فرصت محدود تبلیغات در دیوار با یکتانت: فقط تا ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ 💥

برند بوک چیست و چرا به آن نیاز داریم؟ (6 نمونه برند بوک ایرانی و خارجی)

رشد کسب‌وکار اینترنتی | سمیرا سرباز | تاریخ بروزرسانی : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲

برند بوک چیست

تقریباً 96% درصد کارفرماهای ناراضی، نتوانسته‌اند خودشان را به‌درستی پرزنت کنند!

واقعیتش آمار بالا را از خودم درآورده‌ام؛ اما اگر دقت کنید، دلیل خیلی از دوباره‌کاری‌ها و اشتباهات اینست که کارفرما، برند یا کسب‌وکار، به‌خوبی درک نشده است.

یکی از راه‌حل‌های ساده و موثری که برای رفع این مشکل وجود دارد، ارائهٔ برند بوک یا کتابچۀ راهنمای برند، از سمت کسب‌وکارهاست.

با استفاده از برند بوک است که می‌توانیم خط قرمزها، ارزش‌ها، اصول، جنبه‌های بصری و قوانین برند را با اعضای تیم و کسانی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم با ما کار می‌کنند، به‌اشتراک بگذاریم.

حالا اینکه برند بوک چیست و چطوری می‌توانیم برند بوک طراحی کنیم، موضوعی است که می‌خواهیم درباره‌اش در این مقاله مفصل صحبت کنیم.

در ضمن، 6 نمونه برند بوک و یک قالب برای طراحی راهنمای برند هم برایتان آورده‌ایم. موافقید شروع کنیم؟

 

دانلود رایگان قالب آماده برند بوک

از آنجایی که حدس زدیم شاید تهیه برند بوک برای تیم‌های کوچک کار نسبتاً سختی باشد، یک قالب برایتان آماده کرده‌ایم.

در این قالب که با فرمت پاورپونت است، تمام اجزای برند بوک، به‌علاوۀ تمام اطلاعاتی که باید وارد آن کنید، آورده شده است و قدم‌به‌قدم، با مثال و توضیحات شما را تا کامل‌شدن برند بوکتان راهنمایی می‌کنیم.

با کلیک روی دکمۀ زیر، قالب برند بوک را به‌صورت رایگان دانلود کنید و هرجا که به ابهام با مشکل برخوردید،

در بخش نظرات همین مقاله از ما بپرسید تا راهنمایی‌تان کنیم.
3
لطفا بازخورد خود را اینجا بگذاریدx

 

 

اما بیایید به مهم‌ترین سؤال شما پاسخ دهیم:

 

برند بوک چیست؟

اول از همه، باید بگویم که برند بوک نام‌های مختلفی دارد و تعریفی که ارائه می‌کنیم، برای تمام این نام‌هاست. کتابچه برند، راهنمای برند و استایل گاید، دیگر نام‌های برند بوک هستند که ممکن است با آن‌ها برخورد کنید.

برویم سراغ یک تعریفِ شُسته‌رفته:

برند بوک یا کتابچه برند، چکیده‌ای از استراتژی برند است. تمام عناصری که برند شما را تشکیل می‌دهند، از اصول پایه‌ای گرفته (ماموریت، چشم‌انداز، صدای برند، ارزش‌ها و…) تا هویت بصری برند (لوگو، رنگ‌ها، آیکون‌ها، اشکال و…)، همه در برند بوک ثبت می‌شوند.

✅ با این حساب، می‌توانیم برند بوک را مرجعی برای پیروی از قوانین و جنبه‌های مختلف برند (بصری، نوشتاری، ارتباطی و…) در نظر بگیریم.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

 تفاوت برند بوک و چارت گرافیک چیست؟

اگر خیلی تخصصی این مباحث را دنبال کنید، ممکن است اصطلاح Graphic charter یا منشور گرافیکی را در برخی منابع ببینید.

چیزی که برند بوک را از منشور گرافیکی متمایز می‌کند، این است که برندبوک جدا از دستورالعمل‌های بصری، شامل اطلاعات و ارزش‌های یک برند، شخصیت برند، فرهنگ همکاری، لحن و… نیز است.

در واقع، هدف برند بوک یا کتابچهٔ برند این است که مطمئن شویم تمام جوانب مربوط به برند ما، در همۀ کانال‌های ارتباطی و هرجا که حضور داریم، درست رعایت می‌شوند.

مثلاً فرض کنید که بخواهیم با یک تیم فریلنسر پروژه تولید محتوای متنی و بصری سایت را پیش ببریم؛ در این شرایط، تیم مذکور با مراجعه به برندبوک، تمام اطلاعات مورد نیازش را به‌دست آورده و بر مبنای آن کار را اجرا خواهد کرد.

 

میم برند بوک

 

تا اینجا، به‌صورت کلی با برندبوک آشنا شدید. حالا وقت آن است که به یک نکتۀ ظریف دقت کنید:

همۀ برندها، به راهنمای برند یا برند بوک نیاز ندارند و تلاش برای تهیۀ چنین چیزی، فقط خرج اضافی روی دستشان می‌گذارد.

در بخش بعدی توضیح می‌دهیم که چه برندهایی باید سراغ تهیۀ این کتابچه بروند.

مقاله پیشنهادی: مراحل برندسازی یک محصول (آموزش ۹ مرحله برندینگ)

آیا شما هم به برند بوک نیاز دارید؟

اگر افراد زیادی با برند شما در ارتباط نیستند و قرار نیست که ارزش‌ها، اصول و هویت بصری برندتان برای افراد خارج از سازمان اهمیتی داشته باشد، بهتر است که فعلاً وقتتان را روی تهیه برند بوک نگذارید؛ همچنین اگر تیم کوچکی درون سازمان دارید، تهیه برندبوک فایدهٔ خاصی برای شما نخواهد داشت.

در عوض، اگر آوازۀ برندتان دارد در همه‌جا می‌پیچد و با افراد زیادی داخل و بیرون سازمانتان همکاری دارید، داشتن کتابچهٔ راهنمای برند، به نفع‌تان خواهد بود.

شاید بپرسید که: چه نفعی؟!

در بخش بعدی، مزایا و فواید برند بوک را مرور می‌کنیم.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

مزایای برند بوک برای کسب‌وکارها

اگر زمان زیادی را صرف این می‌کنید که مسائل تکراری را به افراد مختلف در تیم توضیح دهید، حتماً این بخش را بخوانید تا با معجزۀ برند بوک بیشتر آشنا شوید.

 

۱. ایجاد یکپارچگی

داشتن هویت یکپارچه در کانال‌ها و شبکه‌های مختلف، برند شما را هم قابل‌شناسایی می‌کند و هم قابل‌اعتماد!

وقتی که در وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی، مجلات، تبلیغات، طراحی کارت ویزیت، ویدئوها و… از دستورالعمل‌های مشخص و یکپارچه پیروی می‌کنید، مخاطب بدون آنکه نام برندتان را بخواند، می‌تواند متوجه حضورتان شود.

 

۲. تعریف قوانین و استانداردها

برند بوک شامل قوانینی مانند استفاده از لوگو، تایپوگرافی و رنگ‌هاست. داشتن این قوانین، کمک می‌کند افراد مختلف از تیم‌های مختلف، از یک هویت یکپارچه به‌راحتی پیروی کرده و آن را در جاهای مختلف به‌صورت منسجم اجرا کنند.

توجه کنید که داشتن این قوانین خلاقیت را محدود نمی‌کند؛ بلکه به ایده‌هایتان چارچوب و انسجام می‌بخشد.

مقاله پیشنهادی: از نگاه دیوید آکر، اصول برندینگ چیست؟ (بررسی ۱۴ اصل مهم برندینگ)

۳. افزایش آگاهی از برند

با تهیه و انتشار برندبوک، نشان می‌دهید که چه چیزی شما را از رقبا متمایز می‌کند. با دیده‌شدن این تمایزها، مردم شما را راحت‌تر به ذهنشان می‌سپارند و حتی گاهی در شبکه‌های اجتماعی یا در دیگر اجتماعات، دربارۀ برندتان صحبت خواهند کرد.

 

۴. بهبود جایگاه برند

تصویر سازمان شما، چیزی بیشتر از یک لوگو است. ارزش‌ها، فرهنگ سازمانی، صدای برند و تمام چیزهایی که شما و تیمتان به آن‌ها اعتقاد دارید، می‌تواند در کتابچه راهنمای برند، برجسته شود و آنچه را که درون سازمانتان در جریان است، به‌خوبی بازتاب بدهد.

 

۵. تسریع فرآیندها

آخرین باری که وارد یک تیم جدید شدید را یادتان هست؟

احتمالاً چند روز اول فقط سردرگم بوده‌اید و نمی‌دانستید از کجا باید شروع کنید و به کجا باید بروید. این فرایند طبیعی است؛ منتها…

برندهایی که کتاب راهنمای برند دارند و آن را در اختیار افراد تازه‌وارد تیم (چه حضوری و چه فریلنسر) می‌گذارند، فرآیند آشنایی یا به اصطلاح On-boarding را سرعت می‌بخشند. با این راهنما، عضو جدید سریع‌تر با سازمان شما آشنا می‌شود و جواب خیلی از سوالاتش را بدون درگیرشدن با پروسه‌های فرسایشی، پیدا می‌کند.

میم مزایای طراحی برندبوک

۶. کاهش سردرگمی‌ها

وقتی برند بوک نداریم، با حدس‌وگمان و آزمون‌وخطا پیش می‌رویم. البته که برخی از این آزمون‌ها نتایج خوبی دارند و برخی هم ممکن است کاملاً شکست بخورند.

نکته اینجاست که حتی در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمون‌ها هم، اگر به تصویر بزرگ (Big Picture) نگاه کنیم، مجموعه‌ای ناهماهنگ و گسسته را خواهیم دید.

پس بهتر است که با طراحی برند بوک، تا جای ممکن این بی‌نظمی‌ها را کاهش دهیم و با پیروی از آن، درصد حدس و گمان را کمتر کنیم.

مقاله پیشنهادی: وضعیت برندسازی در ایران (و چالش‌های آن)

چگونه برندبوک بسازیم؟

طراحی برند بوک به‌اندازه‌ای که برند شما بزرگ باشد، می‌تواند مفصل باشد. منظورم این است که اگر قرار است فقط تیم طراحان و نویسنده‌ها را راهنمایی کنید، خب یک برند بوک مختصر و مفید تاثیرش را می‌گذارد.

اما اگر برندی به بزرگی دیج‌یکالا دارید و لازم است که افراد زیادی با قوانین و ارزش‌های‌تان آشنا شوند، باید وقت بیشتری بگذارید و برند بوک جامعی تهیه کنید.

برای شروع طراحی برند بوک، بهتر است به سؤال زیر پاسخ بدهیم و کتابچه را قدم‌به‌قدم تکمیل کنیم.

مقاله پیشنهادی: شناخت برند چیست؛ ۱۱ روش کاربردی ایجاد شناخت برند

اجزای تشکیل‌دهندۀ ساختار برند بوک چه هستند؟

در این بخش، فصل‌هایی را که انتظار می‌رود در یک برند بوک داشته باشید آورده‌ایم؛ منتها…

شما می‌توانید برخی از این موارد را حذف، یا موارد جزئی‌تری را اضافه کنید. در واقع، نیازهای سازمان است که تعیین می‌کند کتاب راهنمای برند را چقدر مفصل بنویسد.

در نمونه‌ای که برای شما آماده کرده‌ایم این موارد را قدم‌به‌قدم توضیح داده‌ایم؛ می‌توانید در انتهای مقاله آن را دانلود کنید.

بیایید از فصل مهم و اصلی، یعنی معرفی هویت برند آغاز کنیم:

 

فصل اول: معرفی برند

مثل هر آشنایی دیگری، در قدم اول خودمان را معرفی می‌کنیم. در واقع، نیاز است ما در همین ابتدای کتابچه، مخاطب را با ارزش‌ها، اهداف و ماموریت‌های برند آشنا کنیم و ذهنیت اولیه را بسازیم.

در معرفی برند، موارد زیر را فراموش نکنید.

 

چشم‌انداز (Vision)

در این بخش، هدف بلندمدت یا آیندۀ ایدئال برندمان را توضیح می‌دهیم. توجه کنید که چشم‌انداز برند، مانند قطب‌نمایی‌ است که جایی که می‌خواهیم در آینده باشیم و چیزی که می‌خواهیم به آن برسیم را نشان می‌دهد.

بد نیست برای اینکه Vision برندتان را به‌درستی تعریف کنید، سؤالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • ارزش‌های اصلی برند شما چه هستند؟
  • سازمان شما گره از چه مشکلاتی باز می‌کند؟
  • قرار است نیازهای چه کسانی را رفع کنید؟
  • 10 سال آینده کجا خواهید بود؟

مثال: چشم‌انداز برند یکتانت، تبدیل‌شدن به مقصد دیجیتال مارکتینگ در ایران است.

 

ماموریت (Mission)

ماموریت برند اهداف کوتاه مدت و کارهایی را شرح می‌دهد که در حال حاضر، در حال انجام آن‌ها هستید.

جواب سوالات زیر برای تعریف Mission برند کمک‌تان می‌کند:

  • چه فعالیتی انجام می‌دهیم؟
  • چگونه این فعالیت را انجام می‌دهیم؟
  • برای چه کسانی این فعالیت‌ها را انجام می‌دهیم؟

مثال: ماموریت برند یکتانت، نوآوری مستمر و کمک به کسب‌وکارها برای نتیجه‌گیری بهتر از دیجیتال‌‌مارکتینگ است. همچنین، تمام تلاشش را می‌کند تا تولیدکنندگان محتوا درآمد بالاتری داشته باشند و برای تولید محتوای باکیفیت، انگیزه بگیرند. در نتیجۀ همین امر، مخاطبان هم محتوای بهتری می‌خوانند و با پیشنهادهای بهتری روبه‌رو می‌شوند.

در حال حاضر، یکتانت محصولات مختلفی از جمله تبلیغات آنلاین، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و… را ارائه کرده است و از راه‌های مختلف – مانند تولید محتوا، وبینار و ایبوک – به آموزش عمومی و تخصصی دیجیتال مارکتینگ می‌پردازد.

 

کاراکتر یا صدای برند (Brand voice)

اگر قرار بود برند شما به شکل یک شخص دربیاید، چه ظاهر و رفتاری از خود نشان می‌داد؟ مثلاً می‌شد یک آدم اتوکشیده، جدی و پیگیر یا یک جوان امروزی با رفتار دوستانه؟

دانستن اینکه برند شما چه کاراکتری دارد، کمک می‌کند در ارتباط با مخاطبان، یک خط مشی مشخص داشته باشید. مثلاً اگر شخصیت برند شما جوان و صمیمی باشد، می‌توانید در لحن برند، تصاویر و ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنید، یا حتی در چت آنلاین سایت‌تان، آن را به‌راحتی بازتاب دهید.

چند مثال از کاراکتر برند:

  • نایکی: مثبت و الهام‌بخش
  • میل‌چیمپ (سرویس ایمیل مارکتینگ): سرگرم‌کننده و غیررسمی
  • داو: قدرتمند و نشاط‌بخش

 

لحن برند (Tone of voice)

اول باید بدانیم که چه چیزی لحن برند را می‌سازد؟

به زبان ساده، کلماتی که به کار می‌برید و احساسی که به مخاطب منتقل می‌کند، لحن برندتان را شکل می‌دهد.

در این قسمت، بایدها و نبایدها را مشخص کنید و به کسانی که قرار است این برندبوک را بخوانند، لحن درست برای ارتباط برقرار کردن با مشتری را توضیح دهید.

 

مخاطبان هدف (Target Audience)

کسانی که از خدمات یا کالاهای شما استفاده می‌کنند، چه ویژگی‌هایی دارند؟ دوست دارید چه مخاطبانی را به سایت‌تان جذب کنید؟ مشتری ایدئال شما کیست؟

پاسخ‌دادن به این سوالات و شناخت مخاطبان هدف، کمک می‌کند با چالش‌ها و گره‌های ذهنی مشتریان آشنا شوید و بتوانید آنها را راحت‌تر راهنمایی کنید. هرقدر که این آشنایی بیشتر باشد، جلب اعتماد مخاطب و ارتباط برقرار کردن با آن‌ها آسان‌تر می‌شود.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

فصل دوم: راهنمای لوگو (Logo)

در این فصل، هم باید راجع‌به لوگو و ماهیت آن را توضیح خلاصه دهیم و هم قرارگیری آن در محیط‌های مختلف را بررسی کنیم. مثلاً این صفحه از برند بوک دیجی‌کالا را ببینید؛ تمام بایدها و نبایدها با مثال آورده شده‌اند.

 

فصل سوم: پالت رنگ‌ها (Color pallet)

یادتان هست که اوایل مقاله دربارۀ یکپارچگی صحبت کردیم؟

یکی از عناصر مهم برند بوک که به حفظ یکپارچگی برند در وب‌سایت، تبلیغات مختلف، شبکه‌های اجتماعی و… کمک می‌کند، پیروی از یک پالت رنگ مشخص است.

پس در این فصل، رنگ‌های اصلی و فرعی برندتان را به‌همراه نام و کد RGB یا CMYK آن‌ها نشان دهید.

در ضمن، اگر قوانین خاصی برای ترکیب رنگ‌ها دارید در همین فصل بنویسید.

 

فصل چهارم: آیکون‌ها و اشکال مهم (Icons and Shapes)

وب‌سایت‌های بزرگ معمولاً از آیکون‌های یک‌دست و هماهنگ که اختصاصی برای خودشان طراحی شده است، استفاده می‌کنند. در صورتی که وب‌سایت شما هم از آیکون‌ها یا اشکال خاصی استفاده می‌کند، آن‌ها را در این فصل از برند بوک معرفی کنید و کاربردهایشان را بگویید.

 

فصل پنجم: تایپوگرافی (Typography)

تایپوگرافی هنر چینش حروف و متن به شکلی است که کپی یا محتوای ما را خوانا، واضح و از نظر بصری برای خواننده جذاب کند.

در این فصل از راهنمای برند، به معرفی فونت‌های سایت، شبکه‌های اجتماعی، محتواهای چاپی و… می‌پردازیم.

شما می‌توانید در ارائه این فصل موارد زیر را لحاظ کنید:

  • معرفی فونت‌های فارسی
  • معرفی فونت‌های لاتین
  • محل کاربرد هر فونت (مثلاً روی تصاویر کمیک یا غیررسمی از فونت Tanha استفاده می‌کنیم.)
  • اندازه‌های مهم (مثل عنوان‌های سایت و اندازه H1 و H2 مقاله)

و…

 

فصل ششم: ویدئو (Video)

اگر بازاریابی ویدئویی بخشی از استراتژی برند شماست، بهتر است که فصلی را به آن اختصاص دهید. در این فصل، دربارهٔ رنگ‌ها، موسیقی متن، intro (یا شروع ویدئو)، اندازه و رنگ زیرنویس، فونت و همۀ بایدها و نبایدها در تهیۀ ویدئو صحبت کنید.

ما برای اینکه کار شما را راحت کنیم، قالب آماده راهنمای برند را برای‌تان آماده کرده‌ایم. اگر آن را هنوز دانلود نکرده‌اید، روی دکمهٔ زیر کلیک کنید ?

 

 

مراحل طراحی برند بوک، به زبان ساده

برای تهیهٔ برند بوک، قبل از هر چیزی باید با تیم‌های مختلف هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم. تیم‌هایی که معمولاً در این پروسه درگیر می‌شوند، عبارت‌اند از: تیم گرافیک، تیم محصول، تیم محتوا و تیم توسعه.

بعد از برگزاری جلسات با تیم‌های مذکور و رسیدن به تصمیمی مشترک، یک پیش‌نویس حاضر کنید و طراحی کتاب راهنمای برند را به تیم گرافیک بسپارید (یا برون‌سپاری کنید).

مرحلۀ بعدی، انتشار برند بوک است. برخی برندها که برندبوک کامل و جامعی دارند، صفحاتی از سایت را به آن اختصاص می‌دهند و برخی دیگر به انتشار آن به‌صورت نسخۀ PDF اکتفا می‌کند.

تصمیم با شماست؛ اگر منابعتان اجازه می‌دهد و همکاران تجاری زیادی در داخل و خارج سازمان دارید، بهتر است راهنمای برندتان را در وب‌سایت منتشر کنید (مثل دیجی‌کالا).

اگر هم تیم کوچکی دارید و برند بوک را فقط برای استفادۀ فریلنسرها و افراد تیم‌تان ساخته‌اید، همان نسخۀ PDF کارتان را راه می‌اندازد.

شاید بپرسید که قیمت طراحی برند بوک چقدر است و در صورت برون‌سپاری چقدر باید هزینه کنیم؟

قیمت طراحی برند بوک، به تعداد صفحات، گستردگی اطلاعات و همچنین طراحی موارد موردنیاز بستگی دارد. اگر پیش‌نویستان کامل باشد و نیازی به طراحی لوگو، مجموعه آیکون و… نداشته باشید، هزینۀ کمتری (حداقل 1 میلیون) می‌پردازید.

اگر نیاز به توسعۀ صفحات، طراحی لوگو و مجموعه آیکون هم باشد، این مبلغ به بیش از 30 میلیون تومان نیز می‌رسد.

مقاله پیشنهادی: روانشناسی رنگ‌ها در بازاریابی و برندینگ

 

۶ نمونه برند بوک ایرانی و خارجی

در این بخش 3 برندبوک از برندهای معروف ایرانی و ۳ برند بوک هم از برندهای مطرح خارجی معرفی کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنم این برند بوک‌ها را حتماً ببینید تا هم ایده بگیرید و هم با نحوۀ طراحی برند بوک بیشتر آشنا شوید.

در ضمن، خوشحال می‌شویم اگر برندهای دیگری را می‌شناسید که برند بوک جالبی دارند، به ما بگویید تا آن‌ها را هم به مقاله اضافه کنیم.

 

برند بوک لندو

لندو، بعد از ری‌برندینگ شرکت ایران‌رنتر متولد شد و همان موقع هم یک راهنمای مختصر و بصری، شامل لوگوی جدید، پالت‌رنگ‌ها و ابعاد و اندازه‌ها ارائه کرد.

دانلود راهنمای بصری برند لندو

 

برند بوک دیجی‌کالا

دیجی‌کالا، صفحه‌ای از وب‌سایتش را به راهنمای برند اختصاص داده است. این راهنما، شامل معرفی هویت برند، لوگو، رنگ‌ها، تایپوگرافی، ایموجی و الگوها است.

? مشاهده برند بوک دیجی‌کالا

 

برند بوک تپسی

راهنمای برند تپسی را هم می‌توانید روی وب‌سایتشان ببینید و هم دانلود کنید و PDF آن را داشته باشید. با کلیک روی لینک زیر، می‌توانید پالت رنگ، تایپوگرافی، استفاده‌های لوگو، تصویرسازی، گریدبندی، آیکون و… برند تپسی را ببینید.

? مشاهده برند بوک تپسی

 

راهنمای برند Lego

برند بزرگ Lego که یکی از موفق‌ترین‌ها در زمینۀ بازاریابی محتوایی‌ است، راهنمای برندش را به ارزش‌هایی که به آن‌ها پایبند هستند، ماموریت‌ها، چشم‌انداز، اعتقادات، قول‌های برند و… اختصاص داده است.

همان طور که با کلیک روی لینک زیر خواهید دید، خبری از گریدبندی‌ها و تایپوگرافی در این راهنما نیست. لینک اولی، راهنمای مختصری است که در وب‌سایت منتشر شده و لینک دومی، ایبوک کاملی است که می‌توانید آن را دانلود کنید.

? مشاهده برند بوک لگو در وب‌سایت

? دانلود برند بوک مفصل لگو

 

برند بوک کوکا کولا

یکی از کامل‌ترین برند بوک‌هایی که حین جست‌وجو به آن رسیدم، برند بوک کوکا کولاست. در این راهنمای 44 صفحه‌ای، تاریخچه، لوگو، استانداردهای گرافیکی، برخی از کمپین‌های تبلیغاتی، محصولات روابط عمومی و… آورده شده است.

? دانلود برند بوک کوکا-کولا

 

برند بوک Notion

نوشن یکی از نرم‌افزارهای کاربردی و خلاق در زمینۀ مدیریت وظایف تیمی یا شخصی است. از آنجایی که خودم علاقۀ خاصی به این نرم‌افزار دارم،  راهنمای برندش را سریع پیدا کردم و مثل همیشه به نتایج جالبی رسیدم.

Notion ابتدا یک سری مسائل قانونی دربارۀ استفاده از لوگو و نام تجاری‌شان را مطرح کرده و بعد هم به تایپوگرافی، بایدها و نبایدهای استفاده از لوگو، برندینگ در شبکه‌های اجتماعی و… پرداخته است.

در برخی از بخش‌های راهنمای برند، لینک‌هایی برای ورود به صفحات دیگر و مشاهدۀ توضیحات مفصل (مثل تایپوگرافی) یا دانلود تصاویر و لوگو وجود دارد.

? مشاهده برند بوک Notion

 

با تهیهٔ برند بوک، همه را از سردرگمی نجات دهید!

نه‌تنها اعضای تیم شما باید در جریان خط قرمزها، ارزش‌ها، اصول، هویت بصری و قوانین برند شما باشند، بلکه ممکن است بخواهید مقداری از کار را به سایر سازمان بسپارید. اینجاست که شما برای جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه به یک کتابچهٔ راهنما به‌نامِ برند بوک نیاز دارید.
در این مقاله، به شما گفتیم راهنمای برند چیست و چه کسب‌وکاری باید کم‌کم به فکر طراحی آن باشد. از طرفی، مزایای داشتن چنین راهنمایی را هم کامل بررسی کردیم تا متوجه شوید چرا برخی برندها بدون آن نمی‌توانند حتی آب بخورند!
درک می‌کنم که طراحی این کتابچه سخت به نظر می‌رسد. به همین خاطر هم یک قالب آماده تهیه کردیم تا بتوانید اولین گام را برای طراحی محکم بردارید. البته ما شما را تنها نمی‌گذاریم؛ می‌توانید سؤال‌ها و مشکلات خود را در بخش نظرات به ما بگویید.

 

 

4.4/5 - (18 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

13 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یاسر پهلوانی قدیمی
یاسر پهلوانی قدیمی
1 سال قبل
در بخش نظرات همین مقاله از ما بپرسید تا راهنمایی‌تان کنیم." بیشتر بخوانید

سلام
هر ایمیلی رو وارد میکنم پیام میده که ایمیل وارد نشده

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  یاسر پهلوانی قدیمی
1 سال قبل

سلام
وقت بخیر
ممنون که اطلاع دادین ?
مشکل رفع شد و می‌تونین قالب آماده برند بوک رو دانلود کنین.

حسین
حسین
7 ماه قبل

لینک دانلود برند بوک کوکا کولا خراب است لطفا اصلاح کنید.

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  حسین
7 ماه قبل

سلام
ممنون که تذکر دادین. متاسفانه فایل رو پاک کردن. لینک رو اصلاح کردیم و حالا می‌تونین از طریق اون، برندبوک کوکاکولا رو ببینین.

بهار
بهار
7 ماه قبل
در بخش نظرات همین مقاله از ما بپرسید تا راهنمایی‌تان کنیم." بیشتر بخوانید

این فایل دانلود نمیشه متاسفانه

فرزاد
فرزاد
5 ماه قبل

با سلام
قالب آماده برند بوک متاسفانه باز نمی شود.

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  فرزاد
5 ماه قبل

سلام

وقت بخیر

بعد از اینکه روی دکمهٔ دانلود کلیک کنین، فرمی به‌صورت پاپ‌آپ باز می‌شه. فرم رو با ایمیل و نام خودتون پر کنین تا فایل دانلود شه. لطفاً چند دقیقه صبر کنین تا فایل برندبوک کامل دانلود شه.

اگه فرم این مقاله برای شما باز نمی‌شه، احتمالاً به‌خاطر تنظیمات مرورگره. می‌تونین از طریق صفحهٔ زیر اقدام کنین:

قالب آماده برند بوک

بعد از اینکه فرم این صفحه رو پر کنین، لینک دانلود فایل از طریق ایمیل و پیامک برای شما ارسال می‌شه.

برای استفاده از این تمپلیت به نرم‌افزار پاورپوینت نیاز دارین. در هر اسلاید هم توضیحاتی نوشتیم تا بتونین هر صفحه رو مطابق با خواسته و نیازتون طراحی کنین.

وحید کشاورز
وحید کشاورز
5 ماه قبل

ممنون از شما بابت توضیحات کاملا کاربردی و همه فهمتان

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  وحید کشاورز
5 ماه قبل

سلام آقای کشاورز
وقت بخیر
خیلی خوشحالیم اینو می‌شنویم 🙂
ممنون که به ما فیدبک می‌دین.

داریوش مشمولی
داریوش مشمولی
3 ماه قبل
در بخش نظرات همین مقاله از ما بپرسید تا راهنمایی‌تان کنیم." بیشتر بخوانید

فایل قالب برند بوک باز نمیشه و error میده

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  داریوش مشمولی
3 ماه قبل

سلام
وقت بخیر
برای بازکردن این فایل به نرم‌افزار پاورپوینت نیاز دارین. ۱ دقیقه بعد از اینکه فرم رو پر کنین، فایل روی گوشی شما ذخیره می‌شه.

محسن اسکندری
محسن اسکندری
1 ماه قبل

عالی هستید

راهتون پر نور

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
مدیر
پاسخ به  محسن اسکندری
1 ماه قبل

خوشحالیم اینو می‌شنویم 🙂
ممنون از محبتتون.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!