فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

راه‌های تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام

رشد کسب‌وکار اینترنتی | سمیه رفیعی | تاریخ بروزرسانی : ۷ اسفند ۱۴۰۲

راه‌های تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام

هر روز تلاش می‌کنید تعداد فالوورها و میزان تعامل آن‌ها با صفحۀ اینستاگرام خود را افزایش دهید. در نهایت هم جامعه‌ای کوچک از افرادی تشکیل می‌دهید که محتواهای شما را دنبال می‌کنند.

اما این فرایند قرار است چگونه برای شما جریان درآمدی ایجاد کند؟ اگر از بین آن‌ها، کسی برای خرید محصول یا خدمت کسب‌وکارتان اقدام نکند، صرف این همه انرژی و زمان چه سودی دارد؟

برای اینکه به این سؤال‌ها پاسخ دهیم، قرار است از اهمیت تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام و راه‌های انجام آن در این مقاله صحبت کنیم.

آیا می‌توانیم به فالوورها به چشم مشتری نگاه کنیم؟

برای پاسخ به این سؤال بهتر است برگردید به لحظه‌ای که تصمیم گرفتید در این پلتفرم حضور داشته باشید!

با چه هدفی این کار را انجام دادید؟ و چرا در حال حاضر، برای آن به‌صورت رایگان محتوا تولید می‌کنید؟ شاید بگویید:

  • برای اینکه آخرین اخبار کسب‌وکار را با مشتریان فعلی در میان بگذاریم؛
  • می‌خواهیم نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازیم و بیشتر دیده شویم؛
  • ترافیک ورودی وب‌سایت را افزایش دهیم؛
  • مشتریان راغب بیشتری جذب کنیم؛
  • تجربه و نظر مشتریان فعلی را نشان دهیم.

فرقی نمی‌کند که پاسخ شما چیست؛ چراکه همه‌ٔ این‌ها قرار است مشتری را با کسب‌وکار آشنا کند، اعتماد او را به دست بیاورد یا وفاداری او را افزایش دهد و در نهایت هم به فروش بیشتر منجر شود.

شخصی که دوره‌های عکاسی برگزار می‌کند، نکات آموزشی رایگان دربارۀ اصول عکاسی حرفه‌ای، نحوۀ ژست‌‌گرفتن یا ویژگی‌های یک دوربین‌ استاندارد در صفحۀ اینستاگرام خود ارائه می‌دهد.

مجموعه‌ای که خدمات تعمیر لوازم برقی و خانگی ارائه می‌کند، از نحوۀ نگهداری این دستگاه‌ها و روش‌ رفع برخی مشکلات صحبت می‌کند.

هر ۲ مورد، ممکن است دربارهٔ دوره‌های آموزشی یا خدماتی که ارائه می‌دهند (مثل تعمیر لوازم خانگی در منزل یا عکاسی در منزل) در جای مناسب صحبت کنند. در واقع، فالوور را به مشتری تبدیل کنند!

 

تولید محتوا در اینستاگرام

 

 

برای موفقیت، خرده‌فروشان و صاحبان مشاغل به کاربرانی نیاز دارند که محصولات آن‌ها را بخرند، نه کاربرانی که فقط پست‌های آن‌ها را دوست دارند؛ پس باید استراتژی‌های خود را در راستای تبدیل فالوور پیج اینستاگرام به مشتری بچینید.

اما حالا سؤال اینجاست که چگونه این کار را انجام دهیم؟ در ادامه، روش‌هایی که شما را در این مسیر قرار می‌دهند، معرفی می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی: تکنیک‌ها و راهکارهای افزایش فروش برای انواع کسب‌وکارها

۱۱ روش مطمئن برای تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام

برای به حداکثر رساندن شانس تبدیل لایک‌ها به خرید و افزایش فروش در اینستاگرام، می‌توانید به روش‌های زیر عمل کنید:

 

۱. محتوای خلاق و خاص تولید کنید

کاربران تند‌وتند پست‌ها را اسکرول می‌کنند، سطحی‌وار از آن‌ها گذر می‌کنند و حتی تا حد زیادی، آن‌ها را خسته‌کننده می‌دانند. به همین دلیل، جلب توجه مشتریان بالقوه در اغلب مواقع سخت‌ترین مرحله در شروع گفت‌وگو و تعامل با آن‌ها محسوب می‌شود.

فقط محتواهایی که خاص و خلاقانه باشند، می‌توانند توجه این افراد را جلب کنند و باعث مکث آن‎ها شوند. محتوای شما باید هم ظاهر خاصی داشته باشد و هم چیز ارزشمندی ارائه کند. از انواع محتوا در اینستاگرام بهره ببرید؛ به‌خصوص قابلیت‌های جدید مثل ریلز تا بیش از پیش دیده شوید.

برای اینکه بدانید ریلز چیست و به چه دردی می‌خورد، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «آموزش فعال کردن ریلز اینستاگرام در آیفون و اندروید (۳ روش)» را مطالعه کنید.

 

۲. فالوورهای خود را بشناسید

تا زمانی که ندانید فالوور به چه چیزی نیاز و علاقه دارد، نمی‌توانید او را به مشتری تبدیل کنید. از طرفی هم برای خلاقیت به خرج‌دادن و تولید محتوای منحصربه‌فرد، باید مخاطبان خود را بشناسید:

  • چه محتوایی دغدغۀ آن‌ها را پوشش می‌دهد؟
  • چه نوع محتوایی توسط آن‌ها بیشتر دیده می‌شود؟
  • چرا صفحۀ شما را دنبال می‌کنند؟ برای یادگیری یا برای آگاهی از تخفیف‌ها و پروموشن‌ها؟
  • فالوورهای شما بیشتر از کدام قشر جامعه، گروه سنی یا موقعیت جغرافیایی هستند؟
  • در چه ساعات و روزهایی بیشتر دست‌به‌گوشی می‌شوند؟

تا می‌توانید از رفتار، شخصیت و چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستند، اطلاعات کسب‌ کنید و استراتژی تولید محتوای خود را بر این مبنا قرار دهید. ‌

باید محتوایی را به اشتراک بگذارید که برای مخاطبان‌تان ارزشمند باشد؛ اما تنوع را هم در این حین فراموش نکنید. با ارسال محتوای متنوع، اطمینان حاصل می‌کنید که مخاطبان با برند درگیر می‌شوند.

مقاله پیشنهادی: آموزش تولید محتوا در اینستاگرام (۱۲ ایده جذاب)

۳. فالوورها را وسوسه‌ کنید

وقتی مخاطبان خود را بشناسید، می‌توانید پیشنهادات تخفیفی و پروموشن‌هایی تعریف کنید که ترغیب‌کننده باشند. آن‌ها گاهی فقط به یک تلنگر و انگیزه نیاز دارند تا به مشتری تبدیل شوند:

  • مزیت‌های خود را پیش چشم آن‌ها برجسته کنید؛
  • افرادی را نشان دهید که به برند و محصولات شما علاقه‌مند هستند و تغییری در زندگی‌شان ایجاد شده است؛
  • مسابقات اینستاگرامی برگزار کنید. برای مثال، آن‌ها را تشویق کنید که از کالا عکس سلفی به اشتراک بگذارند و جوایزی برای افراد منتخب در نظر بگیرید؛
  • از تکنیک‌های FOMO یا ایجاد ترس استفاده کنید و آن‌ها را به جلو هل دهید. وقتی از اتمام موجودی یا زمان محدود جشنواره صحبت کنید، آن‌ها را برای سرعت عمل به خرج‌دادن و خرید زودتر تشویق می‌کنید.

فکر نکنید که فقط پیشنهادات و تخفیف‌ها به تبدیل منجر می‌شوند، تجربه‎‌ای که مشتریان و دنبال‌کنندگان به دست می‌آورند، باعث می‌شود بارها و بارها برگردند؛ پس باید به‌نحوی، برای آن‌ها چنین تجربه‌ و حس خوبی خلق کنید و آن‌ها را با مجموعه درگیر کنید.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۴. چشم از رقبا برندارید

رقبا همیشه آموزگاران خوبی هستند و تجزیه‌وتحلیل عملکرد آن‌ها حیاتی است. بازخوردهای دریافتی پست‌های آن‌ها را بررسی و اندازه‌گیری کنید تا متوجه شوید در چه نقاطی مزیت بیشتری نسبت به شما دارند و چه چیزهایی برای کاربران قابل توجه است.

با این کار، حتماً به ایده‌های خوبی برای تبدیل فالوور به مشتری خواهید رسید. کافی است روی چیزی دست بگذارید که آن‌ها ارائه نداده‌اند.

مقاله پیشنهادی: آنالیز پیج اینستاگرام دیگران و خودمان (+ ۳ ابزار)

۵. به نظرات مشتریان فعلی خود تکیه کنید

در اینستاگرام، بهترین فضا را در اختیار دارید که از نظرات مشتریان فعلی آگاه شوید و بازخوردهای مثبت را به‌عنوان گواهی و دلیل محکمی برای خرید خدمات و محصول خوب خود به دیگران ارائه کنید. تجربۀ مصرف‌کنندگان و افراد دیگر همیشه در تصمیم خرید مردم تأثیر مثبت دارد و فروش مجموعه را افزایش می‌دهد.

از جمله روش‌هایی که می‌توانید در این راستا به کار ببرید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بعد از ارسال محصول، دربارۀ کالا و خدمات خود نظر کاربر را در دایرکت بپرسید؛
  • برای برخی مشتریان خود هدایا یا نمونه‌کار ارسال کنید. سپس استوری و پست مرتبط آن‌ها را در پیج خود منتشر کنید؛
  • در استوری، دربارۀ مسائل مختلف مثل موضوع پست‌ها، سؤالات موجود در حوزۀ کاری خود، رضایت از نحوۀ ارسال و موارد دیگر حتی اگر کوچک به نظر می‌رسند، نظرسنجی برگزار کنید.

از نتایجی که به دست می‌آورید، می‌توانید برای بهبود فرایندهای کاری و کیفیت محصول یا خدمت خود هم استفاده کنید. به این ترتیب، رضایت هرچه بیشتری خریداران را فراهم کرده و آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل خواهید کرد.

مقاله پیشنهادی: ۲۰ جملهٔ مشتری پسند همراه با جملات زیبا برای تشکر از مشتری

۶. از برقراری ارتباط اختصاصی با فالوورها غافل نشوید

وقتی می‌توانید تعاملی قوی و جامعه‌ای کوچک از مشتریان همیشگی خود تشکیل دهید که با آن‌ها ارتباط بگیرید. با لایک‌کردن و کامنت‌گذاشتن روی نظرات فالوورها و حتی پست‌های شخصی آن‌ها، به ذهن و قلب آن‌ها گره می‌خورید.

هرچه ارتباط عاطفی قوی‌تری با کاربران بسازید، برند شما هم در بین آن‌ها محبوب‌تر می‌شود. ارتقای جایگاه برند در ذهن آن‌ها باعث می‌شود که راحت‌تر پذیرای پیشنهادهای شما باشند. به همین دلیل هم سعی کنید از هر فرصتی برای برقراری ارتباط استفاده کنید. حتی می‌توانید گفت‌وگوی فالوورها را زیر نظر بگیرید و در لحظهٔ مناسب وارد شوید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۷. داستان‌سرایی را جدی بگیرید

یکی از بهترین راه‌ها برای علاقه‌مند نگه‌داشتن و مشارکت فالوورها در محتوای خود، استفاده از قدرت داستان‌سرایی است. داستان‌گفتن مقولۀ عجیب‌و‌غریب و بزرگی نیست:

  • از برندتان بگویید و داستان شکل‌گیری آن را تعریف کنید؛
  • کارمندان را معرفی کنید و داستان همکاری تیم‌های مختلف را به تصویر بکشید؛
  • از پشت‌صحنۀ کار – از تولید محصول تا آماده‌کردن آن برای ارسال – به مشتریان بگویید؛
  • در ویدئوها، کارمندان یا مشتریان راضی می‌توانند پشت دوربین از علت رضایت خود بگویند؛
  • فرایندهای کاری خود را تعریف کنید.

داستان‌سرایی عنصر کمکی ارزشمندی به حساب می‌آید؛ به‌خصوص اینکه در اینستاگرام حتی با یک تصویر هم می‌توان داستانی را در ذهن بیننده ایجاد کرد و فقط کمی خلاقیت و شناخت مخاطب نیاز دارد.
نمونه‌ای از داستان‌سرایی‌های صفحۀ اینستاگرام یکتانت را در تصویر زیر می‌بینید:

 

داستان‌سرایی یکتانت برای تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام

 

 

۸. پروفایل خود را بهینه کنید

اولین چیزی که کاربر هنگام ورود به صفحۀ شما می‌بیند، پروفایل‌تان است که حکم ویترین فروشگاه را دارد. اگر این ویترین اثر مثبتی از خود به جای بگذارد و در عین جذاب‌بودن، توصیف دقیقی از کسب‌وکارتان ارائه دهد، حتماً او را به درون مجموعه می‌کشد.

عکس پروفایل باید با کسب‌وکار یا لوگوی آن هم‌خوانی داشته باشد. جملاتی که برای معرفی نوشته می‌شود، کوتاه، ساده و جامع باشند و لینک سایت یا محصول هم در بایو درج شود. پروفایل شرکت اسنپ تمامی استانداردهای لازم را رعایت کرده است. هرچند شما می‌توانید هشتگ هم در این قسمت درج کنید تا پیداکردن‌تان توسط کاربران راحت‌‌تر باشد.

 

 

بایو اسنپ

 

نکتهٔ مهم: بهتر است زمانی از هشتگ استفاده کنید که هشتگ اختصاصی خودتان باشد؛ چون ممکن است مشتری‌ها با پست‌های رقبا روبه‌رو شوند و شما را از یاد ببرند.

همچنین بهتر است چند لینک متفاوت در بایو بیاورید! در مقالۀ «آموزش قرار دادن چند لینک در بیو اینستاگرام» گفته شده است که چگونه این کار را انجام دهید.

 

۹. با اینفلوئنسرها همکاری کنید

اینفلوئنسرها نقش بزرگی در تبدیل فالوورها به مشتریان دارند. معرفی‌شدن و تأیید توسط شخصی دیگر همیشه کارساز است؛ چون سبب اطمینان خاطر و اعتماد مخاطبان به محصول یا خدمت کسب‌وکار می‌شود.

لازم نیست به دنبال اینفلوئنسرهای بزرگ بود؛ می‌توان از پتانسیل میکرواینفلوئنسرها استفاده کرد. آن‌ها هم تعرفۀ کمتری برای تبلیغ دارند و هم از تأثیرگذاری و قدرت نفوذ بیشتری بر مخاطبان خود برخوردارند.
دلیل آن هم مشخص است! فالوورهای اینفلوئنسرهای بزرگ از قشرهای مختلف جامعه‌اند؛ ولی فالوئرهای میکرواینفلوئنسرها تقریباً از یک جنس‌ هستند.

حتی می‌توان با این گروه به‌عنوان سفیر برند قرارداد همکاری بست. این کاری است که اغلب کلینیک‌های زیبایی انجام می‌دهند.

مقاله پیشنهادی: اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؛ بازاریابی اینفلوئنسر چه مزایایی دارد؟

۱۰. عملکردتان را اندازه‌گیری و تجزیه‌وتحلیل کنید

در هر مرحله و قبل از تولید محتوا یا هر اقدام دیگری، عملکرد قبلی خود را تحلیل و بررسی کنید. پارامترهایی مثل تعداد فالوورها، لایک‌ها، نظرات یا به‌اشتراک‌گذاری‌ها به شما کمک می‌کنند متوجه شوید که آیا در مسیر درستی هستید؟ و آیا تلاش‌های‌تان مؤثر بوده است؟ سپس بر اساس نتایج به‌دست‌آمده بهینه‌سازی انجام دهید.

 

آمار و ارقام پست در اینستاگرام

 

 

اگر هزاران دنبال‌کننده دارید و پست‌ها ایمپرشن و ریچ خوبی به دست می‌آورند، اما کسی محصولات یا خدمات مجموعه را نمی‌خرد، احتمالاً زمان آن رسیده است که رویکرد متفاوتی در پیش بگیرید. مثلاً آیا در کپشن‌ پست تبلیغاتی خود، مشتری را به انجام عمل مشخصی دعوت کردید؟

شاید پست شما به‌خوبی دیده نشده است. در این مواقع هم باید به فکر چاره باشید. برای مثال، پست را در ساعت و روزی منتشر کرده‌اید که فالوورهای شما فعال‌ترند؟

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

۱۱. از قانون ۸۰/۲۰ غافل نشوید

در استراتژی تبدیل فالوور به مشتری، باید از قانون پارتو یا ۸۰/۲۰ پیروی کنید. طبق این قانون، ۸۰ درصد محتواهای صفحه‌تان باید برای مخاطبان مفید باشند. به این معنی که آموزش بدهند، سرگرم کنند یا راه‌حلی برای مشکلات آن‌ها ارائه دهند. در مقابل، تنها ۲۰ درصد آن‌ها باید به‌صراحت، کسب‌وکارتان را تبلیغ کنند.

مردم برای دیدن تبلیغات به شبکه‌های اجتماعی نمی‌روند. آن‌ها به این دلیل وارد فضای اینستاگرام می‌شوند که حوصله‌شان سر رفته است و خواهان ارتباط، سرگرمی یا اطلاعاتی هستند که زندگی‌شان را بهبود ببخشد.

به‌جای اینکه فقط از مخاطبان بخواهید محصولات و خدمات شما را بخرند، محتوای مفید در اختیارشان بگذارید و به آن‌‌ها دلیلی بدهید که برند را دنبال کنند. با این کار، توجه آن‌ها را در درازمدت حفظ و رابطه‌ای پایدار ایجاد خواهید کرد. درنتیجه، همیشه روی محصول یا خدمت شما برای رفع نیاز خود حساب باز خواهند کرد.

با عمل‌کردن به قانون پارتو، احتمال بیشتری وجود دارد که کاربران به پیام شما عمل کنند. اگر بیشتر دربارۀ محصولات، شرایط فروش و پیشنهادهای تخفیفی پست بگذارید، آن‎ها را از خود دور می‌کنید.

مقاله پیشنهادی: ۱۸ تا از بهترین راه های جذب فالوور در اینستاگرام

روی فالوورهای اینستاگرام خود برای افزایش فروش حساب کنید!

در این مقاله، به این سؤال پاسخ داده شد که چگونه فالوورهای اینستاگرام را به مشتری تبدیل کنیم. کافی است به آن‌ها ارزشی ارائه کرده و با مجموعه درگیر کنید. آن‌ وقت است که می‌توانید هرازگاهی، با پروموشن و پیشنهادی وسوسه‌کننده به آن‌ها تلنگر بزنید و لینک خرید را پیش رویشان بگذارید.

همیشه برای افزایش فروش و رشد درآمد کسب‌وکار روی فالوورهای اینستاگرام خود حساب باز کنید. برای چیدن استراتژی اینستاگرام هم پیشنهاد می‌کنیم وبینار «استراتژی سوشال مدیا» علیرضا کاظم‌زاده را همین حالا ببینید.

این مقاله برای شما مفید بود؟ آن را با دوستان خود هم به اشتراک بگذارید.

 

منابع:

Socialpilot | gosolo | omniconvert | eclincher | mycustomer

 

4.2/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، دیده‌شدن، افزایش فروش