لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

آموزش فروش اینترنتی و آنلاین برای رسیدن به قلهٔ فروش!

راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی | الهه سرباز | تاریخ بروزرسانی : ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

«پول تو فروش آنلاینه!»

این روزها این جمله را زیاد از زبان اطرافیان یا بازاری‌هایی که مغازه و فروشگاه‌های سنتی دارند، شنیده‌اید. راست هم می‌گویند؛ با وجود اجاره‌بها و هزینه‌های راه‌اندازی یک مغازه یا فروشگاه معمولی، کمتر کسی جرئت می‌کند سمت فروش سنتی برود.

فروش آنلاین، یک جایگزین ارزان، راحت و پرسود برای درآمدزایی است. همین شد که آموزش فروش اینترنتی را برای شما آماده کردیم.

در این مقاله، از راه‌اندازی و شروع فروش اینترنتی تا افزایش فروش را موبه‌مو توضیح دادیم تا با دست پر اینجا را ترک کنید. بیایید شروع کنیم!

 

آموزش فروش اینترنتی مطمئن و سودآور در ۴ گام

از همین لحظه تا رسیدن به قلهٔ فروش اینترنتی فقط ۴ قدم فاصله دارید.

البته گذراندن این ۴ مرحله خیلی هم ساده نیست؛ در هر مرحله کلی نکات ظریف وجود دارد که اگر آن‌ها را ندانید به‌جای صعود به قله، به پرتگاه فروش اینترنتی سقوط می‌کنید!

پس برای اینکه به سلامت به این قله برسید، یک قلم و کاغذ کنار دست‌ خود بگذارید و در آموزش فروش اینترنتی مرحله به مرحله با ما جلو بیایید:

 

اول مدل درآمدی خودتان را مشخص کنید

شما برای کسب درآمد به‌دنبال فروش اینترنتی هستید؛ ولی آیا به مدل درآمدی خود فکر کرده‌اید؟ منظور از مدل درآمدی این است که قرار است از مشتریان خود چطور پول بگیرید.

این ۶ مدل، رایج‌‌ترین مدل‌های درآمدی برای فروش اینترنتی هستند:

  • حق اشتراک

برای فروش لایسنس و کسب‌وکارهایی که محصول آن‌ها مبتنی بر سرویس است (مثل نماوا یا فیلیمو)، کسب‌وکارهایی که در زمینهٔ فروش محتوا کار می‌کنند (مثل متمم) یا کسب‌وکارهایی که نرم‌افزارهایی مثل نرم‌افزار حساب‌داری (هلو و دشت) می‌فروشند، مدل مناسبی است.

در این روش، مشتری باید برای دسترسی و استفاده از محصول یا خدمات شما، در فواصل زمانی منظم و مشخص (سالانه، ماهانه، سه‌ماه و…) هزینه‌ای به شما پرداخت و اشتراکش را تمدید کند.

برای مثال در تصویر زیر، این سایت اشتراک سه‌ماههٔ اسپاتیفای را می‌فروشد و مشتری باید هر سه ماه با پرداخت هزینهٔ مجدد، اکانت خود را تمدید کند.

نمونه مدل درآمدی با فروش حق اشتراک

  • مدل فروش

رایج‌ترین مدل درآمدی، همین فروش است که بیشتر توسط عمده‌فروش‌ها و خرده‌فروش‌ها اجرا می‌شود. در این روش شما با فروش محصول یا خدمات به‌طور مستقیم به مشتری، یا فروش عمدهٔ محصولات به فروشگاه‌ها از آن‌ها پول می‌گیرید.

  • مبتنی بر کارمزد

این مدل درآمدی برای کسب‌وکارهایی که بستر و پلتفرمی برای فروش محصولات دیگران ارائه می‌کنند (مثل دیجی‌کالا و باسلام) انتخاب مناسبی است. در این روش، شما به‌ازای هر محصولی که در سایت‌تان فروخته می‌شود، پورسانت می‌گیرید. 

  • وابسته (همکاری در فروش)

فقط با تبلیغ و فروش محصول شخص یا کسب‌وکار دیگری در سایت و پایگاه‌های آنلاین خود درآمد کسب می‌کنید. در مدل وابسته، فروش محصول در سایت شما اتفاق نمی‌افتد؛ با انتشار لینک یک محصول در سایت‌، پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام، مشتری را به سایت و فروشگاه همکار ارجاع می‌دهید. اگر این ارجاع به فروش منجر شود، درصد مشخصی پورسانت یا حق کمیسیون از هر فروش دریافت می‌کنید.

  • درآمد مبتنی بر تبلیغات

این مدل درآمدی برای سایت‌‌هایی که ترافیک و بازدید بالایی دارند، بهترین انتخاب است. در این روش، با دریافت هزینه از کسب‌وکارها و نمایش تبلیغات محصول و خدمات‌ آن‌ها درآمد کسب می‌کنید.

  • دراپ‌شیپینگ

در مدل درآمدی دراپ‌شیپینگ، بدون اینکه دردسرهای تامین، انبارکردن و ارسال محصول را داشته باشید، درآمد کسب می‌‌کنید. به این شکل که با یک تولیدکننده یا تامین‌کننده قرارداد می‌بندید و تعیین می‌کنید که به‌ازای تامین و ارسال محصول به مشتریان شما، در سود حاصل از فروش شریک شوید. به زبان ساده‌تر، در این روش بازاریابی، پیداکردن مشتری و فروش محصول با شماست و تامین و ارسال کالا با شخص دیگر.

ناگفته نماند که می‌توانید هم‌زمان چند مدل درآمدی داشته باشید؛ مثلاً دیجی‌کالا هم از طریق فروش، هم نمایش تبلیغات و هم مدل مبتنی بر کارمزد درآمد دارد.

محصول‌هایی که برچسب «Ad» دارند، تبلیغات در دیجی‌کالا هستند که به‌ازای هر کلیک، مبلغی را به این فروشگاه می‌پردازند.

نمونه تبلیغات در دیجی‌کالا

? نکته‌: در انتخاب مدل درآمدی‌، حتماً نوع محصولی که می‌فروشید و بازار هدف‌ را مدنظر قرار دهید. مثلاً اگر محصول یک نرم‌افزار باشد، مدل درآمدی فروش لایسنس، بهترین انتخاب برای شماست.

مدل درآمدی‌تان را مشخص کردید؟ حالا برویم سراغ گام دوم آموزش فروش اینترنتی.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

بعد به سراغ تحقیقات بازار بروید

در مرحلهٔ دوم، باید بازار و مشتریان‌تان را بشناسید. برای این کار به تحقیقات همه‌جانبه‌ای نیاز دارید تا نیاز بازار و ظرفیت آن، میزان رقابت در بازار، میزان تقاضا، فرصت‌ها و تهدید‌های بازار و… را بشناسید.

برای شروع تحقیقات بازار، همین الان کاغذ و خودکاری را که آماده کرده‌ بودید، بیاورید و به این سؤالات پاسخ دهید:

  • بازار محصول شما پتانسیل رشد دارد؟
  • رضایت و تقاضای مردم از محصولات مشابه شما چقدر است؟
  • چه چیزی محصولات شما را متمایز می‌کند؟
  • تا حالا به چه نیازهایی در این بازار پاسخ داده نشده است؟
  • چه فرصت‌ها یا تهدیدهایی در بازار وجود دارد که می‌تواند فروش محصول شما را افزایش یا کاهش دهد؟
  • رقبای دستِ‌اول (همان‌هایی که محصول مشابه با شما می‌فروشند) در این بازار چه کسانی هستند؟
  • استراتژی بازاریابی و قیمت‌گذاری آن‌ها چیست و مشتریان‌شان چه کسانی هستند؟
  • نقاط ضعف و قوت آن‌ها چیست؟
  • میانگین قیمت محصولات رقبای شما چقدر است؟
  • دغدغه و نیاز اصلی مشتریان احتمالی شما چیست؟

با جواب‌دادن به این سؤالات، متوجه می‌شوید که محصولی که می‌خواهید بفروشید و بازاری که روی آن دست گذاشته‌اید خواهان و جای رشد دارد یا نه.

البته تحقیقات بازار باید خیلی دقیق‌تر از این حرف‌ها انجام شود؛ پس حتماً مقالهٔ «راهنمای جامع تحقیقات بازار آنلاین» را بخوانید تا با صفر تا صد مراحل، روش‌ها و ابزارهای مورد نیاز برای این کار آشنا شوید.

بعد از اینکه شرایط کلی بازار را سنجیدید و تحقیقات‌ را کامل کردید، باید آن را براساس نیازها، ویژگی‌ها و خواسته‌های مشترک مشتریان بخش‌بندی کنید.

حالا شما باید روی کدام بخش دست بگذارید؟ یک یا چند بخشی که آورده و تقاضای زیادی برای محصول شما دارد و متقابلاً محصول شما برای آن‌ها مفید است؛ این یعنی بازار هدف!

بازار هدف چیست

یک مثال بزنیم؟

مثلاً فرض کنید شما محصولات ارگانیک بفروشید. به نظر شما این محصول در بین تمام ایرانی‌ها طرفدار دارد یا بیشتر به درد کسی می‌خورد که عاشق محصولات طبیعی و ارگانیک است؟ بدون شک، دومی به بازار هدف شما نزدیک‌تر است.

البته داستان به اینجا ختم نمی‌شود! باید ویژگی‌های مشتری خود را هم تعریف کنید؛ چون تمام عاشقان محصولات طبیعی و ارگانیک مشتری شما نیستند.

برای اینکه بازار را بخش‌بندی و بازار هدف‌ خودتان را تشخیص دهید، مقالهٔ «بازار هدف چیست؟ (+ راه‌های شناسایی بازار هدف)» را حتماً بخوانید.

خلاصه که در این مرحله باید سه چیز را به‌دقت آنالیز کنید: بازار هدف، مشتریان، رقبا.

مقاله پیشنهادی: آموزش فروش محصول در باسلام به زبان ساده

بیزینس پلن را روی کاغذ بیاورید؛ حتی در حد چند خط نوشته!

تا اینجا کلی اطلاعات و داده‌های مفید و ضروری دربارهٔ بازار، رقبا، مشتریان و… به دست آورده‌اید؛ درست است؟

حالا باید تمام این اطلاعات را در قالب یک بیزینس پلن جمع‌وجور گردآوری کنید. بیزینس پلن سند یا بهتر بگوییم، نقشهٔ راهنمایی است که به شما می‌گوید تا چند سال آینده چه کارهایی باید انجام دهید که در کسب‌وکارتان موفق شوید.

این سند معمولاً در ورد، پاورپوینت یا برنامه‌های مشابه طراحی می‌شود و شامل بخش‌های زیر است:

  • چکیده‌ای از پلن
  • معرفی کسب‌وکار
  • اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت کسب‌وکار
  • تحقیقات بازار
  • آمیخته بازاریابی (محصول، قیمت‌گذاری، پروموت، توزیع)
  • صورت مالی

البته این پلن، هم می‌تواند پروپیمان‌تر باشد و بخش‌هایی مثل فهرست مطالب، معرفی اعضای اصلی کسب‌وکار، منابع انسانی و مدل درآمدی را هم داشته باشد و هم می‌تواند خیلی خلاصه و در حد چند خط، آمیخته بازاریابی و تحقیقات بازار شما را نشان دهد.

برای شمایی که تازه می‌خواهید فروش آنلاین‌ را راه بیندازید، نوشتن بیزینس پلن در حد چند خط هم کفایت می‌کند ?

دیگر چیزی به قلهٔ فروش باقی نمانده است!

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

حالا چطور بفروشم؟

با تدوین بیزینس پلن کار ما تقریباً با مباحث مقدماتی آموزش فروش اینترنتی تمام شد و حالا باید کم‌کم شرایط اولیه را برای فروش مهیا کنیم.

 

کجا بفروشم؟

در این مرحله، باید جای پایتان را در اینترنت محکم کنید؛ یعنی باید تصمیم بگیرید رسانه‌ها و پایگاه‌های آنلاین‌ خود را کجا بنا کنید و محصول‌ را کجا بفروشید تا مخاطب بتواند از طریق آن‌ها با شما در ارتباط باشد و خریدش را انجام دهد.

شما برای فروش اینترنتی ۴ انتخاب رایج دارید:

  • فروش آنلاین در اینستاگرام

فروش در صفحهٔ اینستاگرام چند مزیت دارد:

✔️ راه‌اندازی آن هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد؛ یک پیج باز کنید، محصول‌ را در آن قرار داده و می‌فروشید.

✔️ در اینستاگرام ارتباط و تعامل بیشتر و نزدیک‌تری با مشتریان دارید. مثلاً می‌توانید با برگزاری نظرسنجی در استوری، خواندن نظرات مشتریان در کامنت‌ها و… از بین همین ارتباطات ساده، نقاط قوت و ضعف‌تان را بهتر بشناسید.

✔️ در اینستاگرام دست‌تان برای تولید محتواهای خلاقانه و متنوع بازتر است و می‌توانید به روش‌های مختلف محصول‌تان را معرفی کنید و بفروشید.

نمونه فروش اینترنتی کفش در اینستاگرام

عیبش را هم بگوییم؟

فروش مستقیم در اینستاگرام دردسر دارد! مثلاً روزانه باید به ده‌ها یا صدها مشتری در دایرکت اینستاگرام جواب دهید، دائماً موجودی محصولات را چک و سفارش‌های آن‌ها را ثبت کنید.

شاید در ابتدای کار که مشتریان زیادی ندارید، این کار خیلی سخت نباشد؛ ولی هرچه تعداد دایرکت‌ها بیشتر شود، مدیریت و پاسخ‌گویی به این پیام‌ها سخت و وقت‌گیرتر می‌شود.

علاوه‌ بر این، شما در اینستاگرام مستقل نیستید و هیچ تضمینی بر بقا و دوام کسب‌وکار شما در اینستاگرام نیست؛ چون هر لحظه ممکن است دسترسی به اینستاگرام برای همیشه قطع شود!

  • فروش در تلگرام

راه‌اندازی کانال‌های فروش در تلگرام هم هیچ هزینه‌ای ندارد؛ برای فروش هم کافی است یک کانال بسازید، دستی به سر و روی آن بکشید (پروفایل و اسم مناسب، تکمیل بایو و…)، پست‌هایی را که از محصولات آماده‌ کرده‌اید، در آن منتشر کنید و منتظر خرید مشتریان باشید.

نمونه فروش آنلاین در تلگرام، آموزش فروش اینترنتی

البته فروش در تلگرام هم چالش‌های خاص خودش را دارد. برای مثال، ثبت سفارش در تلگرام، فقط از طریق پیام شخصی یا بات‌های تلگرامی امکان‌پذیر است و ممکن است با زیادشدن حجم سفارشات، رسیدگی به تمام این پیام‌ها سخت باشد.

از طرفی، چون اطلاعات تماسی جز یک آی‌دی از مشتری ندارید، شانس کمتری برای حفظ و ترغیب او به خرید مجدد دارید.

اگر مدل درآمدی شما فروش یا مبتنی بر کمیسیون است، تلگرام گزینهٔ مناسبی است؛ البته بیشتر برای فروش عمده تا خرده‌فروشی!

? نکته: می‌توانید برای هر محصول یک لینک خرید (پرداخت) داشته باشید؛ ولی باز هم خریدار برای خرید باید از کانال خارج شود و فرایند خرید برای او آسان نیست.

  • فروش در سایت‌های واسطه

فروش محصولات در مارکت پلیس‌ها و پلتفرم‌های واسطه‌‌ای مثل دیجی‌کالا، کمدا، باسلام، دیوار و… هم یکی دیگر از انتخاب‌های شماست.

آرا بانو در دیجی‌کالا

در این پلتفرم‌ها، بازار و فضای آماده‌ای برای شما فراهم است که محصولات‌ را به‌همراه قیمت و توضیحات به نمایش بگذارید و بفروشید. البته این را هم بگوییم که فروش در این پلتفرم‌ها رایگان نیست و باید درصد مشخصی از هر فروش را به آن‌ها بپردازید.

  • فروش در سایت‌های فروشگاهی

اگر نظر ما را بخواهید، راه‌اندازی سایت فروشگاهی، لطف بزرگی در حق خودتان و مشتری است!

سایت، پایگاه مطمئن و معتبری است که داشتن آن این شانس را به شما می‌دهد که در گوگل حضور داشته باشید؛ گوگلی که هر لحظه کاربران زیادی در آن به‌دنبال خرید محصولات و خدمات مورد نیازشان هستند.

از این‌ گذشته با داشتن سایت:

    • اختیار همه‌چیز در دست شماست و با تغییر شرایط کسب‌وکارتان را از دست نمی‌دهید
    • از شر ردوبدل‌کردن پیام‌ها در دایرکت و تلگرام خلاص می‌شوید!
    • فرایند ثبت سفارش، پرداخت و رسیدگی به درخواست مشتریان کوتاه و بهینه می‌شود
    • اطلاعاتی از مشتریان به دست می‌آورید که می‌توانید در جهت حفظ آن‌ها و افزایش فروش استفاده کنید
    • مشتریان هم می‌توانند خیلی سریع و آسان و فقط با چند کلیک فرایند بررسی و مقایسه تا خرید را انجام دهند

نمونه سایت فروشگاهی، آموزش فروش اینترنتی

این را هم بگوییم که راه‌اندازی و کارکردن با سایت‌های فروشگاهی، اصلاً سخت نیست؛ خیلی راحت می‌توانید با فروشگاه‌سازهای اینترنتی مثل پرتال یا وردپرس یک سایت مشتری‌پسند و کاربردی بسازید.

پیشنهاد می‌کنیم حتماً این لیست از مقالات را هم بخوانید تا هم با جزئیات بیشتری دربارهٔ پایگاه‌‌های انتخابی‌ و چگونگی فروش اینترنتی آشنا شوید و هم راه‌اندازی فروشگاه‌ اینترنتی را یاد بگیرید:

? نکتهٔ مهم: اگر خیال راه‌اندازی یک سایت کامل را ندارید، می‌توانید با سرویس‌های لندینگ‌ساز مثل لندین، یک سایت تک‌صفحه‌ای (لندینگ پیج) بسازید و اطلاعات لازم (محصول ، قیمت، ویژگی‌ها، معرفی کسب‌وکار و…) را در آن قرار دهید. چطور بفروشید؟

با تبلیغات کلیکی در سایت‌های پربازدید مشتری را به این صفحه هدایت می‌کنید و با کمک نیروهای فروش تلفنی ، سفارش‌ آن‌ها را ثبت می‌کنید. همچنین می‌توانید مشتری را به صفحهٔ خود در دیجی‌کالا هدایت کنید تا محصول را بخرد. مثل کاری که مه‌ پویا انجام داده است:

لندینگ مه پویا یکی از نمونه تبلیغات لوازم خانگی

اگر پایگاه فروش‌تان را انتخاب کردید، برویم سراغ ادامهٔ آموزش فروش اینترنتی.

مقاله پیشنهادی: آموزش فروش اینترنتی کفش، بررسی ۴ روش فروش پربازده

راه‌های پرداخت چه باشد؟

بعد از اینکه فروشگاه اینترنتی را دایر کردید، باید دربارهٔ روش (یا روش‌های) پرداخت تصمیم بگیرید. چند روش رایج برای پرداخت فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد:

  • کارت‌به‌کارت
  • پرداخت در محل
  • درگاه اینترنتی

روش کارت‌به‌کارت گرفتاری‌های خاص خودش را دارد؛ مثلاً باید کد پیگیری و ساعت پرداخت و… را در رسیدهای واریز وجه چک کنید تا مبادا رسید ارسال‌شده جعلی باشد.

پرداخت در محل هم برای فروشگاه‌های خیلی بزرگ که چندین شعبه دارند، مناسب است و نه فروشگاه‌های اینترنتی تازه‌تاسیس. از طرفی، جمع‌آوری پرداخت‌ها از جاهای مختلف و پردازش آن‌ها پروسهٔ وقت‌گیری است.

فرایند پرداخت هرچه سریع و آسان‌تر باشد، بهتر است. پس پرداخت از طریق درگاه‌های اینترنتی بهترین انتخاب برای فروشگاه‌های آنلاین است؛ حالا چطور و چه درگاهی باید بگیرید؟

در مقالهٔ «بهترین درگاه های پرداخت اینترنتی برای فروشگاه آنلاین (+ نحوهٔ گرفتن درگاه)» مفصل دربارهٔ این موضوع صحبت کرده‌ایم.

 

اگر محصول فیزیکی است، چطور ارسال کنم؟

تعیین نحوهٔ ارسال کالا مرحلهٔ خیلی مهمی است؛ چون یک اشتباه کوچک در ارسال کالا، می‌تواند به تمام اعتباری که جمع کرده‌اید ضربه بزند و مشتری را نسبت به شما بی‌اعتماد کند.

بنابراین باید روشی را انتخاب کنید که مرسوله‌های مشتریان در کمترین زمان و سالم به دست‌ آن‌ها برسد.

در مقالهٔ «روش های ارسال کالا برای فروشگاه اینترنتی (۱۵ روش ارزان)» روش‌های مختلف ارسال کالا را بررسی کرده‌ایم که می‌توانید آن را بخوانید.

بعد از اینکه روش ارسال کالا را مشخص کردید، باید راجع‌ به ارسال رایگان سفارشات هم تصمیم بگیرید؛ یعنی شرایط را بسنجید و ببینید آیا ارسال رایگان یا ارزان‌تر سفارشات برای‌تان به‌صرفه است یا نه.

مثلاً اگر قیمت سبد خرید از یک میزانی بیشتر شد، می‌توانید ارسال را رایگان کنید یا به‌عنوان مزیت رقابتی‌تان ارسال رایگان را به همهٔ مشتریان ارائه دهید.

مثلاً فروشگاه حجرک، برای خریدهای بیشتر از ۸۵۰ هزار تومان، ارسال رایگان در نظر گرفته است.

نمونه تعیین میزان سبد خرید برای ارسال رایگان، آموزش فروش اینترنتی

بخش اول آموزش فروش اینترنتی همین‌ جا تمام شد! اگر تا اینجا سؤالی دارید روی آیکون روبه‌رو بزنید و سؤالات‌تان را بپرسید:
0
آیا چیزی از قلم افتاده است؟ x

برویم سراغ بخش دوم آموزش که دربارهٔ راه‌های بالابردن فروش آنلاین است.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

چطور فروش اینترنتی خودم را افزایش دهم؟

محل و نحوه فروش اینترنتی یک طرف، بازاریابی و تبلیغات هم طرف دیگر! وقتی تازه فروشگاه اینترنتی‌تان را ساخته‌اید، نه کسی شما را می‌شناسد و نه مشتریان و فروش زیادی دارید.

اینجاست که پای تبلیغات و بازاریابی به میان کشیده می‌شود و مثل یک شتاب‌دهنده، روند رشد و افزایش فروش‌ شما را سریع‌تر می‌کند.

در این بخش از آموزش فروش اینترنتی، ۳ روش را معرفی می‌کنیم که فروش شما را تضمینی افزایش می‌دهند.

 

تبلیغات دیجیتال، روشی سریع و زودبازده

تبلیغات دیجیتال، بهترین روش برای دیده‌شدن فروشگاه شما در فضای اینترنت و به‌تبع آن افزایش فروش است. چرا؟

چون تبلیغات دیجیتال ارزان، زودبازده و هدفمند است و می‌توانید نتایج آن را در لحظه رصد کنید و عملکردتان را بررسی، ارزیابی و در صورت لزوم بهینه‌سازی کنید.

مزایای تبلیغات اینترنتی

ما در یکتانت (پلتفرم تبلیغات آنلاین)، سرویس‌ها و خدمات متنوعی آماده کرده‌ایم که نیازهای مختلف شما از تبلیغات را برآورده می‌کند:

نمونه تبلیغ همسان، یکی از بهترین تبلیغات کفش

نمونه تبلیغات درون اپلیکیشنی، آموزش فروش اینترنتی

نمونه تبلیغات محتوامحور محصول آرایشی

  • تبلیغات پوش نوتیفیکیشن (برای آگاه‌سازی و جذب لید)

تبلیغ پوش نوتیفیکیشن لوازم خانگی

  • تبلیغات هدفمند (برای هدف‌گیری دقیق مخاطبان هدف مثل مردان یا زنان علاقه‌مند به مد و زیبایی)
  • تبلیغات در گوگل (افزایش فوری فروش)

نمونه تبلیغات کفش در گوگل، آموزش فروش اینترنتی

نکته: برای تبلیغات در سایت‌ها و اپلیکیشن‌های محبوب از طریق یکتانت، حتماً نباید سایت داشته باشید. اگر پیج اینستاگرام دارید، می‌توانید از فروشگاه‌سازهایی مثل شاپ‌لینک استفاده کنید تا یک صفحه برای محصولات شما آماده شود. پس از آن، می‌توانید از آن صفحه برای تبلیغات با هدف جذب مشتری و افزایش فروش استفاده کنید. از آن گذشته، اگر صاحب مغازه یا فروشگاه بزرگی هستید و می‌خواهید آنلاین هم بفروشید، می‌توانید یک لندینگ پیج با کمک سرویس‌های لندینگ‌ساز آماده کنید و از مزایای تبلیغات اینترنتی بهره ببرید.

برای آشنایی بیشتر با سرویس‌های یکتانت، می‌توانید این مقالات را هم بخوانید:

 

تولید محتوا و سئو، دیربازده با ROI بهتر

یادتان است کمی قبل گفتیم داشتن سایت، شانس حضور شما را در گوگل تقویت می‌کند؟ خب تولید محتوا و کارکردن روی سئو سایت‌ (یعنی بهینه‌سازی فروشگاه اینترنتی برای موتورهای جست‌وجو) برای حضور فروشگاه‌تان در بین نتایج گوگل، ضروری است.

چرا ضروری است؟ چون بر اساس آمار، نتایجی که در صفحه و رتبه‌های اول گوگل قرار گرفته‌اند، نرخ کلیک و شانس بیشتری برای فروش دارند. کسب رتبه در جایگاه‌های بالای گوگل هم (در بلندمدت) فقط با تولید محتوا و سئو ممکن است.

نرخ کلیک هر رتبهٔ صفحهٔ نتایج جست‌وجو طبق آمار

ناگفته نماند که افزایش فروش با این روش، کمی طول می‌کشد و دیربازده است؛ ولی در بلندمدت نرخ بازگشت سرمایه بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارد.

برای تکمیل این بحث و آشنایی با چند و چون سئو و تولید محتوا در فروشگاه‌های اینترنتی، شما را به مطالعهٔ این مقالات ارجاع می‌دهیم:

ریتنشن مارکتینگ؛ حفظ، فروش مجدد و بازگشت مشتریان

گاهی اوقات فروشگاه‌های اینترنتی آن‌قدر درگیر جذب مشتریان جدید می‌شوند که مهم‌ترین سرمایه‌شان، یعنی مشتریان فعلی را از یاد می‌برند. طبق تجربهٔ ما در این سال‌ها، همین غافل‌شدن از مشتریان فعلی باعث می‌شود که با وجود هزینه‌های زیاد برای تبلیغات، فروش زیادی نداشته باشند و مشتریان قبلی را هم از دست دهند.

در این مواقع، ریتنشن مارکتینگ روش مناسبی برای حفظ مشتریان، ترغیب آن‌ها به خرید دوباره و افزایش فروش اینترنتی است.

پلتفرم نجوا (زیرمجموعهٔ یکتانت) ۳ راه موثر و ارزان را برای ریتنشن مارکتینگ به سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی ارائه می‌دهد:

  • ایمیل مارکتینگ (برای ارسال جزئیات مربوط به کمپین‌ها، جدیدترین محصولات، محصولات تخفیف‌دار و… در قالب ایمیل به مشتریان)
  • بازاریابی پیامکی (ارسال پیامک به مشتریان، برای اطلاع‌رسانی‌های مهم و لحظه‌ای مثل تمام‌شدن موجودی محصول، کد تخفیف با محدودیت در زمان استفاده، تشکر از خرید و…)
  • پوش نوتیفیکیشن (برای هدایت مشتریان به سمت کالاها و خدمات موردعلاقه‌شان یا اطلاع‌رسانی دربارهٔ اخبار کمپین‌ها و محصولات)

یک نمونه از چرم مشهد را با هم ببینیم که با فرستاد کد تخفیف اختصاصی به مشتریان خود، سعی کرده است آن‌ها را به خرید مجدد تشویق کند:

نمونه ایمیل برای حفظ مشتری

بیایید ۲ نمونهٔ پیامکی از بانی‌مد و خانومی هم ببینیم:

افزایش فروش آنلاین با تبلیغات پیامکی

کدام روش برای شروع خوب است؟ برای فروشگاه‌هایی که بودجهٔ زیادی ابتدای کار ندارند، استراتژی‌ ترکیب روش‌های رایگان و کم‌هزینهٔ تبلیغات و بازاریابی مناسب است؛ مثل ترکیب زیر:

  • تولید محتوا و سئو
  • تبلیغات بنری برای آگاه‌سازی، تبلیغات همسان برای جذب لید، تبلیغات در گوگل برای فروش و تبلیغات ریتارگتینگ محصول برای برگرداندن مشتریان ازدست‌رفته
  • فعالیت مستمر در شبکه‌های اجتماعی
  • تعامل و حفظ مشتریان با پیامک و پوش نوتیفیکیشن

این هم از بخش دوم آموزش فروش اینترنتی! در آخر، به چند پرسش تکرار دربارهٔ فروش آنلاین پاسخ می‌دهیم تا چیزی از قلم نیفتاده باشد.

مقاله پیشنهادی: آموزش فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی در سال ۱۴۰۲

سؤالات متداول دربارهٔ فروش اینترنتی

در این بخش به چند سؤالی که احتمالاً همین حالا برای شما ایجاد شده است، پاسخ می‌دهیم و کم‌کم پروندهٔ آموزش فروش آنلاین را می‌بندیم:

 

آیا فروش اینترنتی به مجوز نیاز دارد؟

بله؛ دقیقاً مثل فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای سنتی، فروشگاه‌های اینترنتی هم بسته به نوع محصول‌، برای فعالیت به یک‌ سری مجوزهای قانونی نیاز دارند.

با این تفاوت که برای دریافت اغلب مجوزهای فروشگاه‌های آنلاین، به کلی دوندگی نیازی ندارید و خیلی راحت و سریع می‌توانید از طریق اینترنت آن‌ها را دریافت کنید.

این موارد مهم‌ترین مجوزهایی هستند که هر فروشگاهی باید آن‌ها را اخذ کرده باشد:

  • نماد اعتماد الکترونیکی (ای‌نماد)
  • درگاه پرداخت آنلاین
  • نشان ملی ثبت رسانه‌های دیجیتال
  • مجوز سامان‌دهی وزارت فرهنگ و ارشاد
  • مجوزهایی که برای فروش محصول خاصی نیاز دارید (مثل مجوز وزارت ارشاد برای فروش محصولات فرهنگی و هنری یا مجوز وزارت بهداشت برای فروش محصولات دارویی)

گرفتن مجوز برای فروش آنلاین، آموزش فروش اینترنتی

? توجه: بدون دریافت بعضی از این مجوزها هم می‌توانید محصول‌تان را در اینترنت بفروشید؛ ولی به مشتری فکر کنید که هیچ شناختی از شما ندارد و تنها دلیل و امیدش برای اعتماد به شما، وجود همین مجوزهای قانونی است!

پس حتماً مجوزهای لازم را برای فروشگاه اینترنتی‌تان بگیرید.

مقاله پیشنهادی: آموزش فروش اینترنتی پوشاک و لباس در سال ۱۴۰۲

چطور سایت بزنم؟

از ۳ طریق می‌توانید یک سایت و فروشگاه اینترنتی بسازید:

  • کدنویسی

در این روش صفر تا صد طراحی سایت را به یک برنامه‌نویس یا شرکت‌های طراحی سایت می‌سپارید و با کدنویسی یک سایت اختصاصی مطابق با نیاز و خواسته‌های شما طراحی می‌کند.

هزینهٔ راه‌اندازی سایت با این روش، خیلی گران برایتان تمام می‌شود و معمولاً برای کسب‌وکارها و فروشگاه‌های خیلی بزرگ (مثلاً در حد دیجی‌کالا!) توصیه می‌شود.

  • وردپرس + ووکامرس

اگر کمی با سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مثل وردپرس آشنا باشید، خودتان هم می‌توانید بدون کدنویسی و با اضافه‌کردن افزونه ووکامرس به آن، یک فروشگاه اینترنتی حرفه‌ای داشته باشید.

  • فروشگاه‌ساز

راحت‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش برای ساخت سایت فروشگاهی هم استفاده از پلتفرم‌های فروشگاه‌ساز است. نه به کدنویسی، نه به دانش فنی خاصی و نه به خرید هاست احتیاج دارید؛ همه‌چیز از قبل آماده‌ است!

فقط باید چند دقیقه برای ثبت‌نام وقت بگذارید و اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید. بعد هم سایت را همان‌ طور که دل‌تان می‌خواهد ویرایش می‌کنید و قالب، دسته‌بندی‌ها و مطالب و محصولات سایت را شخصی‌سازی کنید. به همین راحتی!

البته یک ایراد بزرگ دارد: دست شما برای شخصی‌سازی ظاهر فروشگاه بسته است و باید از قالب‌های آماده استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: ۱۴ راه بازاریابی برای فروش لباس و پوشاک در سال ۱۴۰۲

چه بخش‌هایی از فروش اینترنتی سخت است؟

همان‌ طور که دیدید، راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی و فراهم‌کردن مقدمات فروش تقریباً راحت است؛ قسمت سخت ماجرا خودِ فروش و جذب مشتری است.

بازار آنلاین شدیداً شلوغ و رقابت در آن به‌شدت سخت است؛ البته نمی‌خواهیم شما را بترسانیم؛ اگر برنامه‌ای دقیق برای بازاریابی و تبلیغ محصولات‌تان بچینید، در این بازار شلوغ دیده می‌شوید و می‌توانید کلی فروش و مشتری داشته باشید.

پیشنهاد می‌کنیم این مقالات را در ارتباط با این موضوع مطالعه کنید:

 

فروش اینترنتی، شغلی مطمئن و پردرآمد!

چه فایده اگر بهترین محصول دنیا را در فروشگاه اینترنتی‌تان قرار دهید، ولی مردم از وجود شما و محصول‌تان بی‌خبر باشند!

پس فروش اینترنتی زمانی به شغلی پردرآمد و مطمئن تبدیل می‌شود که آن را با تبلیغات و بازاریابی آنلاین گره بزنید و مدام جلوی چشم مخاطب باشید.

ما همه‌چیز را در آموزش فروش اینترنتی بررسی کردیم؛ ولی اگر سؤال یا ابهامی دربارهٔ فروش اینترنتی دارید، در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.این مقاله برای‌تان مفید بود؟ آن را با کسانی که قصد راه‌اندازی فروشگاه آنلاین دارند به اشتراک بگذارید.

 

4.2/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
STLB
STLB
2 ماه قبل

سپاس بیکران از مطالب مفیدتان

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  STLB
2 ماه قبل

خوشحالیم اینو می‌شنویم و برای ما ارزشمنده 🙂

ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!