به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

کارشناس تبلیغات را می‌شناسید؟ (از مهارت‌ها تا حقوق)

سایر مقالات | فاطمه هدیه‌لو | تاریخ بروزرسانی : ۷ خرداد ۱۴۰۳

آشنایی با مهارت‌ها و وظایف کارشناس تبلیغات

خلاقیت، مهارت‌هایی مثل تبلیغ‌نویسی و مقداری تجربه نیاز دارید تا برای شغل کارشناس تبلیغات اقدام کنید! شما در این موقعیت شغلی وظیفه دارید به شکلی تبلیغ کنید که کسب‌وکار به هدف خود برسد؛ می‌خواهد بیشتر شناخته شود یا دنبال فروش است؟ وظیفهٔ رساندن شرکت به اهداف از تبلیغات خود بر عهدهٔ شماست.

اگر به این موقعیت شغلی علاقه دارید، بیایید با هم با وظایف، مهارت‌های موردنیاز و حقوق آن با جزئیات بیشتری آشنا شویم.

 

کارشناس تبلیغات کیست؟

کارشناس تبلیغات معمار کمپین‌های تبلیغاتی است؛ کسی که تبلیغات موثر و درگیرکننده‌ای برای ترویج (پروموت) محصول، خدمت یا برند می‌سازد و اجرا می‌کند.

او در ساخت و منتقل‌کردن پیام تبلیغاتی برای کانال‌های مختلفی مثل شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های پربازدید، رویدادها، تلویزیون و دیگر کانال‌های سنتی تبلیغات مثل بیلبورد مهارت دارد (منبع: Indeed).

اجازه دهید وظایف کارشناس تبلیغات را در بخش بعدی بررسی کنیم تا ببینیم سر کار از شما چه انتظاراتی خواهند داشت.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

وظایف کارشناس تبلیغات چیست؟

وظیفهٔ یک‌خطی کارشناسان تبلیغات این است که ایده‌های خلاقانه را به تبلیغات موثر تبدیل کنند؛ ولی برای عمل‌کردن به همین یک خط، وظایف کوچک و بزرگ زیادی باید انجام دهند. اول از همه نیاز است درک عمیقی از بازار هدف، مخاطب هدف و رقبا داشته باشند تا بتوانند تبلیغی متمایز و تاثیرگذار بسازد.

قرار نیست اگر بازار هدف کسب‌وکار زنان دهه‌شصتی است، مخاطب تبلیغات شما همیشه همین دسته باشند؛ مثلاً باید بتوانید تشخیص دهید در بلک فرایدی یا روز زن، مخاطب شما می‌توانند همسران و والدین آن‌ها باشند. (در مقالهٔ «منظور از بازار هدف چیست و چطور آن را مشخص کنیم؟» دربارهٔ این موضوع مفصل صحبت کردیم؛ اگر علاقه دارید، آن را مطالعه کنید)

غیر از این، ایجاد پیام تبلیغاتی، ساخت محتوای تبلیغاتی مناسب برای هر کانال تبلیغاتی، تبلیغ‌ نویسی و ساخت تبلیغ، آزمایش تبلیغ و رصد نتایج و بهینه سازی تبلیغات جزو وظایف کارشناسان تبلیغات است. البته وظایف این شغل بسته به تخصص تغییر می‌کند.

مثلاً کارشناسی که در تبلیغات گوگل تخصص داشته باشد، تحقیق کلمات کلیدی مرتبط با خرید، برنامه‌ریزی برای استراتژی تبلیغ کلیکی، آزمایش و بهینه‌سازی عنوان و توضیحات برای تبلیغ و ساخت لندینگ پیج هم جزو وظایف اوست. مثال؟ او باید انواع کلمات کلیدی تبلیغات گوگلی را بشناسد، بداند نحوهٔ تطبیق چطور است و گروه کلمات کلیدی (اد گروپ) را خوب ببندد.

حالا اگر بخواهیم نگاهی کلی به وظایف کارشناس تبلیغات داشته باشیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تبدیل پیام تبلیغ به تبلیغاتی سفارشی‌سازی‌شده برای پلتفرم‌های مختلف آنلاین و آفلاین
  • نوشتن کپی‌های تبلیغاتی مرتبط
  • ارزیابی و تحلیل نتایج کمپین‌های تبلیغاتی مثل بررسی ایمپرشن‌ها و نرخ تبدیل
  • انجام‌دادن تست A/B برای مشخص‌کردن تبلیغات با بازدهی بیشتر
  • بخش‌بندی مخاطبان و هدف‌گذاری برای دستیابی به مشتریان
  • تهیهٔ گزارش عملکرد برای اعضای تیم اجرایی
  • ارائهٔ پیشنهادهایی برای بهینه‌سازی کمپین‌های آینده و بهبود عملکرد تبلیغات
  • کارکردن در چهارچوب بودجه بندی تبلیغات
  • هماهنگی با تیم فروش، توسعهٔ محصول و خدمات مشتریان

در دنیای واقعی، مسئولیت‌های کارشناسان تبلیغات بسته به درخواست کارفرما ممکن است تغییر کند؛ برای مثال، تصویر زیر شرح وظایف یک آگهی شغلی است:

نمونه آگهی شغلی کارشناس تبلیغات

تصویر زیر هم یک آگهی شغلی است که به‌دنبال کارشناس تبلیغاتی با تخصص تبلیغات محیطی می‌گردد:

نمونه آگهی شغلی کارشناس تبلیغات محیطی

شما برای عمل‌کردن به وظایفی که در بالا خواندید، به کسب تجربه و پرورش مهارت‌هایی نیاز دارید. حالا مهارت‌های موردنیاز کارشناس تبلیغات چیست؟ در ادامه می‌خوانیم.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

مهارت‌های الزامی کارشناس تبلیغات

کارشناس تبلیغات باید ۳ دسته مهارت خلاقانه، تحلیلی و ارتباطی داشته باشد؛ یعنی همان قدر که مهم است ایده‌های خلاقانه ایجاد و اجرا کند، لازم است بتواند اثرگذاری و امکان اجرای ایده‌ها را اندازه‌گیری کند و در کنار آن، به‌خوبی با مشتریان کسب‌وکار و همکاران ارتباط برقرار کند.

همچنین باید دربارهٔ اصول تبلیغات، روش‌های تبلیغات موثر، ترندها و تکنولوژی‌های روز این حوزه بداند و مهارت برقراری ارتباط و ارائهٔ خوبی داشته باشد. برخی مهارت‌های دیگر که از کارشناسان تبلیغات خواسته می‌شود، این‌هاست:

  • آشنایی با تعریف بازاریابی و مفاهیم و اصول آن
  • تبلیغات آنلاین
  • دیجیتال مارکتینگ
  • استراتژی‌های تارگتینگ و ریتارگتینگ (هدف‌گیری و هدف‌گیری مجدد)
  • کپی‌رایتینگ (تبلیغ‌نویسی)
  • مدیریت پروژه
  • تحلیل داده
  • ارتباطات
  • تفکر انتقادی
  • مدیریت زمان
  • حل مسئله

اگر می‌خواهید وارد این کار شوید، باید بدانید که ممکن است با ددلاین‌های فشرده و تغییر خواسته‌های کسب‌وکار از تبلیغ مواجه شوید؛ گرفتن بازخورد دربارهٔ کار که کاملاً معمول و بدیهی است. به همین دلیل، شخصیت شما باید سازگار و انعطاف‌پذیر باشد.

البته کسب‌وکارهای زیادی از شما حداقل مدرک کارشناسی در رشته‌های مرتبط مثل مدیریت، ارتباطات و بازاریابی هم می‌خواهند (اجباری نیست و همه نمی‌خواهند!). تصویر زیر مهارت‌های موردنیاز این شغل در یک آگهی شغلی است:

نمونه آگهی شغلی برای کارشناس تبلیغ

رسیدیم به بحث شیرین مقاله! بیایید دربارهٔ حقوق کارشناس تبلیغات با هم گپی بزنیم.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

میانگین حقوق کارشناس تبلیغات بر اساس آخرین آمار بازار!

ما در این بخش بر اساس گزارش ۲ سایت کاریابی – گزارش جاب‌ویژن و گزارش ایران سلری – میزان حقوق این شغل را در ۲ جغرافیای تهران و شهرهای بزرگ آماده کرده‌ایم. البته در گزارش‌های این سایت‌ها، حقوق این شغل به‌طور مشخص ذکر نشده و آمار میانگین حقوق درخواستی و دریافتی گروه شغلی مرتبط آمده است.

میانگین حقوق کارشناس تبلیغات

یادتان باشد میزان درآمد شما اول از همه به تجربه و مهارت‌هایتان و بعد به جایی که در آن کار می‌کنید، وابسته است. درآمد در کسب‌وکارهای موفق و صنایع بزرگ قاعدتاً بیشتر است.

نکتهٔ بعدی هم این است که باید چیزی داشته باشید تا متمایز دیده شوید. نگاه‌تان به تبلیغات فقط نگاه اجرایی و کار با ابزارها نباشد! توانایی تحلیل و مستندسازی تحلیل خودتان وزنهٔ سنگین است.

اینکه بتوانید کل کمپین را قبل، حین و بعد از اجرا تحلیل کنید، ایده دهید، آن را بهتر کنید و… همه به شما کمک می‌کنند چند گام جلوتر از بقیه باشید.

مسئلهٔ بعدی که در افزایش حقوق نقش دارد، برندسازی شخصی است. پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «منظور از پرسونال برندینگ چیست + ۶ مرحلهٔ برندسازی شخصی» را مطالعه کنید.

مقاله پیشنهادی: تبلیغات کلیکی چیست (+ معرفی انواع و سازوکار آن)

برای انجام‌دادن تبلیغات کسب‌وکارها آماده‌اید؟ (معرفی دورهٔ رایگان)

می‌خواهید وارد دنیای جذاب تبلیغات شوید؟ ما ۲ پیشنهاد ویژه و رایگان برایتان داریم؛ ۲ دوره رایگان دیجیتال مارکتینگ که به شما کمک می‌کنند مهارت‌های مختلف و به‌دردبخور را یاد بگیرید یا تقویت کنید!

  • دورهٔ اصول تولید محتوای تبلیغاتی

در این دوره در ۳ فصل یاد می‌گیرید بنر تبلیغاتی بسازید، سناریونویسی و ساخت تبلیغات ویدیویی را می‌آموزید و بر اصول و تکنیک‌های نوشتن متن‌های تبلیغاتی مسلط می‌شوید!

  • دورهٔ صفرتاصد کار با پنل یکتانت

این دوره مهارت‌های اجرا و تحلیل تبلیغات را به شما یاد می‌دهد. در دورهٔ کار با پنل یکتانت، با انواع روش‌های تبلیغات در یکتانت، آشنا می‌شوید و نحوهٔ ساخت کمپین‌های تبلیغاتی مؤثر و بهبود دادن آن‌ها را می‌آموزید. به‌علاوه، یاد می‌گیرید چطور با ۲ ابزار بهینه‌سازی تبلیغات، گوگل آنالیتیکس و تگ‌منیجر کار کنید.

برای شروع، به آکادمی یکتانت بروید و بعد از شرکت در آزمون پایانی، مدرک دوره را بگیرید تا به‌طور اتوماتیک به لینکدین شما اضافه شود. به این ترتیب، توجه کارفرماهایی را که به‌دنبال نیروی متفاوت می‌گردند، جلب می‌کنید.

در این مقاله گفتیم که کارشناس تبلیغات کیست و چه می‌کند و حدودی از درآمد این شغل را برایتان ترسیم کردیم. اگر سؤال یا نظری دربارهٔ این شغل دارید، در بخش نظرات بنویسید.

 

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی