به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

اندازه‌گیری و بهینه‌سازی بازاریابی و تبلیغات اپلیکیشن با کمک ادجاست (Adjust)

مقالات دیجیتال مارکتینگ | نیکان حیدری | تاریخ بروزرسانی : ۱۰ مهر ۱۴۰۲

اندازه‌گیری و بهینه‌سازی بازاریابی و تبلیغات اپلیکیشن با کمک ادجاست (Adjust)

هدف شما به‌عنوان صاحب یا بازاریاب اپلیکیشن مشخص است: باید کاربران بیشتری را جذب اپلیکیشن خود کنید تا در مسیر رشد و بزرگ‌شدن هدایت شود.

تبلیغات نصب اپلیکیشن اولین گزینه روی میز است؛ ولی خب این کار باید درست انجام شود. اول اینکه مطمئن شوید کانال‌های تبلیغاتی خوبی انتخاب کردید. دوم اینکه باید از دست نصب‌های جعلی رها شوید.

اینجاست که سروکلهٔ ابزاری حرفه‌ای پیدا می‌شود که قرار است در این مقاله با آن آشنا شوید؛ چراکه بعد خواندن مقاله می‌دانید ادجاست چیست و چطور به شما برای بهینه‌سازی تبلیغات کمک می‌کند.

ادجاست چیست؟

ادجاست پلتفرم اتریبیوشن (Attribution) و تجزیه‌وتحلیل (Analytics) است که به تبلیغ‌دهنده‌ها و توسعه‌دهنده‌های اپلیکیشن کمک می‌کند کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی خود را بهینه‌سازی کنند.

منظور از اتریبیوشن، تجزیه‌وتحلیل داده‌های کمپین‌های بازاریابی اپلیکیشن و تاثیر آن‌هاست؛ یعنی کاربران چطور و از کجا اپلیکیشن را نصب کرده‌اند و چه اقداماتی در رفتار آن‌ها تاثیر گذاشته است. جلوتر بیشتر دربارهٔ آن صحبت خواهیم کرد.

ادجاست (Adjust) داده‌های کافی را در اختیار شما در داشبورد خود می‌گذارد تا بتوانید عملکرد و فعالیت‌های را اندازه‌گیری و بهینه‌سازی کنید.

البته علاوه بر این ۲ سرویس، سرویس «جلوگیری از تقلب» هم در اختیار شماست. بهتر از هرکسی می‌دانید چقدر این سرویس حیاتی و ضروری است؛ چراکه با کمک آن، می‌توانید جلوی هزینه‌های اضافی و بی‌مورد برای نصب‌های جعلی را با خیال راحت و دقیق بگیرید.

خوب است بدانید که ادجاست همکار رسمی برخی غول‌های دنیای تکنولوژی، مثل فیسبوک، گوگل و X (توییتر سابق)، در زمینۀ اندازه‌گیری‌های مربوط به اپلیکیشن‌های موبایلی آن‌ها است. (منبع: Adjust)

در تصویر زیر، بخشی از داشبورد این پلتفرم را مشاهده می‌کنید:

داشبورد ادجاست

همان‌ طور که بالاتر هم گفتیم، ادجاست با اتریبیوشن و آنالیتیکس به کمک بازاریاب‌های اپلیکیشن می‌آید. اگر معنای این ۲ مفهوم را نمی‌دانید، نگران نباشید! در بخش بعدی که بررسی می‌کنیم فایدۀ ادجاست چیست، راجع‌ به آن‌ها کامل صحبت می‌کنیم.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

ادجاست چه کمکی به صاحبان اپلیکیشن می‌کند؟

بالاتر به‌نوعی به این سؤال پاسخ دادیم: اندازه‌گیری اثرگذاری فعالیت‌‌های بازاریابی اپلیکیشن و بهینه‌سازی آن‌ها.
ولی این پاسخ خیلی کلی است! اجازه دهید کمی عمیق‌تر شویم و ببینیم واقعاً مزیت ادجاست چیست.

برای اینکه چیزی از قلم نیفتد، ۳ سرویس اصلی ادجاست را جداگانه بررسی می‌کنیم:

۱. درک و شناخت سفر کاربر با اتریبیوشن ادجاست

اتریبیوشن علمی است که ارتباط بین داده‌های مختلف را مشخص می‌کند. اجازه دهید اول چند مثال بزنیم:

  • آیا کاربر پس از مشاهدهٔ تبلیغ، واکنش نشان داده است؟
  • آیا کاربر پس از مشاهدهٔ تبلیغ، اپلیکیشن را نصب کرده است؟
  • پس از نصب از طریق تبلیغ، چه رفتاری داشته است؟

به زبان ساده، اتریبیشون موبایل کمک می‌کند بازاریاب به این درک برسد که کاربر چه مسیری را برای رسیدن به اپلیکیشن طی می‌کند و پس از ورود، چه رفتاری دارد.

ادجاست با سرویس اتریبیوشن، تمام قیف تبدیل را پوشش می‌دهد. این ابزار بعد از واکنش کاربری که یک تبلیغ را دیده است، گزارشی در این رابطه ارائه می‌کند.

مثلاً به شما می‌گوید کاربر در کجا و با دیدن چه تبلیغی اپلیکیشن را نصب کرده است. پس از نصب، چه رفتاری داشته است.

در کل، اتریبیوشن طبق توضیحات ادجاست در زمینه‌های زیر به شما کمک می‌کند:

  • رصد تمام کانال‌ها برای فهم اینکه کاربران از چه طریقی اپلیکیشن را پیدا کرده‌اند
  • شناسایی کانال‌هایی که بهترین عملکرد را داشته‌اند
  • فهم اینکه هر کاربر با کدام تبلیغ جذب شده است
  • درک رفتار و اقدامات کاربر پس از نصب

همچنین اتریبیوشن این ابزار کمک می‌کند گروه‌های مخاطب شبیه به هم را شناسایی کنید و بفهمید هر گروه چه رفتاری را در اپلیکیشن از خود نشان می‌دهد.

یک نمونهٔ ساده از اتفاقی را که در مسیر ثبت‌نام به‌عنوان تبلیغ‌کننده در یکتانت تا نصب اپلیکیشن از طریق تبلیغات می‌افتد، در تصویر زیر ببینید:

نحوهٔ نسبت‌دادن نصب به کمپین با ادجاست

۲. اندازه‌گیری و تجزیه‌وتحلیل با سرویس آنالیتیکس ادجاست

آوردن کاربر جدید به اپلیکیشن اقدامی ضروری برای رشد آن است؛ ولی از آن مهم‌تر، تشویق کاربران به استفادۀ مجدد (حفظ کاربر) و همچنین بالابردن نرخ تبدیل (مانند خرید) است.

در اولین بخش گفتیم که ادجاست، علاوه‌ بر اتریبیوشن، امکانات مرتبط با آنالیتیکس را هم ارائه می‌کند؛ خب این یعنی چه؟

آنالیتیکس، اصطلاحی است که شامل تمام اقدامات مرتبط با تحلیل داده می‌شود؛ از جمع‌آوری داده‌ها گرفته تا ارائۀ آن‌ها در قالب اطلاعات مفید و قابل‌انجام!

در تصویر زیر، مراحل آنالیتیکس (تجزیه‌وتحلیل) موبایل طبق گفته‌های ادجاست آمده است:

مراحل آنالیتیکس (تجزیه‌وتحلیل)

با کمک ابزارهای آنالیتیکس (در اینجا ادجاست)، داده‌های خام تفسیر می‌شوند و معنا پیدا می‌کنند. پس از این کار، صاحب اپلیکیشن یا بازاریاب می‌تواند اقداماتی اساسی در راستای بهبود عملکرد آن انجام دهد.

به لطف آنالیتیکس ادجاست، می‌توانید درک بهتری از کاربران اپلیکیشن خود پیدا کنید. در نتیجه، گرفتن تصمیمات داده‌محور برای بازاریابی و اصلاح محصول ممکن می‌شود.

بخش آنالیتیکس ادجاست قابلیت‌‌های متنوعی دارد. مثلاً می‌توانید ردیابی رویداد (ایونت) خود را برای اهداف خاصی (تبدیل) تعیین کنید. ایونت‌هایی مثل ثبت‌نام، خرید یا ارتقا سطح کاربر چیزهایی از جنس ایونت با هدف تبدیل هستند.

علاوه‌ بر این، قابلیت Cohort analysis در اندازه‌گیری نرخ حفظ کاربر و تغییرات رفتار کاربران کمکتان می‌کند. همچنین ارزش طول عمر (LTV) کاربران شما – که به گروه‌های مختلف تعلق دارند – را به‌طور خودکار محاسبه و مشخص می‌کند که چه زمانی از کمپین‌های پولی سود می‌برید.

برویم ببینیم سومین فایدهٔ ادجاست چیست!

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۳. جلوگیری از تقلب برای مدیریت هزینه‌ها

در بسیاری از مواقع، رقبا طی حرکات ناجوانمردانه سعی می‌کنند بودجۀ تبلیغات شما را هدر دهند! یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های ادجاست، جلوگیری از این اقدامات ناپسند است.

از طرفی دیگر، این اقدامات داده‌های غیرواقعی ایجاد می‌کنند؛ مسلماً دوست ندارید تصمیم‌های خود را بر اساس داده‌های جعلی اتخاذ کنید.

خبر خوب اینکه ادجاست این تقلب‌ها را شناسایی می‌کند و از داده‌های حاصل از آن‌ها در گزارش‌های خود استفاده نمی‌کند.

طرز کار سیستم ضد تقلب ادجاست به‌ این شکل است که مانع ارتباط پیداکردن ترافیک تقلبی با کانال‌هایی می‌شود که برای تبلیغ در آن‌ها هزینه کرده‌اید؛ در نتیجۀ این کار، بودجۀ تبلیغاتتان به‌درستی خرج می‌شود و بیشترین آوردۀ ممکن را خواهد داشت.

سیستم ضد تقلب ادجاست، هر نصب را به‌صورت لحظه‌ای رصد می‌کند و دنبال فعالیت‌های غیرطبیعی و تقلب‌های احتمالی می‌گردد؛ به این ترتیب، اطمینان حاصل می‌کند که خبری از کلاهبرداران اینترنتی و دستکاری داده‌ها نیست.

همان‌ طور که گفتیم، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این سیستم، تمیز نگه‌داشتن داده‌ها است؛ یعنی مطمئن هستید گزارش‌هایی که در اختیارتان قرار می‌گیرند، بر اساس داده‌های درست و دقیق هستند.

می‌توان به‌طور‌ کلی طبق گفتهٔ خود ادجاست گفت که سیستم ضدتقلب آن‌ها ۴ ویژگی اصلی دارد:

  • نصب‌های تقلبی را قبل از اینکه هزینه‌ای پرداخت کنید، رد می‌کند
  • دلیل ردهای آنی نصب‌های تقلبی را شفاف به شبکه‌های تبلیغاتی و پابلیشرها ارسال می‌کند
  • کاربران واقعی با دقت ثبت می‌شوند و اعتبار اشتباهی به کانالی نسبت داده نمی‌شود (اتریبیشون)
  • تجزیه‌وتحلیل کمپین به‌درستی، با اطمینان و بدون داده‌های تحریف‌شده انجام می‌شود

خب، حالا که دیدیم ادجاست چه فایده‌ای برای شما دارد، وقت آن است ببینیم چرا اصلاً باید به فکر استفاده از چنین ابزاری باشید.

مقاله پیشنهادی: بهترین راه تبلیغ اپلیکیشن کدام است؟ (بررسی ۱۰ روش موثر)

چرا باید از ادجاست استفاده کنیم؟

فعالیت در فضای دیجیتال بدون اندازه‌گیری پارامترها و تحلیل داده‌های به دست آمده، کاری بس بیهوده است! ادجاست ما را در این زمینه یاری می‌کند؛ همچنین این ابزار با سرویس اتریبیوشن خودکمک می‌کند بفهمیم کدام کانال‌ها و تبلیغات مناسب‌ترند.

ولی خب دلایل بیشتری وجود دارند که استفاده از این ابزار را توجیه می‌کنند. اول اینکه بیش از ۱۳۵ هزار اپلیکیشن همین حالا در حال بهره بردن از قابلیت‌های این ابزار هستند (منبع: Adjust)؛ همچنین طبق صفحهٔ ادجاست در G2، این اپلیکیشن توانسته امتیاز ۴/۱ را از کاربران بگیرد.

از طرفی، گزارش‌هایی که توسط این ابزار ارائه می‌شوند محدود به یک پلتفرم نیستند. می‌توانید تحلیل‌های درست‌وحسابی را در موبایل، وب، تلویزیون، کامپیوتر و حتی کنسول‌های بازی داشته باشید.

موضوع بعدی، تمیزبودن داده‌هایی است که در گزارش‌های خود ارائه می‌کند. ادجاست تمام آمار جعلی و اشتباه را از گزارش‌های خود حذف می‌کند تا بتوانید بر اساس داده‌های درست تصمیم‌گیری کنید.

مثلاً نصب‌هایی که به یک تبلیغ مشخص نسبت داده می‌شود، نصب‌های واقعی است و می‌توانید با خیال راحت، دربارهٔ تبلیغ‌ها فکر کنید و آن گزینه‌ای را انتخاب کنید که به بیشترین نصب منجر می‌شود.

ادجاست می‌گوید نرخ دقت در تطبیق دستگاهی که روی تبلیغ کلیک کرده با نصبی که اتفاق افتاده است، ۱۰۰ درصد است. مسیری را که برای تطبیق نصب اپلیکیشن‌های اندرویدی اتفاق می‌افتد، در تصویر زیر آمده است:

تطبیق نصب با دستگاه در ادجاست

دلیل بعدی استفاده از ادجاست، اتوماسیون هوشمند این ابزار است! ابزارهای اتوماسیون قدرتمند آن به مارکترها این امکان را می‌دهند که نرخ بازگشت سرمایۀ کمپین و چابکی آن را افزایش دهند.

بازاریاب‌ها می‌توانند در ادجاست برای مواجهه با هرگونه ناهنجاری هشدار تنظیم کنند تا از هدررفت بودجه قبل از اینکه کار از کار بگذرد، جلوگیری کنند.

علاوه‌ بر این‌ها، نوآوری‌های ادجاست دلیل دیگری است که کاربران زیادی سمت این ابزار هدایت می‌شوند.

برای نمونه، ادجاست اولین ابزاری بود که راهکاری به‌دردبخور برای محاسبۀ CTV ارائه کرد. CTV مخفف Connected TV است و اشاره به هر دستگاهی دارد که به اینترنت متصل شود و ویدیو پخش کند. این قابلیت ادجاست به مارکترها کمک می‌کند از بازار روبه‌رشد تبلیغ در CTV نهایت بهره را ببرند.

ctv

دلیل بعدی هم این است که شما می‌توانید وقتی با ادجاست کار می‌کنید، تنظیمات SKAdNetwork (SKAN) را از داشبورد خود کنترل کنید.

طبق مقاله‌ای در سایت ادجاست، SKAN اولین راه‌حل برای اتریبیشون و اندازه‌گیری با حفظ حریم خصوصی است. این راه‌حل مخصوص کمپین‌هایی است که در آیفون‌ها اجرا می‌شوند؛ با کمک آن، دیگر نیاز نیست نگران سیاست‌های اپل در این زمینه باشید.

از هر طرف که به ادجاست نگاه می‌کنیم، استفاده از آن توجیه می‌شود!‌ پس اگر به فکر بازاریابی و تبلیغات اپلیکیشن خود هستید، توصیه می‌کنیم حتماً از آن استفاده کنید.

در بخش آخر، بیایید ببینیم پرتکرارترین سؤال‌ها راجع به ادجاست چیست و به آن‌ها پاسخ دهیم. (چنانچه تمایل به اجرای تبلیغات ویدیویی در اپلیکیشن دارید، می‌توانید از شرایط و تعرفه‌های یکتانت اطلاعات بیشتری کسب و به آسانی به مخاطبان دسترسی پیدا کنید)

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۲ پرسش پرتکرار دربارهٔ ادجاست

در بین تمام سؤالاتی که دربارۀ ادجاست مطرح می‌شود، ۲ مورد مهم را جدا کردیم. اگر شما سؤالی دارید، روی آیکون روبه‌رو کلیک کنید:
0
سؤال خودتان دربارهٔ ادجاست را اینجا بنویسیدx

۱. هزینه و قیمت ادجاست چقدر است؟

این کمپانی ۳ پلن Base ،Core و Enterprise را ارائه می‌کند که از نظر تعداد اتریبیوشن ماهانه با یکدیگر متفاوت هستند.

طبق صفحهٔ تعرفه ادجاست، استفاده از آن فقط به میزان محدودی رایگان خواهد بود و برای بیشتر از آن، باید پول پرداخت کنید.

برای پنل Base (رایگان) ۱۵۰۰ اتریبیشون ماهانه در نظر گرفته شده است که برای توسعه‌دهنده‌های مستقل و کوچک مناسب است. ۲ پنل دیگر پولی بوده و بسته به نیازتان، می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید.

نکته: با پنل رایگان به تمام امکانات ادجاست از جمله پشتیبانی دسترسی دارید؛ ولی راهکارهای رشد و امکاناتی مثل سیستم ضد تقلب و اتوماسیون در این پنل در دسترس نیست.

تعرفه ادجاست

توجه: به‌دلیل تحریم‌ها، شما باید برای پرداخت از واسطه‌ها کمک بگیرید.

۲. ادجاست چه کمکی به ما در تبلیغات نصب اپلیکیشن می‌کند؟

لینک ترکر ادجاست برای تبلیغات نصب اپلیکیشن است تا بتوانید کمپین‌های خودتان را دقیق زیر نظر بگیرید و عملکرد آن را بسنجید.

نمونه گزارش کمپین نصب

نکته: در تبلیغات نصب اپلیکیشن یکتانت، حتماً باید لینک ترکر نصب اپلیکیشن خود را به‌عنوان صفحهٔ فرود به کمپین تبلیغاتی اضافه کنید و نه لینک اپلیکیشن در یکی از فروشگاه‌ها مثل گوگل پلی!

مقاله پیشنهادی: راه های افزایش نصب اپلیکیشن کدام‌اند؟

برای رشد اپلیکیشن خود از ادجاست استفاده کنید

در این مقاله بررسی کردیم ادجاست چیست. فهمیدیم با ابزاری طرف هستیم که موردنیاز تمام افرادی است که اپلیکیشن دارند یا کارشان بازاریابی اپلیکیشن است.

ادجاست با ۳ سرویس اتریبیوشن (۲ مدل کلیک‌محور و ایمپرشن‌محور)، آنالیتیکس و ضد تقلب خود، اطلاعات مهمی مثل موارد زیر می‌دهد:

  • محتوای تبلیغاتی
  • کانال‌های تبلیغاتی و نمایش‌دهنده‌ها
  • رفتار کاربر پس از نصب
  • عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی مختلف
  • نصب‌های جعلی و فیک
  • تعداد نصب و حذف (فقط مخصوص اندروید است)

خلاصه که اگر می‌خواهید شاهد رشد اپلیکیشن خود باشید، روی کمک ادجاست حساب باز کنید. خوشحال می‌شویم نظرات شما را دربارهٔ مقاله بشنویم.

3.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

افزایش نصب، این دفعه با کمک ۱۰ هزار اپلیکیشن 💥