لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

آموزش کار با گوگل دیتا استودیو

مقالات دیجیتال مارکتینگ | تحریریه یکتانت | تاریخ بروزرسانی : ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

همه ما با گوگل آشنا هستیم و از سرویس‌های مختلف آن استفاده می‌کنیم. از جستجو در گوگل، گشت‌و‌گذار در یوتیوب و بررسی ایمیل‌های کاری روزانه تا گوگل آنالیتیکس و تحلیل آمارهای سایت، همه و همه سرویس‌ها و ابزارهایی است که کار ما را راحت‌تر کرده است. درادامه درباره آموزش گوگل دیتا استودیو، یکی از سرویس‌های بسیار مهم و کاربردی گوگل صحبت می‌کنیم که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
اهمیت تحلیل داده‌ها و اطلاعات و ارائه گزارش‌های مختلف را نمی‌توان در پیشرفت کسب و کارها کتمان کرد. هر چه بتوانید اطلاعات بیشتری را به صورت یکپارچه جمع‌آوری کنید و گزارش‌های مختلفی داشته باشید، بهتر می‌توانید کسب و کار خود را مدیریت کرده و آن را پیش ببرید.
برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها و گزارش‌گیری حرفه‌ای ابزارهای مختلفی وجود دارد. اما یکی از بهترین گزینه‌ها که به صورت رایگان می‌توانید از آن استفاده کنید، گوگل دیتا استودیو (Google Data Studio) است که در این مطلب بیشتر درباره آن صحبت می‌کنیم.

گوگل دیتا استودیو (google data studio) چیست؟

امروزه داده‌ها و اطلاعات یکی از ارکان اصلی هر کسب‌وکاری هستند، از طرف دیگر در اغلب موارد کانال‌های دستیابی به اطلاعات بسیار زیاد است و در نهایت باید این داده‌های مختلف گزارش‌گیری شده و برای افراد کلیدی و مرتبط فرستاده شوند.
گوگل دیتا استودیو سرویسی است که به شکل کاملا تصویری و دیداری گزارش‌ها را از کانال‌های مختلف داده‌گیری جمع‌آوری کرده و امکان دسترسی به گزارش‌های تولیدی را برای کاربران فراهم می‌کند.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

برای مثال شما یک تیزر تبلیغاتی در یوتیوب بارگذاری کرده‌اید و از طرفی در وبسایت خود نیز ویدیوهای مختلفی را قرار داده‌اید، آمار و گزارش تیزر تبلیغاتی شما در داشبورد یوتیوب قرار دارد و آمار و گزارش ویدیوهای روی وبسایت نیز از گوگل آنالیتیکس در دسترس خواهد بود. اما خیلی بهتر است اگر این داده‌ها در یک بستر قابل گزارش‌گیری و مقایسه باشند.
خبر خوب این است که این امر دقیقاً به وسیله گوگل دیتا استودیو میسر است. نه تنها یوتیوب و گوگل آنالیتیکس، بلکه تمامی سرویس‌های زیر مجموعه گوگل و برخی از سرویس‌های دیگر مانند Google sheet, Google Ads, MySQL, Google Search Console, Facebook و… را پشتیبانی می‌کند.

مزایای استفاده از گوگل دیتا استودیو

فرایند بازاریابی به‌طور مستمر نیازمند بررسی و تحلیل داده‌ها و اطلاعات مختلف است. سرعت و دقت تجمیع آمار برای بازاریاب‌ها بسیار جدی و مهم است تا بتوانند از رقبا پیشی بگیرند. گوگل دیتا استودیو مزایای زیادی دارد که در ادامه به مهمترین موارد آن اشاره می‌کنیم.

برخی از مهمترین مزایای گوگل دیتا استودیو

  • تجمیع داده‌ها از بزرگترین مراکز داده
  • گزارشات لحظه‌ای (Real-time)
  • تبدیل گزارشات پیچیده و بزرگ به نمودارهای بسیار ساده و قابل فهم
  • رایگان بودن
  • ارائه انواع گزارش در فرمت‌های مختلف
  • اشتراک‌گذاری ساده
  • دسترسی نامحدود
مقاله پیشنهادی: اصول نوشتن گزارش دیجیتال مارکتینگ (+ نمونه گزارش)

چگونه به استودیو داده گوگل دسترسی داشته باشیم؟

گوگل دیتا استودیو

دسترسی به این سرویس گوگل ساده‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید. وارد آدرس datastudio.google.com شوید. برای ثبت‌نام از همان حساب کاربری استفاده کنید که تمایل دارید داده‌ها را روی آن داشته باشید، پیشنهاد ما به شما اکانت گوگل آنالیتیکس است.
شما هم اکنون وارد استودیو دیتا گوگل شده‌اید، این محیط برای افرادی که از گوگل درایو استفاده کرده‌اند آشنا به نظر می‌رسد؛ چرا که رابط کاربری مشابه‌ای دارد. شما می‌توانید به شکل لحظه‌ای گزارشات موردنظر خود را از منابعی دریافت کنید که به آنها مجوز داده‌اید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

آموزش کار با ابزار گوگل دیتا استودیو

پس از ورود یا ثبت‌نام، باید اولین گزارش خالی خود را بسازید که کار سختی نیست و فقط کافیست روی علامت ” Create+ ” کلیک کنید. برای اتصال به منبع جدید داده باید آن را انتخاب کنیم. برای این کار کافیست روی دکمه ” Create New Data Source” کلیک کنید. سپس یک صفحه گسترده از فیلدها و معیارهایی که منبع داده شما را دنبال می‌کند به صورت پاپ‌آپ ظاهر می‌شود.
روی دکمه “Add To Report” در بالا سمت راست صفحه نمایش کلیک کنید تا داده‌ها را به گزارشتان وصل کنید. اگر قصد دارید منبع داده دیگری به گزارش خودتان اضافه کنید روی دکمه “Resource” کلیک کرده و سپس “Manage added data sources” را انتخاب کنید.
در ادامه روی دکمه “Add a Data Source” کلیک کنید و منبع داده‌هایی که می‌خواهید به گزارشتان وصل شود انتخاب کنید. زمانی‌که شما نمودار را انتخاب کردید اندازه مورد علاقه‌تان برای گزارش را انتخاب کرده و آن را منتشر کنید.
نمودار شما باید به‌سرعت ظاهر شود. برای ساخت نمودارهای مختلف از داده‌های به‌دست آمده در گوگل دیتا استودیو روش‌های مختلفی وجود دارد. می‌توانید نمودارهای خود را به صورت زیر بسازید:

  • سری‌های زمانی
  • نمودار میله‌ای
  • نمودار پراکندگی
  • جدول میله‌ای
  • نمودار کمبو
  • نمودار پای
  • جدول
  • نقشه جغرافیایی
  • کارت امتیازی
  • نمودار گلوله‌ای
  • نمودار محیطی

ضمن اینکه می‌توانید متن، تصاویر و شکل‌های مورد نظر خود را به گزارش اضافه کنید. برای ابعاد زمانی، باید بر اساس date تقسیم‌بندی را انجام دهیم. انتخاب‌های زیادی وجود دارد که بتوانید از آنها انتخاب کنید، بهتر است بین انتخاب‌ها جستجو کرده و از آنها استفاده کنید.
برای نمونه اگر جهت ساخت این داشبورد از “Date” استفاده کنیم، با این نمودار می‌توانیم متریک‌های مختلفی داشته باشیم که با رنگ‌های متفاوتی در نمودار خطی نشان داده می‌شوند. مثلاً، قادر خواهیم بود “Session” و ” Pageviews” را انتخاب ‌‌کنیم. وقتی این ابعاد زمانی را انتخاب کردید، به نمودار خطی خود در داشبورد دقت کنید، نمودار شما به سرعت تغییرات را نشان می‌دهد.

مفهوم استایل Global در دیتا استودیو گوگل

قبل از انتخاب المان، بهتر است سری به سایدبار (theme sidebar) و layout بزنید. در قسمت سایدبار، این امکان وجود دارد که بتوانید روی طراحی و جزئیات کلی داشبورد و المان‌ها نظارت داشته باشید. شما می‌توانید رنگ و فونت نوشته‌‌های اولیه و ثانویه را در بخش Theme tab تغییر دهید.
همچنین، قابلیت انتخاب رنگ با جزئیات کامل نیز برای شما فراهم شده است، این امکان از این جهت اهمیت دارد که گاهی برای گزارش‌گیری محدوده‌های مختلفی تعریف می‌شود که سطوح نزدیک به یکدیگر رنگ مشابه دارند.
یک انتخاب متداول این است که در نمودار دایره‌ای داشبورد، از طیف این رنگ‌ها به صورت نزولی استفاده کنیم. اگر شما رنگی برای برند خود دارید مرسوم است که رنگ‌های آن را برای نمودار دایره‌ای استفاده کنید. مطمئن باشید که تنوع رنگ‌ها آنقدر زیاد است که بتوانید برای داده‌های مختلف از رنگ‌های گوناگون و متنوعی استفاده کنید. بدیهی است که می‌توانید رنگ پس‌زمینه و حاشیه‌ها را کنترل کنید.
نکته آخر، اندازه بوم طراحی (canvas) در قسمت layout قابل تغییر است. در این بخش می‌توانید اندازه دلخواه خود را تعریف کنید. یک راهکار این است که اندازه مورد نظر را متناسب با نمایشگر اتاق با ویدیو پروژکتور در نظر بگیرید. اما اگر خیلی سخت‌گیر نیستید، کافیست اندازه را طوری تنظیم کنید که تمام المان‌های مهم در محدوده شما قرار داشته باشند.

کاربرد گوگل دیتا استودیو در تحلیل داده

گوگل دیتا استودیو در تحلیل داده ها

طبق آماری که CNN منتشر کرده، داده‌کاوی یکی از 10 شغل پردرآمد دنیاست. روزبه‌روز اهمیت این علم بیشتر می‌شود و کسب‌وکارها سعی می‌کنند به کمک داده‌کاوی بهتر از قبل مشتریان هدف خود را بشناسند و به کمک آینده‌پژوهی خدمات بهتری به آنها ارائه کنند.
هر متخصص داده در مرحله اول نیاز به داده‌های خام دارد که این دیتا می‌تواند از راه‌های مختلفی در اختیار او قرار گیرد. به طور کلی داده لازم به عنوان ورودی، بر اساس پیش‌نیازهای جهت‌دار یا مشتریانی مشخص می‌شود که از محصول نهایی تحلیل استفاده می‌کنند.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

تمام موارد مختلف داده‌کاوی و نمودارسازی را می‌توانید در گوگل دیتا استودیو شبیه‌سازی کنید. از طرفی مدیرعامل یا مدیر بخش بازاریابی شرکت ممکن است به شکل کامل به علم داده مسلط نباشند. یکی از مزایای عالی گوگل دیتا استودیو این است که گزارش‌ها را به شکلی کاملاً ساده و قابل فهم ارائه می‌دهد.
وقتی به یکپارچه‌سازی بین تجزیه و تحلیل داده‌ها و برنامه‌های وب یا کدها آماری با پایگاه داده تولید نیاز دارید، پایتون و کلان داده (Big Data) انتخاب‌های مناسبی هستند. گوگل دیتا استودیو با پشتیبانی از کتابخانه‌های پیشرفته، به اجرای الگوریتم‌های یادگیری ماشین نیز کمک می‌کند.
هوش تجاری نیز داده‌ها را در راستای اهداف کسب و کار به اطلاعات عملگرایانه تبدیل کرده و می‌توان از آن برای سازماندهی تصمیمات آماری و فنی بهره برد. این بخش روشی را برای آزمایش استخراج شده از داده‌ها و تصمیم‌گیری بر اساس آنها ارائه می‌کند.
نمونه هایی از هوش تجاری متداول

  • تصمیمات عملیاتی یک سازمان از قبیل تبلیغات و تعیین قیمت محصول
  • شناسایی بازارهای جدید، ارزیابی نیاز و ثبات محصولات در بخش‌های مختلف بازار
  • استفاده از ابزارهای دیداری مثل نقشه های گرمایی، جداول متغیرمحوری و نقشه‌نگاری جغرافیایی
  • بودجه‌بندی و پیش‌بینی
    اینجاست که بیش از پیش به اهمیت آموزش گوگل دیتا استودیو پی می‌بریم و متوجه می‌شویم با این ابزار رایگان و قدرتمند گوگل چه کارهایی می‌توان انجام داد.

جمع‌بندی
کسب‌وکاری که شما در آن مشغول به کار هستید، احتمالاً در فضاهای مختلفی از دنیای وب فعالیت می‌کند. قطعا نیاز دارید تا از منابع مختلفی داده‌ و اطلاعات مورد نیاز خود را به‌دست آورید. این داده‌ها برای رشد و ثروت‌سازی کسب‌وکار شما حیاتی هستند.
یکی از ابزارهای رایگان و کاربردی برای تجمیع داده‌ها و گزارش‌گیری، گوگل دیتا استودیو است. با استفاده از گوگل دیتا استودیو می‌توانید آمارهای مختلف را یکجا داشته باشید. استفاده از گوگل دیتا استودیو نسبتاً ساده است، ولی بهتر است از افرادی که از علم تحلیل داده و بازاریابی بهره ‌می‌برند در حین گزارش‌گیری کمک بگیرید.

2.2/5 - (12 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مو تن رو
مو تن رو
4 سال قبل

خیلی ممنون از آموزش google studio

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!