لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

نحوه انتخاب مناسب‌ترین و بهترین هاست خارجی و داخلی!

سایر مقالات | نیکان حیدری | تاریخ بروزرسانی : ۲۰ دی ۱۴۰۲

نحوه انتخاب مناسب‌ترین و بهترین هاست داخلی و خارجی!

نحوه انتخاب مناسب‌ترین و بهترین هاست داخلی و خارجی!

از بین تمام لازمه‌ها برای ساخت سایت، تکلیف ۲ مورد باید اول از همه مشخص شود:

  • نام دامنه
  • هاست

در مقالهٔ «۷ نکته کاربردی و موثر برای انتخاب بهترین نام دامنه سایت»، دربارهٔ مورد اول صحبت کردیم.

حالا نوبت مورد دوم است! با کمک نکاتی که در این مقاله می‌گوییم می‌توانید بهترین هاست را برای راه‌اندازی و ساخت سایت فروشگاهی، خبری، شخصی و… انتخاب کنید.

اجازه دهید اول تکلیف ۲ دسته‌بندی کلی میزبانی از وب یا همان هاست را مشخص کنیم و ببینیم چه فرق‌هایی با هم دارند.

تفاوت هاست داخلی با خارجی چیست؟

وقتی سرورها داخل ایران باشند، با هاست داخلی طرف هستیم؛ در نقطۀ مقابل، وقتی سرورها خارج از کشور باشند، هاست خارجی است!

ولی اصلاً چه فرقی می‌کند؟ چه تفاوتی دارد که سایت داخل کشور میزبانی شود یا خارج از آن؟ اجازه دهید با یک جدول این تفاوت‌ها را نمایش دهیم:

هاست داخلی هاست خارجی
سرعت بیشتر به‌خاطر نزدیکی سرور به کاربر داخل ایران سرعت کمتر به‌خاطر فاصلۀ زیاد با کاربر داخل ایران
مصون از تحریم و هرگونه مسدودسازی و ساسپندی در معرض خطرات ناشی از تحریم و مسدودسازی
بالابودن سایت هنگام ایجاد محدودیت و اختلال پایین‌آمدن سایت موقع ایجاد محدودیت به هر دلیلی
زیرساخت و پورت‌های ضعیف‌تر سرعت بالای پورت‌ها و کیفیت مناسب شبکه
پهنای باند کمتر و گران‌تر پهنای باند و ترافیک ماهیانه بسیار بیشتر با قیمت مناسب‌تر

نمی‌توان نسخه‌ای واحد پیچید و گفت قطعاً بهترین هاست ایرانی یا خارجی است!

هر سایتی بسته به نوع فعالیت و حتی موقعیت مکانی عمدۀ بازدیدکنندگان، باید موردی را انتخاب کند که بهتر پاسخ‌گوی نیازهای او است.

همان طور که مشخص است و طبق تجربه، هاست خارجی از رقیب داخلی بهتر است؛ ولی پای اما و اگر وسط است.

برای مثال، اگر مشکلی برای اینترنت پیش بیاید، کسب‌وکار تعطیل می‌شود! اینجاست که شاید هاست داخلی انتخاب مناسب‌تری باشد.

راهکار: اگر از هاست‌های خارجی استفاده کردید، حتماً یک برنامهٔ روزانه برای گرفتن بکاپ داشته باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی، بتوانید سایت را منتقل کنید و نهایتاً چند روز سایت پایین باشد.

ولی از بین تمام شرکت‌های هاستینگ، بهترین هاست خارجی یا داخلی را چگونه پیدا کنیم؟ این پرسشی است که می‌خواهیم مفصل دربارهٔ آن صحبت کنیم.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

چطور بهترین هاست را انتخاب کنیم؟

احتمالاً تا اینجا فهمیده باشید که هاست مثل ماشین نیست؛ یعنی این‌طور نیست که بگوییم بوگاتی بهترین ماشین دنیا است و هیچ بحثی در آن وجود نداشته باشد! (تازه مطرح‌کردن این گزاره هم در دنیای ماشین‌بازها جنجال به پا می‌کند.)

بنابراین، تصمیم گرفتیم در این بخش، به نکاتی اشاره کنیم که کمکتان می‌کنند بهترین میزبانی وب را برای سایت فراهم کنید.

برویم سراغ نکات.

۱. ببینید چه نیازی دارید

این همان خشت اولی است که اگر کج بگذارید، تا ثریا می‌رود دیوار کج! قرار است سایت چه موضوع و محتوایی داشته باشد؟ می‌خواهید یک سایت سبک بسازید و در آن نمونه‌ کارها را قرار دهید؟ یا دنبال ساخت سایت فروشگاهی هستید؟

سایتی که در نقش پورتفولیو باشد، بسیار سبک‌تر است و منابع خیلی کمتری نیاز دارد؛ ولی سایت فروشگاهی، قاعدتاً هم حجم بیشتری دارد و هم احتمالاً بازدیدکنندگان بیشتری خواهد داشت.
از طرفی، برای سایت فروشگاهی باید نیم‌نگاهی هم به آینده داشته باشید؛ زمانی که می‌خواهید کسب‌وکارتان را توسعه دهید.

بله! تعداد بازدیدکننده هم روی انتخاب شما تأثیرگذار است. اگر قرار است بازدیدکنندگان زیادی داشته باشید، باید سراغ هاستی بروید که توانایی پذیرایی از ترافیک زیاد را داشته باشد و ناگهان از دسترس خارج نشود.

جدا از این‌ها، بعد از تشخیص نیاز، باید ویژگی‌های هاست مدنظرتان را بررسی کنید تا مطمئن شوید تمام نیازهایتان برطرف می‌شوند.

مثلاً فرض می‌گیریم به این نتیجه رسیده‌اید که سایت، به بهترین هاست وردپرس موجود در بازار نیاز دارد؛ برای اطمینان از خوب‌بودن میزبانی وب انتخابی، بررسی کنید که آیا از امکانات زیر برخوردار خواهید شد یا نه؟

  • نصب آسان وردپرس با یک کلیک روی هاست از طریق داشبورد کنترل‌پنل
  • اعمال به‌روزرسانی‌های وردپرس در سریع‌ترین زمان ممکن
  • بکاپ‌گیری خودکار و رایگان در زمان‌بندی‌های از قبل تعیین‌شده
  • برخورداری از وب‌سرور مناسب مثل آپاچی و لایت‌اسپید
  • دسترسی به کش اختصاصی از محتویات سایت

ویژگی‌های بهترین هاست وردپرس

نکته: همیشه قرار نیست برای ساخت سایت با وردپرس از هاست مخصوص آن استفاده کنید. برای نمونه، همان سایت شخصی برای ارائهٔ نمونه کار را می‌توانید با هاست‌های ارزان‌تر غیروردپرسی هم پیش ببرید.

مقاله پیشنهادی: وردپرس چیست و برای ساخت چه سایت‌هایی مناسب است؟

۲. قیمت‌ها را با بودجهٔ خودتان بسنجید

اصلی‌ترین دلیلی که مانع تهیۀ هاست‌های قدرتمند با منابع بسیار زیاد می‌شود، مسئلۀ قیمت است!

مثلاً وقتی می‌دانیم بهترین هاست برای سایت فروشگاهی، سرور اختصاصی (مدیریت‌شده یا مدیریت‌نشده) است، چرا از همان اول چنین هاستی تهیه نکنیم؟ حالا اصلاً ۱۰ بازدیدکننده در ماه داشته باشیم؛ آیا بهتر نیست از همان روز اول زیرساخت خوبی آماده کنیم؟

تنها در صورتی که محدودیت بودجه نداشته باشید! البته زیاد منطقی و به‌صرفه هم نیست.

اغلب اوقات، وقتی کسب‌وکار تازه راه می‌افتد، به سراغ هاست‌های اشتراکی می‌رویم. هر چند سال یک بار هم شرکت هاستینگ را تغییر می‌دهیم. وقتی جای پای خودمان را سفت کردیم، به فکر تهیهٔ سرور اختصاصی می‌افتیم.

این رویکرد به‌مراتب امن‌تر و به‌صرفه‌تر از خرید سرور اختصاصی از همان ابتدای کار است؛ ولی اگر بودجهٔ خیلی خوبی دارید و می‌خواهید از همان ابتدا با قدرت تبلیغات گسترده، سهم بازار را افزایش دهید، خرید سرور اختصاصی منطقی است.

نکته: استراتژی تبلیغات و بازاریابی خودتان را حتماً در نظر بگیرید. برای مثال، قرار است برای شروع با اینفلوئنسرهای بزرگ همکاری کنید؟ تعداد زیادی آدم قرار است در لحظه روی سایت شما بیایند و باید حتماً برای آن آماده باشد. اینجا راهی به‌غیر از تهیهٔ هاستی قدرتمند با منابع خوب ندارید.

ابتدای کار که تازه قرار است شروع کنید و سایتتان ترافیک چندانی ندارد، حتی یک هاست اشتراکی هم کارتان را راه می‌اندازد؛ تفاوت قیمت هاست اشتراکی با سرور اختصاصی، از زمین است تا آسمان!

پس در کل، تطابق قیمت پکیج هاست مدنظرتان با بودجه‌ای که در اختیار دارید، یک عامل تعیین‌کننده و مهم در انتخاب هاست مناسب سایت است.

مقاله پیشنهادی: بهترین روش‌های تبلیغات و افزایش فروش فروشگاه اینترنتی

۳. نظر مشتریان شرکت‌های هاستینگ را زیرورو کنید

هاستینگ‌های زیادی در کشورمان وجود دارند و همین موضوع انتخاب را برای پیداکردن بهترین هاست سخت‌تر می‌کند.

نکته: این یک تئوری ثابت‌شده است که وقتی گزینه‌ها زیاد باشند، انتخاب سخت‌تر خواهد شد!

یکی از کارآمدترین روش‌ها برای انتخاب هاستینگ مناسب، بررسی نظرات مشتریان قبلی آن‌ها است. می‌توانید سری به سایت شرکت‌ها بزنید و ببینید دیگران راجع‌ به آن‌ها چه می‌گویند.

البته از آنجا که نظرات سایت ممکن است سانسور شوند، به شبکه‌های اجتماعی، مخصوصاً توییتر مراجعه کنید و ببینید مردم نسبت‌ به آن‌ها چه حسی دارند. در لینکدین هم طراحان سایت هر چند وقت یک بار، تجربهٔ خود را به اشتراک می‌گذارند.

دقت کنید همیشه ممکن است بنا به دلایلی، نظرات غیرعادلانه‌ای پیرامون یک برند به هر دلیلی وجود داشته باشد؛ مثلاً شاید یک برند علی‌رغم کیفیت عالی خدمات، متهم به بی‌اخلاقی باشد.

این که بگذارید چنین مسائلی در تصمیم‌گیری شما دخیل شوند یا نه، بر عهدۀ خودتان است؛ فقط برای اطمینان از درستی عملکرد سایت، حتماً مطمئن شوید هاستی که قرار است در اختیارتان قرار بگیرد، تمام لازمه‌های یک میزبانی وب مناسب را دارد.

اگر نسبت‌ به نظرات مطمئن نیستید، می‌توانید خودتان با واحد فروش هاستینگ‌های مختلف تماس بگیرید و برخورد آن‌ها را ارزیابی کنید. این کار تا حدی در تشخیص درستی نظرات کمکتان خواهد کرد.

خودتان را مشتری جا بزنید و موارد مختلفی را در همان تماس تلفنی بسنجید. به‌طور کلی، در بررسی نظرات مشتریان، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • چه امکاناتی را با چه قیمتی ارائه می‌کنند
  • آیا به نظر مشتریان، خدمات آن‌ها در حد قیمتی که داده‌اند، است؟
  • پشتیبانی آن‌ها چطور است؟ کسی شاکی شده است یا همه از این شرکت تشکر کرده‌اند؟
  • در زمان نیاز به داد مشتری رسیده‌اند؟
  • برخورد آن‌ها در تماس‌های مستقیم چطور است؟
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۴. ببینید شرکت‌های هاستینگ چه راهنماهایی در اختیارتان می‌گذارند

هاست از آن دسته محصولاتی است که خریداران زیادی را به تماس با واحد پشتیبانی وا می‌دارد؛ مخصوصاً اگر تخصص کافی نداشته باشید و اولین بارتان باشد که هاست تهیه می‌کنید!

مثلاً احتمالاً برای ورود به کنترل پنل، نصب سیستم مدیریت محتوا (CMS) مدنظرتان، آشنایی بیشتر با داشبورد کنترل‌پنل و… به کمک نیاز خواهید داشت.

با این تفاصیل، بسیار مهم است که هاستینگ فروشنده، راهنمایی‌های لازم را در اختیارتان قرار دهد. مجموعه‌های حرفه‌ای‌تر، از قبل داکیومنت‌هایی را برای راهنمایی‌های کلی و مشکلات رایج آماده می‌کنند که می‌توانید با خواندن آن‌ها، پاسخ بسیاری از سؤالات خود را بیابید.

در سطح بالایی از مشتری‌مداری، شاهد ویدیوها و بلاگ‌پست‌های آموزشی در وبلاگ شرکت هاستینگ خواهیم بود.

ولی خب مهم‌تر از همۀ این‌ها، پشتیبانی است. خیلی اوقات ممکن است هزاران داکیومنت، ساعت‌ها ویدیو و ده‌ها مقالۀ آموزشی هم مشکل شما را حل نکنند! آیا باید شما را به حال خود رها کنند؟ خیر!

تنها سراغ هاستینگ‌هایی بروید که از مناسب‌بودن خدمات پشتیبانی آن مطمئن هستید. در حال حاضر، برخی هاستنیگ‌های ایرانی، خدمات پشتیبانی شبانه‌روزی را ارائه می‌کنند؛ پس می‌توان گفت پشتیبانی ۲۴ ساعته در تمام روزهای هفته یک استاندارد است و کمتر از آن قابل‌قبول نیست.

البته باز هم اینجا باید به همان مورد اول برگردیم. پشتیبانی ۲۴ ساعته برای ساخت سایت شخصی یا کسب‌وکار کوچک آنچنان اهمیت ندارد. در این شرایط، تطابق بودجه با قیمت هاست و انتخاب بهترین گزینه با کمترین قیمت در اولویت است.

در کنار همۀ این‌ها، مهم است که بدانید بکاپ‌گیری از جانب شرکت‌ ارائه‌دهنده هاست چگونه انجام می‌شود و تا چند نسخه بکاپ را برای چه مدتی نگه می‌دارند.

نکته: حتی در صورت انتخاب بهترین هاست از حرفه‌ای‌ترین هاستینگ دنیا، خودتان هم بکاپ‌گیری را در برنامه داشته باشید.

اهمیت گرفتن بکاپ مداوم

نظر شما چیست؟ شرکت هاستینگ باید چه راهنماهایی در اختیار ما بگذارد؟ روی آیکون روبه‌رو کلیک کنید و به ما بگویید:
0
انتظارات شما از شرکت هاستینگ چیست؟x

۵. مطمئن شوید در آینده برای رشد و توسعه به مشکل نمی‌خورید

فرض کنید با یک مغازۀ ۱۲ متری کسب‌وکارتان را شروع کرده‌اید و حالا بعد از مدتی، امکان گسترش کسب‌وکار برایتان فراهم شده است.

احتمالاً قبل از هرچیزی، به مغازه‌ای بزرگ‌تر نیاز خواهید داشت. آیا راهی به‌غیر از جابه‌جایی دارید؟ اگر در آن نزدیکی مغازه‌ای پیدا نکنید، به مشکل نمی‌خورید؟

در رابطه با وجهۀ آنلاین کسب‌وکار هم اوضاع تا حد زیادی مشابه است. در ابتدای کار که کسب‌وکار کوچک است و بازدیدکنندگان چندانی در کار نیستند، یک هاست اشتراکی با قیمت اقتصادی کارتان را راه می‌اندازد.

ولی بعد از مدتی که رشد کردید، دیگر آن هاست با منابع کمی که دارد، فایده‌ای برایتان نخواهد داشت.

فرض کنید ساختمانی ۱۰ طبقه با ۱۰ واحد وجود دارد؛ هرکدام روزانه یک عدد نان می‌گیرند. اگر قرار باشد یک واحد دو عدد نان داشته باشد، یک واحد نباید نان بگیرد! همین مسائل به‌مرور باعث می‌شود سرعت سایت و سایر پارامترها در وضعیت بدی قرار بگیرند.

پس هنگام انتخاب شرکت هاستینگ، بررسی کنید که آیا امکان ارتقا منابع در آینده وجود دارد یا نه؛ مثلاً آیا می‌توان پس از افزایش ترافیک ورودی سایت، پهنای باند بیشتری به پکیجتان اختصاص داد؟

چه امکاناتی برای ارتقا در نظر گرفته‌اند؟ آیا در لحظه انجام می‌شود یا سایت برای مدتی از دسترس خارج می‌شود؟ آیا به پشتیبانی نیاز است یا فرایند ارتقا خیلی سریع و ساده انجام می‌شود؟

در نهایت، ممکن است مجبور شوید کلاً به شرکت دیگر مراجعه کنید. این اتفاقاً البته طبیعی است! فکر نکنید دیگر سایت شما سرپا نمی‌شود. فقط ممکن است چند روز سایت برای انتقال از دسترس خارج شود که بهتر است به بازدیدکننده‌ها اطلاع دهید.

فقط اگر روز مهاجرت به شرکت جدید فرا رسید، در انتخاب خود وسواس به خرج دهید. حالا دیگر می‌دانید دقیقاً‌ چه چیزی برای شما و آینده‌تان مناسب است.

نکته: گاهی اوقات، ممکن است پکیج انتخابی ما بیشتر از آن چیزی باشد که نیاز داریم. خب، وقتی متوجه شویم، تصمیم می‌گیریم دیگر هر ماه پول آن پکیج را پرداخت نکنیم. کسب‌وکارهای کوچک که برنامه‌ای برای توسعه ندارند یا سایت‌های شخصی، بهتر است شرایط «تنزیل» را هم مطالعه کنند.

ببینند آیا شرکت هاستینگ به شما اجازهٔ مهاجرت به سطوح پایین را می‌دهد یا خیر!

۶. پارامترهای کلیدی را بررسی کنید

سرورها، ابرکامپیوترهایی هستند که به‌خاطر منابع قوی‌تری که دارند، بسیار قدرتمندتر از کامپیوترهای خانگی ما عمل می‌کنند.

منظور از پارامترهای کلیدی، منابعی است که باید هنگام انتخاب هاست بررسی کنید:

  • CPU

سرور بدون CPU که نمی‌شود! شما باید ببینید با توجه به نیازی که دارید، پکیج چندهسته‌ای مناسب است. گاهی اوقات، سرور با پردازشگر یک‌هسته‌ای هم برای سایت شخصی کافی است.
در نقطهٔ مقابل، اگر ترافیک زیادی داشته باشید، باید به فکر پردازشگر قوی‌تر باشید.

  • RAM

تمام داده‌های موقت سایت در RAM ذخیره می‌شوند. اگر رم خوبی نداشته باشید، پردازش برخی فرایندها مثل بارگیری اسکریپت‌های سایت به مشکل می‌خورند؛ آن وقت است که کاربر با خطاهایی مثل Error ۵۰۰ مواجه می‌شود.

وقتی ترافیک سایت افزایش پیدا کرد، بهتر است به فکر افزایش رم باشید. رم سایت‌های داینامیک (پویا) باید بیشتر از استاتیک باشد. از طرفی، اگر قرار است از وردپرس یا سایر سیستم‌های مدیریت محتوا استفاده کنید، به‌ناچار به رم بیشتری نیاز دارید.

  • پهنای باند

پهنای باند می‌شود میزان انتقال داده بین سایت و کامپیوتری که به آن وصل است در یک مدت‌زمان مشخص (معمولاً یک ماه). پهنای باند یا Bandwith، پارامتری است که مشخص می‌کند در هر ماه، سایت می‌تواند چه مقدار ترافیک داشته باشد. اگر به هر دلیلی میزان ترافیک از حد مشخص‌شده بالاتر برود، سایت از دسترس خارج خواهد شد!

چطور میزان مناسب را پیدا کنیم؟ نمی‌توان دقیق فهمید چقدر نیاز داریم و همه‌چیز بر اساس تخمین است.

یکی از روش‌های معمول این است که ببینید هر صفحه به‌طور متوسط چند کیلوبایت است و آن را در تعداد بازدیدکننده‌های ماهانه ضرب کنید.

حالا بهتر است پهنای باند انتخابی شما ۲ برابر میزانی باشد که تخمین زده‌اید.

  • هارد (فضای ذخیره‌سازی)

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که باید بررسی کنید، فضای ذخیره‌سازی‌ است که در اختیارتان قرار می‌گیرد. خب هرقدر حجم بیشتر باشد، امکان بارگذاری محتوای بیشتری روی سایت فراهم خواهد بود.

دقت داشته باشید که لزوماً فضای بیشتر، ضامن انتخاب بهتر نخواهد بود. هیچ نیازی نیست که برای سایت‌های کوچک ۱ ترابایت (مثلاً) فضای ذخیره‌سازی تهیه کنید.

فارغ از حجم فضای ذخیره‌سازی، نوع آن هم مهم است؛ به‌طور کلی ۳ نوع هارد داریم:

  • HDD
  • SSD
  • NVMe

SSD نسخۀ جدیدتر هاردها است که سرعت بسیار بیشتری از HDD دارد و البته قیمت آن هم بالاتر است. NVMe هم نسخۀ پیشرفته‌ و تکمیل‌شدۀ SSD است که خیالتان را از همۀ جهات راحت می‌کند.

در نمودار زیر، مقایسۀ سرعت این ۳ نوع فضای ذخیره‌سازی را می‌بینید:

تفاوت ۳ نوع فضای ذخیره‌سازی در انتخاب بهترین هاست

در آخر کدام فضا؟ ببینید بین HDD و SDD، می‌توانید بسته به نیازتان یکی را انتخاب کنید. SSD گزینهٔ مناسبی است که حتماً آپتایم (جلوتر توضیح می‌دهیم) را به بالای ۹۹ درصد برسانید. از طرفی، احتمال خرابی آن به‌مراتب کمتر است و گزینهٔ مطمئن‌تری برای بکاپ‌گیری مداوم است. البته که HDD برای سایت‌های کوچک و کم‌ترافیک گزینهٔ مقرون‌به‌صرفه‌تری است؛ ولی اگر سایت شما پرترافیک است و روی بازدیدکننده‌های زیاد حساب کردید، سمت آن نروید.

باز هم تأکید می‌کنیم که لزوماً منابع قوی‌تر، به‌ معنای گزینۀ مناسب‌تر نیستند! بهترین هاست آن موردی است که منابع کافی را با قیمتی مناسب برایتان فراهم کند.

  • سیستم عامل

به‌طور پیش‌فرض، سیستم عامل تمام هاست‌ها لینوکس است؛ مگر اینکه شرکت هاست به سیستم عامل اشاره کند. برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، سیستم عامل لینوکس و هاست اشتراکی مناسب است؛ ولی برخی کسب‌وکارهای بزرگ با توجه به نیازهای فنی خود، راهی به‌غیر از انتخاب سیستم عامل ویندوز ندارند.

سیستم عامل ویندوز به‌اندازهٔ لینوکس امن نیست؛ ولی خب مزایای مختلفی مثل کنترل پنل پلسک را دارد یا برخی موارد مثل وب اپلیکیشن ASP.net فقط روی سیستم عامل ویندوز نصب می‌شود.

نکته: وردپرس روی هر ۲ سیستم عامل نصب می‌شود.

مقاله پیشنهادی: مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سایت (تاییدشده!)

۷. دربارهٔ مسائل امنیتی، تمام اطلاعات را جمع‌آوری کنید

هکرها دائماً مشغول کار هستند! آماری در سایت astra منتشر شده که می‌گوید تنها در سال ۲۰۲۳، خسارت مالی ناشی از جرائم سایبری حدود ۸ تریلیون دلار خواهد بود!

اگر دوست ندارید در صف قربانی‌ها باشید، حتماً از ایمن‌بودن هاستی که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید.

برخورداری از SSL دیگر آپشن اضافی محسوب نمی‌شود. اگر هاستینگی، خدمات میزبانی از وب را بدون این گواهی ارائه می‌کند، کلاً دور آن را خط بکشید و سراغ آن نروید. این گواهی در ایمن‌کردن انتقال‌های اینترنتی کاربرد دارد و داشتن آن از ضروریات غیرقابل‌ چشم‌پوشی است.

اگر سراغ هاست داخلی می‌روید و می‌خواهید از خدمات شرکت‌های خارجی استفاده کنید، مثلاً اگر قصد دارید از API یک سرویس بین‌المللی استفاده کنید، حتماً از ضدتحریم‌بودن هاستتان مطمئن شوید.

ماجرا از این قرار است که عموم شرکت‌های بین‌المللی مطرح، وب‌سرویس‌های ایرانی را تحریم کرده‌اند و کلاً هیچ‌گونه خدماتی به ما نمی‌دهند.

ولی از آنجایی که ما هم راه دور زدن محدودیت‌ها را خوب بلدیم، بسیاری از هاستینگ‌ها، سرورهای داخل را طوری تنظیم می‌کنند تا از بیشتر از این محدودیت‌ها مصون باشند؛ خلاصه که این ویژگی مهم را هم فراموش نکنید!

یک نکتهٔ مهم دیگر هم این است که مطمئن شوید شرکت هاستینگ گزینهٔ SFTP  را در دسترس شما قرار دهد. SFTP نسخهٔ امن‌تر و به‌روزتر از FTP است و داده‌های شما را رمزگذاری می‌کند؛ به زبان ساده‌تر، فایل‌ها و اطلاعات شما را تحت شرایطی غیرقابل نفوذ جابه‌جا می‌کند.

علاوه بر این، شرکت هاستینگ باید به شما اجازهٔ دسترسی به SSH را دهد. این پروتکل با مواردی مثل سیستم احراز هویت قدرتمند در کنار شماست تا در امان باشید.

در نهایت هم مطمئن شوید که هاستینگ از فایروال‌هایی قوی برای محافظت از سرورهای خود استفاده می‌کند؛ به این ترتیب، مطمئن خواهید بود که سایتتان در برابر حملات DDoS از امنیت کافی برخوردار است.

نکته: شرکت‌های هاستینگ باید توانایی شناسایی بدافزارها و محافظت از سرورهای شما را داشته باشند.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

۸. آپ‌تایم را هم حتماً بررسی کنید

خلاصه کنیم، به‌ زمان‌هایی که سرور روشن و برقرار است، آپتایم می‌گویند. آپتایم ایدئال ۹۹/۹ درصد است! یعنی سرور در ۹۹/۹ درصد مواقع برقرار و بالا است. احتمالاً می‌پرسید اصلاً چرا سرور نباید برقرار نباشد؟!

آپتایم ایدئال بهترین هاست ۹۹/۹ درصد است

همان‌ طور که گفتیم، سرورها هم نوعی کامپیوتر هستند؛ منتهی بسیار قوی‌تر از آن‌هایی که در خانه داریم و تفاوت چشمگیر دیگر، دائماً روشن‌بودن سرورها است.

برای اینکه سایت بی‌وقفه برقرار و پذیرای بازدیدکنندگان باشد، لازم است که سرور میزبان یا هاست همیشه روشن باشد؛ ولی گاهی اوقات، سرورها هم گاهی به تعمیر و رسیدگی نیاز دارند و در این مواقع باید خاموش شوند. باید این تعمیر و نگهداری در سریع‌ترین زمان انجام شود تا شما ضربه نخورید.

از طرفی، برخی شرکت‌های هاستینگ به دلایل مختلف نمی‌توانند همیشه روشن باشند و با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که از توان آن‌ها خارج است. مطمئن شوید از جای معتبری هاست می‌گیرید تا درگیر این مسائل نشوید.

۹. پکیج‌های شرکت‌های هاستینگ را با هم مقایسه کنید

اجازه دهید وضعیت کنونی شما را حدس بزنیم!

بعد از سبک‌سنگین‌کردن تمام مواردی که تا اینجا گفتیم، به چند گزینۀ نهایی می‌رسید. با اینکه گزینه‌ها محدود شده‌اند، ولی همچنان در قطعی‌کردن انتخاب مردد هستید.

در چنین حالتی، باید پکیج‌هایی راکه توسط هاستینگ‌ها ارائه می‌شوند، با هم مقایسه کنید. حتی اگر ۲ گزینه از یک ارائه‌دهنده دارید، آن‌ها را هم با یکدیگر مقایسه کنید.

تفاوت‌ها، در امکاناتی که با هر پکیج ارائه می‌شوند نهفته است؛ همچنین، قیمت‌ها هم می‌توانند فرق زیادی داشته باشند.

طبیعتاً، مواردی که قیمت‌های مناسب‌تری دارند بیشتر توجهتان را جلب می‌کنند؛ ولی اجازه ندهید قیمت تنها عامل تعیین‌کننده باشد!

گاهی ممکن است موارد گران‌تر، به‌خاطر امکاناتی مثل بکاپ‌گیری خودکار، پهنای باند بیشتر، سرعت بالاتر و…، گزینۀ مناسب‌تری باشند. امکاناتی که تفاوت قیمت را توجیه می‌کنند.

البته باز هم یادآور می‌شویم که نیاز شما و نوع کسب‌وکارتان، در اتخاذ تصمیم درست نقش بسیار مهمی دارد. ممکن است هاست‌های یک شرکت بیشتر مناسب کسب‌وکارهای کوچک باشد و شرکت رقیب، بهترین هاست برای سایت فروشگاهی را ارائه کند.

شاید برآورد کنید که بهتر است از همان ابتدا سراغ یک هاست وردپرسی قوی بروید تا بعداً به مهاجرت نیاز پیدا نکنید؛ شاید هم بخواهید با توجه به محدودیت بودجه، با یک هاست اشتراکی شروع کنید و در موقع نیاز، آمادۀ جابه‌جایی شوید.

ضمناً، برخی هاستینگ‌ها، امکانات ویژه‌ای مثل گارانتی بازگشت وجه هم ارائه می‌کند؛ یعنی می‌توانید برای مدتی (مثلاً ۷ روز) از خدمات آن‌ها استفاده کنید و اگر احساس کردید پاسخ‌گوی نیازتان نیست، با پس‌گرفتن پولتان استفاده از سرویس را متوقف کنید.

نکته: طبق تجربه، هر شرکت هاستینگی برای ۱ یا ۲ نوع سایت مناسب است. برای مثال، یکی از هاستینگ‌ها بهترین گزینه برای کسب‌وکارهای کوچک و دیگری فقط به درد کسب‌وکارهای بزرگ می‌خورد. پس اگر سایتی برای شرکت‌های بزرگ مناسب است، به این معنا نیست که بهترین هاست برای کسب‌وکارهای کوچک است.

برای نوشتن این نکات، از مقاله‌های منتشرشده در وب‌سایت‌های معتبر business، Hostinger و websitebuilderexpert در کنار تجربهٔ خودمان و گفته‌های صاحبان وب‌سایت‌های مختلف استفاده کردیم. اگر نکته‌ای از قلم افتاده است، روی آیکون روبه‌رو کلیک کنید:

در بخش بعد، پاسخ پرسشی را می‌دهیم که به احتمال قوی، ذهن بسیاری از شما را درگیر کرده است.

آیا بهترین هاست رایگان هم به دردمان نمی‌خورد؟

بستگی دارد! به چه چیزی؟ به نیاز شما 🙂

برای مثال، وقتی می‌خواهید نحوهٔ استفاده از هاست و کنترل پنل آن را یاد بگیرید، بهتر است سراغ هاست‌های مجانی بروید؛ مثلاً ببینید چطور می‌توان از سی‌پنل یا دایرکت ادمین استفاده کرد.

هاست رایگان به شما کمک می‌کند ابتدا دانش خود را بسنجید و با آزمون‌وخطا سایت اصلی را به خطر نیندازید.

علاوه بر آشنایی با کنترل پنل، هاست رایگان گزینهٔ خوبی برای یادگیری طراحی سایت است. نصب وردپرس، نصب گوگل آنالیتیکس، کدنویسی، طراحی قالب و… را اگر می‌خواهید امتحان کنید، بهتر است اول سراغ رایگان‌ها بروید.

اینکه اسکریپت چیست؟ کجای کد بگذاریم؟ CSS چیست و چطور تغییر دهیم؟ تمام آنچه را که باید در واقعیت یاد بگیرید، با هاست مجانی امتحان کنید.

ولی فراموش نکنید، بهترین هاست رایگان هم برای میزبانی از وب‌سایتی که قرار است وجهۀ آنلاین یک کسب‌وکار باشد، فایده‌ای ندارد.

سری به سایت‌های ایرانی که چنین خدمتی ارائه می‌کنند، بزنید.مشخص است که چنین هاست‌هایی منابع خیلی کمی در اختیار کاربر قرار می‌دهند. مثلاً فضای‌ ذخیره‌سازی ۱۰۰ مگابایتی! حتی ممکن است نتوانید وردپرس را روی آن نصب کنید.

در نتیجۀ این کمبودها، هاست‌های رایگان شدیداً کند هستند؛ مطلقاً امنیت قابل‌قبولی ندارند و به‌راحتی طعمۀ هکرها می‌شوند.

پس با قاطعیت می‌توان گفت این نوع هاست برای کار جدی و بزرگ هیچ فایده‌ای ندارد؛ اما خب، همان‌ طور که گفتیم، برای آزمون و خطا و یادگیری گزینۀ مناسبی است.

از تجربهٔ خودمان بگوییم؟ ما برای برخی آموزش‌ها مثل «آموزش گام‌به‌گام ساخت فروشگاه با ووکامرس (تصویری)» نیاز داریم تصاویری برای شما آماده کنیم. در این مواقع، از هاست‌های رایگان استفاده می‌کنیم.

نکته: برای داشتن یک سایت تک‌صفحه‌ای (مثل رزومه) می‌توانید از همان هاست رایگان استفاده کنید.

عجله نکنید!

هاست، به‌نوعی پِی سایت شما است. عجله در انتخاب هاست، ممکن است به تصمیم‌گیری بد منجر شود؛ با وقوع چنین اتفاقی، سایت از همان ابتدای مسیر به مشکل می‌خورد و هرکاری کنید به نقطۀ مدنظرتان نخواهد رسید.

توصیه می‌کنیم به‌صورت جدی همۀ مورادی که در این بخش گفتیم را رعایت کنید. اجازه دهید اینجا هم مروری دیگر بر فرایند انتخاب بهترین هاست داشته باشیم:

  • درک و شناخت‌ نیازهای سایت و کسب‌وکار
  • تحقیق راجع‌ به شرکت‌های هاستینگ و مقایسه آن‌ها با یکدیگر
  • بررسی ویژگی‌های کلیدی هر پکیج
  • تحقیق دربارۀ پشتیبانی و خدمات هر شرکت
  • سبک‌سنگین‌کردن تمام جوانب و انتخاب بهترین گزینه

با مرور این مقاله، می‌توانید بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید. اگر نکته‌ای از قلم افتاده است، حتماً در بخش نظرات بنویسید تا با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی