به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

رایج‌ترین اصطلاحات اینستاگرام که باید بلد باشید

مقالات دیجیتال مارکتینگ | نیکان حیدری | تاریخ بروزرسانی : ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

رایج‌ترین اصطلاحات اینستاگرام که باید بلد باشید

شناخت بهتر از هرچیزی به‌ آمادگی بیشتر منجر می‌شود؛ اینستاگرام هم از این قاعده مستثنی نیست.

در این مقاله، قرار است اصطلاحات اینستاگرام که برای کسب‌وکارها مفیدند، بررسی کنیم تا تعریف هرکدام را یاد بگیرید.

 

۱۹ اصطلاح کلی اینستاگرام

نیازی به مقدمه نیست؛ یک‌راست برویم سراغ رایج‌ترین اصطلاحات اینستاگرام.

 

۱. الگوریتم اینستاگرام

در دنیای علوم کامپیوتری، الگوریتم به‌ معنای مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها است که چگونگی عملکرد یک سیستم را تعیین می‌کنند. الگوریتم اینستاگرام هرآنچه را که به شما نمایش داده می‌شود کنترل و ترتیب‌بندی می‌کند.

الگوریتم تلاش می‌کند مطابق با میل و علاقۀ هر کاربر، محتواهایی را به او نشان دهد که بیشتر توجه او را جلب می‌کنند و باعث می‌شوند وقت بیشتری را در اینستاگرام سپری کند.

برای مثال، معمولاً در صفحۀ اصلی اینستاگرام که به آن فید می‌گویند، ترکیبی از پست‌های کسانی که دنبال می‌کنید، به‌همراه محتواهایی از صفحه‌های ناشناس را که تابه‌حال ندیده‌اید،مشاهده خواهید کرد.

نکته: استوری، فید و اکسپلور، هرکدام الگوریتم خود را دارند که بر اساس رفتار کاربر عمل می‌کنند؛ مثلاً استوری به شکلی است که ابتدا استوری‌های دوستان نزدیک نمایش داده شود و در اکسپلور، الگوریتم به گونه‌ای طراحی شده است که کاربر چیزهای جدید و مرتبط با خود را کشف کند.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

۲. هشتگ

هشتگ کلمه یا عبارتی است که بعد از نماد # می‌آید و باعث می‌شود محتوا در یک دسته‌بندی موضوعی خاص قرار بگیرد.

مثلاً اگر محتوایی راجع‌ به کسب درآمد دلاری منتشر می‌کنید، می‌توانید با استفاده از #درآمد_دلاری ، پست خود را به تمام پست‌های مرتبط دیگر وصل کنید؛ به این ترتیب، وقتی کسی دنبال محتوایی راجع‌ به این موضوع می‌گردد، می‌تواند با کلیک‌کردن روی هشتگ، به محتواهای مرتبط که محتوای شما هم میان ‌آن‌ها است، برسد.

هشتگ انواع مختلفی دارد. اول از همه Branded Hashtag را داریم که مختص یک کسب‌وکار خاص هستند و معمولاً شامل نام آن برند می‌شوند؛ مثل هشتگ #یکتانت.

بعد هشتگ‌های ترند یا Popular Hashtag‌ هستند که به دفعات زیاد مورد استفادۀ اکانت‌های مختلف قرار گرفته‌اند.

برخی هشتگ‌ها هم مکان‌محورند که پست‌های یک منطقهٔ خاص را در یک مکان ببینید؛ مثل #خرم‌آباد.

از انواع هشتگ هم در پست و هم در استوری می‌توانید استفاده کنید تا شانس محتوا را برای بیشتر دیده شدن افزایش دهید.

نمونه هشتگ یکی از اصطلاحات اینستاگرام

چند نکته را رعایت کنید:

  • برای برندتان یک هشتگ اختصاصی داشته باشید (اختیاری)
  • سراغ هشتگ‌های مرتبط با فعالیت خودتان بروید (هشتگ عشق (#عشق) هیچ سودی برای فروش ماشین‌های سنگین ندارد)
  • هشتگ‌های محبوب ظرفیت نمایش بالایی دارند؛ ولی رقابت هم در آن‌ها بسیار است! پس ترکیبی از هشتگ‌های کمتر محبوب و ترند را در کپشن بگذارید
  • در صورت استفاده از هشتگ در استوری، باز هم شانس دیده‌شدن در یک صفحهٔ موضوعی را دارید!
  • از هشتگ‌های متعلق به برند خود برای دسته‌بندی محتواهای مرتبط با خودتان هم می‌توانید استفاده کنید. مثلاً برای یکی از کمپین‌های خود، هشتگ اختصاصی تعیین کنید یا از مخاطبان بخواهید دربارهٔ شما با آن هشتگ صحبت کنند

هشتگ برند برای گردآوری مخاطبان وفادار و جلب اعتماد

یک نمونه هشتگ در استوری هم ببینید و برویم سراغ سومین مورد از اصطلاحات اینستاگرام!

نمونه هشتگ در استوری یکی از اصطلاحات اینستاگرام

۳. پست مشترک

منظور ‌اشتراک‌گذاری محتوای یکسان از طریق اکانت‌های مختلف در اینستاگرام است. به این ترتیب، از طریق دو صفحۀ گوناگون، محتوایی مشابه را منتشر می‌کنید و می‌توانید عملکرد هر صفحه را جداگانه بررسی کنید.

پست مشترک در هر ۲ پیج اینستاگرام به‌طور هم‌زمان منتشر می‌شود. یک نمونه را در تصویر زیر ببینید:

نمونه پست مشترک

به‌علاوه، این قابلیت برای همکاری بین ۲ برند و ۲ اینفلوئنسر هم کاربرد دارد و می‌توانند موضوعی را به‌صورت هم‌زمان اطلاع‌رسانی کنند یا مثلاً دو خواننده که قرار است کنسرت مشترک برگزار کنند.

نکته: از پست مشترک در تبلیغات اینفلوئنسری استفاده می‌شود تا احتمال دیده‌شدن پست به‌مراتب بیشتر از قبل شود. اینفلوئنسرها هم با این کار به فالوور خود اطلاع می‌دهند که این پست حامی مالی دارد.

مقاله پیشنهادی: آموزش مدیریت پیج اینستاگرام به زبان ساده

۴. دایرکت (DM)

به پلتفرم پیام‌رسانی درون اینستاگرام که امکان چت کردن کاربران و صفحات را فراهم می‌کند، دایرکت یا DM (مخفف Direct Message) می‌گویند.

در جای‌جای اینستاگرام، آیکون موشک کاغذی را می‌بینید که نماد دایرکت است. این بخش از پروفایل شما فرصت خوبی برای برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان بالقوه و به زبان دیگر، تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام است.

مثلاً می‌توانید بعد از ارسال کالا، نظر مشتری را در دایرکت بپرسید و از او بخواهید امتیازی به نحوهٔ ارسال یا خود محصول دهد تا رضایت او را بسنجید.

دایرکت اینستاگرام از اصطلاحات اینستاگرام

نکته: پیج‌های بیزینسی می‌توانند با فعال‌کردن پاسخ‌های خودکار سریع‌تر از همیشه به پرسش‌های رایج کاربران پاسخ دهند تا روند فروش سریع‌تر پیش برود.

 

۵. بایو

بایو یا Bio، مخفف بایوگرافی یا Biography است. از این بخش می‌توانید برای معرفی مختصر صفحۀ شخصی یا کاری خود استفاده کنید.

این قسمت که زیر عکس پروفایل قرار دارد، امکان درج متن، ایموجی، هشتگ و حتی منشن کردن یک اکانت دیگر با استفاده از @ را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

از آنجایی که معمولاً اولین برخورد کاربران با صفحۀ شما در همین قسمت بایو رقم می‌خورد، بخش مهمی محسوب می‌شود و باید سعی کنید با توجه به هدفی که در سر دارید، به بهترین شکل ممکن و با اطلاعات مناسب آن را پر کنید.

به چند مسئله در بایو اشاره کنید:

  • مزیتی که نسبت به بقیه دارید
  • چیزی که ارائه می‌کنید و کمکی که به کاربر می‌کنید
  • کال‌تواکشن داشته باشید (از مخاطب بخواهید یک کار مشخص را انجام دهد)
  • لینک‌های مهم را در بایو بگذارید (می‌توانید چند لینک را با کمک یک‌لینک در یک صفحه به مخاطب ارائه کنید)

توجه به این مسائل مستقیماً در جذب فالوور اینستاگرام نقش دارد؛ چراکه کاربر در اولین برخورد شما را درک می‌کند و نیاز نیست چند پست شما را ببیند تا بالاخره بفهمد چه ارائه می‌کنید و چه تفاوتی با دیگران دارید!

نمونه بایو از اصطلاحات اینستاگرام

۶. اینفلوئنسر

در لغت، اینفلوئنسر به‌ معنای تأثیرگذار است. در اینستاگرام، به افرادی که فالوورهای زیادی دارند و محتوای آن‌ها توسط طیف گسترده‌ای از مخاطبان دیده می‌شود، اینفلوئنسر می‌گویند.

این افراد معمولاً محتواهای درگیرکننده برای دنبال‌کنندگان خود تولید می‌کنند و اغلب آن‌ها در یک حوزۀ مشخص فعالیت دارند؛ مثلاً حوزۀ زیبایی، آشپزی، ورزش و ارز دیجیتال.

به‌غیر از افرادی که از طریق تولید محتوای مستمر توانسته‌اند توجه افراد زیادی را جلب کنند، ما چند دسته اینفلوئنسر دیگر هم داریم:

افراد متخصص و صاحب‌نظر (به‌واسطهٔ تجربه و مهارتی که دارند، در یک حوزهٔ کاری مشخص شناخته‌‌شده‌‌ به حساب می‌آیند)

سلبریتی‌ها و افراد مشهور (بازیگران، ورزشکاران، مجری‌های تلویزیون و…)

چون محتوای اینفلوئنسرها بازدید زیادی دارد، برندها برای بیشتر دیده شدن و پروموت کسب‌وکار خود، سراغ همکاری با آن‌ها می‌روند.

این افراد معمولاً بر اساس تعداد فالوور در دسته‌های مگا (بیش از ۱ میلیون فالوور)، ماکرو (۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون فالوور)، متوسط (۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار فالوور)، میکرو (۱۰ تا ۱۰۰ هزار فالوور) و نانو (۰ تا ۱۰ هزار فالوور) قرار می‌گیرند.

توجه کنید تعداد فالوور بالا همیشه به‌معنای تضمین موفقیت نیست و به هدف شما بستگی دارد؛ مثلاً رستورانی در شهر خرم‌آباد از همکاری با اینفلوئنسر محلی نتیجهٔ بهتری می‌گیرد تا همکرای با مگا اینفلوئنسرها.

مقاله پیشنهادی: آموزش تصویری گرفتن تیک آبی اینستاگرام

۷. تبلیغات بازدیدی

تبلیغات اینستاگرام در ایران در دسترس نیست و برای اینکه بتوانید از این ظرفیت فوق‌العاده استفاده کنید، ۲ روش دارید:

  • با پیج‌های پربازدید برای تبلیغات بازدیدی همکاری کنید
  • به سراغ تبلیغات اینفلوئنسری بروید

تبلیغات بازدیدی به‌ این معناست که شما به‌ازای هر بازدید از تبلیغ پول می‌دهید. در این نوع تبلیغات، پیشنهاد و محصول شما به‌طور هم‌زمان در صفحه‌های مختلف نمایش داده می‌شود تا آگاهی دربارهٔ برندتان افزایش پیدا کند

برای اجرای این نوع تبلیغات در قالب پست، باید عکس یا ویدیویی مناسب در اختیار صفحۀ تبلیغ‌کننده قرار دهید.

به‌علاوه، برای اینکه مطمئن شوید تبلیغ بیشترین اثرگذاری ممکن را دارد، باید سراغ یک کپی‌رایتر حرفه‌ای بروید و از او بخواهید متنی جالب توجه همراه با دعوت‌به‌اقدام یا CTA مد نظر بنویسد تا از آن به‌عنوان کپشن پست تبلیغاتی استفاده کنید.

امکان اجرای تبلیغات بازدیدی در استوری اینستاگرام هم وجود دارد و اتفاقاً، استفاده از این کانال برای کسب‌وکارهای کوچک بسیار مناسب و کاربردی است.

طبق آمار منتشرشده در سایت Sked Social، نزدیک به ۵۸ درصد از کاربران این شبکۀ اجتماعی می‌گویند بعد از دیدن یک برند یا محصول در استوری، بیشتر به آن علاقه‌مند شده‌اند.

نمونه تبلیغات بازدیدی از اسنپ

اینجا لازم است نکته‌ای راجع‌ به پیداکردن صفحات مناسب برای همکاری بیان کنیم. یافتن گزینه‌های مناسب کار راحتی نیست و از آن سخت‌تر، پیداکردن صفحاتی است که زمینۀ فعالیت آن‌ها مرتبط با کسب‌وکار شما باشد.

جریان، به‌عنوان پلتفرم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی یکتانت، شما را در این مسیر یاری می‌کند. با کمک این پلتفرم، می‌توانید دقیقاً مشخص کنید که انتظار چه میزان بازدید را دارید و بعد از انتخاب صفحات از دسته‌بندی‌های مختلف، کمپین را با همکاری اکانت‌هایی که مخاطب هدف یکسان با کسب‌وکار شما دارند، آغاز کنید.

جریان بر اساس داده‌های بیش از ۳۰ هزار کمپین اجراشده، هدف شما و همچنین نوع کسب‌وکارتان بهترین صفحه‌ها را به شما پیشنهاد می‌کند.

مزیت دوم هم سادگی اجرای تبلیغات است. در جریان به‌جای صفحهٔ تبلیغ‌کننده، متن و عکس را در پنل بارگذاری می‌کنید، پیش‌نمایش آن را می‌بینید و تنظیماتی مثل تگ روی عکس و کامنت را انجام می‌دهید. پس از آن تبلیغ به‌طور اتوماتیک در صفحه‌های انتخابی شما نمایش داده شود:

اجزای تبلیغات بازدیدی از اصطلاحات اینستاگرام

۸. تبلیغات اینفلوئنسری

راه دوم تبلیغات در اینستاگرام، استفاده از اینفلوئنسرها و متوسل‌شدن به تایید اجتماعی (یکی از قوی‌ترین اصول روانشناسی در فروش) برای تبلیغات است.

مسیر این تبلیغات هم مشخص است:

  • لیست اینفلوئنسرها را آماده می‌کنید (در این لیست، حوزه، قیمت و تعامل هر اینفلوئنسر را بنویسید)
  • با آن‌ها مذاکره کنید تا بر سر یک مدل همکاری برای پرداخت هزینه توافق کنید
  • روز و زمان انتشار محتوا را مشخص می‌کنید

تولید محتوای تبلیغاتی هم می‌تواند برعهدهٔ شما باشد و هم اینفلوئنسر. در تبلیغات اینفلوئنسری هم می‌توانید از انواع محتوا مثل بنر تبلیغاتی، محتوای ویدئویی سرگرم‌کننده و بامزه، ویدئوی ساده مثل گفت‌وگوی مستقیم اینفلوئنسر با مخاطب و تشویق به خرید و… استفاده کنید.

برای پرداخت هزینه هم می‌توانید به سراغ مدل‌هایی مثل همکاری در فروش (پرداخت کمیسیون به‌ازای هر خرید)، مبلغ مشخص به‌ازای انتشار چند استوری یا مدت‌زمان، دادن هدیه و… بروید.

یک نمونه تبلیغ اینفلوئنسری از موتن‌رو ببینید:

 

 

 

جریان در تبلیغات اینفلوئنسری هم یاری‌رسان است و می‌توانید با کمک آن، مناسب‌ترین اینفلوئنسرها را پیدا کنید و کسب‌وکارتان را از طریق آن‌ها، در معرض دید افراد بسیار بیشتری قرار دهید.

درست مثل تبلیغات بازدیدی، امکان اجرای تبلیغات اینفلوئنسری هم در پست و هم در استوری وجود دارد. خوبی استفاده از جریان این است که دیگر نه نیاز دارید لیستی آماده کنید و نه وارد مذاکرهٔ مستقیم شوید؛ همه‌چیز شفاف از قبل مشخص است.

 

۹. نرخ تعامل

نرخ تعامل (Engagement Rate) یکی از مهم‌ترین اصطلاحات اینستاگرام است که تعریف آن می‌شود: میانگین تعاملات به‌ازای هر فالوور.

در بحث آنالیز پیج اینستاگرام ما این نرخ را می‌توانیم به شکل‌های مختلف مثل نرخ تعامل ل پیج در مدت‌زمان مشخص و مقایسهٔ آن با بازهٔ زمانی مشابه یا نرخ تعامل پست حساب کنیم.

به زبان ساده‌تر، نرخ تعامل مشخص می‌کند چقدر محتواهای شما خوب عمل کرده است و در جذب فالوور باکیفیت و مرتبط با خودتان چه عملکردی داشتید.

به‌طور کلی، لایک، اشتراک‌گذاری، کامنت و ذخیره (Save) به‌عنوان تعامل کاربر در نظر گرفته می‌شود.

یکی از ساده‌ترین فرمول‌های آن هم می‌شود مجموع لایک، کامنت و اشتراک‌گذاری تقسیم بر تعداد فالوور.

برای مثال، پستی با مشخصات زیر را در نظر بگیرید:

  • ۱۰۰۰ بار لایک شده است
  • ۱۰۰ نظر ثبت شده است
  • ۵۰ بار به اشتراک گذاشته شده است

اگر تعداد فالوورهای پیج را ۱۰۰۰ هزار نفر در نظر بگیریم، نرخ تعامل می‌شود هزار و ۱۵۰ تقسیم بر ۱۰ هزار ضربدر ۱۰۰: ۰/۱۱۵ درصد.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۱۰. اینسایت

اگر صفحۀ خود را به Creator یا Business تبدیل کرده باشد، اطلاعاتی تحلیلی از عملکرد صفحه در اختیارتان قرار می‌گیرد که اصطلاحاً به آن Insights می‌گویند.

در اینسایت اطلاعاتی دربارۀ مخاطبان، محتواها و عملکرد کلی صفحه از منظرهای مختلف به شما ارائه می‌شود؛ از نحوۀ برخورد با محتوای شما گرفته تا زمان‌هایی که مخاطبان هدف بیشتری در اینستاگرام حضور دارند.

با استفاده از این اطلاعات می‌توانید کارهای زیادی از جمله موارد زیر انجام دهید:

  • بهترین زمان و روز انتشار را مشخص کنید
  • بهترین نوع محتوا را بفهمید
  • مشتریان خود را بهتر بشناسید؛ سن، جنسیت و موقعیت مکانی آن‌ها!
  • عملکرد کلی اینستاگرام مارکتینگ خود را بسنجید
  • هزینهٔ جذب هر فالوور را بررسی کنید
  • عملکرد هر پست و استوری را بسنجید
  • عملکرد هشتگ‌ها را تجزیه‌وتحلیل کنید
  • استراتژی خودتان را بهبود بخشید

اینسایت یکی از اصطلاحات اینستاگرام

۱۱. اکانت بیزینس

یازدهمین مورد از اصطلاحات اینستاگرام، نوعی اکانت است که کسب‌وکارها بهتر است از آن استفاده کنند. تغییر اکانت عادی به اکانت بیزنس در اینستاگرام خیلی راحت است و نیازی به ثبت هیچ‌گونه مدارک و حتی ثبت درخواست نیست.

این نوع اکانت امکانات اختصاصی برای فعالیت تجاری در اینستاگرام مثل مدیریت دایرکت، پاسخ‌گویی سریع و خودکار، دکمه‌های تماس و همچنین اینسایت دارد.

اطلاعات تماس از امکانات اکانت بیزینس یکی از اصطلاحات اینستاگرام

برای شروع، مقالهٔ «آموزش ویدیویی تبدیل اکانت اینستاگرام به بیزینس (گام‌به‌گام)» را مطالعه کنید.

 

۱۲. ریلز

ریلز در واقع ویدیوهایی هستند که در ابتدا مثل ویدیوهای تیک‌تاک کوتاه‌ بودند و به‌نوعی، انگار در حال تماشای استوری روی فید بودید!

از اواخر سال ۲۰۲۳، هر ویدیویی (کمتر از ۱۵ دقیقه) به‌صورت خودکار به ریلز تبدیل خواهد شد. درست مثل ویدیوهای تیک‌تاک، امکان اعمال انواع تغییرات و ادیت‌ها روی ویدیوهای ریلز وجود دارد. از افزودن موسیقی گرفته تا اضافه‌کردن استیکر، نظرسنجی، افکت و… (منبع: Make Use Of)

یک نمونه ریلز را در ویدئوی زیر ببینید. در حال حاضر، کسب‌وکارها سعی می‌کنند با استفاده از آهنگ‌های ترند بیشتر از قبل در اکسپلور دیده شوند و محصول خود را به افراد بیشتری از این طریق معرفی کنند.

 

 

۱۳. لایو

یکی از اصطلاحات اینستاگرام که قدمت نسبتاً زیادی دارد، همین لایو است. در واقع عبارت لایو، به محتواهای ویدیویی که به‌صورت زنده پخش می‌شوند، اشاره دارد؛ ارتباطی زنده بین صفحه و مخاطبان آن.

فرمتی از محتوا که به تحکیم رابطۀ کسب‌وکارها با مخاطبان هدف کمک بزرگی می‌کند. لایوها در بخش استوری‌ها و قبل از همۀ استوری‌های معمولی دیگر نمایش داده می‌شوند. این فرمت از محتواها قابلیت‌های زیادی ارائه می‌کنند.

محل نمایش لایو اینستاگرام

مثلاً می‌توانید با چند نفر به‌صورت هم‌زمان لایو داشته باشید، پیامی را در بالای همۀ کامنت‌ها پین کنید (مثلاً موضوع لایو) و حتی اینکه می‌توانید شخص یا اشخاصی را برای برگزاری لایو چندنفره دعوت کنید.

علاوه‌ بر این‌ها، بعد از اتمام لایو می‌توانید ویدیوی آن را ذخیره و در صفحۀ خود آپلود کنید.

کاربرد آن برای کسب‌وکارها؟ از آن می‌توان برای نشان‌دادن تخصص و جلب اعتماد مشتری استفاده کرد. چند ایده را بخوانید:

  • برگزاری وبینار تخصصی دربارهٔ یک موضوع مشخص
  • مصاحبه با افراد صاحب‌نظر در لایو
  • پاسخ‌دادن به مهم‌ترین پرسش‌ها
  • برگزاری جلسهٔ پرسش‌وپاسخ با حضور فالوورها
  • معرفی محصولات یا به‌روزرسانی‌های جدید در لایو
  • پوشش رویدادهای فیزیکی و حضوری مثل حضور در نمایشگاه‌های تخصصی

برای شروع، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «آموزش گذاشتن لایو در اینستاگرام (آموزش تصویری تنظیمات)» را مطالعه کنید.

 

۱۴. اکسپلور

با کلیک روی آیکون ذره‌بین در بین علامت‌های پایین صفحۀ اینستاگرام، به بخش اکسپلور می‌روید که ۲ کار می‌کند:

  • قابلیت جست‌وجو برای یافتن پیج، محتوا و…
  • نمایش پست‌های مختلف بر اساس رفتار شما

اکسپلور اینستاگرام

از آنجایی که نمایش محتوای صفحات در اکسپلور مخاطبان هدف باعث افزایش بازدید خیره‌کنندهٔ محتوا می‌شود، صفحات کسب‌وکارها نهایت تلاش خود را می‌کنند تا به این صفحه راه پیدا کنند.

پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «منظور از اکسپلور چیست + آموزش ورود به اکسپلور» را مطالعه کنید.

 

۱۵. ریچ

ریچ از آن دسته اصطلاحات اینستاگرام است که در بخش اینسایت دیده می‌شود و پارامتر خیلی مهمی به حساب می‌آید. با استناد به تعریفی که در سایت Alucare آمده:

ریچ (Reach) نشان‌دهندۀ تعداد اکانت‌های منحصربه‌فردی است که از یک پست یا کلاً صفحه بازدید کرده‌اند.

توجه داشته باشید که این پارامتر نشان‌دهندۀ بازدیدهای منحصربه‌فرد است؛ یعنی اگر اکانتی ۱۰۰ بار هم از یک محتوا دیدن کند، عدد ریچ ۱ واحد بالا می‌رود.

 

۱۶. ایمپرشن

ایمپرشن (Impression) نشان‌دهندۀ مجموع دفعاتی است که از یک پست یا به‌طور کلی صفحه بازدید شده است.

ایمپرشن به منحصربه‌فرد بودن بازدیدکنندگان اهمیتی نمی‌دهد؛ یعنی بر خلاف ریچ، اگر تنها یک کاربر ۱۰ بار از یک پست یا صفحه دیدن کند، مقدار ایمپرشن هم ۱۰ واحد افزایش پیدا می‌کند.

 

۱۷. فید

صفحۀ اصلی اینستاگرام، همان‌ جایی که پس از بازکردن اپلیکیشن وارد آن می‌شوید و پست‌ها و استوری‌های دوستان خود را می‌بینید، با عنوان فید (Feed) شناخته می‌شود.

اینجا هم الگوریتم خودش را نشان می‌دهد و پست‌ها و استوری‌ها را ترتیبی که صلاح می‌داند به هر کاربر نمایش می‌دهد.

 

۱۸. Restrict Account

اخیراً بخش کامنت‌ها در پست‌های اینستاگرام، مخصوصاً ریل‌هایی که در معرض دید افراد خیلی زیادی قرار می‌گیرند، به فضایی سیاه و تاریک تبدیل شده است.

این مشکل جهانی، انگار از کنترل خارج شده است و واقعاً معلوم نیست برای ریشه‌کنی آن باید چه اقداماتی را به کار بست.

ولی خب دارندگان صفحات اینستاگرام، می‌توانند دسترسی برخی اکانت‌ها را محدود کنند که به این کار اصطلاحاً Restrict Account می‌گویند. بعد از محدود کردن اکانت‌های مزاحم، آن‌ها دیگر نمی‌توانند از محتواهای صفحه شما دیدن کنند.

 

۱۹. Shadowban

با اینکه طی سال‌های اخیر متا همواره وجود چنین چیزی را به‌‌کل منکر شده است، ولی اگر تجربه ثابت کرده که Shadowban واقعی است و گریبان متخلفان را می‌گیرد.

به بیان ساده، وقتی یک صفحه قوانین اینستاگرام را به هر نحوی نقض کند، ممکن است به‌عنوان تنبیه از دید اکثریت مخفی بماند و محتواهایش به اکسپلور نروند. در چنین حالتی، اصطلاحاً می‌گویند آن اکانت Shadowban شده است.

این اصطلاح یکی از اصطلاحات غیررسمی اینستاگرام است و چون در سایه رخ می‌دهد، به آن اصطلاحاً ShadowBan گفته می‌شود؛ چراکه تنبیه اکانت بدون اطلاع رخ می‌دهد و خبری از محدودیت‌های موقت نیست.

خب، اگر موافق باشید اصطلاحات اینستاگرام مرتبط با پست و استوری را هم در ادامه بخوانیم.

 

۶ اصطلاح مرتبط با پست اینستاگرام

مستقیم برویم سراغ این بخش از اصطلاحات اینستاگرام؟

 

۲۰. کپشن

آن توضیحی که زیر هر پست می‌نویسید، کپشن آن پست محسوب می‌شود. برای اینکه بتوانید نهایت بهره را از فعالیت در اینستاگرام ببرید، باید تصاویر را با متون ترکیب کنید. تصاویر (چه عکس و چه ویدیو) بالا قرار می‌گیرند و زیر آن‌ها، متن در قالب کپشن وارد عمل می‌شود.

کپشن اینستاگرام

کپشن جای CTA، نقل‌قول، آمار، توضیح داستان تصویر، دردودل و… است؛ به‌علاوه، هشتگ‌ها که بالاتر راجع‌ به آن‌ها و اهمیتی که دارند صحبت کردیم، در کپشن درج می‌شوند.

در این بخش می‌توانید ۲۲۰۰ کاراکتر بنویسید و به همین خاطر، اگر حرف‌های زیادی برای گفتن دارید، محدودیت پاپیچ شما نمی‌شود ( منبع: Kicksta).

فقط به این مسئله دقت کنید که کل متن شما به کاربر نمایش داده نمی‌شود؛ پس خطوط اول را باید بسیار جذاب بنویسید تا کاربر به خواندن ادامهٔ کپشن ترغیب شود. در خود محتوا – چه ویدئویی و چه تصویری – می‌توانید از مخاطب دعوت کنید کپشن را بخواند.

مثلاً بگویید مواد موردنیاز برای پخت غذا را در کپشن نوشتیم یا سایزبندی و رنگ‌بندی (حتی راهنمای انتخاب سایز) در کپشن آمده است.

به‌طور کلی، اگر کپشن شما بیشتر از ۱۲۵ کاراکتر باشد، ادامهٔ آن از دید کاربر مخفی می‌ماند و باید به شکلی او را ترغیب کنید که باقی آن را بخواند.

نکته: نوشتن کپشن اجباری نیست؛ یعنی می‌توانید پست را بدون کپشن هم منتشر کنید.

 

۲۱. تگ‌کردن

تگ کردن در اینستا به‌ معنای افزودن آدرس یک اکانت دیگر روی عکس یا ویدئو است.

مثلاً اگر عکس یا ویدیویی روی صفحه قرار داده‌اید که در آن نیروهای مجموعه حضور دارند، می‌توانید صفحات آن‌ها را روی عکس یا ویدیو تگ کنید. به این ترتیب، پست شما در صفحۀ فرد تگ‌شده هم نمایش داده می‌شود.

علاوه‌ بر صفحات افراد، می‌توانید صفحات لوکیشن‌های مختلف را هم روی پست‌های خود تگ کنید که به آن GEOTag می‌گویند.

مثلاً یوتوپین برای اینکه توسط افراد بیشتری دیده شود و توجه ساکنان شهر کاشان را به خود جلب کند، موقعیت مکانی «Kashan» را تگ کرده است.

نمونه تگ لوکیشن اینستاگرام

این مسئله باعث می‌شود پست آن‌ها شانس وایرال‌شدن داشته باشد و همچنین افراد بیشتری این سایت را به‌عنوان مرجع مناسبی برای یافتن اطلاعات گردشگری بشناسند.

نکته: مسئلهٔ مهم در بازاریابی محلی این است که به افراد یک منطقهٔ مشخص دسترسی پیدا کنید؛ یکی از راه‌ها این است که لوکیشن محل فعالیت خودتان را در پست‌های اینستاگرام تگ کنید.

 

۲۲. ذخیره‌کردن (Save)

همان‌ طور که می‌توانید صفحات مدنظر خود را در مروگر ذخیره کنید، امکان انجام اقدام مشابه در رابطه با پست‌های دلخواه در اینستاگرام هم وجود دارد؛ یعنی به‌نوعی می‌توانید پست‌ها را بوکمارک کنید تا بعداً هر وقت دلتان خواست مجدداً به آن‌ها سر بزنید.

برای ذخیره کردن هر پست، باید روی آیکون بنر شکلی که در پایین هر پست، سمت راست آن قرار دارد کلیک کنید تا به رنگ سیاه دربیاید.

دکمهٔ ذخیره در اینستاگرام

پست‌های ذخیره‌شده در اینستاگرام، از طریق پروفایل هر صفحه و در بخش Saved قابل دسترسی هستند. اگر تعداد دفعاتی که محتوای شما ذخیره می‌شود، بالا باشد، می‌توانید بفهمید مخاطب شما از این جنس مخاطب را بیشتر می‌پسند و برای او ارزشمند است.

 

۲۳. منشن‌کردن

وقتی بعد از تایپ علامت @ نام کاربری یک صفحه را می‌نویسید و آن را در کامنت، در کپشن، در استوری و حتی در بایو درج می‌کنید، در واقع آن صفحه را منشن کرده‌اید.

با انجام این کار، توجه صاحب صفحه را به محتوای خود جلب می‌کنید یا از فالوورها می‌خواهید پیج دیگری را دنبال کنند.

برای مثال، در متن تبلیغ پیج اینستاگرام که در تصویر زیر می‌بینید، پیج مقصد منشن شده است تا فالوورها آن را دنبال کنند.

منشن

۲۴. پست اسلایدی

قطعاً پست‌های را دیده‌اید که می‌توانید ورق بزنید! این نوع پست‌ها در اصل Carousel نام دارند و ما در فارسی به آن پست اسلایدی می‌گوییم. پست‌هایی که حاوی چندین عکس و ویدیو (تا سقف ۱۰ عکس، ویدیو یا ترکیب هر ۲) هستند.

به آن به چشم یک کاتالوگ نگاه کنید. مثلاً برای تبلیغات املاک در اینستاگرام، می‌توانید تصاویر زوایای مختلف و ویژگی‌های ملکی را که می‌خواهید تبلیغ کنید، در یک پست اسلایدی منتشر کنید.

نمونه پست اسلایدی

همچنین این نوع پست برای اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی و داستان‌سرایی هم مناسب است.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۲۵. کامنت

زیر تمام پست‌های اینستاگرام، بخشی با عنوان کامنت وجود دارد که کاربران می‌توانند نظر خود راجع‌ به محتوای شما را در آن قسمت بنویسند.

کامنت‌ها یکی از اصلی‌ترین روش‌های برقراری تعامل بین صفحات و مخاطبان هستند. ضمن اینکه در صورت تمایل، می‌توانید این بخش را برای پست‌ها غیرفعال کنید؛ یعنی اجازه ندهید کسی کامنت بگذارد!

مثلاً ما برای افزایش کامنت‌های پیج خودمان و برقراری ارتباط نزدیک‌تر با مخاطبان خود، یک مسابقهٔ ساده برگزار کردیم. پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «۱۵ ترفند افزایش کامنت اینستاگرام (کاربردی)» را مطالعه کنید.

کامنت

اگر موافق باشید، برویم سراغ استوری!

 

اصطلاحات استوری اینستاگرام

لازم است معنی اصطلاحات استوری اینستاگرام را هم یاد بگیرید تا واژه‌نامۀ این شبکۀ اجتماعی محبوب کامل شود.

 

۲۶. کوئسشن باکس

هر استوری‌ می‌تواند حاوی باکسی باشد که با نام کوئسشن باکس (Question Box) شناخته می‌شود. همان‌ طور که از نام آن برمی‌آید، می‌توانید سؤالی بپرسید و از بازدیدکنندگان بخواهید به آن پاسخ دهند.

این ابزار هم برای افزایش تعامل صفحه بسیار کاربردی است و هم به تحکیم رابطۀ بین کسب‌وکار و فالوورها کمک می‌کند.

باکس سؤال خانومی را ببینید:

نمونه باکس سوال

۲۷. اد استوری

می‌توانید استوری‌ها یا پست‌های صفحۀ خود و حتی صفحات دیگران را از طریق استوری پروموت کنید و از فالوورهای خود بخواهید آن‌ها را ببینند.

به این منظور، باید روی آیکون Share کلیک و در پایین صفحه، روی گزینۀ Add to story کلیک کنید.

نحوهٔ اد استوری

۲۸. بومرنگ

بومرنگ یکی از قابلیت‌های استوری است که از همان‌ روزهای اولیۀ معرفی این کانال وجود داشت. این نوع ویدیوها صامت هستند و یک تکۀ تصویر کوتاه مدام در آن‌ها تکرار می‌شود. از جهاتی بومرنگ شبیه GIF است، ولی نه کاملاً!

 

۲۹. نظرسنجی

نظرسنجی یا Polls یکی دیگر از اصطلاحات اینستاگرام است که در ابتدا مختص استوری بود و حالا در ریلز هم می‌توان از آن استفاده کرد.

درست مثل کوئسشن باکس، نظرسنجی هم به افزایش تعامل کمک می‌کند. سؤالی پرسیده می‌شود و دو یا چند گزینه در مقابل مخاطب قرار می‌گیرد که باید از بین آن‌ها یکی را انتخاب کند.

دو نمونه ببینید:

نمونه نظرسنجی

۳۰. خروج از استوری

این پارامتر که در اینسایت نشان داده می‌شود، به تعداد اکانت‌هایی اشاره می‌کند که بدون دیدن استوری تا انتها، صفحۀ اینستاگرام شما را ترک کرده‌اند؛ حالا یا با رفتن به استوری اکانت بعدی، خروج از بخش استوری‌ها و رفتن به فید یا کلاً با بستن اینستاگرام!

این از ۳۰ اصطلاح اینستاگرام که ضروری بود با آن‌ها آشنا شوید. در بخش بعدی که بخش آخر این مقاله است، معنی علائم و آیکون‌های این پلتفرم را بررسی می‌کنیم.

 

آشنایی کوتاه با علائم اینستاگرام

در فید اینستاگرام، در بخش پایینی آن، ۴ علامت وجود دارند که در اینجا می‌بینیم هرکدام چه کاربردی دارند. احتمالاً علامت قلب و خانه در اینستاگرام معروف‌ترین علائم باشند؛ پس از سمت چپ شروع می‌کنیم که علامت خانه در آنجا جا خوش کرده است.

معنی علائم اینستاگرام

در بالای صفحه هم دو علامت وجود دارند که اولی از سمت راست نماد ارسال پیام در این پلتفرم است؛ پس طبیعتاً لمس این علامت کاربر را به صفحۀ دایرکت‌ها می‌فرستد.

در کنار آن، علامت قلب را می‌بینید که مربوط به بخش نوتفیکیشن‌ها است؛ اطلاع‌رسانی هرگونه تعامل با محتواهای صفحه (لایک، کامنت، منشن‌شدن، فالوورهای جدید و…. در این صفحه قرار می‌گیرد.

علامت قلب و دایرکت اینستاگرام

شناخت اصطلاحات برای فعالیت بهتر ضروری است!

اگر می‌خواهید بهترین نتیجۀ ممکن را به دست آورید، باید با اصطلاحات اینستاگرام آشنا شوید و با نگاهی باز برای فعالیت در این شبکۀ اجتماعی برنامه‌ریزی کنید.

این مقاله را بوکمارک کنید تا هر وقت جایی معنای اصطلاحی را نمی‌دانستید، به همین صفحه برگردید.

سؤالی در رابطه با اصطلاحات اینستاگرامی دارید؟ احیاناً اصطلاحی را از قلم انداخته‌ایم؟ در بخش نظرات برای ما بنویسید.

4/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی