به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

آیا می‌دانید مدیر بازاریابی کیست و چکار می‌کند؟ (+ حقوق)

سایر مقالات | حافظ گمرکی | تاریخ بروزرسانی : ۱۹ فروردین ۱۴۰۳

آیا می‌دانید مدیر بازاریابی کیست و چکار می‌کند؟

بازاریابی کسب‌وکارهای متوسط و بزرگ، کار یک نفر نیست! یک تیم متشکل از متخصصان زبده می‌خواهد تا نتیجهٔ آن به ثمر بنشیند. حتی کسب‌وکارهای کوچک هم بهتر است برای گرفتن نتیجهٔ بهتر، با افراد متخصص مشورت کنند.

برگردیم به موضوع مقاله: تکلیف مدیریت تیم بازاریابی با کارشناسان مختلف چیست؟ اینجاست که سروکلهٔ مدیر بازاریابی پیدا می‌شود تا تمام فعالیت‌های تیم بازاریابی در مسیر استراتژی کسب‌وکار قرار بگیرد.

اگر موافق باشید، برویم ببینیم مدیر مارکتینگ چه وظایفی دارد و باید چه مهارت‌هایی داشته باشد!

 

مدیر بازاریابی کیست؟

به‌طور خلاصه، مدیر مارکتینگ کسی است که روی ارتباط کسب‌وکار با مشتری و مخاطب نظارت می‌کند و استراتژی‌هایی برای بهبود آن ارائه می‌کند. همۀ این کارها انجام می‌شود تا یک فرد کاملاً غریبه که نیازی مرتبط با کسب‌وکار دارد، آن را بشناسد، برای استفاده از محصول یا خدمت راغب شود و در نهایت، خرید کند.

قیف بازاریابی

مدیر بازاریابی کاری می‌کند آگاهی و تقاضا برای محصول یا خدمت یک کسب‌وکار بیشتر شود. این کار با چیدن استراتژی بازاریابی، اجرای کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی، فعالیت در سوشال مدیا، تولید محتوا و… پیش می‌رود.

این یک تعریف کوتاه دربارۀ این پوزیشن شغلی است؛ ولی شرح وظایف مدیر بازاریابی چیست؟

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

مدیر بازاریابی چه وظایف و مسئولیت‌هایی دارد؟

قبل از هرچیزی، جدول پایین را ببینید تا در یک نگاه با وظایف این شغل آشنا شوید. در ادامه هم توضیحات بیشتری به شما می‌دهیم:

 

شرح وظایف مدیر بازاریابی
تدوین استراتژی بازاریابی برای یکپارچه‌شدن کارها و هماهنگی وظایف اعضای تیم مارکتینگ
طراحی و مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی متناسب با بودجه و ظرفیت کسب‌وکار
آنالیز کمپین‌های اجراشده یا درحال اجرا با هدف بهینه‌سازی
طراحی استراتژی برای بهبود ارتباط با مخاطبان (مثلاً شکل و شیوۀ فعالیت در سوشال مدیا)
گزارش‌گیری و بررسی داده‌ها از فعالیت سایر اعضای تیم مارکتینگ
تحقیقات بازار و بررسی نیازهای مشتریان برای پیداکردن فرصت‌های تازه
ایجاد هماهنگی با سایر تیم‌ها مثل بخش فروش
نظارت بر محتوا برای یکپارچگی صدای کسب‌وکار

 

فرض کنید کسب‌وکاری تازه راه افتاده است. قبل از هرچیزی باید بازار و نیاز مشتریان را بررسی کند؛ نقاط قوت، ضعف، تهدیدها و فرصت‌ها را درک کند. پس از آن، بداند چه راهکاری برای حل مشکل بازار هدف خود دارد. در ادامه هم بحث ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد، پیام‌رسانی و… پیش می‌آید.

در مراحل بعدی هم باید برای بازاریابی برنامه‌ریزی کند و به‌دنبال اجرای آن باشد. حالا این فقط ابتدای راه است! فرایند تحقیق و شناخت بازار جزو اصلی فعالیت‌های تیم بازاریابی است. چه کاری انجام دهیم تا بهترین نتیجه را بگیریم؟ کدام کانال‌ها بهتر است؟ مشتریان ما چه نیازهایی دارند که جواب ندادیم؟ چطور مشتریان را حفظ کنیم؟ برنامهٔ بازگشت مشتری چه باشد، بهتر است؟ رفتار مخاطب چه تغییری کرده است؟

در کنار این فعالیت‌ها، گزارش‌هایی همیشه بین تیم‌های فروش، محصول و بازاریابی ردوبدل می‌شود تا بتواند کسب‌وکار را در مسیری قرار دهد که رشد کند.

از طرفی، تمام فعالیت‌ها و خود کسب‌وکار باید به چشم مشتری بیاید. اینجا پای اجرای کمپین‌ تبلیغاتی و بازاریابی به میان کشیده می‌شود. موفقیت در این کار به بودجه‌بندی تبلیغات، انتخاب کانال موثر و داشته‌های کسب‌وکار (نیروی انسانی، تجهیزات و توانایی مالی) گره خورده است.

اینجا هم باید گزارشی کامل از فعالیت داشته باشیم تا مطمئن شویم در کانال درست، تبلیغ و بازاریابی می‌کنیم. آیا تبلیغات همسان در سایت‌های پربازدید برای ما مفید است یا باید بودجهٔ بیشتری به تبلیغات پیامکی اختصاص دهیم؟

باید تمام داده‌ها را جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل کرد. در آخر، از همۀ کارهای انجام‌شده گزارش تهیه و به مدیران بالادستی ارائه شود. این کارها همگی توسط مدیر بازاریابی انجام می‌شود؛ حالا یا به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم و صرفاً در نقش نظارتی.

بخشی از وظایف مدیر بازاریابی

نکته: شرح وظایف مدیر بازاریابی در همۀ کسب‌وکارها یکسان نیست. بر اساس نوع کسب‌وکار و سایز آن، انواع مدیر مارکتینگ داریم که در ادامه، آن‌ها را بیشتر بررسی می‌کنیم.

 

انواع مدیر مارکتینگ که باید بشناسید

معمولاً شرکت‌های بزرگ سعی می‌کنند تسک‌ها و وظایف را جزئی‌تر ببینند و برای هرکدام، متخصص خاص آن حوزه را استخدام کنند.

مثلاً در تیم بازاریابی، بخش‌های مختلفی وجود دارد. یک نفر مدیر بازاریابی محتوایی می‌شود، یکی مدیر سوشال مدیا مارکتینگ، یک نفر مدیر بازاریابی دیجیتال، یکی مسئول اجرای کمپین‌ها و…

در واقع، چارت سازمانی به این شکل در می‌آید:

  • مدیر ارشد بازاریابی (Chief marketing officer یا CMO) در بالاترین بخش دپارتمان مارکتینگ
  • مدیر دیجیتال مارکتینگ، سوشال مدیا مارکتینگ، بازاریابی محتوایی، همکاری در فروش (Affiliate marketing) و… در پلهٔ بعد
  • کارشناسان ارشد و کارشناسان هر حوزه در قسمت نهایی

یک نمونه چارت ساده ببینید:

نمونه چارت تیم مارکتینگ

حالا شکل ارتباطی آن‌ها چطور است؟

برای مثال، اگر یک تیم محتوا داشته باشیم، مدیر بازاریابی محتوایی در رأس آن قرار می‌گیرد. او بر اساس جلساتی که با مدیر ارشد بازاریابی دارد، استراتژی‌ها و هدف‌هایی را برای تیم خود تعیین می‌کند.

سپس طبق ظرفیت تیم محتوا، وظایف را تقسیم می‌کند، روی روند اجرای آن‌ها نظارت می‌کند و در آخر، از همۀ کارها گزارش تهیه می‌کند تا به مدیر مارکتینگ ارائه شود.

البته این ساختار در همۀ کسب‌وکار دیده نمی‌شود. شاید نیاز باشد برای صرفه‌جویی بیشتر در یک بیزینس کوچک، جایگاه‌های شغلی کمتری تعریف و در عوض، وظایف هر فرد بیشتر شود.

به همین خاطر، ممکن است مدیر مارکتینگ وظایف مدیر محتوا، مدیر سوشال مدیا مارکتینگ و… را هم انجام دهد و صرفاً موارد اجرایی به کارشناسان سپرده شود.

می‌دانید مدیر بازاریابی کیست، ولی چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

مدیر مارکتینگ چه مهارت‌هایی دارد؟

مثل خیلی از شغل‌های دیگر، یک مدیر بازاریابی خوب باید ۲ دسته مهارت سخت و نرم را داشته باشد. بدون مهارت‌های نرم، مدیر مارکتینگ نمی‌شوید یا اگر شدید، بقیۀ اعضای تیم را در عذاب می‌گذارید! برخی مهارت‌های نرم شامل این‌ها می‌شود:

  • خلاقیت و نوآوری
  • هم‌دلی
  • انعطاف‌پذیری
  • تصمیم‌گیری در لحظه
  • رهبری و سازمان‌دهی و مدیریت یک تیم یکپارچه
  • مدیریت پروژه و وظایف
  • بازخورددهی (چه مثبت و چه منفی)
  • متقاعدسازی و مذاکره
  • حل مسئله
  • ساخت شبکۀ ارتباطی موثر با افراد متخصص

مهارت‌های سخت هم خیلی مهم هستند! کسی که مدیر بازاریابی می‌شود، بهتر است از سایر اعضای تیم دانش و مهارت کمتری نداشته باشد یا حداقل باید بتواند با یک ارتباط سازنده، یاد بگیرد و یاد دهد.

مثلاً اگر این فرد بخواهد با متخصص سئو ارتباط بگیرد، باید از آن سر در بیاورد تا به زبان مشترکی برسند؛ بهتر است به اندازه‌ای بداند که حرف سایر اعضای تیم را بفهمد.

برخی مهارت‌های سخت مدیر بازاریابی عبارت‌اند از:

  • تسلط بر مباحث بازاریابی و اصول آن
  • توانایی طراحی و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی
  • مهارت نویسندگی و درک درست از محتوا و انواع آن
  • توانایی تحلیل داده‌ها برای بازاریابی داده‌محور
  • دانش کلی از سئو
  • شناخت شبکه‌های اجتماعی مختلف، نوع مخاطب هریک و محتوای مناسب آن
  • آشنایی با انواع تبلیغات مثل تبلیغات در گوگل ، بنری، همسان، ویدئویی و…
  • آشنایی با برند و مفاهیم مربوط به آن
  • داشتن مهارت در تحقیقات بازار و تحلیل بازار هدف

برخی از مهارت‌های مدیر مارکتینگ

بحث مالی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های انتخاب شغل است! بیایید ببینیم مدیر بازاریابی حداقل و حداکثر چقدر می‌گیرد.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

میانگین حقوق مدیر بازاریابی چقدر است؟

حقوق مدیر بازاریابی به خیلی چیزها بستگی دارد؛ مثلاً:

  • رزومه، سوابق کاری و دستاوردها
  • مهارت‌ها و توانمندی‌های فرد
  • نوع شرکت و ویژگی‌هایی مثل شهر محل استقرار، تعداد کارمندان، حوزۀ کاری، میزان گردش مالی و…
  • مسئولیت‌های موردانتظار از مدیر مارکتینگ

وقتی همۀ این نکات را در نظر بگیریم، به پرداختی‌های مختلفی می‌رسیم.

برای مثال و طبق گزارش ایران سلری برای سال ۱۴۰۲، میانگین حقوق در شهر تهران چیزی حدود ۲۰ میلیون تومان است؛ ولی میانگین حقوق یک مدیر بازاریابی با تجربه، ۳۵ میلیون است.

البته این مقدار در بقیۀ شهرها کمتر است. مثلاً در سایر کلان‌شهرها، حقوق یک فرد باتجربه حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان است.

حقوق مدیر بازاریابی

طبق آخرین گزارش دستمزد و حقوق جاب ویژن، میانه حقوق مدیر بازاریابی در سال ۱۴۰۳ هم ۴۲/۸ میلیون است.

نکته: باز هم اشاره می‌کنیم این رقم بسته به نوع شرکت و توانایی فرد تغییر می‌کند و حتی در برخی موارد هم ارقام بالای ۵۰ میلیون هم برای مدیر بازاریابی در نظر گرفته شده است. این دیگر به پرسونال برندینگ (برندسازی شخصی) و توانایی شخص گره خورده است.

حقوق مدیر بازاریابی در ۱۴۰۳

خب، تا اینجای کار با وظایف مدیر مارکتینگ آشنا شدید و دیدید میانگین حقوق آن چقدر است. برویم ببینیم چگونه می‌توان در مسیری قرار گرفت که به مدیریت تیم بازاریابی ختم شود!

 

چطور مدیر بازاریابی شویم؟

یادتان باشد قرار نیست کسی به این زودی‌ها مدیر مارکتینگ یک شرکت خوب شود! ولی اگر می‌خواهید سریع‌تر این مسیر طولانی را طی کنید، همیشه قدم‌های اصولی بردارید. منظورمان چیست؟

بخشی از مسیر را تصویر زیر می‌بینید. توضیحات بیشتر را هم در ادامه آورده‌ایم:

مسیری برای رسیدن به مدیریت تیم مارکتینگ

  • اول از همه، باید مهارت‌های لازم را کسب کنید

در بخش‌های قبل، مهارت‌های مدیر بازاریابی را ذکر کردیم. سعی کنید مهارت‌های سخت و نرم را از طریق شرکت در دوره یا کلاس و حتی کار در شرکت‌ها کسب کنید. همچنین می‌توانید به سراغ کتاب‌های بازاریابی و چند کتاب تبلیغات بروید تا مهارت‌های خود را تقویت کنید.

  • رزومه‌تان را با مدارک معتبر پربارتر کنید

خیلی‌ها می‌گویند: حالا دیگر کسی به مدرک اهمیت نمی‌دهد؛ مهارت را دریاب! ولی حقیقت این است که وجود مدرک معتبر در رزومۀ فرد وزنه‌ای به حساب می‌آید. پس تلاش کنید مدارک معتبر و مرتبط را دریافت و به رزومۀ خود اضافه کنید.

مثلاً در دوره‌های MBA شرکت کنید یا از آموزش‌های کورسرا، هاب اسپات و… استفاده کنید.

  • به شاخه‌های مارکتینگ سَرَک بکشید!

اگر گذشتۀ خیلی از مدیران مارکتینگ را ببینید، با فعالیت‌هایی تحت عنوان کارشناس یا مدیر زیرمجموعه‌های تیم مارکتینگ مواجه می‌شوید.

مثلاً ممکن است یک نفر کار خود را به عنوان کارشناس محتوا شروع کرده باشد. کم‌کم تجربه کسب کرده و به مدیریت تیم محتوا می‌رسد. یک مدیر محتوا باید اطلاعاتی از سئو، سوشال مدیا مارکتینگ و حتی انواع تبلیغات داشته باشد؛ به نوعی، باید جنرالیست باشد و همۀ تمرکز خود را صرفاً روی محتوا نگذارد.

حالا اگر می‌خواهد مدیر مارکتینگ شود، باید مطالعۀ خود را در بقیۀ شاخه‌ها و به خصوص، مهارت‌های نرم بالا ببرد و بعد از کسب تجربه، شانس خود را برای مدیریت تیم بازاریابی شروع کند؛ آن هم نه هر تیمی!

  • از کارهای کوچک شروع کنید

 برای ورود به حوزۀ مدیریت تیم بازاریابی، احتمالاً باید کارتان را با تیم‌ها و کسب‌وکارهای کوچک شروع کنید. اگر از این پیشنهادها داشتید، ناراحت یا دل‌سرد نشوید. اتفاقاً این موارد فرصت خوبی برای کسب تجربه هستند. به این مدل کارها به چشم دانشگاه نگاه کنید. دانش، مهارت و تجربه کسب کنید تا برای مدیریت تیم‌های بزرگتر آماده شوید.

  • ارتباط‌سازی کنید و مهارت و توانمندی خود را به بقیه نشان دهید

داشتن شبکۀ ارتباطی قوی به شما کمک می‌کند فرصت‌های کاری بیشتری داشته باشید. وقتی افراد بیشتری شما را بشناسند و از سطح دانش و مهارت‌تان باخبر باشند، شانس بیشتری برای دریافت پیشنهادات کاری دارید.

ولی برای ساخت شبکۀ ارتباطی باید چه کرد؟ یکی از بهترین گزینه‌ها، فعالیت در لینکدین است. سعی کنید پروفایل حرفه‌ای خود را بسازید و در آن، از فعالیت‌ها و دستاوردهایتان صحبت کنید.

راهکار بعد، شرکت در دورهمی‌ها و ایونت‌های مرتبط است. با این کار، می‌توانید تعداد زیادی مدیر بازاریابی ببینید و از تجربۀ آن‌ها استفاده کنید.

راه بعدی هم برگزاری وبینارهای آنلاین است تا تخصص خود را به دیگران نشان دهید. وقتی همۀ این کارها را انجام دادید، می‌توانید به مدیریت یک تیم بازاریابی امیدوار باشید!

پیشنهاد می‌کنیم وبینار «گام‌های رسیدن به شغل دلخواه» از سلسله وبینارهای راه‌کار یکتانت را هم برای ورود به بازار کار مشاهده کنید.

قبل از اینکه مقاله را تمام کنیم، اجازه دهید به تفاوت‌های مدیر مارکتینگ و فروش نگاهی بیندازیم.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

تفاوت مدیر بازاریابی با مدیر فروش چیست؟

برای توضیح تفاوت این ۲ یک فروشگاه را در نظر بگیرید. یک نفر بیرون در ایستاده و مردم را دعوت می‌کند تا وارد آن شوند. مثلاً می‌گوید: اگر به این فروشگاه بروید، می‌توانید لباس‌های مد روز را ببینید و اگر دوست داشتید، با ۲۰ درصد تخفیف بخرید. نگران ماشین خود نباشید! آن را می‌توانید در پارکینگ فروشگاه به‌طور رایگان پارک کنید.

حالا اگر مردم ترغیب و وارد شوند و بخواهند لباس بخرند، نفر دوم وارد می‌شود. این فرد با مشتریان ارتباط می‌گیرد، لباس‌های مختلف را به آن‌ها نشان می‌دهد و به مردم کمک می‌کند متناسب با نیاز خود، بهترین انتخاب را داشته باشند.

اگر کسب‌وکار مثل همان فروشگاه در نظر بگیریم، مدیر بازاریابی نقش جلب‌ توجه مخاطبان و هدایت آن‌ها را از طریق تیم خود دارد تا در نهایت به خریدار تبدیل شوند. برنامه‌ها و استراتژی‌های لازم برای طی‌شدن این مسیر توسط او تعیین می‌شود.

ولی وقتی مخاطب به مشتری راغب تبدیل شد، نقش مدیر فروش پررنگ‌تر می‌شود. او باید استراتژی‌های لازم برای فرایند فروش را طراحی کند و تمام مشکلاتی که فرد را از خرید منصرف می‌کند، شناسایی و رفع کند.

برای اینکه این تفاوت را بهتر درک کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟» را حتماً مطالعه کنید.

 

برای مدیریت تیم بازاریابی عجله نکنید!

حالا دیگر با همۀ وظایف و مهارت‌های مدیر بازاریابی آشنا شدید و مسیر رسیدن به این جایگاه را می‌دانید. این را بدانید که اگر در ابتدای مسیر هستید، راه درازی در پیش دارید!

پس عجله نکنید. سعی کنید این مسیر را درست و اصولی طی کرده و در کنار دانش، مهارت و تجربۀ خود را بیشتر و بیشتر کنید. بعد از آن می‌توانید مدیریت بازاریابی یک کسب‌وکار را بر عهده بگیرید.

اگر به بازاریابی و مسیر آن علاقه دارید، توصیه می‌کنیم مقالهٔ «اصول بازاریابی از نگاه کاتلر» را بخوانید.

همچنان سؤالی ذهن شما را درگیر کرده است؟ می‌توانید در بخش نظرات همین مقاله بپرسید. سعی می‌کنیم بهترین جواب‌ها را به شما دهیم تا کمک کوچکی برای تولد یک مدیر مارکتینگ درست و حسابی کرده باشیم 🙂

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی