فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

سئو تکنیکال چیست؟ (آشنایی با اصول Technical SEO)

مقالات دیجیتال مارکتینگ | الهه سرباز | تاریخ بروزرسانی : ۱۵ مرداد ۱۴۰۲

سئو تکنیکال چیست؟ (آشنایی با اصول Technical SEO)

مثلث آتش را از دوران مدرسه یادتان است؟ به ما می‌گفت که سه عنصر اکسیژن، مادهٔ سوختنی و گرما باید دست به دست هم بدهند تا شعلهٔ آتش ساخته شود.

بر مبنای همان مثلث، مدلی به‌ نام مثلث سئو ابداع کرده‌ام ? مثلثی برای فتح صدر نتایج جست‌وجوی گوگل!

۳ ضلع این مثلث هم عبارت است از سئوی تکنیکال، داخلی و خارجی که ضعیف یا اشکال در هرکدام، روند صعود سایت به لیست نتایج برتر را با مشکل مواجه می‌کند.

امروز قرار است در این مقاله دربارهٔ ضلع فنی سئو صحبت کنیم تا ببینیم سئو تکنیکال چیست و به چه اندازه مهم است.

در ضمن، یک چک لیست مفید و کاربردی هم حاوی تمام کارهایی که باید برای بهینه‌سازی فنی سایت انجام دهید، برای شما آماده کرده‌ایم.

پس حتماً تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

منظور از سئو تکنیکال چیست؟

سئوی تکنیکال (Technical SEO) به‌معنای بهینه‌سازی بخش‌های فنی سایت برای کسب رتبهٔ بهتر در نتایج جست‌وجو است.

بیایید این تعریف ابتدایی را کمی بیشتر بشکافیم.

اگر یادتان باشد، در مقالهٔ «سئو چیست» گفتیم که گوگل برای رتبه‌بندی صفحات و نشان‌دادن آن‌ها به کاربر در نتایج مرتبط، سه مرحله را طی می‌کند:

  • کراول‌کردن (یافتن صفحات جدید توسط ربات‌های خزندهٔ گوگل)
  • ایندکس‌کردن (تجزیه‌وتحلیل اطلاعات هر صفحه و اضافه‌کردن آن به دیتابیس خود که به آن فهرست گوگل می‌گوییم)
  • رتبه‌بندی و نمایش

گوگل چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه خزنده‌های گوگل بتوانند به‌راحتی در وب‌سایت شما بخزند و محتواها را کشف و ثبت کنند، سایت شما باید از نظر فنی آماده باشد. از طرفی، تجربهٔ کاربری هم در رتبه‌بندی تاثیرگذار است. پس سایت شما باید میزبان خوبی برای گشت‌وگذار خزنده‌ها و کاربران باشد.

حالا چطور می‌توانید این آمادگی را ایجاد کنید؟ با سئوی تکنیکال.

بگذارید برای درک بهتر موضوع، یک مثال ساده برای شما بزنم.

یک خانه را در نظر بگیرید. این خانه یک نما و فضای خارجی دارد و یک محیط داخلی که شامل اتاق‌ها، پذیرایی، لوازم داخل آن‌ها و باقی قسمت‌هاست.

حالا فکر کنید داخل این خانه شیک‌ترین دکوراسیون و لوازم منزل را داشته باشد، ولی اصلاً برق‌کشی نشده باشد! چه اتفاقی می‌افتد؟ همهٔ آن وسایل شیک در تاریکی مطلق فرو می‌روند و‌ هیچ کس آن‌ها را نمی‌بیند.

سایت شما هم بدون سئوی تکنیکال چنین وضعیتی دارد. یعنی حتی اگر محتوای خارق‌العاده، باکیفیت و مفیدی تولید کرده باشید (دکوراسیون شیک)، ولی گوگل نتواند آن را به‌راحتی پیدا کند (نبود برق‌کشی)، هیچ‌وقت دیده نمی‌شوید.

کاربر هم نمی‌تواند آن محتوای ارزشمند را به‌راحتی پیدا کند و سریعاً از سایت تاریک شما خارج می‌شود.

با این حساب، سئو تکنیکال چیست؟

مجموعه‌ای از کارهایی که اجرای آن‌ها در سایت‌، کار کشف، ثبت و رتبه‌بندی صفحات سایت شما را برای موتور جست‌وجو آسان و تجربهٔ بهتری برای کاربر خلق می‌کند.

مثلث سئو را که فراموش نکرده‌اید؟ بیایید فرق دو ضلع دیگر آن را با سئوی فنی بررسی کنیم.

مثلث سئو

تفاوت سئو تکنیکال با سئو داخلی (On-page) و سئو خارجی (Off-page)

برای روشن‌شدن تفاوت‌های این سه بخش سئو، باید اول خیلی سریع تعریف هرکدام را مرور کنیم.

✔️ سئوی داخلی

سئوی داخلی به بهینه‌سازی محتوای داخل سایت گفته می‌شود. با آن به گوگل (و البته کاربران) می‌فهمانید که ‌محتوای شما استانداردهای لازم را برای رسیدن به جایگاه بالا را دارد.

کارهایی مثل لینک‌سازی داخلی، بهینه‌کردن توضیحات و عنوان سئو، آدرس سایت، انکرتکست‌ها، تصاویر، ساختار درست محتوا، توزیع کلمات کلیدی و… به این بخش از سئو مربوط می‌شود.

✔️ سئوی خارجی

پایه و اساس سئوی خارجی لینک‌سازی و دریافت لینک از خارج سایت است. در واقع، گوگل سایت‌هایی را که لینک‌های خارجی بیشتری از سایت‌های معتبر دیگر دریافت کنند، محبوب، مفید و معتبرتر می‌داند و رتبهٔ آن‌ها را در نتایج ارتقا می‌دهد.

معمولاً کارهایی مثل پست مهمان و رپورتاژ آگهی برای دریافت بک‌لینک و ارتقا رتبه خیلی خوب جواب می‌دهد.

تعریف سئو فنی را هم در بخش قبلی فهمیدیم.

با این تعاریف، هر بخش از سئو، قسمتی از بهینه‌سازی سایت را برعهده دارند و برای کسب رتبهٔ بهتر در نتایج جست‌وجو، باید هم‌زمان روی هر سه بخش کار کنید تا به نتیجهٔ موردنظرتان برسید؛ دقیقاً‌ مثل اکسیژن، مادهٔ سوختنی و گرما ?

قبل از اینکه برویم سراغ چک لیست سئوی تکنیکال، باید بدانیم اصلاً چرا باید بهینه‌سازی فنی سایت برای ما مهم باشد.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

چرا باید سئو تکنیکال را بسیار جدی گرفت؟

هرچه دسترسی گوگل را به سایت و محتوای آن راحت‌‌تر کنید، به نفع خودتان است! چون این‌طوری شانس بیشتری برای ترفیع رتبه‌تان خواهید داشت.

ببینید، گفتیم که گوگل در ابتدایی‌ترین سطح، باید بتوانند صفحات سایت شما را پیدا و بعد از بررسی اطلاعات و ثبت آن‌، صفحه را رتبه‌بندی کند.

خب شما با انجام سئوی تکنیکال، می‌توانید سنگ‌های جلوی پای گوگل را بردارید و با کمک به او، به این فرایند سرعت بدهید.

البته این فقط نوک کوه یخ است.

شاید بدون سئوی تکنیکال هم گوگل صفحات سایت را دیر یا زود ایندکس و رتبه‌بندی کند؛ ولی برای اینکه مثلث سئوی شما کامل شود و سایت‌ به‌طور کامل برای موتورهای جست‌وجو بهینه شود، باید روی امنیت، سازگاری با موبایل، بارگذاری سریع و ده‌ها فاکتور فنی دیگر هم کار کنید.

بعضی‌ وقت‌ها هم ممکن است مشکلات بخش فنی سایت کار دست‌تان دهد و یک خطا یا ضعف‌ فنی کوچک، کلی هزینه برای شما بتراشد.

مثلاً کافی است به‌طور تصادفی در فایل robots.txt یک ستاره کم و زیاد شود؛ آن وقت مسیر ربات‌های خزندهٔ گوگل کاملاً مسدود می‌شود و صدای‌تان به هیچ‌جا نمی‌رسد!

البته فکر نکنید کارکردن روی یک‌ سری جزئیات فنی سایت، فقط برای به دست آوردن دل گوگل است؛ نه!

ساخت یک پایه فنی قوی در سایت، هم تجربهٔ بهتری برای کاربران ایجاد می‌کند، هم رضایت گوگل را در پی دارد.

سایت شما در وهلهٔ اول باید تجربهٔ کاربری رضایت‌بخشی (استفاده سریع و آسان از سایت) برای کاربر خلق کند. وقتی هم که رضایت گوگل با رضایت کاربران یکجا جمع شود، جایگاه شما در SERP بهتر و بهتر می‌شود!

SERP مخف Search Engine Results Page یا همان صفحه نتایج موتور جست‌وجو است.

خانه‌ای که برق‌کشی نشده باشد، محل خوبی برای زندگی و میزبانی از دیگر افراد نیست؛ بنابراین حتی اگر گوگل آن را ایندکس کند، آن سایت را در بین رتبه‌های برتر (میزبان خوب و مناسب) قرار نمی‌دهد.

تا اینجا فهمیدیم سئو تکنیکال یا همان technical seo چیست و بحث‌های تئوری و مقدماتی مهم را مرور کردیم. حالا نوبت آموزش سئو فنی به‌شکل عملی است.

پس برویم سراغ چک لیستی که به شما قول داده بودیم! (با مرور موارد مهم و کارهایی که باید انجام دهید، هم با سئو تکنیکال و هم ارزش آن بیشتر آشنا می‌شوید)

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

چک لیست سئوی تکنیکال (تمام کارهایی که باید انجام دهید)

ما لیستی از تمام کارهایی که برای بهینه‌سازی فنی سایت نیاز است، آماده کردیم. اگر احساس کردید برخی موارد مبهم یا دشوارند، در بخش نظرات برای ما بنویسید.

پیشنهاد می‌کنیم کار بهینه‌سازی فنی سایت را به یک متخصص بسپارید تا خیالتان از همه‌چیز راحت شود. با این حال، بهتر است با تمام موارد مهم آشنا باشید تا چیزی از قلم نیفتد و بتوانید در صورت نیاز گلیم خودتان را از آب بیرون بکشید.

کار را با ساختار سایت شروع کنیم:

 

۱. معماری سایت را مشخص کنید (مخصوص سایت‌های جدید)

معماری سایت در سئوی تکنیکال چیست

ربات‌های گوگل واقعاً باهوش‌اند؛ ولی وقتی با انبوهی از اطلاعات و صفحات مختلف روبرو شوند، سردرگم می‌شوند و برای پیدا و ایندکس‌ کردن صفحات به کمک شما نیاز دارند!

چه کمکی؟

اینکه یک ساختار اصولی و منظم برای سایت‌ بچینید. معماری سایت، همان ساختار و نحوهٔ ارتباط همهٔ صفحات یک سایت، با هم است.

همان برق‌کشی خانه را در نظر بگیرید. اگر جای کلیدها و پریزها مشخص نباشد یا جای مناسبی نباشند، باز هم تردد در آن خانه سخت می‌شود.

ساختار سایت شما باید طوری باشد که هم ربات‌های گوگل به‌راحتی در سایت شما بچرخند و سرنخ‌هایی از صفحات جدید برای ایندکس‌کردن آن‌ها پیدا کنند و هم کاربران بتوانند خیلی سریع و فقط با چند کلیک، چیزی را که می‌خواهند از سایت شما پیدا کنند.

هرچه سایت شما معماری ساده‌تری داشته باشد، هرج‌ومرج کمتر می‌شود و سرعت پیدا و ایندکس‌ کردن صفحات هم بالا می‌رود.

ربات‌ها معمولاً برای کشف صفحات جدید از لینک‌ها استفاده می‌کنند.

این تصویر را ببینید:

نمونه معماری سایت بد

چنین ساختاری، گوگل و کاربران را برای پیداکردن صفحهٔ مورد نظرشان به زحمت می‌اندازد؛ چون بعضی از صفحات از صفحهٔ اصلی سایت خیلی دورند یا اصلاً از صفحات دیگر لینکی دریافت نکرده‌اند. این‌طوری شناسایی آن‌ها دشوار یا حتی غیرممکن است.

معماری سایت «مسطح یا فلت» بهترین انتخاب برای سئو سایت است؛ مخصوصاً اگر سایت‌های فروشگاهی یا تعداد صفحات بسیار بالا دارید.

در این ساختار، کاربر با کمتر از ۴ کلیک به تمام صفحات دسترسی پیدا می‌کند و سرعت پیدا و ایندکس‌کردن صفحات هم بالا می‌رود. مثل این نمونه:

معماری سایت مسطح

حالا چطور این ساختار را بچینید؟

خیلی ساده است! اول یک نقشه ذهنی از دسته‌بندی‌های اصلی ترسیم کنید بعد هم شاخه‌های مرتبط فرعی را به هرکدام اضافه کنید.

هر شاخه باید یک لینک داخلی داشته باشد تا گوگل و کاربران بتوانند بین صفحات حرکت کنند.

مثلاً ساختار زیر یک مثال خوب و ساده برای فروشگاه ساعت است:

ساختار سایت فروشگاهی

۲. مطمئن شوید سایت شما کراول می‌شود

کراول‌شدن

گفتیم برای اینکه گوگل به صفحات مختلف سایت سرک بکشند و آن‌ها را بررسی و رتبه‌بندی کنند، اول باید کراولرها (ربات‌های خزنده) را وارد صفحهٔ شما کند.

خب برای این کار شما اول باید مجوز ورود و کراول‌کردن ربات‌ها را صادر کنید. چطور؟

از طریق فایل robots.txt که زبان ارتباطی شما با ربات‌ها است!

فایل robots.txt متنی متشکل از یک‌ سری کد است که دستورالعمل‌ها و محدودهٔ ورود ربات‌های گوگل به بخش‌های مختلف سایت را مشخص می‌کند.

شما می‌توانید با اضافه‌کردن یک کد به این فایل ورود ربات‌ها به صفحهٔ خاصی را مسدود کنید یا به ربات‌ها بگویید تمام صفحات را کراول کنند، ولی محتوای خاصی را در نتایج جست‌جو نشان ندهند یا لینک‌های موجود در بعضی صفحات را دنبال نکنند.

خلاصه که اجازهٔ حرکت‌کردن ربات‌ها در سایت‌تان تا حدودی دست شماست.

به یک نمونه نگاه کنید:

* :User-agent

Disallow: /photos

با قراردادن این کد به تمام موتورهای جست‌وجو می‌گویید که ربات آن‌ها اجازه ندارند وارد پوشهٔ «Photos» شوند. به این ترتیب، از کراول‌شدن تصاویر خود جلوگیری می‌کنید.

? نکتهٔ مهم: ربات‌های خزندهٔ گوگل، فقط ۵۰۰ کیلوبایت اول فایل robots.txt را بررسی می‌کنند؛ پس سعی کنید حجم این فایل بیشتر از این مقدار نشود.

علاوه بر این‌ها، برای اینکه مهم‌ترین صفحات‌ در اولویت خزش قرار بگیرد، باید بودجهٔ کراول‌تان را افزایش دهید.

منظور از بودجهٔ کراول (خزش)، تعداد صفحاتی است که گوگل می‌تواند در یک بازهٔ زمانی معین کراول و ایندکس کند.

گوگل منابع محدودی در اختیار دارد. از آن طرف، تعداد صفحات سایت‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود. پس مجبور است توجهش را بین میلیون‌ها صفحه تقسیم کند. به همین خاطر، بودجهٔ مشخصی برای کراول‌کردن هر وب‌سایت در نظر می‌گیرد.

مثلاً ممکن است در طول روز، فقط ۵ صفحه از سایت شما را کراول کند؛ ولی بودجهٔ کراول سایت دیگری ۱۰ صفحه در یک روز باشد.

این دیگر به تعداد لینک‌های داخلی شما، اندازه صفحه، باگ‌ها و خطاهای سایت و… بستگی دارد؛ ولی می‌توانید با انجام کارهایی، مقدار بودجه را افزایش دهید. مثلاً:

  • صفحات تکراری را حذف کنید
  • لینک‌های خراب یا شکسته را ریدایرکت یا اصلاح کنید
  • محتواهای خیلی قدیمی یا غیرضروری را حذف کنید
  • مطمئن شوید که فایل‌های CSS و Javascript شما قابل کراول‌کردن هستند
  • از معماری خوب و مناسب سایت مطمئن شوید

مواردی دیگری مثل استفاده از تگ hreflang، سایت مپ و… هم هستند که در ادامهٔ چک لیست سئوی تکنیکال، جداگانه به آن‌ها می‌پردازیم.

با کمک فایل Robot.txt می‌توانید بودجهٔ خزش را مدیریت کنید. چطور؟ کافی است از کراول‌شدن محتواهای غیرضروری و بی‌اهمیت جلوگیری کنید تا بودجهٔ شما برای صفحه‌های مهم خرج شود.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

۳. وضعیت ایندکس‌شدن محتواها را بررسی کنید

وضعیت ایندکس

بعضی وقت‌ها ممکن است گوگل صفحات شما را کشف و کراول کند، ولی ایندکس نه! این اتفاق در دو صورت رخ می‌دهد:

۱. خودتان با تگ «noindex» در فایل روبوت به گوگل گفته‌اید که این صفحه را ایندکس نکند

۲. به‌خاطر وجود باگ‌ها یا برخی خطاها، خود گوگل تصمیم گرفته که محتوای شما را ایندکس نکند

در هر دو حالت، اگر صفحات ایندکس‌نشده‌ای دارید که باید ایندکس شوند، کافی است برچسب noindex یا یا خطاهایی را که گوگل گفته، رفع کنید و دوباره از او بخواهید که صفحه را ایندکس کند.

گوگل سعی می‌کند از طریق سرچ کنسول، با شما صحبت کند؛ بنابراین بهتر است با انواع گزارش‌های این ابزار ارزشمند آشنا باشید. برای آشنایی با این گزارش‌ها، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «سرچ کنسول چیست (راهنمایی برای تازه‌کارها)» را مطالعه کنید.

 

۴. از HTTPS استفاده کنید

نقش https در سئو تکنیکال چیست

چهارمین بند از چک لیست ما به مباحث امنیتی ربط دارد.

گوگل روی اطلاعات و حریم خصوصی کاربران خود مثل رمزهای عبور و اطلاعات حساب و تماس، بسیار حساس است.

در سال ۲۰۱۴ بود که گوگل اعلام کرد برای رتبه‌بندی صفحات، سایت‌های امن را در اولویت قرار می‌دهد و داشتن گواهی SSL را به‌عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی مهم در نظر می‌گیرد.

یکی کارهایی که می‌توانید برای ایمن‌سازی سایت خود انجام دهید، استفاده از پروتکل HTTPS است. برای استفاده از HTTPS در سایت خود به گواهی SSL نیاز دارید.

گواهی SSL هویت سایت را تأیید و یک اتصال امن برای کاربران برقرار می‌کند.

برای اینکه بدانید سایت شما امن است یا نه، آدرس سایت‌تان را در گوگل جست‌وجو کنید و در نوار جست‌وجو به دنبال ://https یا آیکون قفل باشید.

https سایت یکتانت

اگر آن را پیدا نکردید، یعنی سایت شما امن نیست و باید گواهی SSL را به سایت خود اضافه کنید.

 

۵. مطمئن شوید سایت شما از طریق یک آدرس در دسترس است

به این چهار مدل آدرس نگاه کنید:

  • http://yourdomain.com
  • http://www.yourdomain.com
  • https://yourdomain.com
  • https://www.yourdomain.com

اگر سایت شما با هر چهار مدل‌ در دسترس است، باید همه‌شان را یک‌کاسه کنید!

چون در غیر این صورت، گوگل همهٔ این‌ها را صفحات متفاوتی تشخیص می‌دهد و شروع به کراول و ایندکس‌کردن آن‌ها می‌کند و کلی صفحهٔ تکراری روی دست‌تان می‌گذارد.

به‌جز این، کلی مشکلات امنیتی هم برای شما به‌وجود می‌آورد و رتبه‌تان را به‌شدت کاهش می‌دهد.

چون پروتکل HTTPS از همه امن‌تر و مورد تایید گوگل است، باید همهٔ آدرس‌ها را به آن ریدایرکت ۳۰۱ کنید.

ری‌دایرکت

۶. سرعت سایت باید بالا باشد

سرعت بارگذاری

سرعت پایین سایت واقعاً حوصله‌سربر و اعصاب‌خردکن است! هم برای کاربران و هم برای گوگل.

هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد وقت خود را برای بالاآمدن سایت شما صرف کند؛ به همین دلیل، کاربران همین که با یک سایت کند روبرو شوند، خیلی سریع آن را ترک می‌کنند و این‌طوری کلی ترافیک ارگانیک را از دست خواهید داد.

 

? آمار: تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که به‌ازای هر ثانیه‌ای که لودشدن سایت طول بکشد، نرخ تبدیل ۰/۰۳ درصد کاهش می‌یابد.

بالابودن سرعت صفحه یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل است که مستقیماً در تجربهٔ کاربر و رتبهٔ سایت شما تاثیر می‌گذارد.

در واقع، گوگل برای بررسی تجربهٔ کاربر در یک صفحه، از معیارهای Core Web Vitals استفاده می‌کند که عبارتند از:

LCP (سرعت لودشدن محتوای اصلی یک صفحه): مدت‌زمانی که طول می‌شد بزرگ‌ترین محتوای یک صفحه، مثلاً عکس‌های محصول، لود شود.

FID (سرعت تعامل با صفحه): مدت‌زمانی که طول می‌کشد کاربر اولین تعاملش، مثل پرکردن یک فرم یا کلیک روی دکمهٔ کال‌تواکشن را در صفحه انجام دهد.

CLS (سرعت پایداری صفحه): صفحه آیتم‌های مزاحم نداشته باشد و همه‌چیز مرتب به کاربر نمایش داده شود.

این سه معیار را می‌توانید از گزارش Core Web Vitals سرچ کنسول چک کنید.

برای بهبود ۳ پارامتر مهم بالا هم می‌توانید این کارها را امتحان کنید:

✔️ حجم تصاویر وب‌سایت‌تان را کم کنید

تصاویر معمولاً بزرگ‌ترین فایل‌های موجود در سایت هستند. با فشرده‌کردن آن‌ها زمان کمتری برای لودشدن صفحه نیاز است.

اگر از سایت‌های وردپرسی استفاده می‌کنید، با نصب افزونهٔ ShortPixel می‌توانید حجم ۱۰۰ تصویر را در ماه به‌طور رایگان کم کنید.

✔️ از CDN استفاده کنید

CDN یک پلتفرم توزیع محتواست که یک نسخه از صفحات وب شما را در سرورهای سراسر جهان ذخیره می‌کند و موقع جست‌وجو، کاربران را به نزدیک‌ترین سرور متصل می‌کند؛ بنابراین با این کاهش فاصلهٔ فیزیکی بین کاربر و سرور، سرعت لودشدن صفحه به حداقل می‌رسد.

✔️ فایل‌های HTML و CSS را کوچک کنید

با حذف کاراکترها و فضاهای خالی غیرضروری در کدها، حجم و اندازهٔ فایل کوچک‌تر و سرعت صفحه بهتر می‌شود.

کد مرتب

۷. سایت باید موبایل‌فرندلی باشد

تاثیر موبایل‌فرندلی‌بودن سایت در سئو تکنیکال چیست

طبق آمار منتشرشده، بیش از ۵۸ درصد جست‌وجوها در موبایل انجام می‌شود. از طرفی گوگل mobile-first indexing است؛ یعنی برای ایندکس و رتبه‌بندی محتواها، اول نسخه‌های موبایلی صفحات را بررسی می‌کند.

پس نگفته هم معلوم است که سایت شما باید کاملاً با موبایل سازگار باشد. به عبارتی، کاربران موبایل هم بتوانند بدون مشکل از سایت شما استفاده کنند.

برای اینکه ببینید سایت شما موبایل فرندلی است یا نه، می‌توانید به گزارش «Mobile Usability» سرچ کنسول نگاهی بیندازید. گوگل در این گزارش مشکلاتی مثل :

  • لینک‌های نزدیک به‌هم یا چسبیده
  • فونت‌های ناخوانا یا ریز
  • هم‌اندازه‌نبودن عرض محتوا یا سایت با اسکرین موبایل

را به شما اطلاع می‌دهد و با اصلاح آن‌ها می‌توانید سایت‌تان را برای موبایل هم بهینه کنید.

 

۸. لینک‌های خراب و شکسته را بررسی کنید

لینک‌های شکسته، خراب یا مرده، به لینک‌هایی گفته می‌شود که مقصد آن حذف یا از دسترس خارج شده است. به زبان ساده‌تر یعنی کاربر بعد از کلیک روی آن‌ها، با صفحهٔ ارور ۴۰۴ مواجه می‌شود.

داشتن لینک‌های شکسته در سایت‌ تاثیر مستقیمی در بالا یا پایین‌ رفتن رتبهٔ سایت‌تان ندارد؛ ولی هم روی تجربهٔ کاربر تاثیر منفی می‌گذارد و هم شناسایی و کراول‌کردن صفحات شما را برای گوگل سخت‌تر کند.

بنابراین در بند هشتم چک لیست، لینک‌های داخلی و خارجی را بررسی کنید و اگر خطای ۴۰۴ یا لینک شکسته‌ای در سایت‌ پیدا کردید، طبق این فلوچارت عمل کنید:

با لینک خراب یا شکسته چه کنیم؟

۹. محتواهای کپی را شناسایی کنید

محتوای کپی

محتواهای تکراری در سایت، خط قرمز گوگل است!

منظور از محتوای تکراری، محتواهای کاملاً یکسان و شبیه به هم در یک سایت است. معمولاً سایت‌های فروشگاهی به‌کرات با این مسئله مواجه هستند.

مثلاً فروشگاهی که در بین محصولاتش ۱۰ مدل رژ لب میبلین دارد و تنها تفاوت محتوای این ده صفحه محصول، شمارهٔ رژ لب است.

وجود محتواهای تکراری یا یکسان در سایت، از نظر فنی خیلی مشکلی ندارد؛ اما می‌تواند به رتبه‌بندی کلی سایت شما آسیب بزند. چرا؟

چون گوگل نمی‌تواند تشخیص دهد از بین این محتواهای یکسان، کدام یکی باید رتبهٔ بالاتری بگیرد.به همین دلیل ، به همهٔ صفحات تکراری رتبهٔ پایین‌تری می‌دهد! از طرفی، این صفحات تکراری بودجهٔ کراول را هم هدر می‌دهند.

حالا چطور این محتواهای تکراری را پیدا کنید؟

در سرچ کنسول، در قسمت ایندکس، روی page و سپس Not indexed کلیک کرده و گزارش‌های این بخش را بررسی کنید. اگر خطای «Duplicate without user-selected canonical» را دیدید، باید به‌دنبال راه چاره باشید!

یک راه‌حل سادهٔ این مشکل، نوایندکس‌کردن صفحات تکراری و بی‌اهمیت است. راه‌حل دیگر هم استفاده از تگ کنونیکال است.

با اضافه‌کردن این تگ به‌صورت کد rel = “canonical” به صفحات تکراری، گوگل آدرسی را که این تگ در آن وارد شده، دنبال نمی‌کند و می‌فهمد که از بین صفحات تکراری، کدام محتوای اصلی و برتر است و فقط همان را ایندکس و رتبه‌بندی می‌کند.

? نکتهٔ مهم: درست است که لینک‌های کوتاه‌شده هم برای سئو سایت شما بهتر است و هم لینک‌های کوتاه حجم کمتری را اشغال می‌کنند؛ ولی هنگام استفاده از تگ‌های کنونیکال، ترجیحاً از کوتاه‌کننده‌های لینک استفاده نکنید.

 

۱۰. وضعیت داده‌های ساختاریافته (استراکچر دیتا) را بررسی کنید

داده ساختاریافته

گوگل با کمک یک‌ سری شاخص‌ها می‌تواند موضوع و کیفیت محتوای شما را تشخیص دهد و برای تعیین جایگاه آن تصمیم بگیرد؛ ولی ربات‌های گوگل هنوز آنقدر خبره نشده‌اند که معنا و محتوای خود صفحه را تمام و کمال مثل یک انسان درک کنند.

به‌ همین دلیل، گوگل برای درک بهتر محتوای یک صفحه، از داده‌های ساختاریافته یا همان استراکچر دیتا کمک می‌گیرد.

در سئو، داده‌های ساختاریافته به زبان ساده یک نوع نشانه‌گذاری است که به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کنند محتوای هر صفحه را بفهمند.

برای اینکه این موضوع را بهتر درک کنید، اجازه دهید این‌طور بگوییم:

موتورهای جست‌وجو از فرهنگ لغات خود برای فهمیدن محتوای شما استفاده می‌کند که به آن Schema.org می‌گوییم. کار این فرهنگ لغات هم ترجمهٔ محتوای شما به کدی است که ربات موتور جست‌وجو آن را می‌فهمد.

با اضافه‌کردن این کد به صفحه، محتوایی غنی‌تر ارائه می‌کنید که به درد مخاطب هم می‌خورد.

مثلاً کاربر متوجه می‌شود که محتوا دربارهٔ یک فیلم با عنوان «قوی سیاه» به کارگردانی «دارن آرونوفسکی» است که کاربران تا حالا به آن امتیاز ۸/۲ از ۱۰ داده‌اند.

یا به تصویر زیر نگاه کنید. ربات نه‌تنها متوجه شده است صفحه دستورالعمل پخت لازانیا است، بلکه اطلاعات لازم مثل مدت‌زمان پخت و میزان کالری را هم در اختیار کاربر گذاشته است؛ یک جست‌وجوی غنی و کامل ?

نمونه نتیجهٔ خوب

حالا آیا استفاده از کدهای اسکیما به‌طور مستقیم به سئوی تکنیکال سایت شما کمکی می‌کند؟

جواب کوتاه خیر است! هیچ ارتباطی بین استفاده از اسکیما و رتبه‌های اول گوگل وجود ندارد؛ ولی از آنجایی که استفاده از انواع اسکیما فضای بیشتری را در SERP اشغال می‌کند، خیلی به چشم می‌آیند و می‌توانند به‌شکل غیر مستقیم نرخ کلیک ارگانیک شما را افزایش دهند.

برای مثال، ما در این صفحه از یکتانت از اسکیما سؤالات متداول و و نقد و بررسی استفاده کرده‌ایم و نتایج به این شکلی که در تصویر می‌بینید، به کاربر نمایش داده می‌شود:

یکتانت در صفحهٔ نتایج جست‌وجو

اگر از وردپرس استفاده می کنید، می توانید از افزونهٔ یوست برای پیاده‌سازی داده‌های ساختاریافته استفاده کنید.

 

۱۱. آیا سایت‌مپ XML دارید؟

سایت‌مپ یا نقشهٔ سایت فایلی با فرمت XML است که لیستی از تمام صفحات سایت شما را در خودش جای داده است.

این نقشه به چه دردی می‌خورد؟

این فایل مثل یک نقشهٔ راه برای ربات‌های گوگل است که به آن‌ها کمک می‌کند در تمام صفحات بچرخند و هیچ محتوای مهمی را از دست ندهند.

برای نمونه، در سایت‌مپ زیر، فهرستی از صفحات مهم Semrush را می‌بینید:

سایت مپ semrush

۱۲. باید از تگ hreflang استفاده کنید (مخصوص سایت‌های چندزبانه)

اگر سایت شما چندزبانه است و نسخه‌های مختلفی از یک صفحه را برای کشورها و زبان‌های مختلف دارد، حتماً از تگ hreflang استفاده کنید.

این تگ نوعی کد HTML است که برای تعیین زبان و جغرافیا یا لوکیشن هدف سایت استفاده می‌شود و به گوگل کمک می‌کند تا نسخه‌هایی از صفحات مرتبط به زبان و کشور کاربران را در نتایح جست‌وجو به آن‌ها بدهد.

این هم از آموزش سئو تکنیکال! اگر دوست داشتید، به ما بگویید که وضعیت سئوی فنی سایت‌تان چطور بود و چند تا موارد این چک لیست را تیک زدید.
0
وضعیت سایت شما چگونه است؟x

در سئوی تکنیکال شما برای پیداکردن نواقص فنی و بهبود آن‌ها، به یک جعبه‌ابزار هم نیاز دارید! در بخش آخر این مقاله مهم‌ترین ابزارها را به شما معرفی می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی: مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سایت (تاییدشده!)

۶ ابزار سئو تکنیکال که باید بشناسید

با این ابزارها می‌توانید قسمت‌های فنی و تکنیکال سایت‌تان را بهبود ببخشید:

 

۱. سرچ کنسول گوگل

سرچ کنسول، سرویس رایگان و همه‌فن‌حریف گوگل است که می‌توانید از آن برای بررسی مواردی مثل:

  • ارسال نقشهٔ سایت
  • وضعیت داده‌های ساختاریافته
  • پیداکردن لینک‌های شکسته
  • وضعیت ایندکس صفحات
  • موبایل‌فرندلی بودن سایت

و کلی اطلاعات دیگر دربارهٔ سلامت فنی سایت استفاده کنید و خطاها و موانعی که بر سر راه بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو و حضور در صفحهٔ اول گوگل وجود دارد، از میان بردارید.

سرچ کنسول

برای شروع، سایت خودتان را در سرچ کنسول با کمک مقالهٔ «نحوه ثبت سایت در سرچ کنسول در ۵ گام (آموزش تصویری)» ثبت کنید.

 

۲. Screaming Frog

این ابزار یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای سئو و یک کراولر سایت است که صفر تا صد وضعیت سئوی سایت‌ و مشکلات احتمالی را بررسی می‌کند. این ابزار در دو نسخهٔ رایگان و پولی در دسترس است که طبیعتاً با نسخهٔ پولی آن امکانات و گزارشات بیشتری دریافت می‌کنید.

مهم‌ترین امکانات و قابلیت‌های این ابزار عبارت‌اند از:

  • شناسایی لینک‌های شکسته
  • تجزیه‌وتحلیل توضیحات و عنوان سئو
  • کشف محتواهای تکراری
  • اعتبارسنجی و بررسی داده‌های ساختاریافته
  • امکان ادغام با گوگل آنالیتیکس، سرچ کنسول و Page Speed Insight
  • ایجاد نقشه سایت XML
  • ترسیم و تجسم معماری سایت

screaming frog از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

۳. Google’s PageSpeed Insights

اگر برای بررسی سرعت فعلی سایت‌تان دنبال یک ابزار به‌دردبخور می‌گردید، Page Speed Insight گوگل را امتحان کنید.

این ابزار نحوهٔ بارگذاری سایت را با توجه به فاکتورهای Core Web Vitals در دستگاه‌های مختلف تجزیه‌وتحلیل می‌کند و عملکرد شما را با عددی از بین ۰ تا ۱۰۰ نشان می‌دهد. اگر این عدد بیشتر از ۹۰ باشد یعنی وضعیت سایت خوب است.

در کنار این، توصیه‌های عملی هم (بر اساس تجربهٔ کاربری واقعی) برای افزایش سرعت بارگذاری صفحات (به‌طور مجزا برای هر صفحه) به شما پیشنهاد می‌دهد.

 Google’s PageSpeed Insights

۴. Google’s Mobile Friendly test

این ابزار یکی دیگر از سرویس‌‌های رایگان و آنلاین گوگل است که برای تست‌ سازگاری سایت با موبایل استفاده می‌شود.

برای استفاده از این ابزار، کافی است آدرس صفحهٔ مورد نظرتان را در باکس جست‌وجو که می‌بینید، وارد کنید.

آن‌ وقت، گوگل بعد از چند ثانیه به شما می‌گوید که کاربران موبایل دسترسی راحتی و بی‌دردسری به این صفحه دارند یا نه و اگر نه، چه مشکلی باعث موبایل‌فرندلی نبودن آن شده است.

Google’s Mobile Friendly test

مشکلاتی که ممکن است این ابزار به شما گوشزد کند، این‌ها هستند:

  • فونت یا متن نامناسب
  • عناصر لمسی نزدیک (مثلاً دو لینک در نزدیکی یکدیگر)
  • هم‌اندازه‌نبودن عرض محتوا با اسکرین موبایل
  • پیمایش افقی
  • عدم پشتیبانی از Flash

 

۵. Web Developer

پنجمین ابزار یک افزونه در مرورگر کروم است که قابلیت‌های خیلی خوبی برای بهبود سئوی تکنیکال دارد. با این افزونه می‌توانید مشکلاتی مثل سرعت و عملکرد رندر صفحه را پیگیری و برطرف کنید.

Web Developer

۶. Schema Markup Validator

این ابزار هم یکی از بهترین ابزارها برای بررسی و سازماندهی استراکچر دیتاهاست. کار با این ابزار هم بسیار راحت است، تنها کاری که باید انجام دهید، این است آدرس صفحه را در نوار جست‌وجو سرچ کنید و اطلاعات مربوطه را دریافت کنید.

از طرفی، اگر کد اسکیما به‌درستی اضافه نشده باشد، ایجا با خطا روبه‌رو می‌شوید و باید کد را یک بار دیگر بررسی کنید.

ابزار بررسی اسکیما برای سئو تکنیکال چیست (نمونه)

لطفاً به سئو تکنیکال توجه کنید!

در این مقاله، علاوه بر اینکه به مهم‌ترین سؤال شما یعنی «سئو تکنیکال چیست» پاسخ دادیم، یک لیست کامل هم از تمام کارهایی که باید برای بهبود آن انجام دهید، ارائه کردیم.

اگر تا امروز، کارکردن روی سئوی تکنیکال سایت‌ را پشت گوش می‌انداختید، از همین امروز با چک لیستی که در اختیار دارید، اولین قدم را برای بهبود بخش فنی سئوی سایت‌تان بردارید.

مطمئن باشید کمترین تاثیر آن تبدیل‌شدن به یکی از صدرنشین‌های گوگل است!

اگر سؤال یا نظری دارید، مثل همیشه در قسمت نظرات منتظر دریافت آن‌ها هستیم.

 

منابع:

Backlinko | yoast | ahrefs | semrush | HubSpot

 

 

4.6/5 - (11 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ساناز راستگو
ساناز راستگو
1 سال قبل

یکی از مقاله های خوبی که بهم کمک کرد دید بهتری نسبت به سئو تکنیکال پیدا کنم. تو کلی منابع در مورد هر یک از این مواردی که نوشتید تحقیق کردم ولی اکثرا پراکنده نوشته شدن. ممنون الهه سرباز عزیز

الهه سرباز
الهه سرباز
پاسخ به  ساناز راستگو
1 سال قبل

سلام ساناز عزیز
خیلی خوشحالم که براتون مفید بوده و ممنون از شما برای کامنت و نظر پرمهرتون
موفق باشید ☺️

A.lajevardi
A.lajevardi
7 ماه قبل

با درود فراوان
مقاله فوق بسیار ارزنده و مفید بود، که سعی کردم با دقت مطالعه کنم. بابت وقت و انرژی که برای تهیه این محتوا صرف کردید، سپاسگزارم. با تشکر

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  A.lajevardi
7 ماه قبل

سلام
خیلی خوشحالیم که اینو می‌شنویم 🙂
ممنون از شما که به ما فیدبک می‌دین.

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری