فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

اصول نوشتن گزارش دیجیتال مارکتینگ (+ نمونه گزارش)

مقالات دیجیتال مارکتینگ | سها کاکا | تاریخ بروزرسانی : ۱۷ بهمن ۱۴۰۱

اصول نوشتن گزارش دیجیتال مارکتینگ (+ نمونه گزارش)

قبل از هر چیز باید بگویم که نوشتن یک گزارش دیجیتال مارکتینگ تمام‌عیار، آرزوی هر دیجیتال مارکتری است. اینکه بتوانید تمام اقداماتی را که انجام داده‌اید، به‌صورت مدون و مصور در طی یک گزارش ارائه دهید، کاری سخت با نتیجه‌ای لذتبخش است.

فراموش نمی‌کنم روزی را که قرار شد برای اولین بار، بعد از هر کمپین، گزارشی از عملکرد تیم دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم. هفته‌ها طول کشید تا با کمک تیم ۱۰ نفره بتوانیم به یک الگوی منظم و قابل‌فهم برسیم.

اما حالا دیگر نوشتن گزارش‌های دیجیتال مارکتینگ برای تیم ما به یک روال عادی تبدیل شده است.

اگر تهیهٔ گزارش برای‌تان غول بزرگی است، قرار است در این مقاله، با یک سری اصول و قواعد آشنا شویم که این کار برای‌تان مثل آب خوردن شود؛ همچنین چند نمونه تمپلیت هم در انتها به شما معرفی کرده‌ام تا کاملاً حق مطلب را ادا کرده باشم.

آماده‌اید بهترین گزارش خود را آماده کنید؟! بیایید شروع کنیم.

 

منظور از گزارش دیجیتال مارکتینگ چیست؟

این گزارش (ریپورت هم گاهی می‌گوییم) شامل تمام اطلاعات ضروری دربارهٔ استراتژی‌ها و کمپین‌های بازاریابی دیجیتال است که همه در یکجا کنار هم گرد آمده‌اند.

بسته به اینکه چه استراتژی و اهدافی برای پیشبرد کسب‌وکارتان تعیین کرده‌اید، این گزارش می‌تواند از معیارها و داده‌هایی تشکیل شده باشد که به شما در پیگیری موفقیت کمپین‌هایتان کمک کند.

همچنین این گزارش بینش‌های مهمی به شما می‌دهد که در تصمیم‌گیری‌های آینده، می‌توانید به آن تکیه کنید.

یک سؤال مهم و اساسی در اینجا مطرح می‌شود!

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

آیا هر کسب‌وکاری به گزارش بازاریابی دیجیتال نیاز دارد؟ به چه دلیل؟

باید بگوییم که هر کسب‌وکاری – چه بزرگ و چه کوچک – وقتی بر بستر آنلاین فعالیت دارد، گزارش دیجیتال مارکتینگ به‌عنوان عاملی برای موفقیتش ضروری است. در واقع، برای سنجیدن عملکرد خود و هم‌سویی تمام اعضای تیم، لازم است به‌صورت ماهانه، فصلی یا سالانه یک گزارش داشته باشید.

مخصوصاً وقتی که برای کسب‌وکار خود تبلیغات پولی انجام می‌دهید، به گزارشی نیاز دارید که روند فعالیت فعلی و قبلی خود را مقایسه کرده و از وضعیت موجود آگاهی پیدا کنید.

با ۳ دلیلی که در ادامه بررسی می‌کنیم، منطق داشتن چنین گزارشی را بیشتر درک خواهید کرد:

۱. ایجاد استراتژی‌های داده‌محور

استراتژی‌هایی که به‌جای احساسات با منطق داده‌ها پشتیبانی می‌شوند، بهترین نتایج را برای کسب‌وکار شما به ارمغان می‌آورند. شما می‌توانید با تکیه بر داده‌های ضروری، روند استراتژی‌های فعلی خود را تجزیه‌و‌تحلیل کنید و از نتایج آن در آینده بهره ببرید.

مقاله پیشنهادی: بازاریابی داده محور چیست و چه اهمیتی دارد؟ (+ ۸ نمونه استراتژی قدرتمند)

۲. جذب مشتری و نرخ تبدیل بیشتر

گزارش دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند اطلاعات بیشتری دربارهٔ مخاطبان خود کسب کنید؛ مانند نحوهٔ تعامل آن‌ها با کمپین‌ها یا صفحات وب‌سایت شما. در نتیجه، می‌توانید استراتژی‌های بازاریابی شخصی‌سازی‌شده‌تری را پیاده‌سازی کنید که به جذب مشتریان و تبدیل‌های بیشتری برای کسب‌وکارتان منجر شود.

 

۳. ROI بالاتر

گزارش‌های بازاریابی به شما کمک می‌کنند مشکلات کمپین‌های فعلی خود را شناسایی کنید. این بدان معناست که می‌توانید استراتژی‌های خود را بهینه کنید و نتایج بهتری به دست آورید و در درازمدت، ROI بالاتری کسب کنید.

حالا که لزوم داشتن چنین گزارشی برای‌تان ملموس‌تر شد، برویم سراغ اصل مطلب!

مقاله پیشنهادی: نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

هر گزارش دیجیتال مارکتینگ شامل چه مواردی است؟

گاهی سردرگمی از اینکه یک گزارش بازاریابی دیجیتال باید چه بخش‌هایی را پوشش دهد، انجام این کار را برایمان خسته‌کننده می‌کند؛ بنابراین داشتن یک الگوی موثر، ساختار منظمی را شکل می‌دهد و کارمان را ساده‌تر می‌کند.

در این بخش، تمام مواردی را که لازم است در گزارش خود لحاظ کنید، جمع‌آوری کرده‌ایم و در اختیارتان قرار می‌دهیم. قبل از اینکه موارد را بررسی کنید، دو نکته را در نظر بگیرید:

 

نکتهٔ اول: قبل از هر چیز باید ببینید که این ریپورت را برای چه کسانی تنظیم می‌کنید: برای لیدر، برای مشتری یا برای مدیرکل سازمان.

برای مدیران اصلی باید موارد را کلی‌تر و نتیجه‌محور نمایش دهید؛ ولی برای مدیران میانی یا لیدر، نمایش جزئیات کار ضروری است. برای مشتری هم باید روی عملکرد و چیزی که می‌خواهد بداند، تمرکز کنید؛ اینکه کسب‌و‌کارش رو به پیشرفت است یا نه؟

نکتهٔ دوم: از آنجایی که همه متخصص بازاریابی نیستند، سعی کنید گزارشی تدوین کنید که در عین ساده‌بودن، موارد اصلی را بیان کند و قابل‌درک باشد.

حالا بیایید این ۱۱ مورد را با هم بررسی کنیم:

۱. خلاصهٔ کارها (Over View)

در این مرحله، باید تمام نتایج کسب‌شده را در یک قاب به تصویر بکشید. به عبارتی، این بخش یک درک کلی از نتایج کمپین در اختیار بیننده قرار می‌دهد تا با دید بازتری، بقیهٔ فرایند را مشاهده کند.
در بخش‌‌های بعدی گزارش وارد جزئیاتی می‌شویم که در خلاصهٔ ریپورت به‌صورت کلی به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

 

نمونه خلاصهٔ کارها در گزارش دیجیتال مارکتینگ

۲. استراتژی فعلی بازاریابی دیجیتال

  • وقتی می‌خواهید گزارشی ارائه دهید، باید به شکلی باشد که هر کس آن را می‌بیند، استراتژی بازاریابی فعلی شما را درک کند. ممکن است استراتژی شما شامل این موارد باشد:
  • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)؛
  • تبلیغات پرداخت به‌ازای کلیک (PPC)؛
  • بازاریابی ایمیلی؛
  • بازاریابی محتوایی؛
  • بازاریابی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی.

مثلا اگر قصد دارید ترافیک بیشتری را به وب‌سایت خود هدایت کنید، باید روی استراتژی سئو تمرکز کنید. از طرفی، اگر می‌خواهید آگاهی از برند خود را افزایش دهید، می‌توانید یک کمپین بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی اجرا کنید.

  • همچنین باید به چند سؤال پاسخ دهید. مانند:
  • مخاطب هدف کیست؟
  • کانال‌های اصلی بازاریابی کدام‌اند؟
  • در حال حاضر به‌دنبال چه فرصت‌هایی برای رشد هستید؟
  • کمپین در چه مرحله‌ای است؟
  • در چه بازهٔ زمانی‌ای، کمپین بررسی شده است؟

با مقایسهٔ‌ نتایج در حال حاضر با گذشته، توضیح دهید که از چه فاکتورهایی برای رشدتان استفاده کرده‌اید.

توجه: حتماً هرگونه تغییر در استراتژی بازاریابی را همراه با این مسئله که چرا این تغییرات مهم‌اند، ذکر کنید.

مقاله پیشنهادی: تبلیغات کلیکی چیست؟

۳. آنچه انجام داده‌اید

در این بخش، می‌توانید کمی خودنمایی کنید و تمام کارهایی را که برای رسیدن به اهداف کمپین انجام شده است، لیست کنید. حتی می‌توانید عملکرد خود را با ماه، شش ماه یا سال گذشته هم مقایسه کنید تا دید وسیع‌تری از جایگاه فعلی خود نسبت به قبل داشته باشید.

یکی از موارد مهمی که در این بخش باید بگنجانید، اهمیت انتخاب کانال‌هایی است که در استراتژی بازاریابی خود قرار داده‌اید. مثلاً اگر استراتژی شما مبنی بر این بوده که مشتریانتان را در اینستاگرام هدف بگیرید، حالا بگویید چه کارهایی در این زمینه انجام گرفته است.

 

۴. بررسی اجمالی فعالیت‌ها در زمینهٔ سئو (SEO)

این بخش شامل هرگونه اطلاعاتی دربارهٔ فعالیت‌های سئویی است که ارائه می‌دهید؛ مانند تحقیق کلمات کلیدی، ساخت لینک یا بهینه‌سازی سایت. می‌توانید دربارهٔ تمام کارهایی که برای دستیابی به نتایج انجام شده است، توضیح دهید.

برای ارائه این گزارش، می‌توانید جدولی تهیه کنید که شامل کلمات کلیدی‌ای باشند که رتبهٔ خوبی دارند و کلمات کلیدی‌ای که باید برای بهبود رتبهٔ آن‌ها تلاش کرد؛ همچنین اطلاعاتی مانند بک‌لینک‌های جدید که پیشرفت وب‌سایت را نشان می‌دهند.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۵. معیارهای ترافیک

درک اینکه ترافیک وب‌سایت از کجا می‌آید و نحوهٔ عملکرد آن بسیار مهم است تا پول و زمان خود را صرف کانال‌های ناموفق و غیرضروری نکنید.

برای این منظور هم باید معیارهایی که ترافیک سایت را می‌سنجند، زیر نظر داشته باشید. به‌واسطه‌ٔ این معیارها، می‌توانید درک عمیق‌تری از فرایند بازاریابی خود داشته باشید و در هر مرحله، استراتژی را بهبود ببخشید.

به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید ترافیک وب خود را افزایش دهید، باید منشأ ترافیک را تجزیه‌وتحلیل کنید تا ببینید کدام استراتژی و کجا بیشترین کاربران را به وب‌سایت شما هدایت می‌کند.
معیارهایی که باید در این بخش از گزارش بازاریابی بررسی شوند، عبارت‌اند از:

  • لندینگ‌های برتر و کارآمد
  • سشن‌ها
  • کاربران جدید
  • ریفرال‌های برتر
  • نرخ پرش
  • تعداد صفحه‌های مشاهده‌شده در هر سشن (Pages per session)‌
  • عملکرد کمپین ایمیل
  • نرخ تبدیل
  • نرخ کلیک
  • منشأ ترافیک وب
  • منشأ لید
  • مدت‌زمان سشن‌ها

برای سنجیدن این معیارها هم از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با این ابزار قدرتمند، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «آموزش مقدماتی گوگل آنالیتیکس (ساخت سورس و مدیوم و سگمنت و ایونت )» را مطالعه کنید.

 

بررسی معیارهای ترافیک

 

۶. معیارهای تبدیل

هر معیاری که نشان دهد به‌ازای هزینه‌، چند درصد افراد به لید یا مشتری تبدیل شده‌اند، جزء معیارهای تبدیل بوده و هستهٔ اصلی گزارش شماست.

این بخش مخصوصاً برای آژانس‌های تبلیغاتی که باید به مشتریان خود ریپورت بدهند، بسیار مهم است. آن‌ها باید به مشتری‌های خود بگویند در قبال هزینه‌های تبلیغاتی، نرخ تبدیل به چه صورت پیش رفته است.

آمار و نمودارهایی که ارائه می‌کنید، باید از پیشرفت و اهداف شما پشتیبانی کنند. با این حال، توجه داشته باشید که درک گزارش همچنان باید برای مشتری شما آسان باشد؛ بنابراین سعی کنید در اطلاعات و جزئیات غرق نشوید.

معیارهای مختلف تبدیل عبارت‌اند از:

  • لید ارگانیک (بدون هزینه) در مقابل لیدهای پولی (Paid Leads)
  • هزینهٔ هر تبدیل برای کانال‌های پولی (تبلیغات اینستاگرامی ،تبلیغات در گوگل و غیره)
  • لید بر اساس کانال (جست‌وجوی پولی، جست‌وجوی ارگانیک، ارجاع (ریفرال)، ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و غیره)

 

بررسی کمپین‌ها و نرخ تبدیل برای نوشتن در گزارش دیجیتال مارکتینگ

 

۷. کمپین‌های تبلیغات کلیکی

اگر کمپین‌های تبلیغات کلیکی مثل تبلیغات بنری، همسان یا تبلیغات در گوگل اجرا می‌کنید، باید بخشی از گزارش خود را به نتایج آن‌ها اختصاص دهید. این بخش باید شامل معیارهای مربوط به کانال‌های پولی باشد. مانند:

  • هزینهٔ تبلیغات
  • ایمپرشن‌ها
  • CTR (نرخ کلیک)
  • ROI (بازده هزینه تبلیغات)
  • هزینهٔ هر تبدیل
  • گزارش کمپین‌های PPC در Google Analytics
مقاله پیشنهادی : انواع تبلیغات دیجیتال کاربردی

 

گزارش کمپین‌های PPC در Google Analytics

 

۸. بررسی اجمالی فعالیت‌ها در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی یک جزء مهم برای هر استراتژی بازاریابی دیجیتال با شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) خاص خود هستند. باید در گزارش، یک نمای کلی از عملکرد هر پلتفرمی که در آن فعالیت دارید (مانند اینستاگرام، لینکدین، یوتیوب، توییتر و غیره) ارائه دهید.

بهتر است بیشتر بر معیارهای تعامل تمرکز کنید تا نگاه عمیق‌تری به موفقیت هر کانال نشان دهید؛ همچنین می‌توانید در گزارش ترافیک وب حاصل از کانال‌های اجتماعی را هم اضافه کنید تا نشان دهید که هرکدام چگونه می‌توانند لیدهای جدید جذب کنند.

 

گزارش ترافیک حاصل از شبکه‌های اجتماعی

مقاله پیشنهادی: شاخص کلیدی عملکرد (KPI) چیست؟

۹. ترافیک بلاگ و تعداد مشتریان راغب (لید)

اگر وب‌سایت دارید، باید حتماً بخشی از گزارش شما دربارهٔ ترافیک وبلاگ و لیدها باشد. این اطلاعات باید مدام مستند شوند تا از عملکرد مطلوب وبلاگ اطمینان حاصل شود.

ببینید کاربران بیشتر جذب چه موضوعاتی می‌شوند و کدام کانال‌های بازاریابی در جهت ترافیک بلاگ موفق عمل کرده‌اند و کدام‌یک باید بهبود پیدا کنند. این موارد می‌توانند به بهینه‌سازی استراتژی محتوای شما کمک کنند و محتوایی تولید کنید که کاربران بیشتری جذب می‌کند.

مقاله پیشنهادی: لید چیست و چه کاربردی دارد؟

۱۰. اهداف و ایده‌ها

هر کمپین بازاریابی یک سری اهداف قابل اندازه‌گیری دارد؛ مثل بازدید از وب‌سایت، تولید لید، فروش و غیره. موفقیت یا شکست یک کمپین بر اساس اهدافی که قبلاً تعریف شده است ، سنجیده می‌شود.
هر داده را تجزیه‌و‌تحلیل کنید و همیشه آن را با هدف اعلام‌شدهٔ خود مقایسه کنید.

برای بررسی پیشرفت، اهدافی را که هر ماه تعیین می‌کنید، دوباره مرور کنید. این ایده باعث می‌شود که برنامه‌های کمپین‌های بازاریابی آینده را بهبود ببخشید.

بخش اهداف همچنین دیگران را از آنچه قرار است اتفاق بیفتد، آگاه می‌کند و مسیر را شفاف می‌سازد.

 

۱۱. پیش‌بینی‌ هزینه‌های آتی

این بخش از گزارش هرگز کاملاً دقیق نخواهد بود؛ اما باید به‌صورت تخمینی پیش‌بینی کنید که برای دستیابی به اهداف پیش رو، چه میزان بودجه مورد نیاز است.

مقاله پیشنهادی : هک رشد چیست

ساخت گزارش دیجیتال مارکتینگ در ۵ گام

حالا که فهمیدید هر گزارش شامل چه بخش‌هایی است، می‌توانید در طی این ۵ مرحله، گزارش خود را ایجاد کنید:

 

مرحلهٔ اول: مشخص‌کردن اهداف و خواسته‌ها

ابتدا باید اهداف و مقاصدی را که برای کسب‌و‌کار شما مهم هستند، شناسایی کنید. در واقع، معیارهای این گزارش را باید برحسب اهدافی که تعیین می‌کنید، مشخص کنید. بدون در نظر گرفتن اهداف به بیراهه می‌روید.

 

مرحلهٔ دوم: در نظر گرفتن استراتژی فعلی

بعد از مشخص‌کردن اهداف، باید استراتژی فعلی خود را در نظر بگیرید و گزارش خود را طبق آن پیاده‌سازی کنید. این استراتژی بر پایهٔ اهداف شما در کمپین چیده شده‌ است.

 

مرحلهٔ سوم: تعیین زمان انتشار گزارش (ماهانه، فصلی یا سالانه)

گام مهم بعدی در ایجاد گزارش دیجیتال مارکتینگ، تعیین زمان انتشار آن به‌صورت ماهانه، فصلی یا سالانه است. به این ترتیب، می‌توانید با نظارت منظم بر عملکرد کمپین‌های خود، اطمینان حاصل کنید که نتایج به‌دست آمده برای کسب‌وکارتان کارآمدند یا نه!

 

مرحلهٔ چهارم: مشخص‌کردن سنجه‌ها

مهم‌ترین عنصر گزارش بازاریابی شما انتخاب داده‌ها و معیارهایی است که می‌خواهید اندازه‌گیری کنید. قبلاً، دربارهٔ این معیارها صحبت کرده‌ایم. حالا با توجه به اهداف پیش رو، باید مشخص کنید که کدام معیارها اهمیت بیشتری دارند و روی آن‌ها تمرکز کنید.

 

مرحلهٔ پنجم: گذاشتن تمام اطلاعات مراحل قبلی در یک گزارش!

بعد از این ۴ مرحله که اطلاعات لازم را برای تهیهٔ گزارش تهیه کردید، وقت آن است که داده‌ها را در قالب گزارش قرار دهید و آن را مصور کنید.

تمپلیت‌های زیادی هستند که می توانید گزارش خود را در آن‌ها پیاده‌سازی کنید. در ادامه، شما را با چند تمپلیت ساده آشنا می‌کنیم تا این روند برای شما ساده‌تر شود.

 

اصول نوشتن گزارش دیجیتال مارکتینگ

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

بررسی ۵ نمونه گزارش دیجیتال مارکتینگ

انتخاب شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) که باید در هر نوع گزارش دیجیتال مارکتینگ ردیابی کنید، کار راحتی نیست و ممکن است در فرآیند گزارش‌گیری، مواردی را هم فراموش کنیم. اینجاست که قالب یا تمپلیت‌های آماده می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند.

در اینجا، چند نمونه تمپلیت برای بخش‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ در اختیارتان قرار می‌دهیم تا کار تهیهٔ گزارش کمی برایتان شیرین‌تر شود. پیشنهاد می‌کنیم حتماً به این نمونه‌ها نگاهی بیندازید و شما هم اگر نمونه خوبی سراغ دارید با ما به اشتراک بگذارید.

گزارش بازاریابی دیجیتال را می‌توانید روی کاغذ هم ارائه کنید؛ ولی بهتر است از ابزاری استفاده کنید که هر کسی بتواند آن را به‌راحتی بررسی کند. اکسل و گوگل شیت دو ابزار بسیار خوب برای طراحی گزارش به حساب می‌آیند؛ ولی پیشنهاد می‌کنیم از گوگل دیتا استودیو استفاده کنید.

این ابزار کلی الگو و تمپلیت دارد که به شما امکان می‌دهد به‌راحتی گزارش خود را به‌صورت تصویری و در قالب نمودارهای مختلف ارائه کنید.

دیتا گوگل استودیو از منابعی مثل گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز، گوگل سرچ کنسول، یوتیوب و My SQL پشتیبانی می‌کند. می‌توانید پس از ثبت‌نام در آن و اتصال به منبع موردنظرتان، از تمپلیت‌های آماده برای هر هدفی که دارید، بهره ببرید.

بیایید چند نمونه تمپلیت را با هم بررسی کنیم!

مقاله پیشنهادی: سرچ کنسول چیست؟ (راهنمایی کامل برای تازه‌کارها!)

۱. تمپلیت Overview of Google Analytics

این تمپلیت که باید به منبع آنالیتیکس وصل باشد، مواردی مثل کانال‌ها، سشن‌ها و صفحات وب را نشان می‌دهد و نمودارهای آن را هم رسم می‌کند.

 

نمونه گزارش دیجیتال مارکتینگ (Overview of Google Analytics)

 

۲. قالب آماده Aro Digital – Performance

در این قالب آماده هم می‌توانید مواردی مثل تعداد کاربران و سشن‌ها (Users & Session)، درآمد و نرخ تبدیل (Revenue & Conversion Rate) و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) مربوط به سلامت سایت (Site Health) مثل بانس ریت، مدت‌زمان سشن‌ها و زمان لود هر صفحه وب و همچنین عملکرد هر دستگاه اعم از دسکتاپ، موبایل و تبلت را نمایش دهید.

 

قالب آماده Aro Digital - Performance

 

۳. تمپلیت Search Console Report

این تمپلیت که از منبع سرچ کنسول دیتا می‌گیرد، برای ریپورت‌های سئو بسیار کاربردی است. با این تمپلیت، می‌توانید تمام کوئری‌ها و رتبه‌بندی آن‌ها، میزان کلیک و نمودارهای مربوطه را نمایش دهید.

 

تمپلیت Search Console Report

 

۴. قالب آماده Google Ads Overview Report

در این تمپلیت هم تمام مواردی که در کمپین‌های گوگل ادز باید اندازه‌گیری شوند، گنجانده شده است. نرخ کلیک و ایمپرشن، نرخ تبدیل و هزینهٔ کلی و هزینه به‌ازای هر کلیک و همچنین کمپین‌هایی که بسیار موفق عمل کرده‌اند، از مواردی است که می‌توانید در این ریپورت نمایش دهید.

 

قالب آماده Google Ads Overview Report

 

۵. تمپلیت YouTube Channel Report

این قالب آماده بسیار جالب است! تمام شاخص‌های کلیدی عملکردی که باید بررسی کنید، مشخص شده است و به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را به نمایش بگذارید.

 

تمپلیت YouTube Channel Report

 

تعداد ویو، میانگین تماشای ویدئوهای شما، تعداد ویدئوهای  اشتراک‌گذاری‌شده و تعداد لایک و دیس‌لایک‌ها و…، همه در آن مشخص است.

 

تمپلیت YouTube Channel Report

 

در آخر، اجازه دهید ۲ ابزار دیگر هم به شما معرفی کنیم. می‌توانید با ثبت‌نام در این سایت‌ها، از تمپلیت‌های آماده برای گزارش دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: آموزش کار با گوگل دیتا استودیو

۳ اصل مهم که نباید فراموش کنید!

برای تهیه هر گزارشی، نه فقط گزارش دیجیتال مارکتینگ، این ۳ اصل مهم را در نظر داشته باشید:

 

۱. کم گوی و گزیده گوی چون دُر

فراموش نکنید که هدف از ارائهٔ گزارش این است که ببینیم روند کمپین یا اقدامات ما در یک دورهٔ زمانی مشخص چگونه بوده است. خیلی مهم است که در گزارش، به مهم‌ترین معیارها و نتایج بپردازید و از پرداختن به جزئیات که بیشتر باعث سردرگمی می‌شوند، پرهیز کنید.

مخصوصاً وقتی قرار است فرد دیگری این گزارش را ببیند، باید بتواند در یک نگاه، موارد مهم را دریابد و این مستلزم این است که به ضروریات بپردازید. در صورت تمایل، اطلاعات ثانویه را به‌عنوان پیوست اضافه کنید.

 

۲. یک تصویر به‌‌اندازهٔ ۱۰۰۰ کلمه حرف دارد

برای اطمینان از کارایی گزارش، علاوه بر انتخاب ضروری‌ترین اطلاعات، باید داده‌ها را به‌صورت بصری نمایش دهید تا آن را قابل درک کنید. در صورت امکان، از المان‌هایی مانند نمودارها و جداول برای نمایش داده‌های کمپین استفاده کنید.

 

۳. گزارش را به‌شکلی تهیه کنید که همه بفهمند

گزارش عملکرد باید به‌گونه‌ای تدوین شود که همه بتوانند آن را درک کنند؛ نه فقط تیم بازاریابی و افرادی که آن را طراحی کرده‌اند. این گزارش باید توسط هر کسی قابل‌تفسیر باشد؛ خواه شخصی از خود تیم باشد یا مشتری و حتی مدیرعامل.

 

گزارش خود را همین حالا آماده کنید تا بتوانید همه‌چیز را بسنجید!

گزارش کمپین دیجیتال مارکتینگ، نشان‌دادن نتایج اقداماتی است که در یک دورهٔ زمانی مشخص، در جهت اهداف کسب‌وکارتان انجام داده‌اید.

تهیهٔ چنین گزارشی همیشه کار راحتی نیست؛ بنابراین در این مقاله توضیح دادیم که یک گزارش دیجیتال مارکتینگ شامل چه بخش‌هایی است و برای ایجاد آن، باید چه گام‌هایی را طی کنید؛ همچنین چند نمونه به شما معرفی کردیم که هم ایده بگیرید و هم از آن‌ها به‌عنوان تمپلیت استفاده کنید.

این‌ها همهٔ اطلاعات پایه‌ای بودند که برای تهیه گزارش باید بدانید و به کار ببرید. امیدواریم با خواندن این مقاله کلی اطلاعات مفید در این زمینه کسب کرده باشید.

حتماً در بخش دیدگاه‌ها با ما در ارتباط باشید و نقطه‌نظر خود را به اشتراک بگذارید.

 

منابع:

webfx | ruleranalytics | improvado | wearemarketing | dashthis

4.2/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!