به نیروی متخصص تبلیغات نیاز دارید؟ «آنالیز» اینجاست 🤝

چطور با تولید محتوا درآمد داشته باشیم؟ (۱۶ روش)

سایر مقالات | حافظ گمرکی | تاریخ بروزرسانی : ۲۵ تیر ۱۴۰۳

چطور از تولید محتوا درآمد داشته باشیم؟ (۱۶ روش)

در مقالهٔ «تولید محتوا چیست + اصول تولید محتوا» مفصل دربارهٔ این فرصت عالی برای کسب درآمد اینترنتی مفصل صحبت کردیم. از آنجایی که مسئلهٔ کسب درآمد از تولید محتوا بسیار مهم است، این مقاله را هم در ادامهٔ آن آماده کردیم.

در ادامه، به شما می‌گوییم از طریق چه روش‌هایی با تولید انواع محتوا می‌توانید به درآمد خوبی برسید؛ آن هم کاملاً تجربی و با نمونه‌های زیاد 🙂

 

به چه کسی تولیدکننده محتوا می‌گوییم؟

تعریف آن بسیار ساده است: هرکسی که محتوا تولید می‌کند، تولیدکننده محتواست.

توییت‌زدن، انتشار ویدئو، پست اینستاگرام و استوری‌های روزمره، نوشتن کتاب، ساخت فیلم و مستند و… همگی تولید محتوا به حساب می‌آیند؛ حتی همین مقاله هم نوعی محتوای متنی است. تمام این محتوا هم تولیدکننده دارند؛ ولی همه از این راه درآمد ندارند.

وقتی محتوا به درآمد می‌رسد که با هدف آموزش، سرگرمی یا فروش تولید شود؛ نوع آن می‌تواند متنی، ویدئویی، صوتی و حتی تصویری باشد. چنین محتوایی می‌تواند افراد زیادی را درگیر و جذب کند که از طریق آن به درآمد رسید.

مثلاً بلاگری را در نظر بگیرید که هر روز دربارهٔ گوشی‌ها و اخبار روز موبایل محتوا تولید می‌کند. او در کنار این محتواها، تبلیغ می‌گیرد و از این راه درآمد دارد.

نمونه تولیدکننده محتوا

قبل از اینکه بحث را ادامه دهیم، اجازه دهید به یک پرسش مهم پاسخ دهیم: تفاوت اینفلوئنسر با تولیدکننده محتوا!

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته با کمک اساتید باتجربه یاد می‌گیرید چطور بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را خودتان آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

فرق اینفلوئنسر با تولیدکننده محتوا چیست؟

تفاوت اینفلوئنسر با تولیدکنندۀ محتوا این است: اینفلوئنسرها تولیدکنندۀ محتوا هستند، ولی هر تولیدکنندۀ محتوایی اینفلوئنسر نیست!

اینفلوئنسر هدف و برنامه‌ریزی مشخصی برای اولید محتوا دارد؛ همچنین معمولاً در یک حوزۀ خاص (مثلاً زیبایی، تکنولوژی، خوراکی و…) کار می‌کند. او جامعه‌ای از طرفداران را با هدف تاثیرگذاری در تصمیم‌گیری آن‌ها دور خود جمع می‌کند؛ اصلاً همین می‌شود که به او می‌گوییم اینفلوئنسر (تاثیرگذار)!

تفاوت اصلی اینجاست که حتی اگر اینفلوئنسر هم نباشید، می‌توانید از طریق محتوا درآمد کسب کنید و لزوماً نیاز نیست افراد زیادی شما را دنبال کنند! مثلاً با شرکت‌های مطرح برای تولید محتوای متنی همکاری کنید.

ولی اینفلوئنسر به‌واسطهٔ فالوورهای زیاد و مرتبطی که دارد، به کانال خوبی برای تغییر رفتار کاربر تبدیل می‌شود؛ یعنی او می‌تواند مسیر خرید فالوورهای خود را بر اساس اعتبارش هدایت کند.

حالا که با مفهوم تولیدکنندهٔ محتوا آشنا شدید، برگردیم سراغ کسب درآمد از تولید محتوا و ۱۶ روش آن را بررسی کنیم.

 

۱۶ روش کسب درآمد از تولید محتوا

روش‌های کسب درآمد از تولید محتوا به ۲ دستۀ مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود. مستقیم مثل فروش محتوا (مثلاً فروش دورهٔ آموزشی، فروش حق اشتراک دسترسی به بلاگ و تبلیغ‌نویسی برای دیگران ) و غیرمستقیم مثل انتشار پست دارای حامی مالی و نمایش تبلیغات است.

در ادامه این راه‌ها را به همراه موارد بیشتر بررسی می‌کنیم.

 

۱. انتشار پست دارای حامی مالی

یکی از کارهایی که معمولاً اینفلوئنسرها انجام می‌دهند، انتشار محتوایی است که حامی مالی دارد.

مثلاً در نمونۀ زیر، فردی را می‌بینید که در حوزۀ غذا کار می‌کند. در یکی از پست‌های اینستاگرامی، رامک حامی مالی او شده تا نام، محصول و کمپین شرکت نشان داده شود.

نمونه پست دارای حامی مالی یکی از راه‌های کسب درآمد از تولید محتوا

همین کار را شرکت‌ها و فروشگاه‌های دیگر هم انجام می‌دهند. مثلاً شرکت‌های تولیدکنندۀ لوازم آرایشی حامی بیوتی بلاگرها می‌شوند یا واردکننده‌های مکمل‌های ورزشی از محتوای ورزشکاران معروف اینستاگرامی حمایت می‌کنند.

یک نمونهٔ ساده هم از تبلیغ اپلیکیشن ببینیم؟ سوریلند این بار با حمایت مالی کرفس، محتوایی سرگرم‌کننده و بامزه برای فالوورهای خود منتشر کرده است.

نمونه حمایت مالی از محتوا با هدف افزایش نصب اپلیکیشن

البته این کار صرفاً برای اینستاگرام نیست. حامی مالی می‌تواند برای محتوای آپارات، یوتیوب، لینکدین، بسترهای انتشار محتوای متنی مثل ویرگول و حتی سایت خبری هم باشد. کسب‌وکارها اهداف مختلفی از انتشار پست‌های تبلیغاتی به این شکل دارند که بسته به هرکدام، میزان درآمد شما هم تغییر می‌کند.

مثلاً شاید به‌ازای نتیجه به شما پول دهند: اگر ۲۰ نفر در دوره ثبت‌نام کرد، این مبلغ را پرداخت می‌کنیم!

حالا اگر می‌خواهید به درجه‌ای برسید که بقیه حامی مالی محتوای شما شوند، چند نکته را در نظر بگیرید:

  • یک حوزۀ خاص را که به آن علاقه دارید، انتخاب کنید
  • برای انتشار محتوا هدف و برنامه داشته باشید
  • روی برند شخصی خود کار کنید
  • در تولید محتوا خلاقیت به خرج دهید

 

۲. تبدیل‌شدن به مشاور کسب‌وکارها

کسب‌وکارهای بزرگ و متوسط معمولاً نیروی کار موردنیاز خود را استخدام می‌کنند و طبق اصول استاندارد پیش می‌روند؛ ولی بیزینس‌های کوچک محدودیت بودجه دارند و در نتیجه، خدمات موردنیازشان را برون‌سپاری می‌کنند.

پس اگر تجربۀ خوبی در کار تولید محتوا دارید، به بقیه مشاوره دهید. البته برای موفقیت در این زمینه پرسونال برندینگ خیلی مهم است.

صاحبان کسب‌وکار باید شما را به عنوان یک فرد متخصص بشناسند. شما هم باید سعی کنید جلوی چشم باشید و به شکل‌های مختلف، تخصص‌تان را نشان دهید؛ مثل نمونۀ زیر:

مشاوره با هدف کسب درآمد از تولید محتوا

نکته: در برخی موارد، کسب‌وکارهای بزرگ هم برای تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی یا بازاریابی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی از مهارت و تخصص مشاورها استفاده می‌کنند.

 

۳. تدوین استراتژی محتوا

هر کسب‌وکار مخاطب و مشتری خاص خود را دارد. این افراد در شبکه‌های اجتماعی مختلف فعالیت دارند و برای جذب آن‌ها، باید به‌شکل خاصی رفتار کرد.

کار استراتژیست محتوا این است که مخاطب هدف کسب‌وکار بشناسد، ویژگی‌های مهم او را مشخص کند و شبکۀ اجتماعی مورد علاقۀ او (یا سایر کانال‌های بازاریابی محتوایی) را شناسایی کند.

در قدم بعد، به سراغ تعیین محتوایی می‌رود که مخاطب را جذب و درگیر می‌کند تا در نهایت، به جذب فالوور یا خرید برسد؛ یعنی استراتژی محتوا چهارچوب کلی تولید محتوا را برای یک کسب‌وکار مشخص می‌کند.

استراتژی محتوا

اگر باز هم به اطلاعات بیشتری دربارۀ این موضوع نیاز دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «استراتژی محتوا چیست» را بخوانید.

حالا چطور به درآمد تبدیل می‌شود؟ شما اینجا پروژه‌ای با عنوان «تدوین استراتژی محتوا» را از کسب‌وکارها قبول می‌کنید. این استراتژی می‌تواند بسته به مهارت شما برای محتوای سایت یا شبکه‌های اجتماعی باشد.

 

۴. انتشار دوره‌های آموزشی

روش بعد برای پول‌درآوردن از محتوا، آموزش‌دادن است. برای این کار، ۲ حالت اصلی وجود دارد:

  • ترجمهٔ دوره‌های انگلیسی
  • ساخت دوره‌‌هایی با محتوای یونیک

مثلاً می‌توانید دوره‌های سایت‌های معروف خارجی مثل هاب اسپات، کورسرا و… را ترجمه کنید. برای کامل‌ترشدن محتوای آموزشی، نکات و تجربه‌های شخصی خودتان را هم اضافه کنید و آن را بفروشید.

حتی اگر در زمینۀ محتوای گرافیکی کار می‌کنید، کار با نرم‌فزارهای مختلف مثل فتوشاپ را یاد دهید. حتی تکنیک‌های ساده مثل نحوهٔ طراحی کاور پست اینستاگرام و آموزش ابزارها هم می‌تواند ایدهٔ خوبی برای یک دورهٔ کوتاه باشد.

ولی سؤال اینجاست که کجا دوره بفروشیم؟

راه‌های زیادی دارید! برای مثال، محتوای آموزشی خود را در سایت شخصی‌تان منتشر کنید. برای این کار، می‌توانید محتوای آموزشی را در ابزارهایی مثل اسپات پلیر منتشر و دسترسی آن را به افراد ارائه کنید؛ از سایت فقط برای فروش دوره استفاده کنید.

می‌توانید دورهٔ خودتان را در پلتفرم‌هایی مثل «مکتب‌خونه» یا «فرادرس» منتشر کنید. حتی این راه وجود دارد که دوره‌هایی آنلاین در ایسمینار برگزار کنید؛ هم به برندسازی شخصی و هم به دیده‌شدن شما به‌عنوان فرد متخصص کمک می‌کند.

فروش دوره در ایسمینار

۵. فروش محتوا

در خیلی از شغل‌ها مثل تولید محتوا، دیجیتال مارکتینگ و… یک سری ابزارها یا تمپلیت‌ها به‌طور روتین کاربرد دارند. بعضی تولیدکنندگان محتوا این موارد را آماده می‌کنند و می‌فروشند. منظور از فروش محتوا هم همین است.

مثلاً یک کارشناس یا مدیر محتوا دائماً به تقویم محتوا نیاز دارد. اگر بخواهد خودش طراحی کند، زمان زیادی را از دست می‌دهد؛ ولی به‌جای آن، می‌تواند از مواردی استفاده کند که بقیه طراحی کرده‌اند. یک نمونه از آن را در تصویر زیر می‌بینید:

نمونه فروش محتوا

به‌غیر از تقویم محتوا، ابزارهای دیگری هم هستند که همین ویژگی را دارند. مثلاً ایبوک‌های آموزشی، دفترچه‌های راهنما، چک‌لیست‌ها و… نمونه‌هایی هستند که با تولید و فروش آن‌ها، می‌توان به درآمد رسید.

ایبوک به کتاب‌های الکترونیکی گفته می‌شود که معمولاً به صورت فایل PDF در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد. چه محتوایی برای ایبوک مناسب‌تر است؟ محتواهای آموزشی مثل کار با پلتفرم تبلیغاتی گوگل یا تبلیغات موثر.

نمونه‌ای از آن را در تصویر زیر می‌بینید؛ هندبوک لینکدین. چیزی که به مخاطب کمک می‌کند به‌طور خلاصه، نکات کاربردی را در مدتی کوتاه یاد بگیرد.

نمونه فروش محتوا

اگر در حوزۀ محتوای تصویری یا ویدئویی کار می‌کنید، باز هم فرصت فروش محتوا را دارید. مثلاً یک طرح گرافیک می‌تواند با تهیۀ فایل PSD از یک پوستر یا چیزهایی از این قبیل، آن‌ها را بفروشد. اگر به سایت‌هایی مثل Dribbble و فری‌پیک سر بزنید، نمونه‌های زیادی خواهید دید:

نمونه فروش محتوای بصری یکی از راه‌های کسب درآمد از تولید محتوا

۶. همکاری در فروش

اگر محصول خاصی در سایتی (مثل دیجی‌کالا، تکنولایف و…) فروخته می‌شود، به هر تولیدکنندۀ محتوا، لینک اختصاصی داده می‌شود. شما به عنوان تولیدکنندۀ محتوا برای محصولات بازاریابی و تبلیغ می‌کنید. در آخر، تعداد فروش‌هایی که از طریق لینک اختصاصی شما انجام شده، حساب می‌شود و مبلغی دریافت می‌کنید.

از طریق شبکه همکاری در فروش چاوش، تولیدکنندگان محتوا می‌توانند از تخصص خود برای کسب درآمد استفاده کنند. نکته اینجاست که کم‌بودن تعداد فالوور یا مخاطب اهمیت زیادی ندارد؛ یعنی الزاماً نباید اینفلوئنسر یا بلاگر باشید. شما می‌توانید برای هر تعداد مخاطبی که دارید، محتوا تولید کنید و از این راه به سود برسید.

مثلاً پستی با عنوان «۱۰ لپتاپ دانشجویی» می‌نویسید و ۱۰ لپ‌تاپ با قیمت مناسب معرفی می‌کنید. لینک خرید را هم برای هرکدام می‌گذارید که به فروشگاهی می‌رسد. به‌ازای هر خرید، درصدی از «فروش» را دریافت می‌کنید.

برای این کار، باید روی رتبهٔ گوگل با کمک سئو کار کنید تا بتوانید تعداد زیادی را به پست بلاگ خود برسانید و درآمدتان افزایش پیدا کند.

 

۷. کسب درآمد از تبلیغات کلیکی در سایت

اگر متولد دهۀ ۷۰ و قبل‌تر باشید، احتمالاً وبلاگ‌های شخصی را یادتان می‌آید. افرادی که با فضای دیجیتال آشنایی بیشتری داشتند، وبلاگی راه می‌انداختند و روی آن محتواها منتشر می‌کردند. خیلی‌ها صرفاً تولیدکنندۀ محتوا بودند؛ ولی بعضی‌ها پول در می‌آوردند. چطور؟

وبلاگ‌هایی که معروف بودند و مخاطب زیادی داشتند، بعضی جایگاه‌های پربازدید را به تبلیغات اختصاص می‌داند. حالا هم همین شرایط وجود دارد

سایت‌هایی که مخاطب زیادی دارند، جایگاه‌های پربازدید سایت را برای تبلیغ استفاده می‌کنند. برای خریدوفروش این جایگاه‌ها، خیلی از ناشران و تبلیغ‌دهندگان سراغ یکتانت می‌آیند.

نمونه کسب درآمد از تولید محتوا با نمایش تبلیغات کسب‌وکارها

اگر شما هم سایت محتوایی دارید، می‌توانید با ثبت‌نام در پنل یکتانت با عنوان «نمایش‌دهنده» کار را شروع کنید. پس از آن، کافی است جایگاه‌های تبلیغاتی را در سایت (سایدبار، داخل پست بلاگ و…) بگذارید. خوبی یکتانت این است با بیش از ۷۸ هزار مشتری همکاری می‌کند که برای شما می‌شود جایگاه‌هایی که همیشه تبلیغی برای نمایش دارند!

برای کسب اطلاعات بیشتر، صفحهٔ «کسب درآمد از وب‌سایت» را مطالعه کنید.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

۸. کسب درآمد از آپارات و یوتیوب

راه بعد که توجه خیلی‌ها را جلب کرده، تولید محتوای ویدئویی برای آپارات و به‌خصوص یوتیوب است. این پلتفرم‌ها شرایطی برای کانال‌ها قرار داده‌اند که اگر به تعداد مشخصی دنبال‌کننده و زمان پخش برسند، در درآمد تبلیغات سهیم می‌شوند. ولی چطور؟

بیایید با یک مثال ساده شروع کنیم. اگر وارد آپارات شوید و بخواهید ویدئوی خاصی ببینید، قبل از آن، یک تبلیغ نشان داده می‌شود. این تبلیغات برای آپارات درآمد دارد. بخشی از آن به صاحبان کانال‌ها می‌رسد. البته چند شرط وجود دارد.

اول اینکه برای کسب درآمد از تولید محتوا ویدئویی در آپارات، اید به‌عنوان تولیدکنندۀ محتوای ویدئویی شناخته شوید. یعنی محتوایی اورجینال تولید کنید که برای اولین بار منتشر می‌شود؛ همچنین زیرنویس‌گذاشتن هم اورجینال حساب نمی‌شود. ۲ مورد دیگر هم در پایین ذکر شده است:

  • جذب ۲ هزار دنبال‌کننده
  • رسیدن به ۳ هزار ساعت نمایش ویدئو در ۳ ماه

برای اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم این ویدئو را ببینید:

 

 

علاوه‌ بر این، کسب‌وکارهای می‌توانند مستقیم به کانال‌ها تبلیغ دهند یا حامی مالی محتوای آن‌ها شوند. این اتفاق بیشتر برای کانال‌های پرمخاطب‌تر می‌افتد.

همین روال در یوتیوب هم وجود دارد. شما باید ۱۰۰۰ سابسکرایبر جذب کنید. در قدم بعد، باید به ۴۰۰۰ ساعت نمایش در یک سال یا ۱۰ میلیون ساعت نمایش ویدئوی کوتاه (Short) در ۳ ماه برسید. بعد از آن، می‌توانید به درآمد دلاری برسید.

به‌دلیل مشکلاتی که وجود دارد، نقدکردن درآمد تولید محتوا در یوتیوب برای یوتیوبرهای ایرانی سخت است. آن‌ها باید یکی از ۳ روش زیر را انتخاب کنند:

  • بازکردن حساب در کشور خارجی
  • استفاده از حساب اقوام در خارج از کشور
  • سایت‌های واسطه

چه کنیم سریع‌تر به پول برسیم و درآمد بیشتری داشته باشیم؟ برای این هدف، چند نکتۀ زیر را در نظر داشته باشید:

  • یک حوزۀ خاص را که در آن تخصص یا مهارت دارید، انتخاب کنید
  • موضوعات جذاب و ترند روز را پیدا کنید
  • برای هر موضوع سناریو بنویسید
  • محتوایی خلاقانه و یونیک بسازید
  • ویدئوها را با صبر و حوصله ادیت و آماده کنید
  • سئوی یوتیوب را از یاد نبرید!
مقاله پیشنهادی: فرصت‌های طلایی برای کسب درآمد از تبلیغات ویدیویی

۹. کسب درآمد از تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

بعضی‌ها از هنری که در تولید محتوا داشتند، منظم و هدفمند استفاده کردند و پیج‌های پرمخاطبی در اینستاگرام برای خود دست‌وپا کردند. حتماً نمونه‌هایی از آن را دیده‌اید؛ مثل ادیتورهای ویدئو، گوینده‌ها و حتی کسانی که در حوزه موسیقی کار می‌کنند.

کسب‌وکارها به دلیل مخاطبی که این افراد دارند و قدرت تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، به آن‌ها تبلیغ می‌دهند؛ به نوعی، از هنرشان در شبکه‌های اجتماعی پول در می‌آورند. مثل نمونۀ زیر:

نمونه کسب درآمد از تولید محتوا با تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

رمز مؤفقیت آن‌ها چند چیز است:

  • نظم و استمرار در تولید محتوا
  • خلاقیت و داشتن ایده‌های جذاب
  • توجه به ترندهای روز در شبکه‌های اجتماعی
  • توجه به علاقه‌مندی‌های مخاطب

اگر بخواهید خیلی زودتر به درآمد برسید و امکان همکاری با کسب‌وکارهای بیشتری را داشته باشید، می‌توانید از خدمات جریان استفاده کنید. حالا شکل کار چگونه است؟

در جریان ناشران شرایط همکاری خود مثل نوع محتوای تبلیغاتی و قیمت را اعلام می‌کنند. تبلیغ‌دهندگان با توجه به بودجه، ویژگی‌های برند، نوع مخاطب و… بهترین گزینه‌ها را جدا و کمپین خود را ایجاد می‌کنند.

مثلاً اگر در لینکدین فعالیت منظم و مستمری دارید، می‌توانید با تیم جریان ارتباط بگیرید، شرایط خود را اعلام و آمادگی خود را برای دریافت تبلیغات اعلام کنید. وقتی کسب‌وکارها بخواهند در لینکدین کمپین ایجاد کنند، می‌توانند به راحتی نام شما را در لیست جریان ببینند و در صورت تناسب شرایط، با شما وارد همکاری شوند؛ مثل نمونۀ زیر:

نمونه تبلیغ در لینکدین یکی از راه‌های کسب درآمد از تولید محتوا

این هم یک نمونۀ اینستاگرامی (در جریان اطلاعات ناشر به تبلیغ‌دهنده نشان داده می‌شود):

نمونه ناشر جریان

۱۰. کسب درآمد از تبلیغات در پادکست

یک نوع محتوای دیگر که خیلی‌ها به آن علاقه‌مند شده‌اند، پادکست است. قاعدتاً هرجا مخاطب هست، تبلیغات هم می‌تواند وجود داشته باشد.

پس اگر می‌خواهید کسب درآمد از تولید محتوا داشته باشید، ساخت پادکست و محتوای صوتی هم گزینۀ خوبی است. البته درآمدزایی پادکست فقط به تبلیغات و محتوای دارای حامی مالی محدود نمی‌شود.

بعضی پلتفرم‌های انتشار پادکست یا محتوای صوتی در ازای هر چند دقیقه شنیده‌شدن، بخشی از درآمد حاصل از تبلیغات خودشان را با تولیدکنندۀ محتوا تقسیم می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: بلاگری چیست و چگونه بلاگر شویم؟

۱۱. فروش حق اشتراک

فروش حق اشتراک برای آدم‌های متخصصی که روی برند شخصی خود کار کرده‌اند و بقیه آن‌ها را می‌شناسند، راه درآمد خیلی خوبی است.

مثلاً فرض کنید شما در زمینۀ مدیریت کسب‌وکار آدم شناخته‌شده و صاحب‌نظری هستید. حالا می‌توانید محتوایی تولید کنید و صرفاً در ازای پرداخت حق اشتراک، آن را به مخاطبان ارائه کنید. این کار دقیقاً در سایت «متمم» پیاده می‌شود.

آقای محمدرضا شعبانعلی، مؤسس سایت متمم، فرد شناخته‌شده‌ای در حوزۀ تخصصی خودش است. او آمده و تجربیات و دانش خودش را در قالب محتوای متنی در سایت منتشر کرده و حق اشتراک آن را می‌فروشد. مردم می‌توانند بخشی از این مطالب را رایگان بخوانند؛ ولی برای دسترسی کامل، به حق اشتراک نیاز دارند. چرا قسمتی از متن را در اختیار مخاطب می‌گذارد؟ تا ثابت کند محتوا ارزش پرداخت پول دارد!

فروش حق اشتراک یکی از راه‌های کسب درآمد از تولید محتوا

حالا ممکن است بگویید وقت تولید محتوای متنی برای سایت را ندارم. خب، راه‌های دیگری هم هست.

مثلاً یک کانال تلگرام خصوصی ایجاد کنید و در آن محتوای تخصصی صوتی منتشر کنید. لینک عضویت را هم فقط برای کسانی ارسال کنید که حق اشتراک پرداخت کرده‌اند.

یک راه دیگر هم استفاده از پلتفرم‌هایی مثل مدیوم است. شما می‌توانید از طریق تولید محتوا در این پلتفرم انتشار محتوا، درآمد از طریق حق اشتراک کسب کنید. مخاطب به مدیوم پول می‌دهد تا به محتواهای پولی از جمله محتوای شما دسترسی داشته باشد.

 

۱۲. فروش کالای اختصاصی

بعضی‌ها می‌آیند و یک پیج اینستاگرامی را با تولید محتوا بالا می‌آورند و به‌جای اینکه روی گرفتن تبلیغ تمرکز کنند، محصول خودشان را ارائه می‌کنند. مثلاً نمونۀ زیر را ببینید:

نمونه فروش محصول

این صفحۀ یک خانم دکتر داروساز است که فالوور خوبی دارد. این آدم به‌جای اینکه بیاید تبلیغ کسب‌وکارهای دیگر را بگذارد، از دانش و توانمندی‌اش استفاده کرده و محصولات مرتبط با سلامت پوست را تولید می‌کند.

اگر شما هم مهارت یا دانش خاصی دارید و می‌توانید مثل این خانم دکتر کار کنید، فروش کالای اختصاصی هم گزینۀ خوبی برای کسب درآمد از تولید محتوا است. حتی می‌توانید محصولات خاص خودتان را بسازید و با تولید محتوای خلاقانه، آن‌ها را بفروشید.

مثلاً فروش محصولات فانتزی مثل ماگ، پلنر یا تولید و فروش تی‌شرت، هودی و لباس‌هایی با چاپ‌های ویژه گزینۀ خیلی خوبی است.

البته کمی زحمت و دردسر بیشتری نسبت به تبلیغ‌گرفتن دارد؛ ولی اینکه آدم محصول دست خودش را می‌فروشد، شاید لذت‌بخش‌تر باشد.

 

۱۳. سخنرانی

رویدادهای آنلاین و حضوری مختلفی در طول سال در حوزهٔ دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی برگزار می‌شود که فرصت خوبی برای کسب درآمد از تولید محتواست!

اگر شما در این حوزه شناخته‌شده باشید و فن‌ بیان خوبی هم داشته باشید، می‌توانید از سخنرانی در این رویدادها درآمد کسب کنید.

چطور می‌توان به چنین جایگاهی رسید؟ اول از همه که باید به‌عنوان متخصص در بازار شناخته شوید؛ کسی که مهارت دارد، آموزش می‌دهد و به‌روز است.

پس از آن هم به شبکه‌سازی نیاز دارید تا کسب‌وکارها یا افراد شما را دعوت کنند که به‌عنوان فرد متخصص تجربه‌های خود را به اشتراک بگذارید.

نکته: شما می‌توانید از مهارت خودتان برای نوشتن متن سخنرانی برای دیگران درآمد کسب کنید.

 

۱۴. کمک مالی

تا اینجا شکل‌های مختلفی از کسب درآمد از تولید محتوا را گفتیم. مثلاْ ممکن است یک اینفلوئنسر تبلیغ بگیرد، پست دارای حامی مالی منتشر کند، اشتراک بفروشد، محصول خودش را عرضه کند و…

ولی یک روش دیگر هم وجود دارد که در ایران خیلی رایج نیست؛ البته بعضی‌ها سعی دارند فرهنگ آن را ایجاد کند. این روش، کمک مالی یا دونیت‌کردن است.

در واقع یک اینفلوئنسر یا تولیدکنندۀ محتوا می‌آید و محتوای رایگان منتشر می‌کند. بعد در هایلایت پیج اینستاگرام یا صفحه‌ای در سایت خود، شماره‌کارت می‌گذارد.

من و شما به عنوان مخاطب از این محتوا (حتی می‌تواند فان و غیرعلمی باشد) استفاده می‌کنیم و برای حمایت از تولیدکنندۀ آن، مبلغی واریز می‌کنیم.

نمونه درخواست کمک مالی یکی از راه‌های کسب درآمد از تولید محتوا

نکته: کمک مالی یا دونیت‌کردن گدایی یا ترحم نیست! شاید خیلی از تولیدکننده‌های محتوا به‌خاطر همین برداشت، سراغ آن نمی‌روند. این روش در خارج از ایران رایج است و فقط باید برای آن فرهنگ‌سازی شود؛ چه برای مخاطب و چه برای اینفلوئنسر و تولیدکنندۀ محتوا.

 

۱۵. کار برای کسب‌وکارها

شاید کم‌ریسک‌ترین روش کسب درآمد از تولید محتوا، استخدام‌شدن و کارکردن برای کسب‌وکارها باشد. البته وقتی ریسک کم شود، معمولاً درآمد هم پایین می‌آید.

تولیدکنندۀ محتوای متنی می‌تواند به عنوان «کارشناس تولید محتوا»، «کپی رایتر»، «استراتژیست یا مدیر محتوا»، «سناریونویسی» و… به کسب‌وکارها کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با مسیری که باید طی کنید، مقالهٔ «کارشناس تولید محتوا کیست و چه وظایفی دارد؟» را مطالعه کنید.

کسانی هم که در حوزۀ گرافیک، عکاسی یا ادیت فیلم کار می‌کنند، می‌توانند متناسب با تخصص خود به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک کنند.

برخی کسب‌وکارها هم تولید محتوا را برون‌سپاری می‌کنند. می‌توانید با آن‌ها به‌صورت پروژه‌ای یا ماهانه قرارداد ببندید. این مدل کار تولید محتوا در منزل هم قابل انجام است.

در حال حاضر، مدل‌های مختلفی برای این نوع همکاری وجود دارد، از پرداخت به‌ازای کلمه (ثانیه برای ویدئو) گرفته تا پرداخت توافقی بر اساس مهارت.

مثلاً کپی رایتر باتجربه می‌تواند به‌ازای نوشتن یک متن تبلیغ مبلغ بالایی درخواست کند یا نویسندهٔ پست بلاگ به‌ازای هر کلمه، مبلغی را دریافت کند.

 

۱۶. فروش مهارت تبلیغ‌نویسی یا محصول‌نویسی

اگر فکر می‌کنید آدم خلاقی هستید یا حداقل می‌توانید باشید، مخاطب هدف کسب‌وکارها را می‌شناسید و می‌توانید آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهید، تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ و همچنین محصول‌نویسی (۲ مهارت ویژه و خاص) انتخاب خوبی هستند.

مثلاً اگر همین حالا صفحۀ یکی از محصولات دیجی کالا را باز کنید و آن را با محتوای دیجی کالا مگ مقایسه کنید، متوجه تفاوت‌ها می‌شوید.

در محتوای بلاگ (مثل چیزی که دارید می‌خوانید) معمولاً هدف و قصد کاربر دریافت اطلاعات است؛ حالا یا به اطلاعات اولیه نیاز دارد یا نکات تخصصی‌تر.

ولی در صفحۀ محصول فرد می‌خواهد پول دهد و چیزی بخرد؛ پس باید اطلاعات کاملی از محصول دریافت کند. در کنار آن، خواندن یک نقد و بررسی کوتاه در تصمیم‌گیری مشتری خیلی موثر است. حالا اینکه چطور این مطالب بیان شود که هم صادقانه باشد و هم فرد را به خرید سوق دهد، هنر کسی است که محصول‌نویسی می‌کند.

۱۶ روش متنوع برای کسب درآمد از تولید محتوا را دیدیم؛ ولی چطور می‌توان درآمد را بیشتر کرد؟ راهی وجود دارد؟ بیایید ۵ نکتهٔ اصلی را با شما در میان بگذاریم.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

۵ نکته برای کسب درآمد بیشتر از تولید محتوا

مستقیم برویم سر اصل مطلب!

 

۱. پرسونال برندینگ را جدی بگیرید

پرسونال برندینگ یعنی بقیه شما را با یک ویژگی خاص بشناسند. حالا این مشخصه می‌تواند اخلاقی باشد یا حرفه‌ای و کاری؛ حتی می‌تواند یک ویژگی مثبت یا منفی باشد؛ چیزی شبیه‌ به موارد زیر:

پرسونال برندینگ برای کسب درآمد از تولید محتوا

ساخت برند شخصی به شما کمک می‌کند به‌عنوان فردی متخصص در حوزه‌ای خاص شناخته شوید و با دریافت پروژه‌های بیشتر، درآمدتان را بالا ببرید. این افزایش درآمد همیشه به شرط بیشترشدن پروژه‌ها نیست.

فردی که روی برند شخصی خود کار کرده و به‌عنوان متخصص شناخته می‌شود، می‌تواند دستمزدی بالاتر نسبت به یک فرد عادی دریافت کند.

برای ساخت برند شخصی باید چه کار کرد؟ قبل از هرچیزی، مشخص کنید می‌خواهید با چه عنوان و مهارتی شناخته شوید. بعد از آن، یک سری ویژگی‌های شخصی‌تان را که با هدف شما هم‌جهت است، انتخاب کنید؛ این‌ها مواردی هستند که باید در تولید محتوا، سخنرانی و ارتباط با مردم رعایت کنید.

بعد سراغ شناخت مخاطب هدف بروید؛ چون همه به مهارت یا توانمندی شما نیاز ندارند. در قدم بعد، کانال‌ها و راه‌های ارتباطی را مشخص کنید. پیشنهاد ما این است:

  • در شکبه‌های اجتماعی حاضر باشید
  • روی سوشال مدیای تخصصی مثل لینکدین بیشتر تمرکز کنید
  • در این فضا با افراد مختلف و همکارانتان ارتباط بگیرید و شبکه‌سازی کنید
  • سایت شخصی خود را ایجاد کنید

نکته: ساخت برند شخصی مثل برندی که برای کسب‌وکارها ایجاد می‌شود، وقت‌گیر است. پس فعالیت مستمر و منظم داشته باشید و در این مسیر از استانداردهایی که تعیین کردید، خارج نشوید. برای مطالعۀ بیشتر دربارهٔ پرسونال برندینگ، می‌توانید مقالۀ «پرسونال برندینگ چیست + ۶ مرحلهٔ ساخت برند شخصی» را بخوانید.

 

۲. اصول تولید محتوا را رعایت کنید

تولید محتوا برای هر پلتفرم و مخاطب هدفی، اصول خاص خودش را دارد. حتی این کار برای شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف هم اصول خاصی دارد. کسی که می‌خواهد از راه تولید محتوا به پول برسد، باید با این موارد آشنا باشد و آن‌ها را در کار خود رعایت کند.

مثلاً قرار نیست محتوای منتشرشده برای سایت و صفحه لینکدین یک شرکت کاملاً مشابه باشند؛ چون پلتفرم‌ها و رفتار مخاطبان یکسان نیست.

حتی اگر به‌صورت شخصی فعالیت می‌کنید و می‌خواهید برند شخصی خودتان را شکل دهید، باز هم باید در سایت و سوشال به شکل‌های مختلف محتوا تولید و منتشر کنید.

بیایید تا روی اصول تولید محتوا کمی ریزتر شویم و دقیق‌تر نگاه کنیم. یکی از اولین اصول تولید محتوا، شناخت مخاطب است. شما باید طرف مقابل خود را بشناسید و بتوانید به‌خوبی با او ارتباط بگیرید.

مورد بعد، توجه به پلتفرم انتشار محتواست. محتوای سایت، اینستاگرام، ایکس یا همان توییتر، لینکدین و… از نظر لحن، طول محتوا و شکل نگارش تفاوت دارند.

برای مثال، در اینستاگرام مردم بیشتر دوست دارند ویدئوهای کوتاه ببینند. اگر هم قرار است متنی بخوانند، باید خیلی سریع اصل مطلب را منتقل کند. در رابطه با اینستاگرام، پیشنهاد می‌کنیم مقالۀ «آموزش تولید محتوا در اینستاگرام» را بخوانید.

حالا سایت را در نظر بگیرید! شما نیاز است اول لیست کلمات کلیدی را مشخص کنید و بدانید چرا افراد آن‌ها را جست‌وجو می‌کنند. پس از آن، باید محتوایی فایده‌دار منتشر کنید که اصول سئو در تولید محتوا را در آن رعایت کرده باشید.

اگر به تولید محتوای متنی برای سایت علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم ایبوک «راهنمای تولید محتوای متنی» را رایگان دانلود کنید؛ کتابی که شما را از هر نظر بی‌نیاز می‌کند.

به‌طور کلی، یک محتوای اصولی با یک عنوان جذاب چشم را می‌دزدد، با مقدمۀ خوب فرد را علاقه‌مند می‌کند و بدنۀ کلی محتوا، هدف موردنظر فرد یا کسب‌وکار را به مخاطب می‌رساند. در آخر هم یک فراخوانی به اقدام (CTA) قرار می‌گیرد تا مخاطب را به کاری که در نظر داریم، دعوت کنیم.

۳. برای تبلیغات هزینه کنید

هرقدر افراد بیشتری محتوای شما را ببینند، بخوانند یا بشنوند، درآمدتان هم بالاتر می‌رود. یکی از راه‌های افزایش مصرف‌کنندهٔ محتوا، تبلیغات است. بسته به پلتفرم انتشار محتوا، راه‌های مختلفی دارید که به چند مورد نگاهی می‌اندازیم:

  • اینستاگرام / تلگرام / لینکدین

اینجا می‌توانید با سایر افراد همکاری متقابل داشته باشید؛ مثلاً به‌ازای معرفی محتوای آن‌ها، محتوای شما هم تبلیغ شود.

راه دوم هم تبلیغات با هدف وایرال‌شدن پست است. در این حالت، پست اینستاگرامی شما در پیج‌های پربازدید و اینفلوئنسرها استوری می‌شود تا افراد بیشتری آن را ببینند.

راه سوم هم مخصوص لینکدین است! در این حالت، اینفلوئنسر پست شما را ری‌پست می‌کند تا افراد بیشتری آن را ببینند.

  • سایت

برای محتواهای سایت، راه‌های زیادی دارید! مثلاً افراد زیادی را تشویق کنید مشترک پوش نوتیفیکیشن شما شوند. حالا محتواهای مفید را برای آن‌ها می‌فرستید یا از طریق تبلیغات پوش نوتیفیکیشن، محتواهای مفید را برای اعضای سایر سایت‌ها می‌فرستید که با شما آشنا شوند.

همچنین می‌توانید از تبلیغات همسان متنی استفاده کنید؛ در این حالت، به یک عنوان بسیار جذاب و خیره‌کننده نیاز دارید تا مخاطب روی آن کلیک کند.

اینجا می‌توانید از یکتانت به‌عنوان تبلیغ‌کننده بهره ببرید. کافی است در پنل یکتانت ثبت‌نام کنید و پس از شارژ پنل، از کمپین‌های مناسب برای افزایش ترافیک مثل تبلیغات پوش نوتیفیکیشن و همسان استفاده کنید.

نکته: اگر به فکر فروش محتوا افتادید، حتماً محتوای خود را تبلیغ کنید تا بیش از پیش بفروشید. به یک نمونه در تصویر زیر نگاه کنید:

تبلیغات محتوایی ریتارگتینگ

  • تلگرام

می‌توانید با کمک تبلیغات در تلگرام اعضای کانال را افزایش دهید تا افراد بیشتری محتوای شما را مصرف کنند. این تبلیغات در کانال‌های پربازدید به شکل‌های مختلف مثل شبانه، ساعتی و… نمایش داده می‌شوند.

مقاله پیشنهادی: تبلیغات محتوایی چیست + تمام روش‌ها همراه با نمونه

۴. از تمام کانال‌ها استفاده کنید

اکثر کسانی که از تولید محتوا به درآمد رسیده‌اند، برنامه‌ریزی مشخصی برای انتشار محتوا داشته‌اند. البته صرفاً انتشار محتوا به‌معنای موفقیت نیست. اگر کانال‌های ارتباطی مختلفی دارید، سعی کنید محتوا را در آن‌ها هم بازنشر دهید تا افراد بیشتری ببینند. از این راه، مخاطبان کانال اصلی خود را بالا می‌برید و سریع‌تر به درآمد می‌رسید.

مثلاً اگر پستی در اینستاگرام منتشر کردید، آن را در کانال تلگرام، استوری اینستاگرام و حتی ایکس (توییتر سابق) هم بازنشر دهید. یک نمونه از بازنشر محتوای یوتیوب و دعوت از مخاطبان به مصرف آن در لینکدین را ببینید:

نمونه بازنشر محتوا در سایر شبکه‌های اجتماعی

برای این کار، سبک محتوایی هر شبکۀ اجتماعی را رعایت کنید تا برای مخاطب آن جذاب‌تر باشد. با این کار، بازخورد بهتری از تولید محتوا دریافت می‌کنید.

 

۵. برای وفادارها، محتوای اختصاصی داشته باشید

نکتۀ بعد که درآمد شما را از کار محتوا بیشتر می‌کند، توجه بیشتر به مخاطبانی است که با شما ارتباط قوی‌تری دارند.

مثلاً کسانی که در سایت نظر ثبت می‌کنند یا در سوشال مدیا محتوای شما را بازنشر می‌کنند.

سعی کنید طوری رفتار کنید که آن‌ها متوجه شوند برای شما با بقیه فرق دارند و به شما وفادار بمانند.

یکی از راه‌های تقویت رابطه با مصرف‌کننده‌های محتوا، ایجاد خبرنامه است. سعی کنید چیز متفاوت و منحصربه‌فردی به کاربران علاقه‌مند و وفادار در خبرنامه بگذارید؛ در کنار یادداشت‌های اختصاصی هم محتواهای خود را مجدد تبلیغ کنید. برای اینکه خبرنامۀ فعال‌تری داشته باشید، می‌توانید در بخش‌هایی از سایت فرم‌هایی قرار دهید و ایمیل و راه ارتباطی مخاطبان را ذخیره کنید.

یک کار دیگر هم می‌توانید انجام دهید! مثلاً برای اعضای وفادار که با محتوای شما درگیرند، ایبوک یا چک‌لیست اختصاصی آماده کنید و برای آن‌ها از طریق ایمیل بفرستید.

حالا بیایید یک مقدار موضوع را عوض کنیم و برویم سراغ مسائل مالی: میزان درآمد تولید محتوا را می‌توان مشخص کرد؟

درآمد تولید محتوا چقدر است؟

درآمد تولید محتوا به خیلی چیزها بستگی دارد؛ مثلاً

  • نوع محتوا
  • کانال انتشار محتوا
  • شکل و شیوۀ فعالیت تولیدکنندۀ محتوا
  • روش درآمدی فرد
  • میزان تخصص و مهارت

بر این اساس، کار در حوزۀ محتوا می‌تواند درآمدی از صفر تا بیش از ۳۰ میلیون تومان داشته باشد.

برای مثال، نویسندۀ آماتور بلاگ پست‌ها درآمد زیادی ندارد. شاید این فرد چند هزار کلمه در ماه بنویسد و فقط چند میلیون تومان دریافت کند. اگر همین فرد تخصص و مهارت خود را بالا ببرد، می‌تواند بیش از ۲۰ میلیون تومان هم درآمد داشته باشد.

البته کار محتوا فقط به نوشتن ختم نمی‌شود. کسی که کارهای گرافیکی انجام می‌دهد یا در حوزۀ ویدئو و موشن فعالیت دارد، درآمد خیلی بهتری دارد.

نکتۀ بعد، جایی است که محتوا را منتشر می‌کنید. مثلاً کسی که در اینستاگرام کار می‌کند، یا باید از راه تبلیغ و محتوای دارای حامی مالی به پول برسد یا محصولی را بفروشد.

ولی کار در یوتیوب به درآمد دلاری می‌رسد؛ البته با شرایطی خاص که خیلی هم ساده نیست. با وجود همۀ سختی‌ها، اگر خلاقیت داشته باشید و محتوایی جذاب تولید کنید، قطعاً ارزشش را دارد.

از آن طرف، باید به این مسئله اشاره کنیم که دست شما بسته نیست. شما می‌توانید روی برندسازی شخصی کار کنید، محتوای سرگرم‌کننده تولید کنید، تبلیغ بگیرید و در کنار آن، حتی دوره بفروشید.

آن زمان است که به درآمد خیلی بالاتری می‌رسید. فرض کنید دورهٔ شما ۱ میلیون تومان باشد و ۱۰۰ نفر آن را بخرند. مثل نمونۀ زیر که هم حضور موفقی در فضای سوشال مدیا دارد و هم دوره‌های مختلفی برگزار می‌کند:

نمونه فروش دوره

حالا به اینجا رسیدیم که چرا چند بار تکرار کردیم استمرار در تولید محتوا باعث می‌شود درآمد زیاد شود. بهتر است این وعده‌ها را که با تولید محتوا می‌توان یک‌شبه به درآمدهای بالای هزار دلار رسید، باور نکنید و رویا نبافید!

می‌توان رسید، ولی باید با برنامه جلو رفت. قبل از هرکاری مشخص کنید برای چه کسی می‌خواهید محتوا بسازید. اهداف شما از تولید محتوا چیست؟ چه مدل‌های درآمدی خواهید داشت؟ چطور می‌خواهید مخاطب جذب کنید؟ تقویم محتوا را بچینید و…

مثلاً فرض کنید بخواهیم سایتی محتوایی در حوزهٔ پزشکی راه بیندازیم. برنامهٔ ما تقریباً به این شکل می‌شود:

  • کیورد ریسرچ برای یافتن عبارت‌های اصلی
  • مشخص‌کردن برنامهٔ تولید محتوا برای ۶ ماه اول
  • تولید و انتشار محتواها
  • پروموت محتواها در کانال‌های مشخص
  • استفاده از تاییدیه دکترها برای گرفتن اعتبار

پس از آن، مدل‌هایی که می‌توان برای کسب درآمد از محتوا در این سایت در نظر گرفت، می‌شود:

  • نمایش تبلیغات
  • معرفی دکترها و ایجاد صفحه برای آن‌ها
  • نوبت‌دهی آنلاین
  • انتشار رپورتاژ کلینیک‌ها و دکترها
  • فروش تجهیزات پزشکی

این فقط یک نمای دور از کاری است که باید انجام شود تا بالاخره به درآمد خوب رسید؛ پس جای چسبیدن به حرف رویافروش‌ها، گام‌به‌گام طبق اصول پیش بروید.

 

برای افزایش درآمد، ابزارها و سرویس های مفید را بشناسید

حالا دیگر می‌دانید راه‌های کسب درآمد از تولید محتوا چیست و چه کارهایی می‌تواند این درآمد را بیشتر کند؛ ولی یک نکتۀ نهایی برای کسانی که سایت دارند:

بالابردن ترافیک سایت اصلی‌ترین هدفی است که می‌تواند شما را به فروش بیشتر یا درآمد بالاتر برساند. مثلاً می‌توانید از سئو یا تبلیغات پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید و بازدید محتواها را بیشتر کنید.

با داشتن ترافیک خوب هم می‌توانید روی یکتانت برای کسب درآمد از وبسایت از طریق نمایش تبلیغات حساب کنید.

همچنین می‌توانید با سیستم همکاری در فروش چاوش (زیرمجموعهٔ یکتانت) همکاری کنید و از این طریق، درصدی از فروش فروشگاه‌های آنلاین را از آن خود کنید.

برای اینکه محتوای خوبی تولید کنید، حتماً از ابزارهای مرتبط استفاده کنید تا در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنید. ما بهترین ابزارها را برای انواع محتوا در مقالهٔ «بهترین ابزارهای تولید محتوا (متنی، بصری و صوتی)» بررسی کردیم که پیشنهاد می‌کنیم آن را بخوانید.

در آخر هم اگر هر سؤالی در ذهن شما باقی مانده است، در بخش نظرات بنویسید تا با هم به گفت‌وگو بنشینیم.

 

5/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش ساخت بهترین محتوای تبلیغاتی