💥 دوره جدید و رایگان آکادمی یکتانت: اصول تولید محتوای تبلیغاتی 💥

ترکیب‌های برنده و کم‌هزینه برای بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک!

رشد کسب‌وکار اینترنتی | نیکان حیدری | تاریخ بروزرسانی : ۱۵ آذر ۱۴۰۲

نحوه و فایدهٔ بازاریابی کسب‌و‌کارهای کوچک!

بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک با توجه به موانعی که سر راه آن‌هاست، به استراتژی‌های خاصی نیاز دارد. این مقاله با هدف تهیهٔ یک راهنمای کاربردی برای بازاریابی این کسب‌وکارها آماده شده است.

در ادامه، استراتژی‌های مختلف بازاریابی آفلاین و آنلاین مخصوص کسب‌وکارهای کوچک را بررسی می‌کنیم؛ ولی ابتدا اجازه دهید به مشکلاتی که با آن‌ها درگیر خواهید بود، نگاهی بیندازیم.

چه مشکلاتی سر راه بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک است؟

اول از همه، توجه داشته باشید که در بیشتر کسب‌وکارهای کوچک مثل شما، خبری از متخصصان بازاریابی، فروش، روابط عمومی، منابع انسانی و… نیست! تمام این مسئولیت‌ها برعهدۀ چند نفر (حتی یک نفر!) خواهد بود و افراد نقش‌های مختلفی در کسب‌وکارهای کوچک دارند.

کمبود منابع انسانی یکی از محدودیت‌های بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک است

از مهم‌ترین موانع و مشکلات سر راه بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمبود منابع انسانی

کسب‌وکارهای کوچک نمی‌توانند از تجربۀ یک بازاریاب حرفه‌ای بهره ببرند؛ چون در اکثر مواقع، آن‌ها توان استخدام یک متخصص را ندارند! همچنین آن‌ها معمولاً زمان لازم برای انجام و رسیدگی به فعالیت‌های بازاریابی ندارند؛ چراکه خودشان کلی کار دارند که باید به آن‌ها برسند.

  • محدودیت بودجه

حقیقت این است که بازاریابی، چه آنلاین و چه آفلاین، به پول نیاز دارد! خب طبیعی است که کسب‌وکارهای کوچک پول لازم برای انجام برخی اقدامات را نداشته باشند.

مگر در این وضعیت اقتصاد، یک فروشگاه کوچک چقدر درآمد کسب می‌کند که هم اجارۀ مغازه دهد، هم حقوق یکی دو کارمندی که در آنجا مشغول هستند و هم مبلغ قابل‌توجهی را به بازاریابی اختصاص دهد؟

  • رقابت با رقبای بزرگ

علاوه‌ بر کسب‌وکارهای کوچک دیگر که تلاش می‌کنند توجه مشتریان بالقوه را جلب کنند، مجموعه‌های بزرگی هستند که رقیب محسوب می‌شوند! رقابت با آن‌ها سخت است. مثل این می‌ماند که شموشک نوشهر بخواهد با رئال مادرید بازی کند.

آن‌ها به‌خاطر شهرت برندشان، به‌راحتی کلیک‌ها را مال خود می‌کنند؛ همچنین، وقتی صحبت از رشد ارگانیک و استفاده از سئو باشد، گوگل به‌خاطر اعتباری که این مجموعه‌ها دارند، معمولاً رتبه‌های برتر را به آن‌ها اختصاص می‌دهد.

  • همگامی با ترندها و تکنولوژی روز

بازاریابی جزو حوزه‌هایی است که با سرعت بسیار بالا حرکت می‌کند؛ مخصوصاً وقتی صحبت از دیجیتال مارکتینگ باشد.

مثلاً الگوریتم‌های گوگل یا اینستاگرام، دائماً دچار تغییر می‌شوند. همگام‌بودن با این تغییرات و به‌روز ماندن، برای کسب‌وکارهای کوچک که محدودیت منابع دارند، می‌تواند یک چالش اساسی باشد.

ولی با وجود تمام این مشکلات، در صورت اتخاذ استراتژی بازاریابی درست و پی‌ریزی اصولی اقدامات، بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک می‌تواند نتیجه‌بخش و موثر باشد.

قبل از اینکه وارد عمل شوید، لازم است ۳ اقدام را به‌عنوان پی‌ریزی انجام دهید تا بتوانید تاثیر محدودیت‌ها را به حداقل برسانید.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۱. شناسایی دقیق و کامل مخاطب هدف

شناخت مشتری یکی از اصول بازاریابی است! مگر می‌شود بدون شناخت مشتری توجه او را جلب کرد؟ اصلاً از کجا می‌فهمید قرار است توجه چه کسی جلب شود؟ حتی اگر فکر می‌کنید همین حالا هم شناخت کاملی از مخاطبان هدفتان دارید، تحقیق مجدد و کسب اطلاعات بیشتر، ضرری نخواهد داشت.

با شناخت مشتری، می‌توانید تشخیص دهید از کدام کانال‌های بازاریابی استفاده کنید و چه پیامی منتقل کنید تا اقدامات شما بیشترین تأثیر را داشته باشند.

ساخت پرسونا می‌توانید در مسیر شناخت مشتری کمکتان کند. اگر می‌خواهید با این مفهوم آشنایی کامل داشته باشید، ویدئوی زیر را با حوصله ببینید:

به بیان ساده، پرسونا شخصیتی خیالی است از مخاطب هدف هر کسب‌وکار. با کمک پرسونا، مشتریان می‌توانند شناخت کاملی از مخاطب هدف داشته باشند.

علاوه‌ بر پیداکردن راه‌های ارتباطی مناسب، شناخت مخاطب هدف کمک می‌کند بفهمید محصول یا خدمت شما چه دردی را از آن‌ها دوا می‌کند؛ پس از آن، می‌توانید با دست‌گذاشتن روی مشکل آن‌ها و ارائۀ راه‌حل که همان محصول یا خدمت شماست، توجهشان را جلب کنید.

هر قدر اطلاعات بیشتری راجع‌ به مخاطب هدفتان داشته باشید، امکان اجرای هدفمند بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک بیشتر فراهم خواهد شد.

توصیه می‌کنیم مقالۀ «بازاریابی هدفمند چیست؟ (+ مراحل آن)» را بخوانید. هدفمند عمل‌‌کردن، چیزی است که برای رسیدن به موفقیت نیاز دارید.

نکتهٔ مهم و آخر این است که وقتی شما مخاطب را بشناسید، می‌دانید نه‌تنها برای چه کسی ساخته شده‌اید، بلکه چه کسی برای شما بیشترین سود را به‌ دنبال دارد.

مقاله پیشنهادی: راه‌های تبلیغات عطاری + ۱۰ نمونه متن تبلیغ عطاری

۲. تعیین دقیق و حساب‌شدۀ بودجه

همان‌ طور که گفتیم، تقریباً تمام کسب‌وکارهای کوچک با محدودیت بودجه مواجه‌اند! مخصوصاً وقتی صحبت از بازاریابی و تبلیغات باشد؛ چراکه این کارها معمولاً می‌توانند بسیار هزینه‌بر باشند.

خیلی مهم است که از همان ابتدا، با در نظر داشتن اهداف، اقدام به اولویت‌بندی و چیدن استراتژی مناسب کنید. وقتی بدانید چه چیزی می‌خواهید، می‌توانید با تعیین بودجۀ مناسب، برای رسیدن به هدفتان برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.

سنگ بزرگ نشانهٔ نزدن است! به‌جای اینکه روی فعالیت‌ها و کانال‌های گران قمار کنید، ببینید چه کانالی با بودجهٔ شما هم‌خوانی دارد.

مقاله پیشنهادی: ۱۵ نمونه متن تبلیغ گوشی موبایل و لپ‌تاپ!

۳. انتخاب ابزارهای تحلیلی و راه‌اندازی آن‌ها

در حالی که اکثریت فکر می‌کنند موضوع تحلیل و اندازه‌گیری در مرحلۀ آخر قرار می‌گیرد، خوب است بدانید انتخاب ابزارهای مناسب و راه‌اندازی‌ آن‌ها باید قبل از شروع به کار انجام شود.

می‌دانید که تحلیل و اندازه‌گیری از ضروریات هستند. با تحلیل داده‌ها می‌فهمید اقدامات شما فایده‌ای داشته‌اند یا نه!

کلی ابزار وجود دارند که شما را در این زمینه یاری می‌کنند؛ ولی اجازه دهید ۲ مورد را به آن‌هایی که قصد بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک در فضای آنلاین را دارند معرفی کنیم.

  • گوگل سرچ کنسول
  • گوگل آنالیتکس

تصویر زیر داشبورد گوگل آنالیتیکس را نشان می‌دهد:

داشبورد گوگل آنالیتیکس

برای هرکدام از این ۲ ابزار مقالات جداگانه‌ای داریم که می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر آن‌ها را بخوانید:

ابزارها را همین اول کار نصب کنید تا داده‌های کافی جمع‌آوری کنید. از دیگر کارهایی که می‌توانید انجام دهید، نصب اسکریپت یکتانت روی سایت است که جلوتر توضیح می‌دهیم.

چه بخواهید با بازاریابی آنلاین پیش بروید و چه بخواهید در فضای آفلاین بازاریابی کنید، ما اینجاییم تا به شما کمک کنیم و راهکارهایی برای موفقیت در هر ۲ رویکرد را ارائه کنیم.

مقاله پیشنهادی: ۱۲ روش تبلیغات خدمات فنی + ۸ نمونه متن تبلیغات خدمات فنی

بهترین ترکیب دیجیتال برای بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک

کسب‌وکارهای کوچک برای دیده‌شدن در فضای آنلاین سراغ رویکردهای رایگان (یا بهتر است بگوییم کم‌هزینه) می‌روند. رویکردهایی مثل بازاریابی محتوایی، سئو و ایمیل مارکتینگ.

این کار اشتباه نیست! ولی اگر قرار باشد در کنار آن‌ها هیچ پولی خرج تبلیغات نشود، زمان زیادی طول می‌کشد تا اقدامات نتیجه دهند؛ همچنین، به‌عنوان صاحب کسب‌وکار کوچک، باید تلاش بسیاری کنید؛ چراکه با رقبای قدرتمندی سروکار دارید.

راهکار چیست؟ بهترین کار این است که ترکیبی از روش‌های مختلف را پیش بگیرید. در ادامه، سبد پیشنهادی خودمان را برای موفقیت بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک در فضای آنلاین ارائه می‌کنیم.

۱. راه‌اندازی سایت

سایت، پایگاه شما در دنیای اینترنت است! نه اینکه بدون سایت نشود کار کرد، ولی تا حدودی غیرحرفه‌ای است و نمی‌توانید برند خودتان را بسازید. علاوه بر این، خطر نابودی پایگاه اصلی در کمین است! اجازه دهید مثالی بزنیم.

فرض می‌کنیم به‌جای سایت، تصمیم می‌گیرید فقط یک اکانت اینستاگرام داشته باشید. جدا از اینکه به بسیاری از قابلیت‌ها دسترسی ندارید، حضورتان به مویی بند است!

ممکن است اینستاگرام تصمیم بگیرد به هر دلیلی اکانت شما را ببندد یا شاید بنا به دلایلی در کشور، اینستاگرام کاملاً از دسترس خارج شود، طوری که از هیچ راهی باز نشود.

نکتۀ بسیار مهم دیگر اینکه مردم برای پیداکردن یک کسب‌وکار نام آن را در گوگل جست‌وجو می‌کنند. داشتن سایت کمک می‌کند با حضور در نتایج، تصویری حرفه‌ای از خود نشان بدهید و توجه مشتری بالقوه را جلب کنید.

البته صرف ساخت یک سایت کافی نیست! سایت باید جذاب باشد و تجربۀ خوبی برای بازدیدکننده رقم بزند.

ساختار مناسبی از همان ابتدا برای سایت تعریف کنید. پس از آن حتماً صفحه‌های موردنیاز را لیست کنید که چیزی از قلم نیفتد؛ صفحه‌هایی مثل دربارهٔ ما و تماس ما راهی مطمئن برای برندینگ، ایجاد اعتماد و برقراری ارتباط به حساب می‌آیند.

وب‌سایت حوله یزدی

اگر قصد دارید فروشگاه آنلاین راه بیندازید، پیشنهاد می‌کنیم با خواندن مقالهٔ «آموزش ساخت سایت فروشگاهی به زبان ساده» شروع کنید.

۲. برنامه‌ریزی برای بازاریابی محتوایی و سئو

بالاتر گفتیم که اتکای محض به بازاریابی محتوایی و سئو می‌تواند زمان رسیدن به موفقیت را طولانی و سخت بکند؛ ولی منظورمان این نبود که این کارها بی‌فایده هستند.

اتفاقاً برعکس! وقتی استراتژی بازاریابی محتوایی مناسبی داشته باشید و سایت را به‌خوبی برای موتورهای جست‌وجو بهینه کنید، می‌توانید روی جذب ترافیک قابل‌توجه از موتورهای جست‌وجو مثل گوگل حساب کنید.

هر محتوایی که روی سایت قرار دارد، از صفحۀ اصلی گرفته تا مقالات وبلاگ، باید بالاترین کیفیت ممکن را داشته باشند و همچنین، مطابق نیاز مخاطب هدف تولید شوند. فراموش نکنید قرار است مخاطب بسته به چیزی که جست‌وجو می‌کند، به صفحهٔ خاصی از سایت برسد.

مثلاً اگر نام برند شما را جست‌وجو کرد، باید سر از صفحهٔ اصلی دربیاورد؛ جایی که خودتان را به‌خوبی معرفی می‌کنید و اگر مثلاً‌ «قیمت محصول» را جست‌وجو کرد که ارائه می‌کنید، به صفحهٔ خود آن محصول برسد.

در رابطه با بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو، به‌عنوان کسب‌وکار کوچک و احتمالاً محلی، حتماً باید روی سئو لوکال یا محلی کار کنید. این کار باعث می‌شود افراد حاضر در محدودۀ فعالیتتان ، به‌راحتی شما را پیدا کنند.

مقالۀ سئو محلی (لوکال سئو) چیست را بخوانید تا اطلاعات کامل‌تری در این زمینه کسب کنید.

۳. بهره‌بردن از تبلیغات کم‌هزینه و زودبازده

مراحلی که تا اینجای کار در سبدمان قرار داشتند، رایگان نبودند؛ ولی می‌توان آن‌ها را با هزینۀ کمی پیش برد. اجازه دهید این‌طور بگوییم با کمک آن‌ها، شما هزینه‌ای برای پروموت کسب‌وکارتان پرداخت نمی‌کنید؛ ولی وقتی بخواهید از دارایی دیگران (مثل سایت، اپلیکیشن یا حتی بیلبورد) استفاده کنید، هزینه‌ها بالا می‌رود.

در کنار فعالیت‌های ارگانیک و ساخت پایگاهی که مالکیت آن در اختیارتان است، باید کمی برای استفاده از قدرت تبلیغات خرج کنید. مقرون‌به‌صرفه‌ترین حالت، تبلیغات کلیکی است!

گزینهٔ اول، تبلیغات کلیکی در سایت‌های پربازدید از طریق یکتانت است. مهم‌ترین مسئله که به نفع بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک است، امکانات پنل یکتانت برای هدفمندکردن تبلیغات است:

  • شما می‌توانید هزینهٔ هر کلیک را خودتان مشخص کنید
  • زمان نمایش تبلیغ را تعیین کنید
  • مخاطب خودتان را بر اساس کلیدواژه، موضوع صفحه و همچنین رفتار مخاطب هدف بگیرید
  • سایت‌های نمایش‌دهنده‌ را گلچین کنید

در هر کمپین، علاوه بر محتوای تبلیغاتی به یک لندینگ پیج موثر هم نیاز دارید تا مخاطب را پس از کلیک به مرحلهٔ بعد ببرید.

این مرحله می‌تواند مستقیماً فروش محصول باشد یا گرفتن اطلاعات تماس! برای اینکه بتوانید اطلاعات مشتری را بگیرید، به ۲ نکته توجه کنید:

  • فرمی ساده در بالای لندینگ پیج بگذارید
  • خیلی سریع با کسانی که فرم را پر کرده‌اند، تماس بگیرید

به‌طور کلی، پیشنهاد می‌کنیم ۳ کمپین را هم‌زمان پیش ببرید:

  • کمپین‌های تبلیغاتی با هدف آگاه‌سازی و جذب مخاطب جدید

از این کمپین‌ها برای اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی از برند استفاده می‌شود که می‌توان حتی مخاطب را به صفحهٔ اصلی سایت برای آشنایی بیشتر با کسب‌وکار هدایت کرد.

  • کمپین‌های تبلیغاتی با هدف جذب مشتری راغب (لید) و فروش مستقیم

این کمپین‌ها به‌خصوص از نوع تبلیغات هدفمند برای جذب لید باکیفیت مناسب است و مخاطب پس از تبلیغ به لندینگ پیج مرتبط با محصول یا سرویس هدایت می‌شود.

برای مثال، به تبلیغات همسان حوله یزدی همیشه بهار نگاه کنید:

تبلیغات همسان حوله یزدی یکی از نمونه بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک

کاربر پس از کلیک‌کردن روی تبلیغ به صفحهٔ همین محصول هدایت می‌شود که برای قانع‌کردن مخاطب، یک ویدئو در همان ابتدای صفحه گذاشته شده است:

لندینگ پیج تبلیغات حوله یزدی
  • کمپین‌های ریتارگتینگ برای برگرداندن مشتریان از دست رفته

مشتریانی را که به هر دلیلی سایت شما را پس از بازدید ترک کرده‌اند، با این کمپین دوباره هدف می‌گیرید.

حالا بیایید یک راه‌حل ساده پیش روی شما برای شروع بگذاریم:

  • بعد از طراحی سایت یا یک لندینگ پیج ساده برای کسب‌وکارتان، اسکریپت یکتانت را به آن اضافه کنید
  • حالا بازدیدکننده‌های سایت را در گروه‌های مختلف بگذارید؛ مثلاً کسانی که محصول را به سبد خرید اضافه کردند، ولی آن را نخریده‌اند
  • پس از این کار، می‌توانید از تبلیغات ریتارگتینگ برای برگرداندن کسانی که از شما خرید نکرده‌اند یا از محصول استفاده نکرده‌اند، استفاده کنید

شما می‌توانید با حداقل ۵ میلیون تومان تبلیغات در یکتانت را از همین حالا شروع کنید. برای این کار، کافی است در پنل یکتانت ثبت‌نام کنید و پس از شارژ اکانت، تبلیغات شما در ۳۸۰۰ وب‌سایت ایرانی نمایش داده می‌شود.

بیایید به یک نوع دیگر از تبلیغات کلیکی بپردازیم. ۲ نتیجۀ اول که با باکس زرد مشخص شده‌اند، تبلیغات در گوگل هستند:

نمونه تبلیغات در گوگل یکی از راه‌های بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک

در کنار بهینه‌سازی سایت و بازاریابی محتوایی، از تبلیغات در گوگل استفاده کنید تا زودتر بفروشید. درآمد حاصل از فروش از طریق این تبلیغات را می‌توانید برای سرپاماندن و ادامه‌دادن خرج کنید تا بالاخره فعالیت‌های ارگانیک شما به یک سطح مشخص و پایداری برسند.

برای شروع، پیشنهاد می‌کنیم ایبوک «راهنمای جامع تبلیغات در گوگل برای فروش بیشتر» را رایگان دانلود کنید.

هزینهٔ این تبلیغات هم مثل یکتانت به‌ازای کلیک است و به یک لندینگ پیج نیاز دارید. جا دارد اشاره کنیم برای تبلیغات یکتانت و گوگل ادز نیاز نیست حتماً سایت پروپیمان داشته باشید و طراحی یک صفحه هم کافی است.

مقاله پیشنهادی: ۱۵ نمونه متن پیامک تبلیغاتی برای کارواش + اصول نوشتن متن برنده

۴. حضور مداوم و مستمر در شبکه‌های اجتماعی

مخصوصاً برای کسب‌وکارهای کوچک، اینستاگرام می‌تواند کانال بسیار مناسبی برای جذب مشتریان بیشتر و بالابردن فروش باشد. افراد بسیاری از رده‌های سنی مختلف در این پلتفرم حضور دارند و به همین خاطر، محل بسیار مناسبی برای فعالیت شما محسوب می‌شود.

نمونه اکانت اینستاگرام یکی از راه‌های بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک

بد نیست بدانید که بر اساس آمار سایت Devrix، نزدیک به ۶۱ درصد از کسب‌وکارهای کوچک روی شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

توجه داشته باشید که برای گرفتن نتیجه از فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، باید حضوری مداوم و مستمر داشته باشید! این‌طور نباشد که یک پست بگذارید و یک ماه خبری از شما نباشد.

نکتۀ کلیدی دیگر تعامل و ارتباط گرفتن با مشتری بالقوه است. پاسخ سؤالات را در اولین فرصت بدهید، محتوایی تولید کنید که مطابق سلیقۀ جامعۀ هدف باشد و اگر امکان آن فراهم بود، آن‌ها را به بازدید از سایتتان دعوت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌های زیر را در این زمینه مطالعه کنید:

۵. استفاده از بازاریابی پیامکی و ایمیلی برای بازگشت مشتری

به‌عنوان یک کسب‌وکار کوچک و احتمالاً تازه‌کار، باید بدانید جمع‌آوری اطلاعات تماس مشتری از واجبات است!

لزوماً قرار نیست هرکسی که وارد سایت شما شد خرید هم بکند! می‌توانید با برنامه‌ریزی برای بازاریابی ایمیلی و بازاریابی پیامکی، برای جلب توجه مجدد آن‌ها تلاش کنید.

برای مثال، می‌توانید فرم درخواست مشاوره رایگان را در سایت بگذارید. یکی دیگر از راه‌ها هم آماده‌کردن ایبوک‌های رایگان است که از طریق آن بتوانید اطلاعات تماس را از مشتری بالقوه بگیرید.

حتی کسب‌وکارهایی مثل رستوران‌ها که سایت ندارند، باز هم می‌توانند با کمک بازاریابی پیامکی، مشتریان را دوباره به استفاده از خدمات خود تشویق کنند.

تصویر زیر یک نمونه پیامک برای فست‌فود را نشان می‌دهد که با هدف تشویق مشتری به بازگشت نوشته شده است. برای آشنایی با روش‌های برگرداندن مشتری، حتماً مقالهٔ «۷ استراتژی بازگشت مشتری ثابت‌شده و کاربردی» را بخوانید.

نمونه پیامک برای بازگشت مشتری یکی از راه‌های بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک

داستان فقط به لیست شماره‌های مشتریان ختم نمی‌شود! شما می‌توانید از ظرفیت‌های تبلیغات پیامکی برای اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی بازار هدف و همچنین جذب مشتری جدید استفاده کنید.

جذب مشتری از طریق ارسال پیامک تبلیغاتی وقتی امکان‌پذیر است که تبلیغات شما هدفمند باشد. به همین دلیل، یکتانت ۳ راه پیش روی شما گذاشته است:

  • ارسال بر اساس موقعیت مکانی مخاطب به‌صورت لحظه‌ای (افرادی که در لحظهٔ ارسال در یک ناحیهٔ چندضلغی در اطراف کسب‌وکار شما حضور دارند یا یک منطقهٔ مشخص که احتمالاً مخاطبِ هدف شما آنجاست!)
  • ارسال بر اساس ویژگی‌های رفتاری و علایق مخاطب
  • ارسال پیامک بر اساس شغل مخاطب

تبلیغات پیامکی نسبت به سایر روش‌ها بسیار ارزان‌تر است. مثلاً هزینهٔ ارسال هر پیامک تبلیغاتی بر اساس ویژگی‌های مخاطبان حداکثر ۸۰ تومان است. مثلاً با ۵ میلیون تومان، می‌توانید به حدود ۵۵ هزار نفر (با احتساب مالیات) پیامک بفرستید.

نمونه تبلیغات پیامکی لوازم خانگی

و اما بازاریابی ایمیلی! به‌عنوان یک کسب‌وکار کوچک چطور می‌توانید نهایت استفاده را از این شکل مارکتینگ ببرید؟

مثلاً می‌توانید محتواهای آموزشی و کاربردی را هر هفته از طریق ایمیل برای مشتریانی که ایمیل خود را به شما داده‌اند، ارسال کنید. در دل این ایمیل‌ها هم محصول خود را پرموت کنید. یک کار دیگر هم ارسال کد تخفیف اختصاصی برای هر مشتری بر اساس رفتار او در سایت است.

این ۵ روش، ترکیبی از روش‌های کم‌هزینه بودند که برای بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک در فضای آنلاین مؤثر خواهند بود.

حالا برویم سراغ راهکارهای موفقیت در فضای آفلاین!

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

استراتژی برندهٔ بازاریابی آفلاین کسب‌وکارهای کوچک

اگر می‌خواهید اقدامات بازاریابی را در فضای آفلاین پیش ببرید یا حتی اگر می‌خواهید هم برای فضای آنلاین و هم برای فضای آفلاین برنامه داشته باشید، باز هم روش‌های رایگانی وجود دارند که کمکتان می‌کنند.

مثلاً وقتی آن‌قدر خوب باشید که خریدار شما را به دیگران معرفی کند، از نعمت تبلیغات دهان‌به‌دهان برخوردار شده‌اید که جزو کارآمدترین شیوه‌های تبلیغات است.

یک راه برای بالابردن انگیزۀ مشتریان جهت معرفی شما، استفاده از پتانسیل فضای آنلاین است.

برای نمونه، می‌توانید کمپین‌های UGC همراه با جایزه برگزار کنید تا بیش‌ازپیش دیده شوید. از مشتریان خود بخواهید که تجربهٔ خود را در اکانت اینستاگرام خود با یک هشتگ مشخص به اشتراک بگذارند. پس از آن، شما بهترین‌ها را در اکانت خود نمایش دهید.

به جایزهٔ آن فکر نکنید! اغلب مردم به شرکت در مسابقه علاقه دارند و دوست دارند هم داستان خود را روایت کنند و هم داستان دیگران را بخوانند.

اما فارغ از ترکیب راهکارهای آنلاین و آفلاین، انجام برخی اقدامات، بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های کلان، برای بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک در فضای آفلاین مفید واقع خواهد شد. موارد زیر از این دست اقدامات هستند:

  • حضور فعال در رویدادهای مرتبط به صنعت

حضور در نمایشگاه‌ها و رویدادها، فرصت بسیار مناسبی است برای شبکه‌سازی و ارتباط‌گیری با دیگر همکاران و البته بیشتر در معرض دید مشتریان بالقوه قرار گرفتن.

کارت ویزیت بدهید، تراکت پخش کنید یا حتی اگر برایتان مقدور است، مسابقه‌ای همراه با جایزه برگزار کنید تا علاوه‌ بر خلق یک تجربۀ جذاب برای مخاطبان، نام خود را سر زبان‌ها بیندازید. دادن هدایای تبلیغاتی هم در این رویدادها به افزایش آگاهی دربارهٔ شما و همچنین برقراری ارتباط دوستانه با مشتریان کمک می‌کند.

  • رویدادی کوچک برگزار کنید

همیشه نباید چشم‌به‌راه برگزاری رویدادهای محلی، ملی و بین‌المللی باشید! می‌توانید خودتان رویدادی کوچک برگزار و توجه‌ها را جلب کنید.

مثلاً اگر کافه دارید، می‌توانید میزبان دورهمی نقاشان استان تهران باشید.

  • از تبلیغات محیطی ارزان‌قیمت استفاده کنید

همۀ انواع تبلیغات محیطی خیلی گران نیستند! برخی مثل بنرهای لمپوست، قیمت بسیار معقول‌تری دارند که حتی کسب‌وکارهای کوچک هم می‌توانند آن را بپردازند.

نمونه بنرهای لمپوست یکی از راه‌های بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک

حتی استیشن‌بورد هم هزینهٔ کمتری از تبلیغات بیلبوردی برای شما دارد و از طرفی، شانس بیشتری با توجه به جایگاه‌هایی که نصب می‌شوند (بالای ایستگاه اتوبوس) برای جلب توجه مخاطب دارید.

  • تراکت پخش کنید

برای جلب توجه افراد یک منطقۀ مشخص، می‌توانید از تراکت‌ها استفاده کنید. این کانال تبلیغاتی سنتی، همچنان تأثیرگذاری خود را دارد و یک روش کم‌هزینه برای جلب مشتریان بالقوه محسوب می‌شود.

فقط یک پیشنهاد برای کسی که تراکت را تحویل می‌دهد هم داشته باشید. همچنین ویژگی‌های مهم و اصلی خود را در تراکت بازگو کنید.

  • با رادیو و تلویزیون همکاری کنید

شاید فکر کنید این کار پول بسیاری می‌خواهد؛ ولی باید بگوییم اتاق بازرگانی کشور، امکانی را برای برندهای ایرانی فراهم کرده است تا بتوانند با حضور در برنامه‌های تلویزیونی، کارایی محصول یا خدمت خود را برای بینندگان توضیح دهند.

البته همان‌ طور که گفتیم، این رویکرد فقط مناسب برندهای ایرانی است. در غیر این‌ صورت، دیده‌شدن در تلویزیون هزینۀ بسیار زیادی دارد که اصلاً مناسب کسب‌وکارهای کوچک نیست.

  • به‌عنوان سخنران در رویدادها شرکت کنید

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید برای بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک در فضای آفلاین بکنید، شرکت در رویدادها به‌عنوان سخنران است؛ البته لازم است که فن بیان خوبی و همچنین، اطلاعات کاملی در رابطه با حوزۀ فعالیت خود داشته باشید.

مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، رویکردهایی هستند که هزینۀ بسیار کمی روی دستتان می‌گذارند و در عین حال، می‌توانند به جلب توجه مخاطب هدف و افزایش مشتری و فروش منجر شوند.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

بهترین استراتژی بازاریابی کسب‌وکارهای کوچک چیست؟

بهترین استراتژی؟ ترکیب تبلیغات کم‌هزینه، ولی مستمر همراه با فعالیت‌های ارگانیک! اگر به رشد فکر می‌کنید، نمی‌توانید فقط به فعالیت‌های ارگانیک و بدون پول دل ببندید. بعد از مدتی حتی خودتان خسته می‌شوید و انرژی کافی برای ادامه‌دادن ندارید.

از طرفی، حتی ممکن است یک جریان ثابت درآمدی داشته باشید؛ ولی این عدد در طول زمان تغییر نکند و سهم بازار شما به‌مرور حتی کمتر هم شود.

برای شروع، می‌توانید کل ترکیب زیر یا بخشی از آن  را امتحان کنید:

  • تبلیغات پیامکی برای اطلاع‌رسانی در سطح گسترده
  • تبلیغات همسان هدفمند برای جذب لید و تبدیل آن‌ها به مشتری از طریق تماس تلفنی (کیفیت لیدها را می‌سنجید و سپس طبق اولویت‌ها با آن‌ها تماس می‌گیرید)
  • ریتارگتینگ بازدیدکننده‌های سایت
  • تبلیغات در گوگل برای فروش سریع و کسب درآمد
  • انتشار محتواهای آموزشی و تعاملی در اینستاگرام برای برقراری ارتباط دوستانه
  • نشان‌دادن رضایت مشتری در سایت و اینستاگرام در قالب تصویر، متن و از همه بهتر، ویدئو
  • دادن پیشنهادهای وسوسه‌کننده شخصی‌سازی‌شده از طریق پیامک و ایمیل با هدف تکرار خرید
  • استندهای تبلیغاتی، بنرهای لمپوست و پخش تراکت برای آگاه‌سازی در فضای آفلاین
  • دادن هدایای تبلیغاتی در رویدادهای مرتبط با حوزهٔ فعالیت

برای چیدن سبد بازاریابی خود، ۴ کار را حتماً گوشهٔ ذهن داشته باشید: مشتری شما را بشناسد (آگاه‌سازی)، به شما علاقه‌مندی شود (جذب لید)، از شما بخرد (فروش) و خرید خود را تکرار کند (وفادارسازی).

مقاله پیشنهادی: ۱۴ ایده برای رشد کسب‌وکار در سریع‌ترین زمان!

رمز موفقیت، استمرار است!

برای یک لحظه، هر آنچه گفتیم را فراموش کنید. اگر استمرار نداشته باشید، هیچ‌کدام از این کارها برایتان آورده‌ای نخواهد داشت!

فارغ از استراتژی انتخابی، حفظ تداوم و استمرار نکتۀ بسیار مهمی است. قرار نیست طی یک دورۀ کوتاه به نتیجه برسید. باید زمان بگذارید و از اشتباهات درس بگیرید؛ پس از آن، با بررسی داده‌ها، برای اصلاح مسیر و بهبود شرایط برنامه‌ریزی کنید.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. اگر همچنان سؤالی در این زمینه دارید، در قسمت نظرات آن‌ را با ما مطرح کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!