لذت چشیدن طعم موفقیت با تبلیغات در دیوار 💥

تقویم محتوایی چیست و ایجاد تقویم محتوایی چه کمکی به کسب و کار شما می‌کند؟

مقالات دیجیتال مارکتینگ | محمود حسینی | تاریخ بروزرسانی : ۲۵ فروردین ۱۴۰۲

آیا می‌دانید در روز سه‌شنبه این هفته قرار است چه مطلبی را در وبلاگتان پست کنید یا در شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارتان به اشتراک بگذارید؟ برای شنبه هفته آینده چطور؟ چهارشنبه ماه دیگر؟ اولین دوشنبه سال جدید؟ اگر جوابی برای این سوالات ندارید نگران نباشید. پاسخ این سوالات را از تقویم محتوایی خود می‌توانید دریافت کنید.

۸۸ درصد کسب‌وکارها ارزش بازاریابی محتوایی را در هماهنگی آن با استراتژی کلی بازاریابی خود می‌دانند. پس زمان آن رسیده که برای فرآیندهای بازاریابی و نحوه اجرای استراتژی بازاریابی محتوایی خود روشی مدون و سازماندهی شده را آغاز کنید. می‌پرسید چرا؟ چون در حدود ۶۰ درصد عملکرد بازاریابی محتوایی شما را ارتقا می‌دهد. در این مطلب قصد داریم درباره تقویم محتوا، کاربردهایش در وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی و مزایای آن برای کسب‌وکارتان صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا به سادگی بتوانید تقویم محتوایی کاربردی برای کسب‌وکارتان طراحی و ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید: استراتژی محتوا چیست؟ چگونه یک استراتژی محتوا ایجاد کنیم؟

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی را با نام تقویم تحریریه هم می‌شناسند. تقویم محتوا راهی برای برنامه‌ریزی و سازماندهی کلیه مطالب آینده کسب‌وکارتان است. البته می‌توان آن را به روش‌های مختلفی ایجاد کرد. به عنوان مثال؛ تقویم محتوای رسانه‌های اجتماعی، همه پست‌های موجود در تمامی کانال‌های رسانه اجتماعی کسب‌وکارتان (توییتر، فیس‌بوک، اینستاگرام، تلگرام، پینترست و…) را دربرمی‌گیرد.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

به طور کلی یک تقویم محتوا شامل تمامی قطعات و بخش‌هایی است که می‌خواهید در آینده ایجاد یا به‌روزرسانی کنید. این قطعات می‌توانند مربوط به ارتقای وضعیت رسانه اجتماعی، بررسی فعالیت‌های تبلیغاتی برنامه‌ریزی شده، مشارکت‌ها و حتی اصلاح و تغییر محتواهای موجود باشند.

اگر لیست اولویت‌بندی محتواهای مربوط به وبلاگ کسب‌وکارتان را در یک تقویم ایجاد کنید، می‌توانید به زمانبندی‌های محتوایی پایبند باشید. کارها روی روال مشخصی انجام می‌شوند و در تمام طول سال بهره‌وری بیشتری را تجربه می‌کنید.

تقویم محتوایی چه کمکی به کسب‌وکار شما می‌کند؟

چرا تقویم محتوایی مهم است؟ اگر وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی‌تان را برای سرگرمی راه‌اندازی نکردید؛ بنابراین حتما به تقویم محتوا نیاز دارید تا در پیاده‌سازی استراتژی محتوایی به شما کمک کند. چهار مزیت تقویم محتوا برای کسب‌وکار عبارت هستند از:

۱. راهکاری برای رشد ترافیک و بازدیدها در اختیارتان می‌گذارد

بیشتر صاحبان کسب‌وکار می‌دانند که محتوا می‌تواند تاثیر زیادی در رونق آن‌ها داشته باشد. این به معنی دریافت ترافیک رایگان و ارگانیک برای وب‌سایت است. از این طریق می‌توانید بازدیدکنندگان را به مشتریان بالقوه تبدیل کنید.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش ترافیک سایت

در همین راستا موضوعات مربوط به کسب‌و‌کارشان را دسته‌بندی کرده و کلمات کلیدی با رقابت کم را انتخاب می‌کنند. درباره محتوا تحقیق کرده، آن را می‌نویسند و در نهایت محتواها را در یک روز منتشر می‌کنند. برخی هم هفته‌ای یک بار یا چند بار در ماه این رویکرد را دنبال می‌کنند. این فرآیند برای شما آشنا است؟ آیا شما هم بازاریابی محتوایی کسب‌وکارتان را اینگونه اداره می‌کنید؟

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

اگر می‌خواهید از تمامی مزایای بازاریابی محتوایی در کسب‌وکارتان بهره‌مند شوید، این شیوه مناسب نیست. چون در این سیستم نمی‌توانید میزان بازدیدها را رصد کرده و متناسب با آن مقیاس محتوایی خود را تعیین کنید. پس به یک تقویم محتوا نیاز دارید.

۲. سازماندهی و اولویت‌بندی مسئولیت‌ها را آسان می‌کند

تقویم محتوایی باعث می‌شود تا همکاری با اعضای تیم داخلی شرکت و شرکای خارجی ساده‌تر شود. اگر به تازگی استارتاپ خودتان را راه‌اندازی کردید و ارتش یک نفره هستید، تقویم محتوایی به سازماندهی مسئولیت‌هایتان کمک می‌کند. اما اگر با یک تیم یا گروه بزرگ فعالیت می‌کنید در تقویم محتوا می‌توانید مسئولیت‌ها را واگذاری کنید. به این ترتیب نگران انجام نشدن کارها یا تأخیرهای احتمالی نخواهید بود. چون تمام گروه می‌توانند به این تقویم محتوا دسترسی داشته باشند. برای این منظور کافی است تا برای ایجاد تقویم محتوای کسب‌وکارتان از یک فضای ابری مثل گوگل‌شیت یا ترلو کمک بگیرید.

۳. با یک نگاه می‌توانید ازوضعیت محتوایی خود آگاه شوید

بدون تقویم محتوایی بررسی وضعیت محتوایی وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی گوناگون سخت و وقت‌گیر است. اما در تقویم محتوا پنچ گام محتوایی؛

  • محتوای اختصاص داده شده به یک نویسنده
  • محتوای در حال تولید
  • محتوای در حال بررسی
  • محتوای کامل شده
  • محتوای در حال ارتقا یا به‌روز‌رسانی

را به سادگی مشاهده می‌کنید. در کنار هر یک از این اطلاعات محتواهایی، لینک پست مربوطه هم درج می‌شود.

 ۴. دید وسیعی از محتوای کسب‌وکارتان دارید

وقتی درباره‌ی بازاریابی محتوا صحبت می‌کنیم، جزئیات به سادگی نادیده گرفته می‌شوند. اما داشتن یک دید سطح بالا از تمامی ابعاد محتوایی کمک می‌کند تا همه جزئیات را به صورت متمرکز در اختیار داشته باشید. بنابراین اجرای استراتژی‌های بازاریابی با حضور تقویم محتوا ساده‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید: با انواع بازاریابی محتوا آشنا شوید!

 

دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای
دوره جدید و رایگان آموزش ساخت ویدیو تبلیغاتی حرفه‌ای

در این دوره ۲ ساعته، یاد می‌گیرید که چطور با نوشتن سناریو عالی و توجه به نکات حرفه‌ای در ساخت ویدیو، یک ویدیو تبلیغاتی خوب و موثر بسازید.

ثبت‌نام arrow-left

کاربرد تقویم محتوایی در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ

تقویم شبکه های اجتماعی

ایجاد تقویم محتوایی راهکاری برای ثبت و ضبط جزئیات بازاریابی محتوایی است که به وسیله آن می‌توانید اطلاعات مختلف را به صورت دسته‌بندی شده و مرتب نگهداری کنید. چند  مورد از کاربردهای مهم تقویم محتوایی در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ عبارت هستند از:

به‌روزرسانی ساده استراتژی‌های محتوایی

تقویم محتوا دید وسیعی از استراتژی‌های کلی بازاریابی ارائه می‌کند. با کمک آن می‌توانید موضوعات ارسالی روی وبلاگ، رسانه‌های اجتماعی متنوع و محتوای ایمیل مارکتینگ و کمپین‌ها را مدیریت و در صورت نیاز به‌روزرسانی کنید.

پر کردن شکاف‌های محتوایی

با یک نگاه در تقویم محتوایی متوجه می‌شوید که بیشترین تمرکز محتوایی کسب‌وکارتان در چه بخش‌هایی است. ممکن است یک موضوع یا زمینه خاص محتوایی را نادیده گرفته باشید. با بررسی تقویم محتوایی می‌توانید شکاف‌های بازاریابی محتوایی خود را پیدا کرده و از فرصت‌های محتوایی جدید برای رقابت بهره‌مند شوید.

حفظ ثبات و سازگاری محتوایی

اگر می‌خواهید توجه مخاطبین را جلب کرده و آن‌ها را به بازدیدکنندگان یا مشتریانی وفادار تبدیل کنید باید ثبات و سازگاری را در تولید محتوا خود حفظ کنید. تقویم محتوایی تکنیک خوبی برای ایجاد ثبات و سازگاری محتوایی است. همینطور بررسی تنوع محتوایی در رسانه‌های اجتماعی و وبلاگ‌تان را برای شما آسان می‌کند. در حالی که تولید محتوای نامنظم می‌تواند شما را از اهداف بازاریابی دور می‌کند.

در ارتباط نگهداشتن مخاطبین

زمانی که با ایده‌های محتوایی جدید روبرو می‌شوید ممکن است برای انتشار آن عجله کنید. شاید این شیوه در کوتاه مدت جواب بدهد. ولی در طولانی مدت باید محتواهایی برنامه‌ریزی شده را منتشر کنید. چون ممکن است قبلا درباره‌ی این ایده محتوایی در رسانه‌هایتان صحبت کرده باشید، بدون اینکه خودتان به خاطر بیاورید. تقویم محتوایی از بروز چنین تکرارها و اشتباهاتی جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تا مخاطب همیشه محتوایی بکر و تازه از شما مشاهده کند که در افزایش ارتباط و تعاملش اثرگذار است. همینطور راحت‌تر می‌توانید عملکرد خودتان را در رسانه‌های مختلف بررسی و بازبینی کنید.

چگونه تقویم محتوایی ایجاد کنیم؟

برای ایجاد تقویم محتوا باید موضوعات محتوایی خود را مشخص کنید. می‌خواهید در چه زمینه‌ای محتوا تولید کنید؟ قبل از شروع کار و ایده‌پردازی درباره یافتن موضوعات محتوایی باید بدانید قرار است تولید محتوا، شما را به چه اهدافی برساند.

می‌خواهید چیزی بفروشید؟ جنبه‌های جذب مخاطب و آگاهی برند برایتان مهم است؟ دریافت ترافیک ارگانیک یا بهبود سئو مدنظرتان است؟

اگر می‌خواهید محصولی را بفروشید، تولید محتوا باید روی محصول جدید متمرکز شود. هدف مشخصی برای بعد از بازید مخاطبین ندارید؟ نمی‌دانید چه چیزی را برای فروش به آن‌ها ارائه کنید؟

مخاطبین اصلی و اهداف فروش را مشخص کنید

بنابراین در قدم اول؛ به سراغ محصولات و ایده‌های فروش خود بروید. به عنوان مثال؛ می‌خواهید یک محصول نرم‌افزاری را به فروش برسانید یا محصولی فیزیکی؟ سپس مخاطبین هدف خود را مشخص کنید. یادتان باشد که همه مخاطبین یکسان نیستند. برخی برای هر گونه خریدی آماده‌اند و برخی برای تبدیل شدن به مشتری بالقوه نیاز به صرف زمان و تلاش بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع تعیین و طراحی پرسونای مخاطب

برای مشخص کردن مخاطبین هدف به مشتریان فعلی خود دقت کنید. کمک گرفتن از بخش فروش کسب‌وکارتان هم شما را زودتر به نتیجه می‌رساند. بررسی رقبای کسب‌وکار و تعیین پرسونای مشتریان هم از دیگر روش‌های سودمند به شمار می‌روند.

زمانی که اهداف محتوایی خود را مرتب و تدوین می‌کنید؛ برای آن‌ها اولویت در نظر بگیرید. همینطور از پرداختن به چندین هدف همزمان بپرهیزید، چون تمرکز روی اهداف را برایتان سخت می‌کند.

ایده‌پردازی‌های محتوایی را یادداشت کنید

زمانی که اهداف فروش و مخاطبین واضح باشند خیلی راحت می‌توانید به دنبال ایده‌پردازی محتوایی بروید و موضوعات مرتبط و مدنظرتان را جمع‌آوری کنید. از طوفان فکری برای پیدا کردن ایده‌های محتوایی جدید در کسب‌وکارتان کمک بگیرید. مثلا زمان را روی پانزده دقیقه تنظیم کنید و فکر کنید که مخاطبین شما به چه محتواهایی علاقه‌مند هستند و برایشان جذابیت دارد. تمامی این گزینه‌های را یادداشت کنید.

از جستجوگر گوگل کمک بگیرید. کلمات کلیدی کسب‌و‌کارتان را جستجو کرده و به عبارات موجود در بخش خودکار تکمیل شونده گوگل دقت کنید. این عبارات پیشوندی یا پسوندی می‌توانند برخی از ایده‌های محتوایی شما را تشکیل دهند.

اطلاعات را در یک فایل متمرکز ذخیره کنید

تمامی ایده‌ها را در یک فایل اکسل وارد کنید. این فایل راهنمای شما برای تدوین تقویم محتوایی خواهد بود. البته ممکن است در ماه‌ها و هفته‌های بعدی، ایده‌ها اندکی تغییر کنند. عواملی مثل میزان بازدیدها یا تعامل مخاطبین، ترافیک‌های ورودی، کلمات کلیدی برتر و ترند روی ایده‌ها اثر می‌گذارند. اگر در ماه‌های بعد کلمات کلیدی جدیدی یافتید، آن‌ها را هم به فایل اکسل خود اضافه کنید.

تقویم محتوای کسب‌وکارهای مختلف یکسان نیستند. ممکن است شما در کسب‌وکارتان به برخی از پارامترهای اصلی اهمیت بیشتری بدهید. بنابراین باید تقویم محتوایی را بر اساس نیازمندی‌های خود تدوین کنید تا به نتیجه‌ای مطلوب برسید.

به طور کلی یک تقویم محتوا می‌تواند دارای ستون‌های اصلی زیر باشد:

  • عناوین محتوایی و ایده‌هایی که پیدا کردید
  • ایده‌هایی برای توسعه محتوا (در این بخش می‌توانید عنوان‌های پیشنهادی اصلی و فرعی برای تولید هر محتوا یا سوالات پرتکرار مخاطبین را درج کنید.)
  • کلمات کلیدی اصلی و فرعی مربوط به هر ایده محتوایی (اختیاری است)
  • نوع محتوا (استوری برای شبکه‌های اجتماعی، پست اینستاگرام، توییت و…)
  • فراخوانی به عمل (Call to Action) مورد نظرتان
  • تصاویر محتوا و منبع آن
  • نام مسئول (به عنوان مثال؛ اگر یک تیم تولید محتوا دارید باید مشخص کنید که چه کسی در حال نگارش یا تدوین این محتوا است)
  • وضعیت محتوا (در حال نگارش، ادیت، منتشر شده یا در حال به‌روزرسانی است)
  • ابزار ویرایش محتوا (اگر محتوا مربوط به وبلاگ است در ویرایشگر وردپرس و…)
  • آخرین تاریخ و مهلت پیش‌نویس محتوا
  • آخرین تاریخ و مهلت انتشار محتوا
  • پتانسیل ترافیک و رتبه بندی محتوا (برای درج در تقویم محتوایی وبلاگ اختیاری است و می‌توانید این اطلاعات را از طریق ابزارهای آنالیز کلمات کلیدی بدست بیاورید)

ممکن است به برخی از این اطلاعات نیاز داشته باشید و سایرین کاربردی در کسب‌وکارتان نداشته باشند. پس تقویم محتوایی را می‌توانید با گزینه‌های ارزشمند در کسب‌وکار خودتان پر کنید.

در ادامه می‌توانید نمونه‌هایی از تقویم محتوا را مشاهده کنید:

نمونه تقویم محتوایی خارجی
نمونه تقویم محتوایی شماره یک
مثالی از تقویم های محتوایی
نمونه تقویم محتوایی شماره دو
تقویم محتوا در ترلو
نمونه تقویم محتوایی شماره سه
3.7/5 - (8 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کال شاپ تی وی
کال شاپ تی وی
3 سال قبل

مقاله ارزنده ای بود… موفق باشید

ندا عروضی
ندا عروضی
پاسخ به  کال شاپ تی وی
3 سال قبل

ممنون
خوشحالیم براتون مفیده بوده 🙂

Alihashemi
Alihashemi
1 سال قبل

عالي بودیدمرسی فقط لطفاً من احتیاج به موضوع دارم چکارمیشه کرد که رودترانجام بشه؟
بازهم تشکر

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  Alihashemi
1 سال قبل

مرسی از شما که به ما فیدبک می‌دین 🙂
برای یافتن موضوع و ایده هم راه‌های زیادی وجود داره. برای مثال:
۱. بررسی صفحهٔ نتایج جست‌وجوی گوگل (Related searches و People also search for)
۲. بررسی بخش نظرات مقاله‌های رقبا
۳. بررسی مطالب فروم‌هایی مثل نی‌نی سایت
۴. استفاده از سرچ کنسول
۵. استفاده از ابزارهایی مثل keyword tool یا SEMRUSH
۶. بررسی مطالب و پست‌های گروه‌های لینکدین، تلگرام و فیس‌بوک
۷. پست‌های شبکه‌های اجتماعی
۸. استفاده از هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی
۹. موضوع‌های داغ و روز که اغلب افراد دربارهٔ آن‌ها حرف می‌زنن
۱۰. بررسی ویدیوهای مرتبط
۱۱. سؤالات متداول سایت رقبا
۱۲. سؤالات متداول مشتریان

mehdi
mehdi
1 سال قبل

با سلام
عالی بود آقای حسینی/ کامل و حرفه ای 🙂

رضا سپه‌وندی
رضا سپه‌وندی
پاسخ به  mehdi
1 سال قبل

سلام
وقت بخیر
خیلی خوشحالیم که برای شما مفید بوده 🙂

ایبوک آموزش تولید محتوای نوشتاری