به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

آموزش مدیریت پیج اینستاگرام به زبان ساده

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آموزش مدیریت پیج اینستاگرام به زبان ساده

هر پیجی در اینستاگرام موفق نمی‌شود! می‌شود؟ با وجود پتانسیل زیادی که برای کسب‌وکارها دارد، به‌دلیل اشتباه‌های مختلف در مدیریت پیج اینستاگرام، خیلی‌ها نمی‌توانند از آن بهره ببرند.

همین باعث شد ما در این مقاله ببینیم چه کارهایی را برای مدیریت موفق در اینستاگرام باید انجام داد. بیایید شروع کنیم!

 

۶ کاری که باید برای مدیریت پیج اینستاگرام انجام دهید

برای اینکه پیج اینستاگرام را مدیریت کنید، باید ۶ کار را مدام انجام دهید:

  • برنامه‌ریزی
  • تولید محتوا
  • زمان‌بندی انتشار
  • رشد فالوور و نرخ تعامل
  • آنالیز پیج
  • گزارش‌گیری

بیایید با هرکدام آشنا شویم.

 

۱. برنامه‌ریزی اولیه، مهم‌ترین گام در مدیریت پیج

هر استراتژی بازاریابی وقتی نتیجه می‌دهد که پشت آن برنامه‌ریزی باشد؛ مدیریت صفحهٔ اینستاگرامی هم یکی از فعالیت‌های بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است که به برنامه‌ریزی نیاز دارد.

در اولین قدم، باید کمی عقب‌تر بروید و به کلیت ماجرا (تصویر بزرگتر) نگاه کنید؛ از خودتان بپرسید هدف من از فعالیت در اینستاگرام چیست و می‌خواهم به کجا برسم؟

مثلاً می‌خواهید اول آگاهی مخاطب دربارهٔ خودتان را افزایش دهید و سپس آن‌ها را به محصول علاقه‌مند کنید؟ شاید هم می‌خواهید فروش محصول یا خدمت (مثلاً دورهٔ آموزشی) را در اینستاگرام پیش ببرید.

پیج اینستاگرام فقط برای اطلاع‌رسانی است و برقراری ارتباط با مخاطبان؟ خلاصه ببینید چه هدفی از فعالیت دارید!

پاسخ به این سؤال‌ها، برای پیداکردن مسیری که باید پیش بگیرید، ضروری است. البته که برنامه‌ریزی فراتر از مشخص‌کردن اهداف کلی است و باید تکلیف جزئیات را هم معلوم کنید.

مثلاً اینکه چطور قرار است به اهداف مشخص‌شده دست پیدا کنید؟ می‌خواهید هر چند وقت یک بار در این پلتفرم محتوا منتشر کنید؟ محتواها شامل چه موضوعاتی می‌شوند؟ وضعیت منابع شما چطور است؟ در چه تاریخی پست‌ها منتشر شوند؟ برای هر مناسب می‌خواهید پست داشته باشید یا استوری؟ در کدام مناسب کمپین فروش در اینستاگرام خواهید داشت؟

خلاصه یک برنامه‌ریزی دقیق برای اینکه می‌خواهید به کجا از چه مسیری برسید، در اولین گام ضروری است.

نکته: برنامه‌ریزی شما زمان دارد؛ مثلاً برای ۳ ماه اول سال، اهداف را مشخص می‌کنید تا بتوانید در نهایت، عملکردتان را بسنجید.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

۲. تولید محتوا

وقتی بدانید هدف شما چیست، می‌دانید چه نوع محتوایی نیاز دارید و قرار است هرکدام را به چه دلیلی منتشر کنید. پس از آن، باید این محتوا را آماده کنید.

هیچ فرمول مشخصی برای تولید محتوای برنده در اینستاگرام وجود ندارد، به‌غیر از توجه به مخاطب خودتان! اینکه چه فرمت و موضوعی را پوشش دهید، کاملاً برمی‌گردد به نیاز و علاقهٔ مخاطبی که دارید.

تولید محتوا فقط آماده‌کردن تصویر یا ویدئو نیست! شما باید در این مرحله، کپشن و همچنین هشتگ‌ها را هم مشخص کنید.

از طرفی، قرار است در استوری چه چیزی منتشر کنید؟ به آن فکر کردید؟ بهتر است از قبل محتوای استوری را هم آماده کنید تا در زمان مقرر منتشر کنید.

برای اینکه پست‌های شما به یک شکل دیده شوند و ثبات داشته باشید، بهتر است دستورالعملی از قبل برای تولید محتوا آماده کنید که موارد زیر در آن مشخص شود:

  • لحن شما
  • رنگ‌هایی که استفاده می‌کنید
  • کاراکترها و نوع تصاویری که باید استفاده شود
  • هشتگ‌های ممنوعه
  • فونت
  • لوگو باید داشته باشد یا نداشته باشد
  • فرمت‌های ممنوعه (مثلاً شاید بخواهید از میم استفاده نکنید یا قانون خاصی برای میم داشته باشید)

تولید محتوا

در کنار پست‌، از استوری اینستاگرام برای افزایش تعامل و درگیرکردن مخاطب باید بهره ببرید. اینجا هم تکلیف این مسئله را مشخص کنید که چه خطوط قرمزی برای استوری دارید؛ آیا خودمانی می‌شوید یا قرار است برخی مرزها را رعایت کنید؟

حالا پست‌های حداقل یک هفتهٔ آینده را بهتر است از قبل آماده کنید تا در زمان مقرر و طبق تقویم منتشر کنید. تولید محتوا را برای روز آخر نگذارید!

برای شروع، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «آموزش تولید محتوا در اینستاگرام» را مطالعه کنید.

 

۳. زمان‌بندی و مدیریت انتشار محتوا

با ۲ پارامتر مهم مدیریت پیج اینستاگرام آشنا شدید؛ ولی تکلیف محتواهایی که آماده کردید، چه می‌شود؟

ابتدا تقویم محتوا را در بخش برنامه‌ریزی بچینید تا ببینید در هر تاریخ، چه محتوایی باید منتشر کنید و سپس آن را زمان‌بندی کنید. ابزارهای مختلفی برای انتشار در زمان مقرر به‌طور خودکار وجود دارد که یکی از خوب‌ها را در بخش آخر مقاله معرفی می‌کنیم.

ولی خود اینستاگرام هم اجازه می‌دهد پست‌های خودتان را در هر فرمت برای ۷۵ روز آینده زمان‌بندی کنید تا در ساعت و روز مشخصی اتوماتیک منتشر شوند. چطور؟

پس از انتخاب تصویر یا ویدئویی که می‌خواهید منتشر کنید و نوشتن کپشن و مشخص‌کردن هشتگ و لوکیشن، روی گزینهٔ «Advanced settings» کلیک کنید.

حالا گزینهٔ «Schedule this post» را فعال کنید تا تقویم باز شود. زمان را که مشخص کردید، روی «Set Time» کلیک کنید. حالا به صفحهٔ قبل برگردید و روی «Schedule» کلیک کنید تا پست در زمان مقرر منتشر شود.

مدیریت پیج اینستاگرام با زمان‌بندی پست‌ها در اینستاگرام

زمان‌بندی پست‌ها، خیال شما را از تداوم انتشار محتوا در صفحه راحت می‌کند. تداوم یکی از لازمه‌های موفقیت در این پلتفرم است. البته که تداوم برای صفحات مختلف با استراتژی‌های گوناگون، معانی متفاوتی دارد!

ممکن است در فرایند برنامه‌ریزی تصمیم گرفته باشید هر روز محتوا منتشر کنید؛ پس تداوم یعنی انتشار در تمام روزهای سال. شاید قرار باشد فقط در آخر هفته‌ها این کار را انجام دهید؛ در چنین شرایطی، تداوم یعنی انتشار پست در هر آخر هفته، فارغ از هر اتفاقی که برای شما و کسب‌وکارتان رخ داده است.

فعالیت مداوم و طبق برنامه، هم موردپسند اینستاگرام است و هم توجه مخاطبان هدف را جلب می‌کند.

۴. رشد فالوور پیج و نرخ تعامل

فعالیت در اینستاگرام لزوماً نباید به جذب میلیون‌ها فالوور منجر شود؛ در عوض، بهتر است جذب فالوورهای وفادارتر و به‌قولی، اکانت‌های با کیفیت را در اهدافتان داشته باشید. این‌طوری، با جامعۀ مخاطبانی تعامل خواهید داشت که می‌توانند برای شما سود داشته باشند!

ولی لازم است بخش قابل توجهی از زمان مدیریت پیج اینستاگرام را به جذب فالوور اختصاص دهید؛ همان کسانی را که می‌دانید می‌توانند مشتری شما باشند.

مسئله این است همه حتی اگر ویژگی‌های مشتری شما را داشته باشند، پیشنهادتان را نمی‌پذیرند؛ پس نیاز است تعداد بیشتری از گروه هدف خود جذب کنید که موفق شوید.

هدف آخر شما تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام است که این موضوع هم به جلب اعتماد فالوورها گره خورده است.

یعنی فقط تعداد بالای فالوور لزوماً موفقیت شما را تضمین نمی‌کند و باید به فکر فعالیتی باشید که تعامل کاربر را به همراه دارد؛ پس هر ۲ مسئله را در کنار هم داشته باشید: افزایش فالوور و نرخ تعامل.

چرا؟ فالووری که با پست‌های شما ارتباطی برقرار نمی‌کند – دریغ از یک لایک خشک‌وخالی – را چطور می‌خواهید به مشتری تبدیل کنید؟

از طرفی، هرقدر کاربران اینستاگرامی با انواع محتواهای شما بیشتر درگیر شوند، شانس دیده‌شدن محتوا و به‌طور کلی صفحه هم بالاتر می‌رود؛ چراکه اینستاگرام بالا بودن نرخ تعامل را به‌عنوان نشانه‌ای از جذابیت محتواهای آن به حساب می‌آورد.

پس حتماً برای افزایش لایک و البته افزایش کامنت و بالابردن دفعات ذخیره‌شدن پست‌ها و… هم تلاش کنید و برنامه بچینید.

باید محتواهایی بسازید که باب میل مخاطبان هدف و مشتریان بالقوه هستند؛ همچنین، استفاده از هشتگ‌های مرتبط و مناسب هم ضروری است. نوشتن کپشن خوب و جذاب را هم فراموش نکنید. کپشنی که بتواند مخاطب هدف را میخکوب کند و او را با کال تو اکشن به جهت مدنظر بفرستد.

کال‌تواکشن در کامنت برای مدیریت پیج اینستاگرام و رشد آن

حتماً از ابزارهای اینستاگرام برای افزایش تعامل و پاسخ‌گویی سریع‌تر استفاده کنید؛ مثلاً در زمان مدیریت پیج اینستاگرام مطب، می‌توانید به برخی پرسش‌های متداول به‌طور اتوماتیک پاسخ دهید. در این حالت، وقتی کسی به شما دایرکت دهد، چند گزینه پیش روی او قرار می‌گیرد تا به پاسخ خود سریع برسد و بی‌جواب نماند؛ شما هم او را از دست نمی‌دهید.

نکته: برای تسریع فرایند رشد، باید سراغ تبلیغات در اینستاگرام بروید و لازم است چگونگی انجام این کار را هم بلد باشید.

علاوه‌بر این‌ها، ارتباط گرفتن با مخاطبان، مثلاً پاسخ دادن به کامنت‌های آن‌ها، در افزایش این نرخ اثرگذاری مستقیم دارد. در ادامه بیشتر راجع به این موضوع صحبت می‌کنیم.

برای شروع، پیشنهاد می‌کنیم ۳ مقالهٔ زیر را مطالعه کنید:

 

۵. آنالیز پیج اینستاگرام (خودتان و رقبا)

مطلع‌بودن از وضعیت عملکرد، یعنی آمادگی کامل برای گرفتن بهترین تصمیم‌ها در راستای دستیابی به اهداف؛ بنابراین، برنامه داشتن برای آنالیز پیج اینستاگرام خودتان و البته پیج رقبا، اقدام ضروری دیگری است که باید برای مدیریت موفق صفحۀ اینستاگرامی انجام دهید.

خود اینستاگرام، ابزاری کامل در اختیار کاربران پیج‌های بیزنسی قرار می‌دهد که با نام اینسایت اینستاگرام (Instagram Insight) شناخته می‌شود.

در این بخش، می‌توانید اطلاعات مربوط به دموگرافیک دنبال‌کنندگان، زمانی که بیشترین تعامل را با پیج داشتند، انواع محتواهای موردعلاقه و… را به دست آورید. البته اینسایت نمی‌تواند صفحات رقبا را بررسی کند و اطلاعات آن محدود به صفحۀ خود شما است.

اینسایت برای آنالیز و مدیریت پیج اینستاگرام

سعی کنید طی یک برنامۀ منظم و البته زودبه‌زود، صفحۀ خود و رقبا را بررسی و آنالیز کنید؛ چون می‌فهمید عملکردتان چطور بوده است و رقیب‌ها در چه مسیری پیش می‌روند. اطلاعاتی که ناگفته پیدا است چقدر ضروری هستند!

جلوتر دربارهٔ ابزارهای مناسب برای آنالیز پیج دیگران را هم به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید از آن‌ها برای بررسی رقبا و صفحه‌هایی که برای تبلیغات مناسب‌اند، استفاده کنید.

نکته: گاهی اوقات، نیاز است خودتان دستی پیج رقبا را بررسی کنید؛ ببینید چه کامنت‌هایی می‌گیرند، چه محتواهایی را منتشر نمی‌کنند، چقدر تعامل دارند و… تا برای جلوزدن از آن‌ها برنامه بچینید.

برای شروع، حتماً مقالهٔ «آنالیز پیج اینستاگرام» را مطالعه کنید.

 

۶. گزارش‌گیری و تجزیه‌وتحلیل

داده‌های خود را مستند و مصور کنید؛ اطلاعاتی را که از طریق تجزیه‌وتحلیل به دست آوردید، مکتوب کرده و در وقت مناسب، دنبال الگوهای تکرار‌شونده و ارتباط‌های پنهان بگردید.

مثلاً، ممکن است بفهمید مخاطبان هدف کسب‌وکار در روزهای آخر هفته، مشخصاً به محتواهای با موضوع X روی خوشی نشان می‌دهند و در عوض انتشار محتوا راجع‌ به موضوع Y در چنین روزهایی کمترین بازدهی را دارد.

در نتیجۀ این بهینه‌سازی، امکان خلق محتواهای تأثیرگذارتر فراهم می‌شود. محتواهایی که کاملاً باب میل مخاطبان هدف هستند و خیلی خوب توجه آن‌ها را جلب می‌کنند.

در کنار تجزیه‌وتحلیل محتواها، حتماً عملکردتان را هم بررسی کنید. مثلاً در ۳۰ روز گذشته، نرخ رشد فالوورها و نرخ رشد تعامل چقدر بوده است؟

روی محتواهای خودتان هم تگ بگذارید؛ مثلاً تگ پست اورنسی، تبلیغی، آموزشی و فروش. بعد از آن، ببینید عملکرد هر تگ چقدر بوده است.

برای این کار، ۲ ابزار نیاز دارید: گوگل شیت و گوگل دیتا استودیو! به‌صورت هفتگی، آمار و عملکرد محتواها و پیج را در گوگل شیت و در ستون‌های مشخص وارد می‌کنید.

ثبت اطلاعات پیج برای مدیریت پیج اینستاگرام

پس از آن، باید گزارش خودتان در دیتا استودیو بسازید تا با کمک داده‌هایی که هفتگی در شیت وارد می‌کنید، بتوانید روند را زیر نظر بگیرید؛ مثل چیزی که در تصویر زیر می‌بینید.

مدیریت پیج اینستاگرام با گزارش‌گیری در دیتااستودیو

اجازه دهید آموزش مدیریت پیج اینستاگرام را با ۷ نکته کامل‌تر کنیم!

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۷ نکته دربارهٔ مدیریت پیج اینستاگرام مثل حرفه‌ای‌ها

هر روز صدها و شاید هم هزاران صفحۀ فارسی‌زبان جدید در اینستاگرام ساخته می‌شوند؛ اما آیا همۀ آن‌ها به اهداف و رویاهایی که در سر دارند می‌رسند؟ مسلماً نه! شاید کمتر از ۱۰ درصد در نهایت به جایی که می‌خواهند برسند.

مدیریت پیج اینستاگرام به‌صورت حرفه‌ای، راز موفقیت آن درصد بسیار کم است!

 

۱. مخاطب و کسب‌وکارتان را به‌خوبی بشناسید

اگر فکر می‌کنید همۀ مردم مشتری کسب‌وکار شما هستند، کلاً در مسیر اشتباهی هستید! چنین چیزی عملاً ممکن نیست و اگر می‌خواهید در بازاریابی و به‌طور مشخص فعالیت در اینستاگرام موفق باشید، باید خیلی خوب مخاطبانی که می‌خواهید به آن‌ها دست پیدا کنید را تفکیک کرده و بشناسید.

علاوه‌ بر شناخت مخاطب، باید کسب‌وکار خود را هم بشناسید. پاسخ پرسش‌های زیر را پیدا کنید:

  • محصولات و خدمات شما چه تفاوتی با محصولات و خدمات رقبا دارند؟
  • نقاط قوت و نقاط ضعف کسب‌وکار چه چیزهایی هستند؟
  • مخاطب هدف کسب‌وکار چه کسانی هستند؟
  • محصولات و خدمات ارائه‌شده چه فواید و مزایایی برای مخاطبان هدف دارند؟
  • چطور می‌توان از پیج اینستاگرام در راستای تامین منافع کسب‌وکار و جلب رضایت مخاطب هدف استفاده کرد؟
  • مخاطب من چه نیازی دارد که از آن آگاه نیست؟
  • محصول من چه کمکی به مخاطب می‌کند؟
  • چه چیزی محصول من را تهدید می‌کند؟
  • استراتژی قیمت‌گذاری چه باید باشد؟

طبیعتاً مخاطبان هدف نیازهایی دارند که کسب‌وکار شما می‌تواند آن‌ها را برطرف کند. شناخت کسب‌وکار خود و مشتریان بالقوه، به تشخیص بهتر این نیازها کمک می‌کند.

همچنین، می‌توانید بفهمید چه نکاتی از نگاه شما مخفی مانده است و امکان شناسایی اصطلاحاً گپ بازار فراهم می‌شود. نیازی که نادیده گرفته شده و اگر برای برطرف‌کردن آن محصول یا سرویس ارائه کنید، می‌توانید به دستاوردهای خوبی برسید.

یادتان باشد کلید موفقیت هر کسب‌وکار، وصل‌شدن به مخاطبانی است که به محصولات و خدمات آن نیاز دارند.

به همین خاطر است که می‌گوییم ۱ میلیون فالوور با ویژگی‌های متفاوت برای شما سودی ندارد؛ در مقابل، اگر ۱۰ هزار فالوور، ولی نزدیک به مخاطب خودتان داشته باشید، به آن چیزی می‌رسید که می‌خواهید.

وقتی بازار هدف خودتان را شناختید، باید فکری برای مخاطب هدف فعالیت یا کمپین خود باشید. مثلاً ممکن است به فکر اجرای کمپین فروش در اینستاگرام برای فروش محصول زنان باشید؛ ولی آیا فقط زنان مخاطب شما هستند؟

ممکن است مخاطب هدف شما این بار «همسران» یا «والدین» آن‌ها باشد که هدیهٔ مناسبی برای آن‌ها بخرند؛ پس باید محتوای متناسب با آن‌ها آماده کنید.

شناخت مخاطب هدف برای مدیریت پیج اینستاگرام

۲. پروفایل خودتان را بهینه‌سازی کنید

جدا از محتوا، بهینه‌بودن پروفایل اینستاگرام هم برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده ضروری است! فرض می‌گیریم فردی در اکسپلور به یکی از محتواهای شما برمی‌خورد و تصمیم می‌گیرد وارد پیجتان شود.

اگر پروفایل خوبی نداشته باشید، اولین برخورد مخاطب با کسب‌وکار شما، آن‌طور که می‌خواهید پیش نخواهد رفت. به قول قدیمی‌ها، اولین برخورد مهم‌ترین برخورد است!

بهتر است از الگوهای متداول بین مخاطبان خود برای نام استفاده کنید؛ مثلاً برای کابینت‌سازی، الگوی «کابینت‌سازی تهران» یا «ساخت کابینت در تهران» مناسب است.

چنین عبارتی هم نشان می‌دهد شما چه کاری انجام می‌دهید و هم باعث می‌شود در جست‌وجوی افراد بالاتر قرار بگیرید.

پروفایل شامل بخش‌های مختلفی است؛ مثل آواتار، بایو، هایلایت‌های صفحه و طرح کلی پست‌هایی که بارگذاری کرده‌اید. همۀ این بخش‌ها باید مطابق تصویر برند و البته با هدف جلب خوشایند مخاطبان هدف، بهینه شوند.

تصویر پروفایل یا آواتار باید لوگوی کسب‌وکار یا اگر برند شخصی دارید، تصویری حرفه‌ای از خودتان باشد. به‌طور کلی، تصویر باید بتواند آن حسی را که قرار است به مخاطب هدف منتقل کنید، در او برانگیزد.

حالا ممکن است دنبال این باشید که خود را معتبر و با دانش نشان دهید یا بخواهید تصویری هیجان‌انگیز یا حتی خنده‌دار و شادی‌آور در ذهن مخاطب هدف بسازید.

بایو هم باید مطابق با اهداف کلی شما نوشته شود تا بتواند مخاطبان هدف درست را جذب و راضی کند. اگر سایت دارید (توصیه می‌کنیم داشته باشید)، حتماً لینک آن را در بایو قرار دهید.

مختصر و مفید، با زبان و لحنی که باب میل مشتریان بالقوه است، کاری که می‌کنید را توضیح دهید و اگر فروشگاهی فیزیکی دارید، آدرس آن را هم بنویسید. علاوه‌ بر این‌ها، حتماً از کلمات کلیدی مرتبط در بایو استفاده کنید تا شانس دیده‌شدن در نتایج جست‌وجو را بالا ببرید.

نمونه بایو اینستاگرام خوب برای مدیریت پیج اینستاگرام

در رابطه با طرح کلی پست‌ها، باز هم لازم است ترجیحات مخاطبان هدف و دستورالعمل‌های برند را مدنظر داشته باشید. می‌توانید پست‌ها را طوری بارگذاری کنید که وقتی مخاطب وارد صفحه می‌شود، یک تصویر بزرگتر ببیند.

می‌توانید هر یک از ۳ ستون را به نوعی خاص از محتواها اختصاص دهید یا حتی می‌توانید هیچ طرح خاصی در نظر بگیرید و فقط بخواهید رنگ‌های شاد و تحریک‌کننده را در کاور همۀ پست‌ها لحاظ کنید تا مخاطب هدف بعد از ورود به پیج، بلافاصله جذب حس زندگی‌بخش صفحه شود.

توصیه می‌کنیم سراغ صفحات رقبای موفق بروید و از پروفایل آن‌ها الهام بگیرید. در تصویر زیر، پروفایل یک کافه را می‌بینید که خیلی خوب، با توجه به مخاطبان هدف و البته ذات کسب‌وکار بهینه شده است:

نمونه پیج خوب

نکته: هایلایت‌ها در برخورد اول نقش زیادی دارند؛ سعی کنید هایلایت‌های «رضایت مشتری»، «پرسش‌های متداول»، «درباره ما» و «راه‌های تماس» را حتماً آماده کنید.

مقاله پیشنهادی: آموزش تصویری گرفتن تیک آبی اینستاگرام

۳. با مخاطب در ارتباط باشید

ذات اینستاگرام و کلاً شبکه‌های اجتماعی، روی ارتباطات دوطرفه متمرکز است. اگر قرار است اکانت بسازید و جواب کسی را ندهید، راه به جایی نخواهید برد!

فراموش نکنید صرفاً تولید محتوا قرار نیست معجزه کند و برای مدیریت پیج اینستاگرام به بهترین شکل ممکن، باید جامعه‌ای بسازید که در آن کنار همراه مخاطبان هدف کسب‌وکار خود هستید.

برای جذب و حفظ مشتریان بالقوه، در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخ آن‌ها را در دایرکت و بخش نظرات هر پست دهید.

از حمایت‌های بی‌دریغ آن‌ها قدردانی کنید؛ مسائل مختلف، مثل عرضۀ محصولات و خدمات را به اطلاع آن‌ها برسانید و در نقش یک منبع و مرجع پاسخگو ظاهر شوید.

نکته: مردم به‌جای اینکه صرفاً با برندها در ارتباط باشند، دوست دارند با افراد واقعی صحبت کنند؛ پس وقتی بدانند یک انسان صفحه را مدیریت می‌کند، به پرسش‌های آن‌ها پاسخ می‌دهد و با آن‌ها تعامل می‌گیرد، احساس بهتری خواهند داشت. در نتیجۀ این موضوع، جلب اعتماد آن‌ها هم راحت‌تر می‌شود.

۲ نمونه از تعامل هم ببینید:

نمونه تعامل برای مدیریت پیج اینستاگرام

۴. صدا و هویت برندتان ثابت باشد

چه شخص باشید و چه یک کسب‌وکار بزرگ با میلیاردها تومان سرمایه، در نظر مخاطب هدف یک برند هستید که تصویری با ویژگی‌های به‌خصوص در ذهن او دارد.

برند خود را بشناسید و طی تمام فعالیت‌های خود در اینستاگرام، به آن وفادار بمانید. مطابق ارزش‌ها و اهداف برند پیش بروید و از این مسیر منحرف نشوید.

برای حفظ ثبات صدا و هویت برند در محتواها و حتی نحوۀ تعامل با مخاطب، یک دستورالعمل برای خود و همکاران تهیه کنید تا همۀ اقدامات مطابق قوانین آن انجام بگیرند.

ضمناً، توصیه می‌کنیم یک پالت رنگی مطابق با برندینگ کسب‌وکار داشته باشید تا از یکپارچگی هویت بصری برند هم مطمئن شوید.

مقاله پیشنهادی: اصول برندینگ از نگاه دیوید آکر

۵. ارتباط بین خودتان با فالوور را گرم و صمیمی کنید

یکی از بهترین راهکارها برای بالابردن آگاهی از برند و تحریک مخاطبان هدف به خرید، برقراری یک رابطۀ احساسی با آن‌ها است. به بیان ساده‌تر، باید رابطه‌ای گرم و صمیمی بسازید تا دستیابی به اهداف راحت‌تر شود.

تجربه و البته تحقیقات ثابت کرده‌اند که اغلب انسان‌ها وقتی درگیر احساسات می‌شوند، منطق را کنار می‌گذارند. خوشبختانه انجام این کار، یعنی برانگیختن احساسات و خلق رابطۀ گرم و صمیمی با مشتریان بالقوۀ کسب‌وکار، در اینستاگرام به‌راحتی انجام می‌شود؛ چون امکان ارتباط مستقیم و صحبت‌کردن با مخاطبان هدف و مشتریان بالقوه وجود دارد.

به‌علاوه، قابلیت‌های تعاملی این پلتفرم مثل نظرسنجی و باکس سؤال تحکیم رابطه و ایجاد صمیمیت را راحت‌تر هم می‌کند.

جعبهٔ سوال برای افزایش تعامل

اجازه دهید اهمیت بالای جلب اعتماد برای موفقیت در اینستاگرام را یادآور شویم: هرقدر صمیمیت بین ۲ طرف بیشتر باشد، طبعاً اعتماد هم راحت‌تر جلب خواهد شد.

یکی از بهترین پارامترها برای سنجش میزان صمیمیت بین هر صفحه و مخاطبانی که دارد، بررسی کامنت‌هایی است که زیر پست‌ها درج می‌شوند.

از آنجایی که کامنت‌گذاشتن نسبت به انواع دیگر تعامل وقت بیشتری از کاربر می‌گیرد، مسلماً ارزش بیشتری هم دارد؛ یعنی وقتی تعداد کامنت‌ها زیاد باشد (مسلماً مثبت بودن کامنت‌ها هم مهم است)، در خلق صمیمیت موفق عمل کرده‌اید.

این موضوع توجه الگوریتم اینستاگرام را هم جلب می‌کند و باعث می‌شود محتواها در معرض دید افراد بیشتری قرار بگیرند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۶. از امتحان‌کردن نترسید

لزوماً سوارشدن روی هر موجی، ضامن موفقیت نخواهد بود! راهکاری که برای یک اکانت موفقیت‌آمیز بوده، ممکن است برای صفحه‌ای دیگر هیچ فایده‌ای نداشته باشد. متغیرهای زیادی دخیل هستند که هرکدام می‌توانند نتیجه نهایی را کاملاً تغییر دهند.

فقط با آزمون و خطا و تجزیه‌وتحلیل گزارش خودتان، می‌توانید فرمول موفقیت را پیدا کنید. این‌طور نیست که آن را بالای کوهی در رشته کوه هیمالیا، زیر یک سنگ سرخابی قایم کرده باشند! پس از امتحان‌کردن نترسید و آن‌قدر آزمون‌وخطا کنید تا مسیر درست را بیابید.

فقط یک نکتۀ خیلی مهم را در ذهن خود حک کنید. فرقی نمی‌کند سراغ چه استراتژی و راهکاری می‌روید، در هر صورت باید مشتری را در کانون توجه قرار دهید.

Kelly Hendrickson (مدیر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی) می‌گوید (منبع: HubSpot):

هیچ‌وقت مخاطبان هدف خود را فراموش نکنید. مردم دوست دارند در اینستاگرام با شما صحبت کنند؛ دلیل خوبی به آن‌ها دهید تا این کار را انجام دهند.

 

۷. هر محتوا باید برای مخاطب ارزش ایجاد کند

بالاتر دربارۀ اهمیت خلق محتوای با کیفیت صحبت کردیم. اینجا، در ادامۀ همان موضوع، می‌خواهیم روی اهمیت خلق ارزش توسط هر محتوا تاکید کنیم. مطمئن شوید تمام انواع محتواها، در کنار کیفیت بصری بالا و جذابیت، برای مخاطب ارزش افزوده ایجاد می‌کنند.

مثلاً اپلیکیشن انرجیم برای بازاریابی اپلیکیشن خود محتوایی تولید کرده است که ارزشی اضافه ارائه می‌کند؛ آن‌ها با این محتوا یک پیام را منتقل می‌کنند: ما فقط به فکر افزایش نصب اپیکیشن نیستیم و کنار شما هستیم تا درست ورزش کنید!

نمونه پست باارزش و مفید

حالا که تمام نکات و پیش‌نیازهای مدیریت پیج اینستاگرام را می‌دانید، بیایید در بخش بعدی به ابزارهای بپردازیم که انجام این کار را راحت‌تر می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: آیا می‌دانید مدیر بازاریابی کیست و چه وظایفی دارد؟

۷ ابزار مدیریت پیج اینستاگرام (صرفه‌جویی در زمان و انرژی)

ابزارها برای سازماندهی استراتژی بازاریابی و منظم‌کردن نحوۀ فعالیت در اینستاگرام یک نعمت محسوب می‌شوند و فشاری را که روی ادمین صفحه قرار دارد را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهند (منبع: South Florida Caribbean News).

در ادامه، هم ابزارهای خارجی و هم ابزارهای داخلی را که به کارتان می‌آیند، بررسی می‌کنیم.

 

۱ و ۲. برنامه‌ریزی و تقویم محتوا با گوگل شیت یا ترلو

گفتیم اولین پیش‌نیاز برای موفقیت در مدیریت پیج اینستاگرام، برنامه‌ریزی و تهیهٔ تقویم محتوا است. بهترین ابزارهایی که برای این دو مورد به کار می‌آیند، گوگل شیت و ترلو هستند.

هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و بسته به ترجیحاتی که دارید، می‌توانید سراغ یکی از آن‌ها، یا حتی هر دو بروید.

نمونه تقویم محتوا برای مدیریت پیج اینستاگرام

در ترلو البته بعد از اینکه برنامه‌ریزی را انجام دادید و وظایف هریک از اعضا مشخص شد، می‌توانید با ساخت کارت‌های مختلف در ترلو، چگونگی پیشرفت امور را با دقت زیر نظر بگیرید.

رابط کاربری ترلو و همچنین امکاناتی مثل ارسال نوتیفیکیشن و چک‌لیست کمک می‌کند امور را بهتر پیش ببرید؛ ولی اگر یک نفر هستید، گوگل شیت هم برای شما کار راه می‌اندازد.

۳. Canva برای تولید محتوا

برای طراحی تصاویر ثابت و طرح‌های گرافیکی، Canva یکی از بهترین ابزارهایی است که می‌توانید سراغش بروید. بزرگترین مزیتی که کانوا دارد، تمپلیت‌های بسیار زیاد و از قضا، رایگانی است که برای پست و استوری اینستاگرام دارد.

علاوه بر این، با پشتیبانی از فونت‌های مختلف و همچنین قابلیت آپلود فونت (نسخهٔ پولی) می‌توانید هویت برندتان را حفظ کنید؛ بدون اینکه نیاز باشد با طراح گرافیک کاربلد در ارتباط باشید.

نمونه تمپلیت استوری اینستاگرام در کانوا

البته برای آشنایی با تمام ابزارهای تولید محتوا در اینستاگرام، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «بهترین ابزارهای تولید محتوا» را بخوانید.

 

۴. نوین‌هاب برای مدیریت حرفه‌ای پیج اینستاگرام

نوین‌هاب، یک ابزار مدیریت پیج اینستاگرام ایرانی است که دست‌کمی از رقبای خارجی خود ندارد! با استفاده از این ابزار همه‌فن‌حریف، می‌توانید اکانت‌های انواع شبکه‌های اجتماعی و از جمله اینستاگرام را به شکلی بهینه سازماندهی و یک سازوکار مدیریت تیمی ایجاد کنید. در نتیجه، رسیدن به اهدافی مثل افزایش تعداد فالوورها و جذب مشتریان جدید راحت‌تر می‌شود.

این پلتفرم امکانات جذابی در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد که موارد زیر از مهم‌ترین آن‌ها هستند:

  • پاسخگویی خودکار به دایرکت‌ها
  • زمان‌بندی و انتشار خودکار محتوا
  • دانلود تمام کامنت‌ها و ارائۀ آن‌ها در یک صفحۀ واحد
  • دستیار هوش مصنوعی برای تولید محتوای بهینه
  • تجزیه‌وتحلیل صفحات
  • حذف خودکار محتواها
  • پیشنهاد هشتگ‌های مرتبط

داشبورد نوین هاب ابزار مدیریت پیج اینستاگرام

۵. جریان پلتفرمی برای تبلیغات در اینستاگرام

بالاتر اشاره کردیم که برای تسریع رشد پیج خودتان، علاوه بر فعالیت‌های ارگانیک، به تبلیغات هم نیاز دارید. تبلیغات خود اینستاگرام برای ایرانی‌ها در دسترس نیست!

۲ راه جایگزین دیگر وجود دارد:

  • تبلیغات بازدیدی (مناسب افزایش آگاهی از برند، وایرال‌شدن پست‌ها، جذب فالوور)
  • تبلیغات اینفلوئنسری (جذب فالوور، اطلاع‌رسانی کمپین‌های فروش، افزایش فروش)

به‌جای اینکه خودتان وقت زیادی بگذارید تا لیست بهترین پیج‌ها و اینفلوئنسرها را همراه با هزینه و تعامل هرکدام جمع کنید، می‌توانید از جریان استفاده کنید و با چند کلیک، تبلیغات را اجرا کنید؛ آن هم بدون اینکه نیاز باشد با صاحب پیج یا اینفلوئنسر مذاکرهٔ مستقیم داشته باشید.

جریان، بانک کاملی از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی و صفحات پرطرفدار این شبکۀ اجتماعی دارد و می‌توانید با گشت‌وگذار در این لیست مفصل، گزینه‌های مناسب برای تبلیغات کسب‌وکار خود را پیدا کنید.

یکی از خوبی‌های جریان این است که به شما بهترین پیج‌ها را برای تبلیغات بر اساس هدفی که دارید و نوع کسب‌وکارتان می‌دهد؛ آن هم بر اساس نتیجهٔ ۳۰ هزار کمپین تبلیغاتی اجراشده!

یک نمونه تبلیغ بازدیدی را مشاهده کنید:

نمونه تبلیغ در اینستاگرام

۶. دیتا استودیو برای گزارش‌گیری

فعالیت در دنیای دیجیتال وابستگی زیادی به دیتا و داده‌ها دارد. منتهی داده‌های خام مثل خط‌خطی‌های روی یک کاغذ هستند که در ظاهر هیچ مفهوم خاصی ندارند؛ داده باید تفسیر شود تا معنا پیدا کند و بتوان اطلاعات لازم را از آن استخراج کرد.

دیتا استودیو یک ابزار ساده برای مصورسازی داده‌هاست؛ یعنی شما اطلاعات خام را به او می‌دهید تا به شما جداول و چارت‌های مختلف با قابلیت فیلترکردن بدهد.

طبیعتاً درک نمودار و جدول بسیار راحت‌تر است و می‌توانید اطلاعات لازم از تفسیر دیتای پیج خود را کسب کنید.

 

۷. CoCo برای آنالیز پیج

این ابزار بعد از اسکن کامل صفحۀ مد نظر شما، تمام اطلاعاتی را که راجع‌ به پیج رقیب نیاز دارید، در اختیارتان می‌گذارد؛ از نرخ رشد فالوورها گرفته تا تعداد لایک‌ها، کامنت‌ها، ایمپرشن و…

یکی از خصوصیات جذاب CoCo این است که داده‌ها را به‌صورت لحظه‌ای ارائه می‌کند و خیالتان راحت است که اطلاعات به‌روز هستند.

در نتیجه، امکان رصد عملکرد رقبای مختلف به‌صورت ثانیه‌ای وجود دارد و می‌توانید با اطلاعاتی که کسب می‌کنید، مناسب‌ترین تصمیمات را برای بهینه‌سازی استراتژی خود بگیرید.

اجازه دهید به ویدئویی که منتشر کردند، نگاهی بیندازیم:

 

 

هم خودتان را بشناسید و هم مخاطب را!

اگر شناخت خوبی از خودتان و مخاطبان هدف کسب‌وکار نداشته باشید، قطعاً تمام تلاش‌هایتان بر باد خواهد رفت!

یادتان باشد هدف از حضور در اینستاگرام، جلب توجه مخاطب هدف و رفع نیازهای او است؛ وقتی او را نشناسید، چطور می‌خواهید بفهمید چه نیازهایی دارد؟ یا اگر شناخت کامل از کسب‌وکار خود نداشته باشید، چطور می‌خواهید راهکارهایی برای رفع نیاز مشتری بالقوه پیدا کنید و ارتباط لازم با او را شکل دهید؟

برای مدیریت پیج اینستاگرام خودتان آماده‌اید؟ اگر دغدغه‌ای دارید، می‌توانید در بخش نظرات برای ما بنویسید.

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی