لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

بهترین روش‌های بازاریابی طراحی سایت در سال ۱۴۰۲

رشد کسب‌وکار اینترنتی | فاطمه هدیه‌لو | تاریخ بروزرسانی : ۳ بهمن ۱۴۰۲

بهترین روش‌های بازاریابی طراحی سایت در سال ۱۴۰۲

تقاضا برای طراحی سایت‌‌ها به‌خصوص فروشگاهی به‌شدت افزایش پیدا کرده است؛ ولی آیا این سهم شما از بازار را تضمین می‌کند؟ خیر! اینجاست که باید به فکر فعالیت‌های بازاریابی برای طراحی سایت باشید.

با داشتن استراتژی مشخص، می‌توانید مطمئن شوید شناخته می‌شوید، مشتری می‌گیرید و رشد می‌کنید.

در این مقاله، قرار است با بررسی ۱۲ روش موثر بازاریابی به شما بگوییم چطور می‌توانید برندهٔ این میدان پررقابت شوید.

 

راه‌های بازاریابی برای گرفتن مشتری و پروژهٔ طراحی سایت

بازاریابی فقط برای کالای فیزیکی مثل مایع دست‌شویی یا ماشین‌ لباس‌شویی نیست! شما خدمتی ارائه می‌کنید که یک ایده پشت آن است و باید برنامه‌ای برای بازاریابی آن داشته باشید.

نمی‌توان یک سبد مشخص و یکسان برای همه چید؛ چراکه بسته به بودجه، بازار هدف، توانایی هر کسب‌وکار، هدفی که دارد و… استراتژی بازاریابی متفاوت می‌شود.

۱۲ روش بازاریابی برای طراحی سایت را در ادامه را بخوانید و بسته به وضعیت خودتان، بهترین ترکیب را بچینید.

 

۱. دانش و تخصص خود را در اختیار بقیه بگذارید

ما به کسانی که نشان می‌دهند کارشان را بلدند، بیشتر اعتماد می‌کنیم.  راه شما برای نشان‌دادن دانش و تخصصی که دارید، اشتراک‌گذاری آن از طریق کانال‌های محتوایی است.

اول از همه، باید یک وب‌سایت داشته باشید. وب‌سایت طراح سایت مهم‌ترین نمونه‌کار اوست؛ پس به‌هیچ‌وجه این مرحله را نادیده نگیرید.

حالا می‌توانید ۲ کار انجام دهید:

  • از وب‌سایت به‌عنوان پورتفولیو استفاده کنید. خودتان را معرفی کنید و نمونه‌کارهای سابق را در آن قرار دهید
  • موضوعات مرتبط با طراحی سایت را پیدا کنید و دربارۀ آن به‌طور مداوم پست‌های بلاگ باکیفیت و منحصربه‌فرد تولید کنید

تصویر زیر پست‌های وبلاگ «تابان شهر» را نشان می‌دهد:

نمونه پست بلاگ با هدف بازاریابی برای طراحی سایت

محتواهای شما باید در وهلهٔ اول برای مشتری مفید باشند. قرار نیست خودتان را مستقیم تبلیغ کنید! بلکه راهکارهای مختلفی جلوی مشتری می‌گذارید که یکی از آن‌ها، استفاده از خدمات شماست. اگر قصد دارید محتوای ارزشمند تولید کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «تولید محتوا چیست + فرایند تولید محتوا» را مطالعه کنید.

در مرحلۀ بعد، باید کاری کنید گوگل سایت شما را پیدا کند. اینجا سئو به کمک می‌آید. به‌طور کلی، قرار است با بهینه‌سازی وب‌سایت برای گوگل، کاری کنید در زمان جست‌وجوی عبارت‌های مرتبط با خودتان مثل «طراحی وب‌سایت»، «طراحی فروشگاه آنلاین»، «ساخت وب‌سایت» و… در صدر نتایج ظاهر شوید.
نتایج جست‌وجوی گوگل برای طراحی سایت

اگر می‌خواهید بدانید گوگل چطور نتایج را رتبه‌بندی می‌کند، مقالهٔ «مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی گوگل در سال ۱۴۰۲» را مطالعه کنید.

نکته: وقتی محتواهای شما جزو نتایج اصلی جست‌وجو باشند، به‌مرور به‌عنوان یکی از متخصصان حوزهٔ طراحی وب‌سایت شناخته می‌شوید.

البته اغلب فریلنسرها به‌جای طراحی وب‌سایت و تولید محتوا، روی اینستاگرام، تلگرام یا لینکدین سرمایه‌گذاری می‌کنند. آن‌ها محتواهای خود را در این کانال‌ها منتشر می‌کنند و با شبکه‌سازی – که جلوتر بررسی می‌کنیم – و بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی (SMM) مشتری می‌گیرند.

با این حال، برای یک طراح سایت، هیچ‌چیز خود سایت او نمی‌شود!

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۲. شبکه‌سازی اولویت اول شما باشد

برای یک کسب‌وکار کوچک یا فریلنسرها شبکه‌سازی مهم‌ترین اولویت است. شبکۀ ارتباطی شما می‌تواند گسترده شود و حتی افرادی را که مستقیماً نمی‌شناسید، به مشتری تبدیل کند.

برای شبکه‌سازی راه‌های زیر را امتحان کنید:

  • شرکت در رویدادها

با شرکت در رویدادهای مرتبط با طراحی سایت، همکاران و کارفرماهای حوزۀ خود را بشناسید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. برای مثال، رویداد وردپرس سامیت، یکی از رویدادهای این حوزه در ایران است.

سعی کنید در رویدادها صحبت کنید و ارائه داشته باشید یا تک‌به‌تک با شرکت‌کنندگان صحبت کنید و کارت ویزیت خود را به افراد علاقه‌مند دهید.

  • ساخت گروه در تلگرام یا لینکدین

یک گروه در تلگرام یا لینکدین بسازید و در آن به پرسش‌های مرتبط با طراحی سایت پاسخ دهید. این روش دیگری برای اشتراک‌گذاری تجربه و تخصص است. اعضای گروه مشتریان بالقوۀ شما هستند که در وقت نیاز، انتخاب اول آن‌ها، شما خواهید بود.

  • برگزاری کارگاه یا وبینار

کارگاه حضوری یا وبینار برگزار کنید. موضوع آن به هدف شما از برگزاری آن وابسته است. اینجا هم شما با ارائهٔ محتوایی ارزشمند، مشتریان بالقوه را جذب می‌کنید و نشان می‌دهید واقعاً در کار خود حرفه‌ای هستید.

یک نکته را گوشهٔ ذهنتان داشته باشید: قرار نیست حتماً طراحی وب‌سایت را آموزش دهید! شما می‌توانید موارد مرتبط با سایت و نگهداری از آن را آموزش دهید.

نمونه وبینار آنلاین با هدف بازاریابی برای طراحی سایت

بنای شما در شبکه‌سازی باید بر ایجاد روابط تک‌به‌تک و مستقیم باشد تا اعتماد افراد را جلب کنید. در کارگاه‌ها، وبینارها، رویدادها و دیگر کانال‌های شبکه‌سازی، با دادن هدایای تبلیغاتی جلب توجه کنید. یک خدمت کوچک رایگان مثل بررسی فنی سایت افراد متقاضی یا یک قالب رایگان، شما را دقیقاً به افرادی که به خدمات شما نیاز دارند، وصل می‌کند.

 

۳. اجتماعی باشید!

اینجا ۲ گزینه پیش روی شماست: اینستاگرام و لینکدین.

لینکدین فضای خوبی برای کسب‌وکارهایی است که خدمات طراحی وب‌سایت شرکتی ارائه می‌کنند. از طریق این پلتفرم به افراد تصمیم‌گیرنده دسترسی بیشتری دارید. البته اینستاگرام امکانات متنوع‌تر و ظرفیت بیشتری برای گرفتن مشتری دارد.

تصویر زیر صفحۀ اینستاگرام یک فریلنسر را نشان می‌دهد که برای خودش کار می‌کند:

اکانت اینستاگرام طراح سایت

و تصویر زیر برای یک شرکت طراحی سایت است:

اکانت اینستاگرام طراح سایت

قدم اول باز هم تولید محتواست؛ محتوایی که در وهلهٔ اول سرگرم‌کننده باشد. آموزش، معرفی ابزارهای مورد نیاز برای طراحی سایت و محتواهای مناسبتی می‌توانند موضوع محتوای شبکۀ اجتماعی شما باشند.

از ترندهای حوزه‌های مرتبط برای تولید محتوا استفاده کنید. برای مثال، هوش مصنوعی ترندی کاملاً مناسب برای موضوع طراحی سایت است که برای مخاطبان هم جالب است.

ویدئو را دست‌کم نگیرید! مردم ترجیح می‌دهند محتواها را تماشا کنند تا اینکه بخوانند. با موزیک‌های ترند اینستاگرام ریلز بسازید، ویدئوی آموزشی یا پاسخ به پرسش‌های فالوورها ضبط کنید و…

چیزی که فالوورهای شبکه‌های اجتماعی را به مشتری تبدیل می‌کند، در مرحلۀ اول اثبات کاردرستی و توانایی‌های شماست. غیر از آن، با پیشنهادهای وسوسه‌برانگیز مثل تخفیف‌های محدود، ترس ازدست‌دادن را در مخاطبان ایجاد کنید؛ همچنین بازخوردهای مثبت را منتشر کنید و نمونه‌کارهایتان را مدام به‌اشتراک بگذارید.

از تبلیغ هم غافل نشوید. به پیج‌های پرفالووری که موضوع نزدیک به شما دارند، تبلیغ دهید یا اگر پیج پرمخاطبی دارید، در عوض تبلیغ شما، صفحۀ آن‌ها را معرفی کنید؛ یک همکاری دوطرفه.

برای گرفتن پروژه طراحی وب‌سایت از اینستاگرام، نکات زیر را هم رعایت کنید:

  • هایلایت‌های مرتبی داشته باشید که شامل رضایت مشتریان، معرفی خودتان، تعرفه، راه‌های ارتباطی، نمونه کار و… باشند
  • نام اکانت را طبق یک الگوی مشخص مثل «طراح وب‌سایت شرکتی، امیر امیری» یا «ساخت فروشگاه آنلاین | امیر امیری» و… انتخاب کنید
  • ظاهر ثابتی برای اکانت خود داشته باشید و از رنگ‌های گرم برای جلب‌ توجه استفاده کنید
  • قانون هشتاد بیست (هفتاد سی) را در پست‌های خود رعایت کنید؛ یعنی ۷۰ تا ۸۰ درصد پست‌ها تعاملی (آموزشی، نظرسنجی، سرگرم‌کننده، میم و…) باشد و ۲۰ تا ۳۰ درصد هم تبلیغاتی
  • به دایرکت‌ها و کامنت‌ها به‌موقع پاسخ دهید
  • برای افزایش تعامل اطلاعاتی مثل قیمت و تعرفه‌ها را پنهان نکنید تا کاربر حتماً به شما در دایرکت پیام دهد! به‌جای این کار، پیشنهاد می‌کنیم «۱۵ راه افزایش کامنت اینستاگرام» و «۱۵ راه افزایش لایک اینستاگرام» را برای بالابردن تعامل اکانت خود مطالعه کنید 🙂

جذب فالوور در ابتدای راه کار آسانی نیست؛ ولی شدنی است! مقالهٔ «۱۸ راه سریع جذب فالوور اینستاگرام» را همراه با مقالهٔ «آموزش تولید محتوا اینستاگرام (۱۱ ایدهٔ موثر)» بخوانید.

در آخر، شما باید فالوورهایی که با دنبال‌کردن شما، علاقهٔ خود را نشان داده‌اند، به مشتری تبدیل کنید. اگر نکاتی را که گفتیم، رعایت کنید، تا حدود زیادی مسیر تبدیل فالوور به مشتری در اینستاگرام را طی می‌کنید.

 

۴. در سایت‌های پربازدید تبلیغ کنید

تبلیغات کلیکی در سایت‌های پربازدید به‌معنای دسترسی به میلیون‌ها کاربر در روز به مقرون‌به‌صرفه‌ترین شکل ممکن است. ما در یکتانت این کار را برای شما خیلی راحت کردیم! فقط کافی است پس از ثبت‌نام در پنل یکتانت، اکانت خود را شارژ کنید و کمپین تبلیغاتی بر اساس هدفی که دارید، بسازید.

برای تبلیغات در سایت‌‌های پربازدید، شما به ۲ چیز نیاز دارید:

  • محتوای تبلیغاتی
  • لندینگ پیج

محتوای تبلیغاتی بسته به نوع تبلیغ متفاوت است. برای مثال، در تبلیغات بنری، شما به یک بنر تبلیغاتی جذاب نیاز دارید و در تبلیغات ویدئویی به یک ویدئوی قانع‌کننده و جذاب.

آیا حتماً باید سایت داشته باشید؟ خیر، شما می‌توانید از خدمات سرویس‌های لندینگ‌ساز مثل لندین برای ساخت لندینگ پیج تبلیغات کلیکی استفاده کنید.

ولی تبلیغات کلیکی چه کمکی به بازاریابی برای طراحی سایت می‌کند؟ کمپین‌های تبلیغاتی یکتانت برای اهداف مختلف بازاریابی طراحی شده‌اند.

برای مثال، با کمک تبلیغات بنری هدفمند می‌توانید مشتریان بخش مشخصی از بازار (برای مثال، صاحبان کسب‌وکار) را از وجود خدمات خود آگاه کنید؛ ولی تبلیغات همسان هدفمند (مثل کلیدواژه‌ای و موضوعی) برای جذب لید طراحی شده است.

سازوکار تبلیغات به این شکل است که وقتی تبلیغ شما در سایت‌های پربازدید نمایش داده شد، فرد علاقه‌مند به خدمات و پیشنهاد شما روی آن کلیک می‌کند. پس از آن، فرد به لندینگ پیج هدایت می‌شود و شما می‌توانید با نوشتن توضیحات قانع‌کننده همراه با نمونه کارها، او را به پرکردن فرم (مثلاً مشاوره رایگان) ترغیب کنید.

پس از گرفتن اطلاعات، مرحلهٔ تبدیل او به مشتری از طریق تماس تلفنی آغاز می‌شود. برای اینکه فرایند را سریع‌تر طی کنید، می‌توانید پیشنهادهای جذابی مثل ۳ مورد زیر روی میز بگذارید:

  • پکیج‌های طراحی مثل طراحی همراه با پشتیبانی رایگان ۳ ماهه و پرداخت قسطی
  • طراحی چند پکیج برای افراد مختلف مثل کسب‌وکارهای تازه‌کار، حرفه‌ای و فروشگاهی
  • تخفیف با مدت‌زمان محدود برای خرید پکیج‌های طراحی

پیشنهاد ما برای شروع چیست؟ ابتدا اسکریپت یکتانت را همان اول کار به سایت اضافه کنید تا بعد از مدتی مخاطبان خود را بر اساس هدفی که دارید، دسته‌بندی کنید. این گروه مخاطبان برای تبلیغات ریتارگتینگ به کمک شما می‌آیند؛ یعنی نمایش تبلیغ به کسانی که به سایت سر زده‌اند؛ ولی خرید نکرده‌اند یا فرم را پر نکرده‌‌اند.

۲ کمپین دیگر هم نیاز دارید: کمپینی برای آگاه‌سازی (مثلاً‌ تبلیغات بنری) و کمپینی برای جذب لید (مثلاً تبلیغات همسان هدفمند یا تبلیغات پوش نوتیفیکیشن رفتارمحور).

برای مثال، همسان کلیدواژه‌ای برای جذب افرادی که به‌دنبال طراحی سایت هستند یا دربارهٔ آن تحقیق می‌کنند، مناسب است. وقتی ۳ کلیدواژه مثل تصویر زیر انتخاب کنید، تبلیغ شما فقط در صفحه‌هایی با همین عبارت‌ها نمایش داده می‌شود؛ یعنی دسترسی به کسی که محتواهای مرتبط با طراحی سایت را می‌خواند.

انتخاب کلیدواژهٔ مناسب با هدف تبلیغات برای طراحی سایت

برای نمونه، تبلیغ زیر را انتخاب کردیم که در صفحه‌ای با کلیدواژهٔ «طراحی وب‌سایت» نمایش داده می‌شود. در این تبلیغ، علاوه بر طراحی وب‌سایت، سئو هم به‌عنوان پیشنهاد وسوسه‌کننده در نظر گرفته شده است.  در متن تبلیغ هم روی مهم‌ترین مشکل کسب‌وکارها (فروش) دست گذاشته است تا افراد بیشتری به کلیک‌کردن روی آن ترغیب شوند.

نمونه تبلیغات همسان برای طراحی سایت

البته در نمونهٔ زیر که باز هم در یکی دیگر از مقاله‌های سایت خبر فوری نمایش داده شده است، از عبارات تاثیرگذار در تبلیغات مثل «گارانتی بازگشت وجه» و «اگه خوشت نیومد کل پولت رو پس بگیر» استفاده شده است.

نمونه تبلیغات برای طراحی سایت

اگر روی نمونهٔ اول کلیک کنید، به لندینگ پیج زیر هدایت می‌شوید که با گذاشتن یک فرم با وعدهٔ مشاوره رایگان، مخاطب را به دادن اطلاعات تشویق کرده است:

لندینگ پیج مناسب با هدف بازاریابی برای طراحی سایت

آن‌ها علاوه بر اشاره‌کردن به مزایای رقابتی خود در ادامه و نشان‌دادن این مسئله که چه فایده‌ای برای مخاطب دارند و چطور زندگی او را بهتر می‌کنند، تعرفه‌ها را هم شفاف آورده‌اند:

تعرفه قیمت طراحی سایت

۵. از گوگل با تبلیغات مشتری بگیرید و نه سئو!

برای اینکه در شروع کار که هنوز شناخته‌شده نیستید و از سئو هم نتیجه نگرفته‌اید، کسب‌وکارتان سرپا بماند، سراغ تبلیغات گوگل بروید.

تفاوت آن با سئو در لیست کلماتی است که انتخاب می‌کنید. اینجا فقط روی کلماتی سرمایه‌گذاری می‌کنید که کاربر با هدف خرید یا تحقیق جست‌وجو می‌کند.

برای مثال، «طراحی وب‌سایت شرکتی»، «ساخت فروشگاه اینترنتی»، «قیمت طراحی سایت خبری» و… از آن دسته کلماتی است که مشتری خریدار جست‌وجو می‌کند.

ظاهر این تبلیغات تفاوتی به‌غیر از یک برچسب «Sponsored» با سایر نتایج ندارد و باعث می‌شود کاربر به آن به‌عنوان پیشنهادی تاییدشده از طرف گوگل نگاه کند.

نمونه تبلیغات طراحی سایت در گوگل

در این تبلیغات، هدلاین و دیسکریپشن اهمیت زیادی دارد. سعی کنید نه‌تنها از کلمات کلیدی استفاده کنید، بلکه به مزایای خود هم اشاره کنید.

برای مثال، در تبلیغ سوم به پشتیبانی شبانه‌روزی و طراحی طبق جدیدترین الگوریتم‌های گوگل اشاره شده است. در تبلیغ دوم هم مشاورهٔ رایگان تلفنی و حضوری برجسته شده است. تبلیغ اول ولی پیشنهادی وسوسه‌کننده پیش روی کاربر گذاشته است: پشتیبانی رایگان مادام‌العمر + دامنه هاست رایگان یک‌ساله.

از طرفی، می‌توانید از افزونه‌های گوگل ادز به‌طور رایگان برای اشغال فضای بیشتری استفاده کنید.

برای مثال، هر ۳ تبلیغ بالا از Sitelink استفاده کرده‌اند تا مشتری را به سایر صفحه‌های خود مثل نمونه طراحی سایت یا تعرفه طراحی سایت شرکتی هدایت کنند. البته تبلیغ دوم از یک افزونهٔ دیگر هم برای برجسته‌کردن تخفیف ۱۰ درصدی تابستانهٔ خود استفاده کرده است. برای آشنایی با این افزونه‌ها، مقالهٔ «کاربرد انواع افزونه‌های گوگل ادز» را مطالعه کنید.

اجازه دهید یک نمونهٔ خوب دیگر هم اشاره کنیم که از عبارت‌ها و کلمات تاثیرگذار در فروش و تبلیغات استفاده کرده است.  در این تبلیغ، نه‌تنها به تجربهٔ ۱۵ سالهٔ خود اشاره کرده‌اند، بلکه با کمک «۵۰۰ طراحی موفق»، سعی کرده‌اند اعتبار خود را نشان دهند؛ سوشال پروف (تایید اجتماعی) یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش ترس مشتری از ضرر است.

از دیگر کلمات خوب دیگری که در هدلاین استفاده کرده‌اند، می‌توان به «اختصاصی» اشاره کرد. تیر آخر هم استفاده از افزونه برای برجسته‌کردن تخفیف ۳۰ درصدی است.

نمونه تبلیغات در گوگل برای طراحی سایت

آن‌ها در لندینگ پیج خود هم به سوشال پروف همچنان تکیه کرده‌اند. علاوه بر اینکه به مزایای خود اشاره کرده‌اند، گواهی‌نامه‌ها و جوایز خود را همان ابتدای صفحه لیست کرده‌اند.

نمونه لندینگ پیج تبلیغات طراحی وب‌سایت

شاید بتوان این نمونه را یکی از نمونه‌های خوب بازاریابی برای طراحی سایت از طریق تبلیغات در گوگل دانست. تنها ایراد آن‌ها را می‌توان به نداشتن کال‌تواکشن مشخص در ابتدای صفحه در نظر گرفت.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۶. به سراغ مشتری‌های فعلی بروید

هیچ راهی در بازاریابی برای طراحی سایت به‌اندازۀ توصیۀ مشتریان قبلی شما جواب نمی‌دهد. مشتریان قبلی خود را قانع کنید که شما را به دیگران معرفی و توصیه کنند. برای این کار روش‌های مختلفی دارید:

  • از آن‌ها مستقیماً بخواهید تجربه‌شان از همکاری با شما را در قالب متن، صوت یا ویدئو بیان کنند؛ محتوای تولیدشده را در وب‌سایت (مثل تصویر زیر)، اینستاگرام، کانال تلگرام، لینکدین و… جلوی چشم افراد قرار دهید
  • از مشتریانتان بخواهید در گوگل‌ مپ، سایت، دایرکتوری‌هایی که در آن کسب‌وکارتان را ثبت کرده‌اید و…، دربارۀ شما نظر دهند
  • با تکنیک‌هایی مثل کد تخفیف معرف، مسابقه در اینستاگرام و برنامه‌های ویژۀ باشگاه مشتریان افراد را ترغیب کنید شما را به دیگران معرفی کنند

نمونه تستیمونیال

مشتری‌های قبلی باز برای خدمات پشتیبانی و نگهداری از وب‌سایت یا پروژه‌های جدید، ممکن است به کار شما نیاز پیدا کنند. با تخفیف، پاداش نقدی به‌صورت برگشت‌دادن بخشی از مبلغ پروژه و… آن‌ها را تشویق کنید دوباره سراغ شما بیایند.
روش‌های زیر هم کمک می‌کند از مشتریان فعلی و قبلی سود بیشتری به‌دست بیاورید:

  • بیش‌فروشی

مشتری را تشویق کنید پکیج‌های کامل‌تر که دارای خدمات بیشتر و البته قیمت بالاتر هستند، انتخاب کند؛ مثلاً به‌جای پکیج اقتصادی، پکیج پریمیوم را بخرد.

  • فروش مکمل

خدمات دیگر مثل سئو، پشتیبانی و تولید محتوا را در کنار طراحی سایت پیشنهاد دهید.

پیشنهاد: در آغاز کار که مشتری ندارید، از خانواده، دوستان و آشنایان بخواهید شما را به اطرافیان خود معرفی کنند.

 

۷. کسب‌وکارهای محلی را پیدا کنید

یک کار ساده برای گرفتن پروژه طراحی سایت این است که مستقیماْ مشتری‌های بالقوه‌تان را پیدا و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. ۲ کار می‌توانید انجام دهید:

۱. کارت ویزیت و تراکت چاپ کنید و به کسب‌وکارهای محلی مثل رستوران‌ها، کافه‌ها و سوپرمارکت‌ها بدهید تا به مشتریان خود دهند. ممکن است نیاز باشد در ازای آن هزینه کنید. مثلاً می‌توانید برای رستوران و کافه یک منوی دیجیتال ساده طراحی کنید.

۲. در نقشه‌های آنلاین کسب‌وکارهای محلی را پیدا کنید و ببینید کدام‌یک در شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری دارند؛ ولی وب‌سایت ندارند. اطلاعات تماس آن‌ها را پیدا کنید و مستقیماً مراجعه کنید یا تماس بگیرید.

شاید این روش بازاریابی برای طراحی سایت انتخاب همۀ افراد نباشد؛ ولی اگر درست و مثبت عمل کنید، نتیجۀ شگفت‌انگیزی خواهد داد.

مقاله پیشنهادی: ۱۲ روش بازاریابی محلی

۸. خوراک ویدئویی بیشتری آماده کنید

شاید جالب باشد بدانید طبق آمار، ۶۴ درصد مشتریان در جهان، پس از تماشای ویدئوهای کسب‌وکارها، خرید می‌کنند؛ پس ساخت ویدئو را جدی بگیرید.

ویدئو هم برای تبلیغات عالی عمل می‌کند و هم تولید محتوا. ویدئوهای تبلیغی را به پیج‌های پرمخاطب اینستاگرام دهید یا در آپارات منتشر کنید و از تبلیغات ویدئویی آن‌ها استفاده کنید؛ همچنین می‌توانید برای آگاه‌سازی بازار هدف (مطلع‌شدن از وجود خدمات شما) هم از تبلیغات ویدئویی در سایت‌های پربازدید استفاده کنید.

ویدئوی زیر خیلی خوب و کامل خدمات طراحی وب‌سایت «وبزی»  را تبلیغ می‌کند:

 

 

از دیگر انواع ویدئوها هم می‌توانید برای جذب مخاطب و بازاریابی برای طراحی سایت استفاده کنید؛ مثل ویدئوهای آموزشی، توضیحی (شرح خدمات) و حتی دموی محصول که اینجا قالبی است که طراحی کرده‌اید.

یادتان است بالاتر به تولید محتوا دربارهٔ موضوعات داغ اشاره کردیم؟ ویدئوی زیر یک نمونهٔ خیلی ساده است که نه‌تنها به سراغ موضوع داغ طراحی سایت با هوش مصنوعی رفته است، بلکه از ویدئو (آموزشی) و موسیقی ترند استفاده کرده است.

 

 

شما همچنین می‌توانید در یوتیوب و آپارات کانال بسازید و آموزش مهارت خود را شروع کنید. این کار به برندسازی، آگاه‌سازی و جلب اعتماد مخاطبان کمک می‌کند.

 

۹. پیامک قوی‌ترین و ارزان‌ترین اسلحهٔ شماست!

بازاریابی پیامکی روشی ساده و ارزان است که قدرت اثرگذاری بسیار بالایی دارد که می‌توانید از آن برای تبلیغات و بازگشت مشتری استفاده کنید.

  • تبلیغات

از پیامک برای افزایش آگاهی از برند خود و جذب مشتری استفاده می‌کنید. سرویس تبلیغات پیامکی یکتانت اینجا به شما کمک می‌کند بدون خرید پنل و خط اختصاصی، با ارسال پیامک هدفمند افرادی را هدف قرار دهید که احتمال تبدیل آن‌ها به مشتری بیشتر است.

برای مثال، شما می‌توانید برای افراد شاغل در حوزهٔ صادرات و واردات یا تجهیزات پزشکی پیامکی با موضوع طراحی سایت شرکتی یا فروشگاهی ارسال کنید.

راه دیگر هم ارسال پیامک بر اساس موقعیت مکانی (مثلاً برای تهرانی‌ها یا لرستانی‌ها) است که به شما در جذب مشتری محلی کمک می‌کند. در تصویر زیر ۲ نمونه متن تبلیغاتی برای گرفتن پروژه طراحی سایت از طریق پیامک را مشاهده می‌کنید:

نمونه متن پیامک تبلیغاتی برای طراحی سایت

  • بازگشت مشتری

پیامک ارزان‌ترین ابزار برای افزایش نرخ بازگشت مشتری است؛ یعنی برگرداندن مشتریانی که یک بار از شما خرید کرده‌اند و تشویق آن‌ها به خرید دوم. خرید دوم زمینهٔ خریدهای مکرر و حفظ مشتری را فراهم می‌کند.

می‌توانید از پنل پیامکی نجوا (زیرمجموعهٔ یکتانت) برای اطلاع‌رسانی تخفیف‌ها و فروش‌های ویژه، محصولات و خدمات جدید، ارسال رسید خرید، کد ورود به سایت و… استفاده کنید.

همچنین قادر خواهید بود پیام‌های شخصی‌سازی‌شده با نام مشتری ارسال کنید و در پایان کمپین‌ها گزارش دقیق از نتیجۀ آن بگیرید.

تصویر زیر یک نمونه پیامک برای ترغیب مشتری به بازگشت و خرید مجدد است:

نمونه متن پیامک برای بازگشت مشتری

برای اجرای این کمپین‌ها به لیست مشتریان خود نیاز دارید که از طریق کانال‌های مختلف جمع‌آوری کرده‌اید. حتی می‌توانید افرادی را که فرم لندینگ پیج تبلیغات کلیکی شما را پر کرده‌اند، از طریق پیامک دوباره هدف بگیرید و این بار پیشنهادی وسوسه‌کننده دهید.

 

۱۰. در نقشه‌های آنلاین باشید

برای جذب مشتریان محلی نزدیک به خود (منطقه، شهر یا استان)، مکان کسب‌وکار خود را در گوگل‌ مپ و دیگر نقشه‌های آنلاین ثبت کنید. وقتی افراد برای کسب‌وکار خاصی جست‌وجو می‌کنند، گوگل نتایج را بر اساس لوکیشن آن‌ها بهینه می‌کند.

برای مثال، وقتی در اصفهان برای خدمات طراحی سایت جست‌وجو کنیم، نتایج متفاوتی از جست‌وجوی همین عبارت در تهران می‌گیریم.

کاری که باید انجام دهید ثبت مکان در نقشه‌های آنلاین، قراردادن آدرس، شماره‌تلفن، ایمیل، نشانی سایت و البته چند تصویر از مکان خود و درخواست از مشتریان برای ثبت نظر زیر لوکیشن شماست.

وقتی کسب‌وکار خود را در گوگل‌مپ ثبت می‌کنید، روی نقشۀ گوگل دیده می‌شوید؛ البته در نتایج جست‌وجوی کاربران محلی هم شانس بیشتری برای حضور در صفحۀ اول دارید؛ مثل تصویر زیر:

نمونه جست‌وجوی محلی و ظاهرشدن لوکال پک

اگر در گوگل‌مپ دنبال کسب‌وکارهای نزدیک بگردند، مثل تصویر زیر پیدا می‌شوید. (پین‌های قرمز)

نقشهٔ گوگل

در نقشه‌های آنلاین ایرانی بلد و نشان هم کسب‌وکار خود را ثبت کنید تا کسی را از دست ندهید. با توجه به محدودیت‌های دسترسی به نقشه‌های خارجی، اغلب ایرانی‌ها از این ۲ نقشه استفاده می‌کنند.

نقشهٔ نشان

اینجا هم بهتر است از الگوی پرتکراری استفاده کنید که مشتریان جست‌وجو می‌کنند.

مثلاً به‌جای اینکه اسم خود را دیزاین برتر ثبت کنید، از عبارت «طراحی سایت، دیزاین برتر» استفاده کنید. البته فراموش نکنید نام شما باید در تمام فضای آنلاین – از سایت گرفته تا نقشه‌های ایرانی – ثابت باشد.

برای شروع، مقالهٔ «آموزش ثبت لوکیشن در گوگل مپ با گوشی و کامپیوتر» را مطالعه کنید.

نکته: اگر سایتی برای خودتان (شرکت) راه‌اندازی کردید و روی بازارهای محلی دست گذاشتید، بهتر است به فکر «لوکال سئو» باشید. سئوی محلی باعث می‌شود سایت شما در جست‌وجوهای محلی و مبتنی بر مکان (مثل جست‌وجوی عبارت «طراحی سایت زعفرانیه» و «طراحی سایت در خرم‌آباد») بالاتر از رقبا ظاهر شوید. پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «لوکال سئو چیست + تکنیک‌های آن» را بخوانید.

نمونه جست‌وجوی محلی

 

۱۱. برای بازاریابی تلفنی برنامه داشته باشید

بازاریابی تلفنی برای طراحی سایت تلاش برای برقراری ارتباط با مشتری‌های بالقوه طراحی سایت، از طریق تماس تلفنی است.  اگر هدفمند عمل کنید، احتمال اینکه با جمله‌هایی مثل «نه، ممنون، علاقه ندارم» مواجه شوید، کمتر است.

برای مثال، لیست افرادی را که فرم تبلیغات کلیکی پر کرده‌اند، جلوی دست بگذارید و خیلی زود با آن‌ها تماس بگیرید.

شما همچنین می‌توانید با کسب‌وکارهای محلی یا بزرگ تماس بگیرید و پیشنهاد خود را از طریق تماس تلفنی ارائه کنید.

نکته: سعی کنید در طی تماس تلفنی، حس خوبی به مخاطب منتقل کنید؛ چون وقتی افراد می‌خندند و خوشحال هستند، احتمال کمتری دارد، «نه» بگویند.

در ابتدا توجه مشتری را جلب و بعد از آن، او را به خدمت خود علاقه‌مند کنید. خواسته‌های او را بفهمید و به آن بال‌وپر دهید و در پایان بگویید چطور می‌تواند از خدمات شما استفاده کند.

برای مثال، جمله‌های زیر نمونه‌های خوبی هستند که می‌توانید در مکالمه استفاده کنید:

  • از استودیو طراحی سایت رایان تماس می‌گیرم. ممکنه چند لحظه وقتتون رو به من بدید؟
  • مطمئن باشید با استفاده از خدمات ما بدون مشکل فروش آنلاینتون رو شروع می‌کنید و در ازای هر ریالی که الان پرداخت می‌کنید، میلیون‌ها تومان درآمد کسب می‌کنید
  • خیالتون راحت باشه؛ چون تا ۲ سال پشتیبانی در همۀ پکیج‌هامون وجود داره. می‌تونین به‌طور کامل کارهای سایت را به گروه ما بسپارید

از واژه‌ها و عبارت‌های اطمینان‌بخش استفاده کنید و با آرامش تمام ضمن معرفی خدمات خود، از کاری که برای مشتری انجام می‌دهید، بگویید.

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

۱۲. تجزیه‌وتحلیل و بهینه‌سازی کنید

انتخاب روش بازاریابی برای طراحی سایت و اجرای آن تمام کار نیست. باید به‌طور مداوم عملکرد خود را بسنجید تا مطمئن شوید درست عمل می‌کنید و سرمایه‌تان هدر نمی‌رود.

برای این کار، باید نتیجۀ نهایی روش‌های بازاریابی، یعنی نرخ تبدیل را بسنجید. نرخ تبدیل درصد مشتریان راغبی است که عمل نهایی یعنی خرید، پرکردن فرم ثبت‌نام و… را انجام می‌دهند.

بهینه‌سازی نرخ تبدیل (CRO) عملی است که ما انجام می‌دهیم تا این نرخ را افزایش دهیم. باید خودتان را جای کاربر بگذارید و در مسیری که طی می‌کند تا به اقدام برسد، او را همراهی کنید. ببینید چه محرک‌ها، موانع و… وجود دارد که موجب می‌شود افراد اقدام آخر را انجام دهند یا ندهند.

برای مثال، اگر هدف نهایی تبلیغات کلیکی، پرکردن فرم تماس برای طراحی وب‌سایت فروشگاهی باشد و فقط ۱۰ درصد کاربران آن را پر می‌کنند، باید ببینید چطور می‌توانید این رقم را به ۱۵ درصد برسانید.

یادتان است که در تبلیغات گوگلی، برخی مخاطبان را به صفحه‌هایی به‌غیر از لندینگ پیج مثل نمونه کار هدایت کرده بودند؟ آن‌ها با بررسی مسیر کاربران، به این نتیجه رسیدند که افراد به دیدن این صفحه‌ها و نمونه کار علاقه دارند و نقش زیادی در افزایش نرخ تبدیل دارد.

کار دیگری هم که باید انجام دهید، بهینه‌سازی صفحه‌های سایت با کمک گوگل آنالیتیکس و هاتجر است. آیا مثلاً صفحهٔ «طراحی سایت خبری» به‌خوبی توانسته بازدیدکننده‌ها را به مشتری تبدیل کند؟ آیا بالاآوردن فرم مشاورهٔ رایگان می‌تواند این نرخ را افزایش دهد؟ گذاشتن بنرهای کسب‌وکارها در بالای صفحه چطور؟

خلاصه اینکه بازاریابی برای طراحی وب‌سایت فقط به اجرای روش‌ها و ایده‌هایی که بررسی کردیم، ختم نمی‌شود. شما با تجزیه‌وتحلیل مداوم کمپین‌ها و فعالیت، سعی می‌کنید نتیجهٔ بهتری با هزینهٔ کمتری بگیرید.

حالا بیایید برویم ببینیم چه نکاتی را باید رعایت کنید تا موفق‌تر پیش بروید!

 

نکاتی که باید در بازاریابی برای طراحی سایت رعایت کنید

مجموعۀ کارهایی که برای ایجاد ارزش برای مشتری، اینجا برای مثال طراحی یک سایت خوب و پشتیبانی مناسب، انجام می‌دهید تا رابطه‌ای مستحکم با او بسازید تا در عوض از او ارزش (سود یا درآمد) بگیرید، بازاریابی برای طراحی سایت به شمار می‌آید.

برای چیدن استراتژی بازاریابی خود باید چند چیز را در نظر بگیرید:

  • محصول یا خدمت شما چیست؟

کاملاً به محصول یا خدمتی که ارائه می‌کنید، اشراف داشته باشید. ببینید چه چیزهایی برای ارائه دارید. برای مثال، فقط سایت فروشگاهی طراحی می‌کنید یا خدمات متنوعی از طراحی انواع سایت تا سئو را ارائه می‌کنید؟

  • مشتری شما کیست؟

چه کسانی ممکن است خدمات شما را بخواهند؟ برای مثال، صاحبان کسب‌وکارهای کوچکی که وب‌سایت ندارند.

  • چرا باید شما را انتخاب کنند؟

برتری شما نسبت به رقبا چیست که مشتریان شما را انتخاب کنند؟ به مشتری از نظر مکانی نزدیک‌ترید؟ قیمت‌های بهتری دارید؟ خدمات متنوع‌تری ارائه می‌دهید؟ پشتیبانی رایگان دارید؟ یا برای بودجه‌های مختلف طرح‌های متفاوتی پیش‌بینی کرده‌اید؟

  • چقدر بودجه برای بازاریابی دارید؟

روش‌های مختلف بازاریابی هزینه‌های متفاوتی دارند. تعیین کنید چقدر می‌توانید هزینه کنید تا مشخص شود از چه روش‌هایی می‌توانید استفاده کنید. برای مثال، اگر بودجهٔ کافی ندارید، بهتر است با تبلیغات پیامکی و تبلیغات کلیکی شروع کنید تا اینکه به سراغ تبلیغات اینفلوئنسری بروید.

  • ظرفیت بازار و فرصت‌ها را بشناسید؟

شما باید بدانید رقبای شما چه کارهایی انجام می‌دهند، ظرفیت بازار چقدر است و شما چقدر برای آن بازار مناسب هستید؟ همچنین چه تهدیدها و فرصت‌هایی در این بازار وجود دارد؟

پاسخ همۀ این سؤال‌ها روشن می‌کند که کدام روش و ایده برای شما مناسب است.

برای نمونه، مشتری‌های بالقوهٔ کسب‌وکاری که در زمینهٔ طراحی سایت فروشگاهی فعالیت می‌کند، آنلاین‌شاپ‌ها هستند. تمایز اصلی آن‌ها ارائهٔ قالب‌های اختصاصی، پرسرعت و پشتیبانی رایگان یک‌ساله است. بودجهٔ آن‌ها برای بازاریابی، بودجه‌ای متوسط است. به همین خاطر، به سراغ سبد زیر می‌روند:

  • تبلیغات پیامکی برای اطلاع‌رسانی و جذب مشتری هدفمند
  • تبلیغات همسان کلیدواژه‌ای با هدف‌گرفتن عبارت‌های «طراحی سایت فروشگاهی»، «آنلاین شاپ»، «راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی»، «ساخت سایت فروشگاهی»
  • حضور مستمر در شبکه‌های اجتماعی با تولید محتوای مرتبط با فروش آنلاین
  • برقراری ارتباط مستقیم با صاحبان آنلاین‌شاپ‌های اینستاگرامی از طریق دایرکت اینستاگرام
  • برگزاری وبینار با موضوع‌هایی مثل «نحوهٔ تبدیل آنلاین‌شاپ به سایت فروشگاهی»، «افزایش فروش آنلاین‌شاپ» و… برای جذب مشتریان بالقوه

اگر می‌خواهید هوشمندانه عمل کنید تا در جهت درست هزینه کنید، بهتر است از همان ابتدا از نرم‌افزارها و ابزارهای جمع‌آوری داده مثل گوگل آنالیتیکس و نرم‌افزار CRM استفاده کنید. برای اینکه هدفمندتر استراتژی بازاریابی خود را بچینید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً مقالۀ «بازاریابی هدفمند چیست و چگونه اجرا می‌شود؟» را بخوانید.

 

هدفمند بازاریابی کنید!

در این مقاله، از بهترین روش‌های بازاریابی برای طراحی سایت گفتیم؛ ولی همان طور که در آخر خواندید، سوای اینکه چه روشی برای بازاریابی انتخاب می‌کنید، هدفمندی تلاش‌های بازاریابی است که شما را به نتیجه می‌رساند.

شما چه روش‌هایی را امتحان کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم نظر شما را بخوانیم ?

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صادق راشدی
صادق راشدی
5 ماه قبل

عالی بود لذت بردم از مقاله تون

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  صادق راشدی
5 ماه قبل

خیلی خوشحالیم اینو می‌شنویم آقای راشدی 🙂

ممنون که به ما فیدبک می‌دین.

ریتارگتینگ، فرصت دوباره برای برگرداندن مشتری!