لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

بازاریابی هدفمند (Targeted Marketing) چیست و مراحل اجرای آن

مقالات تبلیغات هدفمند | نیکان حیدری | تاریخ بروزرسانی : ۹ اسفند ۱۴۰۲

بازاریابی هدفمند (Targeted Marketing) چیست و مراحل اجرای آن

ایجاد رابطهٔ سودآور با مشتری مهم‌ترین هدفی است که در بازاریابی داریم. شاید در گذشته طیف گسترده‌ای را هدف می‌گرفتیم تا بتوانیم مشتری خودمان را پیدا کنیم؛ ولی با پیداشدن سروکلهٔ بازاریابی هدفمند، زمین بازی کامل تغییر کرده است!

طبق آمار، نرخ کلیک تبلیغات مبتنی بر داده‌های رفتاری مشتریان، ۵/۳ برابر بیشتر است! ۴۰ درصد مردم هم بین تبلیغات هدفمند و تبلیغات تصادفی، اولی را انتخاب می‌کنند.

قرار است در این مقاله به شما بگوییم چطور هدفمند بازاریابی کنید و در آخر هم چند نمونه کمپین هدفمند را با یکدیگر بررسی کنیم.

اگر آماده‌اید، با یک تعریف ساده کار را شروع کنیم!

 

تعریف بازاریابی هدفمند چیست؟

مهم‌تر از تعداد افراد هدف‌گرفته‌شده برای تبلیغات و بازاریابی، علاقۀ آن‌ها به محصول یا خدمات است! یعنی چه؟ بگذارید مثال بزنیم.

فرض کنید کارتان فروش تلویزیون باشد. بین ۲ گزینهٔ زیر، کدام گروه برای شما آوردهٔ بیشتری دارد؟

  • زوج‌های جوان
  • نوجوانان ۱۰ تا ۱۷ ساله

بدیهی است که گروه اول از شما خرید می‌کند و نه گروه دوم! حتی اگر گروه دوم به‌دنبال تلویزیونی با امکانات پیشرفته باشد، باز هم این گروه، کسی نیست که به شما پول دهد و مخاطبِ هدف شما می‌شود افرادی که فرزند نوجوان دارند.

با این تفاصیل، تعریف بازاریابی هدفمند می‌شود:

یک نوع استراتژی بازاریابی که در آن، ابتدا بازار به چند بخش مشخص تقسیم و سپس فعالیت‌های بازاریابی مشخصی برای جذب یک یا چند بخش سودآور (محصول شما با خواستهٔ آن‌ها مطابقت دارد) در نظر گرفته می‌شود.

مشخص‌بودن بازار هدف به شما اجازه می‌دهد بدانید چه پیامی را در چه زمانی و از چه طریقی ارسال کنید. از طرفی، چون این پیام بر اساس علاقه یا نیاز طرف مقابل آماده شده است، تاثیرگذاری بیشتری دارد.

مثلاً به‌جای هدف‌گرفتن تمام زنان دهه‌شصتی، فقط ۳ بخش را انتخاب می‌کنید:

تعیین بازار هدف در بازاریابی هدفمند

احتمالاً فهمیده باشید برای اجرای موفق این نوع بازاریابی، به اطلاعات و داده‌های مختلف از مشتریان بالقوه نیاز داریم. یکی از راه‌های به دست آوردن چنین اطلاعاتی، پرسش‌نامه‌ها هستند؛ می‌توانید از جامعه‌ای که فکر می‌کنید بازار هدف شما هستند، بخواهید آن‌ها را پر کنند.

? نکته: حتماً راهی پیش روی مخاطب بگذارید که در صورت نیاز، داده‌های خود را پاک کند؛ مثلاً شما به‌راحتی می‌توانید اکانت اینستاگرام یا توییتر خود را پاک کنید و این ۲ شرکت هیچ داده‌ای از شما نخواهند داشت. یک نمونهٔ دیگر هم این است که کاربر بتواند با ارسال عبارتی مشخص مثل laghv، از لیست مخاطبان پیامکی حذف شود.

گفتیم که برای پیاده‌سازی بازاریابی هدفمند، باید مخاطبان را بخش‌بندی کنیم. در بخش بعدی بیشتر راجع‌ به این موضوع صحبت خواهیم کرد.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

اهمیت بخش‌بندی در بازاریابی هدفمند چیست؟

همان‌ طور که گفتیم، روال کار بازاریابی هدفمند به بخش‌بندی وابسته است.

انجام این کار، به بهینه‌سازی اقدامات مختلف بازاریابی کمک خواهد کرد. راه‌های مختلفی برای بخش‌بندی بازار وجود دارد:

۱. بخش‌بندی بر اساس خصوصیات جمعیت‌شناختی (سن، جنسیت، نژاد، دین و…)

۲. گروه‌بندی مبتنی بر موقعیت مکانی (کشور، شهر، محله، کدپستی)

۳. بخش‌بندی بر اساس خصوصیات روان‌شناختی (ارزش‌ها، باورها و…)

۴. بخش‌بندی مبتنی بر خصوصیات رفتاری (فایده و مزیت موردانتظار، عادات خرید و…)

بخش‌بندی بازار برای بازاریابی بانکی

اغلب اوقات، ما بازار را بر اساس ترکیبی از موارد بالا دسته‌بندی می‌کنیم؛ ولی محصولی که ارائه می‌کنیم، وزن هر پارامتر را مشخص می‌کند.

مثلاً برای محصولات لوکس، می‌دانیم که باید به سراغ محله‌های مرفه‌نشین برویم؛ ولی در اینجا باید روی افرادی تمرکز کنیم که به خرید محصول لوکس به چشم چیزی برای نشان‌دادن منزلت اجتماعی نگاه می‌کنند. شاید چنین فردی در محله‌های متوسط شهر هم زندگی کند!

دسته‌بندی‌ها کمک می‌کنند اقدامات شما هدفمند باشند! چه پیشنهادی دهید، کجا و به چه شکلی پیام را منتقل و روی کدام مزیت در پیام تمرکز کنید.

شما می‌توانید با کمک داده‌ها، مخاطبان خود را دقیق مشخص کنید و بازار محدودی را هدف بگیرید؛ ولی توصیه می‌کنیم از بازاریابی خیلی هدفمند خودداری کنید. همچنین بر اساس حدس و گمان پیش نروید!

دربارهٔ نحوهٔ بخش‌بندی، در مقالهٔ «بازار هدف چیست + راه‌های شناسایی بازار هدف» مفصل صحبت کردیم. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را کامل مطالعه کنید.

نکتهٔ مهم این است که بدون بخش‌بندی بازار، بازاریابی هدفمند امکان‌پذیر نیست. در این استراتژی، همه‌چیز حول مخاطبی مشخص شکل می‌گیرد؛ از پیامی که می‌نویسید تا حتی در برخی موارد، محصولی که ارائه می‌کنید. وقتی بدانید چه کسی در بخش موردنظرتان تصمیم‌گیرنده است، پیامی مناسب با همان فرد می‌نویسید؛ مثل همان مثال تلویزیون و علاقهٔ نوجوانان به تلویزیون هوشمند.

خب تئوری بس است؛ بیایید وارد عمل شویم و ببینیم چطور می‌توان این ایده را پیاده‌سازی کرد.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

مراحل بازاریابی هدفمند

مسیر کوتاه نیست! برای اینکه کار با موفقیت انجام شود، لازم است که دقیق به جزئیات بپردازیم؛ به همین خاطر، این بخش را به ۶ قسمت تقسیم می‌کنیم تا هر مورد را جداگانه بررسی کنیم.

 

۱. تعریف پرسونای مشتری

اجازه دهید از شما بخواهیم مقالهٔ «پرسونای مخاطب چیست» را مطالعه کنید تا با این مفهوم کامل آشنا شوید.

اما در کل، منظور از پرسونا، شخصیتی خیالی از مشتری هدف یک مجموعه است! هر کسب‌وکاری یک بار پرسونا تعیین می‌کند و همواره با همان شخصیت خیالی پیش می‌رود؛ یعنی قرار نیست دائماً به پرسونا سر زد و تغییرات کوچک و بزرگ روی آن اعمال کرد. (مگر در موارد ضروری که پرسونا اشتباه تعریف شده باشد)

در گام اول پس از بخش‌بندی بازار، شما باید پرسونای مشتری بالقوه که نمایندهٔ آن بخش است، تعریف کنید. با این کار، تشخیص این مسئله که در کجا و با چه پیامی به سراغ این بخش بروید، راحت‌تر می‌شود.

اولین گام بازاریابی هدفمند، طراحی پرسوناست

۲. تعین استراتژی هدف‌گیری

روش‌های گوناگونی برای دستیابی به مخاطبان هدف وجود دارد. این ۴ مدلی که در ادامه می‌گوییم، اصلی‌ترین و کارآمدترین مواردند که بیشتر شرکت‌ها و کسب‌وکارها از آن‌ها استفاده می‌کنند:

۱. Mass Marketing (بازاریابی انبوه یا تمایز نیافته)

در این رویکرد، هدف بازاریابی، مخاطب قرار دادن تمام بازار هدف است؛ مجموعه‌ای که سراغ بازاریابی انبوه می‌رود، می‌خواهد به بیشترین مخاطب ممکن دست پیدا کند.

این رویکرد ساده نیست؛ ولی برای جذب بیشترین مشتری بالقوه مناسب است. به‌طور معمول، کسب‌وکارهای حوزهٔ غذا، محصولات بهداشتی یا مبلمان از این رویکرد استفاده می‌کنند.

مثلاً این رویکرد برای بازاریابی محصولی مثل پفک بسیار مناسب‌تر است تا بازاریابی ساعت‌های هوشمند اپل!

۲. Segmented Marketing (بازاریابی دسته‌بندی‌شده یا تمایز یافته)

در این روش، به‌جای کل بازار، روی چند بخش آن دست می‌گذارید؛ همان بخش‌هایی که شما برای آن ساخته شده‌اید و آن‌ها بیشترین سود را برای شما رقم می‌زنند.

این رویکرد به شما کمک می‌کند تعداد کمپین‌های بیشتری و متناسب با نیاز بخش موردنظر اجرا کنید.

برای مثال، لباس‌فروشی زنانه به‌جای اینکه کمپین‌های گسترده اجرا کند، در فصل تابستان با کمپین‌های تخفیفی به سراغ جذب زنان جوان کارمند اهل مد می‌رود.

۳. Concentrated (بازاریابی متمرکز یا Niche Marketing)

اگر پس از دسته‌بندی، کسب‌وکار تشخیص دهد یک گروه ارزش بیشتری دارد و با کسب اطلاعات کامل‌تر راجع‌ به آن، سعی در جلب توجه حداکثری آن‌ها داشته باشد، با نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) طرف هستیم.

اگر قرار است در بازاری شلوغ و پررقابت فعالیت کنید، این استراتژی می‌تواند کمک کند مشتریان مخصوص خود را پیدا کنید.

مثلاً پورشه خود را از سایر خودروسازها جدا کرده و فقط به علاقه‌مندان به ماشین‌های اسپرت، لوکس و پرسرعت خدمت می‌کند.

۴. میکرومارکتینگ (Micromarketing)

جزئی‌نگر‌ترین رویکرد در بین استراتژی‌های مختلف بازاریابی هدفمند! آن‌قدری دقیق که افراد داخل یک دسته‌بندی هدف گرفته می‌شوند و برای آن‌ها پیام‌های تبلیغاتی شخصی‌سازی‌شده ارسال می‌شود. مثل ایمیلی که مختص یک نفر تنظیم شده باشد.

این‌ها ۴ استراتژی اصلی بودند که می‌توان از آن‌ها برای هدف‌گیری مخاطبان استفاده کرد.

توجه داشته باشید که مثل تعیین پرسونا، لزومی ندارد که دائماً به استراتژی تعیینی خود سر بزنید و آن را تغییر دهید؛ در واقع، هنگام تعیین استراتژی کلی، استراتژی هدف‌گیری هم مشخص می‌شود.

 

۳. جمع‌آوری داده‌های پایگاه مشتریان

هرقدر اطلاعات بیشتری داشته باشید، دسته‌بندی‌های دقیق‌تر و در نتیجه، اقدامات مفیدتری خواهید داشت!

باید از هر روشی که می‌توانید، اطلاعات بیشتری از مخاطبان خود جمع‌آوری کنید. یکی از راه‌های ساده، نصب اسکریپت یکتانت پس از ثبت‌نام در پنل است. حالا دیگر اطلاعات بازدیدکننده‌های سایت را دارید و می‌توانید آن‌ها را در گروه‌های مختلف بگذارید تا با پیامی متناسب به سراغ آن‌ها بروید.

از دیگر راه‌ها هم می‌توان به استفاده از دارایی‌های خودتان اشاره کرد. مثلاً فرم‌هایی که در وب‌سایت دارید یا نظرسنجی‌هایی که ارسال کرده‌اید، گزینه‌ٔ خوبی برای جمع‌آوری داده است.

تماس‌های تلفنی و حتی رصد اطلاعات خرید مشتری هم نقطهٔ خوبی برای کسب دادهٔ مشتری است. اینجا نرم‌افزار CRM به کمک شما می‌آید تا اطلاعات خود را ذخیره و مدیریت کنید. این نرم‌افزار نه‌تنها با سایر بخش‌های کسب‌وکار ادغام می‌شود، بلکه این قابلیت را دارد که خودتان اطلاعات را به آن اضافه کنید.

مثلاً می‌توانید اطلاعات فرم درخواست مشاوره رایگان را در یک شیت ثبت و آن را به نرم‌افزار اضافه کنید.

ابزارهای اتوماسیون در مارکتینگ، در تسریع انجام کارهای تکراری بسیار مفید هستند. این ابزارها، برای محاسبۀ پارامترها و انجام کارهای مختلفی کاربرد دارند. دسته‌بندی هم جزو کارهایی است که سیستم‌های اتوماسیون آن را برعهده می‌گیرند.

 

۴. ارزیابی ارزش گروه هدف

قبل از اجرای کمپین، باید جوانب مختلف را سبک‌سنگین کنید؛ یکی از مسائلی که باید با دقت بررسی شود، ارزشمند بودن یا نبودن گروه انتخابی است!

تمام اقدامات بازاریابی یک هدف والا را دنبال می‌کنند: ایجاد رابطۀ سودآور با مشتری! آیا گروه انتخابی، می‌توانند آن‌قدر که انتظار دارید، برای مجموعه سودآور باشند؟

باید ببینید که آیا ارزش دارد وقت و سرمایه‌ را صرف آن گروه کنید یا نه! چند درصد از آن‌ها تبدیل خواهند شد و اصلاً تقاضا چقدر است؟

احتمالاً وقتی متوجه شوید افراد بسیاری کمی در دسته‌بندی مشخص‌شده قرار می‌گیرند، ترجیح می‌دهید از تمرکز روی آن‌ها صرف‌نظر کنید؛ البته استثنا هم وجود دارد. ممکن است علی‌رغم کم بودن تقاضا، حاشیه سود بالا، توجه شما به آن گروه مشخص را توجیه کند.

خلاصه که باید مطمئن شوید گروه مدنظرتان، ارزش وقت‌گذاشتن و تمرکز را دارد! در غیر این‌ صورت، تلاشتان برای هیچ است و سرمایه‌گذاری‌ شما به‌صرفه نخواهد بود.

برای مثال، می‌توانید از ۲ بعد ارزشی که بخش برای شما در پی خواهد داشت و میزان دسترسی به آن بخش، گروه‌های هدف خود را ارزیابی کنید. یک مدل ساده که تصویر آن را در زیر می‌بینید. برای مثال، وقتی ارزش بالا و دسترسی راحت باشد، بخش موردعلاقهٔ ماست که آن را به سایر بخش‌ها ترجیح می‌دهیم؛ چراکه کمک می‌کند خیلی سریع و زود کسب‌وکارمان را توسعه دهیم.حالا به یک‌چهارم پایین آن یعنی ارزش پایین و دسترسی راحت نگاه کنید. اینجا باید از خودمان بپرسیم آیا ارزش دارد برای این بخش تلاش کنم یا خیر؟

وقتی هم ارزش بالا باشد و دسترسی به آن بخش سخت، بهتر است به یک استراتژی بلندمدت فکر کنیم؛ چیزی که در درازمدت به ما اجازه دهید از این بخش بیشترین سود را کسب کنیم. این یک ماتریس ساده برای ارزیابی گروه‌های هدف است.

نمونه ارزیابی گروه هدف برای بازاریابی هدفمند

۵. اجرای کمپین‌

حالا شما هم داده‌های مشتریان را در دست دارید و هم سودآورترین بخش بازار را انتخاب کرده‌اید؛ پس می‌توانید به سراغ اجرای کمپینی مناسب بروید.

برای مثال، اگر می‌خواهید افرادی را که یک بار از شما خرید کرده‌اند، به خرید دوم تشویق کنید، باید به سراغ کمپین تبلیغات ریتارگتینگ یکتانت بروید.

شما اسکریپت را به سایت اضافه کرده‌اید و این افراد را در گروه مشتریان خود قرار داده‌اید. حالا فقط کافی است پیامی متناسب با این گروه طراحی کنید. مثلاً اگر شلوار لی خریده است، پیراهنی متناسب با آن تبلیغ را با تخفیف به او ارائه کنید.

دومین نمونه هم حفظ مشتریان با کمک بازاریابی ایمیلی است. شما داده‌های مشتریان فعلی و همچنین راغب خود را دارید. حالا ۲ راه دارید:

  • آن‌ها را در گروه جدا قرار دهید و ایمیلی متناسب برای هرکدام ارسال کنید

مثلاً‌ کد تخفیف اختصاصی برای مشتریان فعلی و ایمیل آموزشی دربارهٔ سرویس‌ها برای مشتریان راغب

  • ارسال ایمیل‌های آموزشی و اختصاصی مثل خبرنامه‌ها برای آموزش هر ۲ گروه

کمپین دیگری که می‌توانید اجرا کنید، کمپین بازاریابی پیامکی برای تشویق مشتریانی است که شما را رها کرده‌اند. برای مثال، اگر ۳ ماه از آخرین شارژ اکانت مشتری می‌گذرد، می‌توانید ۲ کار انجام دهید:

  • کد تخفیفی برای او ارسال کنید تا برگردد
  • نظرسنجی ارسال کنید تا ببینید چه مشکلی باعث شده است سرویس شما را رها کند

در پنل یکتانت این امکان را دارید که به ۳ طریق که در تصویر زیر می‌بینید، مخاطبان خود را بدون نیاز به لیست شمارهٔ آن‌ها، هدف بگیرید: علاقه‌مندی و رفتار خرید، صنف و حوزهٔ فعالیت و موقعیت مکانی.

بازاریابی هدفمند پیامکی با کمک یکتانت

همچنین می‌توانید با چنین مشتریانی تلفنی صحبت کنید تا آن‌ها را متقاعد کنید برگردند!

نوع کمپین و محتوای آن به موارد زیر بستگی دارد:

  • ویژگی‌ها و خواسته‌های بازار هدف
  • هدفی که دارید (مثلاً تبدیل مشتریان راغب به خریدار یا بازگشت مشتری)
  • بودجه‌ای که دارید (چه نوع کمپینی اجرا کنید)
  • توان و منابعی که دارید (مثلاً تیم پشتیبانی برای تماس تلفنی دارید؟)

ما با هدف افزایش تعداد افرادی که برای اولین بار اکانت یکتانت خود را شارژ می‌کنند، به سراغ داده‌های خودمان رفتیم. داده‌های مشتریانی که به‌تازگی ثبت‌نام کردند، جدا کردیم و از طریق ایمیل و پیامک، پیشنهادی شخصی‌سازی‌شده ارسال کردیم. در این کمپین، توانستیم نرخ شارژ اولیه را ۲ برابر کنیم.

در بخش آخر چند نمونه کمپین بازاریابی هدفمند را بررسی می‌کنیم تا بتوانید راحت‌تر تصمیم بگیرید.

مقاله پیشنهادی: بررسی ۷ تکنیک و استراتژی بازگشت مشتری (ثابت‌شده و بر اساس تجربه!)

۶. تجزیه‌وتحلیل کمپین

نه فقط در رابطه با بازاریابی هدفمند، بلکه در هر نوع اقدام مربوط به بازاریابی، سنجش عملکرد ضروری است؛ پس مرحلۀ آخر، به تجزیه‌وتحلیل کمپینی که اجرا کرده‌اید اختصاص دارد.

KPIها یا شاخص کلیدی عملکرد و متریک‌های  را که مدنظرتان است، انتخاب کنید؛ بررسی کنید پس از اجرای کمپین، عملکرد چگونه بوده است!

مثلاً اگر KPI میزان فروش باشد، بالارفتن میزان فروش اتفاقی خوشایند محسوب می‌شود و پایین‌آمدن یا ثابت‌ماندن آن برعکس، خوب نیست.

با تجزیه‌وتحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از کمپین قبلی، می‌توانید بفهمید عملکرد کلی چطور بوده است. اگر ایرادی وجود داشته باشد، می‌توانید آن را برطرف کرده و کمپین بعدی را بهینه‌تر اجرا کنید.

این هم از مراحل بازاریابی هدفمند که باید طی کنید! حالا موافقید در بخش بعدی چند نمونه از بازاریابی هدفمند را با یکدیگر بررسی کنیم؟

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

نمونه بازاریابی هدفمند

۵ نمونه از نمونه‌های شاخص و رایج بازاریابی هدفمند عبارت‌اند از:

 

۱. تبلیغات رفتارمحور و محتوامحور یکتانت

دربارهٔ تبلیغات ریتارگتینگ و چگونگی استفاده از داده‌ها برای تبلیغات یکتانت صحبت کردیم؛ ولی اینجا قرار است دربارهٔ ۲ سرویس صحبت کنیم که به شما کمک می‌کنند بدون نیاز به جمع‌آوری داده، تبلیغ کنید!

در هر دو نوع، تبلیغات فقط به دستۀ مشخصی از افراد نمایش داده خواهد شد. افرادی که یک رفتار مشخص از خود نشان داده‌اند یا افرادی که در حال مصرف محتوایی با موضوع خاص هستند.

در تبلیغات رفتارمحور، ما یک سری گروه‌ آماده کرده‌ایم که بتوانید تبلیغ خود را فقط به آن‌ها نمایش دهید. مثلاً برای تبلیغ صندوق‌های سرمایه‌گذاری، می‌توانید گروه علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید.

گروه‌های هدف در تبلیغات رفتارمحور یکتانت

ما رفتار مخاطبان را بررسی می‌کنیم و آن‌ها را در این گروه‌ها قرار می‌دهیم. حالا شما می‌توانید خیلی راحت، آن‌ها را انتخاب کنید 🙂

نکته: کمپین‌های هدفمند یکتانت به شکلی طراحی شده‌اند که شما بتوانید به ۱ تا ۳ مدل هدفمندسازی را تجربه کنید؛ مثلاً‌ گردشگران را برای تبلیغ تور در صفحه‌هایی با موضوع «گردشگری»، «سیاسی» و «اقتصادی» یا «والدین کودکان خردسال» را برای فروش «بیمه عمر» در صفحه‌هایی با کلیدواژه‌های «بیمه» و «بازنشستگی» هدف بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقالهٔ «منظور از مالتی تارگتینگ چیست و چه کمکی به ما می‌کند؟» را مطالعه کنید.

تبلیغات محتوامحور محصول هم مختص فروشگاه‌های آنلاین است که در کنار ریتارگتینگ محصول، از تبلیغات هدفمند به‌طور اتوماتیک بهره ببرند. این تبلیغات به‌طور اتوماتیک در محتوایی مرتبط با همان محصول نمایش داده می‌شوند.

نمونه تبلیغ هدفمند محتوامحور محصول

چرا این مدل هم هدفمند است؟ چون شما محصول را جلوی مخاطبِ هدف خودتان گذاشته‌اید. مثلاً در تبلیغ بالا، کسی با این تبلیغ جذب می‌شود که به‌دنبال شامپویی برای جلوگیری از ریزش مو است.

البته این روش برای جذب لید بسیار مناسب است و در مرحلهٔ بعد، می‌توانید با تبلیغات ریتارگتینگ فردی را که خرید نکرده است، به خرید تشویق کنید!

مهم‌ترین مزیت سرویس تبلیغات محصول یکتانت، اتوماتیک‌بودن آن است؛ یعنی نیاز نیست برای هزار محصول فروشگاه، هزار تبلیغ جدا بسازید.

برای اینکه هدفمند تبلیغ کنید، می‌توانید ابتدا در پنل یکتانت ثبت‌نام کنید و پس از اینکه اکانت خود را به‌اندازهٔ کافی شارژ کردید، کمپین‌های بازاریابی هدفمند خود را اجرا کنید.

 

۲. بازاریابی ایمیلی هدفمند

اگر ایمیل‌ها را به شکلی‌ هدفمند و شخصی‌سازی‌شده برای هر گیرنده بفرستید، شانس تبدیل آن‌ها بالاتر خواهد رفت.

در بخش اجرای کمپین، دربارهٔ یک نمونه کمپین بازاریابی ایمیلی هدفمند صحبت کردیم. ایمیل یکی از بهترین راه‌ها برای برقراری ارتباطی عاطفی و محکم‌کردن روابط با مشتری است.

برای مثال، چرم مشهد از داده‌های مشتریان فعلی خود استفاده می‌کند و با ارسال کد تخفیف اختصاصی، به آن‌ها کمک می‌کند محصولی متناسب با نیاز خود بخرند.

نمونه بازاریابی هدفمند ایمیلی

شما می‌توانید چطور از ایمیل بهره ببرید؟ کمپین‌های بازاریابی ایمیلی می‌توانند در سطوح مختلف اجرا شوند.

مثلاً در سطح گسترده، می‌توانید فقط مخاطبان خود را بر اساس جنسیت دسته‌بندی کنید. حالا محصولات متناسب با علایق هر جنس را تبلیغ کنید.

در سطح‌های دیگر هم می‌توانید ایمیل‌های خود را با توجه به رفتار قبلی مشتری ارسال کنید. مثلاً اگر رمان «سلوک» را از شما خریده است، می‌توانید پیشنهادهایی متناسب با همین رمان ایمیل کنید.

از دیگر ایمیل‌ها می‌توان به ارسال ایمیل به‌طور خودکار بر اساس اقدامات مشتری است. مثلاً ارسال ایمیل به افرادی که در ماه‌های اخیر چیزی نخریده‌اند یا برعکس، بیشترین خرید را داشته‌اند.

پیشنهاد: اگر فروشگاه آنلاین دارید، می‌توانید داده‌های مرتبط با علاقه‌مندی مشتریان را جمع‌آوری کنید؛ مثلاً فروشگاه آنلاین پوشاک، می‌تواند داده‌هایی دربارهٔ علاقهٔ مشتری‌ها به  رنگ، برند، پارچه، نوع کفش و… جمع‌آوری کند و بر اساس آن‌ها، ایمیلی کاملاً اختصاصی ارسال کند.

مقاله پیشنهادی: ۱۲ ابزار بازاریابی هوشمند که باشید بشناسید + بررسی نمونه موردی

۳. بازاریابی پیامکی هدفمند

می‌توانید از این نوع بازاریابی پیامکی کسب‌وکارتان هم استفاده کنید. پس از دسته‌بندی مشتریان، پیامک مخصوص هر دسته را همراه با کال‌تو‌اکشن مناسب آماده و برایشان ارسال کنید.

۲ نمونه از نماوا ببینید که بر اساس رفتار کاربر و همچنین علایقی که داشته است (فیلم‌هایی که دیده است)، ارسال شده‌اند:

۲ نمونه متن بازاریابی هدفمند پیامکی

۴. بازاریابی محتوایی هدفمند

وقتی محتوا را با توجه به هدفی که دارد، برای گروهی مشخص، تولید می‌کنید، در حال اجرای بازاریابی محتوایی هدفمندید! نجام این کار هم به‌شکل مستقیم و هم غیرمستقیم ممکن است.

مثلاً این همه کسب‌وکاری که وبلاگ دارند و در حال خلق محتواهای مفید برای جامعۀ هدف هستند، رویکرد غیرمستقیم را پیش گرفته‌اند.

در نقطۀ مقابل، کارهایی مثل ارسال ایبوک آموزشی به‌منظور حفظ مشتری، رویکرد مستقیم محسوب می‌شود. محتوا می‌تواند در هر فرمی باشد؛ از محتوای متنی (همین چیزی که در حال خواندن آن هستید) گرفته تا ویدئو و ایبوک.

مقاله پیشنهادی: بازاریابی محتوایی چیست؟ مراحل و انواع کانتنت مارکتینگ

۵. تبلیغات هدفمند گوگل ادز

در تبلیغات کلیکی، دسته‌بندی نقش بسیار مهمی دارد؛ مثل نقش تام کروز در ماموریت غیرممکن که غیرقابل چشم‌پوشی است شما در گوگل ادز هم می‌توانید مثل یکتانت کمپین‌های هدفمند اجرا کنید. این کمپین‌ها هم باز در سطوح مختلف هدفمندی قرار می‌گیرند.

مثلاً کسب‌وکارهایی که با مشتریان خارجی در ارتباط هستند، می‌توانند بر اساس موقعیت مکانی، تبلیغ کنند؛ در حد مشخص‌کردن یک شعاع مشخص!

این امکان برای ما ایرانی‌ها فعال نیست؛ ولی همچنان می‌توانیم مخاطبان را بر اساس پارامترهای مختلف مثل علایق یا جنسیت دسته‌بندی کنیم. یک راه ساده هم استفاده از کلمات کلیدی هدفمند در تبلیغات در گوگل است. برای مثال، به‌جای «خرید گل»، از «خرید گل در شیراز» استفاده می‌کنیم.

مدل بعدی هم دسته‌بندی مخاطبان بر اساس داده‌های شخصی است که خودتان دارید. برای مثال، بازدیدکننده‌های صفحهٔ محصول یا کسانی که سبد خرید را رها کرده‌اند. حالا می‌توانید با عبارت‌هایی مثل «شلوار لی ترک رو با ۲۵ درصد تخفیف تا آخر امروز بخر!» و «ارسال رایگان»، آن‌ها را دوباره هدف بگیرید.

دست شما در گوگل ادز بسیار باز است. مثلاً می‌توانید حتی داده‌ها را با هم ترکیب کنید و یک گروه مخاطب مثل مورد زیر بسازید:

  • نمایش تبلیغ به خریداران لوکسی که در لیست افراد لیست بازدیدکننده‌های صفحهٔ محصول من نیستند
مقاله پیشنهادی: آموزش بازاریابی قهوه همراه با بررسی ۱۲ روش و ایدهٔ موثر

برای رشد سریع، هدفمند عمل کنید!

همیشه شنیده‌ایم که می‌گویند به‌جای سخت کار کردن، هوشمندانه کار کنید! بازاریابی هدفمند، راهکاری مناسب برای آن‌هایی است که ترجیح می‌دهند هوشمندانه کار کنند.

در این مقاله فهمیدیم بازاریابی هدفمند چیست و چقدر می‌تواند باعث رشد کسب‌وکار شود. گفتیم که کلیت این مفهوم روی بخش‌بندی بازار هدف تقسیم شده‌ است. دسته‌بندی‌هایی که گروه‌های مشتاق به محصول یا خدمت را شناسایی می‌کنند تا انواع اقدامات بازاریابی و تبلیغات مطابق سلیقه و خوشایند آن‌ها طراحی شود.

خوشحال می‌شویم نظرات شما را بنوشیم ? همچنین اگر پرسشی در این رابطه دارید، حتماً در قسمت نظرات با ما مطرح کنید.

 

منابع:

Sender | Adobe Experience | Indeed | The Balance

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!