فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

تبلیغات محتوامحور محصول (Contextual) چیست و چه مزیتی دارد؟

مقالات تبلیغات هدفمند | سها کاکا | تاریخ بروزرسانی : ۲۲ مهر ۱۴۰۲

در حین اینکه مقالهٔ «راهکارهایی برای جلوگیری از ریزش مو» را می‌خواندم، با چند تبلیغ نامرتبط مواجه شدم: تبلیغ صرافی ارز دیجیتال، اجارهٔ ویلا، تبلیغ لباس و …

خب در آن لحظه، هیچ‌کدام از این تبلیغات به درد من نمی‌خورد که بخواهم روی آن‌ها کلیک کنم؛ چون به‌دنبال «روش‌هایی برای درمان ریزش مو» بودم. شاید اگر در همان حین تبلیغاتی مثل: شامپوی ضد ریزش مو یا هر محصول مرتبط دیگری نمایش داده می‌شد، روی آن‌ها کلیک می‌کردم.

یعنی اگر تبلیغی که در صفحه‌ای می‌بینم به محتوای صفحه ربط داشته باشد، به نوعی به نیاز من در آن لحظه هم ربط خواهد داشت! این یک فرصت هوشمندانه برای نمایش تبلیغات مرتبط است که حالا یکتانت استفاده از آن را برای مشتریانش فراهم کرده است.

به این روش تبلیغات محتوامحور محصول (Contextual advertising) می‌گویند و اولین بار در ایران یکتانت آن را اجرا کرده است.

در ادامه با جزئیات این روش جدید و مزیت‌های آن بیشتر آشنا خواهید شد.

تبلیغات محتوامحور محصول چیست؟

تبلیغات محتوامحور محصول، نسل جدیدی از تبلیغات هوشمند است. در این نوع تبلیغات، محصولی که قرار است تبلیغ شود، در صفحاتی به کاربر نمایش داده می‌شوند که محتوای آن، متناسب با محصول مورد نظر باشد. متناسب بودن تبلیغ با محتوای صفحه از طریق بررسی محتوای کل آن صفحه اتفاق می‌افتد.

به این مثال توجه کنید:

فرض کنید کاربری در حال خواندن مقاله‌ای دربارهٔ «ریزش مو» در یک سایت پربازدید است؛ سیستم هوشمند اجرا کننده تبلیغ (یکتانت) به کاربر تبلیغ محصولات مرتبطی مثل «شامپوی ضد ریزش مو» که بسیار مرتبط با نیاز کاربر در آن لحظه است را در کنار متن، به او نمایش می‌دهد.

یکتانت برای نمایش این تبلیغ فقط محتوای صفحه را بررسی کرده و از بین محصولات تبلیغ‌کننده، تبلیغ محصولی را که در آن لحظه ربط زیادی به محتوا دارد، نمایش می‌دهد.

 

نمونه تبلیغ محصول محتوامحور در سایت چطور

 

 

 

 

در ویدیو زیر هم توضیح داده‌ایم که این سرویس چطور کار می‌کند:

 

مزایای تبلیغات محتوامحور محصول

از مزایای تبلیغات محتوامحور محصول می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

۱. جذب مخاطبان باکیفیت

اغلب کاربران چیزی را جستجو می‌کنند که به آن نیاز یا علاقه دارند.

شما از طریق تبلیغات محتوامحور محصول، محصولات یا خدماتی را به کاربر نمایش می‌دهید که بیشترین تناسب را با محتوایی دارد که کاربر در حال بازدید آن است؛ بنابراین احتمال بیشتری هم دارد که کاربر روی آن کلیک کند و به صفحهٔ محصول در سایت شما هدایت شود.

بنابراین به‌جای تبلیغات انبوه، تبلیغات محتوامحور را انتخاب می‌کنیم و مخاطبانی هدف گرفته می‌شوند که احتمال تبدیل شدنشان به مشتری بیشتر است.

 

۲. مناسب برای همهٔ کسب‌وکارها مخصوصاً استارتاپ‌ها

بهینه هزینه‌کردن برای کسب‌وکارها علی‌الخصوص آن‌هایی که کوچک یا نوپا هستند، بسیار مهم است. بخش بزرگی از سرمایهٔ این شرکت‌ها ممکن است در مسیر اشتباه تبلیغات غیرهدفمند به هدر رود. تبلیغات محتوامحور همان چیزی است که با آن می‌توانید با اطمینان پیش بروید،‌ به لیدهای باکیفیت برسید و آن‌ها را به سمت فروش هدایت کنید.

 

۳. ساخت تبلیغ برای هزاران محصول فقط با چند کلیک ساده

برای ساخت کمپین‌های تبلیغات کلیکی لازم است خودتان تمام تبلیغاتی را که مایل به نمایششان هستید ایجاد کنید؛ اما در کمپین‌ محتوامحور محصول که در ادامه هم نحوهٔ ساخت کمپین آن را برایتان شرح می‌دهیم، خود سیستم به‌طور هوشمند براساس دسته‌بندی کالا یا خدماتی که در پنل تعیین کرده‌ایم، متناسب با نیاز کاربر، محصول مورد نظر را از میان دسته‌بندی انتخاب کرده و به او نمایش می‌دهد.

در این حالت مخاطب با مشاهده‌ٔ تبلیغ محصول موردنیاز خود به‌جای یک تبلیغ نسبتاً عمومی، شگفت‌زده خواهد شد.

 

۴. نرخ CTR‌ بالاتر

اغلب شما در مواقع وب‌گردی به‌دنبال پاسخ یا راه‌حلی برای حل مشکل یا مسئله‌تان هستید. حالا اگر سیستمی هوشمند در همان لحظه نیازتان را بفهمد و مطابق با آن، محصول یا خدمتی را به شما پیشنهاد دهد،‌ چقدر احتمال دارد که روی آن کلیک کنید؟! قطعاً بیشتر از هر وقتی روی آن کلیک خواهید کرد؛ چون به آن نیاز دارید. به خاطر همین است که ادعا می‌کنیم روی تبلیغات محتوامحور محصول کلیک بیشتری انجام می‌گیرد. حالا شما می‌توانید این کلیک‌ها را که لید شما محسوب می‌شوند، به مشتری تبدیل کنید.

 

۵. پیاده‌سازی آسان‌ و مقرون‌به‌صرفه‌ در مدت‌زمان کم

همان طور که در بخش بعدی نیز خواهید دید، تبلیغات محتوامحور برخلاف اینکه هوشمند هستند؛ ولی اجرای آن‌ها در پنل یکتانت پیچیدگی خاصی ندارد. شما به‌راحتی می‌توانید برحسب دسته‌بندی کالا و خدمات خود، این تبلیغات را بسازید و بقیهٔ کارهای پیاده‌سازی آن توسط خود یکتانت انجام می‌گیرد.

از طرفی این تبلیغات مقرون‌به‌صرفه هستند؛ چون به دلیل هدفمند بودن تبلیغات، برحسب هزینه‌ای ک می‌کنید، بازدهی بیشتری خواهید داشت. به این معنی که لید و مشتری بیشتری می‌گیرید.

 

حالا برای شفاف‌سازی بیشتر با دیگر تبلیغات محصول، بیایید به یک سوال اساسی بپردازیم:

 

تفاوت تبلیغات محتوامحور محصول با تبلیغات ریتارگتینگ محصول چیست؟

اجازه دهید با مثالی ساده، به تفاوت این تبلیغات با هم بپردازیم. فرض کنید شما به‌عنوان کاربر در اینترنت به دنبال لپ‌تاپ موردنیاز خود هستید. سابقهٔ مرور شما توسط کوکی‌ها ثبت می‌شود و بعداً در هر صفحه‌ای که وارد می‌شوید، تبلیغات لپ‌تاپ هم به شما نشان داده می‌شود. در واقع، در تبلیغات ریتارگتینگ براساس سابقه و اقدامات مروری که در صفحات وب داشته‌اید، مورد هدف تبلیغات قرار می‌گیرید.

اما تبلیغات محتوامحور به این شکل نیست. اگر شما در حال جست‌وجوی لپ‌تاپ باشید، با تبلیغات هوشمند محتوامحور، به شما محصولاتی در همان لحظه نشان داده می‌شود که با محتوای صفحه‌ای مرتبط است که در حال بازدید آن هستید و لزوماً به این معنی نیست که قبلاً از آن محصولات دیدن کرده باشید!

فکر کنم به‌خوبی متوجه تفاوت این دو نوع تبلیغات شده باشید.

نکته مهم: علاوه بر این توضیحات خوب است در اینجا به این مطلب هم اشاره کنیم که نمایش گرفتن در تبلیغات ریتارگتینگ، بسته به تعداد محصول و تعداد کاربر روزانه دارد و این کمپین تا جایی برای شما کارایی دارد که محصولی برای نمایش به کاربر داشته باشید. فرض کنید روزانه ۱۰۰۰ نمایش می‌گیرید که از این عدد بیشتر نمی‌شود؛ در صورتی که می‌خواهید نمایش بیشتری بگیرید، یکی از این دو راهکار را باید انجام دهید:

۱) باید تعداد محصولات خود را بیشتر کنید؛

۲) یا اینکه کاری کنید که تعداد کاربران شما بیشتر شوند؛

از آنجایی که اضافه کردن محصولات کار چندان آسان و شدنی در همه شرایط نیست؛ باید به مورد دوم، یعنی افزایش کاربر بچسبید.

حالا به چه شکل می‌توانید تعداد کاربر یا یوزرهای خود را زیاد کنید؟ چارهٔ‌ کار شما ساخت کمپین محتوامحور محصول است. این کمپین با جذب لید، ترافیک سایت شما را افزایش می‌دهد. به این ترتیب می‌توانید از کمپین‌‌های ریتارگتینگ خود نمایش بیشتری هم بگیرید.

 

تفاوت تبلیغات محتوامحور محصول با تبلیغات همسان موضوعی چیست؟

در تبلیغات همسان موضوعی، باید به تعداد محصولاتی که می‌خواهید نمایش بگیرید، تبلیغ بسازید. مثلاً اگر ۱۰۰ محصول دارید که می‌خواهید نمایش بگیرید، باید ۱۰۰ نوع تبلیغ هم برای آن‌ها بسازید. ممکن است با زیاد شدن محصولاتتان، این روند کمی مشکل باشد.

اما در تبلیغات محتوامحور محصول شما نیازی نیست که برای محصولاتتان تبلیغ جداگانه بسازید؛ چراکه سیستم به طور هوشمند و برحسب تبلیغی که می‌خواهد نمایش دهد، این کار را انجام می‌دهد.

 

خب تا اینجای مقاله، اطلاعات پایه‌ای از تبلیغات محتوامحور محصول در اختیارتان قرار دادیم. وقت آن است که ساخت کمپین را شروع کنیم!

 

نحوهٔ ساخت کمپین محتوامحور محصول در پنل یکتانت

برای ساخت کمپین‌های محتوامحور، تنها کافی است که شما به‌عنوان تبلیغ‌کننده مراحل زیر را انجام دهید و از بین دسته‌بندی‌های محصولات سایت خود، آن دسته از محصولاتی را که قصد دارید در صفحات مرتبط تبلیغ شوند، انتخاب کنید. مابقی کارها، یعنی تعیین اینکه تبلیغ چه محصولی در چه صفحاتی انجام شود، به‌طور هوشمند توسط یکتانت صورت می‌گیرد.

بیایید این مراحل را با هم پیش برویم:

 

۱. ثبت‌نام یا ورود به پنل یکتانت

اگر قبلا در پنل یکتانت ثبت‌نام کرده‌اید که وارد شوید. اگر نه، ابتدا باید از طریق لینک زیر ثبت‌نام کنید.

 

 

۲. ایجاد کمپین جدید

از منوی سمت راست، کمپین‌ها را انتخاب کرده و روی دکمهٔ «ایجاد کمپین جدید» کلیک کنید.

 

ایجاد کمپین جدید

 

۳. انتخاب کمپین محصول

بعد از ایجاد کمپین جدید،‌ به صفحه‌ای وارد می‌شوید که انواع کمپین‌‌ها نشان داده شده است. باید روی محصول کلیک کنید.

 

انتخاب کمپین محصول

 

نکته: همان طور که در تصویر بالا هم مشاهده می‌کنید، برای ساخت کمپین محصول، به شما اخطار می‌دهد که ابتدا باید کد اسکریپت یکتانت را در وب‌سایت خود قرار دهید. در مرحلهٔ بعد این کار را انجام می‌دهیم.

 

۴. قراردادن کد اسکریپت در تگ head سایت

در نوار بالای صفحه، روی نمادی که در تصویر زیر هم نشان داده شده، بزنید.

 

اسکریپت یکتانت

 

حالا می‌توانید کد را کپی کنید و در هد سایت خود قرار دهید.

 

کد اسکریپت یکتانت برای قراردادن در تگ head سایت

 

نکته: برای استفاده از تبلیغات محتوامحور محصول لازم است که پس از قرار دادن اسکریپت یکتانت در هدر سایت خود، از طریق پنل یکتانت یا پشتیبانی درخواست ایجاد اسکریپت محصول را ثبت کنید.
به کمک اسکریپت محصول، اطلاعات محصولات شما از سایتتان جمع‌آوری می‌شود. پس از ثبت درخواست ۷ تا ۱۰ روز  طول می‌کشد تا کد اسکریپت شما آماده شود. حالا می‌توانید از سرویس محتوامحور محصول استفاده نمایید.

 

۵. انتخاب نوع کمپین محصول

بعد از گذاشتن کد، به مرحلهٔ بعد بروید و کمپین «محتوامحور محصول» که با لیبل «جدید» هم نشانه‌گذاری شده،‌ را انتخاب کنید

محصول محتوا محور

 

۶. تنظیمات هدفمندی

در این مرحله می‌توانید مشخص کنید که تبلیغات شما در چه دسته‌بندی محصولاتی نمایش داده شود. همین طور می‌توانید تعیین کنید که چه دسته‌بندی‌هایی را شامل نشود.

 

تنظیمات هدفمندی

 

۷. تنظیمات نمایش

در این مرحله، باید مشخص کنید که تبلیغاتتان در چه دستگاه‌هایی (موبایل- کامپیوتر و..)، در چه تاریخی و در کجا ( ایران- کشوری خاص یا همه کشورها) منتشر شوند.

 

تنظیمات نمایش تبلیغات محتوامحور یکتانت

 

۹. مشخص‌کردن بودجه کمپین

در این مرحله، باید کمپین خود را نام‌گذاری و بودجهٔ اولیه را هم مشخص کنید.

 

تعیین بودجهٔ تبلیغات محتوامحور

 

در اینجا، دیگر ساخت کمپین به پایان می‌رسد و شما دیگر لازم نیست کاری انجام دهید. تبلیغات شما در زمان تعیین شده اجرا می‌شوند و می‌توانید شاهد نتایج آن باشید.

برای ساخت کمپین محتوامحور محصول آماده‌اید؟!

در این مقاله، به معرفی سرویس جدیدی از یکتانت با نام تبلیغات محتوامحور محصول پرداختیم. همان طور که گفتیم وقتی دربارهٔ این نوع تبلیغات صحبت می‌کنیم، به استراتژی‌ای اشاره داریم که صرفاً براساس محیطی است که کاربر در آن قرار دارد.

تبلیغات محتوامحور محصول به‌جای اینکه روی رفتار کاربر در گذشته تمرکز کند، بر رفتار فعلی کاربر نظارت دارد و در لحظه محصولی مرتبط با نیازش، او را هدف قرار می‌دهد. به همین دلیل است که در این حالت، نرخ کلیک و تبدیل بالاتری خواهید داشت. این نوع تبلیغات می‌تواند راهگشای خوبی برای سایت‌های فروشگاهی چه کوچک و چه بزرگ باشد.

همین حالا می‌توانید اولین کمپین خود را بسازید!

همین حالا، اولین کمپین تبلیغات محتوامحور خود را بسازید تا افراد بیشتری را جذب کنید!

همین حالا، اولین کمپین تبلیغات محتوامحور خود را بسازید تا افراد بیشتری را جذب کنید!

ساخت کمپین arrow-left

 

منابع:

Publif | ibm | instapage | disruptiveadvertising | wordstream

 

2.8/5 - (19 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خشایار نفیسی
خشایار نفیسی
1 سال قبل

سلام در مورد الگوریتم عملکرد هم میشه توضیح بدید ؟؟ دقیقا چه اطلاعاتی از محصول از توی سایت برداشته میشه ؟؟ کلید واژه در میاد از این محتوا و انطباق داده میشه به محتوایی که کاربر میخونه ؟؟

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  خشایار نفیسی
1 سال قبل

سلام
وقت بخیر
در تبلیغات محتوامحور محصول، اون دسته از صفحه‌هایی که بیشترین تناسب محتوایی رو با هرکدوم از محصولات فروشگاه دارن، با کمک روش‌های نوین هوش مصنوعی و از طریق تجزیه‌وتحلیل معنایی عنوان، متن، توضیحات، کلیدواژه‌ها و دسته‌بندی صفحه (کتگوری) برای نمایش تبلیغ انتخاب می‌شن.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!