به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

آنالیز پیج اینستاگرام خودمان و دیگران، چطور و چرا! (+ ۳ ابزار)

مقالات دیجیتال مارکتینگ | نیکان حیدری | تاریخ بروزرسانی : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

آنالیز پیج اینستاگرام خودمان و دیگران، چطور و چرا! (+ ۳ ابزار)

امکان اندازه‌گیری دقیق، جذاب‌ترین ویژگی بازاریابی دیجیتال و زیرشاخه‌های آن مثل اینستاگرام مارکتینگ است؛ چراکه به تخصص زمان به اقدامات فایده‌دار و جلوگیری از هدررفت هزینه‌ها ختم می‌شود.

اگر می‌خواهید فعالیتی موثر در اینستاگرام داشته باشید، به آنالیز پیج اینستاگرام خودتان و همچنین رقبا نیاز دارید.

در این مقاله، قرار است دربارهٔ این موضوع مفصل صحبت کنیم و در نهایت، ۲ ابزار به‌دردبخور معرفی کنیم.

 

اصلاً چرا باید به فکر آنالیز پیج اینستاگرام باشیم؟

منظور از آنالیز پیج اینستاگرام، بررسی جنبه‌های مختلف آن برای به دست آوردن اطلاعات گوناگون است! اطلاعاتی که باعث می‌شود فعالیت سودآوری در این پلتفرم داشته باشیم. این تجزیه‌وتحلیل ۴ بعد اصلی دارد:

  • محتوا: چه نوع محتوایی در صفحه قرار می‌گیرد؟ روال انتشار محتواها چگونه است؟
  • مخاطب: چه کسانی فالوور صفحه هستند؟ ویژگی‌های جمعیت‌شناختی (سن، جنسیت و…) آن‌ها چیست؟ چه علایق و ترجیحاتی دارند؟
  • نحوۀ تعامل: مخاطبان چطور با پیج و محتوای آن ارتباط برقرار می‌کنند؟ لایک، کامنت، اشتراک‌گذاری یا…؟
  • عملکرد: صفحه از نظر رشد، جذب مخاطب، دیده شدن و… در چه وضعیتی است؟

فرایند آنالیز و تحلیل هم باید روی صفحۀ خودتان اجرا شود و هم روی صفحۀ رقبا؛ ولی سؤال اصلی این است که چرا انجام چنین کاری ضرورت دارد؟

اگر اجازه دهید، پاسخ این پرسش را به ۲ بخش تقسیم کنیم. اول ببینیم که بررسی صفحۀ خودمان چه فوایدی دارد و بعد از آن، دلیل اهمیت آنالیز پیج رقبا را بررسی کنیم.

اول از همه اینکه آنالیز پیج اینستاگرام خودتان کمک می‌کند فالوورها و مخاطبان را بهتر بشناسید. با این کار، اطلاعات ارزنده‌ای از ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، ترجیحات و سبک محتوایی محبوب آن‌ها کسب خواهید کرد.

اطلاعات مفید برای آنالیز پیج اینستاگرام

در نتیجه، می‌توانید سراغ تولید محتواهایی بروید که بهتر جلب توجه می‌کنند و آن‌ها را در زمان درست، یعنی وقتی مخاطبان آنلاین هستند و برای مصرف محتوای شما آمادگی دارند، منتشر کنید.

به‌علاوه، با کنکاش عملکردتان، می‌توانید بفهمید چه نوع محتواها و استراتژی‌های بیشترین اثرگذاری را دارند و بخش‌هایی را که به بهبود نیاز دارند، شناسایی کنید. چنین اطلاعاتی کمک می‌کنند برای آیندۀ دور و نزدیک، اهداف واقع‌گرایانه تعیین کنید.

برویم سراغ مزایای آنالیز پیج اینستاگرام رقبا!

وقتی داده‌های کافی برای شناخت فالوورهای آن‌ها (رقبا) داشته باشید، شناخت کامل‌تری از کلیت بازاری که در آن فعالیت می‌کنید به دست خواهید آورد؛ همچنین مشتریان بالقوه‌ای را شناسایی می‌کنید که شاید تا قبل از آن، به جذب آن‌ها حتی فکر هم نکرده بودید.

می‌توانید ببینید رقبا در رابطه با جذب فالوور و افزایش نرخ تعامل چطور عمل کرده‌اند و عملکرد خود را با آن‌ها مقایسه کنید.

به این ترتیب، امکان درس‌گرفتن از موفقیت‌های آن‌ها برای شما فراهم خواهد شد. با شناسایی بخش‌هایی که رقبا عملکرد بسیار بهتری از شما دارند، می‌توانید تغییرات لازم را در استراتژی خود اعمال کنید و عملکرد پیج اینستاگرام را بهبود ببخشید.

همچنین از گپ محتوایی (Content Gap) آگاه می‌شوید؛ یعنی محتواهایی که مخاطبان دوست دارند، ولی شما تا به حال سراغ آن‌ها نرفته‌اید را شناسایی می‌کنید و برای ساخت و انتشار آن‌ها برنامه می‌چینید.

علاوه‌ بر این‌ها، اگر قرار است تبلیغ صفحۀ خود را به پیجی دیگر دهید، حتماً باید آن صفحه را آنالیز کنید تا خیالتان راحت شود که پول خود را دور نمی‌ریزید! با استفاده از ابزارهای مختلف و البته آنالیز (اصطلاحاً) دستی، مطمئن شوید که تعامل‌های صفحۀ مقصد تقلبی یا فیک نیستند.

نکتهٔ مهم: هنگام آنالیز پیج‌ دیگران، برای اطمینان از واقعی بودن تعامل‌ها، حتماً باید نگاه ویژه‌ای به بخش فالوورها و کامنت‌های زیر پست‌های آن‌ها داشته باشید.

البته که راهکار ساده‌تری هم وجود دارد. می‌توانید سراغ جریان که پلتفرم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی یکتانت است بروید و اطلاعات کامل هر اینفلوئنسر و صفحۀ پربازدید را در آنجا بررسی کنید.

اینکه چه معیارهایی برای شما باید مهم باشد، موضوعی است که جلوتر دربارهٔ آن صحبت می‌کنیم. اول برویم سراغ بهترین ویژگی اینستاگرام برای آنالیز پیج اینستاگرام خودمان!

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

اینسایت اینستاگرام بهترین ابزار برای تجزیه‌وتحلیل پیج خودمان

اینسایت ابزار رایگان خود اینستاگرام است که اطلاعات مفیدی دربارهٔ مخاطبان پیج و همچنین داده‌های جداگانه و اختصاصی راجع به هر محتوایی که منتشر می‌شود، به شما می‌دهد.

اینجا لازم است به دو نکتۀ مهم اشاره کنیم:

نکتهٔ اول: اینسایت اینستاگرام فقط برای آنالیز صفحۀ خودتان کاربرد دارد و نمی‌توانید با استفاده از آن پیج رقبا را تحلیل کنید. فقط زمان تبلیغات در اینستاگرام می‌توانید از صاحبان پیج بخواهید عملکرد تبلیغ را (محتوای تبلیغاتی که منتشر کرده‌اند) به شما دهند.

نکتهٔ دوم: برای استفاده از این ابزار، باید اکانت خود را به Business یا Creator تغییر دهید. تفاوت این ۲ هم از نام آن‌ها مشخص است؛ اکانت بیزینس برای برندها، فروشگاه‌های اینترنتی و سازمان‌های بزرگ است و Creator هم برای تولیدکننده‌ محتوا، هنرمند و اینفلوئنسر.

اگر صفحهٔ شما هنوز شخصی است، حتماً مقالهٔ «آموزش تبدیل اکانت اینستاگرام به بیزینس (آموزش ویدیویی)» را مطالعه کنید.

بعد از تبدیل اکانت، اینسایت فعال خواهد شد که برای دسترسی به آن، باید روی «Professional dashboard» که در بایو صفحه دیده می‌شود، کلیک کنید:

مرحلهٔ اول دسترسی به اینسایت برای آنالیز پیج اینستاگرام

تصویر زیر، صفحۀ اصلی اینسایت را نشان می‌دهد که حاوی اطلاعات متنوعی است. اطلاعاتی مثل تعداد اکانت‌هایی که طی یک بازۀ زمانی مشخص از صفحه دیدن کرده‌اند، تعداد اکانت‌‌هایی که با صفحه تعامل داشته‌اند، مجموع فالوورها و….

اینسایت اینستاگرام مخصوص آنالیز پیج اینستاگرام خودمان

اگر می‌خواهید اطلاعات مربوط به یک پست به‌خصوص را ببینید، روی «View insights» زیر همان پست کلیک کنید:

دیدن اینسایت پست در اینستاگرام

حالا صفحه‌ای جدید باز می‌شود که در آن اطلاعاتی مثل تعداد اکانت‌هایی که از پست دیدن کرده‌اند، تعداد اکانت‌هایی که با آن تعامل گرفته‌اند، نوع تعامل‌ها و… نمایش داده می‌شود:

نمونه داده‌های پست در اینسایت برای آنالیز پیج اینستاگرام

البته شما اطلاعات آخرین محتواها را هم در خود اینسایت می‌توانید ببینید. روی هر محتوا که بزنید، اطلاعات آن را مشاهده می‌کنید:

دیدن اینسایت هر پست

یک بخش دیگر اینسایت هم «Tips and resources» است. در این بخش، اینستاگرام منابع کافی را در اختیارتان می‌گذارد تا ایده بگیرید.

مثلاً در بخش «Inspiration» به شما ریلز و محتواهای مختلفی پیشنهاد می‌دهد. ببینید کدام عملکرد بهتری داشته‌اند و به موضوع فعالیت شما نزدیک‌ترند؛ از همان‌ها برای تولید محتوا ایده بگیرید.

ایده‌گرفتن از پست دیگران برای تولید محتوا

قبل از اینکه سراغ معرفی چند مورد از بهترین آن‌ها برویم، بیایید با برخی از شاخص‌های مهمی که اینسایت ارائه می‌کند و باید برای تحلیل زیر ذره‌بین ببرید، آشنا شویم.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۲۲ معیار مهم که باید در آنالیز پیج اینستاگرام در نظر گرفت

یک‌راست برویم سراغ اصل مطلب و ببینیم این معیارها چه چیزهایی هستند. فقط همین قدر بگوییم که این بخش را به ۳ قسمت تقسیم می‌کنیم تا بفهمید آنالیز هر معیار از چه نظر مفید فایده است.

 

معیارهای مرتبط با آگاهی از کسب‌وکار و برند

اگر می‌خواهید بدانید در افزایش آگاهی از برند چه عملکردی داشته‌اید، این معیارها به کمک شما می‌آیند.

 

۱. Reach

یکی از اصطلاحات اینستاگرام و متریک‌های مهم است و تعداد اکانت‌های منحصربه‌فردی را که از صفحه یا پست دیدن کرده‌اند، نشان می‌دهد؛ منظور از منحصربه‌فرد این است که اگر یک اکانت ۱۰ بار بازدید داشته باشد، فقط ۱ عدد به Reach اضافه خواهد شد.
این متریک اطلاعات خوبی در رابطه با افزایش آگاهی از برند در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

۲. Impression

این متریک، مجموع تعداد دفعات دیده‌شدن یک پست یا به‌طور کلی صفحه را نشان می‌دهد؛ برعکس Reach که بیانگر تعداد بازدیدکنندگان منحصربه‌فرد بود، Impression اهمیتی به تکراری‌بودن بازدیدکننده نمی‌دهد و اگر یک اکانت ۱۰ بار از یک پست دیدن کند، تعداد آن هم ۱۰ عدد بالا خواهد رفت.

اگر تعداد ایمپرشن از ریچ بیشتر است، می‌توان چنین برداشتی هم داشت: مخاطب محتوای شما را دوست دارد و چند بار به سراغ آن آمده است. چنین محتوایی واقعاً ارزشمند است و از آن برای تولید محتوا در اینستاگرام الگو بگیرید؛ یعنی بعدی‌ها را هم با همین الگو (موضوع، سبک، محتوا و…) آماده کنید.

یک نکته هم اضافه کنیم: ایمپرشن بالا برای پست‌های خودتان خوب است، ولی در تبلیغات بهتر است به‌دنبال ریچ باشید تا ایمپرشن! دلیل اصلی آن هم این است که شما نیاز دارید تعداد افراد منحصربه‌فرد بیشتری تبلیغ را ببینند و نه یک نفر، ۱۰ بار ببیند!

 

۳. Content you shared (محتواهایی که شما به اشتراک گذاشته‌اید)

محتواهایی که از صفحات دیگر از طریق استوری، پست و… در ۹۰ روز اخیر به اشتراک می‌گذارید، عدد این شاخص را افزایش می‌دهد.

 

۴. Plays

مجموع دفعاتی که یک ویدیو در اینستاگرام Play (پخش) می‌شود؛ یعنی زمان‌هایی که ویدیو به‌صورت خودکار پخش می‌شود، به‌اضافۀ دفعاتی که کاربر برای نمایش روی ویدیو کلیک می‌کند.

 

۵. Instagram stories views (آمار بازدید استوری‌ها)

هر استوری‌، مجموعه‌ای از متریک‌های مختص خود را دارد. متریک‌ها و شاخص‌هایی مثل پاسخ به استوری (Reply)، ایمپرشن (مجموعه دفعات بازدید)، تعداد دفعات ردکردن استوری و…

با استفاده از این شاخص‌ها، می‌توانید عملکرد هر استوری را به‌صورت مستقل و جداگانه بررسی کنید و بفهمید چه عواملی در جلب توجه مخاطبان موفق عمل می‌کنند و چه چیزهایی حوصلۀ آن‌ها را سر می‌برند.

 

۶. Watch through rate (نرخ تماشای کامل محتوا)

این پارامتر، مشخص می‌کند چند درصد از بازدیدکنندگان استوری‌ها، ریل‎ها و ویدیوهای منتشرشده در پیج شما را از ابتدا تا انتها، به‌صورت کامل، تماشا کرده‌اند!

 

۷. Accounts reached

منظور تعداد اکانت‌های منحصربه‌فردی است که حداقل یک بار محتوای شما را دیده‌اند. این بخش حاوی اطلاعات فالوورها و همچنین افرادی است که فالوور اکانت شما نیستند.

اطلاعاتی که در اختیارتان قرار می‌گیرند، شامل ویژگی‌های جمعیت‌شناختی صاحبان اکانت‌ها می‌شود (منبع: Later).

Accounts reach در اینسایت اینستاگرام برای آنالیز پیج اینستاگرام

معیارهای تعامل (اینگیجمنت)

برای سنجش میزان و چگونگی تعامل مردم با پیج اینستاگرام، از این پارامترها استفاده کنید.

 

۸. Saves (ذخیره کردن‌ها)

این معیار تعداد دفعاتی را که پست و محتوای شما توسط بازدیدکنندگان ذخیره‌شده است، نشان می‌دهد. این مسئله هم مثل بیشتربودن ایمپرشن از ریچ اهمیت دارد؛ چون نشان می‌دهد محتوای شما برای کاربر ارزشمند است و می‌خواهد آن را بارها ببیند.

save در اینستاگرام

۹. Shares (باشتراک‌گذاری‌ها)

این پارامتر آمار دفعاتی را که پست از طریق اینستاگرام برای کاربران دیگر ارسال شده است، نشان می‌دهد و اتفاقاً پارامتر بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای محسوب می‌شود.

چرا؟ یکی از مسائل مهم برای وایرال‌شدن پست اینستاگرام همین اشتراک‌گذاری است. ببینید چه محتواهایی از شما مدام به اشتراک گذاشته می‌شود و همان الگو را تکرار کنید.

 

۱۰. Reel Shares

این شاخص نشان می‌دهد هر ریل چند بار از طریق دایرکت اینستاگرام برای دیگران فرستاده شده است.

 

۱۱. Engagement rate (نرخ تعامل)

نرخ تعامل یا Engagement در واقع نرخی است که نشان می‌دهد چند درصد از فالوورها با محتوای شما تعامل داشته‌اند.

وقتی مخاطبان محتوا را لایک می‌کنند، زیر آن کامنت می‌گذارند، آن را سیو می‌کنند یا با دیگران به اشتراک می‌گذارند، نرخ تعامل بالا می‌رود.

چرا؟ این مسئله برمی‌گردد به فرمول نرخ تعامل: مجموع کامنت‌ها، سیوها و لایک‌ها تقسیم بر تعداد فالوورها.

 

۱۲. Accounts engaged (اکانت‌هایی که تعامل داشته‌اند)

این معیار تعداد اکانت‌های منحصربه‌فردی را که به هر نحوی با پیج تعامل برقرار کرده‌اند، نشان می‌دهد. این معیار شامل ویژگی‌های جمعیت‌شناختی اکانت‌ها، مثل جنیست، شهر و کشور محل سکونت و بازۀ سنی آن‌ها می‌شود.

 

۱۳. Live interactions

مجموع تعداد کامنت‌ها و به‌اشتراک‌گذاری‌های یک لایو اینستاگرامی.

 

۱۴. Peak concurrent viewers

این معیار به شلوغ‌ترین بخش لایو که بیشترین تعداد بازدیدکنندگان در حال تماشای آن بودند اشاره دارد.

 

۱۵. Accounts reached during broadcast

تعداد اکانت‌هایی را که تماشاگر لایو اینستاگرامی بودند، نشان می‌دهد.

 

۱۶. Most engaged hashtags

برترین هشتگ‌های صفحه که بیشترین تعامل را برای پیج به ارمغان آورده‌اند، تحت عنوان این معیار نمایش داده می‌شوند.

به‌طور کلی، هشتگ‌ها در اینستاگرام نقش پررنگی دارند و علاوه‌ بر بالابردن نرخ تعامل، به شما کمک می‌کنند به مخاطبان هدف بیشتری دست پیدا کنید و بفهمید آن‌ها در اینستاگرام دنبال چه چیزهایی می‌گردند.

تعامل کاربر با پیج اینستاگرام علاوه بر دیده‌شدن ضروری است؛ چراکه شما به فالوورهایی نیاز دارید که به نحوی علاقهٔ خود را به پیج نشان دهند. اینکه فقط محتوای شما دیده شود، به تبدیل فالوور به مشتری منجر نمی‌شود.

مقاله پیشنهادی: ۱۵ راه افزایش لایک اینستاگرام

سایر معیارها

علاوه‌ بر این دو دسته‌بندی، معیارهایی دیگری هم وجود دارند که برای آنالیز پیج اینستاگرام کارآمدند:

 

۱۷. ترافیک

این شاخص تعداد کلیک‌ها روی لینک سایت (که معمولاً در بایو قرار می‌گیرد)، کلیک روی دعوت به اقدام‌ها (CTA) و لینک‌هایی را که درون استوری قرار می‌دهید، نشان می‌دهد.

بالابودن ترافیک، یعنی مخاطب محتوا را پسندیده است و پایین‌بودن آن، دقیقاً برعکس این موضوع را اثبات می‌کند.

اینکه چقدر موفق بودید کاربر را به کلیک‌کردن روی لینک ترغیب کنید، از روی این عدد مشخص می‌شود. در صورتی که عدد پایین است، می‌توانید نحوهٔ دعوت را تغییر دهید.

 

۱۸. Audience growth (رشد مخاطبان)

اگر اکانت خود را Business یا Creator کرده باشید، اینستاگرام تعداد فالو کردن‌ها و آنفالو کردن‌ها را از طریق اینسایت زیر نظر می‌گیرد و به‌لطف این قابلیت، می‌فهمید در هر روز چند نفر صفحۀ شما را فالو و چند نفر صفحۀ شما را آنفالو کرده‌اند.

این نشان می‌دهد در جذب فالوور اینستاگرام چقدر خوب عمل کرده‌اید. آیا پیج شما آن‌قدر حرفه‌ای آماده شده است که کاربران به فالوکردن شما ترغیب شوند؟ آیا تبلیغ خوبی داشته‌اید؟ بایو خوب است؟

اطلاعات کافی را با هایلایت‌ها ارائه کردید؟ خودتان و مزیتی که دارید، در بایو خوب شرح داده‌اید؟

از دیگر پارامترهای تاثیرگذار هم می‌توان به محتوای تولیدشده اشاره کرد. آیا محتوای شما آن‌قدر مفید بوده است که شما را فالو کنند؟

نکته: در زمان بررسی رشد فالوورها، به وقتی که کمپین فروش در اینستاگرام یا کمپین تبلیغاتی دارید، دقت کنید. در این زمان‌ها، رشد عجیبی در جذب فالوور خواهید داشت که نباید مبنای تجزیه‌وتحلیل قرار بگیرد. آمار و اطلاعات این روزها را برای بررسی عملکرد کمپین خود در نظر بگیرید.

 

۱۹. Total followers (مجموع فالوورها)

این پارامتر مجموع اکانت‌هایی را که صفحۀ شما را فالو می‌کنند، نشان می‌دهد؛ به‌علاوه، اطلاعاتی مثل نحوۀ رشد و کاهش تعداد فالوورها، نقاط جغرافیایی که بیشتر فالوورها از آنجاها هستند، بازۀ سنی و البته بازه‌های زمانی‌ را که آن‌ها بیشتر در اینستاگرام فعال هستند، می‌توانید از این بخش استخراج کنید (منبع: sproutsocial

تعداد فالوورها برای آنالیز پیج اینستاگرام

۲۰. Audience demographics (ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مخاطبان)

اطلاعاتی مثل جنسیت، محل زندگی، سن و باقی خصوصیات فالوورهای شما را نشان می‌دهد. با استفاده از اطلاعات این بخش، می‌توانید بفهمید آیا پروسۀ هدف‌گیری در این پلتفرم درست انجام می‌شود یا افرادی صفحه را فالو کرده‌اند که عملاً به هیچ کار کسب‌وکار نمی‌آیند!

از طرفی، اگر هنوز پرسونای پیج (کسب‌وکار) را مشخص نکردید، این اطلاعات به شما کمک می‌کنند مشتری خود را بهتر بشناسید. اینکه چه سنی دارند و چه جنسیتی، مستقیماً در نوع محتوایی که باید تولید کنید، تاثیر دارد.

 

۲۱. Best time to post (بهترین زمان انتشار محتوا)

این معیار اطلاعات لازم دربارۀ زمان‌هایی را که فالوورهایتان در اینستاگرام حضور دارند، در اختیار شما قرار می‌دهد. قاعدتاً انتشار محتوا در چنین اوقاتی، باعث می‌شود احتمال دیده‌شدن محتوا و به‌دنبال آن، تعامل فالوورها هم بیشتر شود.

 

۲۲. Instagram ad analytics

اطلاعات مربوط به عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی در اینستاگرام، تحت عنوان این معیار به نمایش درمی‌آیند. البته که امکان استفاده از این سرویس در کشور ما وجود ندارد!

در انتها، لازم است بگوییم که اگر می‌خواهید آنالیز پیج اینستاگرام خود را به موثرترین شکل ممکن انجام دهید، باید تمام این معیارها را با دقت اندازه‌ بگیرید و دنبال راهکارهایی برای بهبود عملکرد صفحه بگردید.

تا اینجا بیشتر راجع‌ به تحلیل صفحۀ خودمان صحبت کردیم! اگر موافق باشید، در بخش بعدی، جزئیات بیشتری از چگونگی آنالیز پیج اینستاگرام دیگران را روی داریه بریزیم و بعد برویم سراغ معرفی ۲ سایت آنالیز پیج اینستاگرام رایگان و پولی.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

چه چیزی از رقبا برای ما در اینستاگرام مهم است؟

اول از همه لازم است به یک نکتۀ مهم اشاره کنیم. هر کسب‌وکاری – چه در دنیای واقعی و چه در فضای مجازی – دو نوع رقیب دارد:

  • رقیب مستقیم: صفحات و کسب‌وکارهایی که عیناً همان محصولات و خدمات شما را ارائه می‌کنند
  • رقیب غیرمستقیم: صفحات و کسب‌وکارهایی که به‌خاطر تفاوت محصولات و خدمات شاید در ظاهر رقیب شما نباشند، ولی ماهیت محصولات و خدمات آن‌ها به‌گونه‌ای است که امکان دارد مشتری بالقوه برای رفع نیاز خود سراغ آن‌ها برود

یک مثال بامزه از رقبای غیرمستقیم بگیم؟ نانوایی‌ها می‌توانند رقیب غیرمستقیم باشگاه‌های ورزشی باشند؛ چراکه نان رژیمی برای ورزشکاران بسیار مفید است و آن‌ها به‌دنبال چنین نانی هم می‌گردند.

به‌ عبارتی، رقبای غیرمستقیم مشتری بالقوهٔ مشترک دارند که هرکدام یکی از نیازهای آن‌ها را رفع می‌کنند و حتی می‌توانند با آن‌ها برای جذب مشتری همکاری کرد؛ برخلاف رقیب مستقیم که نیازی را برطرف می‌کند که شما هم رفع می‌کنید.

وقتی قرار است صفحۀ یکی از رقبا را زیر ذره‌بین ببرید، اول از همه باید ببینید آن‌ها جزو کدام دسته‌ به حساب می‌آیند.

بعد از مشخص‌کردن تکلیف این موضوع، به‌طور مشخص معیارهای زیر را بررسی کنید تا به اطلاعات لازم دست پیدا کنید:

  • سرعت رشد صفحۀ رقیب

اینکه بفهمید صفحۀ رقیب با چه سرعتی رشد می‌کند، دید خیلی خوبی در رابطه با قدرت و اهمیت آن رقیب به‌خصوص در اختیارتان قرار می‌دهد.

  • تعداد پست‌ها و نحوۀ انتشار پست در هفته

روال انتشار محتوا و البته تعداد آن‌ها، دیگر اطلاعات مهمی است که باید در رابطه با رقبا کسب کنید.

  • میزان و کیفیت تعامل صفحه (لایک + کامنت‌ها)

فارغ از اینکه سرعت رشد صفحه چقدر است، باید از میزان تعامل‌ها و کیفیت آن‌ها هم اطلاعات کافی و کامل به دست آورید. به‌طور مشخص، تعداد لایک هر محتوا و البته نظرات منفی و مثبتی را که زیر هرکدام ثبت می‌شوند، بررسی کنید.

  • نوع محتوای محبوب بین فالوورهای رقیب

بگردید و آن دسته از محتواها را که بیشتر موردپسند فالوورهای رقیب هستند، پیدا کنید؛ از آنجایی که به احتمال خیلی زیاد مخاطبان هدف مشترکی دارید، می‌توانید فرمول موفقیت آن‌ها را کپی کرده و با خلق محتواهای مشابه، ولی با ارزش اضافه توجه جامعۀ مخاطبان هدف را جلب کنید.

  • هشتگ‌هایی که صفحۀ رقیب از آن‌ها استفاده می‌کند

ببینید رقیب از چه هشتگ‌هایی استفاده می‌کند و آن‌هایی را که آوردۀ خوبی داشته‌اند، زیر پست‌های خود درج کنید.

به‌طور کلی، همان‌طور که بالاتر هم گفتیم، آنالیز پیج رقبا کمک می‌کند وجوه اشتراک و البته تفاوت‌ها را پیدا کنید؛ یعنی به اطلاعات ارزنده‌ای دست پیدا خواهید کرد که به بهبود عملکرد صفحۀ خودتان کمک بزرگی می‌کنند.

نکته: کامنت‌های رقبا جای خوبی برای یافتن گپ‌هاست؛ یعنی ببینید پیج رقبا چه چیزهایی را از قلم انداخته‌اند و همان را به محتوا تبدیل کنید. شما باید چیزی بیشتر از بقیه ارائه کنید که فالوور بگیرید یا شانسی در مقابل رقبای قدیمی خود ندارید.

تا اینجا، از بین ابزارهای موجود، فقط اینسایت اینستاگرام را معرفی کردیم و گفتیم که به‌ درد تحلیل صفحۀ خودتان می‌خورد. در بخش بعدی، یک سایت مختص آنالیز پیج اینستاگرام دیگران را بررسی خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی: ۱۵ راه افزایش کامنت اینستاگرام

NotJustAnalytics، ابزاری رایگان برای آنالیز پیج اینستاگرام دیگران

NotJustAnalytics که به آن NJL هم می‌گویند، یک پلتفرم تحت‌وب است که برای آنالیز پیج‌های اینستاگرامی به کمک کسب‌وکارها می‌آید و به عقیدۀ بسیاری از متخصصان، بهترین سایت آنالیز پیج اینستاگرام محسوب می‌شود.

این ابزار با پیدا کردن هشتگ‌های مناسب، جذب مخاطب هدف درست و افزایش تعامل با پیج را برای دارندگان صفحات اینستاگرامی ممکن می‌کند.

برای استفاده از این ابزار، باید به آدرس www.notjustanalytics.com بروید تا صفحۀ زیر را ببینید. در فیلدی که داخل صفحه است، یوزرنیم صفحۀ مدنظر را وارد و روی دکمۀ «ANALYZE» کلیک کنید:

notjustanalytics ابزار رایگان برای آنالیز پیج اینستاگرام رقبا

حالا گزارش تجزیه‌وتحلیل این صفحه را خواهید دید که به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شود:

 

Competitors & Influencers’ analysis

در این قسمت، پنجره‌ای را می‌بینید که حاوی اطلاعات ارزشمندی است. اطلاعاتی مثل مجموع تعداد فالوورهای صفحه، میانگین تعداد لایک‌ها و همچنین میانگین تعداد کامنت‌ها.

به‌علاوه، نرخ تعامل را می‌بینید که برای صفحۀ مد نظر ما، برابر با ۲/۲۲ درصد است و زیر آن نوشته شده که این میزان Engagement Rate کمی بیشتر از باقی صفحات مشابه است؛ به‌طور مشخص، ۰/۵۲ درصد بالاتر از صفحاتی که محتوای مشابه دارند.

Competitors & Influencers’ analysis برای تحلیل و آنالیز پیج اینستاگرام دیگران

Profile growth

پایین‌تر که بیایید، به بخش Profile Growth می‌رسید. در این قسمت، نموداری تحت عنوان Total follower growth دیده می‌شود. تصویر زیر را ببینید:

بخش رشد پروفایل در ابزار آنالیز پیج اینستاگرام NJL

این نمودار نشان می‌دهد در یک بازۀ زمانی مشخص، میزان فالوورهای صفحه چه تغییر منفی یا مثبتی داشته‌اند. به بالای صفحه دقت کنید. در این مثال ما بازۀ زمانی را روی ۱ ماه گذاشتیم و مشخص است که در ۳۰ روز گذشته، تعداد دنبال‌کنندگان این صفحه کاهش محسوسی داشته‌اند.

نمودارهای رشد فالوورها چه کمکی به شما می‌کند؟ یکی از کمک‌های آن، یافتن پرش‌ها و سقوط‌هاست! در برخی تاریخ‌ها رشد پیج غیرطبیعی است و یک رشد عجیب در نمودار می‌بینید.

در اینجا، می‌توانید ببینید پیج چه کمپینی را اجرا کرده است یا بروید ببینید در آن تاریخ، چه پستی منتشر کرده است.

یافتن چنین پست‌هایی کمک می‌کند شما زودتر از پیج رقیب رشد کنید؛ چراکه دیگر نیاز نیست آزمون‌وخطا کنید و پست محبوب بین فالوورها را پیدا کنید. حتی اگر کمپین فروش در اینستاگرام یا تبلیغاتی داشتند، می‌توانید ببینید چه نوع محتوا و پیشنهادی به رشد خوب پیج منجر می‌شود.

نکته: اگر در حال آنالیز پیج اینستاگرام دیگران برای سپردن تبلیغ هستید، به این رشدها چشم دیگری هم داشته باشید: آیا فالووری خریداری شده است؟ به سراغ بررسی فالوورها بروید که مطمئن شوید پای فالوور فیک در میان نباشد!

 

Daily growth

در این بخش، رشد روزانهٔ پیج در مقایسه با روز قبل از آن را مشاهده می‌کنید:

رشد روزانه

 

 

Post and interactions overview

در این قسمت، نموداری میله‌ای را می‌بینید که وضعیت تعامل‌ها با هر پست آپلودشده روی صفحه را نشان می‌دهد. همان‌ طور که در تصویر زیر می‌بینید، این نمودار posts interactions نام دارد:

Post Interactions برای آنالیز پیج اینستاگرام در NJL

خط آبی نشان‌دهندۀ تعداد لایک‌های هر پست است و خط صورتی تعداد کامنت‌ها را نشان می‌دهد.

مشخصاً این نمودار یک دید کلی از وضعیت تعامل با تمام پست‌ها نشان می‌دهد؛ اگر دنبال جزئیات می‌گردید، باید کمی پایین‌تر بروید.

نکتهٔ مهم اینجاست که ببینید آیا همان قدر که توانسته‌اند لایک بگیرند، کامنت هم گرفته‌اند یا نه. چه مشکلی وجود دارد که با وجود لایک زیاد، کامنت کمی دارند؟ چرا فالوورها با پیج آن‌ها تعامل ندارند؟ یعنی چرا با آن‌ها حرف نمی‌زنند؟

البته به‌طور کلی که تعداد لایک‌ها از کامنت‌ها بیشتر است؛ منظورمان این نیست دقیقاً یکی باشند. به عبارتی، باید ببینید آیا فاصلهٔ معناداری بین لایک‌ها و کامنت‌هاست یا نه. شاید لایک خریده باشند یا پای مشکلات دیگری در میان باشد.

مثلاً‌ شاید دعوت‌به‌اقدام خوبی نداشته‌اند یا پست از جنسی نباشد که کامنت بگیرد؛ ولی اگر به‌طور کلی، این اتفاق می‌افتد، سعی کنید مشکل را شناسایی کنید.

 

Detailed post analysis

اینجا می‌توانید اطلاعات مربوط به تعاملات هر پست را به‌صورت جداگانه و با جزئیات در اختیار داشته باشید:

اینسایت هر پست در NJL

به بالای تصویر دقت کنید، ترتیب‌بندی پست‌ها بر اساس زمان بارگذاری آن‌ها است. تاریخ هر پست، تصویری از آن، تعامل‌ها به تفکیک لایک، کامنت و تعداد پخش‌ها، اکانت‌هایی که در هر پست تگ شده‌اند و هشتگ‌های هرکدام در این قسمت دیده می‌شوند.

این ابزار رایگان است که اطلاعات کلی خوبی به شما می‌دهد؛ ولی اگر می‌خواهید مثل حرفه‌ای‌ها پیش بروید، باید به سراغ ابزارهای پولی بروید.

در بخش بعدی، ابزار CoCo را با هم بررسی می‌کنیم که پرداخت هزینهٔ آن از ایران بدون واسطه امکان‌پذیر است.

مقاله پیشنهادی: بهترین ابزارهای تولید محتوا برای سایت و شبکه‌های اجتماعی!

CoCo ابزار پولی، ولی قدرتمند و همه‌فن‌حریف برای آنالیز پیج رقبا و خودمان

این ابزار بعد از اسکن پیج مدنظر، تمام جوانب کلی پروفایل را با دقتی موشکافانه بررسی می‌کند و اطلاعات جامعی دربارۀ رشد فالوورها، نرخ تعامل، میانگین تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها، Reach و Impression کلی صفحه در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

ابزار CoCo برای آنالیز پیج اینستاگرام

یکی دیگر از قابلیت‌های CoCo این است که دیتابیسی کامل از اینفلوئنسرها در اختیارتان قرار می‌دهد و با ارائۀ جزئیات مربوط به هرکدام، شما را در اتخاذ تصمیم‌ بهتر یاری می‌کند.

نکتۀ مهم دیگر اینکه CoCo اطلاعات و داده‌ها را به‌صورت لحظه‌ای آپدیت می‌کند و در اختیار کاربر قرار می‌دهد. چیزی که به شما کمک می‌کند ثانیه‌به‌ثانیه عملکرد صحفۀ خود و رقبا را رصد کنید و استراتژی را با توجه به تغییراتی که رخ می‌دهند بهینه کنید.

و خامۀ روی کیک، آسان بودن استفاده از این ابزار است! رابط گرافیکی کاربرپسند، باعث می‌شود کارکردن با CoCo برای هرکسی بسیار راحت و دل‌نشین باشد.

یکی از خوبی‌های ابزار CoCo این است که می‌توانید یک لیست از تمام پیج‌ها از قبل آماده کنید و به‌مرور تغییرات را در آنجا بررسی کنید. شما همچنین می‌توانید از این ابزار برای بررسی پیج خودتان هم استفاده کنید.

دستیار هوش مصنوعی CoCo به شما در تولید محتوا و همچنین یافتن هشتگ اختصاصی مناسب کمک می‌کند.

در آخر هم از شما دعوت می‌کنیم ویدئویی از قسمت‌های مختلف این ابزار و امکاناتی که دارد، ببینید:

 

 

بدون تجزیه‌وتحلیل یک گام هم برندارید که فایده ندارد!

اگر قرار است برای کسب‌وکار خود در اینستاگرام اکانت بسازید و می‌خواهید نهایت بهره را از آن ببرید، باید بدانید تحلیل و آنالیز، یک ضرورت غیرقابل چشم‌پوشی محسوب می‌شود. نادیده گرفتن تجزیه‌وتحلیل، مثل این می‌ماند که بدون نقشه، وارد جاده‌ای شوید که هیچ شناختی از آن ندارید!

در این مقاله، سعی کردیم چرایی اهمیت تجزیه‌وتحلیل را برایتان روشن کنیم و راهکارها و ابزارهایی برای آنالیز پیج اینستاگرام خودتان و رقبا ارائه کنیم.

به‌علاوه، معیارهایی که هنگام تحلیل باید زیر ذره‌بین ببرید را معرفی کردیم و گفتیم هرکدام برای به دست آوردن چه نوع اطلاعاتی مناسب هستند.

اگر همچنان سؤالی در این رابطه دارید، حتماً آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

2.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی