به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

۱۲ تکنیک و ایده بازاریابی محلی برای فعالیت منطقه‌ای!

مقالات دیجیتال مارکتینگ | نیکان حیدری | تاریخ بروزرسانی : ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

۱۲ تکنیک و ایده بازاریابی محلی برای فعالیت منطقه‌ای!

لزوماً نباید پول کلانی را برای بازاریابی هزینه کنید! اگر کسب‌وکار کوچکی دارید و مخاطبان هدف شما به محله و موقعیت مکانی خاصی محدود است، می‌توانید سراغ بازاریابی محلی (Local Marketing) بروید و با صرف هزینۀ قابل‌ قبول، به تمام اهدافی که در سر دارید، برسید.

ولی منظور از لوکال مارکتینگ چیست؟ چه تکنیک‌هایی دارد؟ قبل از پرسیدن سایر پرسش‌ها، این مقاله را تا آخر بخوانید!

 

بازاریابی محلی چیست و چرا مهم است؟

تعریف بازاریابی محلی به زبان ساده می‌شود: نوعی استراتژی بازاریابی که مخاطبان حاضر در محلی مشخص (معمولاً محدودۀ قرارگیری کسب‌وکار) را هدف می‌گیرد.

اگر کسب‌وکار حداقل یک مغازه، فروشگاه یا هرگونه حضور فیزیکی دارد، ظرفیت ارسال محصول به سایر شهرها را ندارد، فروشگاه شما زنجیره‌ای است یا در نقاط مختلف شعبه و دفتر دارد، باید برنامه‌ای برای بهره‌بردن حداکثری از این رویکرد بچینید (منبع: Hubspot).

از اصلی‌ترین دلایل اهمیت آن، می‌توان به افزایش چشمگیر تبلیغات دهان‌به‌دهان اشاره کرد.

فرض می‌کنیم کار شما فروش پرده است و یکی از اهالی همان محل از شما خرید می‌کند؛ اگر خریدار از محصول رضایت داشته باشد، کسب‌وکار شما را به همسایه‌ها و دیگران هم در جاهای مختلف مثل سالن زیبایی یا حتی صف نانوایی معرفی می‌کند.

اگر آن‌ها هم راضی باشند، این روال ادامه پیدا می‌کند تا آوازۀ شما خیلی خوب در آن محل بپیچد و همه شما را بشناسند.

تبلیغات دهان‌به‌دهان

دومین مسئله دسترسی‌پذیری است. هرقدر دسترسی مشتری بالقوه به شما راحت‌تر باشد، شانس بیشتری برای جذب او دارید. آمارها و شواهد نشان می‌دهند مردم ترجیح می‌دهند اول از کسب‌وکارهای نزدیک به محل کار یا زندگی استفاده کنند و در صورت نبود گزینهٔ مناسب، به سراغ سایر کسب‌وکارها بروند؛ به‌خصوص وقتی ۲ انتخاب مشابه داشته باشند، دسترسی راحت‌تر مزیت پررنگی برای آن‌هاست.

این تعریف مختصر و ۲ دلیلی را که برای اهمیت آن ارائه کردیم، گوشۀ ذهن خود نگه دارید و بیایید ببینیم چطوری می‌توان از این نعمت بهره برد!

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

تکنیک‌ها و استراتژی‌های بازاریابی محلی با هدف معرفی و جذب مشتری

بازاریابی محلی را می‌توان با اهداف مختلفی انجام داد. اگر هدف معرفی و پروموت کسب‌وکار و جذب مشتری‌های جدید باشد، این تکنیک‌ها و راهکارها به کار شما می‌آیند.

قبل از بررسی روش‌ها، اجازه دهید به یک مسئلهٔ مهم هم اشاره کنیم. یکی از خصوصیات مخاطب هدف شما این است که در منطقه‌ای خاص زندگی می‌کند؛ ولی این بدان معنا نیست که تنها مزیت شما باید نزدیکی به او باشد.

باید ببینید منطقه یا مخاطب هدف شما چه مشکلاتی دارد که کلید حل آن در دست شماست. چطور تصمیم می‌گیرد محصولی را بخرد و چه عواملی در این تصمیم‌گیری نقش دارند. فایدهٔ شما برای مخاطب چیست؛ چون به هر حال شما تنها کسب‌وکاری نیستید که این محصول را در آن منطقه عرضه می‌کنید.

پس حتماً اصول بازاریابی را در نظر بگیرید و سپس از رویکردها و تکنیک‌های زیر استفاده کنید!

 

۱. لوکیشن خودتان را در نقشه‌های آنلاین ثبت کنید

گوگل یک سرویس Google Business دارد که در ایران فعال نیست و متأسفانه کسب‌وکارهای داخلی نمی‌توانند از مزایای آن برخوردار شوند! ولی به‌جای آن می‌توان روی ثبت لوکیشن در گوگل مپ حساب کرد.

نکتۀ جالب اینکه چون اکثر نقشه‌های آنلاین از گوگل API می‌گیرند، بعد از ثبت موقعیت مکانی در گوگل مپ، به‌صورت خودکار به بسیاری از نقشه‌های آنلاین دیگر هم اضافه خواهید شد.

با قرارگیری در نقشۀ گوگل، شانس بیشتری برای دیده‌شدن خواهید داشت؛ حتی اگر سایتی هم در کار نباشد!

برای مثال، وقتی کسی عبارت «پرده‌فروشی خرم‌آباد» را جست‌وجو می‌کند، گوگل لیستی از پرده‌فروشی‌های آن منطقه را به او نشان می‌دهد.

نمونه استفاده از گوگل مپ برای بازاریابی محلی

نکته: حتی اگر عبارت مخاطب مکان‌محور نباشد، باز هم شانس حضور در نتایج جست‌وجو را دارید؛ چراکه گوگل نتایج را بر اساس لوکیشن و عبارت جست‌وجوشده، کسب‌وکارهای نزدیک را هم معرفی می‌کند.

به‌علاوه، امکان افزودن اطلاعاتی مثل روزها و ساعات کاری، آدرس دقیق، عکس‌های فروشگاه، راه‌های ارتباطی مثل شمارۀ تلفن و حتی لینک سایت (در صورت داشتن سایت، لینک آن را قرار دهید و در صورت نداشتن هم می‌توانید مثلاً پیج اینستاگرام بگذارید) هم وجود دارد.

مشتری‌ها می‌توانند به کسب‌وکار شما امتیاز بدهند و نظر خود را دربارۀ آن بنویسند. در بخش بعدی بیشتر راجع‌ به این موضوع صحبت می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با تبلیغات نتیجه محور و کانال‌های آن!

۲. برای تشویق مشتریان به ثبت نظر و امتیاز به خودتان برنامه داشته باشید

معمولاً وقتی کسی برای اولین بار لوکیشن شما را روی نقشۀ گوگل پیدا می‌کند، به نظرات و امتیاز آن نگاهی می‌اندازد تا ببیند دیگران چه دیدگاهی راجع‌ به کسب‌وکار شما دارند.

نظرات مثبت و امتیاز بالا، این حس را به جست‌وجوکننده می‌دهند که می‌تواند با خیال راحت سراغ محصولات و خدمات شما بیاید. (اصول روانشناسی در فروش می‌گویند ما برای تصمیم‌گیری به تایید دیگران نگاه می‌کنیم!)

آماری در سایت Podium منتشرشده است که نشان می‌دهد ۵۸ درصد مردم حاضرند برای خرید از مجموعه‌ای که نظرات مثبت بیشتری دارد، مبالغ بالاتری هزینه کنند.

مسلماً همه دوست دارند نظرات مثبت دریافت کنند و از این طریق، هویت آنلاین خود را معتبر و ارزشمند شکل دهند؛ ولی نظرات منفی هم می‌توانند مفید باشند.

آن‌ها را به چشم بازخورد نگاه کنید. نظرات منفی، اگر از روی غرض‌ورزی نباشند، به شما کمک می‌کنند نقاط ضعف احتمالی کسب‌وکار خود را پیدا کنید و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی بریزید.

از طرفی، وقتی به بازخوردهای منفی هم پاسخ دهید، سایر افراد می‌دانند با کسب‌وکاری مسئولیت‌پذیر طرف‌اند که اشتباه را می‌پذیرد و برای بهبود آن تلاش می‌کند.

همچنین به‌عنوان صاحب کسب‌وکار، باید با مشتریانی که نظرشان را ثبت می‌کنند تعامل داشته باشید؛ به نظرات مثبت و منفی پاسخ دهید.

به آن‌هایی که از خدمات شما رضایت نداشتند، این اطمینان را دهید که مشکل برطرف شده است یا به‌زودی برطرف خواهد شد. این اقدامات تجربه مشتری را بهبود می‌بخشند.

 

۳. در فعالیت‌های محلی (منطقه‌ای) شرکت کنید

اگر قرار است نمایشگاهی در محله برگزار شود، برای شرکت در آن برنامه داشته باشید. انواع رویدادهایی که سرای محله، مساجد، شهرداری و… با هدف جذب ساکنان آن محدوده برگزار می‌کند، محل مناسبی برای به رخ‌کشیدن حضور کسب‌وکار شما در منطقه است.

این یکی از موثرترین راهکارهای آفلاین در راستای بازاریابی محلی است که اثرگذاری‌ خود را اثبات کرده است!

اگر رویداد دربارۀ کسب‌وکارهای محلی یا به‌ مناسب خاصی مثل نوروز است، می‌توانید غرفه‌ای در آن داشته باشید و علاوه‌ بر فروش محصولات، کسب‌وکار خود را بیشتر و بهتر به افراد آن محل بشناسانید.

با توجه به اینکه اهالی آن محل مخاطبان هدف شما هستند، چنین رویدادهایی فرصت بسیار خوبی برای قرارگیری در معرض دید آن‌ها خواهد بود.

روی آیکون روبه‌رو کلیک کنید و به ما بگویید چه کسب‌وکارهایی می‌توانند در جشنوارهٔ ملی خوراک و فرهنگ مردم ایران در شهر خرم‌آباد شرکت کنند و به چه نحوی:
0
اینجا بنویسیدx

حضور در رویدادهای محلی یکی از استراتژی‌های بازاریابی محلی

اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید یا نمی‌توانید غرفه داشته باشید، یا اصلاً ذات رویداد طوری است که غرفه‌ای وجود ندارد، می‌توانید در نقش اسپانسر (حامی مالی) وارد شوید و با پرداخت هزینه، کسب‌وکار خود را به ساکنان و اهالی آن محل معرفی کنید.

به‌علاوه، اسپانسرشدن و تقبل بخشی از هزینه‌ها، نشان‌دهندۀ تعهد شما به رشد آن منطقه است و در چشم اهالی، این اقدام بسیار ارزشمند تلقی می‌شود.

روش دیگری هم وجود دارد و آن هم اینکه رویداد را خودتان برگزار کنید! لزوماً نباید منتظر بمانید تا افراد و ارگان‌های دیگر یک فعالیت منطقه‌ای شکل دهند و از آن برای بیشتر دیده‌شدن استفاده کنید. خود شما پا پیش بگذارید و با همکاری دیگر کسب‌وکارها یا به‌تنهایی، رویدادی محلی راه بیندازید.

برای مثال، برای تبلیغ رستوران در خرم‌آباد می‌توان جشن یلدا با رعایت آیین و فرهنگ همان شهر را در محل رستوران برگزار کرد.

مهم‌ترین خاصیت شرکت در چنین فعالیت‌هایی، ارتباط مستقیم با مخاطبان هدف است. می‌توانید اطلاعات ارزنده‌ای راجع‌ به آن‌ها به دست آورید و از تمام نیازها و مشکلاتی که محصولات و خدمات شما می‌توانند برطرف کنند، آگاه شوید.

مقاله پیشنهادی: اصول نوشتن متن تبلیغات برای کاشت مژه + ۱۵ نمونه

۴. روی لوکال سئو و تولید محتوای مرتبط با منطقه سرمایه‌گذاری کنید

نکتۀ خیلی مهم: همین اول کار فرض می‌گیریم که سایت دارید و می‌خواهید شانس خود را برای دیده‌شدن در نتایج جست‌وجوی مخاطبان هدف کسب‌وکار افزایش دهید!

سئو یعنی بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو و هدف آن، بالابردن صفحات سایت در نتایج جست‌وجو است. مقالۀ «منظور از سئو چیست + کاربرد و مزایای انواع SEO سایت» را بخوانید تا اطلاعات لازم راجع‌ به این موضوع کسب کنید.

البته این مفهوم آن‌قدر گسترده است که به کلی بخش کوچک‌تر تقسیم می‌شود و یکی از آن‌ها سئو محلی یا لوکال سئو نام دارد.

نوعی از بهینه‌سازی که مختص بازاریابی محلی است! اگر برای سئو محلی وقت گذاشته باشید، سایت شما برای کسانی که حوزۀ کاری شما را همراه باذکر محلۀ فعالیت جست‌وجو می‌کنند، نمایش داده خواهد شد.

به یک نمونه در تصویر زیر نگاه کنید که حاصل لوکال سئو است:

نمونه نتایج محلی با کمک لوکال سئو که یکی از استراتژی‌های بازاریابی محلی است

ولی چنین رویکردی چه سودی دارد؟ کسب‌وکاری که در اصفهان است، کسی برای او سود دارد که در همان شهر زندگی کند و نه جای دیگر؛ مگر اینکه خدماتی برای کل کشور داشته باشد!

حالا با لوکال سئو می‌تواند به چنین فردی برسد؛ نتایج را در تصویر زیر با هم مقایسه کنید:

تفاوت نتایج حاصل از سئو و لوکال سئو

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که در این راستا کارتان را راه می‌اندازد، تولید محتوای مرتبط با هر محله است. پروموت رویدادهای و اتفاقاتی که قرار است در محله رخ دهند (در صورت مرتبط‌بودن با حوزۀ فعالیت شما) هم جزو این نوع محتواها محسوب می‌شود.

انجام چنین کارهایی، اعتبار شما را به‌عنوان یک کسب‌وکار محلی افزایش می‌دهد و مستقیم و غیرمستقیم، در بهبود لوکال سئو و در نهایت، بازاریابی محلی اثر مثبت می‌گذارد.

 

۵. تبلیغات مبتنی بر منطقه داشته باشید

کل هدف بازاریابی محلی این است که در نهایت، افراد ساکن یک منطقهٔ مشخص را جذب کنید؛ پس تبلیغات شما هم باید به دست همین افراد برسد!

برای تبلیغات محله ای هم می‌توانید از روش‌های دیجیتال استفاده کنید و هم از روش‌های سنتی.

اولین گزینه‌ای که پیش روی شما قرار دارد، تبلیغات پیامکی است. فقط کافی است بعد از ثبت‌نام در پنل یکتانت و شارژ اکانت، یک کمپین پیامکی با هدف جذب مخاطبان یک منطقهٔ مشخص بسازید. دیگر نیاز نیست هزینه‌ای برای خرید پنل یا خط پیامکی در پنل یکتانت بپردازید!

گروه «ارسال بر اساس موقعیت مکانی» مخصوص شماست که می‌خواهید به افراد یک محلهٔ خاص، خودتان (محصول یا خدمت) را معرفی کنید. یک امکان دیگر در پنل پیامکی یکتانت وجود دارد که جنسیت را هم به موقعیت مکانی اضافه کنید؛ مثلاً پیامک به دست خانم‌های مشهدی برسد.

گروه‌های مخاطب پنل پیامکی یکتانت برای بازاریابی محلی

البته این تنها یک روش ارسال است! شما می‌توانید ارسال بر اساس کد پستی یا ارسال با دکل BTS را هم امتحان کنید. تنها ایراد ارسال بر اساس کد پستی این است که ممکن است فرد موردنظرتان در آن آدرس دیگر زندگی نکند.

علاوه‌ بر تبلیغات پیامکی، می‌توانید از انواع تبلیغات کلیکی در سایت‌های پربازدید هم برای اجرای هرچه بهتر بازاریابی محلی استفاده کنید. اینجا هم در پنل یکتانت می‌توانید مشخص کنید که تبلیغ به ساکنان کدام استان و حتی محلهٔ استان تهران در تبلیغات پوش نوتیفیکیشن نمایش داده شود.

در رابطه با رویکردهای سنتی، انواع پوسترها، تراکت‌ها، تبلیغ در نشریه‌هایی مثل پیک برتر و… برای بازاریابی محلی کاربرد دارند.

سراغ هرکدام که رفتید، متن ایدئال را با تصاویر و طراحی جذاب ترکیب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. به این مسئله توجه کنید در این تبلیغات باید مزیت نزدیکی از نظر فاصلهٔ جغرافیایی در متن برجسته شود تا مخاطب آن را درک کند؛ یک راه دیگر هم دادن پیشنهادی خاص به یک منطقه است تا احساس خاص‌بودن را القا کنید.

ایده: در تبلیغات محلی می‌توانید از زبان همان منطقه استفاده کنید؛ مثلاً در تبلیغات لوکال برای استان گیلان می‌توان تبلیغ‌نویسی به زبان گیلکی را امتحان کرد!

 

۶. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را منطقه‌ای پیش ببرید

بسیاری اعتقاد دارند شبکه‌های اجتماعی سریع‌ترین و مؤثرترین راه برای اتصال به مخاطبان هدف در یک محدودۀ مشخص هستند. بیشتر این پلتفرم‌ها، امکانات زیادی برای هدف‌گیری اهالی منطقه‌ای مشخص را فراهم می‌کنند.

مثلاً اینستاگرام را در نظر بگیرید. هم می‌توانید در بایو آدرس و لوکیشن کسب‌وکار خود را ثبت کنید و هم در هر پست و حتی استوری!

تصویر زیر را ببینید. روی لوکیشن یک پست که کمربندی لواسان بود کلیک کردیم و تمام پست‌ها و محتواهایی که با این موقعیت مکانی منتشر شده‌اند، نمایش داده می‌شوند.

نتایج سرچ لوکیشن در اینستاگرام

علاوه‌ بر تگ‌های لوکیشن، هشتگ‌های مخصوص و محلی هم می‌توانند باعث بیشتر دیده‌شدن اکانت کسب‌وکار شما توسط مخاطبان هدف شود.

مثلاً هشتگ شمرونیها برای دسترسی به اهالی این محدودۀ بزرگ کارآمد خواهد بود؛ ما دوست داریم عضو گروهی با برچسب مشخص باشیم!

برای موفقیت در انواع شبکه‌های اجتماعی و مخصوصاً اینستاگرام، باید فعالیت مداوم داشته باشید و محتواهای ارزشمند که باب میل مخاطب هدفت هستند تولید کنید. تاکید می‌کنیم که محتوا باید مختص اهالی همان محل مد نظر باشد. مقاله‌ای در وب‌سایت SendPulse وجود دارد که به‌درستی می‌گوید:

راجع‌به رویدادهای مختلف و اخبار محله‌ محتوا تولید کنید؛ مثلاً از فروشگاه و حوالی آن که محله را نشان می‌دهد، عکس منتشر کنید.

البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که محتواها باید به زمینۀ فعالیت شما ربط داشته باشند!

ضمناً می‌توانید در اکانت‌های مخصوص هر محله هم تبلیغ کنید. در تصویر زیر یک نمونه از این اکانت‌ها را می‌بینید.

تبلیغات در پیج‌های اینستاگرامی برای بازاریابی محلی

حالا که پیج‌ها و پست‌های اینستاگرام هم در نتایج جست‌وجو دیده می‌شوند، با آوردن نام محله در نام اکانت، بایو و همچنین پست‌ها، از این فرصت بهره ببرید. مثال پرده‌فروشی را که فراموش نکردید؟ ۲ نتیجهٔ اول را در تصویر زیر ببینید:

پیج اینستاگرام در نتایج جست‌وجوی محلی

یک مسئلهٔ حیاتی: نام، شماره‌تلفن و آدرس شما باید در همه‌جا – از گوگل مپ گرفته تا سایت و پیج اینستاگرام – یکسان باشد؛ در غیر این صورت، گوگل نمی‌تواند تشخیص دهد شما کسب‌وکاری محلی در آدرسی مشخص هستید!

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۷. با اینفلوئنسرهای شهر و منطقه‌تان همکاری کنید

بالاتر به اهمیت تبلیغات مبتنی بر محله اشاره کردیم!‌ حالا اگر اینفلوئنسری را می‌شناسید که در بین اهالی محلۀ مدنظر شما شناخته‌شده است، با او تماس بگیرید و شرایط همکاری را جویا شوید؛ تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی با کمک اینفلوئنسرها طبق اصول روانشناسی و همچنین تجربه گزینهٔ خوبی برای جذب مشتری و افزایش مراجعه‌کننده‌های حضور است.

چنین افرادی، جامعه‌ای از مخاطبان را به‌ همراه دارند که از قضا مخاطبان هدف شما محسوب می‌شوند؛ پس چه جایی بهتر از صفحات و انواع رسانه‌های آن‌ها برای تبلیغ و پروموت کسب‌وکار شما؟

یک نمونه تبلیغات اینفلوئنسری هم ببینید که با هدف افزایش مراجعه‌کننده‌های شعبهٔ حر و جذب افراد این منطقه اجرا شده است:

نمونه تبلیغات اینفلوئنسری با هدف افزایش مراجعه‌کننده‌های حضوری

چند ایده برای شما داریم:

  • بنر تبلیغاتی خود را به اینفلوئنسر دهید تا استوری کند
  • از او بخواهید دربارهٔ خدمات شما در استوری (یک ویدئوی خودمانی) صحبت و فالوورهای خود را به مراجعهٔ حضوری تشویق کند
  • از اینفلوئنسر دعوت کنید تا حضوری از خدمات شما استفاده کند
  • از اینفلوئنسر بخواهید محتوایی سرگرم‌کننده – که وایرال شود – آماده کند

در ویدئوی زیر، یک نمونه از تبلیغات کت‌وشلواری در قم با کمک اینفلوئنسر محلی را مشاهده می‌کنید:

 

 

۸. تلویزیون و رسانه‌های چاپی منطقه‌تان را از یاد نبرید

شبکه‌های استانی را می‌توانید به محلی برای افزایش آگاهی منطقه دربارهٔ خودتان تبدیل کنید. همکاری با این شبکه‌ها برای تبلیغات تلویزیونی هم مدل‌های مختلفی دارد و حتی‌ برخی کسب‌وکارها می‌توانند از این فرصت با کمک ادارهٔ کل بازرگانی صداوسیما رایگان استفاده کنند.

یک نمونه تبلیغات املاک را در شبکهٔ استانی ببینید:

 

 

علاوه‌ بر این، برخی محله‌ها و محدوده‌ها، رسانه‌های چاپی (روزنامه و مجله) خود را دارند که تبلیغ در آن‌ها هم می‌تواند بازاریابی محلی را بهبود ببخشد.

 

۹. مسابقه‌ای در سطح منطقه‌تان برگزار کنید

مردم عاشق شرکت در رقابت و بردن جایزه‌اند؛ مخصوصاً اگر رقبا هم‌محله‌ای‌ها باشند، این اشتیاق چند برابر هم می‌شود.

به همین خاطر، یکی از بهترین رویکردهای بازاریابی محلی و جذب اهالی یک محدودۀ مشخص، برگزاری مسابقه است.

ترجیحاً اگر مسابقه ربطی به زمینۀ فعالیت داشته باشد، بهتر است؛ ولی اجباری در کار نیست، منتهی توجه داشته باشید شرکت‌کنندگان و تماشاگران حتماً باید بدانند کسب‌وکار شما برگزارکننده است و جوایز از طرف شما اهدا می‌شوند.

مثلاً یک باشگاه بدنسازی که می‌خواهد ساکنین محدودۀ خود را هدف بگیرد، می‌تواند مسابقات پرس سینه برگزار کند و به برندگان نهایی، عضویت رایگان ۳ ماهه در باشگاه یا حمایت مالی برای شرکت در مسابقه‌های کشوری را جایزه دهد.

البته که سازوکار می‌تواند خیلی ساده‌تر باشد. وب‌سایت WordStream پیشنهاد جالبی برای فروشگاه‌های فیزیکی دارد و می‌گوید می‌توان از مدل زیر استفاده کرد:

مشتری شمارۀ صد که وارد فروشگاه می‌شود، محصولی را به‌صورت رایگان دریافت می‌کند!

با اعلام آن در فروشگاه توجه همه را جلب کنید تا بدانند شما هر روز به صدمین مراجعه‌کنندهٔ حضوری پاداش می‌دهید.

مقاله پیشنهادی: چطور از بازاریابی انبوه برای هدف‌گیری گسترده استفاده کنیم؟

۱۰. با دیگر کسب‌وکارهای محلی همکاری کنید

طی همکاری‌‌هایی که بین کسب‌وکارهای محلی شکل می‌گیرد، هر دو طرف می‌توانند به مشتری‌های یکدیگر دست پیدا کنند و این یک بازی دو سر برد است!

مثلاً باشگاه بدنسازی می‌تواند برای فروشگاه مکمل‌های ورزشی مشتری بفرستد و فروشگاه مکمل‌های ورزشی، می‌تواند باشگاه بدنسازی را به ورزشکارانی که از او خرید می‌کنند، معرفی کند.

همان‌ طور که گفتیم، این تکنیک‌ها برای معرفی هرچه بیشتر کسب‌وکار و جذب مشتری جدید کاربرد دارند.

تا اینجا دربارهٔ جذب مشتری جدید صحبت کردیم! حالا اگر بخواهید از طریق بازاریابی محلی مشتریان خود را حفظ کنید، چه راهکارهایی مناسب هستند؟

مقاله پیشنهادی: ۱۳ روش تبلیغ باشگاه ورزشی و بدنسازی (+ متن تبلیغ باشگاه)

۲ رویکرد بازاریابی محلی با هدف حفظ مشتری

راز موفقیت کسب‌وکارتان، در حفظ مشتریان و تشویق آن‌ها به بازگشت نهفته است! چون بازگشت مشتری هزینۀ خیلی کمتری از جذب مشتری جدید می‌تراشد.

به هر حال، اگر می‌خواهید با بازاریابی محلی به این مهم دست پیدا کنید، این ۲ رویکرد به کارتان می‌آیند.

 

۱. برنامهٔ وفاداری داشته باشید

برنامه‌های وفاداری هم باعث جذب مشتری جدید می‌شوند و هم در حفظ مشتریان فعلی به شما کمک می‌کنند! (منبع: Podium)

این گونه برنامه‌ها انواع مختلف و متنوعی دارند؛ ولی در هر صورت، وقتی به‌درستی پیاده‌سازی و اجرا شوند، می‌توانند میزان وفاداری و رضایت مشتری را افزایش دهند! در تصویر زیر، انواع این برنامه‌ها را می‌بینید:

انواع برنامه‌های وفاداری برای حفظ مشتریان و بازاریابی محلی

مثال هم بزنیم:

یک رستوران می‌تواند با برنامه‌ای امتیازمحور، برای هر بار خرید هر مشتری، امتیازی به او دهد. رستوران می‌تواند تعیین کند که با دریافت (مثلاً) ۱۰۰ امتیاز، هر کاربر یک فاکتور را کاملاً مهمان مجموعه خواهد بود.

یک مدل دیگر هم می‌شود چیزی که در تصویر زیر می‌بینید. رستوران درصدی از خرید مشتری را به کیف پول برگردانده تا در خرید بعدی استفاده کند:

نمونه پیامک برای بازگشت مشتری

مطمئن باشید چنین طرح و پیشنهادی به‌صورت دهان‌به‌دهان در محله به گوش همه می‌رسد و علاوه بر جذب مشتری جدید، قدیمی‌ها را به بازگشت تشویق می‌کند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۲. به بازاریابی پیامکی تکیه کنید

در بخش قبل که راجع‌ به بازاریابی محلی با هدف جذب مشتری صحبت می‌کردیم، گفتیم تبلیغات پیامکی یکی از رویکردهای مؤثر است. باید بدانید برای حفظ مشتری هم می‌توانید روی این کانال حساب کنید!

اگر بانکی از شماره‌ها ندارید، اول با ارسال پیامک انبوه و هدف‌گیری یک محدودۀ مشخص، مثلاً کل تبریز، آغاز به کار کسب‌وکار خود را اطلاع‌رسانی کنید.

در همان پیام، با قراردادن یک دعوت به اقدام برای جمع‌آوری شمارۀ تماس مشتریان بالقوه برنامه بریزید؛ مثلاً ارسال عدد ۱ برای برخورداری از تخفیف در اولین خرید یا پرکردن فرم برای دریافت مشاورهٔ رایگان!

این شماره‌ها را جمع‌آوری کنید که با آن‌ها کار خواهیم داشت.

بعد از مدتی، سراغ پنل پیامکی نجوا که یکی از زیرمجموعه‌های یکتانت است، بروید و بانک شماره‌هایی را که جمع‌آوری کرده‌اید، در آنجا بارگذاری کنید.

بعد پیامی با هدف تشویق آن‌ها به بازگشت آماده کنید و برایشان بفرستید. برای این کار، می‌توانید روی تاثیرگذاری بالای کد تخفیف حساب باز کنید (البته اگر مشتریانی حساس به قیمت دارید).

یکی دیگر از روش‌های جمع‌آوری شماره موبایل استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری است. اجازه دهید باز هم یک رستوران را به‌عنوان نمونه در نظر بگیریم.

وقتی شمارۀ افرادی را که قبلاً مشتری شما بوده‌اند، در اختیار داشته باشید و اگر کیفیت غذا (یا کلاً هر محصول و خدمتی) خوب باشد، شانس بازگرداندن آن‌ها را خواهید داشت.

برای مثال، می‌توانید آن‌ها را به جشن شب یلدا دعوت کنید یا در روز تولدشان، برای آ‌ن‌ها پیامک تبریک بفرستید. یک نمونهٔ دیگر هم در بخش قبلی به‌عنوان نمونه از باشگاه مشتریان پیامکی دیدید.

اگر می‌خواهید پیامک ارسالی بیشتری اثرگذاری را داشته باشد و به حفظ مشتری کمک کند، حتماً آن را به‌صورت شخصی‌سازی‌شده آماده و ارسال کنید؛ برای ارسال هم می‌توانید از روش‌هایی مثل ارسال نظیر به نظیر پیامک با نام مشتری بهره ببرید.

نمونۀ زیر را ببینید:

نمونه پیامک تبریک تولد

برای جذب مشتری محلی، محلی فکر کنید!

اگر قصد دارید اهالی یک محدودۀ مشخص را هدف بگیرید، باید خود را جای آن‌ها بگذارید و قضایا را از چشم آن‌ها ببینید.

چه محتوایی توجه این افراد را جلب می‌کند؟ کسب‌وکار شما چطور می‌تواند به آن‌ها کمک کند و کدام نیاز و احتیاج را برطرف می‌کند؟ محله (شهر) چه مشکلاتی دارد که می‌توانید حل کنید؟ پاسخ این سؤالات را دهید تا این نوع بازاریابی را به بهترین شکل ممکن انجام دهید!

برای مثال، ممکن است بخواهید با کمپین مسئولیت اجتماعی به منطقه کمک کنید؛ درصدی از جشنوارهٔ فروش را برای کمک به خانواده‌های بدسرپرست خرج کنید یا با برگزاری رویدادی، در زیباسازی محله نقش داشته باشید.

در این مقاله سعی کردیم با ارائۀ راهکارها و تکنیک‌های کاربردی، بازاریابی محلی با هدف جذب مشتری جدید و حفظ مشتری قدیمی را آموزش دهیم.

شما چطور فکر می‌کنید؟ آیا رویکردی را جا انداخته‌ایم؟ برای ما کامنت بگذارید و نظر خود را بنویسید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی