💥 دوره جدید و رایگان آکادمی یکتانت: اصول تولید محتوای تبلیغاتی 💥

۷ مرحلهٔ ثابت‌شده برای بالا آمدن سایت در گوگل

مقالات دیجیتال مارکتینگ | نیکان حیدری | تاریخ بروزرسانی : ۱۹ فروردین ۱۴۰۳

۷ مرحلهٔ ثابت‌شده برای بالا آمدن سایت در گوگل

صبر داشته باشید! صبوربودن در تمام مراحل زندگی و حتی زمانی که دنبال بهبود رتبه گوگل هستید، ضرورت است!

در کنار صبوری، شما باید یک سری اقدامات انجام دهید که در این مقاله آن‌ها را در ۸ بخش بررسی می‌کنیم. نکاتی که با شما در میان می‌گذاریم، هم برای کسانی که سایت دارند و هم کسانی که می‌خواهند به‌تازگی سایت خود را بسازند، مفید است.

پس تا آخر با ما همراه باشید با مرحلهٔ صفر شروع کنیم.

 

مرحلۀ صفر: قبل از شروع، تحقیق کنید

هیچ دو سایتی وجود ندارند که بتوان برای آن‌ها از یک استراتژی یکسان سئو استفاده کرد! چراکه هر سایتی مشخصات و نیاز مخصوص خود را دارد. به همین دلیل، قبل از انجام هر کاری در زمینۀ بهبود رتبه سایت، باید اطلاعات کاملی در زمینه‌های مختلف جمع‌آوری کنید.

 

یافتن کلمات کلیدی ارزشمند

تحقیق کلمات کلیدی چه در زمان راه‌اندازی سایت و چه وقت اصلاح و بهبود وضعیت یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید. در این تحقیق است که تکلیف ۲ مورد مهم را مشخص می‌کنید:

  • کلمات کلیدی ارزشمند (کلماتی که برای شما سود دارند؛ یعنی همان چیزی که باکیفیت‌ترین و بیشترین مشتری بالقوه را به‌سمت شما هدایت می‌کند)
  • نیازهای کاربران (آیا نیاز کاربر را به‌درستی تشخیص دادید؟)

بسیار مهم است که در فرایند کیورد ریسرچ، کلماتی را که ارزش سرمایه‌گذاری دارند، از باقی کلمات جدا کنید؛ در واقع، تمام تلاش‌هایتان باید پیرامون این کلمات ارزشمند باشد.

معمولاً کلمات یکه با هدف خرید سرچ می‌شوند، ارزش بیشتری دارند؛ اما نه همیشه و نه برای هر سایتی!

مراحل تحقیق کلمات کلیدی و یافتن کلمات کلیدی ارزشمند

توصیه می‌کنیم مقالۀ «آموزش تحقیق کلمات کلیدی به‌صورت تجربی» را بخوانید تا نحوۀ درست و اصولی انجام این کار را یاد بگیرید. در این مقاله به شما گفتیم چطور کلمات را برای خودتان اولویت‌بندی کنید.

دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی
دوره جدید و رایگان آموزش تولید محتوای تبلیغاتی

در این دورهٔ ۴ ساعته، یاد می‌گیرید چطور خودتان بنر، ویدیو و متن تبلیغاتی عالی و موثر را آماده کنید تا بازدهی تبلیغات را چند برابر کنید!

مشاهده دوره arrow-left

شناسایی نیاز مشتریان

مسئلۀ دیگری که اهمیت بالایی دارد، آگاهی از نیاز بازار هدفتان است. محصول یا خدمت شما باید مشکلی از مخاطب را برطرف کند، در غیر این‌ صورت ارزشی برای آن‌ها نخواهد داشت!

همان‌ طور که گفتیم، باید با کیورد ریسرچ، کلمات کلیدی مناسب و ارزشمند را پیدا کنید. در ادامۀ همان‌‌ فرایند، لازم است نیاز کاربر از هر سرچ را شناسایی کنید. معمولاً هدف افراد از جست‌وجوی ، یکی از ۴ موارد زیر است:

۱. پیدا کردن آدرس یک سایت یا یک موقعیت مکانی (Navigational)

۲. کسب اطلاعات در رابطه با یک موضوع مشخص (Information)

۳. خرید یک محصول یا سرویس (Transactions)

۴. تحقیق

یک نمونهٔ ساده هم ببینید:

نمونه سرچ اینتنت برای بهبود رتبه گوگل

وقتی بدانید هدف کاربر از سرچ هر عبارت چیست، می‌توانید محتوای مناسب را برای کلمۀ کلیدی انتخابی تولید کنید. گاهی اوقات، شما در خلال تحقیق کلمات کلیدی متوجه می‌شوید نیاز مخاطب را به‌درستی تشخیص ندادید یا این نیاز به‌مرور زمان تغییر کرده است.

مثلاً در زمانی که هنوز ریلز اینستاگرام برای گوشی‌های اندرویدی عرضه نشده بود، نیاز اصلی و غالب چیزی به‌غیر از آموزش انتشار ریلز با این گوشی‌ها نبود؛ یعنی چطور این محدودیت را دور بزنند. با این حال، حالا دیگر آن نیاز برطرف شده است! الان مردم بیشتر به این نیاز دارند که با همان ویژگی‌ها و امکانات ریلز آشنا شوند و نه راه‌های دورزدن محدودیت‌ها.

 

تحلیل رقبا

آخرین مورد از فاز تحقیقات با هدف بهبود رتبه گوگل، مربوط به بررسی دقیق رقبا و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت آن‌ها است.

  • روی چه کلماتی متمرکز هستند؟
  • آیا وبلاگ قدرتمندی دارند؟
  • آیا موضوعی وجود دارد که از چشم رقبا پنهان مانده باشد و شما بتوانید با تمرکز روی آن ترافیک جذب کنید؟
  • در کامنت‌های رقبا چه خبر است؟
  • وضعیت شما نسبت به آن‌ها در کلمات کلیدی ارزشمند چطور است؟
  • چه چیزی باعث شده است آن‌ها در کلمات کلیدی ارزشمند و موردنظر شما، رتبهٔ بهتری بگیرند؟
  • تعداد بک‌لینک‌های شما و آن‌ها در چه سطحی است؟

در کل، هر قدر بیشتر راجع‌ به رقبا اطلاعات داشته باشید، بهتر می‌توانید استراتژی خود را تنظیم کنید و اقداماتتان مؤثرتر خواهند بود.

خب تحقیقات، مرحلۀ صفر بهبود رتبۀ گوگل بودند. حالا تازه می‌خواهیم وارد اصل ماجرا شویم.

 

مرحلهٔ اول: ساختار سایت را تعیین یا بازسازی کنید

حتی اگر استراتژی بی‌نظیری داشته باشید و همۀ اقدامات لازم برای بهبود سئو را به‌بهترین شکل انجام دهید، در صورت نداشتن یک ساختار درست برای سایت، شکست خواهید خورد! داشتن ساختار مناسب، هم رضایت گوگل را به دنبال دارد و هم باعث می‌شود کاربر از گذران وقت در سایت لذت ببرد؛ به‌عبارتی، تجربۀ کاربری خوبی داشته باشد.

وقتی سایت ساختار درستی داشته باشد، کراولرهای گوگل راحت‌تر سایت را ایندکس می‌کنند و بهتر موضوع محتوای آن را می‌فهمند.

 

ساخت صفحات موردنیاز

در اولین قدم، باید صفحه‌هایی را که نیاز دارید، برای سایت بسازید. سئو سایت فقط به‌معنای گرفتن رتبه برای صفحهٔ اصلی یا بلاگ‌ها نیست! همیشه نمی‌توانید با یک محتوای آموزشی به نیاز مخاطب پاسخ دهید؛ همان طور که در بخش قبل دیدید، پشت هر عبارتی، یک هدف و نیاز است.

برای مثال، فروشگاه‌ها علاوه بر صفحهٔ مجله و اصلی خود، به صفحه‌های محصول و دسته‌بندی هم نیاز دارند. صفحهٔ دسته‌بندی می‌تواند بر اساس برند، نوع محصول یا… ساخته شود.

صفحه‌هایی مثل قوانین، تماس با ما و دربارهٔ ما هم شاید مستقیم در برنامهٔ سئو نباشند؛ ولی برای رقم‌زدن تجربهٔ کاربری خوب و چیدن ساختاری مناسب ضروری هستند.

 

اولویت‌بندی صفحات

با توجه به هدفی که در ذهن دارید، باید صفحات را اولویت‌بندی کنید؛ گوگل هم باید بفهمد کدام صفحات برای شما ارزش بیشتری دارند. برای مثال، صفحه‌های سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید:

  • صفحهٔ اصلی
  • صفحهٔ دسته‌بندی
  • صفحهٔ محصول
  • مقالهٔ بلاگ
  • صفحهٔ اصلی بلاگ
  • سایر صفحه‌ها (قوانین، دربارهٔ ما و…)

صفحهٔ دسته‌بندی اولویت اول است؛ چون معمولاً وقت خرید، مشتری‌ها دوست دارند گروه محصول را ببینند. پس از آن، صفحهٔ محصول اولویت دارد و به‌دنبال آن مقاله‌های بلاگ.

نمونه صفحهٔ دسته‌بندی

صفحهٔ اصلی برای یادآوری نام برند هم اولویت چهارم ماست و سپس سایر صفحه‌هایی که اشاره کردیم.

این اولویت‌بندی برای لینک‌سازی با هدف بهبود رتبه گوگل هم کاربرد دارد؛ چراکه شما می‌دانید چه صفحه‌ای ارزشمندتر است و باید لینک بیشتری بگیرد.

 

لینک‌سازی داخلی

تا اینجای کار، دربارهٔ ساختار سایت، صفحه‌های موردنیاز و همچنین اولویت‌بندی صحبت کردیم؛ ولی چطور صفحه‌ها را به یکدیگر وصل کنیم؟ با لینک!

لینک‌ها از ۲ نظر برای بهبود رتبه گوگل اهمیت دارند:

  • کاربران را به بخش‌های مختلف (موردنیاز آن‌ها) هدایت می‌کنند
  • گوگل به صفحه‌هایی که لینک بیشتری گرفته‌اند، اهمیت بیشتری می‌دهد

اولویت‌بندی صفحه‌ها را که مشخص کردید، وقت آن است که به آن‌ها لینک دهید. ۶۰ تا ۷۰ درصد ورودی سایت‌هایی که روی بازاریابی محتوایی کار می‌کنند، از گوگل است که باید به صفحه‌های دیگر هدایت شود.

اغلب اوقات هم ورودی از بلاگ سایت است که باید به دسته‌بندی محصول، صفحهٔ خود محصول یا سایر پست‌ها هدایت شود.

مثلاً ممکن است ما شما را به صفحهٔ «تبلیغات کلیکی» هدایت کنیم تا سرویس موردنیاز را انتخاب کنید یا مستقیماً شما را به یکی از سرویس‌ها مثل «تبلیغات همسان» بفرستیم.

فقط توجه کنید لینک مقصد باید با نیاز کاربر هم‌خوانی داشته باشد. برای مثال، در محتوایی با موضوع «بهترین دوره رایگان دیجیتال مارکتینگ، از تبلیغات کلیکی و بازاریابی محتوا تا سئو و گوگل ادز»، نمی‌توانیم از کاربر بخواهیم در پنل یکتانت ثبت‌نام کند.

به‌غیر از بک‌ لینک که جلوتر دربارهٔ آن صحبت می‌کنیم، تعداد لینک‌هایی که به یک صفحه می‌دهید، در بهبود رتبه گوگل آن نقش مستقیم دارد؛ چون یعنی مهم‌تر است!

برای بهبود رتبهٔ خودتان بهتر است روی وصل‌کردن مقاله‌های مرتبط به یکدیگر و همچنین مقاله‌ها به سرویس‌ها و محصولات کار کنید. از طرفی، لینک‌های خراب را هم پیدا و اصلاح کنید تا به تجربهٔ کاربر آسیب نزنید.

اگر از قبل این کارها را انجام داده‌اید، شاید بد نباشد هرکدام را مجدداً بررسی کنید تا با برطرف کردن ایرادات احتمالی، سایت آمادۀ رسیدن به نتایج برتر گوگل شود.

بخش بعدی، مربوط به بررسی جوانب فنی سایت است.

خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!
خبرنامۀ یکتانت را از دست ندهید!

هر هفته یک محتوای اختصاصی همراه با جدیدترین مقالات، اخبار و نکات آموزشی بازاریابی و تبلیغات را برای شما می‌فرستیم.

مرحلهٔ دوم: به مسائل فنی و تکنیکال رسیدگی کنید

سئو تکنیکال به‌تنهایی یک موضوع مفصل است که قبلاً در مقالۀ «سئو تکنیکال چیست (آشنایی با اصول سئوی فنی)» کامل به آن پرداخته‌ایم. به چند مورد در اینجا اشاره می‌کنیم تا رتبهٔ خود را بهبود بخشید:

اول از همه مطمئن شوید سایتتان هاست مناسبی دارد. در بسیاری از مواقع، هاست نامناسب مانع دستیابی به رتبه‌های برتر در گوگل می‌شود. برای اطمینان از خوب‌بودن میزبانی سایت، می‌توانید از کمک یک متخصص استفاده کنید.

شاید بهتر باشد به‌جای هاست اشتراکی به سراغ اختصاصی بسته به نیازتان بروید؛ چراکه در هاست اشتراکی مثل یک آپارتمان، تمام منابع بین واحدها تقسیم می‌شود و ممکن است یکی از آن‌ها پرمصرف‌تر از بقیه باشد.

انواع هاست که انتخاب درست آن‌ها در بهبود رتبه گوگل نقش دارد

هاست و سرور شما نباید به‌گونه‌ای باشد که نتواند از تعداد بازدیدکننده‌های بسیار زیاد میزبانی نکند! هر خطای کوچکی مثل عدم‌اتصال به سرور، می‌تواند به قیمت از دست دادن کاربر تمام شود؛ چراکه هرکسی ممکن نیست سایت را رفرش کند و به صفحهٔ نتایج برمی‌گردد.

در کنار خطاهای رایج مربوط به سرور، کندی سایت به‌دلیل ترافیک زیاد هم اهمیت دارد که دوباره به تجربهٔ بد کاربر ختم می‌شود. اگر هاست مناسبی انتخاب نکرده‌اید، در اولین فرصت آن را تغییر دهید. در مقالهٔ «نحوهٔ انتخاب بهترین هاست داخلی و خارجی!»، ۹ نکتهٔ مهم را همراه با جزئیات مختلف بررسی کردیم. پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را مطالعه کنید.

مسئلۀ مهم دیگر در رابطه با مسائل فنی و تکنیکال، بهینه‌بودن کدهای سایت است؛ چراکه نقش زیادی در سرعت سایت دارند. حجم کدها را کاهش دهید و مطمئن شوید مورد مشکوکی بین کدها نیست!

مورد سوم هم اینکه سایت شما باید برای موبایل ساخته شده باشد. مطمئن شوید سایت شما به‌خوبی در گوشی‌های هوشمند نمایش داده می‌شود؛ چه از نظر ظاهری و چه از نظر سرعت.

چهارم اینکه مطمئن شوید سایت شما توسط گوگل کراول می‌شود. مثلاً فایل robots.txt  را بررسی کنید و ببینید آیا عامدانه یا ناآگاهانه حرکت ربات‌ها را محدود کرده‌اید یا نه!

از دیگر موارد هم می‌توان به صفحه‌های تکراری، ری‌دایرکت‌های بی‌مورد و خسته‌کننده، لینک‌های شکسته (خراب) اشاره کرد. حتی ممکن است خودتان با تگ نوایندکس صفحه را از نتایج جست‌وجو حذف کنید.

یکی دیگر از کارهایی هم که در لینک‌سازی و چیدن ساختار سایت اهمیت دارد، یافتن صفحه‌های یتیم است؛ صفحه‌هایی که هیچ لینکی به آن‌ها داده نشده است. نه کاربر و نه ربات‌های گوگل آن را پیدا نخواهند کرد و به مشکل می‌خورید.

اگر به تصویر زیر نگاه کنید، می‌بینید که ربات گوگل صفحهٔ آخر را پیدا نخواهد کرد. از طرفی، این ساختار واقعاً بی‌نظم است و برای سایت مناسب نیست.

ساختار سایت نامناسب برای بهبود رتبه گوگل

استفاده از CDN و همچنین عدم‌بارگذاری فایل‌های حجیم (فشرده‌کردن فایل‌ها) هم از دیگر روش‌های بالا آمدن سایت در گوگل است.

حالا باید محتوای خوب تولید کنید!

 

مرحلهٔ سوم: وقت تولید و بهینه‌سازی محتواست

سایت بدون محتوا، مثل بشقاب بدون غذا است! می‌توان گفت ارزشی ندارد ? تولید محتوای ارزشمند و کاربرپسند یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل است؛ پس بیایید موارد مهم و موثر در بهبود رتبه گوگل  را با یکدیگر بررسی کنیم:

 

تولید محتوا برای کیوردهای سودآور

بالاتر، در بخش مربوط به تحقیق کلمات کلیدی، گفتیم که باید کیوردهای ارزشمند را تشخیص دهید. فرض می‌گیریم که این کار را کردید، حالا زمانی است که باید برای آن کلمات کلیدی سودآور، محتوا خلق کنید.

اجازه دهید یک مثال دربارهٔ خودمان بزنیم تا بحث سودآوری برای شما جا بیفتد. می‌توانیم با تولید محتوا دربارهٔ موضوع‌های سطحی یا چیزهایی مثل «۳۰ متن عاشقانه برای اینستاگرام» ترافیک بلاگ را افزایش دهیم؛ ولی هیچ سودی برای ما ندارد.

چرا؟ چون اول اینکه هدف ما از بازاریابی محتوایی، جذب مشتری بالقوه است و نه ترافیک! دوم اینکه می‌خواهیم تخصص خودمان را نشان دهیم و جایگاه مشخصی در بازار کسب کنیم.

به همین دلیل برای تولید محتوایی هزینه کنید – چه زمان و چه پول – که برای شما آورده داشته باشد و بتوانید مشتریان بالقوه را جذب کنید.

نکته: بدون تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوا مثل کوبیدن آب در هاون است! هنگام تولید محتوا، توجه داشته باشید که محتوای تولیدی با نیت کاربر از سرچ هم‌خوانی داشته باشد.

مثلاً کاربری که عبارت خرید کیسه خواب را جست‌وجو می‌کند، دنبال یک مقالۀ مفصل راجع‌ به انواع کیسه خواب نیست! او صرفاً می‌خواهد وارد یک صفحۀ محصول شود و خریدش را نهایی کند؛ پس اگر یکی از کیوردهای شما خرید کیسه خواب است، بهتر است صفحۀ مربوط به دسته‌بندی کیسه‌ خواب‌ها را برای آن بهینه کنید.

صفحهٔ نتایج جست‌وجوی انواع کیسه خواب برای یافتن نیت کاربر که یکی از پارامترهای بهبود رتبه گوگل است

برای فهم نیت کاربر از سرچ، می‌توانید همان عبارت را در گوگل به‌صورت دستی سرچ کنید؛ ببنید نتایج چه پاسخی می‌دهند، در بیشتر مواقع، نیت کاربر از سرچ همان چیزی است که نتایج حال‌حاضر نشان می‌دهند. البته ممکن است در ممیزی‌های بعدی متوجه شوید نتایج تغییر کرده‌اند که باید برای اصلاح و به‌روزرسانی محتوا اقدام کنید.

 

به‌روزرسانی محتوا

آپدیت کردن محتواهای قدیمی هم جزو کارهایی است که گوگل بسیار دوست دارد.

مثلاً اگر مقاله‌ای راجع به هزینه‌های کمپینگ نوشته‌اید و قیمت‌ها مربوط به سال قبل هستند، توصیه می‌کنیم مقاله را به‌روز و جدیدترین قیمت‌ها را در آن ارائه کنید.

البته در مقاله‌های حساس به زمان، شما باید الگوریتم تازگی گوگل را به‌شدت جدی بگیرید. برای مثال، سایت‌های خبری زمانی رتبه می‌گیرند که محتوای آن‌ها تازه‌ترین محتوا باشد.

در چه مواقعی به به‌روزرسانی محتوا نیاز دارید:

  • محتوا ناقص است (پس از مدتی با سنجش عملکردتان با کمک گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول، متوجه می‌شوید محتوایی که نوشتید، به نیاز کاربر پاسخ نمی‌دهد)
  • پرسش‌هایی مطرح می‌شود و فیدبک‌های رایجی می‌گیرید (برای مثال، کاربران زیادی در مقالهٔ «تحقیق کلمات کلیدی» از ما خواستند تا تحقیق را به‌صورت عملی آموزش دهیم)
  • تغییراتی که رخ می‌دهد (مثلاً الگوریتم اینستاگرام به‌روز می‌شود و شما مجبورید محتوای قدیمی خودتان را به‌روز کنید)
  • نیت و نیاز کاربر را اشتباه تشخیص داده‌اید

استفاده از کلمات کلیدی فرعی در محتوا را فراموش نکنید؛ یعنی عباراتی که معنی مشابهی با کلمۀ کلیدی اصلی دارند.

مثلاً «غذا پختن در طبیعت»، همان معنی «آشپزی در طبیعت» را دارد؛ پس اگر کلمۀ کلیدی اصلی مورد دوم باشد، مورد اول، می‌تواند فرعی آن باشد. به این ترتیب، افراد بیشتری به محتوای شما می‌رسند و گوگل هم بهتر موضوع مقاله را درک می‌کند.

توصیه می‌کنیم از سرچ کنسول برای پیداکردن کلمات کلیدی بیشتر استفاده کنید.

مثلاً ممکن است مقاله‌ای دربارۀ «نکات تنهایی کمپ رفتن» تهیه کرده باشید. با مراجعه به سرچ کنسول، خواهید دید که مقالۀ شما در جواب «وسایل لازم برای کمپ تنهایی» هم نمایش داده شده باشد، در حالی که شما این موضوع را پوشش نداده‌اید. وارد عمل شوید و مقاله را با هدف پوشش این کلمه کلیدی به‌روز کنید.

یک نمونه از خودمان هم بگوییم؟ ما مقاله‌هایی دربارهٔ تبلیغات کلینیک زیبایی داشتیم و از طریق آن‌ها به کیوردهای جدیدی که نیاز مشتریان بالقوهٔ ما بود، رسیدیم؛ مثل «تبلیغات لیزر موهای زائد».

 

غنی‌کردن محتوا

در نهایت، پس از رعایت تمام این نکات، باید نهایت تلاشتان را بکنید تا با تولید محتوای غنی و بی‌نقص، دیگران را تشویق کنید تا به آن لینک دهند. مسلماً هرقدر یک صفحه بک‌لینک بیشتری داشته باشد، رتبۀ بهتری هم از گوگل دریافت خواهد کرد. از طرفی، بهتر است کاری کنید که مخاطب زمان بیشتری در صفحهٔ شما بماند و از دیگر بخش‌ها هم دیدن کند.

استفاده از فرمت‌های مختلف محتوا در صفحات یکی از راه‌های جذاب‌کردن آن است. اینفوگرافیک‌ها، جدول‌های مقایسه‌ای، لیست، ویدئو، کیس‌استادی، ارائۀ آمار و… مواردی هستند که به افزایش جذابیت کمک می‌کنند.

به اینفوگرافیک ما برای نشان‌دادن سازوکار تبلیغات ریتارگتینگ نگاه کنید. اینفوگرافیک به ما کمک می‌کند کاری کنیم مخاطب مسائل و مفاهیم سخت را راحت‌تر هضم کند.

غنی‌کردن محتوا برای بهبود رتبه محتوا

 

در رابطه با عکس‌هایی که در صفحات استفاده می‌کنید، خوب است که لوگو و نام برندتان را به آن‌ها اضافه کنید؛ همچنین، بهتر است به‌جای استفاده از تصاویر تزئینی، سراغ گزینه‌هایی بروید که کاربردی‌تر و به موضوع مورد بحث مرتبط هستند.

به این ترتیب، محتوایی ارزشمند خواهید داشت که شانس بالایی برای گرفتن بک‌لینک دارد. از طرفی، کاربران زمان بیشتری را در صفحه می‌مانند.

یک توصیه نهایی هم از ما داشته باشید، برای بهبود خوانایی محتوا و حفظ کاربر در صفحه، پاراگراف‌ها را تا جایی که ممکن است کوتاه و فضاهای سفید بیشتری ایجاد کنید.

مواردی که تا اینجا دربارهٔ بهبود رتبه گوگل گفتیم، بیشتر مربوط به سئو داخلی و سئو تکنیکال بودند؛ حالا وقت آن است که به بهبود سئو خارجی بپردازیم.

 

مرحلهٔ چهارم: سئوی خارجی را قوی‌تر جلو ببرید

اول از همه اجازه دهید شما را به مقالۀ «آموزش سئو خارجی» ارجاع دهیم؛ در آنجا، کامل و مفصل راجع‌ به این مبحث صحبت کرده‌ایم. گرفتن لینک از سایت‌های دیگر، می‌تواند برای رسیدن به صفحه اول گوگل بسیار مفید باشد! ولی آیا کار به همین راحتی انجام می‌شود؟ آیا خلق یک محتوای ایدئال سیل بک‌لینک‌ها را روانۀ صفحه‌تان می‌کند؟ راستش را بخواهید نه!

یکی از بهترین روش‌ها برای پروموت محتوا، استفاده از رپورتاژ است. رپورتاژ آگهی، نوعی از تبلیغات متنی است که در قالب یک گزارش یا مقاله در سایت‌های پربازدید قرار می‌گیرد. نویسندۀ رپورتاژ باید در خلال متن، لینکی به صفحۀ مدنظر، همانی که قرار است پروموت شود، بدهد. اگر می‌خواهید بیشتر دربارۀ رپورتاژ آگهی بدانید، مقالۀ «رپورتاژ آگهی چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟» را بخوانید.

کلمه‌ای که لینک روی آن قرار می‌گیرد، با نام انکر تکست شناخته می‌شود. متخصصان توصیه می‌کنند از عبارات توصیفی برای انکر تکست استفاده کنید تا گوگل به‌راحتی موضوع صفحه را بفهمد. همچنین آن‌ها می‌گویند انکر تکست را در همان ابتدای صفحه، در جایی قرار دهید که کاربر به محض ورود به صفحه آن را ببیند.

انکر تکست باید به‌تنهایی معنی داشته باشد. برای مثال، اگر کاربر «نمونه‌های ارزان‌قیمت» و «تلویزیون‌های هوشمند ارزان‌قیمت» را به‌تنهایی ببیند، دومی برای او معنا دارد و می‌فهمد دربارهٔ چیست.

نکته: از انکر تکست‌هایی مثل «در اینجا بخوانید»، «اینجا کلیک کنید» و… استفاده نکنید!

راه دوم هم انتشار پست مهمان است؛ یعنی نوشتن مقاله برای سایر سایت‌ها به‌عنوان نویسندهٔ مهمان. در این پست‌ها معمولاً به شما اجازه می‌دهند به صفحهٔ اصلی سایت لینک دهید؛ ولی امکان دارد با شما موافقت کنند که به صفحه‌هایی مثل کیس استادی، گزارش‌های تحلیلی و… هم لینک دهید.

بالاتر به اهمیت تجربۀ کاربری اشاره کردیم؛ در بخش بعدی بیشتر راجع‌ به این موضوع صحبت می‌کنیم.

مقاله پیشنهادی: بک لینک چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

مرحلهٔ پنجم: حالا نوبت تجربه کاربری و CRO است

CRO مخفف Conversion Rate Optimization است؛ یعنی بهینه‌سازی نرخ تبدیل. مسلماً به‌عنوان یک کسب‌وکار، دوست دارید بازدیدکنندگان بیشتری به مشتری دست‌به‌نقد تبدیل شوند؛ به همین خاطر، بهبود نرخ تبدیل باید جزو برنامه‌هایتان باشد.
در نگاه اول، به نظر می‌رسد این موضوع ربطی به بهبود رتبه گوگل شما ندارد؛ کاملاً برعکس! بهبود تجربه کاربر مستقیماً در رتبهٔ شما نقش دارد. چطور؟ وقتی برای افزایش نرخ تبدیل تلاش می‌کنید، در واقع مسیر کاربر را هموار می‌کنید که باعث می‌شود:

  • تعامل افزایش پیدا کند و رابطهٔ بهتری با مخاطب برقرار کنید (مخاطبان زمان بیشتری در سایت بمانند)
  • صفحه‌های فرود (لندینگ پیج) هدفمند و مرتبط با نیت کاربر می‌سازید
  • کارهایی را که می‌توانید برای بهبود تجربهٔ کاربری انجام دهید، مرور کنیم؟
  • تولید محتوای تجربی و بر اساس اطلاعات دست‌اول و نه جمع‌آوری داده‌های موجود
  • سپردن مقاله‌های تخصصی به افرادی که در این زمینه متخصص به حساب می‌آیند (مثلاً نوشتن مقالهٔ درمان گلودرد توسط پزشک عمومی)
  • تولید محتوای مستمر برای حضور مستمر در نتایج جست‌وجوی مرتبط با حوزهٔ فعالیت
  • افزایش سرعت سایت
  • تسهیل فرایند خرید
  • استفاده از تصاویر، ویدئوها و نمونه‌های موردی برای غنی‌کردن محتوا
  • اصلاح متا دیسکریپشن و تایتل برای افزایش نرخ کلیک
  • اضافه‌کردن کیوردهای فرعی و ثانویه به محتوا
  • اصلاح ساختار سایت بر اساس رفتار کاربر
  • لینک‌سازی بر اساس رفتار کاربر
  • اصلاح ساختار لندینگ پیج برای افزایش نرخ تبدیل آن

همان طور که می‌بینید تمام کارهایی که تا اینجا توصیه کردیم انجام دهید، فعالیت‌هایی در راستای CRO به حساب می‌آیند.

برای مثال، شما پس از تحقیق کلمات کلیدی و بررسی رقبا، محتوای خود را به‌روز می‌کنید تا به بهترین شکل نیاز مخاطب را برطرف کنید.

تمام اقداماتی که تا به اینجا به آن‌ها پرداختیم سمت تیم سئو و محتواست. حالا بیایید کمی به نقش همکاری تیم دیجیتال مارکتینگ و تیم روابط‌عمومی و دیگر تیم‌ها بپردازیم.

جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥
جذب مشتری و افزایش فروش با تبلیغات در گوگل 🔥

گوگل بی‌شک معدن مشتری است که حضور در آن در جذب مشتری و افزایش فروش تاثیر چشمگیری دارد؛ با تبلیغات در گوگل، محصول خودتان را به کسی معرفی می‌کنید که یا قصد خرید دارد یا در مرحلهٔ تحقیق است! ما به‌عنوان پارتنر رسمی گوگل آماده‌ایم در اجرا و مدیریت کمپین‌ها در کنار شما باشیم.

دریافت مشاوره رایگان arrow-left

مرحله ششم: برای بهبود رتبه گوگل، روی شهرت برند کار کنید

افزایش شهرت برند، جزو عواملی است که به‌طور غیرمستقیم در بهبود سئو تأثیر می‌گذارد. وقتی برندتان شناخته‌شده و نامش ورد زبان‌ها باشد، اعتبار (Authority) سایت بالا خواهد رفت. به این فکر کنید که افراد زیادی در طول روز نام برند شما را در گوگل جست‌وجو کنند.

برای مثال، شاید فکر کنید با جست‌وجوی «چطور» با لینک یکی از لغت‌نامه‌های آنلاین در رتبهٔ اول روبه‌رو می‌شوید؛ ولی از این خبرها نیست و سایت چطور در صدر است!

چطور در صفحهٔ نتایج

افزایش شهرت برند و ارسال سیگنال کافی به گوگل فقط برعهدهٔ تیم سئو و محتوا نیست. تیم روابط‌عمومی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

برای مثال، انتشار اخبار و مقاله دربارهٔ برند و کارهایی که انجام می‌دهد، انتشار گزارش‌های سالانه یا صنعت، همکاری مشترک با دیگر برندها و… از کارهایی است که این تیم می‌تواند انجام دهد.

به این مسئله هم توجه کنید اگر مشتریان احساسات منفی و بدی دربارهٔ برندتان داشته باشند، روی نتایج شما کلیک نمی‌کنند؛ حتی اگر بهترین CTA را در تایتل نوشته باشید. به همین خاطر، سعی کنید خودتان یا تیم روابط‌عمومی مدام جست‌وجوی نام برند در گوگل، فروم‌ها و شبکه‌های اجتماعی را انجام دهد تا ببینید دربارهٔ شما چه چیزی می‌گویند.

نقدهای منفی در شکل‌گیری شهرت بد نقش مستقیم دارند. این وظیفهٔ تیم روابط‌عمومی است که بتواند این مشکلات را رفع کند تا تلاش‌های شما بر باد نرود. حالا اینجاست که همکاری بین تیم سئو، محتوا و روابط‌عمومی شکل می‌گیرد.

برای مثال، اگر شایعه‌ای یا برداشت اشتباهی دربارهٔ شما وجود دارد، می‌توانید در قالب یک پست بلاگ به آن پاسخ دهید؛ مثل کاری که ما در ۲ مقالهٔ «۷ دلیل اختلاف کلیک و سشن» و «راه‌های جلوگیری از کلیک فیک یکتانت» انجام داده‌ایم.

از طرفی، شما می‌توانید کارمندان خود را تشویق کنید دربارهٔ برندتان صحبت کنند تا افراد بیشتری بخواهند برای کسب اطلاعات بیشتر، نام برند را جست‌وجو کنند.

کمپین‌های تبلیغاتی آفلاین هم برای افزایش آگاهی دربارهٔ برندتان موثرند. افراد زیادی بعد از دیدن تبلیغات بیلبوردی یا تلویزیونی، نام شما را در گوگل جست‌وجو می‌کنند. تبلیغات بنری یکتانت هم در افزایش آگاهی از برند و شناخته‌شدن شما نقش مستقیم دارد که می‌توانید از آن بهره ببرید.

حالا بیایید ببینیم ۲ ابزار گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول چه کمکی به شما در بهبود رتبه گوگل می‌کنند.

مرحلهٔ هفتم: عملکردتان را با گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول بسنجید

این ۲ ابزار در ۲ جهت به شما کمک می‌کنند:

  • سنجش فعالیت‌ها و عملکرد
  • بهبود وضعیت

اول اینکه کلی کار تا اینجا انجام داده‌اید که باید بدانید واقعاً تاثیرگذار بوده‌اند یا مسیر را اشتباه طی کرده‌اید. سرچ کنسول به شما در زمینه‌های مرتبط با شناسایی میزان ارتباط فعالیت‌ها با خواستهٔ کاربر کمک می‌کند.

با سرچ کنسول می‌فهمید:

  • عنوان و متا دیسکریپشن خوبی نوشته‌اید یا نه
  • آیا صفحهٔ شما به کاربران درستی نمایش داده می‌شود یا خیر (مثلاً آیا «تبلیغات کلینیک زیبایی» به کسی نمایش داده می‌شود که «تبلیغات سالن زیبایی» را جست‌وجو کرده است یا کسی که «راه‌اندازی سالن زیبایی»؟)
  • کلمات کلیدی جدید و مرتبط را پیدا می‌کنید که می‌توانید مقالهٔ خود را با آن‌ها به‌روز و کامل کنید
  • خطاهای رایج فنی را پیدا کنید
  • آیا صفحه‌های شما ایندکس شده‌اند یا خیر؟ دلیل ایندکس نشدن آن چیست؟
  • سرعت سایت چطور است؟
  • آیا سایت موبایل‌فرندلی است؟
  • آیا گوگل شما را جریمه کرده است یا نه؟

سرج کنسول برای سنجش عملکرد و بهبود رتبه گوگل

پیشنهاد می‌کنیم «گوگل سرچ کنسول چیست (راهنمایی برای تازه‌کارها!)» را بخوانید تا با تمام گزارش‌های آن آشنا شوید.

و اما گوگل آنالیتیکس! این ابزار به شما می‌گوید:

  • بیشترین ترافیک ورودی سایت از کدام کانال است؟
  • چند درصد از بازدیدکنندگان به خریدار تبدیل شده‌اند؟
  • بازدیدکنندگان چه خصوصیاتی دموگرافیکی‌ای دارند؟ (سن، جنسیت، محل زندگی و…)
  • کدام صفحه بیشترین و کدام صفحه کمترین بازدیدکننده را داشته‌اند؟

این ابزار مستقیماً در بهبود تجربهٔ کاربری نقش دارد و بهترین وسیله برای بهینه‌سازی نرخ تبدیل است. پیشنهاد می‌کنیم با مقالهٔ «گوگل آنالیتیکس چیست و چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کند؟» شروع کنید.

 

بازبینی وضعیت، بهینه‌سازی، بهبود رتبه گوگل!

هیچ‌وقت دیر نیست! حتی اگر در مسیر اشتباه پیش می‌روید، همین حالا می‌توانید نسبت‌ به اصلاح وضعیت و کسب رتبه‌های برتر گوگل اقدام کنید.

در این مقاله ۱ + ۷ مرحله را برای بهبود رتبه گوگل معرفی کردیم. فرقی نمی‌کند از قبل سایت داشته‌اید یا تازه قرار است یک سایت بسازید! چون این مراحل، به شما کمک می‌کند وضعیت رتبهٔ خودتان را بهتر کنید.

خوشحال می‌شویم نظرات شما را بشنویم ? اگر چیزی هم از قلم افتاده است که دوست دارید بررسی کنیم، برای ما بنویسید.

 

منابع:

Neil Patel | Search Engine Journal | Backlinko

4/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

آموزش تولید محتوای تبلیغاتی