروفایل خودتون اضافه کنین. البته اگه محصولی در حال حاضر در دیجی‌کالاست، نیاز نیست اون رو به‌عنوان کالای جدید ثبت کنین. بعد نوبت قیمت‌گذاری و سایر موارد است.
دیجی‌کالا بخش جدایی به‌عنوان «سلر آکادمی» برای آموزش فروشنده‌ها داره که می‌تونین تمام موارد موردنیاز برای فروش در این سایت رو اونجا مطالعه کنین.

دربارهٔ شرایط فروش در ترب، در مقالهٔ زیر صحبت کردیم که پیشنهاد می‌کنیم اون رو بخونین:

تفاوت ترب و ایمالز با یکتانت، از جست‌وجوی محصول تا تبلیغات!

فاطمه
فاطمه
3 روز قبل

سلام برای مشاوره تلفنی با شما میشه راهنمایی کنید

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  فاطمه
3 روز قبل

سلام
وقت بخیر
لطفاً شماره‌تلفن و موضوع موردنظرتون رو تو کامنت‌ها بنویسین تا همکاران ما با شما تماس بگیرن.
ممنون

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!