به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

آموزش تصویری فروش محصول در ترب (با سایت و بدون سایت)

راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی | فاطمه هدیه‌لو | تاریخ بروزرسانی : ۲۳ اسفند ۱۴۰۲

آموزش تصویری فروش محصول در ترب

در ترب بفروشیم یا نه؟ مسئله این است!

ترب ۳۰ میلیون کاربر فعال در ماه دارد و می‌تواند دست این مخاطبان را بگیرد و به سایت به شما بیاورد؛ ولی آیا این مخاطبان به خریدار تبدیل می‌شوند؟ آیا شرایط خاصی برای ثبت‌نام و فروش وجود دارد و سؤال نهایی، بالاخره فروش در ترب می‌ارزد یا نه؟

فروش محصول در ترب به ۲ شکل قابل انجام است:

  • با سایت
  • بدون سایت

در این مقاله، قرار است هر ۲ را بررسی کنیم و به تمام سؤالات شما پاسخ دهیم. با کمک فهرست زیر، به بخش موردنظرتان بروید.

قبل از آن، جا دارد به یک نکتهٔ مهم اشاره کنیم:

هیچ فروشی مستقیماً در ترب انجام نمی‌شود؛ یعنی چه در فروش با سایت و چه در فروش بدون سایت، ترب فقط واسطه‌ای برای ارجاع کاربر به فروشگاه شماست و به‌ازای هر کلیک پول می‌گیرد.

 

مراحل فروش محصول در ترب با داشتن سایت

یکی از پاسخ‌های پرسش چگونه محصولات خود را در اینترنت بفروشیم، ترب است. اگر به‌دنبال فروش محصول در ترب به‌صورت آنلاین هستید، باید کار خود را از ثبت فروشگاه اینترنتی‌تان شروع کنید؛ البته اینجا یک شرط وجود دارد: فروشگاه اینترنتی شما حتماً باید نماد اعتماد الکترونیک (اینماد) داشته باشد.

برای ثبت‌نام، وارد سایت ترب می‌شوید و از نوار پایین «ثبت‌نام فروشگاه‌ها» را انتخاب می‌کنید.

سایت ترب

از صفحهٔ بازشده، روی «ثبت فروشگاه» می‌زنید تا فرایند ثبت‌نام آغاز شود.

ثبت فروشگاه برای فروش محصول در ترب

اینجا باید شماره‌تلفن خود را وارد کنید تا یک کد ارسال شود.

ثبت شماره تلفن برای شروع فروش محصول در ترب

کد را وارد و روی «ثبت فروشگاه» کلیک کنید.

تایید کد برای تایید شماره تلفن

در این مرحله، گزینهٔ سمت راست یعنی «فروشگاه اینترنتی دارم» را انتخاب می‌کنید و روی «شروع ثبت فروشگاه» می‌زنید.

ثبت فروشگاه برای فروش محصول در ترب

صفحه‌ای که باز می‌شود یک‌ سری اطلاعات کلی از فروشگاه اینترنتی شما می‌خواهد تا کارشناسان ترب بتوانند آن را بررسی کنند؛ شامل آدرس و نام فروشگاه، تعداد تخمینی محصولات و نام کسی که قرار است با پنل کار کند یا رابط فروشگاه و ترب.

یادتان باشد حتماً گزینهٔ «بله، نماد الکترونیکی دارد» را انتخاب کنید؛ وگرنه درخواست شما خودکار رد خواهد شد. پس از واردکردن اطلاعات، روی «ثبت‌نام فروشگاه» می‌زنید.

واردکردن اطلاعات سایت اینترنتی برای شروع فروش محصول در ترب

با عبور از این مرحله، به پنل دسترسی پیدا می‌کنید؛ ولی تا تایید نهایی امکانات پنل برای شما باز نمی‌شود. تا ۴۸ ساعت بعد، کارشناس‌های ترب سایت شما را بررسی و در صورتی که شرایط همکاری با ترب را داشته باشید، صلاحیت شما را تایید می‌کنند.

تایید یا رد صلاحیت با پیامک به اطلاع شما رسانده می‌شود و همین طور در پنل قابل مشاهده خواهد بود. در صورتی که صلاحیت فروشگاه شما تأیید شد، می‌توانید بقیهٔ مراحل ثبت‌نام را از بخش «فروشگاه» پنل انجام دهید.

پنل ترب

اول باید لوگوی فروشگاه را در سایز ۵۱۲ در ۵۱۲ بارگذاری کنید. ترب از اطلاعات شما در اینماد، مواردی مثل آدرس و استان شما را ثبت می‌کند؛ ولی سایر توضیحات را خودتان وارد می‌کنید.

لازم است به بخش «توضیحات فروشگاه» بروید و تمام اطلاعاتی را که ممکن است مشتری بالقوهٔ شما نیاز داشته باشد، ثبت کنید.

مثلاً خودتان را معرفی کنید و به زبان ساده بنویسید چه چیزی می‌فروشید یا از روش‌های پرداخت و شرایط بازگشت کالا بگویید. این اطلاعات در پروفایل فروشگاه شما در ترب نمایش داده می‌شود؛ تصویر زیر پروفایل فروشگاه اینترنتی ایسام در ترب را نشان می‌دهد:

نمونه صفحه فروشگاه در ترب

بخش دیگری به رسیدگی شما نیاز دارد، «فاکتور رسمی» است. اینجا باید نوع فروشگاه خود را از بین ۳ گزینهٔ «حقوقی، حقیقی و فروشگاه کوچک» انتخاب کنید.

اگر به فاکتور رسمی نیاز دارید، با توجه به نوع کسب‌وکارتان، گزینهٔ حقوقی یا حقیقی را انتخاب کنید. یادتان باشد در این صورت، مشخصات شما توسط ترب به دارایی ارائه می‌شود.

اگر هم به فاکتور نیاز ندارید یا نمی‌خواهید اطلاعات شما ارائه شود، گزینهٔ فروشگاه کوچک را انتخاب کنید.

نوع کسب‌وکار در ترب

پس از این مرحله، نوبت شارژ حساب ترب شماست. در ترب فروشگاه‌ها کمیسیونی روی فروش پرداخت نمی‌کنند، بلکه باید به‌ازای هر کلیک روی محصولات ثبت‌شدهٔ شما در ترب هزینه بپردازید. حداقل میزان شارژی که برای شروع همکاری با ترب لازم است، ۱۰۰ هزار تومان است.

وقتی شارژ انجام شد، پیغامی روی صفحه نمایش داده می‌شود که از شما می‌خواهد لینک محصولی موجود، محصولی ناموجود و محصولی تخفیف‌خورده از فروشگاه‌تان را وارد کنید.

واردکردن لینک محصول موجود، ناموجود و تخفیف‌دار برای شروع فروش محصول در ترب

این لینک‌ها به کارشناسان ترب برای ساخت ربات‌های فروشگاه شما کمک می‌کنند. ۷ تا ۱۰ روز پس از این مرحله، ربات‌های ترب به‌طور کامل تمام محصولات شما را در ترب وارد می‌کنند و فرایند دریافت مشتری از سایت ترب، برای شما آغاز می‌شود.

وقتی همهٔ مراحل را انجام دادید، محصولات شما در سایت ترب، این‌طور دیده می‌شوند:

نمونه محصول در ترب

همچنین شما در لیست فروشگاه‌هایی که محصول موردنظر کاربر ترب را دارند، قرار می‌گیرید:

لیست فروشگاه‌ها در ترب

ولی یک پرسش بی‌پاسخ ماند: برای فروش محصول در ترب از طریق سایت چه محدودیت‌ها و شرایطی وجود دارد؟ بیایید ببینیم.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

شرایط فروش در ترب با داشتن سایت چیست؟

همان طور که گفتیم اولین شرط فروش محصول در ترب برای فروشگاه‌های اینترنتی، داشتن اینماد است؛ ولی کارشناسان ترب چند نکتهٔ دیگر را هم برای احراز صلاحیت شما بررسی می‌کنند.

اول اینکه باید به قوانین تجارت الکترونیک پایبند باشید و عمل کنید. اگر مشخص شود شما از این قوانین تخلف کرده‌اید، از فعالیت در ترب محروم می‌شوید؛ تا زمانی که برای رعایت این قوانین و تکرارنشدن تخلف تعهد دهید.

نکتهٔ مهم این است که قوانین تجارت الکترونیک به قوانین سایت شما ارجحیت دارد! یعنی اگر سایت شما قانونی مخالف قوانین تجارت الکترونیک داشته باشد، از طرف ترب، آن قانون پذیرفته نیست.

برای همکاری با ترب، باید ساختار سایت مناسبی هم داشته باشید تا ربات‌های ترب بتوانند مشخصات محصول را بخوانند. اگر مشکلی در این رابطه دارید، می‌توانید به پشتیبانی ترب تیکت بزنید.

اگر از روش همکاری در فروش برای فروش استفاده می‌کنید، یعنی کاربران را به سایت‌های دیگر هدایت و درصدی از فروش می‌گیرید، نمی‌توانید در ترب فعالیت کنید؛ فرقی نمی‌کند همه یا بخشی از محصولات شما این طور باشند.

وجود بعضی محصولات هم امکان همکاری شما و ترب را می‌گیرد؛ مثل دخانیات، مشروبات الکلی و آنتی ویروس Eset. اگر چنین محصولاتی را در سایت خود داشته باشید، ترب می‌تواند محصولات یا فروشگاه شما را به‌ کلی حذف کند.

برای فروش چند کالا در ترب به شناسهٔ کالا نیاز دارید: مایکرویو و ماکروفر، تلویزیون، یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، جاروبرقی و کولرگازی. (شناسهٔ کالا برای جداکردن کالاهای قاچاق از غیر قاچاق است و با ثبت‌نام در سامانهٔ جامع تجارت ایران، می‌توانید آن را برای کالای خود دریافت کنید.)

چند نکتهٔ دیگر را هم برای فروش در ترب باید رعایت کنید:

  • نام فروشگاه‌تان در ترب و نامی که کاربر در سایت با آن مواجه می‌شود، باید یکی باشد و دامنه هم باید با نام فروشگاه مرتبط باشد
  • قیمت و موجودی محصولات خود را به‌روز نگه دارید؛ در غیر این صورت ممکن است با چنین نوشته‌ای زیر نام فروشگاه خود مواجه شوید

قیمت به‌روز نیست

  • محتواهای سایت خود شامل مشخصات محصول را صادقانه بنویسید
  • به پیگیری سفارش‌های کاربران پاسخ دهید؛ میزان پاسخگویی شما به پیگیری‌ها در پروفایلتان در ترب نمایش داده می‌شود

بعضی شرایط مثل به‌روزبودن قیمت و موجودی، رسیدگی به پیگیری سفارش‌ها و ثبت شناسه برای کالاهای خاص، شامل حال فروشگاه‌هایی که بدون سایت ترب هم می‌شود.

در ادامه، نحوهٔ ثبت و فروش در ترب برای این فروشگاه‌ها را بررسی می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی: بهترین کالا برای فروش اینترنتی کدام است؟ (۳۱ ایده)

مراحل فروش محصول در ترب بدون سایت

اگر سایت ندارید؛ ولی فروشگاهی حضوری دارید، می‌توانید به‌عنوان فروشگاه بدون سایت در ترب ثبت‌نام کنید. در این حالت مشتریان با تماس تلفنی یا مراجعهٔ حضوری، از شما خرید می‌کنند.

مراحل اولیهٔ ثبت‌نام مثل بخش قبل است؛ یعنی اول روی «ثبت فروشگاه» کلیک می‌کنید. بعد شمارهٔ خود را در کادر می‌نویسید و کد ارسال‌شده را وارد می‌کنید.

بعد از آن از صفحهٔ بازشده، گزینهٔ سمت چپ یعنی «بدون سایت» را انتخاب می‌کنید و روی «شروع ثبت فروشگاه» می‌زنید:

ثبت فروشگاه برای فروش محصول در ترب بدون سایت

در صفحه‌ای که باز می‌شود، اطلاعاتی را که در تصویر زیر می‌بینید، وارد می‌کنید و روی «ثبت‌نام فروشگاه» کلیک می‌کنید.

ثبت اطلاعات فروشگاه حضوری

پس از این مرحله، کارشناسان ترب طی ۴۸ ساعت صلاحیت شما را بررسی و نتیجه را با پیامک اطلاع می‌دهند. اگر صلاحیت شما تایید شد، می‌توانید وارد پنل ترب شوید، کالاهای خود را جست‌وجو کنید و فقط با واردکردن قیمت کالاها، در نتایج هر کالا نمایش داده شوید.

لیست فروشگاه‌های حضوری در ترب

نتایج در ترب بر اساس کمترین قیمت نمایش داده می‌شود؛ یعنی هرچه قیمت پایین‌تری داشته باشید، بالاتر دیده می‌شوید.

دقت کنید درست است فروشگاه‌های حضوری بالای لیست قرار می‌گیرند، ولی (در حال حاضر) فقط یکی از فروشگاه‌ها که «ارزان‌ترین» قیمت را پیشنهاد می‌دهد، در باکس اصلی نمایش داده می‌شود.

بخش خرید حضوری ترب به شما کمک می‌کند یک روش جدید برای جذب مشتریان دوروبر خود پیدا کنید؛ به‌علاوه، افراد می‌توانند در اپلیکیشن ترب، کالای موردنظرشان را همراه با قیمت، در فروشگاه‌های نزدیک خود روی نقشه ببینند.

یک مثال دیگر هم بزنیم؟ فکر کنید کسی در بازار چارسو باشد و کلافه از اینکه باید از همه قیمت بگیرد! اگر به سراغ ترب برود و ببیند محصول موردنظرش را با قیمتی مناسب ارائه می‌کنید، مستقیم به فروشگاه شما در همان پاساژ می‌آید.

خیلی‌ها حوصله ندارند مغازه به مغازه بروند و قیمت بگیرند؛ ولی از آن طرف، به خرید آنلاین هم اعتماد ندارند. به این ترتیب، شما این شانس را دارید که آن‌ها را جذب کنید.

می‌توانید فروش تلفنی و ارسال به شهرهای دیگر را هم جزو پیشنهادتان داشته باشید تا حتی ساکنان دیگر شهرها را هم جذب کنید.

دیدیم که مراحل ثبت و فروش در ترب چندان سخت نبود؛ حالا باید ببینیم میزان فروش محصول در ترب چقدر خواهد بود.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

میزان فروش در ترب چقدر است؟

طبق چیزی که در سایت ترب نوشته شده است، هر فروشگاه به‌طور میانگین ۳۰ خریدار از ترب می‌گیرد؛ ولی فراموش نکنیم که این رقم میانگین است و برای هر فروشگاه ممکن است خیلی کمتر یا خیلی بیشتر باشد. همه چیز بستگی به خود شما دارد.

ترب بستری را فراهم می‌کند که خیلی ساده‌تر و سریع‌تر مشتری‌ها شما را پیدا کنند؛ ولی عواملی که موجب می‌شود از شما خرید کنند یا نه، به خودتان گره خورده است. حالا این عوامل چه چیزهایی هستند؟ در ادامه بررسی می‌کنیم.

بالاتر گفتیم فروشنده‌های هر کالا به‌ترتیب کمترین قیمت در صفحهٔ آن کالا مرتب می‌شوند؛ یعنی هرچه قیمت پایین‌تری داشته باشید، بالاتر دیده می‌شوید و مشتری احتمالاً اول پیشنهاد شما را بررسی می‌کند.

پس حواستان به قیمت رقبا باشد تا با ارائهٔ قیمت رقابتی نظر مخاطب‌ها را به خودتان جلب کنید. البته ترب یک راه میان‌بر هم به بالای نتایج قرار داده است.

شما می‌توانید با تبلیغ در ترب، بالاتر از نتیجهٔ دارای کمترین قیمت نشان داده شوید. هزینه تبلیغات در ترب را می‌توانید پس از ثبت فروشگاه و درخواست تبلیغ مشاهده کنید (این رقم متغیر و به نوع تبلیغات بستگی دارد؛ مثلاً تبلیغ برای حضور در ردیف پیشنهادات ویژه از ۸۰۰ هزار تا ۹ میلیون تومان است).

غیر از قیمت رقابتی، امکانات دیگری هم برای جلب نظر مخاطب و افزایش فروش محصول در ترب دارید:

اول امتیازی که مقابل نام شما در نتایج دیده می‌شود. این امتیاز بر مبنای پیگیری سفارش‌هایی که کاربران در ۳ ماه گذشته در ترب ثبت کرده‌اند، محاسبه می‌شود. اگر تعداد پیگیری سفارش‌ها زیاد باشد یا به سفارش‌ها به‌درستی پاسخ نداده شده باشد، امتیاز فروشگاه کم می‌شود.

امتیاز شما می‌تواند سبز (خوب)، زرد (متوسط) و قرمز (بد) باشد:

امتیاز فروشگاه در ترب

مشخص است که کاربران به فروشگاه‌هایی که امتیاز زرد یا قرمز کسب کرده‌اند، سخت‌تر اعتماد می‌کنند. امتیاز را که کنار بگذاریم، می‌توانید نشان ضمانت ترب را برای فروشگاه خود بگیرید.

این نشان به مخاطب می‌گوید که ترب تا ۷ روز بازگشت پول آن‌ها را در صورت مغایرت، معیوب‌بودن یا ارسال‌نشدن کالا تضمین می‌کند.

اگر این نشان را بگیرید، مثل تصویر زیر بین نتایج متمایز می‌شوید:

نشان ضمانت ترب

بعد از اینکه مخاطب را جذب کردید، باید او را قانع کنید که از شما خرید کند. اگر فروشگاه حضوری دارید، به یک فرد مسلط برای پاسخ‌دهی به تلفن‌ها، ثبت لوکیشن روی نقشه و تجربهٔ خریدی خوب نیاز دارید؛ ولی اگر فروشگاه اینترنتی دارید، نکته‌های بیشتری را باید در ذهن داشته باشید.

مخاطب پس از اینکه جذب پیشنهاد شما شد، وارد سایت شما می‌شود. در آن‌جا هم باید برای میزبانی از او کاملاً آماده باشید.

اولین نکته صفحهٔ محصول است که باید تصاویر خوب و توضیحات کاملی داشته باشد. توضیحات برای جذب مخاطب از ترب هم مؤثر است؛ چون ربات‌های ترب صفحهٔ محصول شما در سایت ترب را با توضیحاتی که در سایت خود نوشته‌اید، کامل می‌کند.

خود را بگذارید جای خریدار آن کالای خاص و ببینید که دوست دارد از چه زوایایی محصول را ببیند و چه چیزهایی را دربارهٔ آن بداند.

یادتان باشد در نوشتن توضیحات صادقانه عمل کنید. خرید در نهایت سبک‌سنگین‌کردن مزیت‌ها و معایب است و اگر معایب یا نقاط ضعف محصول را بنویسید، مانع خرید آن محصول نمی‌شوید.

برای مخاطبانی که هنوز تا این مرحله برای خرید از شما تردید دارند، باید تدارک‌های بیشتری ببینید. بخشی از سایت خود را به مزیت‌های خرید از شما اختصاص دهید؛ مثل همان چیزهایی که بالاتر تصاویر آن را گذاشتیم: پرداخت در محل یا ارسال رایگان. تضمین اورجینال‌بودن محصولات، بازگشت وجه در صورت نارضایتی، پشتیبانی ۲۴ساعته و… همه مزیت هستند.

مخاطب ممکن است کنجکاو شود و سؤالاتی دربارهٔ شما، محصول یا قوانین سایت شما داشته باشد. با داشتن صفحه‌های دربارهٔ ما، تماس با ما و قوانین و مقررات، کنجکاوی او را برطرف کنید.

حتماً اطلاعات مفید و کاربردی در این صفحات ارائه کنید. می‌توانید بخشی را هم به سؤالات پرتکرار اختصاص دهید تا تماس‌ها و پیام‌های کمتری دریافت کنید.

وقتی کاربران روی اینماد کلیک می‌کنند، سابقهٔ شما را در برخورد با مشکلات سایر مشتریان مثل تعداد تخلف‌ها و شکایت‌های پاسخ‌داده‌نشده می‌بینند. پس مثل پیگیری سفارش‌های ترب، شکایات ثبت‌شده در اینماد را هم جدی بگیرید.

ممکن است مشتری دربارهٔ محصول اطمینان نداشته باشد. این تردید را با ایجاد امکان امتیازدهی مشتریان به کالاها و نظرگذاشتن می‌توانید برطرف کنید.

وقتی مشتری برای خرید کاملاً قانع شد، فقط یک سد ممکن است او را منصرف کند و آن نحوهٔ خرید سایت است. پیچیدگی مراحل و شفاف‌نبودن مشتری را خیلی راحت از خرید منصرف می‌کند.

نکته: حتماً مطمئن شوید قیمتی که در ترب است، با قیمت شما – چه با سایت و چه بدون سایت – هم‌خوانی داشته باشد یا اولین گام را برای بی‌اعتمادی برداشتید!

تا اینجا با تمام نکاتی که برای فروش محصول در ترب باید بدانید، آشنا شدیم. در ادامه به مسئلهٔ مهم تعرفه خدمات ترب می‌پردازیم.

تعرفه خدمات ترب چقدر است؟

ثبت‌نام در ترب چه به‌عنوان سایت و چه فروشگاه حضوری، رایگان است؛ ولی مدل همکاری چطور است؟ شما به‌ازای هر کلیک کاربر روی لینک‌های شما، هزینه‌ای مشخص پرداخت می‌کنید. در واقع، برخلاف مدل‌های همکاری در فروش، پس از فروش محصول درصدی را به ترب نمی‌دهید، بلکه هر کلیک برای شما هزینه‌ای آب می‌خورد.

البته بابت کلیک‌های تکراری در بازه زمانی نیم‌ساعته (مدت یک سشن در گوگل آنالیتیکس) هزینه‌ای از شما کم نمی‌شود.

همان طور که در بخش ابتدایی مقاله خواندید، با حداقل شارژ ۱۰۰ هزار تومان همکاری شما و ترب آغاز می‌شود. اگر بیشتر از ۱۰ میلیون تومان شارژ کنید، مبلغی به‌عنوان شارژ تشویقی دریافت می‌کنید.

هزینهٔ هر کلیک هم متناسب با قیمت محصول است؛ قیمت کمتر، هزینهٔ پایین‌تر:

 

بازهٔ قیمتی محصول قیمت هر کلیک
ناموجود ۱۰۰ تومان
کمتر از ۲۰۰ هزار تومان ۲۰۰ تومان
از ۲۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان ۲۵۰ تومان
از ۱ تا ۵ میلیون  ۳۰۰ تومان
از ۵ تا ۱۰ میلیون ۳۵۰ تومان
بیشتر از ۱۰ میلیون ۴۵۰ تومان

 

می‌توانید با پشتیبانی صحبت کنید که محصولات ناموجود را از لیست محصولات حذف کنند تا هزینه‌ای بابت کلیک روی آن‌ها نپردازید.

به همهٔ قیمت‌های بالا، ۹ درصد بابت مالیات بر ارزش افزوده اضافه می‌شود. اگر به هر دلیلی از ادامهٔ همکاری با ترب منصرف شوید، باقی‌ماندهٔ شارژ شما پس از کسر شارژ تشویقی به حسابتان واریز می‌شود.

حالا یک سؤال پیش می‌آید: با همهٔ چیزهایی که خواندیم، آیا فروش محصول در ترب بهترین گزینه برای ماست؟

مقاله پیشنهادی: تفاوت ترب با یکتانت و ایمالز چیست؟

آیا فروش محصول در ترب برای ما فایده دارد؟

جواب این سؤال با سبک‌سنگین‌کردن مزایا و معایب روشن می‌شود. بیایید مزیت‌های فروش در ترب را مرور کنیم:

  • سئوی قوی از سمت ترب برای اکثر محصولات و دیده‌شدن در رتبه‌های برتر نتایج جست‌وجو
  • حضور در ترب، چه با سایت و چه با فروشگاه حضوری
  • دسترسی به مشتریان با قصد خرید بالا
  • امکان پیداکردن فروشندگان حضوری نزدیک
  • نبود حق کمیسیون
  • اضافه‌شدن خودکار محصولات
  • بازگشت باقی‌ماندهٔ شارژ پس از پایان همکاری
  • داشتن اپلیکیشن

به‌علاوه، اگر سایت فروشگاهی داشته باشید، می‌توانید بازدیدکنندگانی را که از ترب جذب کرده‌اید؛ ولی چیزی از شما نخریده‌اند، دوباره هدف بگیرید. چطور؟

فردی محصولی را در گوگل جست‌وجو می‌کند و به ترب می‌رسد. در آنجا پیشنهاد شما را می‌بیند و به سایت می‌آید؛ ولی به هر دلیلی (حتی قطعی اینترنت) خرید نمی‌کند.

حالا اگر اسکریپت یکتانت روی سایت شما نصب باشد، می‌توانید با کمک تبلیغات ریتارگتینگ، او را دوباره در سایت‌های پربازدید هدف بگیرید؛ همین یادآوری مشتری را دوباره برمی‌گرداند تا خرید خود را تمام کند.

یک نمونه ببینید:

نمونه تبلیغات ریتارگتینگ

خب، فروش محصول در ترب چه معایبی دارد؟

اگر سایت یا فروشگاه حضوری نداشته باشید، نمی‌توانید در ترب باشید؛ برای مثال ترب هیچ امکانی برای آنلاین‌شاپ‌های اینستاگرام تدارک ندیده است.

رقبا هم برای بعضی محصولات در ترب زیاد هستند و رقابت با آن‌ها گاهی فقط با ارائهٔ قیمت کمتر ممکن می‌شود که ممکن است همهٔ کسب‌وکارها از عهدهٔ آن برنیایند!

از طرف دیگر بخش بزرگی از کاربران ترب با جست‌وجو در گوگل وارد آن می‌شوند؛ یعنی اگر محصولی داشته باشید که زیاد در گوگل جست‌وجو نشود، شانس جذب مشتری از این طریق برای شما کم می‌شود.

با وجود اینکه ترب کارهای زیادی برای برندسازی و کسب اعتبار انجام داده است، به این دلیل که خریدار در نهایت از خودتان خرید می‌کند، نمی‌توانید مثل دیجی‌کالا کلاً روی اعتبار ترب سوار شوید و بفروشید.

از دیجی‌کالا گفتیم. بگذارید مقایسه‌ای هم با دیگر گزینه‌ها کنیم.

 

ترب دیجی‌کالا باسلام دیوار و شیپور
مدل همکاری پرداخت به‌ازای کلیک کارمزد به‌ازای هر فروش (به‌طور میانگین ۷ درصد) کارمزد به‌ازای هر فروش (بین ۳ تا ۹ درصد) هزینه به‌ازای ثبت آگهی (فروش تلفنی یا حضوری توسط فروشنده)
نحوهٔ فروش توسط خود فروشنده از طریق سایت، فروش حضوری یا تلفنی فروش از طریق سایت دیجی‌کالا با درگاه پرداخت اینترنتی فروش از طریق باسلام با درگاه پرداخت اینترنتی توسط خود فروشنده به‌صورت حضوری یا تلفنی
نحوهٔ دریافت درآمد حاصل از فروش مستقیم از خریدار بدون واسطه با تاخیر از دیجی‌کالا با تاخیر از باسلام (ماندن پول در حساب باسلام تا تحویل محصول) مستقیم از خریدار بدون واسطه
نوع کسب‌وکارهای همکار تمام فروشگاه‌های اینترنتی و همچنین حضوری تمام کسب‌وکارهای کوچک، متوسط و بزرگ کسب‌وکارهای خانگی، آنلاین‌شاپ‌ها، فروشگاه‌های محلی و کسب‌وکارهای کوچک انواع کسب‌وکار

 

ترب یا دیجی‌کالا؟

اگر سایت ندارید، می‌توانید غیر از ترب در سایت‌های واسطه مثل دیوار و شیپور، دیجی‌کالا و باسلام فعالیت کنید. در دیجی‌کالا، هم بازدیدکنندگان میلیونی هستند و هم تعداد رقبا بالاست.

از طرف دیگر هزینه‌های بیشتری باید به دیجی‌کالا بپردازید؛ مثل حق کمیسیون که از ۰/۵  تا ۲۰ درصد متغیر است. اگر از ارسال دیجی‌کالا استفاده کنید، هزینه‌های جمع‌آوری محصول، انبارداری و پردازش هم از سود شما کسر می‌شود و با فاصلهٔ زمانی درآمد خود را دریافت می‌کنید.

در آخر اینکه شما به وسایلی به پرینتر لیبل‌زن نیاز دارید و باید در کلاس‌های آموزشی هم شرکت کنید تا به فروش محصول در دیجی‌کالا برسید!

ولی خوبی این همه زحمت چیست؟ شما به ساخت سایت فروشگاهی نیاز ندارید و هزینه‌ای بابت نگهداری آن نمی‌پردازید و نگران کارهای فنی نیستید. مزیت دوم این است که تمام فرایند خرید در یک سایت انجام می‌شود و کاربر مجبور نیست یک بار هم اطلاعات سایت شما را مرور کند که با ترس از خرید اینترنتی از سایتی جدید خود مقابله کند.

همچنین می‌توانید روی تبلیغات در خود دیجی‌کالا هم حساب کنید که بین تمام فروشگاه‌ها دیده شوید.

نمونه تبلیغات در دیجی‌کالا

آخرین مزیت هم این است برای دیده‌شدن حتماً نباید قیمت خود را پایین بیاورید و فقط روی این استراتژی قیمت‌گذاری حساب کنید. البته اگر می‌خواهید از دیجی‌کالا برای فروش اینترنتی بهره ببرید، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «چگونه محصولات خود را در دیجی‌کالا بفروشیم؟» را مطالعه کنید.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

ترب یا دیوار و شیپور؟

خب، دیوار و شیپور چطورند؟ در این سایت‌ها خبری از حق کمیسیون نیست؛ ولی بابت ثبت آگهی، بالابردن آگهی و خدماتی شبیه به این باید هزینه کنید.

داشتن فروشگاه حضوری هم شرط حضور و فروش در این سایت‌ها نیست؛ یعنی می‌توانید در خانهٔ خود محصولات را انبار کنید و از این طریق بفروشید؛ ولی اگر سایت دارید، نمی‌توانید کاربر را به آن هدایت کنید.

بازدیدکنندگان شما هم محدود هستند. اکثر افراد دیوار یا شیپور شهر خود را می‌گردند؛ همچنین باید نگرانی‌هایی مثل پرداخت کامل پول را به جان بخرید.

دیوار و شیپور در سئوی محصولات به‌اندازهٔ ترب قوی نیستند. از طرفی مثل ترب، فروشنده‌های هر محصول را در زیر آن فهرست نمی‌کنند؛ بلکه باید هر فروشنده هر محصول خود را جداگانه خودش آگهی کند.

ترب از این لحاظ برتری دارد؛ چون مخاطب با جست‌وجوی محصول، خیلی راحت‌تر فروشنده‌ها را پیدا می‌کند.

مقاله پیشنهادی: راهکارهای افزایش فروش برای انواع کسب‌وکارها

ترب یا باسلام؟

یک گزینهٔ دیگر برای بررسی و مقایسه با ترب مانده است: باسلام!

در باسلام بدون هیچ مدرک خاصی می‌توانید ثبت‌نام کنید و بفروشید. لازم نیست سایت داشته باشید و با کسب‌وکاری کوچک در خانه هم می‌توانید در باسلام فعالیت کنید.

باسلام به شما درگاه پرداخت مستقیم و به غرفهٔ شما آدرس مخصوصی می‌دهد؛ با این آدرس می‌توانید حتی آگهی خود را برای فروش محصول در ترب ثبت کنید.

در باسلام هم مثل ترب ارسال به عهده‌ٔ خودتان است؛ ولی پولی که مشتری پرداخت کرده تا زمانی که محصول به دست او نرسد و رضایت خود را اعلام نکند، پیش باسلام می‌ماند.

از طرفی باسلام برای همهٔ کالاهای بدون ارسال رایگان، ۹ درصد حق کمیسیون می‌گیرد. البته کمیسیون مواد غذایی بین ۳ تا ۶ درصد است و قرار است کمیسیون کالاهای دیگر هم تغییر کند؛ سقف کمیسیون در باسلام ۱۰۰ هزار تومان است.

حق کمیسیون باسلام

بازدیدکننده‌های باسلام محدود هستند و غرفه‌دار با تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی یا تلاش برای دیده‌شدن در نتایج جست‌وجو باید مشتریان خود را زیاد کند.

در کل، اگر کسب‌وکار کوچکی یا خانگی دارید و می‌توانید خود را با شرایط باسلام مثل دریافت پول با تاخیر کنار بیایید، فروش محصول در باسلام گزینهٔ مناسبی است.

خب به سؤال این بخش بر می‌گردیم: فروش محصولات در ترب فایده دارد؟

بله! شما چه کالایی با قیمت پایین و چه قیمت بالا داشته باشید، می‌توانید با سیستم پرداخت هزینه به‌ازای کلیک غیرتکراری ترب، در آن فعالیت کنید و از سئوی قوی کالاها در ترب به‌نفع خود استفاده کنید.

یادتان باشد ترب فقط یکی از گزینه‌های شماست و برای افزایش فروش از دیگر گزینه‌های فروش محصولات در اینترنت که مناسب کسب‌وکارتان است، استفاده کنید.

ترب به‌خصوص برای فروشگاه‌هایی خوب است که به‌تازگی سایت خود را راه انداخته‌اند و نیاز دارند اول کار مشتری بگیرند تا سرپا بمانند. آن‌ها با حضور در لیست نتایج ترب، این فرصت را دارند که شناخته شوند و مشتری جذب کنند.

مقاله پیشنهادی: آموزش فروش اینترنتی برای رسیدن به قلهٔ فروش!

فروش اینترنتی را با فروش در ترب بیشتر کنید!

همان طور که با خواندن این مقاله متوجه شدید، ترب بستر مناسبی برای جذب مشتریان بالقوهٔ کسب‌وکار شماست که نمی‌توانید آن را نادیده بگیرید.

فقط باید فوت‌وفن‌هایی را بدانید که در این مقاله سعی کردیم، به‌طور کامل شرح دهیم. اگر سؤالی دربارهٔ فروش محصول در ترب دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات از ما بپرسید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رمضانی
رمضانی
2 ماه قبل

با سلام
آیا امکان ثبت نام در هر دوروش فروش در ترب با سایت وبدون سایت به طور همزمان وجود دارد؟

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  رمضانی
2 ماه قبل

سلام

بله، شما می‌تونین هم‌زمان هم فروش بدون سایت و هم با سایت رو تو ترب داشته باشین. فقط اگه قیمت و شرایط فروش حضوری با آنلاین متفاوته، پیشنهاد می‌کنیم ۲ پنل جدا بسازین.

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی