فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

آموزش اینستاگرام مارکتینگ؛ اصول بازاریابی در اینستاگرام به زبان ساده

سایر مقالات | محمود حسینی | تاریخ بروزرسانی : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

اینستاگرام مارکتینگ چیست

برای شناخت اینستاگرام مارکتینگ و استفاده از آن، ابتدا باید خود اینستاگرام را بشناسیم. پس نگاهی داشته باشیم به شروع به کار این شبکه اجتماعی و آمار و ارقام آن. از زمان رونمایی اینستاگرام یعنی سال 2010، جهان با طوفانی از تغییرات در شبکه‌های اجتماعی رو به رو شد. اکثر افرادی که اهل شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک و توئیتر بودند در آن عضو شدند و حتی افرادی که اولین برخورد خود با اینترنت را داشتند، اولین شبکه اجتماعی که در آن عضو شدند، اینستاگرام بود.

دلایل استقبال فوق‌العاده از این شبکه اجتماعی کاملا مشخص نیست اما مهمترین آن، این بود که دیگر نیازی به خواندن متن بلند نبود و مدت کوتاهی برای دیدن صدها محتوا کافی بود. اما حالا استفاده‌های بسیار مختلفی (جدا از دیدن تصاویر) از اینستاگرام می‌شود که یکی از مهمترین آن‌ها بازاریابی اینستاگرام است. اما آیا واقعا بازاریابی و تبلیغ در اینستاگرام ارزش هزینه کردن دارد؟ یا بهتر است هزینه را به بیلبوردهای سطح شهر اختصاص دهیم؟ برای فهمیدن این موضوع بیایید نگاهی به آمار و ارقام در ایران و جهان بی‌اندازیم:

  • آماری که تا سال 2018 وجود دارد نشان می‌دهد 24 میلیون کاربر ایرانی در اینستاگرام وجود دارند یعنی 30% جمعیت کل کشور که تا اواخر 2020 به 54% نیز رسید.
  • ایران هفتمین کشوری‌ست که بیشترین آمار کاربر فعال در اینستاگرام را دارد.
  • به طور متوسط کاربران روزانه 30 دقیقه در اینستاگرام هستند.
  • 80 درصد کاربران، کالا و خدمات را در اینستاگرام سرچ می‌کنند.
  • اینستاگرام چهارمین برنامه نصب‌شده توسط کاربران در دنیاست و رتبه نهم سرچ گوگل را دارد.
  • 200 میلیون کاربر اینستاگرامی حداقل 1 پروفایل تجاری (یا فروشگاه آنلاین) را دنبال می‌کنند.

هرچند تمام این آمار مربوط به ایران نیست، اما در تمام دنیا کاربران اینستاگرامی در حال دست و پنجه نرم کردن با همین موضوعات هستند و با توجه به این اعداد و ارقام به نظر می‌رسد بازاریابی در اینستاگرام ایده خوبی باشد و هدف بازاریابی یعنی ارتباط با مشتری بالقوه، معرفی محصولات و نهایتا افزایش فروش و کسب سود را محقق می‌کند. (چنانچه قصد اجرای تبلیغات در اینستاگرام را دارید، می‌تواند از پلن‌ها و تعرفه‌های یکتانت آگاهی کسب نمائید)

 

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ اینستاگرام، روشی جدید برای صاحبان کسب‌ و کار است تا با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کرده و محصولات خود را در قالبی جدید معرفی کنند. البته این مفهوم تنها به معرفی محصولات محدود نمی‌شود و برای این نوع بازاریابی باید ارتباط منطقی با مخاطب و مشتری برقرار کنید. مثل اطلاع‌رسانی به مشتری، نشان دادن باطن کسب و کار، احترام به نظرات و تجربیات مشتری و مواردی که در ادامه توضیح خواهیم داد.

بازاریابی در اینستاگرام را به دو روش می‌توان انجام داد:

  • تبلیغ کسب و کار از طریق اینفلوئنسرها و سلبریتی‌های اینستاگرام
  • تولید محتوای اصیل در صفحه خود و تلاش برای افزایش دنبال‌کننده‌ها با استفاده از ارتقاء صفحه

بهترین نوع بازاریابی اینستاگرامی، استفاده از هر دو روش مذکور با استفاده از یک استراتژی منظم است. یعنی ابتدا صفحه خود را به حدی از پیشرفت برسانید، ظاهر آن‌ را مرتب کنید، محتوای مفید و موثر تولید کنید و سپس برای معرفی خود از صفحات محبوب اینستاگرام استفاده کنید.

 

با سرویس تبلیغات در اینستاگرام یکتانت در پربازدیدترین صفحه‌ها دیده شوید!

با سرویس تبلیغات در اینستاگرام یکتانت در پربازدیدترین صفحه‌ها دیده شوید!

شروع تبلیغات arrow-left

 

آموزش اینستاگرام مارکتینگ به زبان ساده

  • ایجاد صفحه تجاری (business account) اولین قدم شماست، که امکان دسترسی به اطلاعات مفیدی در مورد صفحه و رفتار کاربران با محتوا را می‌دهد.
  • تولید محتوا اصیل باعث می‌شود ارتباط بهتری با مخاطب خود برقرار کنید. مخاطبان همیشه قدر محتوایی که برای آن زحمت کشیده شده باشد را می‌دانند. بهتر است برای پست‌ها و استوری‌ها قالب معینی در نظر بگیرید که منحصر به کسب‌وکار شما باشد.
  • چیدن یک استراتژی درست مهمترین اقدام برای بازاریابی‌ست این استراتژی شامل نقشه‌ای از صفحه شما برای تولید محتوا و تبلیغ در دیگر صفحات اینستاگرام است، برای راحتی بیشتر یک جدول تقویمی که سه ستون(مشابه صفحه اینستاگرام) دارد درست کنید و تعیین کنید که در هر مربع (پست) چه محتوایی جای می‌گیرد، محتوا چه شکلی دارد، در چه روزی تبلیغ خواهید کرد و چه کپشنی برای محتوا خواهید نوشت.
  • اگر قصد تبلیغ صفحه خود را دارید، فراموش نکنید که این تبلیغ با بیلبوردهای سطح شهر متفاوت است پس برای این کار در مورد مخاطب، هدف و فردی که برای تبلیغ به آن مراجعه می‌کنید فکر کنید.
  • آپدیت‌ها و امکانات جدید اینستاگرام را بدانید و از آن‌ها استفاده کنید، این موضوع نشان می‌دهد که شما برای رضایت مخاطب تلاش می‌کنید و سعی در ایجاد محتوای جدید و ناب دارید.

 

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left
 

روش‌های بازاریابی در اینستاگرام

تا اینجای مقاله شما با نکاتی در مورد استراتژی و رعایت اصول اینستاگرام با ما همراه بودید. حالا شما روی سکوی پرش قرار دارید و با پروموت کردن پیجتان می‌توانید به افزایش فالوور و در نهایت افزایش فروش محصول یا خدماتتان بپردازید. در اینجا به  روش‌ها و نکاتی اشاره شده که بتوانید برای کسب‌و‌کار خود از طریق اینستاگرام بازاریابی کنید:  

 

تبلیغات بازدیدی

یکی از روش های تبلیغات افزایش فالوور اینستاگرام را می توان همین استفاده از تبلیغات بازدیدی به شمار آورد. در این روش شما فقط به ازای تعداد بازدید محتوای تبلیغتان هزینه پرداخت می‌کنید و نه بیشتر! در واقع تبلیغ شما در پست‌ها و استوری‌های پیج‌های پرفالوور اینستاگرامی نمایش می‌گیرد و شما تنها به ازای هر 1000 بازدید هزینه پرداخت می‌کنید. با استفاده از تبلیغات بازدیدی جریان شما می‌توانید پیج‌های مرتبط با برندتان را شناسایی کرده و به بهترین نحو آن را اجرا کنید. کافیست در جریان ثبت‌نام کنید.

 

تبلیغ توسط اینفلوئنسرها

در این مرحله شما با شناسایی  اینفلوئنسرهایی که مرتبط با کسب‌و کار شما هستند، می‌توانید تبلیغات انجام دهید و درصد زیادی از فالوورهای آن‌ها را جذب کنید. البته پیداکردن این اینفلوئنسر مناسب و تعرفه‌هایی که برای پست یا استوری دارند، به این آسانی‌ها هم نیست و بسیار زمان‌بر و خسته کننده به نظر می‌رسد. شما می‌توانید از خدمات اینفلوئنسر مارکتینگ جریان استفاده کنید. هزینه این تبلیغات براساس این که قصد همکاری با چه اینفلوئنسری را داشته باشید، متغیر است. در جریان، لیست و هزینه تبلیغات اینفلوئنسرها به همراه اطلاعات آن‌ها گردآوری شده است تا شما بتوانید با توجه به بودجه خود، بهترین تبلیغات را اجرا کنید.

 

برگزاری مسابقات

چه راهی بهتر از اینکه اجازه دهید کسی محصول شما را امتحان کند و مشتری شود؟ مسابقاتی را اجرا کنید که برای شرکت در آن‌ها نیاز است که شخصی حساب کاربری شما را دنبال کند یا با هشتگ شما پست بگذارد.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

برگزاری لایو

به نمایش گذاشتن یک محصول یا خدمات جدید با استفاده از لایو اینستاگرام فکر کنید. سپس، با قرار دادن لینک خرید در بیو، کاربران را به خرید سوق دهید. همچنین، فراموش نکنید که از لینک در بیو اینستاگرام و همچنین نکات برجسته استوری اینستاگرام خود استفاده کنید، زیرا این موارد می توانند فالوورها را به وب سایت، وبلاگ و صفحات محصول شما متصل کنند.

در آخر دکمه اشتراک گذاری اجتماعی اینستاگرام را در وب سایت خود قرار دهید و اینستاگرام خود را در سایر سیستم عامل‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

تا اینجای مقاله، متوجه شدید که بازاریابی در اینستاگرام به چه صورت است؛ اما شاید این سؤال برای شما پیش آمده باشد که چرا باید به فکر بازاریابی در اینستاگرام باشیم؟ یا بهتر است بگوییم چه لزومی دارد نگران عدم حضور در این شبکه اجتماعی باشیم.

اگر هنوز مرددید و نپذیرفته‌اید که باید در این بازار پررونق، جایی برای خودتان دست‌وپا کنید، بخش بعدی را مطالعه کنید:

مقاله پیشنهادی: معنی اصطلاحات استوری اینستاگرام و پست اینستاگرام که باید بدانید

دلایل اهمیت اینستاگرام مارکتینگ

چند عدد و رقم را ابتدای مقاله بررسی کردیم؛ اما داستان دیجیتال مارکتینگ اینستاگرام فقط در این اعداد و ارقام خلاصه نمی‌شود. 

این شبکهٔ اجتماعی بهترین فرصت برای کسب‌وکارها – به‌خصوص کسب‌وکارهای کوچک – است تا بتوانند نام خود را سر زبان‌ها بیندازند، مشتری جدید جذب و مشتری‌های قدیمی را حفظ کنند و در نهایت، فروش خود را افزایش دهند.

برای اثبات حرف خودمان هم راهی به‌غیر از تکیه‌کردن به آمار و ارقام نداریم. آماری که به‌خوبی گواه قدرت این شبکهٔ اجتماعی بی‌نظیر است. 

  • نزدیک ۱۱ درصد کاربران شبکه‌های اجتماعی ایالات متحده از اینستاگرام خرید می‌کنند.
  • ۱۳۰ میلیون نفر در ماه روی پست‌های فروشگاه‌های اینستاگرام کلیک می‌کنند.
  • مردم در مراحل ابتدای چرخهٔ خرید، از اینستاگرام استفاده می‌کنند؛ ؛ ۸۱ درصد مردم گفته‌اند که اینستاگرام به آن‌ها کمک می‌کند دربارهٔ محصول و خدمت موردنیاز خود تحقیق کنند.
  • ۸۳ درصد مردم محصول یا خدمتی جدید را در این شبکهٔ اجتماعی پیدا کرده‌اند.
  • ۷۲ درصد مردم اذعان داشته‌اند محصولی را که در این شبکهٔ اجتماعی دیده‌اند، خریده‌اند.
  • حدود ۶۲ درصد مردم هم گفته‌اند زمانی که محصول یا برندی را در استوری‌ اینستاگرام دیده‌اند، بیشتر به آن علاقه‌مند شده‌اند.

همان طور که مشاهده می‌کنید، اینستاگرام دیگر فقط محلی برای خوش‌گذرانی نیست. این پلتفرم به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد با مخاطب خود مستقیم صحبت کنند، محصولات را به نمایش بگذارند و وفاداری مشتریان فعلی را افزایش دهند.

علاوه بر این، کاربران اینستاگرام حضوری فعال دارند؛ آن‌ها حداقل ۷ ساعت در هفته را برای خواندن محتواها و تعامل با دوستان و برندها صرف می‌کنند. از آن گذشته، حدود ۵۹ درصد کاربران فعال این پتلفرم روزانه از آن بازدید می‌کنند.

به‌طور کلی، کاربران اینستاگرام به دنبال‌کردن برندها در این شبکهٔ اجتماعی بیشتر علاقه دارند؛ جایی که محصولات را خیلی راحت پیدا و خریداری می‌کنند.

 

دلایل اهمیت اینستاگرام مارکتینگ

 

حتی با وجود این آمار، ممکن است هنوز هم مطمئن نشده باشید. به همین خاطر، اجازه دهید مزایای بازاریابی در اینستاگرام برای کسب‌وکارها را در بخش بعدی به شما بگوییم. اگر هم قانع شده‌اید، از بخش بعد بگذرید و ادامهٔ مقاله را مطالعه کنید.

مقاله پیشنهادی: ۱۳ نوع استراتژی مارکتینگ برای رشد کسب‌وکارها

مزایای اینستاگرام مارکتنیگ برای کسب و کارها

اگر هنوز برای صرف وقت و هزینه برای صفحه اینستاگرام خود مردد هستید، شاید دانستن موارد زیر برای تصمیم‌گیری شما تاثیرگذار باشد. فراموش نکنید که حتی اگر تصمیم خود را گرفته‌اید نیز باید با جزئیات آن آشنا باشید:

 

۱. معرفی برند و آگاهی‌بخشی در مورد آن

اینستاگرام فضایی در اختیار شما می‌گذارد تا برند یا فروشگاه خود را در چشم دیگران به نمایش گذارید و در واقع آن را ثبت کنید؛ حتی اگر تعداد دنبال‌کننده‌های شما زیاد نباشد باز هم ثبت برندتان در اینستاگرام، معرفی خوبی برای کسب‌وکارتان محسوب می‌شود.

 

۲. افزایش رتبه SEO در گوگل

وقتی صفحه خود را در اینستاگرام ثبت کنید، امکان این وجود دارد که افراد را به سمت سایت خود هدایت کنید و به‌تبع آن، ترافیک سایت افزایش پیدا کند. در انتهای مقاله، به شما می‌گوییم که بازاریابی در اینستاگرام چگونه به افزایش رتبه ختم می‌شود.

 

۳. ارتباط مستقیم با مخاطبان

پیش از محبوبیت اینستاگرام، فروشگاه‌های آنلاین در تلگرام، واتساپ و یا از طریق تماس تلفنی با مخاطبان خود آن‌ هم به شکل جزئی در ارتباط بودند اما با ایجاد اکانت اینستاگرام می‌توانید با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید و علاوه بر ایجاد اعتماد، سوالات و مشکلات آن‌ها را در مورد محصول خود رفع کنید. (چنانچه قصد گذاشتن لینک تلگرام در بیو اینستاگرام را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید!)

 

۴. تسلط بیشتر بر برند

در حال حاضر که استفاده از اینستاگرام گسترش یافته، ایجاد اکانت برای کسب‌وکارتان قدرت و اعتبار بیشتری به شما می‌دهد؛ حتی اگر محتوای زیادی در آن تولید نکنید. در واقع نشان‌دهنده تسلط برند شما بر تمام پلتفرم‌هایی‌ست که مخاطبان در آن جا حضور دارند.

 

۵. کاهش هزینه‌ها

اگر قصد تبلیغ و یا بازاریابی داشته باشید، روش‌هایی مثل تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردهای سطح شهر، پخش و چسباندن تراکت، هزینه بسیاری بر دوش شما خواهد گذاشت، در حالی که بازاریابی در اینستاگرام هزینه چندان زیادی ندارد؛ اما تلاش و ممارست بیشتری می‌طلبد و تاثیرگذاری آن زمان‌بر است.

 

۶. محلی برای به اشتراک گذاشتن جزئیات

اگر صفحه اینستاگرام نداشته باشید چطور می‌خواهید روند تولید محصول، معرفی اعضای تیم، داستان کسب‌وکار و مواردی از این دست، طوری که مخاطبان آن را ببینند و برای دیگران نیز بفرستند را منتشر کنید؟ اینستاگرام فضای بسیار مناسبی برای این مطالب است.

 

۷. اطلاع‌رسانی همگانی

از طریق صفحه اینستاگرام خود می‌توانید در مورد تخفیف‌ها، محصولات جدید، روند پیشرفت، اتفاقات مهم، برندگان قرعه‌کشی و مواردی از این دست اطلاع‌رسانی کنید.

 

۸. پشتیبانی و خدمات مشتریان

اگر در صفحه اینستاگرام خود خدمات پشتیبانی ارائه دهید، خواهید دید که چه تعداد افراد در مورد محصولات شما نیاز به شفاف‌سازی و حل مشکل دارند. در حالی که بدون صفحه اینستاگرام، افراد ممکن است از سوال‌کردن یا دریافت خدمات منصرف شوند.

 

 

نکات مهم در اجرای استراتژی بازاریابی اینستاگرام

بسیاری از کسب و کارها بدون هیچ استراتژی‌ای فعالیت خود را در اینستاگرام شروع می‌کنند فقط به این دلیل که بقیه هم در این شبکه حضور دارند؛ اما شما این اشتباه را نکنید. فقط با یک استراتژی از پیش تعیین شده است که می‌توانید در بستر اینستاگرام به اهداف بازاریابی خود برسید. پس برای اینکه سبک کنحصر بفردی از خود بجای گذارید این استراتژی‌ها را در نظر بگیرید:

 

۱. اهداف خود را برای حضور در اینستاگرام تعیین کنید

قبل از شروع پست گذاشتن در اینستاگرام، از خود (یا تیمتان) بپرسید: چرا در اینستاگرام هستید؟ برای موفقیت درازمدت در اینستاگرام، باید  اهداف مشخصی داشته باشید تا بتوانید زمان، انرژی و سرمایه‌گذاری پولی خود را توجیه کنید. ممکن است اهداف شما فروش محصولات، اشتراک‌گذاری نمونه کارها، آگاهی از برند و… باشد. دلیلش هرچه باشد، آن را مشخص کنید. وقتی دلیل حضور خود را تعیین کردید، می توانید بدانید که چگونه عملکرد خود را اندازه گیری کنید و از ابزارهای Instagram Analytics استفاده کنید.

 

۲. مخاطبان هدف خود را مشخص کنید

وقتی مخاطبان کسب‌وکارتان را بشناسید، انگیزه‌ها و نقاط درد آن‌ها را درک می‌کنید و محتوایی تولید می‌کنید که مخاطب ارتباط بیشتری با آن برقرار می‌کند و ترغیب به خرید یا دنبال کردن شما می‌شود. سن، مکان، جنسیت، سطح درآمد، علایق و نیاز مخاطب را در نظر بگیرید. اگر نمی‌دانید در ابتدا به چه شکل مخاطبان خود را بشناسید، رویدادهای محبوب و هشتگ های مورد علاقه‌ی مرتبط با کسب و کار خود را رصد کنید. ببینید چه کسانی از این هشتگ ها استفاده می کنند و با آنها درگیر هستند. پروفایل آن‌ها را بررسی کنید. همچنین می‌توانید به دنبال‌کننده‌های رقیب خود نگاهی بیندازید. 

 

۳. تجزیه و تحلیل رقابتی انجام دهید

بعد از اینکه مخاطبان اینستاگرام خود را مشخص کردید، یک تحلیل رقابتی انجام دهید تا ببینید سایر بازاریابان در زمینه‌ی حرفه‌ی شما چه پست‌هایی می‌گذارند. اگر از قبل رقبای برتر خود را می‌شناسید، با بررسی پروفایل اینستاگرام آن‌ها شروع کنید. اگر نه، عبارات مرتبط با تجارت و صنعت خود را جستجو کنید تا اکانت‌های مشابه را بیابید. یک ممیزی سریع از حساب‌های مرتبط انجام دهید تا ببینید چه پست‌هایی بیشترین تعامل را دارند، از چه هشتگ‌های پرطرفداری استفاده می‌کنند، کپشن‌هایشان چیست، هر چند وقت یک‌بار پست می‌‌گذارند و روند رشدشان به چه صورت بوده و هست.

این اطلاعات می‌تواند به عنوان معیاری باشد برای شما که رشد بهتری را تجربه کنید. افزودن محتوای منحصر به فرد به این ترکیب به کسب و کار شما کمک می کند تا از بقیه متمایز شود. (چنانچه قصد یادگیری و آموزش نوشتن کپشن در اینستاگرام را دارید، مطالعه این مقاله می‌تواند شما را راهنمایی کند!)

 

۴. یک اکانت بیزینسی در اینستاگرام بسازید 

شما می‌توانید در اینستاگرام دو نوع اکانت شخصی و بیزینسی داشته باشید. اکانت‌های بیزینسی مزیت‌ها و امکانات بیشتری برای کسب‌وکارها دارد. اکانت‌ بیزینسی برای اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام یک نعمت به حساب می‌آید. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید عملکرد اکانت خود را در لحظه ارزیابی کنید و اطلاعات بیشتری درباره رفتار فالوورهای خود کسب کنید. 

برای ساختن اکانت بیزینسی در اینستاگرام ابتدا روی «Settings» و سپس روی «Account» کلیک کنید. در این بخش کافی است که روی «Switch to Professional Account» کلیک کنید تا اکانت شما به اکانت بیزینسی تبدیل شود.

 

مراحل ایجاد اکانت بیزینسی در اینستاگرام

 

شما برای افزایش اثربخشی استراتژی دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام به یک اکانت تجاری بی‌نقص نیاز دارید. برای داشتن چنین پروفایلی به نکات زیر دقت کنید: 

  • از ۱۵۰ کاراکتر بیو برای معرفی کسب‌وکارتان بهره ببرید. در این بخش به نام، محصول یا خدمتی که ارائه می‌دهید و مزیت کسب‌و‌کارتان نسبت به بقیه برندها اشاره کنید. 
  • در انتخاب عکس پروفایل خود وسواس به خرج دهید. سایز عکس شما باید ۱۱۰ در ۱۱۰ پیکسل باشد تا به خوبی نمایش داده شود. اگر از لوگوی خود استفاده نمی‌کنید، عکسی را انتخاب کنید که نشان دهد شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید. 
  • لینک وب‌سایت خود را در بیو به مخاطب ارائه کنید. بیو اینستاگرام تنها جایی است که به غیر از استوری می‌توانید لینکی قابل کلیک در اختیار مخاطب بگذارید. 
  • از امکانات اکانت بیزینسی استفاده کنید. موضوع کسب‌وکارتان را مشخص کنید و اطلاعات تماس و دکمه فراخوان عمل را فعال کنید. از این فرصت برای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوهٔ خود غافل نشوید.
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

۵. نقشهٔ راه تولید محتوای خود را ترسیم کنید  

محتوا در هر جایی و زمانی پادشاه است. ترسیم نقشهٔ راه تولید محتوا یکی از مهم‌ترین مراحل تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام به حساب می‌آید. اگر چه این پلتفرم بصری است؛ اما شما نباید تصاویر خود را بدون کپشن در میدان نبرد رها کنید.  

ابتدا به موضوع و پیامی که می‌خواهید ارائه دهید فکر کنید. به‌عنوان مثال، شما می‌توانید محصولات خود را در اینستاگرام به نمایش بگذارید فرهنگ سازمانی خود را نشان دهید یا مخاطب خود را سرگرم کنید.  

شما باید در گام بعدی تصمیم بگیرید که از کدام قالب محتوا برای نزدیک شدن به هدفتان استفاده کنید. اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد تا محتواهایتان را به صورت پست اسلایدی، ویدیوهای کوتاه، ویدیوهای بلند یا تصویر تک ارائه کنید. 

لایک تصاویر در اینستاگرام حدود ۲۷ درصد بیشتر از ویدیوها است؛ هر دوی آن‌ها به یک میزان کامنت می‌گیرند. با این حال، این آمار وحی منزل نیست و ممکن است برای شما چیز متفاوتی رقم بخورد. محتواهایتان را در قالب‌های مختلف ارائه کنید و سپس نرخ تعامل هر کدام را ارزیابی کنید. 

 

مقاله پیشنهادی : کانتنت مارکتینگ چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟
 

۶. یک برند ثابت در اینستاگرام بسازید

محتوای تصادفی یا از هم گسیخته مخاطبان شما را گیج می‌کند و باعث از دست دادن فالوورهای شما می‌شود. برای جلوگیری از این امر، زیبایی برند را در حساب اینستاگرام خود حفظ کنید. با فکر کردن در مورد شخصیت برند خود، مشخص کنید که چگونه به نظر برسد. ارزش های برند شما چیست؟ مشتریان و کارمندان شما چگونه برند شما را تعریف می‌کنند؟ آیا شما جسور، بازیگوش، سرسخت یا ماجراجو هستید؟ به این نمونه‌ها دقت کنید:

شخصیت برند Apartment Therapy  روشن، تمیز و منظم است و حساب آن هر سه ویژگی را منعکس می کند. در حالت ایده‌آل، زیبایی‌شناسی برند به شناسایی برند شما کمک می‌کند؛ به این معنی که شخصی می‌تواند تصویر شما را در فید خود ببیند و فوراً بدون دیدن نام بداند که متعلق به شماست.

 

صفحه اینستاگرام آپارتمان درمانی

 

زیبایی شناسی برند فقط به تصاویر بصری اعمال نمی شود. همچنین سعی کنید تصاویری را با در نظر گرفتن روایت برند خود پست‌گذاری کنید. گنجاندن داستان‌های جذاب در کپشن‌ها می‌تواند برند شما را قابل قبول‌تر کند.

به عنوان مثال، فید Red Bull دارای تعداد زیادی تصاویر و ویدیوهای پر انرژی است که به داستان برند آن ارزش دو چندان می‌دهد.

 

صفحه اینستاگرام ردبول

 

۷. تقویم محتوایی خود را بچینید 

ارائه مداوم محتوا شرط لازم و کافی موفقیت دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام است. مخاطب شما انتظار دارد که پست‌های شما منظم و طبق برنامه منتشر شوند. اغلب کسب‌وکارها ۱/۵ بار در هر روز محتوا منتشر می‌کنند. شما برای حفظ ثبات و نظم به یک تقویم محتوایی نیاز دارید. 

می‌توانید از ابزارهایی مانند ترلو، گوگل شیت یا اکسل برای طراحی تقویم خود استفاده کنید. تقویم خود را با سایر اعضا به اشتراک بگذارید تا چیزی از قلم نیفتد. شما باید بدانید چه نوع محتوایی را در چه قالبی و در چه روزی منتشر کنید. تقویم محتوایی به شما کمک می‌کند تا زمان کافی را به تهیه و تولید محتوا اختصاص دهید. از این رو، شما چند گام جلوتر از امروز خود حرکت می‌کنید و برای هر ترندی در آینده آماده خواهید بود.

 

۸. تعداد فالوورهای اینستاگرام خود را افزایش دهید

افزایش فالوورهای شما به زمان و انرژی جدی نیاز دارد. ممکن است وسوسه شوید که راه آسان را انتخاب کنید و فالوور بخرید؛ اما هیچ‌وقت این کار را نکنید! خرید فالوور در واقع باعث ایجاد تعامل و دیده شدن پست‌های شما نمی‌شود. (تغییرات اخیر API اینستاگرام به طور خودکار آن فالوورها را حذف می‌کند!). در ادامه نکاتی را آورده‌ایم که می‌توانید فالوور واقعی بگیرید:

  • مطمئن شوید که نام کاربری شما قابل تشخیص و جستجو باشد. اگر افراد نتوانند شما را پیدا کنند، نمی‌توانند شما را دنبال کنند! بیوگرافی خود را کامل کنید. این آخرین چیزی است که یک نفر قبل از اینکه تصمیم بگیرد شما را دنبال کند می‌بیند؛ بنابراین مطمئن شوید که چه کسی هستید و چه کاری انجام می‌دهید.
  • هنگامی که پروفایل شما بهینه شد، شروع به ارسال پست کنید. این ایده خوبی است که قبل از اینکه واقعاً با مردم درگیر شوید، پیج خود را با ده تا 15 پست با کیفیت پر کنید. اگر کاربران از پروفایل شما بازدید کنند و آن را خالی ببینند، احتمالاً شما را دنبال نخواهند کرد.
  • حالا شروع به دنبال کردن پیج‌هایی کنید که به شما علاقه‌مند هستند و به تجارت شما مربوط می‌شوند. اینستاگرام را مانند یک جامعه در نظر بگیرید و به دنبال کسب‌وکارهای دیگر در حرفه‌ی خود یا تأثیرگذارانی باشید که ممکن است از محصول یا خدمات شما لذت ببرند. همان‌طور که اکانت‌ها را دنبال می‌کنید، اینستاگرام موارد مرتبطی را پیشنهاد می‌کند که می‌توانید آن‌ها را نیز دنبال کنید.
  • پس از اینکه یک اکانت کاربری را دنبال کردید، با محتوای آن ارتباط برقرار کنید. این طبیعی‌ترین راه برای جلب توجه به حساب اینستاگرام خود بدون اسپم است. وقتی حسابی را دنبال می‌کنید یا با آن تعامل دارید، مالک حساب اعلانی دریافت می‌کند. این می تواند باعث شود آن‌ها حساب شما را بررسی کنند و شروع به دنبال کردن شما کنند. همیشه از فالوورهای خود با پاسخ دادن به نظرات آن‌ها و درگیر شدن با محتوای آن‌ها قدردانی کنید.
  • دیگران را تشویق کنید تا محتوای شما را به اشتراک بگذارند. از سفیران برند دعوت کنید تا حساب شما را به اشتراک بگذارند تا توسط مخاطبان آن‌ها نیز دیده شوید.

 

 
بازاریابی در اینستاگرام

 

۹. فالوورهای خود را به مشتری تبدیل کنید 

افزایش لایک و کامنت در اینستاگرام نشان می‌دهد که شما نیمی از راه را درست رفته‌اید. با این حال، نرخ تعامل بالا به معنای فروش بیشتر نیست. شما باید بتوانید فالوورهای خود را به مشتری تبدیل کنید. 

هنگام تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام به پست‌های تبلیغاتی توجه کنید. شما برای تبدیل فالوور به مشتری در کنار پست‌های تعاملی به آن‌ها هم نیاز دارید. محصولات فعلی و جدید خود را در اینستاگرام به فالوورها نشان دهید و از مزیت‌های آن‌ها بگویید. شما همچنین می‌توانید آن‌ها را با ارائهٔ تخفیف به خرید محصول ترغیب کنید. 

از قابلیت لینک در بیو استفاده کنید و فالوورها را به صفحهٔ فرود کمپین هدایت کنید. یک لینک به شما اجازه می‌دهد تا چند لینک مختلف را در یک صفحه در اختیار فالوورها بگذارید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، فروشگاه بانی‌مد از این قابلیت برای معرفی جشنواره‌ها و تخفیف‌های خود استفاده کرده است.

 

تبدیل فالوور به مشتری

 

فکر نکنید چیدن استراتژی کاری فوق تخصصی و عجیب است، یک کاغذ بردارید و تمام موارد بالا را در آن یادداشت کنید، خواهید دید که داشتن یک برنامه، تا چه حد عملکرد اینستاگرامی شما را بهبود می‌بخشد.

 

 

اصول بازاریابی در اینستاگرام

برای این‌ که بتوانید حداکثر استفاده را از اینستاگرام کنید باید با اصول دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام و جزئیات آن آشنا باشید:

 

۱. به ظاهر صفحه خود اهمیت دهید

در اینستاگرام، ظاهر همه چیز است؛ بیو صفحه، تصویر پروفایل، هایلایت‌ها، لینک سایت، تلفن، آدرس و ایمیل خود را ثبت کنید، هر چه بیشتر از امکانات اینستاگرام استفاده کنید، حرفه‌ای‌تر و قابل اعتمادتر به نظر می‌آیید.

 

ظاهر مناسب پیج

 

۲. در زمان مناسب پست بگذارید

در قسمت insight صفحه خود می‌توانید بفهمید که مخاطبان شما چه زمان آنلاین هستند. زمان پست‌گذاری به نوع کسب‌و‌کار شما بسیار مرتبط است. در ایران معمولا بهترین زمان، آن‌هایی است که افراد در تایمی خارج از ساعت کاری یا در وقت استراحت باشند. تصویر زیر گزارشی از هاب‌اسپات در این باره است. 

 

زمان مناسب پست گذاری

 

۳. محتوای منحصر‌به‌فرد تولید کنید

اگر در تلگرام کانال دارید یا در بلاگ سایت نیز محتوا منتشر می‌کنید، سعی کنید برای اینستاگرام محتوایی متفاوت از آن‌ها تولید کنید که با توجه به امکانات و مخاطبان اینستاگرام باشد.

 

۴. محتوا تولید شده توسط کاربر را جدی بگیرید

UGC همان محتوای تولید شده توسط کاربر است که یا در حال استفاده از محصول شماست یا معرفی آن. این محتوا بیشترین اعتماد را در مخاطبان دیگر ایجاد می‌کند. مثل # سولاته‌ـ‌باهامه از کاله که طرفداران این محصول، عکس‌های خود را با این هشتگ به اشتراک می‌گذارند.

 

استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)

 

۵. با مخاطب ارتباط برقرار کنید

در دایرکت‌ها، کامنت‌ها و سوالات استوری با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید، البته سعی کنید زیاد صمیمی نشوید تا حس ناامنی در مخاطب ایجاد شود.

 

۶. از insights اینستاگرام استفاده کنید

صفحات تجاری اینستاگرام گزینه‌ای به نام insight دارند که کمک زیادی به استراتژی‌های بلند مدت شما می‌کند، مثل جنسیت مخاطبان، زمان آنلاین بودن، تعداد مراجعه به سایت از طریق صفحه، تعداد افرادی که از طریق یک پست یا استوری فوروارد شده به صفحه شما آمده‌اند، تعداد افرادی که پست شما را ذخیره کرده‌اند و اطلاعاتی از این دست. این آمار را به شکل هفتگی و ماهانه بررسی کنید تا ببینید استراتژی‌های شما تا چه حد موثر است و چه تغییراتی نیاز دارد.

 

مقاله پیشنهادی : همکاری در فروش چیست
 

insight اینستاگرام

 

۷. از هشتگ‌ها برای بیشتر دیده‌شدن استفاده کنید

هشتگ یکی از قدرتمندترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام است. اغلب افراد از هشتگ‌ها برای پیدا کردن پست‌های مرتبط با یک موضوع مشخص استفاده می‌کنند. به همین دلیل، سعی کنید هشتگ‌های مرتبط با حوزهٔ کاری خود را شناسایی و از آن‌ها در جای مناسب استفاده کنید. 

قدرت هشتگ به این معنا نیست که شما باید از تعداد زیادی هشتگ نامرتبط زیر تمام پست‌های خود استفاده کنید. با انجام چنین کاری نه تنها از چشم مخاطب می‌افتید بلکه باید منتظر جریمه‌های اینستاگرام هم باشید.  

شما همچنین می‌توانید با استفادهٔ مکرر از هشتگ اختصاصی خودتان آن را میان مخاطبان خود جا بیندازید. به‌عنوان مثال، می‌توانید نام کمپین تبلیغاتی یا حتی نام کسب‌وکار خود را به یک هشتگ تبدیل کنید.

 

هشتگ اینستاگرام

 

۸. از استوری‌ اینستاگرام بهره ببرید

استوری‌ ابزاری ارزشمند برای اجرای استراتژی دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام است؛ شما می‌توانید از آن‌ها برای افزایش نرخ تعامل و جمع‌آوری بازخورد مشتریان بهره ببرید. استیکر نظرسنجی (Poll) و از من سوال بپرس (Ask me a question) به شما کمک می‌کند تا بفهمید مخاطبان شما به چه چیزی بیشتر نیاز دارند یا رضایت آن‌ها را بسنجید. 

علاوه بر این، شما می‌توانید از استوری برای معرفی محصول یا خدمت جدید خود استفاده کنید. استیکر شمارش معکوس (CountDown) به شما در القای حس انتظار در مخاطب کمک می‌کند.  

عمر استوری‌های اینستاگرام بسیار کوتاه است. با این حال، شما می‌توانید از قابلیت هایلایت (Highlight) استفاده کنید تا استوری شما برای مدت بیشتری به مخاطب نشان داده شود. اغلب کسب‌وکارها رشته‌ استوری‌هایی برای تخفیف‌ها و دسته‌بندی محصولات منتشر می‌کنند. سپس، با هایلایت کردن آن‌ها به مخاطبان خود اجازه می‌دهند تا با حوصله و دقت زیاد آن‌ها را بررسی کنند.

 

هایلایت کردن استوری‌ها

 

۹. از لینک در بیو اینستاگرام غافل نشوید

لینک در بیو اینستاگرام یکی از جذاب‌ترین ابزارها برای کسب‌وکارهایی است که می‌خواهند ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهند. اینستاگرام محل بسیار خوبی برای نمایش لینک در نظر گرفته است. هنگام تدوین استراتژی دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام از این قابلیت غافل نشوید. 

اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد که تنها از یک لینک در بیو استفاده کنید. با این حال، ابزارهای مختلفی مانند یک‌لینک به شما کمک می‌کنند تا نهایت استفاده را از این فرصت ببرید. شما همچنین می‌توانید در استوری‌ها و پست‌های خود از مخاطب بخواهید که از طریق لینک در بیو از محصولات شما دیدن کند. (چنانجه قصد گذاشتن چند لینک در یک لینک در بیو اینستاگرام را دارید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید)

 

لینک در بیو اینستاگرام

 

۱۰. کامنت‌ها را پین کنید

پین کردن نظرات یکی از جدیدترین ویژگی‌های اینستاگرام است که به شما کمک می‌کند تا اعتماد مخاطبان را جلب کنید. اینستاگرام به شما اجازه می‌دهد تا سه نظر را پین کنید. برای مثال، شما می‌توانید نظرات مثبت مخاطبان خود را پین کنید و از آن برای جلب توجه مشتریان بالقوه بهره ببرید.  پرسیدن سوال از فالوورهای پیج یکی دیگر از روش‌های افزایش نرخ تعامل است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که کامنت‌های جذاب و خاص را پین کنید. (چنانچه تمایل به بالا بردن کامنت اینستاگرام دارید، مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم!)

 

مراحل پین کردن کامنت در اینستاگرام

 

شما همچنین می‌توانید از این قابلیت برای مراقبت از تصویر برند خود و دفع خطر نظرات هرز استفاده کنید. فراموش نکنید که نباید نظرات منفی یا نارضایتی‌های مشتریان خود را پنهان کنید. شما حتی می‌توانید به نظرات منفی پاسخ دهید و پاسخگو بودن خود را با پین کردن آن نظر به سایر مخاطبان نشان دهید. 

 

۱۱. از قابلیت‌های جدید اینستاگرام مانند ریلز بی‌بهره نمانید

اینستاگرام هوای قابلیت‌های جدید خود را بیشتر دارد. به همین دلیل است که نباید از آن‌ها بی‌بهره بمانید و به‌نحوی، از آن‌ها باید برای رسیدن به هدف خود (بازاریابی در اینستاگرام) استفاده کنید.

ریلز یکی از قابلیت‌های جدید اینستاگرام است که به‌تازگی حسابی سروصدا کرده است. الگوریتم اینستاگرام سعی می‌کند کاربران را به استفاده از ریلز تشویق کند؛ بنابراین این نوع محتوا شانس زیادی برای دیده‌شدن دارد. 

شما باید قدر این فرصت طلایی را برای جلب توجه کاربران جدید بدانید؛ چون این شانس را دارید که در فید افراد بیشتری دیده شوید. 

ریلز می‌تواند هنگام تلاش برای افزایش فالوور به‌صورت ارگانیک و رایگان، عصای دست شما باشد؛ بنابراین آن را در استراتژی اینستاگرام مارکتینگ خود بگنجانید.

کسی انتظار ندارد هنگام تماشای ریلز، محتوای غنی و حرفه‌ای ببیند. اینجا، خلاقیت حرف اول را می‌زند! ریلز به شما کمک می‌کند از راهی کم‌خرج و آسان، با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

از ریلز چگونه استفاده کنیم؟ پیشنهاد می‌کنیم در موارد زیر، از این محتوای جذاب کوتاه بهره ببرید:

  • نحوهٔ عملکرد محصول
  • محتوای آموزشی
  • نمایش پشت‌صحنهٔ کسب‌وکار
  • تیزر محصول جدید
  • گردآوری و نمایش محتوای تولیدشده توسط کاربر

قبل از اینکه ابزارهای اینستاگرام مارکتینگ را در بخش بعدی بررسی کنید، بیایید یکی از ریلزهای جریان را با هم ببینیم:

 

 

مقاله پیشنهادی : آموزش فعال کردن ریلز اینستاگرام
 

ابزارهای لازم برای اجرای دیجیتال مارکتینگ در اینستاگرام

یکی از دغدغه‌هایی که ممکن است داشته باشید، تولید محتوایی است که مخاطب پسند باشد و از طرفی بتوانید این روند را ادامه دهید تا اهداف بازاریابی شما محقق شود. درواقع تولید و انتشار منظم محتوای باکیفیت و در پی آن تبلیغات، کلید رسیدن شما به فالوورهای واقعی و هدفمند است. در این قسمت از مقاله قصد داریم چند ابزار مهم به شما معرفی کنیم که بتوانید به اهداف ذکرشده برسید. 

 

1- ابزارهایی برای ادیت عکس و ویدیو

اگر با ابزارهایی مثل فتوشاپ و ایلاستریتور آشنایی ندارید، اشکالی ندارد. در اینجا چند اپلیکیشن ساده و حرفه‌ای را برای شما آورده‌ایم که به‌راحتی می‌توانید کار با آن‌ها را یاد بگیرید و بدون دغدغه محتوایتان (پست، استوری و ویدیو) را انتشار دهید:

  • اپلیکیشن Canva (web, IOS, Android): این اپلیکیشن در هر سیستم عاملی هم برای موبایل و هم دسکتاپ قابل اجراست. با استفاده از قالب‌های حرفه‌ای این برنامه که هم به‌صورت رایگان و هم پولی است، می‌توانید بهترین پست‌ها و استوری را ایجاد کنید.

 

اپلیکیشن canva

 

  • اپلیکیشن (Web, IOS, Android) Adobe Spark Post: این اپلیکیشن هم قابلیت اجرا در موبایل و دسکتاپ را دارد و از شرکت ادوبی است. برای کارکردن با این برنامه هم نیازی به دانش گرافیک بالایی نیست و به‌راحتی می‌توانید پست‌ و استوری‌های خاص و زیبایی بسازید. همچنین پست‌های متحرک با فونت و قالب‌های متنوع طراحی کنید. این برنامه هم رایگان است و نسخه پولی آن امکانات بیشتری را در اختیارتان قرار می‌دهد.

اپلیکیشن adobe spark post

 

  • اپلیکیشن InShot ((iOS and Android: کمتر کسی است که اینستاگرام داشته باشد و از این برنامه بسیار کاربردی استفاده نکرده باشد. این‌شات یکی از بهترین برنامه‌ها برای ویرایش ویدیو است و تمام امکانات مهمی که برای ویرایش نیاز است را دارد؛ از جمله اضافه کردن موزیک به ویدیوها. خیلی راحت می‌توانید عکس و ویدیوها را باهم ادغام کرده و یک کلیپ زیبا بسازید. خروجی را نیز در آخر می‌توانید متناسب با سایز ویدیو و تصاویر در اینستاگرام بگیرید.

اپلیکیشن inshot

 

2- ابزارهایی برای زمان‌بندی پست و استوری

این ابزارها به شما کمک می‌کنند که بتوانید به‌صورت مستمر با انتشار محتوای خود در اینستاگرام، تعامل بهتری با مخاطب برقرار کرده و علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، انتشار هیچ محتوایی را از دست ندهید. ابزارهای زیادی وجود دارند که در اینجا به نمونه‌ی خارجی و ایرانی آن اشاره می‌کنیم:

  • نوین هاب: پلتفرمی است که برای مدیریت همه‌ی شبکه‌های اجتماعی ازجمله اینستاگرام، می‌توانید با آپلود تمام اجزای محتوایی که باید انتشار دهید (عکس و ویدیو و کپشن و…) از آن استفاده کنید.
  • SocialBee: می‌توانید با استفاده از ویرایشگر انبوه، همه پست‌ها را در یک دسته به‌طور هم‌زمان ویرایش کنید که باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. SocialBee همچنین دارای ویژگی‌های عالی تجزیه‌وتحلیل و گزارش اینستاگرام، URLهای کوتاه سفارشی، ردیابی URL و موارد دیگر است.
  • Buffer Publish: این برنامه یک تقویم محتوای کاملاً رایگان را در اختیار بازاریابان اینستاگرام و رسانه‌های اجتماعی قرار می‌دهد. می‌توانید از آن برای برنامه‌ریزی و همکاری در محتوای اینستاگرام و مدیریت سایر جنبه‌های کمپین‌های خود مانند اولین نظرات در پست، شبکه فروشگاه و موارد دیگر استفاده کنید.

 

 

3- پلتفرم‌هایی برای تبلیغات و افزایش فالوور

هیچ شکی نیست که با انتشار مداوم محتوای باکیفیت به تعداد قابل قبولی از فالوورهایتان برسید. ولی بعد از مدتی می‌بینید که با ادامه‌ی این کار آن‌چنان تغییری در افزایش فالوور نخواهید داشت و روند رشد پیجتان بسیار کند می‌شود. اینجاست که تبلیغات مؤثر به کمک شما می‌آید. پلتفرم‌هایی هستند مثل جریان که با ارائه‌ی تبلیغات بازدیدی و تعرفه‌ای به شما کمک می‌کنند متناسب با کسب‌وکارتان بتوانید در پیج‌های بزرگ یا به‌وسیله‌ی اینفلوئنسرها تبلیغات هدفمند داشته باشید. قطعاً با تبلیغات، روند رشد قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه خواهید کرد.

ما به این موضوع اشاره کردیم که اینستاگرام مارکتینگ به افزایش رتبهٔ ارگانیک شما منجر می‌شود؛ اما شاید بپرسید چگونه؟

بیایید با یکدیگر در بخش آخر مقالهٔ آموزش مارکتینگ اینستاگرام، این موضوع را بررسی کنیم.

 

مقاله پیشنهادی : اکسپلور چیست
 

اینستاگرام مارکتینگ چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

اینستاگرام تاثیر مستقیم در بهینه‌سازی موتور جست‌وجو (SEO) ندارد؛ اما نقش حیاتی در افزایش ترافیک و همچنین ارسال سیگنال مثبت دارد. بهتر است بگوییم بازاریابی در اینستاگرام در رتبهٔ گوگل شما تاثیر غیرمستقیم می‌گذارد؛ چون وقتی خواننده از طریق یکی از پست‌های اینستاگرام، از وب‌سایت شما بازدید می‌کند، وب‌سایت شما بیشتر دیده می‌شود.

در واقع، امتیاز SEO Visibility شما بیشتر می‌شود و به‌تبع آن، شاهد افزایش رتبه خواهید بود. 

حالا بیایید از یک زاویهٔ دیگر هم به این موضوع نگاه کنیم. فعالیت منظم شما در اینستاگرام به ارتباط بیشتر با مخاطبان و همچنین جلب اعتماد آن‌ها منجر می‌شود. درست است؟ 

زمانی که شما بتوانید شهرت خوبی به دست بیاورید، افراد بیشتری روی محتواهای شما در صفحهٔ نتایج جست‌وجوی گوگل کلیک می‌کنند. از آنجایی که گوگل به نرخ کلیک اهمیت می‌دهد، این مسئله می‌تواند در رتبه‌بندی شما، تاثیر مثبت بگذارد.

اجازه دهید از یک زاویهٔ دیگر هم به این مسئله بپردازیم. هرقدر هم که محصول یا خدمت شما خوب باشد، باز هم تا زمانی که مخاطب دربارهٔ آن نداند، از وب‌سایت شما بازدید نمی‌کند. به همین دلیل، نیاز است که با فعالیت در اینستاگرام، تعداد دنبال‌کنندگان خود را افزایش دهید، مخاطبان راغب بیشتری جذب کنید و در نهایت، ترافیک سایت را افزایش دهید.

در آخر هم اجازه دهید تکلیف لینک‌های اینستاگرام را مشخص کنیم!

بک‌لینک تاثیر مثبتی در سئو دارد؛ اما گوگل به لینک‌های شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام مثل لینکی که از یک سایت معتبر می‌گیرید، نگاه نمی‌کند. این بدان معنا نیست که لینک شما در اینستاگرام به هیچ دردی نمی‌خورد؛ چراکه شواهد حاکی از آن است که رتبه‌های بالا تعداد دفعات بیشتری در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده‌اند.

برای جمع‌بندی این بخش هم اجازه دهید تا تاثیر اینستاگرام مارکتینگ در سئو را یک بار دیگر با هم مرور کنیم:

  • توزیع گستردهٔ محتوا
  • افزایش طول عمر و کارکرد محتوا
  • بهبود ترافیک ارگانیک
  • افزایش شهرت برند
  • تقویت لوکال سئو

 

جمع‌بندی

با وجود 25 میلیون کاربر فعال اینستاگرام در ایران، نمی‌توان تاثیر این شبکه اجتماعی بر ذهن، نحوه زندگی و تصمیم‌گیری افراد را نادیده گرفت. محیطی که تا سال‌ها قبل جایی برای به اشتراک گذاشتن تصاویر روزمره افراد بود حالا به بخشی از زندگی اصلی آن‌ها تبدیل شده و قدرت و دسترسی زیادی پیدا کرده‌است.

متدهای جدید بازاریابی بر ارتباط موثر با مخاطبان تاکید دارد تا بتواند علاوه بر اقناع آن‌ها برای خرید،  آن‌ها را تبدیل به مشتریان وفادار کند. پس اگر تا الان برای کسب‌وکارتان صفحه اینستاگرام نداشتید یا استراتژی‌ای نداشتید، الان وقت چیدن استراتژی است. برای راحتی این کار می‌توانید از متخصص آن کمک بگیرید. ما نیز در یکتانت پلتفرم جدیدی با نام جریان برای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام ایجاد کرده‌ایم و می‌توانیم برای ارتقا صفحه اینستاگرام کسب‌وکارتان به شما کمک کنیم. پس همین حالا با ما تماس بگیرید.

 

منابع:

HubSpot | SendPulse | OBERLO | Later | bloggingwizard | Shopify

3.7/5 - (13 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عرب تكنولوجي
عرب تكنولوجي
3 سال قبل

من چیزهای زیادی از شما یاد گرفتم ، متشکرم

روژان خانی‌پور
روژان خانی‌پور
پاسخ به  عرب تكنولوجي
3 سال قبل

باعث افتخارمونه
ممنون از شما که بهمون فیدبک می‌دین 🙂

امیرعلی خداخواه
امیرعلی خداخواه
1 سال قبل

پست جامعی بود و واقعا مستحق رتبه اول گوگل بود. خدا پدرشما رو بیامرزه. کار با کیفیت.

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  امیرعلی خداخواه
1 سال قبل

سلام
خیلی خوشحالیم که مقاله برای شما مفید بوده 🙂
ممنون که به ما فیدبک می‌دین ?

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، دیده‌شدن، افزایش فروش