فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

تبلیغات کلیکی چیست؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | مهدی فیروزی | تاریخ بروزرسانی : ۶ فروردین ۱۴۰۲

تبلیغات کلیکی یکتانت

تبلیغات کلیکی (پرداخت به ازای کلیک، Pay Per Click) یکی از مهم‌ترین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ است که به منظور کسب ترافیک از موتورهای جستجو و سایر سورس‌های تبلیغاتی انجام می‌شود.  

اگر شما به دنبال روش‌هایی برای افزایش ترافیک وب‌سایت یا افزایش آگاهی نسبت به برندتان هستید تبلیغات کلیکی می‌تواند یکی از بهترین روش‌های مطرح کردن کسب‌وکار و دستیابی به مشتریان جدید برای شما باشد.

خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا بدانید:

تبلیغات کلیکی چیست ؟ این نوع تبلیغات چگونه کار می‌کند؟ چرا باید از این نوع تبلیغات استفاده کنید؟ تبلیغات کلیکی چه تفاوتی با سئو دارد؟ مهم‌ترین پلتفرم‌های داخلی و خارجی تبلیغات کلیکی کدام است؟ خدمات یکتانت در زمینه‌ی تبلیغات کلیکی کدام است؟

تبلیغات کلیکی را بهتر بشناسیم

تبلیغات کلیکی (PPC) یکی از مدل‌های مرسوم در تبلیغات آنلاین است که در آن صاحبان کسب‌‌وکار آنلاین تبلیغات خود را در پلتفرم‌های تبلیغاتی (مانند گوگل ادز (نمونه‌ی خارجی) یا یکتانت (نمونه‌ی داخلی)) به اجرا درآورده و پرداختی آن‌ها زمانی انجام می‌شود که کاربری روی آن تبلیغ کلیک کند.

اکثر کسب‌وکارهای اینترنتی از تبلیغات کلیکی به منظور جذب ترافیک، فروش اینترنتی، دریافت سفارش و جذب سرنخ فروش (lead generation) استفاده می‌کنند.

پلتفرم‌هایی که خدمات تبلیغات کلیکی ارائه می‌دهند غالبا در زمینه‌ی تارگت کردن دقیق‌تر مخاطبین شما خدماتی را به شما ارائه می‌دهند. به‌ عنوان مثال در تبلیغات گوگل ادز امکان ردیابی مخاطبین با مشخصات دموگرافیک خاص (مثل سن، جنسیت، منطقه جغرافیایی) وجود دارد. یا در یکتانت شما می‌توانید مخاطبین خود را بر حسب ابزار مورد استفاده کاربران (موبایل یا دسکتاپ) یا برحسب رفتار کاربران و علاقه‎‌مندی آن‌ها در فضای وب هدف‌گیری کنید.

این نوع از تبلیغات یکی از بزرگ‌ترین صنعت‌های تبلیغاتی در دنیا است. به عنوان مثال می‌توان به درآمد سالانه‌ی ۱۶۲‌ میلیارد دلاری گوگل در این صنعت تبلیغات اشاره کرد.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

تبلیغات کلیکی چگونه کار می‌کند؟

تبلیغات کلیکی به عنوان یکی از مهم‌ترین کانال‌های دیجیتال مارکتینگ در پلتفرم‌های تبلیغاتی مختلفی به کار گرفته شده است. که معروف‌ترین آن‌ها تبلیغات گوگل و تبلیغات بینگ هستند. در هرکدام از این پلتفرم‌ها تبلیغات کلیکی در فرمت‌های مختلفی دیده می‌شود؛ از جمله:

۱-   تبلیغات موتور جستجو (search ads)

۲-   تبلیغات فروشگاهی (shopping ads)

۳-   تبلیغات نمایشی (Display ads)

۴-   تبلیغات ویدئویی (Video ads)

۵-   تبلیغات ایمیلی (Email ads)

اگرچه پلتفرم تبلیغاتی گوگل به دلیل دسترسی به گسترده‌ترین مخاطبین وب و ارائه‌ی متنوع‌ترین خدمات در زمینه تبلیغات کلیکی جزء اولین انتخاب‌های کسب‌وکارهای آنلاین محسوب می‌شود، می‌توان گفت که اجرای تبلیغات کلیکی در تمامی پلتفرم‌های تبلیغاتی دارای مراحل اصلی ذیل است:

۱-   ثبت نام و ورود به اکانت تبلیغاتی خود در پلتفرم تبلیغاتی

۲-   ایجاد تبلیغ (با انتخاب صحیح مخاطبین هدف، کلیدواژه‌های مناسب و…)

۳-   انتخاب حداکثر قیمتی که مایل به پرداخت به ازای هر کلیک هستید

۴-   رقابت تبلیغ ایجاد شده توسط شما با سایر تبلیغات ایجاد شده در پلتفرم تبلیغاتی توسط رقبای شما

۵-   مشخص شدن میزان نمایش تبلیغ شما بر حسب سیستم مزایده و الگوریتم های نمایش در پلتفرم تبلیغاتی

۶-   پرداخت هزینه به ازای هر بار کلیکی که از سمت کاربران روی تبلیغ شما انجام می‌شود (این هزینه از موجودی حساب پنل شما در پلتفرم مربوطه کسر می‌شود)

توجه کنید که الگوریتم نمایش تبلیغات و سیستم مزایده در پلتفرم‌های مختلف متفاوت است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

سیستم مزایده (حراج) تبلیغات کلیکی چگونه کار می‌کند؟

اولین عامل موثر در سیستم مزایده بالاتر بودن قیمت کلیک است. یعنی تبلیغ‌کننده‌ای که مایل به پرداختن قیمت کلیک بالاتر در تبلیغات است، شانس نمایش بیشتری خواهد داشت. 

دومین عامل نمره‌ی کیفیت تبلیغ (Quality Score) است. این شاخصی شامل فاکتورهای مختلف نشان‌دهنده‌ی تبلیغ است. از جمله این شاخص‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نرخ کلیک به نمایش مورد انتظار (Expected CTR)
  • میزان مرتبط بودن تبلیغ با کلید‌واژه‌ی سرچ شده
  • تجربه‌ی کاربری صفحه‌ی فرود (جایی که مخاطبین بعد از کلیک کردن روی آیتم تبلیغاتی به آن هدایت می‌شوند)
  • و…

به جایگاه و شانسی که تبلیغ شما در نمایش پیدا می‌کند رنک تبلیغ یا Ad rank می‌گویند. این جایگاه به تقریب از حاصل‌ ضرب دو فاکتور گفته شده به دست می‌آید. (قیمت کلیک ضرب‌ در نمره‌ی کیفیت تبلیغ)

توجه: فرمول واقعی گوگل در تعیین سهم نمایش تبلیغات پیچیده‌‌تر از موارد گفته شده است و فاکتورهای بیشتری را در بر می‌گیرد. این فرمول محرمانه است. 

بیشتر بخوانید: نرخ کلیک یا CTR چیست؟

چرا باید از تبلیغات کلیکی استفاده کنیم؟

عمده‌ترین دلایل استفاده از این کانال تبلیغاتی می‌تواند موارد ذیل باشد:

۱-   از طریق تبلیغات کلیکی می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ترافیک بالایی دریافت کنید.

بر خلاف کانال‌هایی مانند SEO که فرایندی بلندمدت و زمان‌بری در جذب ترافیک دارند، تبلیغات کلیکی در مدت زمان کوتاهی بعد از ایجاد و تایید محتوا در پلتفرم تبلیغاتی و در صورتی که قیمت کلیک انتخابی‌تان خیلی پایین نباشد ترافیک قابل توجهی را به وب‌سایت شما منتقل می‌کند.

۲-  تبلیغات کلیکی به آسانی قابل اندازه‌گیری و ردیابی هستند.

برخلاف کانال‌های سنتی، پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی به شما این قابلیت را می‌دهند که شاخص‌های مختلفی را در اجرای کمپین‌های تبلیغاتی‌تان مورد ارزیابی و آنالیز قرار دهید. شاخص‌هایی مانند نرخ تبدیل، هزینه‌ی جذب مشتری، میزان بازگشت سرمایه و…

این بدین معناست که در طول زمان می‌توانید از طریق دیتای بدست آمده و تجربیات کسب شده عملکرد و اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی اجرا شده را بسنجید و آن‌ها را در صورت لزوم بهینه‌سازی کنید.

۳-   کنترل کاملی از زمان اجرای تبلیغات و میزان بودجه مصرفی دارید.

گاهی نیاز است تبلیغات خود را در روزهای پرمشغله متوقف کنید یا تا زمان انتشار نسخه های جدید محصولتان کمپین‌های تبلیغاتی خود را به صورت موقت خاموش کنید. در این‌ شرایط تبلیغات کلیکی بهترین گزینه هستند چرا که به شما کنترل کاملی از زمان اجرای آن (در ساعات خاصی از روز یا روزهای خاصی از هفته) می‌دهند.

از طرف دیگر می‌توانید مدیریت کاملی روی هزینه‌های این کانال تبلیغاتی خود داشته باشید و با دقت بیشتری هزینه‌های خود را در روزها و ماه‌های مختلف و روی کلیدواژه های متفاوت (برحسب عملکرد‌شان) محاسبه کنید.

۴-  مشتریان خود را به دقت تارگت کنید.

برخلاف تبلیغات سنتی در تبلیغات کلیکی می‌توانید مخاطبین خود را با دقت بالایی تارگت کنید، بر حسب دیتایی که جمع آوری شده است و بینش دقیقی که نسبت به مخاطبین خود پیدا کرده‌اید قیمت گذاری دقیق‌تری بر حسب لوکیشن، دیوایس و روزهای مختلف داشته باشید و در نهایت اتلاف بودجه‌های تبلیغاتی را تا حد ممکن کاهش دهید.

۵-  فرمت‌های مختلفی از تبلیغات کلیکی در دسترس شماست.

تنوع تبلیغات کلیکی در فرمت‌های مختلف این امکان را به شما می‌دهد که متناسب با اهداف بیزینسی کسب‌وکارتان از مدیوم‌های مختلف این نوع از تبلیغات (مانند تبلیغات جستجو، نمایشی، فروشگاهی، ویدئویی و…) استفاده کنید.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

تفاوت تبلیغات کلیکی با سئو در چیست؟

اغلب کسب‌وکارهای اینترنتی از تبلیغات کلیکی و سئو به عنوان کانال‌های مشابه تبلیغاتی جهت جذب ترافیک از موتور جستجو (مانند گوگل) استفاده می‌کنند در حالی که تفاوت عمده‌ای بین این دو کانال تبلیغاتی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱-  تبلیغات کلیکی شامل پرداخت به ازای کلیک هستند در حالی که در سئو (سرچ ارگانیک) به ازای کلیک‌هایی که انجام می‌شود شما هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید.

۲-  تبلیغات کلیکی می‌تواند در کوتاه مدت و در همان ابتدای شروع تبلیغات ترافیک بالایی برای شما به همراه آورد در حالی که سئو یک فرایند زمان‌بر و بلندمدت است.

البته باید در نظر داشت که این دو کانال تبلیغاتی در رقابت با یکدیگر نیستند و هر دو بخشی از آمیخته‌ی بازاریابی دیجیتال (digital marketing mix) محسوب شده و استفاده اثربخش همزمان از هر دو کانال به منظور موفقیت در بازاریابی آنلاین توصیه می‌شود.

مهم‌ترین پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی داخلی و خارجی کدام است؟

در این قسمت به چند نمونه از موفق‌ترین پلتفرم‌های تبلیغاتی داخلی و خارجی اشاره می‌کنیم:

۱-  پلتفرم تبلیغاتی گوگل:

گوگل ادز (که در گذشته با عنوان گوگل ادوردز شناخته می‌شد) شناخته شده‌ترین پلتفرم تبلیغات آنلاین است که سرویس‌های مختلفی در زمینه‌ی تبلیغات سرچ و تبلیغات فروشگاهی در موتور جستجوی گوگل، تبلیغات ویدئویی در یوتیوب، تبلیغات ایمیلی از طریق Gmail و تبلیغات نمایشی (بنری) در شبکه نمایش گوگل (google Display Network) ارائه می‌کند.

۲-   پلتفرم تبلیغاتی مایکروسافت (تبلیغات بینگ)

این پلتفرم تبلیغاتی مایکروسافت که به بینگ ادز شناخته می‌شود همانند پلتفرم تبلیغاتی گوگل و پلتفرم تبلیغاتی یاهو بوده و خدمات مشابهی ارائه می‌دهد. با این تفاوت که سهم بازار کمتری دارند.

طبق مطالعات انجام شده در ژانویه سال ۲۰۲۰ در آمریکا، سهم بازار گوگل ۸۷/۷۱٪ ، بینگ ۶/۹۹٪ و یاهو۳/۴۴٪ بوده است.

اگرچه حجم تبلیغات بینگ کمتر از گوگل بوده اما طبق تحقیقات انجام شده نرخ تبدیل و میزان بازگشت سرمایه (ROI) از طریق این پلتفرم تبلیغاتی بهتر بوده است.

۳-  سایر پلتفرم های تبلیغات کلیکی خارجی

فیسبوک، توئیتر، لینکدین، آمازونBidvertiser، Revcontetn، Adroll، BuysellAds، Advertise.com، Adblade و Adrecover سایر پلتفرم‌های ارائه دهنده تبلیغات کلیک در خارج از کشور هستند.

۴-   پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی داخلی

در حال حاضر یکتانت بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین داخلی می‌باشد. در کنار آن پلتفرم‌های دیگری مانند مدیا‌اد، تپسل، صباویژن، سنجاق و… خدماتی در زمینه‌ی تبلیغات کلیکی ارائه داده‌اند. این خدمات در مدیوم‌های مختلفی مانند تبلیغات همسان کلیکی، تبلیغات بنری کلیکی، تبلیغات درون اپلیکیشن کلیکی، تبلیغات ویدئویی کلیکی و… ارائه شده است.

 سخن آخر

تبلیغات کلیکی یکی از محبوب‌ترین شیوه‌های انجام تبلیغات در فضای آنلاین هستند که بخش عمده‌ای از بودجه‌ی تبلیغات آنلاین کسب‌وکارهای آنلاین را به خود اختصاص داده است و هر روز با استقبال بیشتری در میان کسب‌وکارها مواجه می‌شود. البته عملکرد موفق در این کانال تبلیغات نیازمند صرف زمان و کسب دانش و تجربه‌ی کافی می‌باشد.

 

منبع: Semrush.com

4.3/5 - (6 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!